Cytek ijzers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chevano

Re: Cytek ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:39

jammer dat ik alleen veel negatieve dingen lees over het cytec. Die van mij heeft er ook op gelopen maar gaf niet het gewenste resultaat waar ik op hoopte. Niet dat hij kreupel liep maar nog steeds onwennig na 3 maanden. Nou moet ik zeggen dat hij al 20 is en al jaren zonder ijzers loopt goede hoeven en normale hebt alleen met mennen slijten de gewone te snel vandaar ander beslag geprobeerd.Achter had ie al normaal beslag gekregen. Nu staat ie op normaal beslag wat ik heel jammer vind. Maar mijn oude smid, wel erkend hoefsmid (zegt volgens mij niks omdat ik erkende ken die paarden mishandelen dmv slaan) vind de cytec wel goede ijzers juist omdat de hoef aangepast word aan het ijzer. Volgens hem hebben de meeste paarden zeer ronde hoeven en geen ovale , die ze moeten hebben. Komt door normale beslag en verkeerde bekapping..En de zeer ronde hoeven is belastend voor de gewrichten, hoefbeen en pezen en spieren. Door ze juist weer ovaler te maken en de cytec er onder te doen kan dit weer worden opgelost. Gaat wel maanden over heen omdat je een paard met ronde hoeven niet in 1 keer terug kan zetten. Dit kan natuurlijk ook dmv goed bekappen maar als je paard dus veel over de weg moet, tuigpaard, of veel ment heb je geen keus. Ik denk dat als je paard niet meer lekker loopt op gewoon beslag of gewoon niet lekker loopt dat je nu in ieder geval een keuze hebt op meerdere hoef/zoolbeslagen. Je moet het toch uitproberen wat voor welk paard het beste is. Zelf kan ik ook niet op slippers en manshoge hoge hakken lopen. En ander mensen weer wel kwestie van proberen. Dus cytec is geen slecht beslag alleen nieuw en mensen zijn vaak sceptics en niet voor elke paard zou dit beslag goed zijn en werken.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:44

Even over het Slaan, een diploma heeft verder niks te maken met het karakter van de smid...
Maar meer over de kundigheid.

Dat jou smid het aanpassen van de hoef juist goed vind schrik ik echt heel erg van.
Als hij in de buurt van die van mij komt schiet ik hem letterlijk neer.
Paarden die in de natuur leven hebben meer ovale hoeven, daar willen ze met cytek heen.
Maar ze vergeten dat onze paarden op geheel andere manier gehouden worden, andere ondergronden.
Ik kan je iig vertellen dat hun niet netjes in hun stal gaan staan en wachten op hun biks hoor.

Verder wil ik je nog even op attenderen dat bijna alle mensen in dit topic aan cytek beslag heeft gedaan.
Dus denk dat jij nog maar even het hele topic moet lezen voordat je zulke uitspraken doet.

crazymolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:47

zo zie ik het ook. Mijn Fjord liep er niet beter, maar ook niet slechter mee, maar mijn tinker liep jaren zonder ijzer en heeft steeds precies dit stuk, wat nu bij de cytec word weggekapt voren, afgeleten op de weg. Voor een trektocht in de Eifel heb ik haar laten beslaan met gewoone ijzer, dat was all veel beter, maar in draf kwaam ze steeds met haar achterhoeven aan de voorhoeven. Er zijn geen wonden ontstaan, maar je hoort het bij het draven dat de voor en achterijzer aan een kwamen.
Nu met de cytec heb ik het problem niet meer terwijl deze ja nog een stuk achter leggen, maar mijn tinker kan nu voren schijnbaar beter afrollen zo dat de achterhoeven de voorhoeven niet meer raken. Ook het beeld van de hoef is nu veel beter geworden. Ze had steeds deze typisch voor tinker platte hoeven, maar ze zien er veel beter uit.
Mijn Fjord had door de cytec geen beter hoeven gekregen, maar hij liep zonder problemen met de gewoone ijzer, dus houden we dat ook maar zo. Mijn hoefsmid zegd ook, dat dit ijzer niet voor elk paard is, en hij is een gediplomeerde hoefsmid.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:51

Weet je waarom die niet meer aantikt?
Omdat cytek geen takken heeft aan de achterkant Nerd
En niets heeft om aan te tikken.
Bij standaard ijzers zijn doe hoeven eigenlijk 'langer' dan dat ze paarden gewend zijn.
En tsja dan krijg je het aantikken.
Hun lopen niet anders, maar het beslag is groter!
Heeft verder niks met het afrollen te maken.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:59

Ik verplaats me geheel in wat Bo zegt, haar logica klopt. Want je ziet vaak aan de achterkant van de hoef nog 2 stukjes ijzer erachter vandaan komen.
Eigenlijk wat ik wil zeggen is door Bo al gezegt, daarom hou ik me mond verder dicht. Persoonlijk ben ik al geen voorstander van ijzers en de cytek mag van mij gesmolten worden.
Laatst bijgewerkt door Mieke_Cunna op 18-01-08 13:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:05

Zack schreef:
Weet je waarom die niet meer aantikt?
Omdat cytek geen takken heeft aan de achterkant Nerd
En niets heeft om aan te tikken.
Bij standaard ijzers zijn doe hoeven eigenlijk 'langer' dan dat ze paarden gewend zijn.
En tsja dan krijg je het aantikken.
Hun lopen niet anders, maar het beslag is groter!
Heeft verder niks met het afrollen te maken.

Aantikken gebeurt als het voorbeen niet snel genoeg weg is. Dat kan op een aantal manieren worden beïnvloed, gewicht is er eentje (meer gewicht, langzamer weg), afrollen ook (makkelijker afrollen is eerder weer weg) en natuurlijk het rijden doet er veel voor. Daar cyteks niet lichter zijn dan "gewone" ijzers, zal in dit geval het afrollen wel geholpen hebben.
En aantikken is lang niet altijd op de uiteindes van de takken, er zijn ook paarden die zichzelf midden onder de voorhoef schoppen als ze voor niet zo snel zijn.
Laatst bijgewerkt door Waratje op 18-01-08 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:07

@Waratje
Daar ben ik het met je eens, maar ben het er niet mee eens dat een ander soort beslag daar de oplossing voor is.
Maar een goede instructeur des te meer.
Dat is een rijtechnisch probleem, jammer dat mensen denken dat met een ijzer altijd op te lossen.

Mijn smid slaat in mijn traditionele ijzers wel een extra opzet omdat die ijzers dat dus niet hebben.
maar mijn paard zal toch echt zelf moeten leren om zijn poten sneller weg te halen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:09

Chevano schreef:
vind de cytec wel goede ijzers juist omdat de hoef aangepast word aan het ijzer. Volgens hem hebben de meeste paarden zeer ronde hoeven en geen ovale , die ze moeten hebben. Komt door normale beslag en verkeerde bekapping..En de zeer ronde hoeven is belastend voor de gewrichten, hoefbeen en pezen en spieren. Door ze juist weer ovaler te maken en de cytec er onder te doen kan dit weer worden opgelost.

Lips are sealed
Toch wel apart dat paarden die nooit ijzers hebben gehad (en ken er zelfs die werkelijk zelden naar de smid gaan) gewoon rondere hoeven hebben voor en ovalere achter.
Grappig dat als je in jouw wereld een ijzer aanpast naar een voet, je de voet "veranderd" en als je de voet aanpast naar het ijzer niet. Komt een beetje raar over vind je niet?

Door voor een opzet te maken komen paarden ook makkelijker weg. Daar hoef je m niet voor te verminken. Verder gewoon goed op het achterbeen zetten. Dat voorkomt ook een hoop.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:19

Waarom zijn voorijzers rond, en achterijzers ovaal denk je? Ach gut
Onze rijpaarden staan altijd op "gewone" ijzers, hebben nooit wat, en voor ronde, en achter ovale hoeven........................
Een smid past het ijzer aan aan de hoef, en NIET andersom. Knipoog
Zodra dat gebeurt moet je een andere smid nemen. Ja

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:24

Zo "ovaal vind ik dit ijzer anders niet eens. Clown
Afbeelding

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:26

Needje schreef:
Zo "ovaal vind ik dit ijzer anders niet eens. Clown
Afbeelding

kan me echt niet voorstellen dat die ijzers goed kunnen zitten bij een voet

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:28

ik ook niet...

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:30

Mijn merrie slijt haar hoeven ook aan de voorkant af als ze te lang zijn en zo bekap ik haar dus ook.
Hierdoor kan ze makkelijker afrollen en ik doe niet iets wat niet vanzelf zou gebeuren.
Toch denk ik dat het vergroten van die afrolling door een hoog ijzer eronder te slaan niet echt goed is voor de pezen enz

Ik zou zeker geen cytec ijzers nemen, toen ik nog ijzers had (2x ivm blessure) maakte de smid er gewoon een opzet in.
Dat is veel geleidelijker en dus minder impact op de pezen.

Ook kan de hoef nietmeer "werken" als hij strak op een ijzer wordt gezet, dan is heel de werking van het hoefmechanisme weg.
Daarom worden bij gewone ijzers vaak alleen de eerste 3 nagelgaten gebruikt en de ijzers achter ruim gelaten.

Widia lijkt mij zeker niet goed, dat geeft veel te veel klappen in de pezen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 13:31

Kijk eens naar de rij met nagelgaten.
En vergelijk dat met deze
Afbeelding
Gaten lopen hetzelfde, alleen ligt de Cytek een cm meer naar achter.
Waar ben je dan aan het nagelen?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:20

Misschien moet ik m'n voeten ook eens aanpassen aan de schoenen die ik wil, zou vast beter zijn voor m'n benen Clown

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:28

Kan je eindelijk in die veels te kleine maat omdat die zo popperig staan.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:31

Knip ik gewoon een stuk van m'n tenen

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 15:37

Voordeel is wel dat je schijnbaar geen last meer hebt van je pezen en gewrichten dan.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:15

maar dan kukel je wel voorover Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:41

Dat moet toch juist? Verward

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:42

hihi als je tenen weggeknipt zijn? dan lig je op je voorhoofd hoor Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:48

Maar het voorkomt wel dat iemand die achter je loopt je niet op de hielen kan trappen. Tong uitsteken

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:49

ROFL

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:52

dat is waar Clown

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 17:58

alles went Haha!