Natuurlijk hoefbekappen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

henny_w

Re: Natuurlijk hoefbekappen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:16

Lady1969 schreef:
Mag ik even zeggen dat ik het bijzonder kinderachtig vindt hoe er hier in dit topic op elkaar wordt ingehakt?

Laat elkaar in elkaars waarde, de een doet het zus de ander zo. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Het feit dat je het ergens niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat je het maar moet gaan zitten veroordelen.
Heb je er last van, nee toch, nou dan!

Puffff hou op zeg!

Als jij onterecht van leugens beticht zou worden en vervolgens steeds valselijk beschuldigd wordt van dingen die je never en nooit gezegd hebt, laat jij dat dat maar gewoon doorgaan?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:39

henny_w schreef:
Lady1969 schreef:
Mag ik even zeggen dat ik het bijzonder kinderachtig vindt hoe er hier in dit topic op elkaar wordt ingehakt?

Laat elkaar in elkaars waarde, de een doet het zus de ander zo. Dat is altijd al zo geweest en dat zal altijd zo blijven.
Het feit dat je het ergens niet mee eens bent wil nog niet zeggen dat je het maar moet gaan zitten veroordelen.
Heb je er last van, nee toch, nou dan!

Puffff hou op zeg!

Als jij onterecht van leugens beticht zou worden en vervolgens steeds valselijk beschuldigd wordt van dingen die je never en nooit gezegd hebt, laat jij dat dat maar gewoon doorgaan?

Ow dat is vaak zat gebeurt hoor (honden/fokkerswereldje)

Ik spreek de persoon in kwestie daarop aan, maar ga niet tot in den treure door ermee.
Vink namelijk zonde van mijn tijd en energie!

Mensen ide denken of vinden dat ik lieg die moeten dat maar fijn denken en vinden, dat is dan hun probleem niet het mijne!
Weet zelf gelukkig beter!

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:32

Wel wel, wat ziet mijn oog!

Ik heb maar weer eens de Hoefslag gekocht en in het thema nummer verzorging stond een heel artikel over Natuurlijk Bekappen! Go jij! Go jij!

en dit keer niet van Chris Oomen, die de ballen verstand van NB heeft Cool, maar van dierenarts Wim de Leeuw

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:51

Dat met die tanden van dat paard van Arabesk was ik, en ik had ook gezegd dat het een grapje was. Beide berichten zijn verwijderd.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:19

Arabesk schreef:
Zooldikte is uberhaupt weinig relevant

Een zwakke witte lijn is evenmin erfelijk.

Eh mooie ontwijking van mijn "kritiek"! "is niet relevant" dus kan je blijkbaar gewoon roepen dat het niet erfelijk is? Rest van je verhaal klinkt wel aannemelijk trouwens hoor, daar heb ik echt niks op aan te merken. Alleen toch weer de opmerking dat de zwakke witte lijn niet erfelijk is... is dit onderzocht? echt bewezen? Anders kan je dit niet zo hard zeggen namelijk! Mijn verhaal over dat je eigenlijk alleen met zekerheid kan zeggen dat iets WEL erfelijk is en NIET erfelijk blijft altijd een vermoeden en geen feit, blijft nog staan. Daar ga je verder helemaal niet op in en vervolgens roep je weer dat de witte lijn (zwakte) niet erfelijk is maar bewijs zie ik toch echt nog niet?

Dan nog 1 ding, allereerst dank voor de bijdrage over voedingsmiddelen e.d. Erg duidelijk verhaal maar niet 100% waar jammergenoeg... Ik wil je wederom vragen om dingen pas als feit te presenteren als het werkelijk een feit is! Het gaat mij hierbij om het volgende stukje:

Citaat:
Maak niet de fout om, nadat je de conclusie hebt gedaan dat vet de beste brandstof is voor je paard, hem vetten of olieën rechtstreeks via zijn voedsel te verstrekken. Het paard is niet gemaakt om dit op deze manier binnen te krijgen; hij mist bijvoorbeeld een galblaas waardoor het vet niet goed kan mengen met de spijsverteringssappen.

Een paard mist idd een galblaas maaaaaaar heeft wel degelijk galproductie! En een verwijde galgang die in een mindere mate de functie van galblaas overneemt. Vertering van vetten is dus echt wel goed mogelijk! Het is helemaal waar dat het niet zozeer natuurlijk voer voor een paard is en ik wil hiermee ook zeker niet zeggen dat je je paard vol met vetten moet stoppen maar een bepaalde mate vetten kan zeker verteerd worden en het is dus niet zo dramatisch als jij hier stelt. Dit wilde ik toch echt even recht zetten!

Edit: tevens ken ik meerdere paarden die niet op gezond gewicht kunnen blijven met ruwvoer. Paarden heel hoog in het bloed, paarden met medische aandoeningen, veel stress of wat voor andere redenen dan ook, er zijn talloze aan te wijzen die meer dan ruwvoer nodig hebben. Dat 1 dier een wedstrijd ofzo uit kan lopen op ruwvoer (met supplementen alsnog blijkt dus) wil nog niet zeggen dat elk dier dit kan! Wij hebben het merendeel van onze paarden enkel op ruwvoer staan maar er zijn er toch echt 1 of 2 die hier niet mee op gewicht blijven. En dit zijn echt geen uitzonderingen hoor! Ik ben het er zeker mee eens dat mensen te snel krachtvoer gaan voeren en dat de meeste paarden heel wat beter af zouden zijn met meer ruwvoer en dat dit de basis is voor een paard, maar dit sluit echt niet uit dat er genoeg paarden toch krachtvoer nodig hebben.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:34

Arabesk schreef:

Ik heb maar weer eens de Hoefslag gekocht en in het thema nummer verzorging stond een heel artikel over Natuurlijk Bekappen! Go jij! Go jij!

en dit keer niet van Chris Oomen, die de ballen verstand van NB heeft Cool, maar van dierenarts Wim de Leeuw

Cool

Hoeftniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 20:45

Dunne zolen (erfelijk of niet) kunnen gevoelig lopen/kreupelheid veroorzaken.

NB is zich dit net zo bewust als TB. NB laat niet voor niets zoveel mogelijk zool zitten, TB laat ook zool zitten maar verwijderd wat meer loszittende zool om een aantal redenen die door NB bestreden worden.

Als ik een te kort bekapte of gesleten voet aangeboden krijg dan is de gevoeligheid vrij snel verholpen door er een licht ijzertje onder te nagelen, loopt het dier nog niet lekker dan een zooltje tussen de voet en het ijzer....op deze manier is de zool nog meer beschermd en loopt het dier weer als de brandweer.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:32

De nadelen van ijzers kennen we onderhand wel die hoef ik denk ik niet uit te leggen. Daarom is in mijn ogen het gebruik van hoefschoenen dé oplossing bij gevoelig lopen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:45

Pijnlijke voeten... Ook in het weiland zal betreffend dier toch gaan ontlasten indien toch op blote voeten. Hetgeen niet als ideaal wordt gezien en blessure's zeer sterk in de hand werken.
En de nadelen van ijzers.... mmm, laat ik maar niet in herhaling weer vallen haha Knipoog Want hetgeen aangeduid wordt is niet helemaal waar natuurlijk.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:18

Arabesk schreef:

Ik snap niet wat die Chris Oomen nou misdaan heeft dat je hem zo af zit te z**ken.
Omdat hij TB'er is ???
Op de vraag naar zijn mening over 1 dagscursussen in Nederland en Belgie verteld hij juist precies hetzelfde als wat jij Arabesk ook aangeeft wat in de 1 dagscursus geleerd kan worden.

Aldus Chris: "Als docent van de hoefsmedenopleiding van Helicon Opleidingen NHB Deurne kan ik beamen, dat de technische vaardigheid van het schoon snijden van straal en zool, het inkorten van de draagrand van de hoefwand en het strak raspen van de wand van de hoef in één cursusdag geleerd kan worden door geïnteresseerde paardenmensen met minstens één rechterhand."

Maarrrr..... wat ik ook helemaal met hem eens ben:

Chris: "Wat niet in één cursusdag geleerd kan worden en zelfs vele maanden kost om onder de knie te krijgen onder leiding van een ervaren vakman is het beoordelen van de stand van het te bekappen paard. De stand, die de hoefsmid bij het inkorten van de draagrand van de wand aan de hoeven geeft, is heel belangrijk, omdat de beenderen in de ondervoet scharniergewrichten zijn en dus maar in één richting soepel kunnen bewegen. Als door het bekappen de hoeven een verkeerde stand krijgen, zullen de botten in de gewrichten verkeerd tegen elkaar komen met extreme slijtage als gevolg.
Ieder paard heeft zijn eigen ideale stand en je moet heel veel paarden gezien hebben om voor ieder paard zelfstandig de juiste stand te kunnen bepalen.
Hoe ijverig iemand ook de lesstof bestudeert en hoe hard hij ook oefent, het correct bekappen vraagt meer, dan één of twee cursusdagen".

Bron: Hoeftnietnatuurlijk.nl

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:22

henny_w schreef:
De zool draagt wel degelijk mee. Niet natuurlijk het concave deel maar wel de rand langs de hoefwand.
Ik heb ja eerder de proeven met waterverf uitgevoerd en daar stond die zool wel degelijk bij op.

de zool draagt zeker mee. alleen is dit "meedragen" afhankelijk van de bodemsoort waarop het paard loopt. op asfalt bijvoorbeeld draagt idd het concave deel niet mee, op zachtere of "lossere" ondergrond weer wel.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 22:30

henny_w schreef:

En ik ben het er niet mee eens.

Een docent van een hoefsmedenopleiding is de laatste waaraan je vraagt of een eigenaar zelf bekappen kan Clown

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:10

opala schreef:
henny_w schreef:

En ik ben het er niet mee eens.

Een docent van een hoefsmedenopleiding is de laatste waaraan je vraagt of een eigenaar zelf bekappen kan Clown

Maar dat is dus ook zo´n rare aanname. Even los van of ik het er mee eens ben of niet.

Maar nu kan zo´n man dus nooit een mening geven omdat hij er altijd van zal worden beticht dat het belangenverstrengeling oid is. Een hoefsmid zal nooit kunnen zeggen dat hij het niets vind, omdat hij bang is voor zijn brood. Dat klopt toch niet? Dus als ze vinden dat het wel kan is het goed, en als ze vinden dat er iets meer voor nodig is als een 1dagscursus, dan zijn het de verkeerde mensen om het aan te vragen?

Hoe moet zo´n man het dan vertellen als het hem echt onverstandig lijkt?

Kijk, ik denk (en weet uit ervaring) dat de meeste hoefsmeden echt niet bang worden van een stukje zelf-hoefonderhoud. De smeden die ik ken moedigen het alleen maar aan. Omdat het mensen ook bewuster maakt van de toestand van de voeten en ze dus zelf beter kunnen inschatten wanneer het paard er echt aan toe is.

En mijn smid vind het alleen maar fijn als ik een ijzer er zelf weer onder zet/ of weer vast sla. Denk je dat hij daar op zit te wachten om het zelf te doen? Hij rekent daar niet eens geld voor. Dat is service. Maar hij weet dus ook dat hij er van opaan kan als ik zet dat hij snel moet komen, of wanneer we wat ruimer kunnen plannen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:15

Esperanza schreef:
Maar nu kan zo´n man dus nooit een mening geven omdat hij er altijd van zal worden beticht dat het belangenverstrengeling oid is. Een hoefsmid zal nooit kunnen zeggen dat hij het niets vind, omdat hij bang is voor zijn brood. Dat klopt toch niet?

Inderdaad, dan zou Arabesk hier op Bokt haar mening ook niet meer mogen geven omdat dat dan belangenverstrengeling zou zijn.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:23

Citaat:
Maar nu kan zo´n man dus nooit een mening geven omdat hij er altijd van zal worden beticht dat het belangenverstrengeling oid is. Een hoefsmid zal nooit kunnen zeggen dat hij het niets vind, omdat hij bang is voor zijn brood. Dat klopt toch niet? Dus als ze vinden dat het wel kan is het goed, en als ze vinden dat er iets meer voor nodig is als een 1dagscursus, dan zijn het de verkeerde mensen om het aan te vragen?

Misschien moet je gewoon niet de mening van iemand vragen maar je zelf inlezen en zelf een besluiten maken wat jij denkt wat het beste is voor je paard? Hoe je het ook wend of keert, belangenverstrengeling zorgt nou eenmaal niet voor een goed objectief advies. Dit zie je aan beide kanten, open voor de lol een topic op bokt met een vraag over nb bekappen en je krijgt meteen reacties van twee groepen die hoe dan ook niet objectief kunnen zijn. De natuurlijk bekappers en de hoefsmeden, beide niet geheel objectief. (wat niet wil zeggen dat hun bijdrage niet interessant kan zijn Knipoog )

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:24

Een smid hoeft niet bang te zijn voor broodroof. Er zijn mensen die niet willen of kunnen bekappen. Als je 40 paarden hebt wil je die echt niet allemaal zelf doen en als je een slechte rug hebt besteed je het ook liever uit. Bovendien is er ook werk zat bij het begeleiden van zelfbekappers.

Wat mij opviel toen ik in discussie ging met de docent hoefsmid van Deurne, dat hij uberhaupt niet weet wat NB inhoudt.

Dat is op zich nog tot daar aan toe, maar ga dan geen dingen lopen verkondigen als je je er niet in verdiept hebt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 08:42

Esperanza schreef:
Hoe moet zo´n man het dan vertellen als het hem echt onverstandig lijkt?

Dan zou die man het NB eerst zelf een periode hebben moeten toepassen

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:27

Ik ben het met je eens dat iemand zich wel moet verdiepen in zoiets voordat ie een echte uitspraak daarover doet. En ik denk ook niet dat smeden echt bang zijn voor broodroof. Tja, 40 paarden bijhouden? Ik krijg van 1 al last (zweetuitbraak Haha! ) als ik alle vier de hoeven tegelijk moet doen. Dus meestal doe ik of voor of achter.

Maar mijn hoefsmid is op een cursus geweest van PN en geeft aan dat hij die mensen onbekwaam vond. Wel goed genoeg om een beetje te vijlen, maar verder ook echt niet. Geen enkel verstand van echte probleemgevallen en alle vragen die daarover gesteld werden ontwijkend. Maar dus wel praten alof het allemaal als sneeuw voor de zon is op te lossen.

Mag zo iemand wel NB afwijzen? Hij vind het super dat ik zelf tussentijds onderhoud pleeg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:34

Esperanza schreef:
Mag zo iemand wel NB afwijzen? Hij vind het super dat ik zelf tussentijds onderhoud pleeg.

Volgens mij voldoet zo iemand aan alle criteria om een mening te mogen geven. Alhoewel ik wel vind dat iemand die zich er in verdiept heeft, "werk" van NB'ers heeft gezien ook net zo goed zijn mening mag geven. Het kan toch niet zo zijn dat je alleen maar een mening mag hebben als je de cursus bij PN hebt gevolgd.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:47

Esperanza schreef:
Maar mijn hoefsmid is op een cursus geweest van PN en geeft aan dat hij die mensen onbekwaam vond. Wel goed genoeg om een beetje te vijlen, maar verder ook echt niet. Geen enkel verstand van echte probleemgevallen en alle vragen die daarover gesteld werden ontwijkend. Maar dus wel praten alof het allemaal als sneeuw voor de zon is op te lossen.

Nagelbijten / Gniffelen maar ook Verdrietig

En daar is waar Nederlandse NB, met Paard Natuurlijk voorop... op haar gat valt. Zodanig grote oogkleppen op, dat objectiviteit en professionaliteit ver te zoeken is geraakt.

ArabeskJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:02

De cursus is voornamelijk bedoeld voor paardeneigenaren die zelf tussentijds onderhoud plegen bij normale gezonde hoeven.

De cursus leidt niet op tot prof. bekapper. Er wordt tot vervelens aan toe tijdens de curus gezegd dat je bij ongezonde en probleem hoeven een ervaren bekapper moet inschakelen. En dat je ook je werk moet laten controleren door een ervaren bekapper.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:20

Maar dan moet Frans toch ook wel meer verstand hebben van voeten, anatomie, bewegingen en problemen? Dat er gezegd wordt dat je bij problemen altijd een proffessional moet inschakelen is leuk, maar dat zie ik meer als minimale eis. Ik verwacht van iemand met een echte ´leer´ zoals de mensen van PN dat er een goede studie achter zit met mensen die weten waar ze het over hebben. En dat mis ik.

Maar ondertussen wel inhakken op anderen, die het anders aanpakken. (misschien ook doordacht?) Je wordt gewoon over een kam geschoren met mensen die echt niet nadenken.

Maar in de tussentijd weet je van de mensen die zo natural doen, dat ze ook hun paard zo opknopen zoals ze in de western doen, ze hun paard veel te vroeg inrijden, of dat hun paarden ook tot hun knieen in de stront stonden in een donker hok. Maar goed, dat is het verleden he? Toen wisten we nog niet beter... nou ik heb nooit dat soort dingen gedaan in het verleden. Maar het is net als de gestopte rokers, die zijn nog fanatieker als de mensen die nooit zo stom zijn geweest om er aan te beginnen. Haha!
Laatst bijgewerkt door Esperanza op 30-09-08 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:23

Arabesk schreef:
De cursus is voornamelijk bedoeld voor paardeneigenaren die zelf tussentijds onderhoud plegen bij normale gezonde hoeven.

Maar er zijn op het forum van PN (maar ook hier op bokt) wel dagelijks adviezen te lezen van deze 'cursusleiders' gericht aan mensen die WEL een paard met hoefproblemen hebben ...
En dat is niet 'zoek een professional; wij geven alleen adviezen voor gezonde paardenhoeven'.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:42

Esperanza schreef:

Wanneer je niet beroepshalve bekapper of hoefsmid bent, heb je geen klantenbestand, heb je weinig tot geen ervaring met probleemgevallen. De NB-methode is er op gebaseerd een hoef te laten herstellen en hersteld te houden. Dus in dat kader vind ik het verklaarbaar dat de cursusleiders niet veel van probleemgevallen weten.

Veel belangrijker vind ik het gedurende een periode gevolgd hebben van de toestand van de hoeven van een zelf NB-bekapt paard, eer je er een mening over mag hebben.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 10:50

Esperanza schreef:
Maar in de tussentijd weet je van de mensen die zo natural doen, dat ze ook hun paard zo opknopen zoals ze in de western doen, ze hun paard veel te vroeg inrijden, of dat hun paarden ook tot hun knieen in de stront stonden in een donker hok. Maar goed, dat is het verleden he? Toen wisten we nog niet beter... nou ik heb nooit dat soort dingen gedaan in het verleden. Maar het is net als de gestopte rokers, die zijn nog fanatieker als de mensen die nooit zo stom zijn geweest om er aan te beginnen. Haha!

Aha .. jij ook al zo'n ervaring Knipoog

Hier idem. Degene die nu zo fanatiek zijn in het natuurlijk houden hadden eerder totaal geen benul van hoe het moest. Arme paarden Boos!
En inderdaad, Toen wisten ze niet beter is vaak het excuus.
Ik heb vanaf mijn 16e al paarden en nooit dit soort schandalige praktijken uitgevoerd zoals stallen waar paarden bijv. tot de voorknieen in de zompige mestprut staan of merries compleet vastknopen omdat ze anders niet gedekt willen worden en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.
Maar het gaat allemaal onder de dekmantel van natuurlijk paarden houden.
En dan op internet vooral anderen vertellen hoe het allemaal moet maar ondertussen is de werkelijke situatie helaas vaak heel anders Huilen