[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:49

Ik vind dat ook lastig. Wat werkt nou wel? Wat doet nou niks? Welke combinatie werkt? Is het de combinatie van de supplementen? Of juist maar 1 die echt t werk doet?

Ik geef nu een maand of 2 de joint comp. Ik was toen gestopt met de groenlipmossel, maar op aanraden van Jente tich weer de groenlip erbij gegeven. En ze heeft de afgelopen weken ook een kruidenmix gehad van Jente waaronder duivelsklauw zat. Ik heb het idee dat het de afgelopen weken steeds wat beter lijkt te gaan, maar is dat de joint comp die langer nodig heeft gehad, is het de combi met de groenlip erbij, of heeft ze ook echt een beetje duivelsklauw nodig? Of is het gewoon het weer dat t verschil maakt? Zo lastig te zeggen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:54

Saaams schreef:
Oei lastig.
Duivelsklauw werkt hier (naf vloeibaar) binnen 48 uur.
De korrels werken niet bij mijn paard. Poeder nooit getest.

Welke glucosamine raden jullie aan? Alleen gluco of combi met MSM en welk merk?
Ik voer de silicium wel. Wist niet dat je dat moest combineren met glucosamine.

Volgens mij ‘moet’ het ook niet met glucosamine. Maar bij ons werkt silicium op zichzelf ook niet. Volgens mij heeft het ook niet dezelfde werking als glucosamine, maar dat weet ik niet uit mn hoofd.

Ik geef de horseflex glucosamine/msm.

Hoop dat de poeder net zo snel werkt als de vloeibare duivelsklauw.

@laura: ja echt heel lastig welke combi’s wel en niet werken! Ook omdat t allemaal vaak wat langer nodig heeft voordat t werkt bij artrose.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:35

Ik moet ook nog opzoek naar een vervanger voor de Equiflexion. Ben er opzich wel tevreden over maar moet straks bakjes gaan klaar zetten en dan is poeder een stuk praktischer!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:49

Slmt9 schreef:
Mag ik iedereen afraden om glucosamine af te bouwen als je denkt dat t niet werkt |o

Ik dacht dat de combi kurkuma + silicium het bij mijn paard zo goed deed, dus de gluco afgebouwd waarvan ik dacht dat het niets deed. Moest er echt even om janken. Mijn paard oogt niet alsof hij pijn heeft, loopt niet kreupel, maar op rust zie ik hem constant wisselen van achterbeen |(
RA wil hij niet lang belasten vanwege de artrose en ik merk dat hij LA last heeft van compensatie(spier)pijn.

Ik was al gestart met boswellia als overbrugging tegen de pijn, maar ja, dat werkt niet in 2 dagen. Vandaag gelijk weer glucosamine erbij, ik duim dat dat heel snel weer werkt. Hij heeft dan 1 week zonder gestaan. Vanaf de week dat hij op kwart dosering stond begon ik het wat te merken.

Omdat hij zo stond te wiebelen vandaag ook maar gestart met duivelsklauw. Nooit eerder gegeven, dus geen idee hoe snel dat werkt.
Ben er echt verdrietig van en voel me schuldig omdat ik de verkeerde inschatting over de glucosamine heb gemaakt. Niet leuk om je paard zo te zien -O-

Lastig hoor, had ik ook wel beetje last van helaas. Ben nu weer zoekende naar een goede combie. Had hem net na de kerst zo goed voor elkaar. Hij begon zelfs weer heerlijk te bokken aan de longeerlijn (voorheen ging hij altijd alleen maar racen, want bokken was moeilijk), maar sinds de sneeuw is die weer een stukje stijver. Lijkt ook weer beter te gaan, maar begin vorige week stond hij ook met het been veel op rust.. vandaag heeft een stalgenootje hem even voorgereden voor ik er zelf in de buitenbak zat. En kon gelukkig niks geks zien. Ben inmiddels gestopt met silicium. Al gaf ik dat ook vooral om het graven.. maar die van mij vind ik ook best veel op rust staan.. maar misschien komt het ook wel omdat ik me er extreem op focus.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:54

Laura_ schreef:
Ik vind dat ook lastig. Wat werkt nou wel? Wat doet nou niks? Welke combinatie werkt? Is het de combinatie van de supplementen? Of juist maar 1 die echt t werk doet?

Ik geef nu een maand of 2 de joint comp. Ik was toen gestopt met de groenlipmossel, maar op aanraden van Jente tich weer de groenlip erbij gegeven. En ze heeft de afgelopen weken ook een kruidenmix gehad van Jente waaronder duivelsklauw zat. Ik heb het idee dat het de afgelopen weken steeds wat beter lijkt te gaan, maar is dat de joint comp die langer nodig heeft gehad, is het de combi met de groenlip erbij, of heeft ze ook echt een beetje duivelsklauw nodig? Of is het gewoon het weer dat t verschil maakt? Zo lastig te zeggen

Vind dat inderdaad ook, vooral de vraag wat is wat het beter nu maakt.. dat vind ik bij die van mij ook spannend.. ook om vervolgens er mee te gaan stoppen.. bij mij ging het echt goed ent oen was ik gestopt met Rehab en toen werd hij stijf. Maar goed, dat kon ook heel goed komen omdat ze toen een week op stal kwamen. Want nu wordt de stijfheid weer iets minder.. ik geef ook duivelsklauw maar ga nu over van de week op buteless van Equine ben benieuwd..

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 21:59

Ja precies. Het weer speelt ook een rol, dus soms zo lastig te zeggen.
Ik heb wel voor mijzelf besloten dat mocht ze bij de nieuwe meting weer om duivelsklauw vragen, ik het daarna ook een tijdje bij ga geven.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 22:16

Door wie laat jij een meting uitvoeren Laura_ :)

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 23:30

Ja, ik heb ook een tijdje uit laten meten via horsecomplete, maar ben er mee gestopt na een aantal slechte (medische) ervaringen.
Ik zal het hier niet delen omdat t offtopic is. Maar mijn advies is, volg vooral je eigen gevoel, jij kent zelf je paard t beste.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 00:00

HorseTimeXL schreef:
Door wie laat jij een meting uitvoeren Laura_ :)

Door horsecomplete. Doe het niet standaard, alleen als ik denk dat het nodig is. Als ze minder goed dr brokjes eet doe ik er soms ook een voermeting bij. Nu toevallig 2x na elkaar gedaan.

De laatste keer ben ik enorm tevreden, zaag veel verschil

Beorganic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:12

_Tarzan schreef:
Als hij het daarmee prima doet op de wei vind ik het nog te doen. Maar ik heb de mijne uit voorzorg in oktober op pensioen gezet, ik houd hem liever nog 10 jaar op de wei dan dat ik hem nog maar een jaartje heb maar wel kan rijden :)

Dit is juist vind ik.

Beorganic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 03:13

Wat de paar helpt om pijn te verlichten en ook voor betere bloedsomloop is een groene leem. Dit zal de paard ook aangenaam vinden.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 12:58

Ben niet zo’n fan van groene leem kuur. Hecht zich ook aan de goede voedingsstoffen en mineralen.

Mijn paard is weer een stuk opgeknapt. Hij kraakt een stuk minder. Waar hij vd week nog drie voeten warm had, was t nu alleen nog een. De voet waar de ergste artrose zit. Staat nu weer drie dagen op glucosamine en duivelsklauw, de boswellia vijf dagen, maar die is bijna op.

Herkennen jullie dat ook? Warmte bij de artrose?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:00

Slmt9 schreef:
Ben niet zo’n fan van groene leem kuur. Hecht zich ook aan de goede voedingsstoffen en mineralen.

Mijn paard is weer een stuk opgeknapt. Hij kraakt een stuk minder. Waar hij vd week nog drie voeten warm had, was t nu alleen nog een. De voet waar de ergste artrose zit. Staat nu weer drie dagen op glucosamine en duivelsklauw, de boswellia vijf dagen, maar die is bijna op.

Herkennen jullie dat ook? Warmte bij de artrose?

Een stalgenoot liet me van de week de achter voeten van haar paard voelen. (Paard is bekend met artrose). Een voet was beduidend warmer dan de andere. Dat kan er dus mee te maken hebben?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 13:20

https://www.lumc.nl/over-het-lumc/nieuw ... j-artrose/

Als ik het goed lees, is er sprake van ontstekingen in de gewrichten bij artrose. Een ontsteking is vaak warm. In dat opzicht kan t passen bij artrose.

Voor ontstekingen (en artrose) worden ook vaak ontstekingsremmende producten geadviseerd. Zoals omega 3, boswellia maar ook kurkuma.

Dus het klinkt enigszins logisch dat warmte, danwel ontstekingen bij artrose hand in hand gaan.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 14:47

Slmt9, ok dat snap ik. Maar in de voet, dus de hoef? Dat had ik niet verwacht.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:13

Mijn paard zijn voet was destijds op de foto gezet wegens HB. Toen zagen ze dat hij lichte artrose had. Volgens mij tussen kroonbeen en hoefbeen (kroongewricht denk ik?)

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 15:58

rien10 schreef:

Kan ook uitstraling zijn, of overbelasting door verkeerd gebruik van het been door pijn. Dus ja het kan zeker met elkaar in verbinding staan.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:18

Hier lijkt het ook beter te gaan. Opzich zou warmte inderdaad goed kunnen door de ontsteking wat kan ontstaan..

Geef nu de cortaflex vloeibaar en sinds gisteren ter ondersteuning buteless ipv duivelsklauw. Hij vind het echt heerlijk. Smaakt ook wel hartstikke zoet. Maar wel blij gezien hij een ontiegelijke kieskeur is.

Gisteren is die van mij naar de osteopaat geweest. Denk dat hij toch weer is gaan compenseren. Zat bij z’n linkerschouder en schoft vast en de bekken ook. Hij is nu behandeld en moet over 8 weken weer. Maar hopelijk helpt het hem wel :(:)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 16:45

Earth schreef:
rien10 schreef:

Kan ook uitstraling zijn, of overbelasting door verkeerd gebruik van het been door pijn. Dus ja het kan zeker met elkaar in verbinding staan.

Ja, is ook wel logisch.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:21

HorseTimeXL schreef:
Hier lijkt het ook beter te gaan. Opzich zou warmte inderdaad goed kunnen door de ontsteking wat kan ontstaan..

Geef nu de cortaflex vloeibaar en sinds gisteren ter ondersteuning buteless ipv duivelsklauw. Hij vind het echt heerlijk. Smaakt ook wel hartstikke zoet. Maar wel blij gezien hij een ontiegelijke kieskeur is.

Gisteren is die van mij naar de osteopaat geweest. Denk dat hij toch weer is gaan compenseren. Zat bij z’n linkerschouder en schoft vast en de bekken ook. Hij is nu behandeld en moet over 8 weken weer. Maar hopelijk helpt het hem wel :(:)

Hier nog eentje die ook nog een peesblessure heeft. Die wordt sinds december weet wat intensiever behandeld maar 6 weken en dan moet ze echt weer. Hopelijk snel weer een beetje aan het werk zodat we dat compenseren weer wat kunnen indammen

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 19:37

Laura_ schreef:
HorseTimeXL schreef:

Hier nog eentje die ook nog een peesblessure heeft. Die wordt sinds december weet wat intensiever behandeld maar 6 weken en dan moet ze echt weer. Hopelijk snel weer een beetje aan het werk zodat we dat compenseren weer wat kunnen indammen

Hoe vaak liet jij die van jou behandelen. Heb hiervoor een Fysio gehad maar vond het resultaat toch niet prettig genoeg. Was sceptisch geworden nadat ik vorig jaar een bijzondere vrouw had als osteopaat. Die alleen maar om zich heen zat te kijken en andere paarden aan t beoordelen was. Nu heb ik een ander en zij is heel rustig heel erg gefocust.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 21:26

Die van mij wordt wel met cranio behandeld. Osteo laat ze niet toe. Ik zat op eens per 3/4 maanden, maar het is er eentje met een verleden. Toen kreeg ze die peesblessure erbij. Toen heb ik het een beetje laten versloffen, tot ik merkte dat ze echt last kreeg van haar lijf, dus toen konden we weer opnieuw beginnen. Nu zit ik dus weer op 1x per 6 weken.

Die wie ik eerst liet komen was heel fijn en heeft goed werk geleverd. Vriendinnetje van mij heb ik er laatste keer bij gehad, omdat dit geldtechnisch even beter uit kwam, maar dat heeft echt zoveel goeds gedaan ook! Dus die komt einde vd maand weer (dit keer na 4 weken, omdat ze best wat problemen vond en het anders slecht uit komt met het dierenartsbezoek.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:24

Hmm ja snap ik. Voor mij is het soms ook plannen/schipperen wanneer handig. Waarom liet hij bij jou de osteopaat niet toe, was dat om het verleden? Merkte dat die van mij het bij z'n heup en schoft ook niet zo fijn vond. Hij vond het niet prettig. Ben benieuwd hoe het over 8 weken is. Wil hem ook niet pesten ermee. Aan de andere kant als hij zo vast heeft gezeten. Hopelijk gaat dit hem wel helpen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:28

HorseTimeXL schreef:
Hmm ja snap ik. Voor mij is het soms ook plannen/schipperen wanneer handig. Waarom liet hij bij jou de osteopaat niet toe, was dat om het verleden? Merkte dat die van mij het bij z'n heup en schoft ook niet zo fijn vond. Hij vond het niet prettig. Ben benieuwd hoe het over 8 weken is. Wil hem ook niet pesten ermee. Aan de andere kant als hij zo vast heeft gezeten. Hopelijk gaat dit hem wel helpen.

Ik zou me op dit soort momenten afvragen of je niet aan het dweilen bent met de kraan open. Je paard zit behoorlijk in de compensatie, en ik vraag me af of je het uberhaupt los moet willen maken. Ik zou bij zo'n paard willen weten hoeveel pijn hij heeft dmv pijnstilling.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 22:48

De mijne compenseert ook vreselijk. M’n instructrice noemt het koorddansen tijdens het rijden. Een hele dunne lijn waarin hij comfortabel is. Voor mij betekende dit de knoop doorhakken. Meneer gaat lekker genieten van vervroegd pensioen. Hij gaat naar een paddockparadise. Mag lekker zichzelf in beweging houden. Zolang dit pijnvrij kan mag hij daar blijven. Als ik merk dat hij pijn krijgt zal ik de volgende knoop door moeten hakken. Dit proces heeft bij mij vanaf november geduurd. Hij liep in oktober nog superfijn tijdens een clinic WE. Twee weken later begon hij met struikelen. Beide voorpootjes in de kroonrand in laten spuiten. 5 weken stappen aan de hand en daarna rustig er weer op. Maar kreeg het fijne gevoel helaas niet meer terug. Artrose was voor de mijne het begin van het einde. Daar was ik al bang voor bij de eerste keer diagnose en prognose. Het valt me op dat dierenartsen erg lang positief blijven. Zelfs als je aangeeft dat rijden geen noodzaak is.