Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoeflanding- en afrolfilmpjes NB, TB, beslag, etc * update 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:22

Heel toevallig weet ik uit de eerste hand dat het keuren op endurancewedstrijden door studenten wordt gedaan. Ze moeten inderdaad wel klinische diagnostiek gehaald hebben om het te mogen doen. De wedstrijdorganisatie is allang blij dat er mensen zijn die er aan mee willen werken, als het afhing van echte gediplomeerde paardenartsen, dan werd er op geen een endurancewedstrijd meer gekeurd.

Over die filmpjes, ik heb zelf wel eens een videoband van mijn paard beeldje voor beeldje afgespeeld nadat ik bij een lezing van Karel de Lange was geweest. Zijn stelling was dat een paard dat onevenwichtig gebouwd is, zijn voorbeen eerder aan de grond zet dan zijn achterbeen waardoor het achterbeen korter draagt dan het voorbeen. Dat is natuurlijk ook allemaal slecht nieuws, maar dan is de onregelmatigheid in ieder geval te wijten aan een gebrek aan balans en geen klinisch probleem.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:27

Ik hecht niet zoveel waarde aan Karels ideeen geloof ik. Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:28

Hm, ik heb hier een poos over na zitten denken. Maar is het niet zo dat een paard met een nog onevenwichtige bouw, ook onevenwichtig slijt?
Verder heb ik op het filmpje waarin ik dat witte paard zag, met die taktfout nog even de bemerking dat het achterbeengebruik er ook nog eens uitzag als afgekookte spaghetti, zó slap en totaal geen stuwing en dat terwijl de achterhand toch de motor hoort te zijn van een gezond en goed in elkaar zittend paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:33

Needje schreef:
Ik hecht niet zoveel waarde aan Karels ideeen geloof ik. Bloos

Dat mag, maar ik ben dus wel naar paarden gaan kijken en dan superlangzaam afgespeeld, dat kan met mijn videorecorder Lachen. Zo maakte ik ook een foto van Salinero die in piaffe met 3 voeten aan de grond staat, is dat een taktfout en is dat paard daarom kreupel?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:37

Betekend dat dat Salinero onevenwichtig is gebouwd?

Ik vind tactfout heel wat anders als kreupel. Kreupel is imo pijn. En een tactfout hoeft geen pijn te betekenen imo. Ik maak ook wel eens een misstap zonder dat t zeer doet.
Maar he, ik ben zo onevenwichtig gebouwd, dat ik bijna niet zuiver kan lopen Haha!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:38

Tactfout is als je soms een fout maakt. Kreupel is als die continue bij dezelfde beweging die niet afmaakt, compenseerd of vreemd doet. Paard met altijd een been een kortere beweging is kreupel, dat is GEEN tactfout. Maar ok, ik vind nog altijd 80% van de paarden die ik zie kreupel Nagelbijten / Gniffelen Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:39

Iemand kan aangepast lopen en zo juist geen pijn hebben.
Of dat uiteindelijk lekker is voor een lichaam daar gelaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:40

Ik ken die afbeelding van Salinero maar dan praat je wel over een piaffe en eerlijk gezegd vond ik Sali niet helemaal geslaagd kwa bouw, maar dat kan smaak zijn.
Maar Sali werd niet door een doe het zelf hoevekapper onderhouden en een taktfout in de piaffe vind ik persoonlijk minder zwaar opwegen dan de taktfouten in een door de weeks huis tuin en keuken drafje, die laatste zouden niet voor mogen komen.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:41

Aangepast lopen is ontwijken van pijn, dus kreupel. Je krijgt daarbij slijtage op andere delen van het lichaam en vragen om problemen. Dit zijn de zogenaamde vage kreupelheden die ik bij een paar paarden heb gezien die gekeurd in NL endurance lopen.
O, ik ben geen dierenarts. Maar iemand die helaas goed oog heeft voor zuiver lopen of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:43

Het paard Opala op Youtube maakt bij elke pas een taktfout. Normaliter is de draf een twee-tempi, u mag dit tweetakt gang noemen maar dit dier maakt er een viertaktgebeuren van. In feite is het witte paard aan beide achterbenen kreupel en omdat het aan beide zijden zit, symmetrie, merkt de baas er niks van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:44

Need, ik ben Karel niet hoor, ik ga die discussie ook niet voeren. Wat ik wel weet is dat je door het heel traag afspelen van filmpjes verschillen ziet die je in de normale beelden misschien niet zo op zouden vallen. Je kunt vervolgens ook kijken wanneer iets gebeurd en hoe dat in het totaalplaatje past. Best leerzaam hoor.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:49

Ik ben echt helemaal kwijt wat dit met de hoeflanding- en afrolfilmpjes te maken heeft Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:49

Dan nog zie je dingen die je op dit vertraagde filmpje ziet ook met het blote oog, of je voelt en hoort het onder het rijden. En no offence, ik kan amper winst rijden in de B maar dat is mijn eigen stijve kop. Ik ben geen chicka die zich in een witte broek hijst met een zwart jasje en heb de tijd dat ik op competitienivo aan wat voor sport dan ook moest doen allang achter me gelaten, maar ik kan er niet bij dat iemand die een paard rijdt met een duidelijke viertakt-draf erbij blijft dat ie goed loopt niet volgen en niet serieus nemen, afgezien van het bijzonder slappe achterhandgebruik in de getoonde beelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:50

Aimee, er wordt alleen gewezen op de hoeven maar menig een was geschrokken van het doorbuigen van de kogels en de mate van trilling in de ondervoet van het paard.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:53

suleilitha schreef:
Aimee, er wordt alleen gewezen op de hoeven maar menig een was geschrokken van het doorbuigen van de kogels en de mate van trilling in de ondervoet van het paard.

Ohw! Op die manier.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:02

scoxxx schreef:
Een gediplomeerde veearts weet absoluut het verschil tussen een kreupel paard en een vreemd lopend paard... zeker op de 100-km wedstrijden.

Zeker weten.
Ik heb jarenlang endurance wedstrijden gereden en ook mede georganiseerd en in die tijd waren de controles verhiptes streng.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:06

scoxxx schreef:
P & A worden gedaan door studenten die in hun laatste jaar zitten. En locomotie wordt ten alle tijden door een gediplomeerde paardenarts gedaan. En deze paardenartsen komen uit het hele land, zo leuk vinden ze endurance-wedstrijden Tong uitsteken

Wederom ben ik het met je eens Knipoog
We hadden nooit problemen om gediplomeerde dierenartsen te krijgen. Ze vonden het leuk en werden bijgestaan door studenten die echt niet 1e jaars oid. waren maar al wel degelijk wisten hoe ze P&A moesten keuren.
Bij twijfelgevallen vormden ze samen een team om een paard te beoordelen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:16

Needje schreef:
Iemand kan aangepast lopen en zo juist geen pijn hebben.
Of dat uiteindelijk lekker is voor een lichaam daar gelaten.

Yep, en als dat lichaam in dit geval een paard ook nog 's een ruiter moet dragen hoe lang duurt het dan eer er pijn optreedt.
Menig paard kan verhiptes veel pijn verdragen eer het zichtbaar wordt.

Zo was ik onlangs bij het paard van een kennis wat ze nog niet zo lang had. Deze kreeg een behandeling door een chiropracter voor paarden.
Tsjonge als je zag wat er allemaal aan de hand was en waarschijnlijk al jarenlang en wat het paard alleen maar uitte in sjachereinig zijn met aansingelen ???

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:16

Wat hebben die keuringen nou met het onderwerp van dit topic te maken? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:18

Arm dier, en het is de pest dat ze niet kunnen praten!

Maar doorgaans zie je problemen al als ze los lopen.....

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:26

Als een chiropractor er wat aan kan zien, was er heus ook wel wat anders te merken dan wat zuur bij het aansingelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:29

Dat zeg je wel Aimee en dat bedoel je ook goed, maar paarden zijn spijkerhard....

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:41

suleilitha schreef:
Dat zeg je wel Aimee en dat bedoel je ook goed, maar paarden zijn spijkerhard....

Ik vind ze eigenlijk helemaal niet zo hard. Bij het minste of geringste zie je er wat aan, maar dan moet je je oog wel heel goed trainen. Die chiropractor zag er wat aan, dus dan kun je dat zelf ook leren zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:44

Ik zie alles, maar niet iedereen ziet dat bij zijn eigen paard, Aimee. Mijn oog is niet bewust getraind maar waarschijnlijk met mijn eigen ontwikkeling mee-geëvolueerd. Kwestie van jarenlang doen en observeren.

AimeeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 00:47

'Je' was een veralgemenisering.