[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:40

Isapaardje schreef:
nombrado schreef:
Vanuit mijn ervaring met hoefbevangen paarden, sprong ik een gat in de lucht bij dat soort escapades of uitspattingen!
Paard voelt zelf prima aan of ze pijn hebben of niet.

Tuurlijk ;( ... maar niet heus.
Hier is Isabella met de storm afgelopen weekend aan het rennen gegaan omdat ik even uit het zicht was en zij vond dat ze maar eng alleen stond op een stukje waar ze normaal nooit staat.
Dat was nog veel te vroeg, en dat blijkt ook wel.
Ze heeft een zeer zware terugval op dit moment, waar ik helemaal niet blij mee ben.
Ik voel me ook zo stom dat ik haar 5 minuten alleen heb gelaten.
Ik had eigenlijk kunnen weten dat ze zou gaan rennen, al leek er de dag erna leek even niets aan de hand. Gister ging ook nog wel, maar vandaag heeft ze eigenlijk alleen maar gelegen en wilde ze niet eens voor haar eten komen.
Dus nee ... Nombrado .. ik ben het absoluut niet met je eens ....

ik denk dat er met isabella wat anders aan de hand is, dan alleen maar de HB

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:49

nombrado schreef:
wb peesblessure zal ik nooit een paard boxrust geven
doe ik zelf ook niet als ik een peesblessure heb.
beweging is betere doorbloeding en daardoor snellere genezing van de pees.Ik heb het dan niet over rijden, maar wel het paard zelf laten bewegen.
(overigens is boxrust al erg achterhaald)

Het was als voorbeeld... enne het ligt ook aan het soort peesblessure (en je paard) of boxrust of weiderust wordt geadviseerd.
Als je een paard hebt wat alleen maar heen en weer loopt/rent in de wei is sowieso boxrust (met gedoseerd stapwerk) beter.

Ik bedoelde dat een paard, zodra hij geen/minder pijn heeft snel iets te veel kan doen en dat de schade dan verergert. Mijn paardje bedacht met een blessure dat over het draadje springen wel een goed iedee was, waardoor hij gelijk weer kreupel stond. Toen stond ik echt niet te juichen van;" jeeehh blijkbaar voelt hij zich weer goed". Ik stond letterlijk te janken.
Zelf beweeg je ook vaak in overleg met arts/fysiotherapeut als je aan het revalideren bent.
Hoeveel mensen gaan er niet te snel weer aan het werk, omdat de pijn weg is, waardoor ze later alsnog weer last krijgen (en behouden).

nombrado

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:55

ik heb een arts,die juist adviseert te bewegen, zowel ooit met mijn knie
En geloof me, toen het erg pijnlijk was, liep ik zeker niet veel
mijn knie was met 1 1/2 week weer hersteld en ik heb er nooit meer last van
die knie had een zijwaartse knal gehad, niet misselijk, en toch door de beweging (afhankelijk van wat je voelt)
vraag me wel af, waarom jou paard over een draadje springt ?

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 12:02

Ik denk dat we het beter 'on topic' kunnen houden? Volgens mij gaat het hier over hoefbevangenheid en niet de interpretatie van pijn en alle bijkomende symptomen daar van? O:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:08

Hier een zucht van opluchting!
Hij stapte goed, was niet stijf en de voeten netjes lauwwarm.
Hopelijk heeft meneer geen geintjes meer voorlopig ;) .

Bedankt nogmaals allemaal voor het duimen voor een goede afloop (het heeft geholpen :D ).

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 13:19

@Setteke wat is dit fijn om te lezen!! Die geintjes moet mijnheer inderdaad maar achterwege laten, pas als de boel weer goed vast zit mag ie er eens over gaan denken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:23

nombrado schreef:
ik heb een arts,die juist adviseert te bewegen, zowel ooit met mijn knie
En geloof me, toen het erg pijnlijk was, liep ik zeker niet veel
mijn knie was met 1 1/2 week weer hersteld en ik heb er nooit meer last van
die knie had een zijwaartse knal gehad, niet misselijk, en toch door de beweging (afhankelijk van wat je voelt)
vraag me wel af, waarom jou paard over een draadje springt ?

Als hij had kunnen praten had ik het hem gelijk gevraagd.
Hij stond niet alleen (terwijl dat officieel wel moest ivm rust).
Ik kan je vertellen dat ik nog steeds dagelijks veel pijn heb omdat ik zo eigenwijs was om toentertijd niet naar de orthopeed te luisteren.
Het ligt eraan wat er beschadigd is natuurlijk en wat er moet herstellen.
Kraakbeen wat kapot is moet langer met rust herstellen dan bv een verrekte spier.
Bij mij is er door te snel weer te gaan belasten woekering opgetreden, wat de pees weer is gaan irriteren.
Ik vond het toen belachelijk om op krukken te blijven lopen, als ik toch geen pijn had.
Nu weet ik helaas beter.......

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 14:49

Toch wel een beetje vreemd.
Ik ventileer hier hoe ik het zie, voel en ervaar.
vervolgens wordt ik afgebrand en aangevallen.
Krijg waarschuwingen van moderator anders te reageren.
Mag ik hier niet zeggen , hoe ik er over denk en het zie?
of is het hier alleen het eenzijdig neerzetten van berichten?
en als je het anders ziet , voelt of ervaren hebt, mag je hier niet komen of meedoen?
Hoe kan je nu boos worden op iemand die anders denkt, ziet, voelt of ervaren heeft?

Vervolgens staat mijn pb box weer vol, van mensen die hier posten, die maar niet meer 'durven" reageren over hoe zij het zien, vanwege de aanvallende reacties die ze dan zullen gaan krijgen.

Een paard met pijn in zijn voeten, zal echt niet een vreugdesprongetje maken! Neem dat maar van mij aan.
en durf eens meer te vertrouwen hetgeen je paard je aangeeft ipv de oordelen van buitenaf.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 15:42

Nombrado: het is niet zozeer wat je schrijft als wel hoe je het schrijft. Ik ga er maar vanuit dat je het heel erg goed bedoeld, maar eerlijk is eerlijk, zo lees ik het lang niet altijd.

Isapaardje: Oh meid wat krijg jij wat voor je kiezen, ik leef vreselijk met je mee. Heel veel sterkte!

Setteke: Gelukkig lijken de bokkesprongen geen gevolgen te hebben, maar alle HB eigenaren herkennen deze vorm van PLOS.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-11 15:46

Ik moet zeggen dat ik mij wel een beetje erger..er verschijnen meer dan ooit groene hulken in dit topic. Het kan toch niet zo zijn dat iemand hier zijn|haar mening niet meer mag geven? Ik ga er eigenlijk van uit dat Nombrado haar opmerkingen niet kwaad bedoelt: ze is wat recht voor de raap, maar persoonlijk mag ik dat wel. Mensen.. laten we hier nou niet zo'n softie bedoening van maken, waar alleen 'ach en wee' berichtjes getolereerd worden. Iedereen leeft op eigen wijze mee.

Natuurlijk zou er wat beter ( langer?) nagedacht kunnen worden voordat je iets post - Nombrado, jou raad ik aan het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal er eens bij te pakken en de betekenis van het woord empathie op te zoeken.
Hoe moeilijk moet het zijn om te begrijpen dat iemand die al maandenlang tobt over het welzijn van haar paard niet wil horen dat een situatie wel 'grappig' is. Misschien ben ik de enige die wel snapt dat je het anders bedoelde dan dat het hier opgevat werd en ik kan me ook nog wel indenken dat ik misschien zou grinneken als zo'n kwajongen opeens uit z'n bol gaat. Lekker stout! Maar ik begrijp ook dat Setteke zich een ongeluk schrok en haar hart heeft vastgehouden voor de eventuele gevolgen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:01

nombrado schreef:
Een paard met pijn in zijn voeten, zal echt niet een vreugdesprongetje maken! Neem dat maar van mij aan.

Wat ik dus aan probeerde te geven in mijn post over mijn paardje, was (en dus niet zozeer of het wel of geen HB is in haar geval), dat een paard met pijn wel degelijk 'wauws' kan raken als er onverwacht iets gebeurd waardoor de adrenaline gaat stromen.

Ik maak dat dus echt met de mijne mee.
Ze is van oorsprong een nogal opgewonden standje, en die laat zich niet zo snel tegenhouden door pijn in haar lijf. Dat is dan ook gelijk haar grote nadeel ... zonder pijnstillers, is het niet te doen, maar een beetje van dat spul en madame denkt bij het minste geringste waardoor er iets opwindends gebeurd, dat ze 'los' moet.

Dat is super irritant en heel erg vervelend om in het bezit te zijn van zo'n paard, die zich dus niet als 'voorbeeldig' revaliderend patiënt weet te gedragen en het bezorgd mij dagelijks kopzorgen en vooral niet het gevoel dat het grappig is.

Uit dat oogpunt en met die ervaring lees ik dus ook met zorg en angst berichten van andere paarden die even uit hun dak gaan onder aparte omstandigheden.
Ik kan me voorstellen, dat als je zelf totaal andere ervaringen hebt, je dit soort berichten daarmee ook anders interpreteert.
Maar om dan gelijk te zeggen, of nee te beweren, dat een paard met pijn in de voeten echt niet zal gaan rennen (en zo wel, dat er dan wel wat anders aan de hand zal zijn), kan ik dus uit ervaring 'niet waar' op antwoorden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:07

Een paard heeft de mogelijkheid om zijn 'gevoel' even af te sluiten en dus idd dingen te doen die hij beter niet kan doen.
Dat stamt nog uit de tijd dat ie soms moest rennen voor zijn leven.

Ik merk aan mijn ouwetje ook dat ze onder het zadel zich nog te buiten gaat aan een dwaze galoppade. Heeft ze het vreselijk naar de zin met veel kopschudjes en iiii geluidjes, maar na 100 meter loopt ze wel pijnlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:17

Jannepauli schreef:
Natuurlijk zou er wat beter ( langer?) nagedacht kunnen worden voordat je iets post - Nombrado, jou raad ik aan het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal er eens bij te pakken en de betekenis van het woord empathie op te zoeken.
.

ik heb empathie , voor de paarden, want daar gaat het hier om.
en ga niet de tekortkomingen van de eigenaren hier lopen voeden.
die zich arme ik voelen
er is er maar 1 die die empathie op dat moment nodig heeft, en dat is het PAARD!
en dan glimlach ik, als ze de clown uithangen omdat ze zich weer blij en fit voelen!!
en ga daarbij zeker niet nadenken wat voor (meest onlogische) gevolgen dat voor het gevoelsleven zou kunnen hebben van de eigenaar.

een paard is ook direct
ja is ja
nee is nee
er is geen morgen wel , vandaag niet!
die zijn heel wat directer in hun gedrag.
als we eens wat meer zouden kunnen genieten in de NU momenten en ons geen zorgen maken voor morgen . (en overal spoken en beren zien) zou je zien dat het allemaal nog wel meevalt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:22

Isapaardje schreef:
nombrado schreef:

Wat ik dus aan probeerde te geven in mijn post over mijn paardje, was (en dus niet zozeer of het wel of geen HB is in haar geval), dat een paard met pijn wel degelijk 'wauws' kan raken als er onverwacht iets gebeurd waardoor de adrenaline gaat stromen.

Ik maak dat dus echt met de mijne mee.
Ze is van oorsprong een nogal opgewonden standje, en die laat zich niet zo snel tegenhouden door pijn in haar lijf. Dat is dan ook gelijk haar grote nadeel ... zonder pijnstillers, is het niet te doen, maar een beetje van dat spul en madame denkt bij het minste geringste waardoor er iets opwindends gebeurd, dat ze 'los' moet.

Dat is super irritant en heel erg vervelend om in het bezit te zijn van zo'n paard, die zich dus niet als 'voorbeeldig' revaliderend patiënt weet te gedragen en het bezorgd mij dagelijks kopzorgen en vooral niet het gevoel dat het grappig is.

Uit dat oogpunt en met die ervaring lees ik dus ook met zorg en angst berichten van andere paarden die even uit hun dak gaan onder aparte omstandigheden.
Ik kan me voorstellen, dat als je zelf totaal andere ervaringen hebt, je dit soort berichten daarmee ook anders interpreteert.
Maar om dan gelijk te zeggen, of nee te beweren, dat een paard met pijn in de voeten echt niet zal gaan rennen (en zo wel, dat er dan wel wat anders aan de hand zal zijn), kan ik dus uit ervaring 'niet waar' op antwoorden.

ik had ook al eerder gepost
een paard ZONDER pijnstillers
dat is mede 1 van de reden dat ik heeeeeeeeeeeeeeel voorzichtig ben met dat spul

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:25

Pijn maakt ook meer hormonen aan o.a. cortisol en catecholamines , als een paard daarbij ook nog insulineresistent is dan kan dat zelfs de resistentie verergeren en in slechtste geval een nieuwe aanval HB oproepen.
Je schrikt je werkelijk een hoedje wat paarden met pijn zichzelf wel eens aandoen, ze zien namelijk geen oorzaak en gevolg.
Mijn paard die aan HB is doodgegaan heeft door pijn ( weliswaar na een koliekoperatie dus nog voor de HB optrad) veroorzaakt dat ze echt platgespoten moest voor behandelingen in de kliniek omdat ze en voor zichzelf gevaarlijk was maar ook voor de behandelaars. Pijn is dus niet per definitie dat een paard zich wel rustig houdt, als dat zo was dan maakte niemand zich zo'n zorgen als een HB paard eens flink uit zijn plaat gaat.
Paarden zijn nu eenmaal geen confectie en doen dus ook wel eens erg onverstandige dingen, het is dus terecht dan als de eigenaar zich dan zorgen maakt en dat is niet om te lachen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:25

romeorowan schreef:
Nombrado: het is niet zozeer wat je schrijft als wel hoe je het schrijft. Ik ga er maar vanuit dat je het heel erg goed bedoeld, maar eerlijk is eerlijk, zo lees ik het lang niet altijd.

.

kan je mij een voorbeeld geven van een bericht waarin je je stoort wat ik schrijf?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 16:56

@ setteke fijn dat het toch lijkt mee te vallen. Schrok toen Luuk de kolder in der kop kreeg net na de aanval me ook het lep-lazerus.

Hier is vorige week vrijdag de hoefsmid geweest; bij beide zagen de hoefjes er goed uit *\o/* .

Alleen dacht Sam van de week dat ze een gat naar China moest graven en al het zand op moest eten :+ .
Die staat nu aan de iets dunnere poepers. Het is nog wel ballen maar wat wateriger als normaal.
Heb effe testje gedaan en qua zand valt het toch reuze mee.
Praatjes heeft ze genoeg, daarstraks de hoefjes uitgekrabt en dan ben je met Luuk bezig en Sam vond het nodig om tegen Luuk op te steigeren }>

@ xXxXsasxXxX Hier staan ze ook 24/7 buiten. Het eerste stuk waar ze altijd kunnen lopen staat bijna geen gras (paddock achtig). Als het weer het toelaat krijgen ze een strookje gras van ong 20 cm.
Is dat een optie om hem elke keer maar een beetje gras te geven? Dan staat hij toch buiten en krijgt niet te veel gras.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:14

DubbelDun schreef:
Een paard heeft de mogelijkheid om zijn 'gevoel' even af te sluiten en dus idd dingen te doen die hij beter niet kan doen.
Dat stamt nog uit de tijd dat ie soms moest rennen voor zijn leven.

Ik merk aan mijn ouwetje ook dat ze onder het zadel zich nog te buiten gaat aan een dwaze galoppade. Heeft ze het vreselijk naar de zin met veel kopschudjes en iiii geluidjes, maar na 100 meter loopt ze wel pijnlijk.

Daar ben ik het mee eens.
Een paard heeft zo nu en dan een bepaalde 'spanning' nodig. Als hij prikkels krijgt kan hij daar heftig op reageren, pijn of niet.
Mijn oude verzorgpony van vroeger was eind twintig, had Cushing en was zwaar HB. Hij kon bijna niet meer lopen en er was al een datum geprikt om hem in te laten slapen. Zijn laatste dagen werd hij gewoon lekker op de wei gezet. Toen ik mijn pony kocht en uit de trailer laadde werd de oude HB pony helemaal lyrisch en showde, galoppeerde en draafde met zijn staart in de lucht door de wei als een 2-jarige :+ Wát nou pijn... Hij liep zelfs helemaal rad.
De dag erna verzette hij geen stap meer.
Ik wijt zulke uitspattingen altijd aan adrenaline; daardoor kan een paard (en een mens, en wat voor dier dan ook) over bepaalde pijngrenzen heen die je niet voor mogelijk houdt.

Dus... Kan ik me goed voorstellen dat Setteke geschrokken is.
Al is het fijn dat het paard zich op dat moment even goed voelde en het achteraf allemaal meevalt ;)

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:26

Zo, hier ben ik ook weer eens. Vorige week had ik foto's laten maken van Willows voorbenen, die waren perfect. DA ging toen uit van een begin van hoefbevangenheid en schreef 2 weken ontstekingsremmers voor.
Ik bleef het een rare diagnose vinden en liet dinsdag de hoefsmid komen. Wat denk je? Een hoefzweer!!! Helemaal netjes uitgesneden, nu 2x per dag badderen in de soda, bye bye ontstekingsremmers en hij loopt weer helemaal rad... Dierenarts is net teruggeweest en heeft hem helemaal goed verklaard, maandag mag ik weer rijden.
Ik kreeg wel nog 50 euro korting omdat het dus klaarblijkelijk niet nodig was geweest om foto's te maken en ik nu onnodige kosten gemaakt heb :+ Vond ik wel sympathiek...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:34

CherokeeChum schreef:
FF eerst die zoolbreuk... das lelijk en een probleem maar wel op te lossen.
<>Het dier had rotaties van 13 en 14 graden en op beide hoeven een zoolbreuk.
Binnen drie maanden liep ze weer rad op zachte bodem,en met 6maanden ook op asfalt.
Met een jaar waren de witte lijnen volledig hersteld en was de afwijking nog 4 graden.
Na 1.5 jaar was er geen afwijking meer.

Fijn een keer een positief verhaal te lezen. En dat zoiets kan ook.

Zelf heb ik de hoop laten varen dat die hoeven van die pony van mij ooit nog op hun oude niveau terugkomen. Gelukkig is met de laatste bekapping, de stand van de voeten weer bijna als vanouds (dat steile wat ze had voordat ik met 'natuurlijk bekappen' begon).
Maar bij haar heeft het dus 2 jaar geduurd eer ze van die lage hakken voeten, weer naar dit standje ging.
Helaas blijft de zool nog wel altijd te plat en mogelijk zelfs ook te dun (gezien de rode kneusplekken).
Hoefschoenen, zoolhardener, ik heb al van alles geprobeerd, maar wat niet wil, dat wil kennelijk niet.

Toch blijf ik door dit soort verhalen als van CC hoop houden, hoewel mijn eigen hoefsmid zegt dat het nooit meer goed zal komen omdat de voeten al te veel vergroeid zijn aan alle kanten.

Maar goed .. hij zei vorig jaar ook dat die steile voetstand wellicht nooit meer terug zou komen (omdat de hielen erg ondergeschoven bleven), en daar heeft hij ook niet helemaal gelijk in gehad, zoals de (recente) foto hieronder laat zien, hoewel daarop nog wel altijd een duidelijk 'bult' te zien is in de toon.

NOTE: Natuurlijk bekappers kunnen beter even het plaatje afdekken, anders trekken ze zich waarschijnlijk de haren uit het hoofd :+

Afbeelding

irislouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 17:51

Een paard laat een bepaalde gedraging zien door een sleutelprikkel. Een sleutelprikkel is altijd een externe prikkel. Dus stel een paard heeft pijn (interne prikkel) maar staat verder op zijn vertrouwde plek en er gebeurt niets wat normaal ook niet gebeurt (paard is een gewoontedier). Het paard krijgt op dat moment dus geen externe prikkels binnen en zal dus geen bepaalde gedragingen vertonen. Op het moment dat er iets gebeurt wat voor het paard onder niet normaal valt (geen gewoonte is), zoals bijvoorbeeld een vreemd paard dat langs komt of er gebeurt iets waardoor het paard angstig wordt (externe prikkels), zal het paard een sleutelprikkel krijgen waardoor het een bepaalde gedraging gaat vertonen zoals bijvoorbeeld vluchten of presenteren. Een externe prikkel is dus sterker dan een interne prikkel en op het moment dat een paard een sleutelprikkel krijgt maken de hersenen stofjes aan (denk bijvoorbeeld aan adrenaline) die ervoor zorgen dat het paard de interne prikkels zoals pijn niet meer voelt. Een paard doet dus eigenlijk gewoon wat voor hem volgens zijn instinct het beste is. Het is namelijk nog steeds een prooidier dat wil overleven. :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:03

Jongens, goed nieuws! We hebben de kliniek bereikt en Rob was erg tevreden, ik kreeg zelfs nog een compliment dat ik zo goed bezig ben met haar te laten afvallen. Rob en de dierenarts vonden dat ze goed aan het afvallen is, al zie ik het zelf niet echt,maar ik zie haar iedere dag natuurlijk. Haar hoef is gebold zag ik thuis al, dit is ook op de foto's te zien. Rob heeft dit netjes bijgewerkt en hij zei dat als we na het bekappen een foto zouden maken de hoef eruit zou zien of er weinig mee mis is. Hij heeft haar alleen bekapt, ijzers zijn waarschijnlijk niet meer nodig. Mocht ze toch pijn krijgen dan moet ik wel terug om alsnog een ijzertje eronder te doen, maar dat zien we wel. Goed opsteker en we gaan vrolijk door. Normaal gaat het ijzer er niet zo snel af zei Rob.

Hij werd wel even boos op Grietje, ze liep te emmeren, dat was wat minder om te zien, maar daarna ging het wel goed. Ik moet strenger worden van hem, maar goed, bij mij doet ze nooit vervelend. Merkte wel weer hoe erg Griet aan me hangt. Ze kent en vertrouwt pap ook goed,maar ik ging ons even aanmelden, Grietje me helemaal nakijken en nahinniken <3

Hier de foto's:
Afbeelding
Voetjes voor, let op de boebel.
Afbeelding
Voetjes na, slechte foto in de trailer genomen.
Afbeelding
En de rontgenfoto van vandaag, er is al een klein stukje nieuwe afgroei te zien.

Griet is blij om weer thuis te zijn.

Janouk: Ben vergeten de groeten te doen, doe ik de volgende keer wel :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:22

Ziet er goed uit, capop

Ik heb mn oogjes dicht gedaan Isapaardje 8-)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:22

Setteke, fijn joh, dat hij vandaag rad liep, ik kan me voorstellen dat je na maanden zooo voorzichting zijn je hart vast hebt gehouden. En dan ook nog met zadel op, hij had zich best kunnen bezeren als hij ergens was blijven haken daarmee.

Ingrid, dikke knuffel... Vind het zo rot voor je dat je zo je best doet en het toch weer minder gaat. Hoefjes zien er mooi uit, zover is Nado nog lang niet.

Capop, wat een goed nieuws! Eerst veilig aangekomen en dan ook nog nu al de ijzers eraf. Echt top!

Memuska, gelukkig zeg, dat het een hoefzweer was en goed van je dat je toch op je gevoel af bent gegaan dat er iets niet klopte.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 21:39

Goed nieuws Setteke en Capopjekop ..
Vandaag ging het hier gelukkig ook weer wat beter. Ik vond mest over de hele 'wei' heen, dus teken dat ze uit zichzelf heeft rondgelopen.
Morgen komt de fysiotherapeut.
En ik werd (al tijdje geleden) getipt op 'gember'. Schijnt dezelfde soort werking te hebben als buut, maar dan zonder bijwerkingen. Ik heb zojuist een pot besteld. Is het proberen waard denk ik dan maar.
http://www.lehrer.uni-karlsruhe.de/~za433/ingwer.html