Edit; dus die 1e foto is van net na de week op de kliniek wegens koliek? Dan zou ik voor nu zeker overwegen om ze echt geen granen meer te geven maar enkel hooi en eventueel een vit - min brokje met laag suikergehalte

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Samy24 schreef:Ik blijf het lastig vinden dat sommige mensen mij aanspreken over het feit dat ze mager/smal is, probeer maar eens alles uit te leggen aan mensen die hier niets vanaf weten.
jullie willen niet weten hoe vaak ik al gehoord heb: je moet dat beest wel eten geven eh!
Marieke_K schreef:Helaas staat mijn haflinger chronisch bevangen, maar.. het gaat goedHopelijk lees ik hier nog wat goede tips.
Half september begon Stef wat lastig te lopen, beetje stram op het harde, maar in de wei dan weer prima. Hij is bijna 22, daar gooide ik het eerst op (dan mag je wat stram je stal uitkomen). Totdat hij na een paar dagen nauwelijks meer wilde bewegen, wat opgetrokken stond en zwaar ademden. DA erbij: diagnose was ernstig bevangen (4 benen) en vermoeden van cushing. Direct op een flinke dosis metacam gezet en hij moest binnen een paar dagen verbeteren anders zou het einde verhaal zijn. DA was erg somber.
Na wat spannende dagen de uitslag terug: geen cushing. Hij ging langzaam aan ook wat beter. DA gaf hem 50% overlevingskans, dan moest hij in een maand tijd sterk verbeteren. Enfin, op dieet gezet (non-obesitas voer), strak ruwvoer schema (hooi en stro wegen) en verder in de paddock. Na een maand was hij 20 kilo kwijt en de DA was positief.
De eerste keer hoefsmid was niet leuk om te zien: ongeveer alles wat hij er af haalde was bloed doorlopen, niks mooi witte hoef, maar donkerblauw of donkerrood. De witte lijn op 4 voeten is twee tot drie keer zo breed als normaal. Ook nog wat getobt met hoefzweren in de witte lijn, maar dat lijkt nu redelijk onder controle.
Nu zijn we 4 maanden verder, Stef is 71 kilo lichter (op streefgewicht, onder de 500 kilo) en ik mag er weer op (alleen stappen).
De rest van zijn leven staat hij op streng dieet (hij krijgt nog geen korstje brood extra..) maar ik zie wel dat ik mijn paard terug heb. Hij is weer vrolijk, loopt te dollen met de rest.
Thirteen schreef:@ Cissie, hoe gaat het met je haf ?
@ Ilnagok, is afhankelijk per paard denk ik ... momenteel durf ik de mijne echt niet meer op gras te laten
Thirteen schreef:Goed nieuws Cissie !
Hier gaat het ook goed, staat nu voor het eerst terug op 'gewone hoefijzers' zonder zooltjes, maar ook veel angst voor het gras dat nu terug gaat beginnen groeien ... (kon deze winter op een bijna kale weide en dat ging goed, maar nu zie ik hier en daar grassprietjes verschijnen en de angst komt terug op ...) Dilemma om haar uit de kudde te halen of verder te proberen met graasmasker ..., dus ja Cissie ben erg nieuwsgierig naar je voerbeleid ism weidegang, hoe pak jij het aan ?