[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:10

capopjekop schreef:
Softride boots moet het zijn, typte te snel.

Kou kan zeker een trigger zijn, helemaal in combinatie met een harde, ongelijke bodem.

Heb ze opgezocht, maar wat zijn ze duur zeg.. :x Als het werkt is het het waard, maar als het niet werkt heb ik voor niets meer dan 300 euro uitgegeven.

Ik heb trouwens ook even www.hoofwear.com gemailt, misschien hebben hun nog een idee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:12

Ik heb ze toentertijd uit Amerika laten komen, geen idee wat ik toen betaald heb eerlijk gezegd. Maar je zult vast wel vergelijkbare schoenen hebben met klitteband.

Heb je op medisch gebruik geklikt? De Easyboot rx is goedkoop en lijkt er wel wat op volgens mij
http://hoofwear.com/index.php?route=pro ... path=59_68

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 16:27

capopjekop schreef:
Ik heb ze toentertijd uit Amerika laten komen, geen idee wat ik toen betaald heb eerlijk gezegd. Maar je zult vast wel vergelijkbare schoenen hebben met klitteband.

Heb je op medisch gebruik geklikt? De Easyboot rx is goedkoop en lijkt er wel wat op volgens mij

Ik heb helemaal geen verstand van hoefschoenen maar ik vind het wel goed klinken en een stuk goedkoper. Ik wacht even antwoord af van die site maar wil ze wel eigenlijk morgen bestellen.

officialnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 20:24

Mijn verzorg pony is voor de derde x hoefbevangen |(
iemand tips wat ik kan doen?

Blon_D

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:24

mijn merrie nu 24 jaar is afgelopen 4 jaar 3x accuut bevangen geweest. Nu ik een eigen stalletje huur en mijn voerbeleid volledig zelf in de hand heb is zij nu eindelijk op gewicht en staat zij overdag van 8.30 tot 16.30 buiten met mijn ruin en een shetlander hengstje ze is weer actief (de baas) ze krijgen enkel nog ruwvoer en soms een appel meer niet. Heb begin dit jaar nog gedacht dat ik haar moest laten inslapen sinds september nieuwe stal en ze is nu weer het paard waar ik 10 jaar geleden voor ben gevallen. Ik hoop dat ik mensen die nu met bevangen paarden kampen hiermee een hart onder de riem kan steken

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 21:27

Blon_D wat fijn dat het eindelijk goed gaat!!

Ik heb de Equiboot transition besteld, hoop dat ze snel binnen komen. Vandaag Bart nog wel een paar uur buiten gezet, eigenlijk moet hij van de DA op stal staan maar altijd in de stal vind ik ook niets. Hij loopt niet heel pijnlijk, wel voorzichtig en nog wat onregelmatig. En nu weer hopen...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:38

Ik weet niet of het nu verstandig is om tegen het oordeel van de veearts in te gaan.
hij heeft je paard gezien en geoordeeld dat boxrust nu het beste is voor zijn gezondheid.
ik snap dat het niet leuk is, maar nu is het belangrijk dat je verpleegster bent en streng bent, om straks weer een gezond paard te hebben.

En echt ik weet hoe zielig het is, maar soms moet het gewoon

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 10:43

Ben het gedeeltelijk met je eens Janouk. Je dierenarts weet als het goed is wel wat het beste voor het paard is. Maar dat ligt er maar net aan hoeveel vertrouwen je in je eigen dierenarts hebt. Ik luister ook niet naar alle adviezen van mijn dierenarts, ik volg ook veel mijn gevoel. Mijn dierenarts zag er bijvoorbeeld niets in om magnesium te proberen. Al kon het geen kwaad als ik dat voor een korte periode deed zei hij. Ik was toen eigenwijs en Grietje bloeide toen echt op. Gelukkig heb ik nu het idee dat mijn dierenarts zich de laatste jaren goed heeft ingelezen in hoefbevangenheid, dus nu liggen we meer op een lijn qua advies.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 12:34

Natuurlijk moet je ook zelf blijven nadenken, lezen, etc.
maar een paard loslaten tegen het advies van de veearts in, moet je goede argumenten hebben, anders dan dat het zielig is.
soms moet je streng zijn, om straks verbetering te zien.
ik kan niet oordelen of het goed is voor Bart, ik ken zijn situatie niet en de schade in de hoef.
de veearts heeft hem gezien, dus vanaf hier zeg ik, even een tijdje streng, dan kan hij straks weer zich uitleven.

haflingers zijn keihard voor zichzelf, en denken niet altijd goed na over zuinig zijn op zich zelf.
:D soms moet je ze tegen hun eigen humor beschermen

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 13:58

Ik zie Bart niet verslechteren door een paar uur in de paddock. Gisteren vond ik hem zelfs beter lopen toen ik hem weer op stal zette. En bovendien lijkt me al die stress die hij heeft als hij zo lang op stal staat ook niet goed voor hem. Ik vertrouw mijn DA meestal, maar blijf wel ook zelf nadenken.

Gelukkig is het aan het dooien en wordt de grond al wat zachter. Vandaag nog wel even de da gebeld en die vond het ook goed dat hij elke dag een paar uur buiten staat. Als de hoefschoenen binnen zijn gaat hij de hele dag naar buiten met hoefschoenen en s'nachts op stal zonder hoefschoenen natuurlijk.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 17:23

Lopen is aan de andere kant ook weer goed voor de doorbloeding in de voetjes, bij het ene paard kan het wel en bij de andere niet....
Die van mij verbeterde ook toen ze op de paddock mocht t.o.v. het op stal staan.... Nu waren zowel m'n hoefsmid als DA beiden wel voor het zoveel mogelijk "gedoseerd" bewegen, m.a.w. het zelf laten lopen wat ze wil, maar niet dwingen....

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 11:25

Iemand van stal belde mij vandaag dat mijn Shet kreupel loopt, een van zijn voorhoeven is warm (vooral bij kroonrand) zij zei dat bij hoefbevangenheid er altijd meerdere hoeven warm zijn maar ik betwijfel of dat waar is. Is het mogelijk dat het hoefbevangenheid kan zijn?
We kijken vandaag nog even aan, want hij liep al wat beter, maar zodra het erger wordt, wordt de DA uiteraard ingeschakeld.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:17

@Sardis ik ben geen expert, maar bij Bart was zijn linkerhoef ook altijd warmer dan de rechter (daar had hij ook het meeste last van). Dus het kan heel goed dat hij hb is. Wel zou ik je shet nu op zand zetten, met alleen hooi als hij dat nog niet staat en ik zou persoonlijk nu al de DA erbij halen voor de zekerheid.. Ik heb het 1 keer een dag afgewacht, de eerste keer dat hij bevangen liep en het was de dag daarna alleen maar erger. Maar ik weet natuurlijk niet hoe slecht jou pony loopt.

Even nog een update over Bart, we zijn nu al weer de bute aan het afbouwen! Hij loopt de laatste 2 dagen echt heel goed en trekt zelf soms ook een sprintje (wat ik wel eng vind ;p). Maar het lijkt al de goede kant op te gaan!

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 12:39

capopjekop schreef:

Mijn pony loopt op bevroren, ongelijke ondergrond ook niet lekker, zit er aan te denken om ook deze aan te schaffen. Maar misschien een hele domme vraag, er staat per stuk, dat is er dus ook gewoon 1? :o?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 13:31

Sommige schoenen gaan idd per stuk, anderen per paar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:43

MiniMe loopt ook sinds de grond bevroren was erg voorzichtig op het harde. En nu zat ik daarstraks te voelen en verdomd hoor: beide voorbeentjes gloeiende kroonranden en lichte pulsatie, achter daarentegen niets aan de hand. Manenkam is gewoon lekker slap en ze krijgt nog steeds haar dieet en graasmasker op , moet eerlijk zeggen dat hij met de sneeuw 2 dagen is afgebleven, maar hier word ik toch serieus moedeloos van zeg... Moet ik haar nou de rest van de winter binnengaan houden omdat de grond bevroren is?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:44

Heb je niet ergens een verharding die je kunt afzetten? Mijn ervaring is dat de hoefzolen best wat te verwerken krijgen op een ongelijk bevroren bodem. En die zool is juist bij hb'ers vaak niet meer zo goed als voorheen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:56

Ze loopt juist ook zo voorzichtig in het gangpad van stal, dus ik betwijfel of dat werken gaat... En dan denk ik stukje met zand maar dat werkt ook maar voor 1 dag op het moment, met het afwisselend regenen en dan weer gaan vriezen, zelfs nat rubber bevriest , ik weet het zo nu echt even niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 17:34

4 Warme voeten en onderbenen had die van mij vandaag zelfs nog ondanks het waterballet dat hij veroorzaakt heeft met zijn waterbak.

Weet even niet wat ik ermee moet, maar denk dat nadat de hoefsmid is geweest gewoon maar weer naar buiten ga doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:14

En als je het zand even harkt als ze 's avonds naar binnen gaan? Dan vriest het egaal op. Of eventueel in combinatie met een schoentje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:38

Thanks, daar ga ik even over nadenken, want het is dus de ongelijkheid van de bevroren grond die funest is? Want daar moet ze hoe dan ook doorheen om op het verder vrij egale wei te komen, zou dat dan al funest kunnen zijn?

Want schiet mij maar lek hoor , maar had dus om 3 uur ze binnen gehaald en toen voelde ik dus pulsatie en echt gloeiend hete kroonranden voor terwijl achter zelfs voor haar doen ijskoud was (zat dus erg groot verschil in) en nu ik dus 5 min. Geleden weer voel, zijn de pulsaties verdwenen en voor en achter ongeveer gelijk warm, om gek van te worden gewoon!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-15 19:05, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 18:47

Ik denk het persoonlijk wel. Hier heb ik kraters in de wei van voetsporen die bevroren zijn. De buitenkanten steken omhoog. Als griet op zo'n uitsteeksel gaat staan komt er veel druk op een klein stukje zool. Door de hb is die bij haar dunner en dan loopt ze net of ze bevangen is. Op een vlakke, harde bodem heeft ze daar geen last van (al loopt ze daar wel gevoelig op als ze dus op zon punt heeft gestaan. Dan duurt het een dag voor ze weer goed loopt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:08

Thanks capopjekop!! Dit klinkt wel redelijk gelijk aan die van mij op moment, hier kan ik wel wat mee.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:13

Nog even ter aanvulling: die van mij reageert zo ook op een steentje in de zool. Maar als ze dan eens slecht loopt dan doe ik haar een dag haar hoefschoenen aan en dan loopt ze de dag erna weer als een hoentje. Voorheen schrok ik me rot en dacht ik dat ze weer bevangen was. Foto's laten maken in de kliniek, maar alles zag er prima uit. Rob zei voordat de foto's genomen waren dat het waarschijnlijk gewoon door haar dunne zolen komt en dat bevestigden de foto's ook.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 19:57

Nado heeft hier ook last van gehad, moeilijk lopen op bevroren of stenige ondergrond. Nu hij heel goed bekapt wordt en ijzer met zooltje heeft, heeft hij hier gelukkig helemaal geen last meer van, het viel me juist op dat hij enorm lekker aan het draven is de afgelopen week. Met die softrides was het toen hetzelfde, dat werkte ook heel fijn.