Arabesk schreef:Zooldikte is uberhaupt weinig relevant
Een zwakke witte lijn is evenmin erfelijk.
Eh mooie ontwijking van mijn "kritiek"! "is niet relevant" dus kan je blijkbaar gewoon roepen dat het niet erfelijk is? Rest van je verhaal klinkt wel aannemelijk trouwens hoor, daar heb ik echt niks op aan te merken. Alleen toch weer de opmerking dat de zwakke witte lijn niet erfelijk is... is dit onderzocht? echt bewezen? Anders kan je dit niet zo hard zeggen namelijk! Mijn verhaal over dat je eigenlijk alleen met zekerheid kan zeggen dat iets WEL erfelijk is en NIET erfelijk blijft altijd een vermoeden en geen feit, blijft nog staan. Daar ga je verder helemaal niet op in en vervolgens roep je weer dat de witte lijn (zwakte) niet erfelijk is maar bewijs zie ik toch echt nog niet?
Dan nog 1 ding, allereerst dank voor de bijdrage over voedingsmiddelen e.d. Erg duidelijk verhaal maar niet 100% waar jammergenoeg... Ik wil je wederom vragen om dingen pas als feit te presenteren als het werkelijk een feit is! Het gaat mij hierbij om het volgende stukje:
Citaat:
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen.
Een paard mist idd een galblaas maaaaaaar heeft wel degelijk galproductie! En een verwijde galgang die in een mindere mate de functie van galblaas overneemt. Vertering van vetten is dus echt wel goed mogelijk! Het is helemaal waar dat het niet zozeer natuurlijk voer voor een paard is en ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat je je paard vol met vetten moet stoppen maar een bepaalde mate vetten kan zeker verteerd worden en het is dus niet zo dramatisch als jij hier stelt. Dit wilde ik toch echt even recht zetten!
Edit: tevens ken ik meerdere paarden die niet op gezond gewicht kunnen blijven met ruwvoer. Paarden heel hoog in het bloed, paarden met medische aandoeningen, veel stress of wat voor andere redenen dan ook, er zijn talloze aan te wijzen die meer dan ruwvoer nodig hebben. Dat 1 dier een wedstrijd ofzo uit kan lopen op ruwvoer (met supplementen alsnog blijkt dus) wil nog niet zeggen dat elk dier dit kan! Wij hebben het merendeel van onze paarden enkel op ruwvoer staan maar er zijn er toch echt 1 of 2 die hier niet mee op gewicht blijven. En dit zijn echt geen uitzonderingen hoor! Ik ben het er zeker mee eens dat mensen te snel krachtvoer gaan voeren en dat de meeste paarden heel wat beter af zouden zijn met meer ruwvoer en dat dit de basis is voor een paard, maar dit sluit echt niet uit dat er genoeg paarden toch krachtvoer nodig hebben.