Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:38

Maritje1991 schreef:
Ja, dan zou het misschien kunnen. maar dat wil ik sowieso niet :D

En een smid gaat denk niet een paard in de weide vangen :P

:o Ik beken. Vorig jaar heb ik wel eens gevraagd of hij het erg vond om paard uit de wei te plukken omdat ik echt niet aanwezig kon zijn (erg druk op werk) en dat was geen probleem. Ik had een halster opgehangen maar ik geloof dat hij die ook altijd zelf wel bij heeft. Ik zou dat ook niet vragen als paard niet braaf is en als ik ze elkaar niet zou toevertrouwen. Daarna heb ik via telefoon verslag gekregen.

Later kwam mijn paard terecht op een wei waar je zonder sleutel niet bij kunt dus daar was ik wel aanwezig, vind 't ook wel zo netjes om paard even zelf te pakken en op z'n minst z'n voeten even schoon te maken als je die mogelijkheid hebt (heb ook wel eens gehad dat ik z'n benen vast had geborsteld en daarna paard nog even teruggezet waarna ik 'm tegen de tijd dat bekapper er was uit de sloot kon gaan vissen :roll: )

Paard staat nooit vast, ik hou 'm ook niet vast, liever niet zelfs. Maar ik vind 't belangrijk om erbij aanwezig te zijn, krijg een hoop informatie elke keer en het is ook gezellig :)

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:47

PocoGaucha schreef:
Chronisch Progressief lymfoedeem (CPL):
Bij een paard die deze ziekte heeft werkt het lymfesysteem in de onderbenen abnormaal, waardoor er vocht ophoopt. Door het vocht wat zich ophoopt, ontstaan er diepe plooien en kloven in het paardenbeen. In de plooien en kloven kunnen bacteriën, schimmels en andere ziekteverwekkers zich makkelijk nestelen. Hierdoor ontstaan ernstige ontstekingen. Een paard dat geboren wordt met CPL gaat er ook vroegtijdig aan dood. Meestal zijn deze paarden versleten als ze nog geen tien jaar oud zijn. Dit gebrek veroorzaakt de slechte levensverwachting van het paard.

het komt voor bij verschillende Trekpaard rassen, en tinkers. zo ver ik weet. dit stukje heb ik in November voor een verslag voor de KVTH geschreven.

Sorry voor de late reactie. Haar benen zijn niet dik, gewrichten etc kan je gewoon voelen. Maar doordat het nu 3/4 weken geleden
is geschoren en de haren zijn gaan groeien lijkt het dik. De haren zijn al zo'n 1,5/2 cm lang en staan rechtop nog. Waardoor het
dik lijkt. Als ze net geschoren is, heeft ze dit namelijk niet.

Overigens is mijn DA er 'vaak' geweest het afgelopen jaar voor haar luchtwegen. Hun vonden dat haar benen er goed uitzagen.
Tevens ook een andere DA heeft dit mij gemeld.

quibje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 13:09

over dat cpl, weet je daar nog meer van?
mijn fries heeft het duidelijk ook, maar wat ik ook zoek, ik kan nergens iets vinden over bv behandeling of trager laten verlopen van de 'ziekte'

daarnaast probeer ik er ook altijd te zijn als de smid komt, samen lakker roddelen over onze oude stal hahaha en koffie erbij en natuurlijk omdat ik ook alles wil weten en zien wat er gebeurd met mijn beessies.
mijn fries kan hij helemaal aleen doen, das net een setje samen :P
maar in het begin met mijn merrie moest ik er echt bij zijn omdat ze toen niet te handhaven was, nu zou hij haar alleen kunnen doen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:28

Mijn smid is wel eens eerder maar begint dan niet alvast of zo. We wachten netjes op elkaar, ik probeer de hoeven gekrabt te hebben ed. Liefst nog gewassen ook, zodat alles goed zichtbaar is. Maar natte hoeven wil de smid niet, dus dan moet ik al vroeg zijn.

Heb een fijne smid, al is het echt een kletskous :P En natuurlijk even roddelen over vorige stal ed. Altijd leuk en vaak erg leerzaam omdat hij gewoon van kleins af aan tussen de paarden is geweest. Niet alleen over de hoeven gaat het dan, maar ook conditie van onze pony's ed. Wel kost het me altijd veel tijd, haha. Twee pony's bekappen en dan zijn we door het praten zo een uurtje verder.

Vroeger bij mijn vz-pony's (zelfde smid) begonnen ze soms al (eigenaar en smid). Maar die laatste had mij er altijd het liefste bij, als ik de pony's vasthield waren ze rustiger :o Waren ook veulens bij, die ik probeerde op te voeden. Dan ben je toch meer 'baas' voor zo'n pony dan degene die alleen maar voert, wat de eigenaar toen deed.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:47

Moest ff kijken naar je boktnaam Safiera, het leest bijna net zo als Safino, mijn andere paard :+

Had jullie nog 'help mijn paard slijt vierkant af' beloofd, maar nog steeds niet aan toegekomen. De achterhoefjes laat ik nu even groeien en ik rij flink over asfalt, dus de vierkante hoeken zitten er al een beetje in :+ HOpelijk van 't weekend even tijd om het te bekappen en hier dan voor en na foto's te plaatsen :-)

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:14

Haha, mijn Safiera komt van Salvira, de pony van mijn zusje (vroeger mijn vz-pony) :)

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 17:19

Hoi,
ik lees al een tijdje mee maar nu heb ik zelf een vraagje:

Sinds september is mijn merrie van haar ijzers af: ik heb haar in november gekocht met vreselijke hoeven.
Deze heb ik zelf bijgewerkt en de merrie vervolgens langzaamaan van een box-paard naar een open-stal-paard met onbeslagen hoeven getransformeerd.... minder brok en meer hooi etc.
Sinds een maand of 2 heeft ze rust ivm een beenprobleempje. Dus minder beweging...
Om haar been te ontlasten in het begin heb ik niet , zoals ik steeds doe, wekelijks de hoeven bijgewerkt.
vandaag heb ik toch de voorhoeven gedaan... (achterbeen is gekwetst dus daar blijf ik nog even af).

De hoefwand krult als het ware naar binnen. Dus de zool wordt ronder en de rand heb ik serieus moeten afvijlen en afvlakken (leuk met superdroge hoeven :D ) De straal wordt wat breder dus dat is positief...
Heeft iemand hier ervaring mee? Ook staat ze nog steeds hoog op de hielen (lusitano in Portugal).
Graag zou ik dat een beetje laten zakken....

Ik ben zo stom geweest om er geen foto's van te nemen, maar ik ben er zeker van dat het binnen 4 weken terug opnieuw zal groeien en krullen...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:14

Beste mensen, men wilt graag dat ik de titel van deze topic aanpas naar Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven
Ik zie ergens nergens een knopje "titel aanpassen" .... weten jullie hoe dat moet?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:15

Denk dat je dat even aan een mod moet vragen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:17

Balada schreef:
Hoi,

Sinds september is mijn merrie van haar ijzers af: ik heb haar in november gekocht met vreselijke hoeven.
Deze heb ik zelf bijgewerkt en de merrie vervolgens langzaamaan van een box-paard naar een open-stal-paard met onbeslagen hoeven getransformeerd.... minder brok en meer hooi etc.
Sinds een maand of 2 heeft ze rust ivm een beenprobleempje. Dus minder beweging...
Om haar been te ontlasten in het begin heb ik niet , zoals ik steeds doe, wekelijks de hoeven bijgewerkt.
vandaag heb ik toch de voorhoeven gedaan... (achterbeen is gekwetst dus daar blijf ik nog even af).

De hoefwand krult als het ware naar binnen. Dus de zool wordt ronder en de rand heb ik serieus moeten afvijlen en afvlakken (leuk met superdroge hoeven :D ) De straal wordt wat breder dus dat is positief...
Heeft iemand hier ervaring mee? Ook staat ze nog steeds hoog op de hielen (lusitano in Portugal).

Ik ben zo stom geweest om er geen foto's van te nemen, maar ik ben er zeker van dat het binnen 4 weken terug opnieuw zal groeien en krullen...

Oppassen met hielen laten zakken: kan zijn dat dat niet nodig is voor dit paard.
Kan je dan fotootjes trekken van zijn gekapte hoeven in voorprofiel, zijprofiel en onderkant?
Ook van bekapte hoeven kunnen we al e.e.a. aflezen ;-)

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-12 10:18

Ja even een modje vragen (ik als TS kan het ook niet).

Ik lees nog altijd mee trouwens hoor :j

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 10:46

quibje schreef:
volgens mijn smid is hij idd hoefbevangen geweest, vorig jaar meteen na zijn koliekoperatie, het is niet echt goed te zien op de foto, maar in het echt is die witte rand bijna 2 cm breed.

Die dunne wand die je omcirkeld is niet zo,n probleem als hij er niet op zou lopen !
deze zin snap ik niet zo goed, hij loopt er wel op, is het dan wel een probleem?

de stralen zijn zoals ze altijd zijn geweest vanaf dat ik hem heb, dus daar zal weinig in veranderen verwacht ik

dus zoolmateriaal wat in brokken loskomt is een dubbele zool? (hij had dit ook altijd een beetje met de ijzers, maar nu valt het veel meer op) en wat betekend dat dan precies?
is daar een bepaalde oorzaak voor?

de hoef met de witte rand is ook het been waarmee hij tegenwoordig regelmatig struikelt..is dat ook iets wat met de bevangenheid te maken kan hebben

alvast bedankt voor jullie reactie's :D

Het struikelen ietwat vreemd. Hoefbevangenheid hoeft geen oorzaak te zijn van het struikelen.
Ongezonde hoeven groeien bijzonder snel. Kan me goed voorstellen dat dit dier nog maar een maand geleden bekapt is.
Bij struikelen zou je eerder denken aan een harde-onderdelen-probleem zoals atrose bijvoorbeeld. Zet het dier zich vast in de schouder, of is dat moeilijk(er) te zien door wellicht de knie-actie van de Fries?

Bij dit dier zien we geen dubbele zool zo op de foto's.

De dikke witte lijn in de teen is herkenbaar voor HB -dieren. "Mijn" HB-ponietje is ook vorige week weer teruggekomen in mijn kudde omdat het dier weer wat slechter werd: korter uit de schouder en weer wat moeite met kleine rondjes en galopwerk.
De teen liet geen dikke witte lijn zien, maar wel wat bloedinkjes na een ultiem voorzichtige bekapping.

Het gras is in deze tijden zo verradelijk, ookal is het keikort: vrieskou en zonnetje en HB-paarden op gras gaan absoluut niet samen... denk ik. Of het nu insuline-restistentie-dieren zijn of trauma-HB-paarden... gras in dit weer zou ik persoonlijk zo veel mogelijk voorkomen.
Mijn HB-pony staat inmiddels weer 1 week in de zandpaddock met veel graszaadhooi en ze knapt weer zienderogen op.

Voor de rest zou ik jouw Fries weer eens laten bekappen en overwegen om zelf iedere week een vijltje erover om de boel kort te houden. 1 x per week een vijltje zelf eroverheen halen is maar 5 minuutjes werk.
En ff checken of er een harde-onderdeel-probleem meespeelt (atrose) om zo je training wellicht te kunnen aanpassen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 11:48

Balada schreef:
Hoi,

Ik ben ook erg benieuwd naar foto's!

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 13:08

OK, ik neem later foto's! Maar ik ben er nu al eens met de hoefvijl over gegaan- voorhoeven dan....

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 19:27

Net foto's genomen, ze stond lekker te sullen in de zon...

Vandaag droge hoeven maar de voorhoefjes komen wel goed...
De hiel-lengte is OK, ik snap zelf niet waarom ik daar een opmerking over maakte }:0 (behalve als jullie er opmerkingen over hebben ). Steunsels mogen wat korter maar mijn mesje is lekker bot...De straal begint zich te openen, bij beide voorhoeven. Achterhoeven blijft een probleem maar daar kan ik nu even niet aan.

Gevoeligheid is vrijwel over, ze loopt nu lekker op grind, zand en wei.... na bijna 6 maanden. Ben ik zelf tevreden mee.

Ze stond echt op 4cm hoge hielen en was in geen 6maanden bekapt. Men had gewoon de ijzers er zelf even afgehaald.
Achterhoeven kom ik niet aan, aangezien haar spronggewricht RA is gekwetst dus achterbenen niet teveel belasten.

Foto's plus totaalbeeld paardje, net 6 j. (Nimmerdor x Painço(Novilheiro))

Ik krijg de foto's er met geen kanten op dus hier gaan de links dan maar.....

http://imageshack.us/photo/my-images/63 ... 012002.jpg
Langsopzij.....

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... 012004.jpg
Rechter voor : mag nog een beetje korter aan de toon denk ik.... en de steunsels. Mesje wil niet meer en mijn rug ook niet.

http://imageshack.us/photo/my-images/84 ... 12007.jpg/
Beetje langsopzij genomen, ik wou ze niet te veel opjagen met dat sukkel achterbeentje :o

Wat denken jullie?

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 23:50

@scoxxx het struikelen is voornamelijk idd als de hoef te lang wordt, maat het lijkt erop dat dit nu meer gebeurd na de operatie en de HB
hij wordt deze week weer gedaan en ik ga denk ik idd maar leren om zelf wat bij (af) te vijlen
knie actie geeft wat moeilijkere kijk op bepaalde dingen, maar waarschijnlijk heb ik een fries met cpl dus daar zouden ook wat dingen kunnen liggen

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 09:41

@ Balada: voor zover ik kan zien, zijn dit schoolvoorbeeld goede hoeven. Fijn ook dat ze overal overheen loopt. Geen ingrijpende dingen aan doen, gewoon bijhouden, dan heb je perfecte voeten. Het functionele is toch het belangrijkste?! En slecht er uit zien doen ze ook niet.

Foto's krijg je trouwens goed door je foto's tussen deze tag te zetten: (dan in de plaats van het sterretje) [img]*[/img]

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:24

@safiera: blij te lezen ! Want op 6 maanden zijn de hoefjes zo hard veranderd..... Ook heb ik hier een Engelse kennis die ook zelf haar paardjes bekapt en zij heeft er een hele andere mening over.
Platter platter o.a. maar dit past niet bij Belle. Zij heeft nu eenmaal een iets hogere hoef dan mijn warmbloed pony - die trouwens eerder platvoetjes heeft. Maar die knalt overal overheen zonder problemen haha

Foto's zijn een probleem ivm de grootte zegt bokt. Dus dan maar even zo....:)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 13:28

Vandaag is de bekapper geweest voor m'n merrie. En het is m gelukt om r helemaal te bekappen. Hij gaf aan dat het trauma is waardoor ze achter niet wil. Maar gaat goedkomen zei ie.
Wel heb ik er weer eentje die mega gevoelig is op suikers. Beetje jammer.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:57

Ik zal zo snel mogelijk nog meer foto's plaatsen, maar ik ben benieuwd wat jullie van deze voeten vinden. Ze word zelde tot nooit bekapt. Loopt er veel op het harde en heeft deze voeten zelf gecreerd. Ik heb zelf het idee dat ze iets meer verzenen zou mogen hebben, maar misschien komt dat wel doordat ik dagelijks voeten zie die veel steiler staan..

Ik weet niet of er nu met alleen deze foto's iets zinnigs over te zeggen valt, maar dan hoor ik het graag.

Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:11

Goed nieuws Needje dat 't gelukt is om d'r voeten op te tillen. Is er wat te regelen op stal qua beweiding oid?

lastig, denk dat we er weinig over kunnen zeggen als we de onderkant van de voeten niet zien...

Hier ook paard weer laten bekappen, het kortevoorpootjesprobleem zou opgelost kunnen zijn, zullen we volgende keer merken.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:17

Zo op het eerste gezicht lijken het mooie voeten. :j
LV is iets platter zo te zien, zou misschien iets meer afronding in de toon kunnen gebruiken, maar aan de andere kant, als hij nauwelijks bekapt wordt, zou hij zelf 'n 'opzetje' erin slijten.
Ideaal hoor!

Ik heb vandaag een minder prettige ontdekking gedaan bij paardlief.
Ze staan sinds een week of 2 weer op de weide, dan kijk ik de voeten niet dagelijks na.
In de winter staan ze op beton, zand en stukje 'gras' en dan check ik iedere dag op steentjes ed.
Sinds een paar dagen heeft meneer iets vocht bij de kogel, kon onder de hoef niks ontdekken, been was niet warm en liep niet onregelmatig.
Vandaag echter dit beeld:

Afbeelding

Afbeelding

Compleet 'gebarsten' straal, heel vreemd! Schrobben met badedas en wat openen leverde dit op:

Afbeelding

Afbeelding

Het stinkt iets, ik kan er nu bij om het schoon te houden, maar de hoefballen zijn ook wat blauwpaarsig en als ik erop druk is meneer niet blij.
Het lijken mij kneuzingen, ik hoop dat de druk op deze manier enigzins eraf is en het rustig aan geneest, terwijl ik de straal rotstraal-vrij probeer te houden.
Hij loopt overigens vrolijk rond, veel last lijkt 't hem niet te bezorgen (mij des te meer :+ want dit beestje heeft altijd super stralen gehad.)

Balada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:28

@ gimli: dat ziet er niet al te mooi uit! Dit is na 2 weken weide?

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:30

Ik ga morgen even foto's maken met andere camera. Inderdaad even van de onderkant en zal ook de achterhoeven er even bij doen.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:34

Zal niks met de weidegang te maken hebben, hij staat 24/7 buiten ook in de winter, en de andere hoeven zien er perfect uit.
Geen idee waardoor 't komt, misschien ergens op gaan staan (steen ofzo?) het terrein is vrij divers dus dat zou een mogelijkheid zijn.
Ben wel blij dat ik 't ontdekt heb, als er geen verbetering optreedt bel ik mijn bekapper even, ga niet in m'n eentje 'n halve straal amputeren. :+