[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-15 20:43

Hoi allemaal! Het gaat echt top met bart. Sinds woensdag alweer van de bute af en hij loopt goed!

Door de sneeuwval heb ik vandaag zijn hoefschoenen om gedaan (eergisteren ook al een nachtje om uit te proberen). Toen ik ze eraf haalde leken zijn hoefballen heel ''week'', er waren ribbeltjes in te zien zegmaar. In de schoen was het ook wel aardig modderig..

Wat kan ik hier tegen doen? Morgen ligt er namelijk nogsteeds sneeuw en het zou niet leuk zijn als hij niet naar buiten kan, maar voor de zekerheid wil ik hem alleen buiten hebben met hoefschoenen. Is dit wel slim als ze nu al wat weekjes zijn? Of is er iets anders wat ik kan doen om de hoefballen te beschermen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:20

Nou, ik ben er inmiddels achter wat onze pony heeft... Die ging steeds maar gestrekt staan, eerst alleen voorbeentjes gestrekt, dus vermoeden van hoefbevangenheid, 3x da erbij, tot 3x toe medicijnen gehad omdat ie dat bleef doen, daarna nog hippo ex-laminitis en bute er achteraan, ondertussen nog een cushing onderzoek en uiteindelijk vermoeden van maagzweer ivm inmiddels steeds ook gestrekt met de achterbenen naar achter gaan staan. Kortom een hele dikke rekening.

Kom ik er gisteren achter

Dat ie onder zijn dikke vachtje een drukplek van zijn deken heeft -O-

Deken aangepast. Hij staat weer normaal.

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen...

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:33

WowAmigo schreef:
Nou, ik ben er inmiddels achter wat onze pony heeft... Die ging steeds maar gestrekt staan, eerst alleen voorbeentjes gestrekt, dus vermoeden van hoefbevangenheid, 3x da erbij, tot 3x toe medicijnen gehad omdat ie dat bleef doen, daarna nog hippo ex-laminitis en bute er achteraan, ondertussen nog een cushing onderzoek en uiteindelijk vermoeden van maagzweer ivm inmiddels steeds ook gestrekt met de achterbenen naar achter gaan staan. Kortom een hele dikke rekening.

Kom ik er gisteren achter

Dat ie onder zijn dikke vachtje een drukplek van zijn deken heeft -O-

Deken aangepast. Hij staat weer normaal.

Ik weet niet of ik moet lachen of huilen...

Ppff.. :') Nouja, het is iniedergeval niets ergs.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-15 22:50

Inderdaad, ik was al bang dat ie terminaal was ongeveer, maar kreeg toch langzamerhand het vermoeden dat er iets heel wat anders aan de hand was, maar ik had geen idee wat. Nu dus wel. Ik had een paar heeeeele fijne dekentjes kunnen kopen voor dat geld :+

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 10:35

Mag ik mij hier ook even melden?

Mijn 21 jarige merrie heeft al enkele keren flonk bevangen gestaan.

enkele weken terug liep ze weer kreupel :( gisteren nogmaals DA geweest met smid.
ze heeft een flink gekanteld hoefbeen en een verzakking :(
ze krijg nu siliconen beslag.

maar ik vrees het ergste :(

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-15 20:59

Sterkte Samy24! :(

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 14:34

Dankje, ik hoop echt dat de siliconen haar een beetje kunnen helpen.
heb al veel pb's van vrienden en ook mensen hier op bokt gekregen met info die mij heel interessant lijkt alleen zegge ze allemaal hetzelfde: ijzers eraf. Maar dan loopt ze stok kreupel.
We hebben dit al eens geprobeerd maar toen kwam ze zelfs niet meer eten :( ze heeft 3 dagen op dezelfde plaats gestaan/gelegen op de wei. ik durf dit echt niet meer :(

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 15:11

Laat je door anderen niet aanpraten dat de ijzers eraf moeten.
blijf naar je paard kijken. Die geeft aan niet zonder ijzers te kunnen.
mijn paard heeft een gekanteld hoefbeen, zij loopt super op ijzers. Ze zou niet zonder kunnen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:11

janouk schreef:
Laat je door anderen niet aanpraten dat de ijzers eraf moeten.
blijf naar je paard kijken. Die geeft aan niet zonder ijzers te kunnen.
mijn paard heeft een gekanteld hoefbeen, zij loopt super op ijzers. Ze zou niet zonder kunnen

Dit dus inderdaad ! :j

Wat krijgt ze gevoerd Samy? Want enkele keren bevangen gestaan klinkt niet zo best.... :n
En is ze getest op cushing?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:29

ze is getest op cushing maar dat heeft ze niet volgens mijn DA al vind ik dat ze toch al 2 jaar een hele lange vacht krijgt.

ze krijg herbamix. Het latsige is dat het een volbloed is dat moeilijk op gewicht blijft, een streng dieet is dus niet zo simpel.

Ze is nu 21 en heeft op haar 4 jaar zwaar bevangen gestaan op 3 benen zelfs :o
en nu enkele jaren geleden licht bevangen gestaan op haar voorbenen.

andere keren is het altijd een twijfelgeval geweest.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:34

Pffff...vanaf 4 jaar al bevangen...zonde zeg, want ze blijven dan idd heel hun leven gevoelig.
Moest het de mijne zijn zou ik ze absoluut geen granen meer geven en beperkt hooi... ik zie liever de ribben dan ééntje met regelmatig pijn in de voeten. Het is misschien niet zo mooi om naar te kijken, maar beestje heeft van ribbetjes zien geen last... van pijnlijke voeten wel, vandaar mijn keuze ;)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:39

zo is ze als ze onbeperkt hooi heeft en geen krachtvoer.
Afbeelding

beperkt hooi denk ik dat het nor erger zou zijn, en ook weer koliek :(
Laatst bijgewerkt door Samy24 op 06-02-15 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:40

En misschien terug laten testen op cushing als ze al 2 jaar zoveel vacht krijgt...bloed moet speciaal bewaard worden en zo snel mogelijk naar het labo...er zijn nog altijd DA die dit niet weten :o

Voor bijkomende veilige energie en dikmakertje kan je eventueel lijnzaadbrokken of lijnzaadolie bijgeven, in combinatie met ongesuikerde bietenpulp...gaat al veel schelen in zetmeel en suikers ten opzichte van die herbamix :j

Edit; samen gepost :D Maar kan de foto/video niet zien

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 16:42

nu wel normaal? :p

bietenpulp krijgt ze al maar heeft geen/weinig effect :(

Da weet hoe ze de test moet doen, we hebbend it ook speciaal geregeld dat het bloed binnen het uur op labo zou zijn.

kan ik nu nog laten testen of zou dit te laat zijn ?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:15

Tuurlijk kan je nu nog laten testen :j Heb ook net weer een test laten doen !
Foto nu wel te zien ! Mag idd wat meer gevulde buik hebben.
Anders met de DA ook even overleggen of een test op suikerziekte nuttig zou zijn in haar geval...het metabolisch vaatje loopt duidelijk nog steeds over, dus er moet toch wel ergens een reden hiervoor zijn.

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:32

op de kliniek zeiden ze om haar onbeperkt hooi te geven, en zo weinig mogelijk krachtvoer.
en dat gaat eigenlijk vrij goed. in de zomer gaat ze ook gecontroleerd op de wei.

denk dat het zwaar bevangen staan toen ze 4 was eigenlijk de fout van de vorige eigenaar was.
hele dagen op stal en emmers krachtvoer omdat ze toen dachten dat ze daar dik van ging worden.
terwijl dit zowiso een omgekeerd effect heeft: stress van op stal + veel teveel energie door krachtvoer = vermageren :p

ik overdrijf niet als ik zeg dat ze 3 scheppen museli kreeg, wortels en bietenpulp

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 17:46

Ja, op haar 4e is duidelijk het hele systeem lichtelijk naar de vaantjes geholpen...met dank aan de vorige eigenaars idd :n
Je kan voor nu misschien toch overwegen de muesli weg te laten en toch maar onbeperkt hooi te geven met een vitaminen-mineralenbrokje eventueel ? Want als ik het goed begrepen heb, loopt ze nu ook niet correct? Hoe minder suiker en zetmeel, hoe beter in elk geval.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-15 19:04

Ze is wel aan de schrale kant idd, vooral haar bovenlijn mist bespiering en haar nek is wat ielig. Is olie niet een optie als ze straks beter loopt? Dat heb ik die van mij iig bijgegeven toen ze dun was. Ikzelf gaf de omega 3, 6, 9 olie van Naf, maar ik heb hier eens gelezen dat je voor een bevangen pony beter iets anders kunt geven omdat omega 6 (?) ontstekingen kan stimuleren. Al zou ik op dit moment zo min mogelijk voeren. Eerst moet haar systeem weer in orde zijn.

Stomme vraag, maar heb je weleens een bloedtest laten doen om eventueel wormen en tekorten uit te sluiten?

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:10

dit was een foto van vorig jaar,ze had toen ook een week op de kliniek gestaan met koliek.
ik zoek even een foto van nu.
bloed wordt regelmatig gecontroleerd.
de muesli die ze nu krijgt is ook maar een handje voor als de andere paarden hun eten krijgen.
bespiering is inderdaad niet goed, maar ze wordt dan ook heel weinig gereden en dan haar leeftijd ( 21 ).

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 18:17

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 19:02

Dit ziet er voor een volbloedje op leeftijd meer dan rond genoeg uit vind ik :j Dikker wordt echt nefast voor de gezondheid van het dier vrees ik.

Maar ik begrijp iets niet :o ...ik kan haast niet geloven dat een handje muesli het verschil kan maken tussen je eerste foto en deze... er speelt volgens mij echt iets anders mee want dat verschil is gewoon te groot...

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:07

Pandora2 schreef:
Dit ziet er voor een volbloedje op leeftijd meer dan rond genoeg uit vind ik :j Dikker wordt echt nefast voor de gezondheid van het dier vrees ik.

Maar ik begrijp iets niet :o ...ik kan haast niet geloven dat een handje muesli het verschil kan maken tussen je eerste foto en deze... er speelt volgens mij echt iets anders mee want dat verschil is gewoon te groot...

Winter doet ook veel hoor. Ik heb een 24 jarige fjordenmerrie die is op dit moment net zo schraal als de geplaatste volbloed. Heb eerst slobber bijgevoerd maar deed niet voldoende haar tanden zijn gecheckt ze is ontwormt en ze staat onder een deken en krijgt onbeperkt ruwvoer. Heb vanmiddag een zak bietenpulp gehaald dit ga ik nu proberen. Oudjes voeren is een studie opzich

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:46

Maar die laatste foto is toch winter?? Het gras is bevroren :D .Vind ze daar heel goed uitzien.

Enne...dat oudjes voeren een studie op zich is, hoef je mij niet te vertellen...ik lijk hier wel een bejaardentehuis :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-15 20:49

Pandora2 schreef:
Maar die laatste foto is toch winter?? Het gras is bevroren :D .Vind ze daar heel goed uitzien.

Enne...dat oudjes voeren een studie op zich is, hoef je mij niet te vertellen...ik lijk hier wel een bejaardentehuis :+

de foto kan ook begin vd winter gemaakt zijn he ;)

Samy24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-15 10:41

bij de 1ste foto had ze een week op kliniek gestaan met koliek.
de 2e foto is een maand terug dacht ik maar ze ziet er nog steeds hetzelfde uit.