Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:17

Kan me voorstellen dat je blij bent Diertjec! Wat voor bulten heb je het precies over die verminderd zijn? De mijne heeft ook een duidelijke bult nl waar de blessure zit linksvoor:
Afbeelding

xClaudiaaL

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:23

Waren harde vochtbulten. Zaten aan de binnen en buitenkant van het been, op de plek van het check ligament idd. Hoop dat de bulten ooit nog helemaal weggaan.

Balen dat ze d'r ijzer er onder vandaan getrapt heeft. Ze loopt nog wel goed? Fijn dat de smid wel rap kan komen :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 21:57

Oke. Heb je misschien een foto van die bulten?

Ze loopt niet kreupel (maar dat deedt ze sowieso al niet) gelukkig. 6 november scannen. Ben benieuwd. Net met voeren was haar been bijna net zo dun als de andere. Het wisselt per dag moet ik eerlijk zeggen.. geen idee waar dat mee te maken heeft.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 22:07

Dit was dinsdagavond:
Afbeelding

En vrijdagmiddag:
Afbeelding
Je ziet hem aan de binnenkant erg goed zitten.

Klik
Klik 2

En in de link ook nog 2 foto's van de bult aan de binnenkant die je dus erg goed ziet, buitenkant zie je bijna niet zitten

Fijn dat ze in ieder geval niet kreupel is. Houden zo. En hopelijk blijft het been ook even dun.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 07:28

Poeh idd goed zichtbare bulten, maar fijn dat je in ieder geval weet wat het is. Bedankt voor het delen vf foto's.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:28

Ik mag helaas ook weer melden..kleine terugslag...
Peesschede ontsteking net boven de hak linksachter...Voorlopig 6 tot 8 weken stappen en als ze rustig blijft mag ze op de wei blijven. Dat gaat tot nu goed. Geconstateerd op 24 september en inmiddels is de hak dunner aan het worden maar de peesschede nog dik. Iemand enige ervaring met peesschede ontsteking? Volgens de veearts wel op een gunstige plek.
Ik ben nu aan het smeren met ekyflogyl en maar weer msm aan het bij voeren.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 09:57

ik kan me ook weer melden, na vorig jaar 9 mnd bezig geweest te zijn voordat we weer erop konden heeft hij zich waarschijnlijk in de wei weer misdragen
2 weken geleden kwam hij met dikke pees nu aan het andere voorbeen de wei uit
been is dun maar de pees zie je goed, heb nu geen DA erbij gehaald maar ben aan het koelen en volg hetzelfde ritme als jaar geleden
hij is niet kreupel en staat gewoon overdag op de wei zolang hij zich rustig houd

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 10:09

Die van mij ook lomp gedaan op de wei denk..Haalde ik ook met een dikke hak en dikke peesschede uit de wei. Stomme beesten :(

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 11:07

Graag gedaan, kleine moeite om ze te delen :)

Balen Esther en Mirgino. Hopelijk knappen ze beiden snel op. Ik heb zelf geen ervaring met een peesschede ontsteking.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:44

Helaas kom ik me hier ook weer melden.
3 jaar geleden kreeg mijn paard een peesblessure (aanhechting tussenpees) bij haar rechter achterbeen.
Oorzaak is hoogstwaarschijnlijk haar weke beenstand, waardoor de pezen overbelast werden.
In 2013 heb ik hier over meegepraat in dit topic.
We hebben een heel traject doorlopen bij de kliniek, vanalles geprobeerd maar uiteindelijk kwam de conclusie
dat het niet meer goed zou komen. Ze staat sindsdien dan ook gewoon in de wei en af en toe maken we wat wandelingen.
Dit gaat altijd goed en ze blijft vrolijk, alert en er goed uit zien, dus voor mij tekenen dat in de wei staan haar geen pijn doet.

Helaas heeft ze de laatste twee weken een dik been, dit keer haar linker achterbeen, op de plek van de tussenpees aanhechting.
Toen we jaren geleden echo's hebben laten maken bleek dat dezelfde blessure ook bij haar linker achterbeen ontstond, alleen nog
in mindere mate. Ik ben bang dat deze nu meer heeft doorgezet.

Afbeelding

Iemand adviezen om iets aan dit dikke been te doen? Ik wandel met haar en spoel het af, hier wordt het wel dunner van maar
het blijft te dik. Vind het lastig wat ik hier nu mee moet, vooral omdat het probleem bekend is.
Ik weet niet zeker of ze er ook kreupeler op loopt, toevallig heb ik vorige maand een filmpje gemaakt en vandaag weer.
Als er iemand is die met me mee wil kijken voor het beeld, zou ik dat zeer waarderen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 07:42

Mijn paard heeft het probleem ook r.a. bij de aanhechting van de tussenpees. Ik ben nu anderhalve maand bezig met elke dag 20 min stappen en daarna een kwartier koelen. Ik begin wat verandering te merken. De bult is bijna weg, tijdens het koelen zet ze weer gewicht op het been en ze stapt niet meer kreupel weg na het koelen. Ze staat in een weitje van 8 bij 8, wat veranderd is in een modderpoel. Helaas is hier nu geen andere oplossing voor. Ze kan in ieder geval even naar buiten en houdt zich rustig op dit stukje. Over een week of 3 moet ik weer een afspraak maken met de dierenarts.

Ik zit er zelf erg mee met wat ik moet gaan doen als het niet geneest. Heel bot gezegd, ik heb een paard gekocht omdat ik gek ben op paardrijden en niet om naar een dure grasmaaier te kijken.. klinkt erg oneerbiedig, ik weet het en als ik geld zat heb zou het een ander verhaal zijn, maar ik merk dat ik hierdoor echt wat afstand neem van mijn paard. Omdat ik bang ben voor slecht nieuws van de dierenarts.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 10:56

Waarom? Een peesblessure kan ook gewoon goed genezen. :j heb er wat meer vertrouwen in je bent nog 'maar' ander halve maand bezig.

Iedereen weer beterschap met de paardjes en ontzettend balen voor degene die een terugval hebben :(:)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 11:02

@ Lizaa01, hier goede ervaringen met de "steunkousen" van www.Equicrown.nl
Daarnaast hebben we het geluk om op een stal met aquatrainer te staan wat echt een goede invloed heeft op het herstel:
https://www.youtube.com/watch?v=rhJhnFa3ojA
www.stalwent.nl , je hoeft niet in pension te staan om hier gebruik van te maken maar kan ook gewoon langskomen voor losse trainingen/behandelingen iom je eigen DA.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:44

Ik ben gewoon een beetje een zwartkijker.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 16:51

mijn paard had in aug vorig jaar een forse blessure aan het check ligament, heeft bij elkaar 9 mnd geduurd, in jan dit jaar bleek ook dat hij in beide koten forse artrose heeft
in april kon ik weer rustig gaan opbouwen en nu 3 weken geleden zijn andere been een check ligament blessure
gelukkig wel een minder ernstige...loop er dus weer naast...
maar zijn andere been is goed genezen het bultje wat je nog ziet is littekenweefsel van de pees maar loopt [ liep] daar weer helemaal goed mee

tja het kost tijd....ik heb het er voor over, rij recreatief wilde western oppakken omdat hij western gereden was maar dat is mij helaas niet gegund
maar ik heb geen ambities en doe hem daarom nooit weg...baal er wel flink van :j

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 20:52

Een vraag aan degene die een paard hebben waarvan de peesblessure al genezen is:

Wordt de plek waar de blessure heeft gezeten weer helemaal dun of blijft er een lichte verdikking achter,door bijv. bindweefsel?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:02

PPPeet schreef:
Een vraag aan degene die een paard hebben waarvan de peesblessure al genezen is:

Wordt de plek waar de blessure heeft gezeten weer helemaal dun of blijft er een lichte verdikking achter,door bijv. bindweefsel?

bij mijn paard zie en voel je een kleine verdikking dat is een bindweefsel litteken

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:12

Die van ons heeft een minimale peesblessure gehad aan de tussenpees (dat ronde iets donkere stukje rechtsboven het witte is de blessure).
Afbeelding

Ze is er nooit kreupel aan geweest maar had een lichte verdikking boven de kogel die ik niet vertrouwde.
Afbeelding

We hebben 8 weken niet gereden maar ze heeft wel overdag gewoon op het land gestaan en 's nachts op stal met de steunkousen van http://www.equicrown.nl
Daarnaast heeft ze de laatste 4 weken 2x per week in de aquatrainer gestaan.
https://www.youtube.com/watch?v=rhJhnFa3ojA
Zowel aan de buitenkant als op de controle-scan die daarna is gemaakt is helemaal niets meer te zien.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:27

hier de foto`s van de echo van mijn paard
rechts voor is het blessure been en LV is zijn gezonde been [ toen :+ ]
Afbeelding
de bult
Afbeelding
Afbeelding
en wat je nog ziet, kan met de tijd nog wat wegtrekken maar het is nu ruim 1jr geleden gebeurd ik denk dat het nu nog iets kleiner is deze foto is niet recent genomen
Afbeelding

en dan nu aan het rv been op dezelfde plek maar geen zwelling aan de buitenkant alleen een verdikking aan de binnenkant.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:33

PPPeet schreef:

Bij die van mij blijft er een bult zitten, littekenweefsel gok ik.

Voor de rest, wat een ellende weer :(:) Sterkte voor jullie allemaal.

Supervixen, ik zou het in ieder geval nog een paar maanden aankijken, je zit nu in het begin en kans is er natuurlijk dat het weer goed komt. Ik ben nu een jaar verder en ben sinds vrijdag weer aan het opbouwen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 21:56

Ik heb voor mezelf besloten dat ik het ongeveer 9 maanden geef. Gelukkig zie ik al wel iets verbetering.

Ik zie in dit topic al vaker voorkomen dat paarden genezen zijn van bijv een peesblessure linksvoor en dan hetzelfde rechtsvoor krijgen. Ik vraag me af waarom.. zou dit door erfelijkheid komen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 22:02

Supervixen schreef:
Ik heb voor mezelf besloten dat ik het ongeveer 9 maanden geef. Gelukkig zie ik al wel iets verbetering.

Ik zie in dit topic al vaker voorkomen dat paarden genezen zijn van bijv een peesblessure linksvoor en dan hetzelfde rechtsvoor krijgen. Ik vraag me af waarom.. zou dit door erfelijkheid komen?

nou dat denk ik niet hoor,mijn paard is beetje maf af en toe en maakt slidings met de voorbenen van metertje of 6... :+
en denk ook dat hij zichzelf aantikt, hij gooit met hoofd en zijn benen vliegen alle kanten op
ik denk bij de mijne brute pech |(

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:55

Fijn om deze geruststellende reacties m.b.t. het achter blijven van een kleine verdikking te lezen. De mijne wordt 6 november gescant. Spannend.

Ik zie ook erg op tegen het opbouwen eerlijk gezegd. Constant je afvragen of de pees het wel aan kan. Maar goed eerst maar eens groen licht krijgen om weer te beginnen.....

Sterkte allemaal met jullie zorgen kindjes.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 10:59

Alleen heeft de pees echt opbouw nodig om goed te kunnen herstellen. :j zo kan je het ook zien. :) maar ik snap je punt.. Het blijft lang tussen je oren zitten maar dat komt wel met de tijd. Succes alvast met de scan 6 november. :)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-15 12:41

Diertjec schreef:
PPPeet schreef:

Bij die van mij blijft er een bult zitten, littekenweefsel gok ik.

Voor de rest, wat een ellende weer :(:) Sterkte voor jullie allemaal.

Supervixen, ik zou het in ieder geval nog een paar maanden aankijken, je zit nu in het begin en kans is er natuurlijk dat het weer goed komt. Ik ben nu een jaar verder en ben sinds vrijdag weer aan het opbouwen.

Ik heb een tip gekregen en ben aan het uitproberen osteo curve vsm wel deze nemen die van puur schijnt minder te werken..

Google maar eens ook voor de ander bokkers schijnt echt heel goed te zijn.
Voor dikke kogels vochtbulten sesamdiose.

de mijne heeft dus ook zo soort bult maar er kwam geen peesblessuere uit alleen lichte sesamdiose op de foto kan hij al vanaf zijn geboorte hebben niks ergs
Mijn fysio denk gewoon vochtzakje en niks ergs verder
King heeft nooit kreupel gelopen was niet warm
Heeft 2 maanden op speciaal beslag gestaan het is minder tot bijna weg smeer wel bij wat hogere inspanning groene leem en geef nu die druppels ook heeft hij glucosemine gehad.