[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:19

Gaaf Boterkoekje! Dat geeft mij wel weer een klein beetje hoop als ik dit zo zie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:50

Ze loopt echt ontzettend goed. Lovers
Het gaat wel goed komen Timbers Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:19

janouk schreef:
Ach gut even een knuffel voor alle zieke paardjes en hun baasjes Ach gut

Ga morgen met de haflinger naar de Vallei in Woudenberg om een thermografie te maken. Mijn paarden hebben natuurlijk altijd speciale dingen. Duivel Janouk loopt voor de koets onregelmatig in de rechterwendingen. Alles al veranderd. Maar wij kunnen niet vinden wat het is. Bij de buigproeven is ze regelmatig en als ze los loopt ook. Maar voor de koets en onder het zadel niet.
Kijken of we met een thermografie verder kunnen komen.

Hmmm.... drie jaar geleden ben ik met een paard in Woudenberg geweest voor een thermo.. de uitkomst was dat ze maar beter naar de slager kon gaan, was niks aan te doen volgens hen. Heb een 2e opninie gezocht bij Van Muiswinkel, het paard heeft een kleine operatie ondergaan en loopt sindsdien volkomen goed en gezond in mijn wei.

Hé bah, dit klinkt vast ontmoedigend, da's niet de bedoeling hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:47

help....even off-topic...
Ik weet dat iemand hier schapen heeft...maar wie?
Klein probleempje...ik moet sinds zondag voor 4 schaapjes zorgen en 2 varkentjes.
Maandag stond er 1 schaap erg te kwijlen,gekeken in z'n mond,niets te zien....da gebeld,waarschijnlijk blauwtong,injecties gegeven,en ik gisteren ook,probeer hem vocht achterin zijn keel te doen,opgelost honingwater,vanochtend dus maar twee slokjes,niet genoeg ben ik bang....wil degene die hier schaapjes heeft mij even pb'en?
Wat het verloop is,en wanneer ze opknappen?
Ik heb al gegoogled....het ziet er niet rooskleurig uit ben ik bang....bedankt alvast!!!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 17:50

Ik ben diegene met schapen, maar ervaring met blauwtong heb ik gelukkig niet. Onze schapen zijn ingeent. Het schijnt inderdaad bar slecht te zijn als ze het krijgen.
Op bokt zitten wat schapenfokkers die er meer ervaring mee hebbne, misschien een apart topic openen. Wat ik er van weet is hetzelfde wat je op google vindt.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pagei ... ema=PORTAL

Hier vind je de gebieden die al gesloten zijn in Nederland ivm blauwtong. Meldingsplicht door de dierenarts. En maar info

Ach gut heel veel sterkte met het schaapje.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:27

bedankt!!!
niet in paniek raken...ik zit in frankrijk,het schaapje ook...
ik kom er net vandaan,het gaat redelijk.....geen koorts....arm beest..

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 19:06

Ik ben net met Janouk naar de kliniek geweest. 4 uur zijn ze met haar bezig geweest. Ik heb het hele verhaal uitgetypt op het haflingerforum. Als jullie interesse hebben, dan pb ik het wel. Laat het mij maar weten.

In het kort: geen artrose in de kogel : heel fijn. Wel een volledig andere manier van lopen aanleren. Ze doet alles nu fout: ze moet leren bekken de andere kant op te kantelen, rug ontspannen en buik aan te spannen. De dressuur manier dus.
En dan is ze ook niet meer overbouwd Haha! Maar hoe dat wordt nog een groot probleem. Ze heeft wel beginnende schade aan 2 rugwervels, doordat ze haar rug zo hol trekt en LV kogel kleine blessure aan de kogel schijven.

Voor jullie röntgenfoto fanaten: de foto's komen nog digitaal, maar de CD brander wilde niet meewerken. Tevens de thermografie foto's komen digitaal. Zal ik ook wel door pb en.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:22

janouk schreef:
Ik ben net met Janouk naar de kliniek geweest. 4 uur zijn ze met haar bezig geweest. Ik heb het hele verhaal uitgetypt op het haflingerforum. Als jullie interesse hebben, dan pb ik het wel. Laat het mij maar weten.

Ik heb je een pbtje gestuurd... Ach gut

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:31

Citaat:
Ze doet alles nu fout: ze moet leren bekken de andere kant op te kantelen, rug ontspannen en buik aan te spannen. De dressuur manier dus.

Mijn klomp is zojuist gebroken... hebben we het hier over hetzelfde paard als die zojuist het sportpredikaat kreeg? Verward

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:42

Hoefsmid is geweest voor Es.....heb er een fijn gevoel bij.
Ze moet wel gaan lopen want haar pees rechtsvoor begint op te spelen....hij denkt ook eigenlijk meer richting een peesblessure door de overbelasting van de hoefzweer in het achterbeen. Zoals mijn DA ook al dacht........

Pijnstillers had ze vandaag niet gehad en toch ging ze goed!!

Nu rustig gaan opbouwen met stappen en morgen de DA weer even bellen voor overleg. Mijn lieve smidje zat niet in de buurt, moest zelf naar de tandarts en kwam op zijn vrije avond langs omdat ik me zoveel zorgen maakte Bloos. Wilde hij ook nog eens geen geld voor het komen hebben Verward Mafketel...maar ik slaap er wel fijner door. Hij vond haar er ook nog zo goed uitzien "alsof ze zo over en hek kon springen" Clown . Grappig gezegd, maar wel fijn dat iemand die objectief naar mijn paard kijkt en niks met d'r heeft verder toch snapt waarom ik haar niet 123 wil opgeven, voor hem is het uiteindelijk "maar" een paard...geeft ook een fijn gevoel.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:43

Isapaardje schreef:
@Cow_girl: als de wormeitelling goed was, zou ik nu zeker geen wormkuur geven. Waarom het risico lopen, willen nemen? Daarbij zijn veel wormen nu in rust, dus heeft ontwormen toch weinig zin. Kun je beter even tot het voorjaar wachten als je paard ook weer helemaal beter is en de chemische stoffen van de wormkuur ook beter kan verwerken.

Ja, ik wacht er ook maar ff mee, de wormeitelling was goed, alleen moest ik voor de zekerheid nog ontwormen tegen horzellarven en lintwormen. Maar dat doe ik dan maar in het voorjaar. Dat is dan niet te laat? Het woud had het over einde van dit jaar... dus december. Maar later kan dus ook?

Hoe is het nu met Isabella?

Timbers: lukt het een beetje met het schriftje? schrijft iedereen netjes alles op?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 20:44

cow_girl schreef:
Timbers: lukt het een beetje met het schriftje? schrijft iedereen netjes alles op?

Yep er stond psies in wat en hoe Es zich vandaag gedragen had, keurig uiteraard Pling maar ze heeft de hele dag zonder pijnstillers gewoon gestaan Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 12:21

Zo... hier spreekt een tevreden mens! Twee weken na het bekappen is mijn Pauli met sprongen vooruit gegaan - op één dip-momentje na lijken we helemaal op de goede weg te zijn. Ze springt, rent, draaft, bokt, galoppeerd, maakt noodstopjes .. allemaal uit eigener beweging en er is niks meer te zien. Met mijn nieuwe smidje gesproken en hij komt nog even langs om de vinger aan de pols te houden en de hoefgroei te beoordelen en bij te houden ( kijk da's nog 's mooi, een smid die zo betrokken is dat hij uit zichzelf dit voorstelt!) - ik ben blij dat ik de foto's heb laten maken zodat hij precies kon zien in hoeverre hij de hoefstand kon beïnvloeden en op basis daarvan kon bekappen! Volgende week komt de DA weer even langs om bloedjes af te nemen - nu dat ze zoveel beter is kunnen we op Insuline Resistentie gaan controleren, en afhankelijk van de uitkomst daar het toekomstige voer-regime op gaan afstemmen.

Maar wil je wel geloven hoe blij ik was toen ik gisteren twee spelende paarden in de bak aantrof? Heb hartelijk gelachen om hun malle streken, hun blije koppies met de oortjes erop!

Dat gun ik jullie ook! Lachen Haha!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 13:51

goed nieuws jannepauli!!!
Nu de anderen nog....(en m'n doodzieke schaap...)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 15:33

Es doet het inmiddels ook beter......ze staat meer, lopen gaat nog moeizaam maar herstel gaat langzamer bij een 22 jarige Knipoog
Alleen een stukje minder goed nieuws van deze kant.....met de DA nog eens doorgesproken en ze wordt nu toch verdacht van Cushing. Er zijn toch wel symptomen die daar aanwijzing naar geven. Het beeld van een paar hoefzweren, de plotse enorme hoefbevangenheid, de extreem lange vacht, het overmatige zweten (wat je toch aan de lange vacht wijt in eerste instantie), geen kuiltjes boven de ogen, uier die steeds volschiet alsof ze een veulen aan de voet heeft door hormonale disbalans en nog wat dingen wijzen naar cushing.

Stom van me...vorig jaar verdacht ik haar van Cushing in de winter, maar er was eigenlijk geen enkele aanwijzing voor alleen dat gevoel. Paard glom, was actief, bokte rende en sprong niks aan het handje......alleen die lange vacht maar die had ze inmiddels al een aantal jaren en ik ben haar meer natural gaan houden, zonder deken en meer buiten enzo dus denk je dat het daar aan ligt. Vacht verloor ze keurig in het voorjaar dus toen het idee van Cushing laten varen. Had ik haar toen toch maar laten testen Verdrietig.

Nu testen heeft weinig nut dus maar hopen dat we de tijd tot februari doorkomen en dan toch testen of misschien overwegen om toch te testen met een vertekend beeld als eventuele uitslag...............

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 19:37

Timbers, als je meer info wilt over Cushing, Cookies weet er heeeeel erg veel van.

Amable_Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 21:00

Sterkte allemaal met jullie paardjes!!

Weet iemand misschien ook hoe je in noord-holland omgeving hoorn/alkmaar, aan marstall vito kunt komen of aan safe&sound?? Want ik ken hier alleen maar leveranciers van pavo, subli en havens...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 23:24

die van mij ging eigenlijk wel goed, alleen zijn hoef bleef warm..en dan weer niet en dan weer boven zn hoef . Mocht licht het rijden oppakken, ging allemaal wel ok. Totdat ik hem van de week hij ineens een kei dik been had van zijn kogel tot zn knie aan de binnenkant.. Dus nu verplicht op stal, allerlei spuiten erin, gelukkig word het met de dag slanker..Het lijkt geen hoofdpees te zijn we hopen op een ontsteking die er dus waarschijnlijk al langer zit. En anders zou het nog een kleine pees kunnen zijn wat we echt niet hopen!

Fijn dat de paardjes heir bijna allemaal goed gaan!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 01:27

Kinke schreef:
Timbers, als je meer info wilt over Cushing, Cookies weet er heeeeel erg veel van.

Ik heb ook al gekeken in het cushing topic en daar wat dingen opgedaan........dinsdag wordt er bloed afgenomen en wordt er toch getest. Ook al kan het cortisol gehalte nu hoger zijn in deze tijd van het jaar ik neem het risico van een eventuele afwijking. Er zijn te veel andere dingen die wel naar cushing wijzen Verdrietig

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 10:05

niet vergeten dat cushing vaak samen gaat met een schildklier probleem....door een teveel aan cortisol in het bloed word het schildklier hormoon deels vernietigt,daar kan een paard ook veel last van hebben....hoefbevangenheid,spierbevangenheid,onverklaarbare kreupelheden,spijsverteringsproblemen....ondertemperatuur...
Als ik vervelend begin te worden zeggen jullie het wel he?
(mijn verzorgschaapje is overleden,ondanks alle moeite...wat een rotziekte blauwtong...bah..arm beest...)

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 12:49

geerke schreef:
niet vergeten dat cushing vaak samen gaat met een schildklier probleem....door een teveel aan cortisol in het bloed word het schildklier hormoon deels vernietigt,daar kan een paard ook veel last van hebben....hoefbevangenheid,spierbevangenheid,onverklaarbare kreupelheden,spijsverteringsproblemen....ondertemperatuur...
Als ik vervelend begin te worden zeggen jullie het wel he?

Hoe meer info hoe beter....maar ik denk bijna wel zeker dat het cushing is Verdrietig er zijn naast de hb, te veel symptomen zoals de lange vacht en ik hoorde net dat die niet perse altijd moet krullen maar ook kan krullen als ze nat zijn of zweten.....dat heeft Es dus ook.
Dan is het te hopen dat de Pergolide die ik eventueel kan geven gaat aanslaan. Maar ik ben er helemaal ziek van.......

Citaat:
(mijn verzorgschaapje is overleden,ondanks alle moeite...wat een rotziekte blauwtong...bah..arm beest...)

Ach gut

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:29

tja..die lange vacht...dat kan inderdaad cushing zijn.
Plast en drinkt ze veel?
Hoe kwam ze vorig jaar door haar wintervacht/zomervacht heen?
Gebits problemen en verkoudheden komen ook vaak voor bij cushing...
Niet de moed laten zakken hoor!
Er zijn genoeg paarden die baat hebben bij pergolide!en er heel erg van opknappen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:36

geerke schreef:
tja..die lange vacht...dat kan inderdaad cushing zijn.
Plast en drinkt ze veel?
Hoe kwam ze vorig jaar door haar wintervacht/zomervacht heen?
Gebits problemen en verkoudheden komen ook vaak voor bij cushing...
Niet de moed laten zakken hoor!
Er zijn genoeg paarden die baat hebben bij pergolide!en er heel erg van opknappen!

Plassen en drinken is moeilijk te controleren......in de zomer hadden ze een grote badkuip en konden ze uiteraard drinken wanneer ze wilde. Nu de nachten op stal heeft ze een automatische drinkbak (k*t eigenlijk). Wat begin deze winter wel opviel was dat de plek waar ze anders altijd plast natter was....en als ik goed terugdenk vorig jaar ook. 8 jaar geleden gebruikte ik zeker de helft van zaagsel voor haar dan nu.

Ze heeft chronische bronchitis dus een verkoudheidje valt niet zo op........ik hoop echt dat als het cushing is ze van pergolide op gaat knappen. Maar dan nog blijft ergens wel dat zwaard van damocles boven ons hoofd hangen...maar goed ik wil het zeker een kans geven als dat kan. Die kans grijp ik met beide handen aan!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:49

wat dat drinken betreft....daarom heb ik gewone kleine cement kuipen met water staan....dan kan ik iedergeval controleren wat ze s'nachts drinken....die tik heb ik overgehouden na een ernstige nierkoliek 10 jaar geleden van pablo...en nog steeds als hij plast kijk ik,of de kleur goed is,de hoeveelheid enzo...soms word ik moe van mezelf.
En wat dat zwaard van damocles weet ik wat je bedoelt....ik had 4 jaar geleden nooit gedacht dat pablo er nu nog zou zijn,en nog in goede gezondheid ook!
Ik had altijd gedacht dat hij nooit oud zou worden,maar we zijn aardig op weg met z'n 20 jaar!
Rekening houden met het ergste is niet erg,maar je kunt niets voorspellen....probeer de gedachte in je achterhoofd te houden,maar laat het niet te veel naar voren komen...
Wie weet reageert ze goed op de pergolide en kun je straks zelfs weer afbouwen!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-08 13:53

14 jaar geleden kreeg ik al het advies om Es te laten gaan......ze had toen hele zware bronchitis en kon geen stap lopen zonder te hoesten en scheten te laten. Daarna kwamen de kreupelheden door de artrose en nu is ze inmiddels 22 jaar. Dus die jaren hebben we allemaal maar vast in the pocket.

Maar ik wil nog zo veel meer, zo lekker met haar spelen haar gelukkig zien, dat is ook het enige waar het mij om gaat. Ik hoef haar niet te rijden (doe ik al bijna 8 jaar niet meer), als Timber's en mijn maatje dat is alles wat ze hoeft te zijn.
Haar kop wil ook nog wel, maar haar lijf gaat haar helaas steeds meer in de steek laten......

Hopelijk volgende week eindelijk duidelijkheid en dan met Pergolide beginnen.....