[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessie1981

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:36

Ik merkte trouwens gister met poetsen dat Broes een stuk minder gevoelig is op zijn rug! De rust doet hem ws goed ivm zijn kissing spines.

Wel zie ik hem weinig draven uit zichzelf, nu doet hij dat nooit zo snel, maar nu ga ik denken dat het misschien komt omdat hij pijn heeft. Maar even afwachten...

Ik denk dat ik Broes gewoon laat beslaan, zonder wigjes of andere trucjes. Kan altijd nog idd, maar wil zo graag alles erop loslaten. Van van muiswinkel mocht ik ook geen glucosamine geven, gemeen he?! Haha, nee alles tegelijk is ook niet handig, dan weet je niet wat nou wel en niet werkt.

Onze bak is aan de harde kant, dus wat dat betreft kan het spatbeslag wel nut hebben.

Ik ga zo even opzoeken hoeveel het consult was.

Jenny, spannende twee weken hoor, sterkte...

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 17:40

Consult was 59,76 excl. 19% btw.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-07 23:11

Bedankt voor het meedenken! En, Lielle, ik weet dat je aan de ene kant gelijk hebt. En, Tessie, dat het inderdaad moeilijk is om echt een goed tehuis te vinden. En dat Twister misschien beter af is in de eeuwe groene velden, dan bij iemand die hem toch aan gort gaat rijden. Maar ik vind het zo ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk, om hem in de ogen te kijken en in te laten slapen als hij toch nog redelijk pijnvrij de wei op kan. Ik weet nog niet of dat kan, maar als dat kan. De Adequan heeft wel wat verbetering gegeven. Ik zat er anders aan te denken om hem bv wel in mijn eigendom te houden en dan uit te lenen als grasmaaier tegen kost en inwoning zeg maar. Maar ik weet het allemaal nog niet hoor.. Mijn andere pony heeft ook niet zo heel lang meer Huilen Misschien dat Twister dan de grasmaaier wordt en ik een ander paard erbij kan kopen. Maar eigenlijk is 2 paarden nu al wat te duur.. En eigenlijk hebben ze allebei evenveel pijn.. De veearts zei dat het misschien het vriendelijkst was om ze samen in te laten slapen...ook omdat het dikke vrienden zijn.. Mijn andere pony verzorg ik al 16 jaar... Ik wil hem niet kwijt! En jonge vrolijke Twister mag ook niet dood! Boos!

Less: heeft jouw paard de botverval vorm? Ik had begrepen dat paarden haakjes krijgen als het kraakbeen wat er tussen ligt weg gaat. Mijn paard heeft dus de botwoeker variant. Ik weet niet of dat ook operabel is. Ik vrees van niet als het bot aan de rand van de gewichtspleet hetgeen is wat zeer doet en blijft zitten. Maar ik weet nog niet of dat is wat pijn doet bij Twister hoor. Sowieso heeft zo'n operatie maar 50% kans van slagen en ik zou het dan misschien aan 2 benen moeten laten doen.. Zou een paard wel kunnen lopen met 2 stijve gewrichten? En moet ik hem die pijn wel aan doen als hij ook grasmaaier kan zijn? Zou je dan wel kunnen rijden? Zo lastig allemaal...

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 08:22

En Jenny is emmeloord veel duurder qua consult?

Moeilijk hoor Jenny, maar ik denk ook; komt tijd komt raad. Wacht het anders even af, in ieder geval die 2 weken. Wie weet komt er tegen die tijd wel de ideale oplossing op je pad of is het helemaal niet van toepassing.
Ik snap je gedachte wel, maar ik denk dat je jezelf een beetje voorbij loopt. Ik begrijp dat je in een verder stadium bent dan mij, maar denk je wel een beetje om jezelf...

Mijn 'stelregel' is dat Broes mag blijven als hij zonder pijn kan stappen en draven, zowel aan de hand als onder het zadel. Want mijn idee is dat als hij het aan de hand kan, hij het dan (mits goed recht gericht+ontspannen rijden) ook onder het zadel kan. Anders wordt hij ingeslapen, ik vind het te zielig als hij geen pijnloos drafje kan trekken. Voordeel is wel dat ik op een stal sta waar ze nauwelijk plek hebben om lang te galopperen, dat doen ze dus nauwelijks en hebben ze ook geen behoefte aan. Als hij dan in een groep had gestaan die vaak galoppeerd en Broes zou dan niet mee kunnen doen door de pijn, zou ik dat ook heel erg zielig vinden.

Maar als dit niet zo is zoals ik het in mijn hoofd heb zou ik het ook niet weten. Ik laat het maar over me heen komen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:50

Hoi Tessie, het consult in Emmeloord is inderdaad niet veel duurder. En ik denk dat je gelijk hebt dat ik (en jij) niet te veel vooruit moeten denken. Maar ik vind de beslissingen nemen al zo moeilijk en wil dus de tijd nemen om het juiste te doen. Met deze vraag zet ik jou wel weer aan het nadenken over Broes, en eigenlijk is dat dus inderdaad niet goed. Mag ik hem toch stellen? Je hoeft niet te antwoorden Haha!
Je schrijft dat als Broes (leuke naam trouwens) aan de hand en onder het zadel pijnloos kan draven en stappen dat je dan het leven voor hem kwalitatief goed genoeg vindt. Maar wat nou als hij aan de hand pijnloos kan stappen en meestal aan de hand pijnloos kan draven, soms niet als hij zich verdraaid of te wild doet op de wei, maar zodra je gaat rijden toch in draf kreupel wordt? Met andere woorden. Hij kan wel pijnvrij op de wei, maar wordt kreupel bij belasten/rijden?

Zoals het er nu naar uit ziet, zal Twisters leven er waarschijnlijk zo uit zien (mits de Adequan die nu een beetje helpt, nog iets meer helpt, want nu wordt hij nog te kreupel als hij gaat rennen (en het is een jong speels paard, dus dat zal hij af en toe op de wei blijven doen)):
Twister kan pijnvrij in de wei stappen. Meestal kan hij ook pijnvrij draven en galopperen. Soms gaat de spat hem opspelen als hij zich verdraaid heeft of te wild gespeeld. Hij is dan een week of 2 kreupel in draf en daarna weer beter. Zorda je er op gaat zitten, wordt hij echter direct kreupel. (Er staat bij ons nog een pony op stal met spat, waarbij het gewricht niet dichtgroeit. En zo ziet haar leven er uit). Wat zouden je/jullie dan doen...

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 09:54

Tessie1981 schreef:
Anders wordt hij ingeslapen, ik vind het te zielig als hij geen pijnloos drafje kan trekken.

Misschien is dat voor Twister trouwens een 'goede' maatstaf. Een jong speels paard moet inderdaad pijnvrij een drafje kunnen trekken (voor mij dan waarschijnlijk alleen op de wei en niet met rijden). Maar mijn andere pony, kan nu al geen pijnvrij drafje trekken. Hij is wel al 22 jaar. En de veearts had over hem gezegd, dat als hij ook in stap kreupel zou worden, ik hem moest laten gaan.
Dan heb ik dus wel 2 verschillende maatstaven voor mijn lieve pony's. Om de reden dat Twister nog jong is en speels is en nog lang mee moet en Sammy al oud is. Vinden jullie deze twee maatstaven goed? En vinden jullie die van Sammy te ver gaan?

Ps en als Twister niet meer kan rijden en wel kan grasmaaien, denk ik dat ik hem als weidemaatje aan ga bieden, maar dat hij dan wel van mij blijft, zodat ik de controle houdt en dat die andere mensen geen hoefsmid en veearts hoeven te betalen, maar wel een gratis speelkameraadje, gezelsschapspony en grasmaaier hebben. Idee?
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 02-08-07 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:20

Jeetje Jenny daar vraag je me wat, moeilijke materie hoor, ook omdat het toch afhankelijk is van vele factoren.
Citaat:
Misschien is dat voor Twister trouwens een 'goede' maatstaf. Een jong speels paard moet inderdaad pijnvrij een drafje kunnen trekken (voor mij dan waarschijnlijk alleen op de wei en niet met rijden). Maar mijn andere pony, kan nu al geen pijnvrij drafje trekken. Hij is wel al 22 jaar. En de veearts had over hem gezegd, dat als hij ook in stap kreupel zou worden, ik hem moest laten gaan.
Dan heb ik dus wel 2 verschillende maatstaven voor mijn lieve pony's. Om de reden dat Twister nog jong is en speels is en nog lang mee moet en Sammy al oud is. Vinden jullie deze twee maatstaven goed? En vinden jullie die van Sammy te ver gaan?

Kijk als jouw pony van 22 jr ook geen behoefte heeft aan een draf of galopje, omdat hij daar buiten de blessure ook gewoon te oud voor is. Vind ik het anders, dan bij een 4 jarige. Ik vind dat de VA dan gelijk heeft wb sammy. Mocht het een pony zijn die heel graag draaft/galoppeert ondanks zijn leeftijd dan vind ik het zielig en zou ik nu al overwegen om hem in te laten slapen. Broes is ook een koele kikker, hij is de baas van de groep en laat zich niet opjagen en jaagt ook de anderen niet op. Sammy heeft al kwalitiet van leven gehad en twister nog nauwelijks, twis wil je een pijnlijk leven besparen.
Citaat:
Met deze vraag zet ik jou wel weer aan het nadenken over Broes, en eigenlijk is dat dus inderdaad niet goed. Mag ik hem toch stellen? Je hoeft niet te antwoorden
Je schrijft dat als Broes (leuke naam trouwens) aan de hand en onder het zadel pijnloos kan draven en stappen dat je dan het leven voor hem kwalitatief goed genoeg vindt. Maar wat nou als hij aan de hand pijnloos kan stappen en meestal aan de hand pijnloos kan draven, soms niet als hij zich verdraaid of te wild doet op de wei, maar zodra je gaat rijden toch in draf kreupel wordt? Met andere woorden. Hij kan wel pijnvrij op de wei, maar wordt kreupel bij belasten/rijden?

Je mag altijd vragen stellen, of je een antwoord krijgt is een 2e. Tong uitsteken Ik vind het niet erg om aan het denken gezet te worden hoor, maar ik realiseer me wel dat het zo vooruit denken niet altijd even veel zin heeft in mijn huidige situatie.
Broes heeft officieel Lambrusco, maar dat vind ik niet, Broes idd veel leuker!
Als Broes zonder pijn kan stappen/draven/wat galopperen zonder belasting, maar met belasting regelmatig pijn heeft. Dan denk ik dat ik hem in een kudde zou plaatsen, waar hij het hele jaar door buiten loopt in de natuur. Met regelmatig pijn denk ik eraan dat hij vaker niets kan dan wel kan. Bijv. 1 maand goed om dan weer 2 maanden te moeten genezen.
Maar tot nu toe heb ik zelf het idee dat als Broes aan de hand goed is, ik met goede instructie wel weer met hem aan de gang kan, dat is bij jou anders helaas. Ach gut

Hoe kan het dat bij twister onder het zadel zoveel slechter gaat?

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 10:52

Jennyxx schreef:

Ik denk dat ik het ook op die manier zou doen Jenny. Evita is nu 21 en heeft ook niet echt meer de behoefte om met andere paarden te rennen en spelen in de wei, ze staat liever samen met de andere oudere/rustige paardjes een beetje te tutten en grazen. Die behoefte om echt te dollen heeft ze ook nooit gehad eigenlijk.. dus ik denk niet dat ze het niet meer wil omdat ze pijn heeft.
Bij haar heb ik eigenlijk dezelfde "maatstaaf" als jij bij Sammy, in stap moet ze zuiver kunnen lopen. Als ze in stap kreupel gaat lopen vind ik het niet meer eerlijk om haar te laten leven. Daarbij vind ik het belangrijk dat ze nog plezier in het leven uitstraalt en de glans in haar ogen houdt..

Als ik een jonger paard had gehad dat beperkt werd in het spelen zou ik die grens lager leggen.

foxhunter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 17:22

Wat veel berichten al weer. Nog even een late reactie op Depocort, zou inderdaad ook een merknaam kunnen, dit stond in iedergeval op mijn rekening als naam van de inspuiting. Ik weet wel zeker dat het een ontstekingsremmer is.

Verder lees ik in de verdere verhalen hele bekende dingen!!!. Dat gevoel van de ene dag denk je nu gaat het goed en gaan we een betere kant op en volgendag als je erop zit is het helemaal mis. Ook ik denk dan wat moet ik met Tobias (zo heet mijn hij van mij) aan. Ik vind het niet eerlijk op hem te rijden als hij pijn heeft en toch moet je hem in verband met de spat in beweging houden( zo is mij verteld ander wordt het alleen maar nog erger). Maar ik heb al meer dan eens op het punt gestaan om een weitje te zoeken met weidevriendjes (wel tegen betaling want ik wil wel de eigendom houden). Maar dan kom ik de volgende dag en kijk ik naar z'n blik en hoe hij naar mij kijkt vol gevoel van vertrouwen...... en denk dan ik kan je gewoon nog niet weg doen. Ik hoop dat eens m'n eigen gevoel zal zeggen. nu is het goed zo, dat ik hem een goed gevoel afscheid van hem kan nemen. Momenteel weet ik dat ik dat nog niet kan, en verleg mijn grenzen met wat ik met hem doe.
Jennyxx,Sterkte ! en iedereen die met dit zelfde probleem worstelt!!!! Je bent beslist niet de enige, hopelijk steunt dit.
Ik had nog een vraag. Tobias zet in rust vaak zijn spatbeen vanuit zijn spronggewricht helemaal naar buiten. Herkennen jullie dit? ( overigens heeft hij geen ijzers).

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:59

Nou dames, zo blijkt dus dat een aantal van ons dezelfde gedachtes heeft als het gaat om de toekomst van onze paarden. Misschien moeten we maar gezamenlijk een weitje zoeken en onze paardjes bij elkaar zetten Knipoog . Maar even serieus het is wel goed om te weten dat jullie die gedachten ook wel eens hebben. Toen ik mijn pony kocht dacht ik namenlijk die gaat nooit meer weg en ben wel een beetje teleurgesteld in mezelf dat ik daar nu toch wel eens aan denk. Had ik de mogelijkheid, zowel financieel als qua ruimte, dan had er geen twijfel mogelijk geweest, dan had ze gewoon als grasmaaier mogen blijven. Maar helaas van beide heb ik niet genoeg om dat te doen Verdrietig . Ik kijk het nog even aan, en ga nog wat mensen in mijn omgeving om raad vragen, misschien dient de oplossing zich vanzelf aan.. Je weet het nooit en anders moet ik zelf een beslissing nemen..

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 15:10

Het viel mij ook al op dat we over het algemeen hetzelfde denken. Ook al blijft het lastig hoor! Het is zo persoonlijk...
Ik riep ook dat Broes nooit meer weg ging, wat er ook zou gebeuren, maar hier had ik niet op gerekend. Ik ga er nog steeds niet vanuit.

@ foxhunter: Mijn paard zet zijn spat been niet meer of minder naar buiten neer, hij loopt er onregelmatig mee.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 16:00

foxhunter schreef:
Ik hoop dat eens m'n eigen gevoel zal zeggen. nu is het goed zo, dat ik hem een goed gevoel afscheid van hem kan nemen. Momenteel weet ik dat ik dat nog niet kan, en verleg mijn grenzen met wat ik met hem doe.

Hoi allemaal...donderdagochtend schreef ik hier dat ik besloten had en mij er goed bij voelde dat ik Twister een leven gun waarbij hij pijnvrij kan draven, omdat hij nog zo jong en speels is. Over mijn andere pony, van 22 jaar schreef ik dat hij al wel kreupel was in draf, maar dat hij het wat minder nodig heeft om veel te rennen en te spelen gezien zijn leeftijd. Sam heeft geen spat, maar hoefkatrolontsteking, arthose in zijn voorknie en botwoekering bij de aanhechting van de pezen bij zijn voorknie. Als hij in stap kreupel zou worden, schreef ik die ochtend, dan zou ik hem laten gaan omdat hij dan te veel pijn zou hebben.
Nog geen uur later kom ik op stal en zie ik dat Sammy kreupel is in stap en niet zo'n beetje ook Huilen . Ondanks dat ik er rekening mee had gehouden dat dit kon gebeuren, kwam het toch koud op mijn dak en stortte mijn hele wereld in.. Ik had de veearts gebeld om Sam van zijn pijn te verlossen, maar op het laatste moment kon ik het niet Bloos Sammy is al ruim 16 jaar mijn beste vriend. Stel dat hij zich gewoon verdraaid heeft en dat hij toch weer minder kreupel wordt? Ik wist dat dat niet waar was, maar toch verlegde ik mijn grenzen.. Hij staat nu op ontstekingsremmers en pijnstillers. De pijn en de kreupelheid is ietsje minder, maar niet genoeg om blij te kunnen leven... Huilen

Afbeelding
Lovers

Tessie1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 17:15

Ah gossie, ik miste je al even hier... Ik dacht al, er zou toch niet iets zijn. Hopelijk knapt hij op van de pijnstilling en ontstekingsremmers. Het kan idd toch zo zijn, dat het iets tijdelijks is? En anders denk ik dat je een hele zware beslissing moet maken... Sterkte....

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:19

Jeetje Jennyxx, dat is enorm balen. Veel sterkte met je beslissing, hopenlijk hoef je deze nog even niet te maken....

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-07 19:30

Zo mensen ik ben weer terug van vakantie en het was echt super, ik wou eigenlijk niet meer terug Bloos
Mijn haffie heeft super genoten, heeft de hele week voor de kar gecrossd.
En mijn andere paard ook ondanks soms omhoog komen (helemaal recht overeind).
Maar 1 keer kreeg hij door zichzelf een straf hij liep toen daarna met zijn kont in het schrikdraad en schrok ontiegelijk en blazen wat ie deed Tong uitsteken hahaha

Maar ik heb zo te zien een gigantisch stuk gemist zeg, heb erg veel bij moeten lezen Knipoog

Jennyxx
Laten we maar duimen dathij opknapt van de pijnstilling en ontstekingsremmers

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 21:18

Hoi allemaal, ik ben een tijdje weer niet geweest (ben flink aan het verbouwen) en moest weer flink bijlezen.
Wat een hoop nare berichten weer Huilen . Ik hoop toch echt dat ik binnenkort ook van jullie een positief bericht kan lezen Ach gut .

Tessie & Ireentjuh:
Ik heb Selena vanaf het moment dat er spat is geconstateerd op spatbeslag gezet. Ik had in het begin niet het idee dat het hielp, maar volgens de hoefsmid stond ze er nog veel te kort op om haar er al weer af te halen.
Eind vorig jaar (na ruim 2 jaar spatbeslag) heb ik haar van het spatbeslag afgehaald en er gewoon beslag onder laten zetten. Ze werd wel ietjes binnendoor bekapt, maar minder dan met een spatijzer. Ik heb vanaf november 2006 tot en met april 2007 ellende gehad en dacht dat het niet meer goed zou komen Verdrietig . Nadat ze een paar weken weer op spatbeslag stond, ging het een stuk beter.
Bij Selena wordt er op het ijzer een wigje gelast, dus niet tussen de hoef en het ijzer wat je veelal ziet. Haar hoeven zijn daardoor dan ook van een perfecte kwaliteit.
Enne, ze bijft er voor altijd op staan!

Wat ik ook steeds weer heb gedaan nadat Sel een terugval had, zodra ze beter lopen, ging ik haar elke dag trainen. Met name het spatbeen dmv oefeniningen als schoudervoor of schouderbinnenwaarts. Van veel voltes ben ik geen voorstander, maar wel van hoeken rijden (kwartvolte).

Jenny:
Destijds werd mij door mn da verteld dat de woekering vorm minder ernstig zou zijn dan de oplossende vorm. Dit omdat de woekering al zorgt voor vergroeien van de gewrichtspleet. Tildern zou de balans tussen botafbraak en/of -aanmaak weer reguleren. Inderdaad werden slagingspercentages van 90 tot 95% genoemd.
Ik ben ervan overtuigd dat het sterker maken van banden/pezen en spieren een heel belangrijke factoor is. Het gewrichtje maakt slecht 2% van de beweging van de sprong uit. Naar mijn idee moeten banden/pezen en spieren dit kunnen compeseren.

Of je een goed thuis voor Twis moet zoeken is voor een ander niet te beoordelen. Dat ligt met name aan je persoonlijke situatie. In laten slapen van een 4 jarig paard die toch nog best van het leven kan genieten is ook reuze jammer. Ik vind de pijn die ze kunnen verdragen een relatief begrip. Als een paard (elk dier trouwens) niet meer wil, geeft hij dat zelf echt wel aan.

Met Selena weet ik ook heel goed dat er een keer een eind komt aan onze sportieve carriere. Ik wilde heel graag M1 met haar worden. We hebben dat bereikt en alles wat meer is, is mooi meegenomen. Maar gezien haar blessuregevoeligheid is de kans dat we het tot het Z schoppen heel klein. Ik heb de mogelijkheid om haar te houden en hopelijk voorziet zij mij van een opvolger. (ik heb haar vanavond laten scannen en ze is drachtig!!!)
Laten we eerlijk zijn, met een spatpaard ben je altijd bang dat het sneller ophoudt dan je wilt. Maar dat neemt niet weg dat ik elke dag van mn schimmeltje geniet!!

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 19:09

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 22:05

Heel knap van je meis, dat je toch de beslissing hebt genomen.
Sammy is je dankbaar en heeft nu geen pijn meer.
Veel sterkte met je verlies Ach gut

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-07 08:45

ahhh jeetje, wat vreselijk voor je. Wel een dappere beslissing, en ook zeker weten de goede. Heel heel veel sterkte toegewenst de komende tijd

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 08:46

Ach gut Jenny

Heel veel sterkte meis

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:40

Jeetje wat een onwijs mooi gedicht heb je geschreven. Wat een vreselijke beslissing om te maken. Heel veel sterkte de komende tijd.

maaike_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 11:41

Hier even een update over mijn Sarah met spat, alhoewel ik me er bijna schuldig over voel als ik het trieste bericht van Jenny hierboven lees Huilen Veel sterkte.

Gisteren zijn ze uit Klijndijk met mobiele rontgenapparatuur gekomen, omdat ik wilde weten in welke gradatie etc. Sarah het had en wat voor toekomst ze kon hebben.

En wat blijkt? Ze heeft helemaal geen spat! Go jij! Go jij! Haar gewrichten zagen er keurig schoon en netjes uit, ook geen ocd ofzo.
Ze heeft 6 weken op de wei gestaan, en loopt inmiddels ook weer prima. Ze is dus gewon kerngezond! Ik kon het haast niet bevatten, zulk goed nieuws.
Dus morgen ga ik weer met haar beginnen, eerst een weekje stappen, dan eens een drafje erbij pakken etc., en als het goed gaat is ze binnenkort weer op haar oude niveau en kan ik gewoon met haar verder!

Wat overigens wel betekent dat mijn eigen dierenarts de verkeerde diagnose heeft gesteld Scheve mond De laatste ellendige weken waren dus onnodig geweest. Maar goed, ik richt me maar op een goede en lange toekomst met Saar!

Zamero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 18:05

Maaike, gefeliciteerd
Dat is eigenlijk wel wat iedereen wel wil horen.
Veel succes met Sarah verder in de toekomst;)

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-07 21:24

Jeetje Jenny.. wat een moeilijke en dappere beslissing. (en een prachtig gedicht Verdrietig ).
Veel sterkte de komende tijd Ach gut

Maaike, super bericht dat het geen spat blijkt te zijn! Maar heeft jouw dierenarts de diagnose spat dan zonder foto's gesteld?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-07 11:45

Goh Maaike, wat een opluchting!

Bij Andrew is een aantal jaren geleden spat geconstateerd na kreupelheidsonderzoek onderzoek en foto's ter controle. Hij ws daarvoor nooit kreupel geweest maar net voor hij in eens acuut flink kreupel werd in combinatie met spierbevangenheid, had hij een keertje achter wat vreemd gelopen.

Hij had de botgroei variant van spat. De eerste keer is hij zo'n 4 tot 6 weken kreupel geweest en heb ik hem bute moeten voeren tegen de pijn. Veel bewegen was het advies, zonder dwang. Dus lekker dag en nacht in de wei en stapritjes of wandelingen maken. Dit stimuleerde het dichtgroeien van de gewrichten volgens de veearts.

Toen een tijdje redelijk goed kunnen rijden. Revaliderend rijden was het meer. helaas is hij toen weer een maand kreupel geweest en opnieuw pjnstillers gehad. Daarna heb ik hem nooit meer zo intensief opgepakt in de bak, maar ben buitenritjes gaan rijden.

Andrew is nu na 4 jaar spat nog steeds vrolijk, kan ook nog steeds recreatief buitenritjes maken. hij heeft nog veel meer kwalen, daardoor weet ik niet goed waardoor hij langere, intensievere buitenritten niet goed volhoudt, maar een ritje van een uur met kortere of langere stukjes draf en galop afhankelijk van hoeveel zin hij zelf heeft, gaan nog prima. hij heeft er echt nog lol in zolang ik rekening houdt met wat hij zelf aangeeft. Hij loopt wel minder actief dan een gezond paard en stijver, maar heeft sinds die 2e lange kreupelheid niet meer kreupel gelopen.
Misschien had hij met speciaal beslag of medicijnen wel nog intensiever gereden kunnen worden, maar ik zelf zag die druk niet zitten en ben met andere paarden gaan trainen, die het lichamelijk beter aan konden.

Andrew rijdt nu af en toe rustig in de bak met een meisje, of wordt even gelongeerd, en ik zelf neem hem af en toe mee op buitenritjes of een rondje door de wei.
Hij is nu 16 en ik hoop dat hij op deze manier nog heel wat jaartjes kan genieten!

Iedereen veel succes met jullie spat-paardjes!