[INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NadiaM

Re: [INFO]Hoefbevangenheid- deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 12:55

Peesblessure is RA, nu RV hoefbevangen.
LV is ook op foto’s geweest niets te zien, ook geen pulse

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-23 16:44

Klinkt in mijn oren dan als mechanisch bevangen door overbelasting. Hier ook een paard gehad die op LV een blessure had en op RV bevangen was. Zware kanteling op RV en op LV niets te zien.

Dit vraagt mijns inziens ook om een hele andere aanpak van de HB dan wanneer het paard HB is geraakt door een suikerhuishoudingprobleem/obesitas etc.

In ieder geval heel veel sterkte toegewenst. :(:)

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:12

Bedankt!
Het is voor mij ook beetje raadsel hoe en wat waar nu vandaan komt.
Ik heb haar wel 'stilgezet' ivm andere blessure.
Maar als ik op vakantie ga staat ze ook 2 a 3 weken op 'rust' en ook in in voorjaar.
Een overbelasting lijkt mij ook meer waarschijnlijk.

Maar ga volgende week ook even overleggen met mijn DA.
Wil haar ook testen op PPID ze is 18 jaar namelijk.
Misschien combinatie van.

Maar heb wel hoop vragen bv hoe snel kan zo'n hoefkanteling gebeuren?
Heb haar namelijk nooit stijf ofzo zien lopen, ze was echt ineens mank.
Maar lijkt me dat die hoefkanteling toch geleidelijk verloopt?

Ze loopt wel sinds gisteren echt ineens een heel stuk beter!
Is heel vrolijk en springerig :D
Dus dat is een goed teken.

Ik neem aan dat nu ze weer goed loopt, ik wel weer met haar kan wandelen om meer beweging te geven?
Heb gisteren even op weiland gelopen met haar 10 minuutjes, dat ging heel goed, ze liep harder dan ik haha.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 12:15

Ohja ik zou graag de boeken van Remco Sikkel lezen over hoefbevangenheid.
Als iemand ze toevallig te koop heeft hoor ik het graag?

Hagel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-23 22:24

Wat ik heb mee gemaakt uit eigen ervaring is dat op een kanteling geen pijl te trekken is. Ik heb zwaar HB paarden gezien maar met een kanteling van slechts enkele graden over de gehele duur van de HB. Maar helaas zelf bij mijn eigen paard meegemaakt dat hij bijna in een week tijd een verslechtering had van +7 graden (en hij had al een kanteling van 7 of 8).

En ook nog eens verhalen gehoord over een paard waarmee sochtends niets aan de hand was, rond het middaguur zwaar HB stond en savonds een volledige zoolperforatie had.

Super fijn dat ze alweer beter loopt maar met dat springerige goed oppassen en ook dat ze niet té veel gaat lopen. De diepe buigpees is verbonden aan het hoefbeen, elke keer druk op de diepe buigpees is druk op het hoefbeen die als het ware de kanteling “uitnodigt” om te verslechteren.

Wat betreft nu weer goed lopen dus nu weer beweging geven zou ik voorzichtig blijven.

Ik heb dan zelf geen ervaring met mechanisch bevangen bij eigen paarden maar wel met HB door een suikerprobleem. HB sluimert toch lang door, net zoals dat het al even suddert voor de eerste klachten zichtbaar zijn.

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-23 14:12

Ja het blijft inderdaad een lastige materie, je hoort en ziet zoveel verschillende verhalen.

Bedankt voor de tip van het bewegen, daar had ik inderdaad niet aan gedacht.
Maar d'r energie is ineens weer volop terug, dus lastig om rustig te houden :n

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:07

Ik val hier weer even binnen met mijn verhaal. Mijn shet is bijna heel zijn leven op en af bevangen geweest (toen hij nog niet van mij was) en nadat ik hem heb gekocht is dit een helemaal 'genezen' (had een bijna zoolperforatie). Afgelopen maart een enorm slechte bevangenheid meegemaakt, oorzaak onbekend (waarschijnlijk een luchtwegontsteking en koude temperaturen die de druppels waren).

Sinds die tijd met stappen vooruit gegaan, eind juni weer een terugval na een opbouwend ritje met de sulky (met schoenen), te veel geweest.

Bloedzuigers laten komen en echt met grote sprongen verbeterd, echt magie was het. Hij is dus herstellende sinds 3 maanden. De groeiring(en) op zijn hoeven zijn nu 2/3 uitgegroeid. Zijn zool is nog wel erg dun.

Nu het volgende verhaal:

2 dagen geleden is hij helemaal uit zijn stekker gegaan voor 5-10 minuten (volle rengalop door de paddock track, korte draaien, bezweet etc.)

Nu loopt hij minder goed na zijn renpartij. Nu heeft zijn hele lichaam hierdoor een klap gekregen, alle spieren maar ook zijn hoeven natuurlijk. Is het minder goed lopen door algehele overbelasting/spierpijn? Kan hij hierdoor een terugval in zijn hoefbevangenheid krijgen? En zo ja, hoe zou ik dit kunnen tegenhouden op dit moment?

Dankjulliewel alvast!

Kim_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-23 21:42

Ik zou in eerste instantie denken dat ie wat spierpijn ervan heeft. Maar dat moet dan binnen enkele dagen wel weg trekken. Wat je kan doen is preventief curafyt bijvoeren. Werkt echt super snel.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 12:59

Onze shet met hoefbevangenheid verleden stond van de week opeens kreupel. Hele goede zomer gehad, ze staat nu al 5 jaar lang zonder klachten op een paddock met hooi en in de avond een beetje slobber & de hoefsmid is elke keer zo te spreken over hoe we haar erbij hebben staan. Rechtsvoor is altijd al haar minst goede been geweest, en nu was ze dus opeens kreupel. Manenkam was niet stijf, hoef was niet bijzonder warm maar belasten ging echt niet. Nu is ze al 11 jaar in haar reserve tijd bij ons, maar dachten we toch even dat het einde nu na bij kwam. Gelukkig heeft de hoefsmid meteen tijd voor ons gemaakt en wat bleek: een hoefzweer...

Nog nooit met haar meegemaakt. Ze loopt enkel wandelingen op gras en verder staat ze in een paddock dus hoe er nou bijvoorbeeld iets scherps in is gekomen.. geen idee. Arme beestje, haar 'slechtse' voetje dus ook nog extra druk van die hoefzweer. Gelukkig is alles goed opengemaakt en heeft de hoefsmid er vertrouwen in dat het goed komt. Als iemand nog specifiek tips heeft voor hoefzweren bij pony's met een (flink) hoefbevangenheids verleden horen we het graag! We doen uiteraarde de hoeven 2x per dag in een sodabadje, en we hebben er een watje met betadine en een sok omheen gedaan zodat het goed schoon blijft.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:01

Even een vraag uit interesse. :)

Zijn er Bokkers die hun paard geen (sterke, door een DA voorgeschreven) pijnstiller (zoals Equipalazone) geven bij hoefbevangenheid?

Zijn er goede alternatieven, die minder belastend zijn voor het lichaam, maar toch pijnstillend en ontstekingsremmend zijn? In de 'homeopathische' hoek wellicht?

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:13

Steentje, het is echt enorm pijnlijk voor een pony, dus waarom zou je m geen goede pijnstilling geven. Ik gaf naast de buut zelfs 10 paracetamollen erbij. Pijn is liggen en staan/lichte beweging is altijd beter.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:15

Nee ik heb alleen Equipalazone gegeven en had niet anders gewild. Het is super pijnlijk dus dan ben je gewoon sterke middelen nodig.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 21:43

Hier ook bute erin zonder enige aarzeling.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-23 22:42

@steentje

Hier geen buut/ zware pijnstilling gegeven, tegen het advies van de DA.

Maar niet zonder goede overweging. Pony stond al tijdje op novacam, zonder verbetering en alleen maar slechter. Hoefbevangenheid leek te komen doordar de darmflora/lever/ hormonen (hele stofwisseling) overhoop lagen. Pony had pijn maar liep/ stond nog wel en met schoenen aan gaf het meer verlichting van de pijn. Uiteindelijk na stoppen van medicatie gestart met duivelsklauw geven. Dit leek ook redelijk te helpen. Naast de duivelsklauw gaf ik ook puur podo. Daarnaast de stofwisseling aan gaan pakken en zo er snel (binnen 1 maand) 'bovenop' gekomen. DA heeft ook aangegeven dat ik hierin juist gehandeld heb in dit geval.

De afweging van wel of geen medicatie hangt af van de oorzaak van de bevangenheid (is het SIRS gerelateerd wil je de onsteking echt remmen met medicatie) is het hormoon/ stofwisseling gerelateerd wil je eigenlijk die verbeteren en de medicatie werkt dat wel wat tegen. Maar vergeet ook niet dat veel pijn ook zorgt voor andere hormoonniveaus (meer stresshormonen) en dat heeft ook een negatieve invloed op de stofwisseling. Dus de pijn van het paard moet zeker in de overweging meegenomen worden.

Voor het verbeteren van de stofwisseling zou ik een deskundige erbij inschakelen en niet zelf aan de slag gaan met verschillende kruiden etc.

Dus het is per paard/pony een andere afweging. Er zijn heel veel paarden en ponys die veel baat hebben bij de pijnstilling/ ontstekingsremmer en hiermee de hoefbevangenheid doorkomen!

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 17:09

Hier hebben we altijd gegeven wat voorgeschreven was omdat zelfs daarmee de pijn nog erg zichtbaar was bij de pony. Had altijd gehoopt dat het haar meer verlichting zou brengen maar hoefbevangenheid is zo pijnlijk dat zelfs met de pijnstilling (vergeet maagbeschermers aub niet!) dat ze er echt veel last van hebben

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 20:31

Deni11 schreef:
Hier hebben we altijd gegeven wat voorgeschreven was omdat zelfs daarmee de pijn nog erg zichtbaar was bij de pony. Had altijd gehoopt dat het haar meer verlichting zou brengen maar hoefbevangenheid is zo pijnlijk dat zelfs met de pijnstilling (vergeet maagbeschermers aub niet!) dat ze er echt veel last van hebben

Dit inderdaad. Ik kan me niet voorstellen dat een dier comfortabel kan zijn in de acute fase en al helemaal niet dat dit zonder pijnmedicatie te behalen is.

Ander verhaal is natuurlijk als de acute fase voorbij is en er dan gekeken gaat worden naar alternatieven ter vervanging van zegmaar.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:10

Steentje schreef:
Even een vraag uit interesse. :)

Zijn er Bokkers die hun paard geen (sterke, door een DA voorgeschreven) pijnstiller (zoals Equipalazone) geven bij hoefbevangenheid?

Zijn er goede alternatieven, die minder belastend zijn voor het lichaam, maar toch pijnstillend en ontstekingsremmend zijn? In de 'homeopathische' hoek wellicht?

Hier geen natuurlijk alternatief, wel maagvriendelijker equivalent: Previcox. Moet wel zeggen: bij de laatste (3de x) bevangenheid had ik net zwaarder spul besteld omdat ik haar teveel pijn vond hebben, maar toen sloeg het plots toch weer om in gunstige zin. De eerste twee keren heb ik haar maar 10 dagen op Previcox gehad, was ze na een dag weer rad (had wel bij diagnose door DA de eerste dag een pijnstiller in het bloed laten inspuiten, dat hielp natuurlijk ook om de acute fase door te komen).

Helemaal natuurlijk zou ik duivelsklauw durven proberen, maar alleen als de pijn/kreupelheid niet te ernstig is.

Steentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 22:30

Bedankt voor jullie reacties. Vrij unaniem ook, lees ik. :j

Ik ga natuurlijk absoluut niet zelf dokteren, maar ik vroeg me wel af of er wellicht iets mildere (maar wel sterk inwerkend, omdat ik me wel degelijk realiseer hoe pijnlijk hoefbevangenheid is) alternatieven waren. Onze Appaloosa pony heeft van de laatste keer Equipalazone namelijk behoorlijk wat maag- en darmklachten gekregen, ook echt heel naar.

Wellicht had het al geholpen als we er een maagbeschermer hadden bijgekregen, maar daar heeft de DA het nooit over gehad..

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 08:57

Steentje schreef:

Ik ga natuurlijk absoluut niet zelf dokteren, maar ik vroeg me wel af of er wellicht iets mildere (maar wel sterk inwerkend, omdat ik me wel degelijk realiseer hoe pijnlijk hoefbevangenheid is) alternatieven waren. Onze Appaloosa pony heeft van de laatste keer Equipalazone namelijk behoorlijk wat maag- en darmklachten gekregen, ook echt heel naar.

Wellicht had het al geholpen als we er een maagbeschermer hadden bijgekregen, maar daar heeft de DA het nooit over gehad..

Komt bekend voor hoor! Onze pony heeft 1e keer prima gedaan op de pijnstilling, maar de 2e keer stopten ze opeens met eten en was het eigenlijk meteen wel duidelijk dat ze maagbeschermers nodig had. Sindsdien deden we dat ook. Bij ons was de dierenarts er ook nooit over begonnen en hebben we het helaas op de harde manier moeten leren..

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 10:57

Die van mij ook pijnstillers gehad voor 8 dagen.
Al was wel lastig om erin te krijgen

Dierenarts komt maandag bloed nemen, hopelijk weten we dan iets meer. Om verder te puzzelen waar de bevangheid aan 1 been vandaan komt.

Afgelopen week ging heel goed, ze liep weer heel goed en voelde geen hartslag meer aan been.
Dus was positief!

Alleen vanochtend voelde ik even aan been en voelde ik toch weer duidelijk hartslag, dat is wel minder.
Want dan is nog niet over toch?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-23 20:23

Steentje schreef:

Ja, maagbeschermer kan vast helpen. Ik moet wel zeggen: die Previcox die ik gaf, wordt hier in de buurt ook wel door een aantal dierenartsen voorgeschreven bij niet al te ernstige bevangenheid. Is een Cox2-remmer, dwz 2de (nieuwe) generatie pijn- en ontstekingsremmer die niet op de andere systemen in het lichaam inwerkt ook. Heb een artrosemerrie gehad die dit een jaar of 5 gekregen heeft, kreeg pas op het laatst vermoedelijk maaglast.

IjsShet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-23 20:18

Hoi!

Ik heb een pony die sinds april herstellende is van een erge bevangenheid in maart (kanteling 9% voorvoeten), in juni een kleine terugval heeft gehad en sinds dien weer herstellende is.

Het lopen gaat steeds beter. Op het zachte is vrijwel niks te zien. Op het harde loopt hij ook beter en wilt hij aandraven (al is dat niet heel enthousiast), met schoenen loot hij op het harde wel enthousiaster. Maar dan altijd nog enthousiaster op het zachte. De ergste groeiring (van maart) in zijn hoeven is nu op 2/3 van zijn hoef vanaf de bovenkant gezien.

Ik weet dat het een lange tijd kan duren voordat het helemaal genezen is, maar wat is de oorzaak in het huidige stadium (herstellend, allang niet meer acuut) van de gevoeligheid op het harde?

Hoe verliep de gevoeligheid bij jullie herstellende paarden/ ponys?

NadiaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 10:33

Hihi

@IjsShet ik ben ook wel benieuwd naar je vragen, hoop dat er mensen zijn die hun ervaringen willen delen :o

Voor mij is ook HB allemaal nieuw en heb zoveel vragen...
En je leest er zoveel over, maar blijf lastig vinden.

Bij mijn paard is een week of 6 geleden HB geconstateerd.
Ze loopt nu op de zachte ondergrond eigenlijk weer heel goed.
Op de harde ondergrond soms nog iets gevoelig, merk ik.

Ik zie nog geen groei ringen, maar vind wel dat die kroonrand nog wat dik en onregelmatig is.
Maar denk dat dit even duurt voordat uit gaan groeien?
Kan je nog iets doen om dit soepel te houden? Iets smeren ofzo?

Mijn paard heeft tijd stil gestaan ivm andere blessure.
Maar moet haar weer op gaan pakken.
Maar vind best lastig, hoe gevoelig is dat voorbeen... wanneer kan je weer gaan rijden/ longeren...

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 16:59

Die van mij heeft voordat ie bij ons kwam al eens hoefbevangenheid gehad en was daar redelijk goed van hersteld. Echter kreeg ze het bij ons op een andere stal weer, en sindsdien vermijden we gewoon het harde. Ze is een oude tante van 30+ dus ze mag gewoon lekker een beetje rond sloffen in de paddock en wandelen op het gras. Maar echt weer lopen als vanouds op het harde.. dat zie ik niet meer gebeuren. Dus ik denk dat het vooral afhangt van de hoeveelste keer het is, hoe heftig het was etc.

Bedenk wel, de zachte grond veert lekker mee en harde grond heeft toch een hardere impact op de hoef en zal dus in het nadeligste geval nooit meer helemaal pijn vrij zijn..

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-23 17:52

Zijn er überhaupt paarden die ( licht) hb geweest zijn en wel weer op gras kunnen als ze netjes op gewicht zijn en goed ruwvoer krijgen..