De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zahlina

Re: De gevaren van natuurlijk (zelf) bekappen!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 17:50

Arabesk schreef:
Ik zou zeggen ga de cursus doen.

Dat is heel erg gemakkelijk gezegt.
Maar wordt het dan ook niet eens tijd dat alle mensen die afgeven op het traditionele zich verdiepen in de reguliere opleiding?
En zoals ik al eerder zei, ik heb echt geen behoefte om paard natuurlijk te gaan sponseren.

Maar als ik op een site lees dat ze afraden om ineens te veel van het verzenen af te halen maar dat een halve cm en binnen 7 dgn weer een halve cm geen probleem is dan vraag ik mij af wat dat met afslijten te maken heeft.
En dit advies staat letterlijk op de site.

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:04

Zahlina schreef:
Maar als ik op een site lees dat ze afraden om ineens te veel van het verzenen af te halen maar dat een halve cm en binnen 7 dgn weer een halve cm geen probleem is dan vraag ik mij af wat dat met afslijten te maken heeft.

Een halve cm is en hele berg. Ik ben momenteel met een veulenhoefje bezig, die laat ik elke 2 weken 3 mm zakken en das al een hele berg.
Hangt uiteraard ook af wat voor paard het is, maar een halve cm is en blijft veel. Ik ben voor geleidelijkheid.

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:09

Daar ben ik het helemaal mee eens maar paard natuurlijk geeft dit wel aan hun de site.

En dit heeft niets met het afslijten van iets te maken, wat hier in dit topic wel wordt genoemt.
Vandaar waarschijnlijk ook de vraag van andere wat er nu wordt verstaan onder afslijten en dat nabootsen.

Al met al is er dus ook binnen de NB wereld niet echt duidelijkheid, zo vat ik dit in ieder geval op.

Maar dan herhaal ik de vraag wel in de hoop antwoord te krijgen:
chevax schreef:
Kan iemand me nu eens uitleggen hoe het nou zit met het nabootsen van de natuurlijke slijtage? Want er wordt dus gezegd dat er niks ingrijpends wordt gedaan, "slechts" het nabootsen van de natuurlijke slijtage. Maar hoe weet een gemiddelde cursist nu wat precies de natuurlijk slijtage van een hoef is?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 18:54

[quote="Wendy]Als je bepaalde dingen op een bepaalde manier wilt opvatten, kan ik banketstaaf als brugman, maar dit begint eerlijk gezegd meer op massahysterie te lijken dan op objectieve kritische mensen.[/quote]

ik zou hetzelfde geschrven kunnen hebben maar dan aan jou gericht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:36

Zahlina schreef:
En over de boeken, die zijn er wel, tis alleen hard zoeken.
Maar je bent vrij om eens een kijkje te nemen in mijn boekenkast.
Heb een unieke collectie boeken op het gebied van hoefsmeden, het oudste boek stamt af van 1890, de jongst is nog geen 2 jaar oud.

En staan er in die boeken uitgebreide beschrijvingen van de bekappingen in uiteenlopende situaties?
Want zoals Simon al aangaf, zijn er idd wel hoefsmeden-boeken, maar wordt er nauwelijks beschreven hoe te bekappen, maar wel uitgebreid over hoe te beslaan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:43

Zahlina schreef:
Arabesk schreef:
Ik zou zeggen ga de cursus doen.

Dat is heel erg gemakkelijk gezegt.*
Maar wordt het dan ook niet eens tijd dat alle mensen die afgeven op het traditionele zich verdiepen in de reguliere opleiding?
En zoals ik al eerder zei, ik heb echt geen behoefte om paard natuurlijk te gaan sponseren.

Ik ga een reguliere opleiding doen. En misschien zelfs nog wel het ijzergedeelte, maar never de nooit niet dat ik dat ga toepassen

Heb ook het boek van Van Nassau bestudeerd, dusssssssssss ik heb me wel degelijk in de trad. kant verdiept.

* gezegd is voltooid deelwoord en 't kofschip vertelt ons dat de 'g' er niet inzit, dus +d. Verder begin je een zin nooit met 'en' of 'maar', dat zijn woorden die een hoofdzin aan een bijzin koppelen.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-03-07 19:47, in het totaal 3 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 19:44

Zahlina schreef:
Daar ben ik het helemaal mee eens maar paard natuurlijk geeft dit wel aan hun de site.

En dit heeft niets met het afslijten van iets te maken, wat hier in dit topic wel wordt genoemt.
Vandaar waarschijnlijk ook de vraag van andere wat er nu wordt verstaan onder afslijten en dat nabootsen.

Al met al is er dus ook binnen de NB wereld niet echt duidelijkheid, zo vat ik dit in ieder geval op.

Maar dan herhaal ik de vraag wel in de hoop antwoord te krijgen:
chevax schreef:
Kan iemand me nu eens uitleggen hoe het nou zit met het nabootsen van de natuurlijke slijtage? Want er wordt dus gezegd dat er niks ingrijpends wordt gedaan, "slechts" het nabootsen van de natuurlijke slijtage. Maar hoe weet een gemiddelde cursist nu wat precies de natuurlijk slijtage van een hoef is?

Ik heb weinig zin om hier de hele cursus te gaan zitten overtypen.

Als je PN niet wil sponsoren zijn er nog genoeg andere nb cursussen die je ook kan doen.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:41

_rosita_ schreef:
griebels schreef:
BTW iedereen kan een keer een fout maken, ook artsen...

dat klopt.... zo dus ook een nb'er, maar als dat gebeurd... berg je dan maar Knipoog

maar goed.... iedereen moet gewoon lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
een tb'er kan in mijn ogen op dezelfde wijze bekappen als een nb'er, alleen verschilt vaak de manier van omgang en juist dáár ben ik zo blij mee.

Dat ze dan moeten bergen heb je niet bij mij gehoord. Ik geloof niet zo in voet/beenstanden veranderen dus NB ligt mij persoonlijk niet.

En dat van de omgang ligt echt niet aan NB of TB maar aan het karakter van bekapper!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:42

Yinari schreef:
Ik ben het er niet mee eens dat alle NB'ers de hoefstand enorm willen veranderen. Je kijkt als Nb'er naar de stand die de hoeven van nature gehad (zouden) hebben, je volgt de zool. En daar werk je langzaam naartoe. Die stand is per paard verschillend en er wordt dus niet naar een 'ideale NB-stand' gewerkt.

Sorry hoor ben aan het bijlezen Haha!

Maar waarom moeten alle paarden dan lager van een NB?

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:45

griebels schreef:
En dat van de omgang ligt echt niet aan NB of TB maar aan het karakter van bekapper!

klopt, maar vaak is de benadering van een nb'er nét iets anders dan ( of als... grr... dit gaat nooit goed:P) van een tb'er. laat ik het anders stellen.... doordat mijn nb'er veel doet met parelli is zijn benadering van mijn paard stukken anders dan de tb'ers die ik heb meegemaakt en gehad, wil niet direct slechter zeggen, maar ánders. en dat is wat ik persoonlijk erg prettig vind en mijn knolletjes ook absoluut
griebels schreef:

weet niet of je hier kan spreken van álle... voor mijn paarden gaat dat totaal niet op...

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:47

Wendy schreef:
griebels schreef:
Ok, maar mij lijkt toch dat er geen enkele hoefsmid/TB de natuurlijke stand van de paardenhoeven (en dus ook de botten, pezen) gaat veranderen Verward
Zoals ik al eerder zei staat Liekie achter heel laag, en dat wordt een beetje gecorrigeerd ivm de sport en de ondergronden die hij tegenkomt. Hij wordt dus iets hoger gezet.

Kijk nu eens goed naar wat je hier schrijft. Jouw smid corrigeert dus wel de natuurlijke stand van jouw paard om het paard geschikter te maken voor de sport.

Klopt, maar ik heb het hier wel over mm's en niet over cm's en zeker niet over een halve cm per week ofzo Verward

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:49

Wendy schreef:
Wat dacht je van het verbieden van het houden van dieren door mensen die blijkbaar niet in staat zijn om de eigen verantwoordelijkheid daarvoor te dragen?
Zou een hoop dierenleed schelen....

Dat is een heel ander onderwerp en hier niet van toepassing. Ook al denk ik dat iedereen hierover dezelfde mening zal hebben...

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 20:56

JoviBan schreef:
Zahlina schreef:
En over de boeken, die zijn er wel, tis alleen hard zoeken.
Maar je bent vrij om eens een kijkje te nemen in mijn boekenkast.
Heb een unieke collectie boeken op het gebied van hoefsmeden, het oudste boek stamt af van 1890, de jongst is nog geen 2 jaar oud.

En staan er in die boeken uitgebreide beschrijvingen van de bekappingen in uiteenlopende situaties?
Want zoals Simon al aangaf, zijn er idd wel hoefsmeden-boeken, maar wordt er nauwelijks beschreven hoe te bekappen, maar wel uitgebreid over hoe te beslaan.

Zoals ik al zei je moet heel goed zoeken maar ik heb verschillende boeken/samenvattingen staan waarin staat beschreven hoe een hoef bekapt of beslagen moet worden.
Het tijdschrift "De Hoef" staan meestal verschillende over het bekappen en wat soms wel heel erg schokkend is verslagen van het werk van hoefsmeden in andere landen, nieuwe technieken komen aanbod.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:05

_rosita_ schreef:
griebels schreef:

klopt, maar vaak is de benadering van een nb'er nét iets anders dan ( of als... grr... dit gaat nooit goed:P) van een tb'er. laat ik het anders stellen.... doordat mijn nb'er veel doet met parelli is zijn benadering van mijn paard stukken anders dan de tb'ers die ik heb meegemaakt en gehad, wil niet direct slechter zeggen, maar ánders. en dat is wat ik persoonlijk erg prettig vind en mijn knolletjes ook absoluut
griebels schreef:

weet niet of je hier kan spreken van álle... voor mijn paarden gaat dat totaal niet op...

Rosita, dat is toch wel het uitgangspunt van NB, dat lees je overal... Dat niet iedereen het toepast is iets anders.. Maar het wordt dus wel als uitgangspunt gebruikt.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:10

griebels schreef:
Rosita, dat is toch wel het uitgangspunt van NB, dat lees je overal... Dat niet iedereen het toepast is iets anders.. Maar het wordt dus wel als uitgangspunt gebruikt.

wat mij geleerd is en waar ik ook zeker achtersta is dat het uitgangspunt van nb de wilde mustanghoef is. omdat er hier andere omstandigheden zijn, niet elk paard hetzelfde is bv, kijk je per paard naar de hoeven en wil je niet wanhopig die wilde mustanghoef nabootsen, maar kijk je naar wat bij dát paard het dichts in de buurt zal komen van die mustanghoef. dat hoeft dus niet te betekenen dat elk paard direct maar laag gezet wordt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:18

griebels schreef:

Waar lees je dat dan zoal 'overal'?
Of bedoel je hier de misvattingen, vooroordelen en onwetendheden van mensen die dit roepen terwijl ze eigenlijk weinig tot niets van NB weten?

Deighton

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:35

De wilde hoef, of beter gezegd de hoef van wilde en/of verwilderde paarden is de basis van de onderzoekingen die gedaan zijn.
Echter de omstandigheden hier zijn zoveel anders, dat je moet respecteren dat een paard een hoef ontwikkeld die bij het gebruik en de manier van houden past.

Sinds mijn paarden op het harde staan is de hoef van mijn Tinker niks veranderd. Mijn Shire daarentegen heeft veel meer platvoeten gekregen, verre van een mustanghof dus. Kennelijk heeft hij deze hoef nodig op deze ondergrond. Een Shire heeft nagenoeg altijd de neiging tot platte en uitwaaierende hoeven, daar laat ik dus ook veel meer steunsel staan als bij mijn Tinker, die hele stevige compacte hoeven heeft en waarbij ik de steunsels weghaal tot op zoolniveau.

Kortom kijk naar het paard individueel als je bapaald hoe je gaat bekappen. De eigenaar is daarbij uiteraard de beste bron van informatie, hij of zij ziet het paard elke dag en rijdt ermee. Maar dit alles bekijk ik wel vanuit de gedachte van NB, verder kijk ik wat ik uit NB wel en niet kan toepassen.
Overigens op de Groene Welle wat toch een erg traditionele opleiding is, moesten we ook de hoefwand tot op zoolniveau weghalen en haalden we ook de steunsels weg. Het grote verschil zat hem vooral in de afronding en de mate van snijden in de straal.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 21:42

Deighton schreef:
Hoi Heb je nu Gert-Jan als smid in Emmeloord? Das een hele beste overigens.

Ik heb of Gert-Jan of Hans..
Ben ook zeer tevreden en eigenlijk is Gert-Jan er over begonnen om als ik Woestein zijn ijzers eraf wilde hebben dat ik hem dan een jaar lekker het land in moest zetten.
Hans bevestigde dit en kon mij vertellen dat het eigenlijk in Woestein zijn geval helemaal niet slecht is om die ijzers eraf te halen..
Alleen heeft het dus wel tijd nodig voordat zijn hoeven zich aangepast hebben.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:08

arabesk, willen we a.u.b niet neerbuigend doen naar elkaar door op schrijffoutjes te wijzen?
Daarmee ga je niet je gelijk halen, en komt nogal triest over(voor jou dan) Knipoog

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:19

En wat betreft die cursus Arabesk, waarom wordt er nu direct gezegd dat ik die maar moet volgen als ik iets wil weten?

Jammer dat mijn vraag niet wordt beantwoord.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:26

chevax schreef:
En wat betreft die cursus Arabesk, waarom wordt er nu direct gezegd dat ik die maar moet volgen als ik iets wil weten?

Jammer dat mijn vraag niet wordt beantwoord.

haha als we daar moeten op afgaan kunnen wij net hetzelfde zeggen: wil je iets weten over tb moet je eerst hoefsmid worden (opgelet! geen één dag, wel 2?jaar Knipoog ) Clown

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:43

Afbeelding
nb-ers, wat vinden jullie trouwens van mijn paard zijn hoefjes?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 22:53

Ik heb ff een kanttekening;Het streven naar een voorbeeld hoef
lijd(geen spelfout bijna altijd tot het nastreven van een menselijk, en door mensen verzonnen ideaalbeeld.
TB&NB ers maken vaak dezelfde fouten.....
Streef naar een functionele voet,waar het paard comfortabel op beweegt en staat,dit voorkomt een hoop lichamelijk en geestelijk disfunctioneren....De waarheid ligt vaak niet in extremen, maar in het compromis.
Onze paarden zijn geen mustangs,van 1.40 en 200kg,door wormen opgevreten voor ze 10 zijn,en kennen geen natuurlijke selectie,door de ability van afstanden afleggen om voldoende
voedsel of water te bemachtigen of aan roofdieren te ontsnappen.Ook dienen ze niet te verworden tot een statussymbool dat alleen nog door menselijke interventie kan functioneren.
Helaas zijn we wat dat betreft en de situatie van het houden en gebruik
van paarden al aardig op een hellend vlak terecht gekomen.
Het hedendaagse sportpaard leeft niet natuurlijk,en moet onnatuurlijke prestaties leveren en kan dit vaak niet meer zonder hulp van de mens.
Ze lijden aan welvaartziektes en afwijkingen die onnatuurlijke aanpassingen helaas vaak nodig maken.Door de onnatuurlijke selectie van de mens. Dit al decennia lang.Je kunt niet in en keer het tij keren en zeggen,we gaan terug naar de natuur en je ziet maar dat je het red.
Je zult dit zeer gefaceerd moeten doen.
Je kan niet van een gecultiveerde,van jongs af beslagen voet van een
groot sport paard verwachten dat hij in afzienbare tijd door een andere manier van bekappen,terug gaat naar een natuurlijke bijna zelfsupporting
hoef,zonder je sportambities bij te stellen.En daar wringt hem nou net het ijzer.
Beiden hebben een extreem voor ogen,zonder realiteitszin.

Ik pleit voor ijzerloos als het kan,en ijzers als het niet anders kan.
Voor bekappen met oog voor de realiteit van de locomotie,en daarin hebben NB&TB GOEDE EN SLECHTE argumenten.
Persoonlijk vind ik dat elk paard een individu is met zijn individuele behoeften,en dat hij vooral vlucht en loopdier, die het wezen ,paard'' is,comfortabel moet kunnen bewegen.Wat daar ook voor nodig is.
Ik denk daarom dat er maar 1 manier van bekappen is,de manier die bij
het individu past,en waarop het op zijn best functioneert.
Dit vergt creativiteit en inlevingsvermogen,het dier is niet gebaat bij hokjesgeest of wetten van methodes.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:00

@cherokeechum
AMEN! Afgod Afgod Afgod

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 23:07

Bloos!