Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Hoe goed kun je zelf bekappen na een dagcursus?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:25

opala schreef:
En nogmaals hoefsmid/bekapper of vul maar in, kan nog zoveel diploma's aan de muur hebben, wanneer die te laat wordt ingeschakeld, is het altijd dweilen met de kraan open

Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:28

Citaat:
Dat is waar maar volgens mij staat dat ook niet ter discussie, de vraag is; hoe goed kan iemand bekappen na een 1 daagse cursus?

Daar heb ik wel een antwoord op:

NIET

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:31

Kymalin schreef:

Als dat de vraag is, is mijn antwoord: niet. Je leert niet 'bekappen", je bent na een dag geen "bekapper". Je leert - naast interessante theorie - hoe je een (gezonde) hoef kunt onderhouden. Dus vijlen en eventueel een renet hanteren.
De rest leer je allemaal daarna. Je wordt er handiger in, je krijgt er kijk op, je verdiept je steeds meer, je krijgt steeds meer kennis en adviezen van je bekapper, etc etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:33

Dus jij vind het ook wel raar dat er bij deze cursus een poging is gedaan om een bokhoef te corrigeren, Joviban?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:33

Arabesk schreef:
Dus tot nu toe vooral zelfstudie. Zou daar iets mis mee zijn? Of je nou een boek bestudeert omdat je docent het zegt, of omdat je zelf graag meer wilt weten...

Waarom leen je niet meteen ook een paar boeken over tandheelkunde? Kan Arno je gebit doen, die kan dat vast beter als een tandarts want hij maakt je dagelijks mee, én bijkomend voordeel; scheelt in de ziektekostenverzekering Clown

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:34

Kymalin schreef:

Zo goed en zo kwaad als dat het desbetreffende bekapte paard -gedurende x-aantal jaar erna- loopt, want die cursus vormt het begin van een (zelf)leerschool. Velen alhier zullen nooit beginnen, zelfs niet aan die ene dag ..... ieders keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:38

Kymalin schreef:
Arabesk schreef:
Dus tot nu toe vooral zelfstudie. Zou daar iets mis mee zijn? Of je nou een boek bestudeert omdat je docent het zegt, of omdat je zelf graag meer wilt weten...

Waarom leen je niet meteen ook een paar boeken over tandheelkunde? Kan Arno je gebit doen, die kan dat vast beter als een tandarts want hij maakt je dagelijks mee, én bijkomend voordeel; scheelt in de ziektekostenverzekering Clown

Doet me denken aan Mr. Bean bij de tandarts!!!!! Clown Clown Clown

http://nl.youtube.com/watch?v=abJyp4bAi0I
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-07-08 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:40

Ja, maar die hielp zichzelf, Arno mag Arabesk helpen Haha! Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:53

suleilitha schreef:
Dus jij vind het ook wel raar dat er bij deze cursus een poging is gedaan om een bokhoef te corrigeren, Joviban?

Ik heb al eerder aangegeven dat het voorbeeld van de bokhoef niet handig is gekozen. Het geeft een verkeerd beeld van de cursus.

Het woord 'natuurlijk bekappen' geeft ook een vertekend beeld en dat is denk ik ook waardoor er telkens heftige duscussies ontstaan. Iedereen valt over het woordje "natuurlijk" en ook over het woordje "bekappen".
Uitleg over wat het nu werkelijk inhoudt, wordt dan niet eens meer gelezen. Da's dan erg jammer, want NB heeft gewoon erg goede dingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:55

Oké, dus over die bokhoef zijn we het eens.
Jammer is, dat mensen die erg voor natuurlijk bekappen zijn, zo tegen traditioneel bekappen zijn, terwijl ook dat erg veel positieve dingen heeft Haha!

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 16:58

Ik loop nu zo'n 4 jaar mee met m'n hoefsmid en hij legt me elk been weer uit wat ie doet, ik kan niet bekappen, kan wel, wil niet, daar heb ik m'n smid voor. Na 1 dag kun je niet bekappen.
Daarbijkomend ben ik tegenstander van NB, m'n pony wordt daar kreupel van. Terwijl die manegepony's jaren en jaren goed meelopen terwijl ze niet NB bekapt worden. Dan ga je toch nadenken of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:00

suleilitha schreef:
Oké, dus over die bokhoef zijn we het eens.
Jammer is, dat mensen die erg voor natuurlijk bekappen zijn, zo tegen traditioneel bekappen zijn, terwijl ook dat erg veel positieve dingen heeft Haha!

Nou, dat is ook niet helemaal waar. Uit diverse eerdere NB-TB discussies is wel gebleken dat het vaak niet eens zo ver uit elkaar ligt, dat er best veel overeenkomsten zijn. Mits die NB-er en TB-er dan dezelfde denkwijze hebben over een juiste manier van bekappen. En die inzichten komen steeds nader tot elkaar.
Wat NB 'voor' heeft op TB, is o.a. het regelmatige zelfonderhoud. Dat is gewoon veel beter dan eens in de 8 à 13 weken hup rats bekappen. Maar het blijkt dat veel TB-ers ook al steeds meer aan zelfonderhoud gaan doen, dus ook daar zie je een raakvlak op gang komen.
Grote verschil blijft denk ik dat NB anti-ijzer is en TB niet.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:22

Kymalin schreef:
Ja, maar die hielp zichzelf, Arno mag Arabesk helpen Haha! Clown

Foeiii Kymalin dat kan niet want dan heb je het toch over een 'smoelensmid'
Dat kan niet. Smid is niet natuurlijk genoeg.

Sorry, voor de 'humor' ik kreeg even een ingeving over de zinspeling Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:23

Kymalin schreef:
Arabesk schreef:

Zeg doe me een lol, straks hebben we er ook nog een paardentandarts bij.. Clown

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:28

JoviBan schreef:
Kymalin schreef:

Als dat de vraag is, is mijn antwoord: niet. Je leert niet 'bekappen", je bent na een dag geen "bekapper". Je leert - naast interessante theorie - hoe je een (gezonde) hoef kunt onderhouden. Dus vijlen en eventueel een renet hanteren.

Dus had de titel van dit topic moeten zijn: Hoe goed kun je VIJLEN na een dagcursus.

Citaat:
De rest leer je allemaal daarna. Je wordt er handiger in, je krijgt er kijk op, je verdiept je steeds meer, je krijgt steeds meer kennis en adviezen van je bekapper, etc etc

De rest... ja ... en dat leer je dan van...?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:30

Van je fouten wellicht???

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:34

JoviBan schreef:
Nou, dat is ook niet helemaal waar. Uit diverse eerdere NB-TB discussies is wel gebleken dat het vaak niet eens zo ver uit elkaar ligt, dat er best veel overeenkomsten zijn. Mits die NB-er en TB-er dan dezelfde denkwijze hebben over een juiste manier van bekappen. En die inzichten komen steeds nader tot elkaar.

He he waar hebben we het nou steeds over. Er zijn zowel goeie NB'rs als TB'ers, net zo goed als in beide groepen prutsers voorkomen.
En niet alleen om hun werk maar ook om hun denkwijze.
Echter door een paar vooraanstaande NB'ers wordt keer op keer alle hoefsmeden over 1 kam gehaald alszijnde niet deugdelijk.
Ik vind dat bij discriminatie af.

Ik heb al eerder benoemd dat mijn oude hoefsmid van 60 jaar het NB nagenoeg benaderde met zijn bekapwijze. Hij had ook geen officieel diploma. Wel een jarenlange opleiding en begeleiding bij zijn baas. Ik kon me toendertijd geen fijnere en betere smid wensen.

Daarvoor had ik op ons vorige adres een vrij jonge traditionele smid die altijd een mustangrol maakte omdat hij uit ervaring had ondervonden dat de paarden dan beter liepen.
Heb ik het wel over 15 jaar terug toen er hier nog geen sprake was van NB.
Ik trainde toen dagelijks 1 a 3 uur voor endurancewedstrijden.
T/m de 45 kilometer konden de paarden het blootsvoets aan.
Toen ik voor de 80 km. ging trainen konden de voorhoeven niet meer zonder een ijzer.
Dat was dan ook allleen voor het wedstrijdseizoen. Daarbuiten liepen ze ijzerloos.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:38

Citaat:
Echter door een paar vooraanstaande NB'ers wordt keer op keer alle hoefsmeden over 1 kam gehaald alszijnde niet deugdelijk.
Ik vind dat bij discriminatie af.
Afgod

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 17:58

Jannepauli schreef:
De rest... ja ... en dat leer je dan van...?

Ik zelf leer o.a. veel van mijn bekapper, die sinds de dag dat ik de cursus heb gedaan (4 jaar geleden) nog steeds geregeld bij mijn paarden komt en ook blijft komen.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:36

Arabesk schreef:
Feit is dat er inmiddels meer dan 1500 cursisten zijn geweest die de dagcursus gevolgd hebben bij PN, van slechts één geval is bekend dat het niet goed ging, maar ja als je Strasser en NB gaat mixen...

Sommige hoefsmeden gaan er prat op dat ze zoveel mensen kennen die helemaal zijn teruggekomen zijn op het natuurlijk bekappen omdat ze er zoveel problemen mee kregen. Wie echter de discussiegroepen op internet bijhoudt zal net als ons zichzelf afvragen waar al die mensen dan zijn. Het aantal succesverhalen over Natuurlijk Bekappen overtreft het aantal probleemgevallen vele malen. Hoe kan dat? En waarom neemt het aantal Natuurlijk Bekappers nog steeds toe?

Sorry jongens heb de hele dag heerlijk met mijn billen in het zand gezeten en liggen dobberen in het water.
Tis geloof ik nu nog te warm hier om alles te lezen en misschien als de onweer Zweel bereikt dat ik een pging ga wagen..

Arabesk, er is misschien 1 geval bekent op internet maar maak je geen zorgen want er zijn wel meer gevallen.
En dat er 1500 mensen de cursus hebben gevolgt wil niet zeggen dat er 1500 mensen hun eigen paard nu onderhouden (ook onder begeleiding).
Maar we weten wel dat er mensen zijn die na het volgen van de cursus vonden dat ze bekwaam genoeg zijn om zichzelf voor te doen als bekapper en met een gerust hart de paarden van een ander bekappen.

Sorry meer kom er niet meer uit, ga lekker weer buiten zitten in de schaduw en de wind... PPPFFFFFFF

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:40

opala schreef:
janderegelaa schreef:
Persoonlijk denk ik dat Arno en jij wat te ver doorgeschoten zijn in deze hele materie en ter zake zeker niet kundig, althans niet kundig genoeg om iemand op te leiden.

Hoe weet jij nu hoe ze iemand opleiden, heb jij die cursus gevolgd??? Vraag ik mij persoonlijk af.

Opala, de foto van de hoef van jouw paard die jij "vakkundig" bekapt/ gesloopt hebt staat me nog steeds helder voor ogen en ik schrik er af en toe nog steeds wakker van. Wellicht is die cursus bij Arno en Arabesk iets voor jou Knipoog

Als je wilt lesgeven is didactiek alléén niet voldoende, je moet boven de lesstof staan. Met een leesstudie en een dagje cursus ben je er dus zeker niet. Het is al erg genoeg dat Arno en Arabesk denken dat ze het wel kunnen maar dat er anderen zijn die het nog geloven ook vind ik gewoon stuitend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:47

@janderegelaa: heb je Arno en Arabesk ooit aan 't werk gezien? Ooit samen een dagje hoeven bekeken en bekapt en gebrainstormd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:48

Eén blik op foto's van hun paarden zegt mij meer dan genoeg.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:51

JoviBan schreef:
Uit diverse eerdere NB-TB discussies is wel gebleken dat het vaak niet eens zo ver uit elkaar ligt, dat er best veel overeenkomsten zijn. Mits die NB-er en TB-er dan dezelfde denkwijze hebben over een juiste manier van bekappen. En die inzichten komen steeds nader tot elkaar.

Ik ben ook niet anti nb, maar wel tegen dit soort propagandatopics inclusief foto's waarin A&A beweren dat je, na 1 dagje oefenen op dooie poten, zelf je paard kunt onderhouden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-08 18:53

JoviBan schreef:
@janderegelaa: heb je Arno en Arabesk ooit aan 't werk gezien? Ooit samen een dagje hoeven bekeken en bekapt en gebrainstormd?

Eigenlijk vond ik Arabesk vroeger wel leuk, voor zover ik dat kan beoordelen natuurlijk. Helemaal toen ze nog traditional was.
Ik voel echter geen behoefte om met Arno of Arabesk te brainstormen over paardenhoeven. Ik ga tenslotte ook de orthopeed van mijn dochter niet vertellen hoe het moet ( al heb ik er heel veel over gelezen ).