[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:17

setteke schreef:
Capopjekop, succes morgen in Roosendaal!

Dito... en vooral ook de weg er naar toe :)

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:37

bokken met een hoefbeen wat nog niet goed vastzit is gewoon link....daarom maakt Setteke zich terecht zorgen.
Het paard zelf kan absoluut de eventuele gevolgen hiervan niet inschatten...

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:15

Moderatoropmerking:
Zojuist heb ik een aantal berichten verwijderd. Ondanks dat ik meerdere malen heb gevraagd om met respect toe naar elkaar te blijven reageren blijkt dat toch nodig. Vanaf hier graag weer terug naar een respectvolle discussie en ik vraag jullie nogmaals om niet om de niet respectvolle berichten te reageren maar alleen te temmen.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:21

@ Setteke Dat is zeker schrikken! Zal voor je duimen dat het geen gevolgen heeft!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:24

nombrado schreef:
lolclub schreef:
@Nombrado
Vind je het echt grappig als er zulke dingen gebeuren ?
Ik namenlijk niet !
buiten de stress die het voor Setteke oplevert als zoiets gebeurt kan het tevens grote gevolgen hebben voor haar paard.

ja, vind ik grappig
Hij voelt zich duidelijk lekker in zijn vel!
of moet je het dier in een glazen kistje doen? dan kan er niks meer gebeuren. ;(
wat een paniek om niks
wees blij dat ie zich lekker voelt zeg![/quote

Nombrado, voor mij is het inmiddels wel duidelijk dat jij geen fluit snapt van Hoefbevangenheid. Ik heb het helaas door schade en schande moeten leren.
Het paard staat onder volledige begeleiding van een dierenkliniek en is nog compleet herstellende van een sincker en rotatie. De uitgroei is pas 1,5 cm, dus het hoefbeen zit nog niet goed vast in de hoefschoen.

Dus paniek om niks, hoe kan je het zeggen!

Ik mag het komende half jaar alleen maar grotendeels stappen met hem en het gaat de goede kant op.
Deze escapade van vanmiddag kan funest zijn voor hem. Dus ja, ik zou hem graag in een glazen kistje doen voor zijn bestwil.
Hij voelt zich idd goed, mijn verantwoording is dat ik hem tegen zichzelf moet beschermen.

Alleen iemand die dus geen flauwe notie heeft van de zorgen die wij hebben als eigenaren/verzorgers van HB paarden, kan zoiets doms zeggen.

Sorry, ik kook inmiddels.
Laatst bijgewerkt door setteke op 09-02-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:27

Setteke, dit moet heel erg schrikken geweest zijn. Hopen dat het geen gevolgen heeft.
Sterkte!!! En houd ons op de hoogte hoe het morgen is.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:32

Vanuit mijn ervaring met hoefbevangen paarden, sprong ik een gat in de lucht bij dat soort escapades
of uitspattingen!
En daarmee is het prima goed gekomen.
Paard voelt zelf prima aan of ze pijn hebben of niet.
of ze moeten zwaar onder de pijnstillers staan, dan is het een ander verhaal!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:43

nombrado schreef:
Vanuit mijn ervaring met hoefbevangen paarden, sprong ik een gat in de lucht bij dat soort escapades
of uitspattingen!

_-:( meer heb ik even niet te zeggen....
Setteke ik begrijp dat je kookt....ik zal duimen dat het geen nare gevolgen heeft... :(:)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:46

Bedankt iedereen voor het medeleven!

Ik laat morgen weten hoe het met hem is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 21:53

Ik hoop ook dat het geen gevolgen heeft!!!

Tja, nu we het er toch over hebben: hier hadden we een terugval in het najaar. Ik vind dat ze nu alleen op asfalt nog een fractie langzamer loopt dan normaal. Gekke: op een harde zandweg no problem at all.

H.s. constateerde maandag wel weer wat onstoken lamellen, volgens hun vrij recent...................maar ik ga er vanuit dat dat toch van het najaar is, en dat er toen geen nieuwe kanteling is opgetreden, daarvoor was de terugval echt te licht, geen voetje verwisselen, geen pulsatie, geen afwijkende stand, alleen langzamer lopen op harde ondergrond. Eigenlijk wil ik nu toch wel graag weer wat gaan doen, heb ook al een paar keer gereden, en afgezien van dat asfalt geen enkel probleem, mooie ruime stappen. Maar toch twijfel ik, moet ik haar nu weer stilzetten?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:01

Stilzetten is nooit goed. Kun je geen hoefschoenen met zachte inlages aandoen ??

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:14

geerke schreef:
nombrado schreef:
of uitspattingen!

_-:( meer heb ik even niet te zeggen....
Setteke ik begrijp dat je kookt....ik zal duimen dat het geen nare gevolgen heeft... :(:)

waar slaat dit nu weer op???

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:19

setteke schreef:
Ik mag het komende half jaar alleen maar grotendeels stappen met hem en het gaat de goede kant op.
Deze escapade van vanmiddag kan funest zijn voor hem. Dus ja, ik zou hem graag in een glazen kistje doen voor zijn bestwil.
Hij voelt zich idd goed, mijn verantwoording is dat ik hem tegen zichzelf moet beschermen.

Alleen iemand die dus geen flauwe notie heeft van de zorgen die wij hebben als eigenaren/verzorgers van HB paarden, kan zoiets doms zeggen.

Sorry, ik kook inmiddels.

Gek, zelf ook een eigenaar van een HB paard , die overigens hersteld is!
en hem zelf juist zijn weg daarin laten vinden.
in dat verschil dat ik "luister" en "kijk" naar het paard. Die kan nl heel goed aanwijzen, bepalen of laten zien aan de eigenaar of het goed met hem gaat of niet.
Denk je dat een paard blij is als hij in een glazen doosje doet, omdat zijn eigenaar vind dat dat beter voor hem is?
Luister je liever naar het paard? of naar iemand die denkt dat ie het weet :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:39

Nombrado, Nombrado, wat maak je het jezelf en ons toch moeilijk. Natuurlijk kijken wij hier allemaal naar ons paard, en kunnen de meesten van ons heel redelijk inschatten hoe en wat. Maar............een volledige loslating van het hoefbeen, zoals bij het paard van Setteke, dat hoefbeen dat nu weer over 1cm 'vastzit', dat is gewoon een mega-kwetsbaar iets. Het paard heeft nu geen pijn meer, omdat de lamellen niet meer onstoken zijn, maar het hoefbeen hangt nog steeds min of meer los in de schoen, en de kans dat dat loslaat is dus helemaal niet denkbeeldig.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 22:47

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:20

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:34

@Nombrado
Het is net zoals met bv een peesblessure, dan is het ook heel vervelend als je paard ineens uit zijn dak gaat. Het paard heeft dan geen pijn meer, maar de pees is nog lang niet genezen en dan kan een uitspatting van het paard het (gedeelte van het) herstel volledig te niet doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 23:37

Geen een paard is hetzelfde en ook niet iedere hoefbevangenheid is hetzelfde. Mijn pony's hebben gelukkig nooit een terugval gehad na lekker dollen, bij die van mij zag ik het ook als iets positiefs. Maar die van mij waren er lang zo erg niet aan toe als het paard van setteke. Ik begrijp haar zorgen heel goed.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:24

Natuurlijk is de ophanging van het hoefbeen verzwakt,maar er zijn nog andere structuren die het ding op zijn plaats houden. Bijvoorbeeld de strekpees,en de collaterale bandjes, het ding hangt niet los in de hoef maar hangt deels en word deels ondersteunt. De vochtophoping die word veroorzaakt door de ontsteking drukt de lamellen uitelkaar,hence de verbrede witte lijn. De meeste pijnhinder ondervinden de meeste paarden van de doorgaans uitschuivende toon hierdoor. Eenmaal teruggeraspt tot door de witte lijn en vrijgelegd van toondruk lopen de meeste paarden zeer snel een stuk beter tot zelfs rad.
Een dier wat geen pijn heeft zal dus weleens een escapade kunnen maken. Op harde ondergrond kan dit tot nieuwe ontstekingsreacties leiden
De vergelijking met een peesblessure is echter niet op zijn plaats.Een pees is zelf relatief ongevoelig,de omgeving is wel gevoelig. Over het allgemeen zal de pijn grotendeels weg zijn als de zwelling weg is Het inwendige van een hoef is zeer gevoelig,en een paard zal daarom met zere voeten minder snel uit zijn dak gaan als met een peesblessure.
Een sincker is een heel ander probleem waarbij eigenlijk de hele hoornschoen gedeformeerd is.
Dit komt veel vaker voor als men denkt,denk aan die grote wijde pannekoek voeten met zo'n platte/bolle zool. Flaring doet bij mij vaak ook al alarmbellen rinkelen.
Anyways,veel succes morgen Setteke!
Hopelijk gunstige berichten :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:37

Fijn dat je het even uitlegd CC,
maar het paard van Setteke heeft een zoolbreuk gehad en de zool is pas kort geleden weer gesloten.
De zool is dus nog extreem broos en dun en iedere te grote trekkracht aan de diepe buigpees vormt een risico voor wederom een zooldoorbraak,
logisch dus dat ze haar paard tot het uiterste wil en moet beschermen tegen bokkensprongen en rodeo's door de binnenbak .

Ik had je laatst een vraag gesteld, heb je die nog gelezen ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:46

nombrado schreef:
Vanuit mijn ervaring met hoefbevangen paarden, sprong ik een gat in de lucht bij dat soort escapades of uitspattingen!

Tuurlijk ;( ... maar niet heus.
Hier is Isabella met de storm afgelopen weekend aan het rennen gegaan omdat ik even uit het zicht was en zij vond dat ze maar eng alleen stond op een stukje waar ze normaal nooit staat.
Dat was nog veel te vroeg, en dat blijkt ook wel.
Ze heeft een zeer zware terugval op dit moment, waar ik helemaal niet blij mee ben.
Ik voel me ook zo stom dat ik haar 5 minuten alleen heb gelaten.
Ik had eigenlijk kunnen weten dat ze zou gaan rennen, al leek er de dag erna leek even niets aan de hand. Gister ging ook nog wel, maar vandaag heeft ze eigenlijk alleen maar gelegen en wilde ze niet eens voor haar eten komen.
Dus nee ... Nombrado .. ik ben het absoluut niet met je eens ....

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 00:57

@Lolclub;
Nee? ik lees vaak niet het hele topic maar scan er zo'n beetje doorheen.
Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ik de zoolbreuk en je vraag gemist had.
Ik ben vaak ook vrij laat op dit forum en niet meer helemaal gefocust :o
FF eerst die zoolbreuk... das lelijk en een probleem maar wel op te lossen.
Het voordeel van het nadeel is dat al het vocht wat de daadwerkelijke schade aanricht in 1 klap weg is.
Het nadeel is dat je meer afgroei/tijd nodig hebt om de boel weer te reshapen.
HHet kan echter volledig goed komen.Het eerste paard wat ik uberhaubt hiervoor behandelde kocht ik als project om op te knappen en te leren.
Het dier had rotaties van 13 en 14 graden en op beide hoeven een zoolbreuk.
Binnen drie maanden liep ze weer rad op zachte bodem,en met 6maanden ook op asfalt.
Met een jaar waren de witte lijnen volledig hersteld en was de afwijking nog 4 graden.
Na 1.5 jaar was er geen afwijking meer.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 01:04

@Lolclub: Vraag gevonden, zal hem bij gelegenheid beantwoorden.
Veul type werk en dat is met mijn dikke vingers best een opgaaf :D
Ga nu naar mijn mandje :z

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 07:38

@setteke
Ik hoop dat je nog even wat heb kunnen slapen vannacht :(:) en vooral dat de schade allemaal lijkt mee te vallen vandaag.

@capopjekop
goede veilige reis van en naar Roosendaal en de groeten aan Rob. :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 11:39

wb peesblessure zal ik nooit een paard boxrust geven
doe ik zelf ook niet als ik een peesblessure heb.
beweging is betere doorbloeding en daardoor snellere genezing van de pees.Ik heb het dan niet over rijden, maar wel het paard zelf laten bewegen.
(overigens is boxrust al erg achterhaald)