[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 13:23

Dus die 2e foto is van deze winter ? Daar vind ik ze echt meer dan goed uitzien ! Een paard met zo'n voorgeschiedenis van hb wil je echt niet dikker hebben....ik toch niet in elk geval :D

Edit; dus die 1e foto is van net na de week op de kliniek wegens koliek? Dan zou ik voor nu zeker overwegen om ze echt geen granen meer te geven maar enkel hooi en eventueel een vit - min brokje met laag suikergehalte :j Dat ze toen te mager werd, is door die koliek...niet door het weglaten van krachtvoer. Het voornaamste voor nu is dat je ze gewoon weer back on track krijgt zonder pijn in haar voeten :)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:30

De 2e foto is inderdaad van deze winter

ik heb even een mailtje gestuurd naar de kliniek hier in merelbeke, Daar kan je voeding laten samenstellen, benieuwd wat hier uit gaat komen.

het probleem is ook een beetje dat ze een tarweallergie heeft wat het mij niet makkelijker maakt.
en dan hebben we nog haar platvoeten, verschrikkelijk ! :p

Ik blijf het lastig vinden dat sommige mensen mij aanspreken over het feit dat ze mager/smal is, probeer maar eens alles uit te leggen aan mensen die hier niets vanaf weten.
jullie willen niet weten hoe vaak ik al gehoord heb: je moet dat beest wel eten geven eh!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 14:45

Als je paard wat aan wil laten komen zou ik eerder kwikbeet (D&H) of speedibeet (PAVO) dit zijn beide bietenpulp met een laag aandeel suikers, maar wel dikmakers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 15:11

Samy24 schreef:
Ik blijf het lastig vinden dat sommige mensen mij aanspreken over het feit dat ze mager/smal is, probeer maar eens alles uit te leggen aan mensen die hier niets vanaf weten.
jullie willen niet weten hoe vaak ik al gehoord heb: je moet dat beest wel eten geven eh!

Smal? Mager ? Die mensen hebben dan overduidelijk nog nooit een volbloed van dichtbij gezien :D
Gewoon lekker laten zeggen en niks van aantrekken ! Liever ne smalle die heel het jaar rond gewoon goed kan rondlopen dan een dikkerdje die om de 3 maand voetenpijn krijgt :+

Benieuwd wat Merelbeke zegt ! En ow, tarwe-allergie? Ik blijf bij het dieet wat ik je al schreef dus... :j

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 16:00

inderdaad een tarwe allergie overal waar het kan hangt een bordje en toch waren er op vorige stal mensen die haar brood gaven, want het was zo zielig dat alle paarden iets kregen zij niet ! direct haar hele lichaam onder de bobbels dikke lippen en opgezwollen keel en ze verging van de jeuk, moest DA cortisone spuiten maar cortisone en hoefbevangenheid is geen goeie combi !

een week later ben ik verhuisd.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 00:48

Ik wil mijn pony ook dikker hebben, ze is erg afgevallen en nu zie ik ribben...
Ik geef haar speedibeet, maar daarvan is de calcium/fosfor verhouding scheef, ik zit eraan te denken om er spelt doorheen te gooien, deed ze het een tijdje terug goed op, maar werd ze ook niet dikker van. En alleen speedibeet vindt ze niet lekker...

Heeft iemand een goede tip om te voeren?

Ze krijgt overigens (de kans om) bijna onbeperkt hooi te eten, maar ze is nieuw in deze paddock en mag niet met iedereen mee eten en het is ook een trage en kieskeurige eter. Ik zet haar nu soms even alleen met haar portie hooi, maar dan eet ze ook niet alles op. Tanden zijn pas gedaan en ze is altijd netjes ontwormt. En binnenkort wordt ze lichamelijk nagekeken.

Marcella

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 05:42

Je zou zemelen of de 18 plus van pavo erbij kunnen geven om calcium/fosfor recht te trekken.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 12:39

En dan wel met spelt? Ik gaf eerst ook bietenpulp met spelt en zemelen ;)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 13:56

Heb geen ervaring met spelt. ;)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-15 14:16

Ik heb even mijn hersens gebroken op aan heleboel voer ed. Ik heb sowieso schema's gemaakt met calcium/fosfor verhoudingen en ingrediënten uitgezocht van veel voer.

Ik denk dat ik het ga proberen op speedibeet-spelt-musli of brok (voor de vitamines) van Bio-Ron en als dit niet aanslaat ga ik over op Vitalbix van Feral voor de vitamines. En evt. zemelen toevoegen.

MeggiieTommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 16:03

Hoihoi,

Geen flauw idee of ik het hier kan vragen dus mijn excuses als het niet moet.

Mijn haflinger is in juli hoefbevangen geworden. Ze stond 24/7 op de wei en liep rechts kreupel. Later de veearts gebeld. Uiteindelijk bleek ze opeens links kreupel te lopen. Ze konden niks vinden en ze moest naar stal. Volgende dag zijn er foto's gemaakt en bleek ze dus hoebevangen te zijn, alleen links voor. Het hoefbeen was al gekanteld en een stuk naar beneden gezakt. Rechts was helemaal prima. Ze heeft twee weken volledige boxrust gehad. Ze knapte eigenlijk vrij snel weer op en ik mocht er in september al weer op, maar wegens omstandigheden ging ik er sinds december pas weer op.
De hoefsmid dacht dat de hoefbevangen mogelijk door overbelasting kon komen, aangezien ze het maar aan 1 hoef heeft.
Ze staat nu 24/7 op stal, dat vind ik echt helemaal niks maar het is helaas even niet anders. Er is hier bijna geen fatsoenlijke stalling te vinden.
Ze stond hiervoor volgens mij op koeiengras, wat dus wel al slechter is voor een paard. Daar kan ze sowieso niet meer op terug. Er is heel dichtbij een wei, waar 5 a 6 paarden het hele jaar door op de wei staan, dus een heel erg schrale wei (wel weer koeiengras). Zou het mogelijk zijn om haar daar op te zetten? Zouden jullie dat proberen?

Zoals ik al had benoemd is voor mij stalling vinden onmogelijk, helemaal waar er een paddock is. Vandaar dat ik overweeg om haar weer op de wei te zetten.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 18:59

Nee.

Hoe kort/schraal de wei ook is, het blijft koeiengras en daar zit veel te veel in voor paarden.

Ik snap dat je graag een ander plekje wilt voor haar, maar ik zou verder zoeken. Weidegang op zich zou misschien kunnen (is echt afwachten en per paard verschillend), maar koeiengras is vragen om problemen...

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-15 15:22

Ik heb weer een vraagje:

Ik zette Bart wel/niet bij de kudde, op het gras dus, volgens de fructaan tabel op paardnatuurlijk. Als het laag was ging hij het gras op. Nou is het weer gaan stijgen en wou ik hem weer apart gaan zetten, maar in de wei is nouwelijks meer gras (allemaal vertrapt en je ziet nog een paar sprietjes) en ze eten meestal van het hooi wat daar neergelegt wordt. Overgens staat de kudde bijna altijd op het zand gedeelte waar dus zoiezo geen gras is. Ik heb het idee dat hij bij de randen van de paddock zelfs meer gras kan eten....

Ik neig ernaar hem gewoon bij derest de laten de komende weken, maar wat zouden jullie doen?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 16:40

@ Cissie, hoe gaat het met je haf ?

@ Ilnagok, is afhankelijk per paard denk ik ... momenteel durf ik de mijne echt niet meer op gras te laten

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-15 21:30

hallo allemaal, kom even binnenvallen.
Ik heb ook een eigenaardige vraag, maar mijn shetje heeft ook last van HB in nog beperkte mate en enkel als ze hengstig staat, kan iemand zeggen of dit kan dat ze door de hormonen en misschien combi eten het moeilijk krijgt aan haar voeten? Ik poog ze nu altijd schraal te voeden en geen gras te geven als ze hengstig komt/staat. Heb dit eigenlijk nog maar pas ontdekt, zou dit kunnen?

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-15 16:52

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:31

Helaas staat mijn haflinger chronisch bevangen, maar.. het gaat goed :) Hopelijk lees ik hier nog wat goede tips.

Half september begon Stef wat lastig te lopen, beetje stram op het harde, maar in de wei dan weer prima. Hij is bijna 22, daar gooide ik het eerst op (dan mag je wat stram je stal uitkomen). Totdat hij na een paar dagen nauwelijks meer wilde bewegen, wat opgetrokken stond en zwaar ademden. DA erbij: diagnose was ernstig bevangen (4 benen) en vermoeden van cushing. Direct op een flinke dosis metacam gezet en hij moest binnen een paar dagen verbeteren anders zou het einde verhaal zijn. DA was erg somber.

Na wat spannende dagen de uitslag terug: geen cushing. Hij ging langzaam aan ook wat beter. DA gaf hem 50% overlevingskans, dan moest hij in een maand tijd sterk verbeteren. Enfin, op dieet gezet (non-obesitas voer), strak ruwvoer schema (hooi en stro wegen) en verder in de paddock. Na een maand was hij 20 kilo kwijt en de DA was positief.

De eerste keer hoefsmid was niet leuk om te zien: ongeveer alles wat hij er af haalde was bloed doorlopen, niks mooi witte hoef, maar donkerblauw of donkerrood. De witte lijn op 4 voeten is twee tot drie keer zo breed als normaal. Ook nog wat getobt met hoefzweren in de witte lijn, maar dat lijkt nu redelijk onder controle.

Nu zijn we 4 maanden verder, Stef is 71 kilo lichter (op streefgewicht, onder de 500 kilo) en ik mag er weer op (alleen stappen).

De rest van zijn leven staat hij op streng dieet (hij krijgt nog geen korstje brood extra..) maar ik zie wel dat ik mijn paard terug heb. Hij is weer vrolijk, loopt te dollen met de rest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:21

Marieke_K schreef:
Helaas staat mijn haflinger chronisch bevangen, maar.. het gaat goed :) Hopelijk lees ik hier nog wat goede tips.

Half september begon Stef wat lastig te lopen, beetje stram op het harde, maar in de wei dan weer prima. Hij is bijna 22, daar gooide ik het eerst op (dan mag je wat stram je stal uitkomen). Totdat hij na een paar dagen nauwelijks meer wilde bewegen, wat opgetrokken stond en zwaar ademden. DA erbij: diagnose was ernstig bevangen (4 benen) en vermoeden van cushing. Direct op een flinke dosis metacam gezet en hij moest binnen een paar dagen verbeteren anders zou het einde verhaal zijn. DA was erg somber.

Na wat spannende dagen de uitslag terug: geen cushing. Hij ging langzaam aan ook wat beter. DA gaf hem 50% overlevingskans, dan moest hij in een maand tijd sterk verbeteren. Enfin, op dieet gezet (non-obesitas voer), strak ruwvoer schema (hooi en stro wegen) en verder in de paddock. Na een maand was hij 20 kilo kwijt en de DA was positief.

De eerste keer hoefsmid was niet leuk om te zien: ongeveer alles wat hij er af haalde was bloed doorlopen, niks mooi witte hoef, maar donkerblauw of donkerrood. De witte lijn op 4 voeten is twee tot drie keer zo breed als normaal. Ook nog wat getobt met hoefzweren in de witte lijn, maar dat lijkt nu redelijk onder controle.

Nu zijn we 4 maanden verder, Stef is 71 kilo lichter (op streefgewicht, onder de 500 kilo) en ik mag er weer op (alleen stappen).

De rest van zijn leven staat hij op streng dieet (hij krijgt nog geen korstje brood extra..) maar ik zie wel dat ik mijn paard terug heb. Hij is weer vrolijk, loopt te dollen met de rest.

Ongeveer zelfde verhaal hier...dan wel geen haflinger, maar een gewone warmbloedmerrie :D
En die heeft er dan ook nog cushing bij, maar dat even terzijde...
Wij zijn nu ruim 3 jaar verder en alles gaat prima :j Heeft mij veel denkwerk en doorzettingsvermogen gekost, maar die veldslag hebben we toch al gewonnen :D

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 19:58

Thirteen schreef:
@ Cissie, hoe gaat het met je haf ?

@ Ilnagok, is afhankelijk per paard denk ik ... momenteel durf ik de mijne echt niet meer op gras te laten

De laatste tijd een stuk beter.
Naast wandelen rijden we sindskort ook korte stapritjes door het bos.
Ze vind dit allemaal heerlijk (en ik ook) en geniet van het eenvoudige ritje alsof het haar laatste is.
Terwijl het juist een begin lijkt naar nog veel meer ritten.

Het kost veel denk werk, iedere dag opnieuw.
Met name het voerbeleid icm weidegang is voor mij zo nu en dan een hersenkraker.

Ondertussen kunnen Piet en zijn collega's bij mij in de leer omtrent het weer en de voorspelling daarvan, hahaha.
Het is om tureluurs van te worden......maar het loont om je erin te verdiepen (in onze situatie dan).
Al zie ik een beetje op tegen een nieuwe uitdaging en dat is het o zo gevaarlijke voorjaar...... Maar ook daar slaan we ons linksom of rechtsom wel weer doorheen.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 11:14

cissie wat fijn! Heel veel succes verder!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-15 12:05

Goed nieuws Cissie! Ik kijk ook met wat angst uit naar het weideseizoen, maar het moet maar.. Hopelijk komt het goed..

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 13:55

Goed nieuws Cissie !
Hier gaat het ook goed, staat nu voor het eerst terug op 'gewone hoefijzers' zonder zooltjes, maar ook veel angst voor het gras dat nu terug gaat beginnen groeien ... (kon deze winter op een bijna kale weide en dat ging goed, maar nu zie ik hier en daar grassprietjes verschijnen en de angst komt terug op ... :( ) Dilemma om haar uit de kudde te halen of verder te proberen met graasmasker ..., dus ja Cissie ben erg nieuwsgierig naar je voerbeleid ism weidegang, hoe pak jij het aan ?

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 09:11

Stef laat ik niet meer het gras op zonder masker. Hij gaat anders helemaal los.. Eerste paar dagen had hij wat schuurplekken van het masker, maar nu gaat het prima, hij staat ook in de paddock met masker om, omdat we daar hooi voeren (en anders 3 plakken hooi in 10 minuten op zijn..). Het enige sneue vind ik dat hij niet meer kan kroelen met andere paarden, maar ik geloof niet dat hij daar zelf echt last van heeft.

Verder wegen we al het ruwvoer en krijgt hij non-obesitas voer, daar zitten alle vitamines en mineralen in die hij nodig heeft.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:12

Thirteen schreef:
Goed nieuws Cissie !
Hier gaat het ook goed, staat nu voor het eerst terug op 'gewone hoefijzers' zonder zooltjes, maar ook veel angst voor het gras dat nu terug gaat beginnen groeien ... (kon deze winter op een bijna kale weide en dat ging goed, maar nu zie ik hier en daar grassprietjes verschijnen en de angst komt terug op ... :( ) Dilemma om haar uit de kudde te halen of verder te proberen met graasmasker ..., dus ja Cissie ben erg nieuwsgierig naar je voerbeleid ism weidegang, hoe pak jij het aan ?

Fijn dat het beter gaat en hopelijk blijft gaan met de normale ijzers.

Ieder paard en huisvesting en hb is natuurlijk anders.
Bij ons staat er geen gras meer, her en der een sprietje.
De paarden krijgen eten uit slowfeeders met roosters erop zodat ze er lang over doen.
Mijn hafje gaat alleen de weide op als ze net hooi gehad hebben en de weersomstandigheden redelijk gunstig zijn (geen zon, vriesweer ect).

Als ze niet op de weide staat, staat ze in een paddock met een ander paard.
In de ochtend, avond en nacht staat ze sowieso in de paddock.
Dit probeer ik uit te bouwen naar wat meer maar nu het voorjaar voor de deur staat heeft dat niet zoveel nut.

Hopelijk kan ze van de zomer wat meer op de weide.

Wbt brokjes heb ik van alles geprobeerd tot op maat gemaakt voer aan toe.
Momenteel voer ik marstall Vito aan dr.... Ben er redelijk tevreden over maar of het een blijvertje is?

In verhouding staat ze meer in de paddock dan op de weide maar het kan voorlopig nog niet anders.
En 24 uur op de weide zit er niet meer in, daarom heb ik vorig jaar ook de paddock gemaakt.
Hopelijk kan voldoende beweging, aangepaste weidegang en dieet voer het verschil maken in de toekomst..... Ik hoop het.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-15 23:16

Die was mij was na 2 zakken vito uitgekeken op het voer... Zat ik dan met een nieuwe zak van dat dure spul...

Wat ik nu voer, ben ik wel tevreden over!