[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_W

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 18:20

Mijne kan hele dagen weer het gras op door het supplement van curafyt :j stond zwaaaaar hoefbevangen en duurde heel lang (maanden) tot ze weer pijnvrij op het harde kon lopen. Dacht dat het nooit meer goed zou komen en curafyt was het laatste wat we nog wilden proberen. Binnen 2 weken draafde ze weer op het harde zonder pijn. En nou kan ze in principe gewoon hele dagen de wei op. Ik hou wel rekening met het weer en speel aan de hand daarvan met de tijd die ze per dag in de wei krijgt/hoeveel curafyt ze krijgt.

Zolang een paard niet pijnvrij op het harde loopt, zou ik zeer zeker niet de training op gaan pakken. Zeker niet als het "maar" een week of 6 geleden is dat ze hoefbevangen is geraakt. Dat is een proces wat heel veel tijd nodig heeft voor het weer "normaal/beter" is.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:18

Krijg toch van de DA het advies om wel de training weer op te gaan bouwen ook ivm de insuline resistentie.
Ze loopt op harde gewoon rechtuit wel goed, het is alleen als er wat steentjes ofzo liggen dat ze gevoelig is.
Maar ben wel met je eens hoor dat je heel voorzichtig moet zijn, dat zegt mijn gevoel ook.

Curafyt zie ik vaak op FB voorbij komen als reclame, maar dat dat voor magere paarden was.
Wat doet het voor HB paarden?
Ben wel benieuwd :o

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 22:23

NadiaM, Curafyt is de merknaam, ze hebben verschillende producten. KimW zal je beter kunnen antwoorden. Ik wou het ook es proberen, maar het bevat veel ijzer, en de mijne heeft veel te veel ijzer in het bloed. Nu, ze is ook niet meer bevangen, wel insulineresistent en te zwaar. Orthopeed raadt nu ook stapwerk op het harde aan om het littekenweefsel in haar pees te verbeteren. Maar mij bevalt het niet dat ze ondanks de gluco balance toch nog behoorlijk zwaar insulineresistent toont in het bloed, ik kijk voorzichtig uit voor iets anders.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-23 08:02

Beweging is goed. Maar ik zou dat wel rustig gaan opbouwen. Ik begin altijd met wandelen op zachte bodem. Veel rechtuit en de bochten ruim aansnijden. Eerst een aantal dagen een paar minuten. Als ze daarna geen terugval krijgen dan gooi ik er 5 minuten bij.

Hans was licht bevangen. Gelukkig liep hij na 3 weken metacam en dieet weer helemaal goed. Ik heb met hem in de bak gestapt. Voor op de weg deed ik hem hoefschoenen aan. Die had ik gelukkig nog van Grietje. Met de softrides liep hij op straat goed. Inmiddels loopt ie zonder hoefschoenen en zijn de ringen bijna uitgegroeid in z'n hoeven. Nu ga ik binnenkort met hem lessen aan de lange teugel. Hij moet toch wat meer aan het werk van de dierenarts.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-23 11:26

Die van mij loopt op zachte ondergrond ook goed, zie je niets.
Maar op harde ondergrond toch nog echt wel gevoelig, maar dit kan lang duren denk ik?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-23 11:38

Helaas is bij mijn pony vorige week licht hoefbevangen en een lichte kanteling van het hoefbeen geconstateerd. Afgelopen zomer kreeg ze eerst een zoolkneuzing en sinds dien liep ze wisselend net niet lekker en is ze voor de zekerheid op de foto gezet omdat zij voor namelijk niet goed loopt op het zand. Nu lees ik het bij de meesten van jullie anders om. De hoefsmid moet haar ijzers nog wel komen aanpassen. Voor mij is dit allemaal een beetje nieuw. Zijn er meer mensen waar de paarden kreupel zijn op het het zachten?

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-23 17:34

Iemand interesse om +- 170 zakjes ascal over te nemen?

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 10:34

Heeft iemand ervaring met de bucas therapie deken en of/wat het doet met chronisch bevangen paarden?

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 11:13

Degene die Ascal aan hun hoefbevangen paard gaven, hoeveel gaven jullie?

Ik heb een mini shet, naast 2 x daags half zakje bute krijgt hij 2x daags 1 zakje Ascal. Dit op advies veearts.

Ik ben gewoon nieuwsgierig of dit een beetje in lijn ligt met anderen

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 14:49

marjor schreef:
Degene die Ascal aan hun hoefbevangen paard gaven, hoeveel gaven jullie?

Ik heb een mini shet, naast 2 x daags half zakje bute krijgt hij 2x daags 1 zakje Ascal. Dit op advies veearts.

Ik ben gewoon nieuwsgierig of dit een beetje in lijn ligt met anderen

Mijn paard (koudbloed) kreeg 1x daags 4 zakjes.

Tip trouwens: via een online drogist is ascal goedkoper te verkrijgen. Het waren exact dezelfde doosjes als die ik van de kliniek kreeg. Is voor humaan gebruik en vrij verkrijgbaar zonder recept.

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 17:49

Ik heb het inderdaad ook bij de drogist vandaan. Is gewoon een derde van de prijs als bij de kliniek vandaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 20:31

Hebben jullie een link?

Helaas moet ik me hier ook weer melden. Vorige week stond hans bevangen. Maar er zat maar weinig vooruitgang in dus we zijn gisteren met hem naar de kliniek geweest. Hij heeft nu mooie breakovers onder. Dus ik hoop dat dat snel verlichting biedt. En dan weer om de maand de wereldreis maken om hem te laten bekappen en eventueel te laten beslaan, maar het is niet anders.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-23 21:53

marjor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 00:27

Draems

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-23 19:33

Sterkte :(

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 09:41

iemand hier ervaring met de curafyt? krijg zoveel advertenties er van iedere keer op insta...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:51

BarbaraNova schreef:
iemand hier ervaring met de curafyt? krijg zoveel advertenties er van iedere keer op insta...

Ik kruip onder mijn meeleessteen vandaan. Ik heb recent (vorige week) een zaak bij het JEP (Jury voor Ethische Praktijken, de Belgische reclamecode commissie) gewonnen tegen Curafyt (Steady & Stable). Er is geen bewijs dat het iets doet voor hoefbevangenheid of andere metabole aandoeningen (zoals PPID/EMS) en ze mogen dat dus niet langer meer noemen in hun advertenties. Het JEP heeft hun advertenties omschreven als gebruikmakende van "verboden claims".

Daarom zijn alle teksten rondom dit supplement nu vager gemaakt (gevoelige hoeven, gevoelig lopen, ondersteuning van de suikerbalans) en mogen ze de woorden "hoefbevangenheid" en "laminitis" niet meer noemen.

M.a.w. een emmer vol gebakken lucht.
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 02-01-24 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 12:53

Ik ken het niet maar mijn ervaring is dat je het vooral in je management moet zoeken ipv allerlei supplementen. Dus een kundige smid erbij halen, zorgen dat je qua voeding en beweging goed zit. Eventueel laten checken op ppid of andere kwalen waar hb een symptoom van is.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 19:45

capopjekop schreef:
Ik ken het niet maar mijn ervaring is dat je het vooral in je management moet zoeken ipv allerlei supplementen. Dus een kundige smid erbij halen, zorgen dat je qua voeding en beweging goed zit. Eventueel laten checken op ppid of andere kwalen waar hb een symptoom van is.

Ik ben het hier helemaal mee eens!

Angs1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 20:46

Ik heb nog twee paar back on track kootbeschermers. Die deed ik om mijn pony haar hoeven voor extra doorbloeding. Bij interesse graag een pb! Ook nog steeds 170 zakjes ascal ter overname!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 22:15

Nou ik heb dus juist echt hele goede ervaringen met curafyt. Zie ook mijn vorige bericht hierover. Ook met hoefsmid en dierenarts hier contact over gehad. Beide zien op veel plekken echt goede resultaten met curafyt en raden het dus ook echt aan om te gebruiken.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-24 23:36

Odysseus schreef:
BarbaraNova schreef:

Ik kruip onder mijn meeleessteen vandaan. Ik heb recent (vorige week) een zaak bij het JEP (Jury voor Ethische Praktijken, de Belgische reclamecode commissie) gewonnen tegen Curafyt (Steady & Stable). Er is geen bewijs dat het iets doet voor hoefbevangenheid of andere metabole aandoeningen (zoals PPID/EMS) en ze mogen dat dus niet langer meer noemen in hun advertenties. Het JEP heeft hun advertenties omschreven als gebruikmakende van "verboden claims".

Daarom zijn alle teksten rondom dit supplement nu vager gemaakt (gevoelige hoeven, gevoelig lopen, ondersteuning van de suikerbalans) en mogen ze de woorden "hoefbevangenheid" en "laminitis" niet meer noemen.

M.a.w. een emmer vol gebakken lucht.

En toch heb ik ook hele goede ervaringen met dit supplement bij mijn pony die hoefbevangen stond en snel hoefbevangen raakt, al van suikers in het hooi (ook met hooi wat relatief laag in suikers is). Op advies van de dierenarts gaan geven en nog geen 2 weken later stond ze zonder medicatie terwijl ze daarvoor al 6 weken medicatie kreeg via een andere dierenarts. Uiteraard moet je kijken naar het management, maar ik vind het een mooie aanvulling en merk wel degelijk verschil. Waar Glucobalance, suikerbalans etc. niets voor haar deed. Pony is nu bijna een jaar goed.

Hoor ook bij andere goede verhalen.

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-24 21:42

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn: ik heb nog vrij nieuwe cavallo Trek hoefschoenen liggen in maat 4 incl siliconen zooltjes. :)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-24 11:15

Hoe is ervaring met magnesium chelaat?

Sjafrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-24 13:59

Mijn pony is licht hoefbevangen geweest in oktober. Ze is toen vrij stel opgeknapt van andere ijzers en toen nu toe gaat het ook goed. Alleen nu moet ze eigenlijk in geënt worden deze week. Doen jullie dat eigenlijk gewoon?