Natuurlijk bekappen ??????????????????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Natuurlijk bekappen ??????????????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 17:57

Een hoefsmid is geen veearts.... die discussie hebben we al wel vaker gehad. Het is ook geen veterinaire opleiding.

Bovendien inzichten veranderen constant vooral in de wetenschappelijke wereld.

Bij paarden en hoeven is een soort vacuum ontstaan: veeartsen bemoeien zich niet met hoeven, althans beperkt, omdat dit het terrein van de HS is. De hoefsmeden doen geen wetenschappelijk onderzoek omdat dit het terrein van VA-en is.

Hierdoor wordt heel fijn... dus geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoeven.

Hoe kan het toch dat we nog steeds middeleeuwse praktijken loslaten op onze paarden? Hallo! We leven in 2006. Op het gebied van paardenhoeven en ijzers is er schrikbarend weinig veranderd.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:15

Arabesk schreef:
Een hoefsmid is geen veearts....
klopt als een bus

Bovendien inzichten veranderen constant vooral in de wetenschappelijke wereld.
klopt ook, maar soms worden nieuwere ideeën later toch weer onderuitgehaald, danwel blijft de stammenoorlog bestaan, kijk maar naar de inzichten over dieeten

Bij paarden en hoeven is een soort vacuum ontstaan: veeartsen bemoeien zich niet met hoeven, althans beperkt, omdat dit het terrein van de HS is. De hoefsmeden doen geen wetenschappelijk onderzoek omdat dit het terrein van VA-en is.
Soms werken ze ook goed samen.....

Hierdoor wordt heel fijn... dus geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoeven.
Ja en dat is nou echt jammer! Een publikatie van een wetenschapper die op basis van zijn ervaringen (empirisch) een boek schrijft is nog niet hetzelfde als een grootschalig onderzoek

Hoe kan het toch dat we nog steeds middeleeuwse praktijken loslaten op onze paarden? Hallo! We leven in 2006. Op het gebied van paardenhoeven en ijzers is er schrikbarend weinig veranderd.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het werken met ijzers al heel lang goed bevalt Knipoog

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 18:24

Het werken met ijzers bevalt niet al heel lang goed:

In het begin van de 19e eeuw toonde Bracy Clark (dierenarts) al aan dat hoefijzers enorm schadelijk zijn voor een paard. Ook liet hij zien dat een paard zonder kan. Als bewijs reed hij 140 kilometer in drie dagen met een onbeslagen paard.
Uit Strassers Een paardenleven lang gezond:

Citaat:
Overtuigd dat de diergeneeskundige wereld opgetogen zou zijn om de oorzaak van de kreupelheid en de voortijdige euthanasie van zoveel paarden te kennen, was hij onthutst dat zijn werk werd versmaad en verkeerd voorgesteld, z'n wetenschappelijke informatie achtergehouden door z'n meerderen en de professors aan de Universiteit, en hijzelf 'veroordeeld zonder te worden gehoord en zonder onderzoek'.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:01

arno8 schreef:
Het werken met ijzers bevalt niet al heel lang goed:

In het begin van de 19e eeuw toonde Bracy Clark (dierenarts) al aan dat hoefijzers enorm schadelijk zijn voor een paard. Ook liet hij zien dat een paard zonder kan. Als bewijs reed hij 140 kilometer in drie dagen met een onbeslagen paard.
Uit Strassers Een paardenleven lang gezond:

Citaat:
Overtuigd dat de diergeneeskundige wereld opgetogen zou zijn om de oorzaak van de kreupelheid en de voortijdige euthanasie van zoveel paarden te kennen, was hij onthutst dat zijn werk werd versmaad en verkeerd voorgesteld, z'n wetenschappelijke informatie achtergehouden door z'n meerderen en de professors aan de Universiteit, en hijzelf 'veroordeeld zonder te worden gehoord en zonder onderzoek'.

Tjongejonge, dat is dan één voorbeeld. Als ik een persoonlijke ervaring neerzet over goed gebruik van ijzers bij een paard met bouwfouten dan is dat een eenmalig geval en wordt ik geacht mijn bek te houden, sterker nog, men probeert mij dierenbeulerij aan te praten. Maar als de NB-volgelingen één voorbeeld hebben, dan is dat gelijk geldend voor het gehele 400.000 paarden tellende bestand in NL.
Als die NB-extremisten nou eens ophouden met elke keer weer voorbeelden aan te halen en die maar gelijk te projecteren op het gehele paardenbestand, maar in plaats daarvan gewoon eens gingen melden dat ongeveer 80 - 90% van de paarden zonder ijzers kan, DAN kom je geloofwaardig over en zijn mensen mogelijk bereid om naar je te luisteren.

Als je die 10 - 20% eens afgezet tegen 400.000 paarden in NL zou betekenen dat er tussen 40.000 en 80.000 paarden TERECHT op ijzers staan. Als je dan telt dat een smid gemiddeld 6 paarden op een dag kan doen en gemiddeld elke 7 weken nieuwe ijzers moet leggen, dan kun je dus heel simpel utrekenen dat er voor 190 - 380 smeden werk is in dit land om die paarden te begeleiden.
Mogen jullie mij voorrekenen voor hoeveel NB-bekappers er werk zou zijn..........

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:19

1 voorbeeld van een van de eersten die gedegen onderzoek naar ijzers deed en daar zijn conclusie uit trok.
Deze persoon ondervond veel weerstand.
Gelukkig zijn we nu een stuk verder en is het algemeen bekend dat ijzers schade veroorzaken, daar gaat de discussie ook al lang niet meer over.
Ook (goede) smeden leggen liever geen ijzer onder een paard.
En je rekensommetje, daar ga ik niet in mee.
100% van de paarden zou zonder ijzers kunnen, als de hoeven vanaf hun geboorte fatsoenlijk bijgehouden zouden zijn (niet verpest door ijzers)en als we er geen irreële eisen aan stellen (zoals 160 km. op een dag lopen).

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:35

[/quote]
Tjongejonge, dat is dan één voorbeeld. Als ik een persoonlijke ervaring neerzet over goed gebruik van ijzers bij een paard met bouwfouten dan is dat een eenmalig geval en wordt ik geacht mijn bek te houden, sterker nog, men probeert mij dierenbeulerij aan te praten. Maar als de NB-volgelingen één voorbeeld hebben, dan is dat gelijk geldend voor het gehele 400.000 paarden tellende bestand in NL.
Als die NB-extremisten nou blablabla quote]

En daar gaan we weer.... Waarom voel je je toch zo persoonlijk aangesproken? Er is helemaal niemand die jou beticht van dierenbeulerij of zegt dat je je bek moet houden. 'K snap echt niet hoe je hier bij komt, wellicht een zeurend stemmetje in je achterhoofd die je influistert dat je het ook liever anders had gezien?

Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden. Dat betekent, in de ogen van deze NB extremist (hoezo gereraliserend?) niet dat je een dierenbeul bent maar dat je paard gewoon pech heeft en dat jij vooral afhankelijk bent van een hele goede smid die het niet erger maakt.

Sjezus, zo kun je toch nooit een gesprek aangaan als iedereen alles op zichzelf betrekt in plaats van de grote gemene deler te zien!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:36

arno8 schreef:
1 voorbeeld van een van de eersten die gedegen onderzoek naar ijzers deed en daar zijn conclusie uit trok.
Deze persoon ondervond veel weerstand.
Gelukkig zijn we nu een stuk verder en is het algemeen bekend dat ijzers schade veroorzaken, daar gaat de discussie ook al lang niet meer over.
Ook (goede) smeden leggen liever geen ijzer onder een paard.
En je rekensommetje, daar ga ik niet in mee.
100% van de paarden zou zonder ijzers kunnen, als de hoeven vanaf hun geboorte fatsoenlijk bijgehouden zouden zijn (niet verpest door ijzers)en als we er geen irreële eisen aan stellen (zoals 160 km. op een dag lopen).

Jij bent een blinde volgeling, dat is nu wel duidelijk..........

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 19:56

EdithHartog schreef:
En daar gaan we weer.... Waarom voel je je toch zo persoonlijk aangesproken? Er is helemaal niemand die jou beticht van dierenbeulerij of zegt dat je je bek moet houden. 'K snap echt niet hoe je hier bij komt, wellicht een zeurend stemmetje in je achterhoofd die je influistert dat je het ook liever anders had gezien?

Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden. Dat betekent, in de ogen van deze NB extremist (hoezo gereraliserend?) niet dat je een dierenbeul bent maar dat je paard gewoon pech heeft en dat jij vooral afhankelijk bent van een hele goede smid die het niet erger maakt.

Sjezus, zo kun je toch nooit een gesprek aangaan als iedereen alles op zichzelf betrekt in plaats van de grote gemene deler te zien!

Wat te zeggen van dit bericht door Adrian:
Citaat:
@ IKKE

Lijkt me niet meer dan normaal, dat je niet namens iemand een mening gaat geven. Stond toch
@ janne 19 boven ? Je slaakt wel kreten, maar je verteld niets over de achtergrond van het paard. Neem aan dat het een super draver was, gezien de door jou opgegeven max snelheid Paarden lijden altijd door ijzers(ze kunnen het helaas niet vertellen) Paarden met een aanwijsbare bouwfout, zoals die van jou, zijn niet representatief voor een discussie over NB. Iedereen is vrij om een invalide paard aan te houden, die alleen maar kan functioneren met hulpmiddelen, die onnatuurlijk zijn. Beetje simpel van je om dit geval te betrekken in de discussie. Ben het overigens niet eens met je stelling dat sterk afslijtende hoeven moeten leiden tot beslag. Geduld, gewenning aan NB en misschien hoefschoenen hadden uitkomst kunnen brengen..heb je dat allemaal geprobeerd, voordat hij op ijzers ging ? HG.

Wil je meer bewijs? Kan hoor.
En nee, ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik geef alleen maar aan dat sommige NB-ers zo mogelijk NOG generaliserender zijn dan wat men "mij" probeert te verwijten.
Dat "invalide" paard is overigens 29 geworden, ondanks ijzers. Daarbij is biljarderen geen uitzonderlijke of extreme afwijking, en ja, ik had het ook liever anders gehad, dan was ze zeer waarschijnlijk NOG ouder geworden.

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:39

[quote]
@ IKKE

Paarden met een aanwijsbare bouwfout, zoals die van jou, zijn niet representatief voor een discussie over NB.

Hier ben ik het mee eens.

Iedereen is vrij om een invalide paard aan te houden, die alleen maar kan functioneren met hulpmiddelen, die onnatuurlijk zijn. Beetje simpel van je om dit geval te betrekken in de discussie.

En dit had hij wel wat netter mogen formuleren.

Wil je meer bewijs? Kan hoor. Is niet nodig.

En nee, ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik geef alleen maar aan dat sommige NB-ers zo mogelijk NOG generaliserender zijn dan wat men "mij" probeert te verwijten.

Zolang er nog mensen zijn die denken in termen van wij of zij houden we dit en dat is jammer van de discussie. Onder andere daarom heeft Arabesk een topic geopend voor de FAQ's aangaande paarden met blote voeten.
quote]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:53

EdithHartog schreef:
Citaat:
@ IKKE

Paarden met een aanwijsbare bouwfout, zoals die van jou, zijn niet representatief voor een discussie over NB.

Hier ben ik het mee eens.

Iedereen is vrij om een invalide paard aan te houden, die alleen maar kan functioneren met hulpmiddelen, die onnatuurlijk zijn. Beetje simpel van je om dit geval te betrekken in de discussie.

En dit had hij wel wat netter mogen formuleren.

Wil je meer bewijs? Kan hoor. Is niet nodig.

Zolang er nog mensen zijn die denken in termen van wij of zij houden we dit en dat is jammer van de discussie. Onder andere daarom heeft Arabesk een topic geopend voor de FAQ's aangaande paarden met blote voeten.

Waarom zou mijn voorbeeld NIET representatief zijn? Waarom is de waarneming op vijf paarden WEL representatief voor het gehele paardenbestand?
Hoeveel paarden met bewegings-beïnvloedende bouwfouten zijn er, heb je enig idee?
Het feit dat heel veel paarden zonder ijzers kunnen, is nog steeds niet hetzelfde als dat ALLE paarden zonder zouden kunnen. Hoe kun je dan verwachten dat mensen die zeggen dat ALLE paarden zonder kunnen nog serieus moeten worden genomen. Ik zeg nergens dat alle paarden zonder kunnen OMDAT onze paarden dat toevallig wel kunnen. Als ik dat wel zou zeggen, wordt ik niet serieus genomen. Als iemand het met veel bombarie en "eigen waarneming" op I-net zet en daar een goed geregiseerd publiciteitsverhaal omheen hangt, dan slikt half NL het als zoete koek. Als iemand mij dat kan laten snappen, dan zijn er..........

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 20:58

ikke schreef:

Wat heb je altijd toch weer heerlijk onderbouwde uitspraken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:01

arno8 schreef:
ikke schreef:

Wat heb je altijd toch weer heerlijk onderbouwde uitspraken.

Goh, we kennen elkaar kennelijk al aardig......... Extreme duivel

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:06

ikke schreef:
Waarom zou mijn voorbeeld NIET representatief zijn? Waarom is de waarneming op vijf paarden WEL representatief voor het gehele paardenbestand?
Hoeveel paarden met bewegings-beïnvloedende bouwfouten zijn er, heb je enig idee?
Het feit dat heel veel paarden zonder ijzers kunnen, is nog steeds niet hetzelfde als dat ALLE paarden zonder zouden kunnen. Hoe kun je dan verwachten dat mensen die zeggen dat ALLE paarden zonder kunnen nog serieus moeten worden genomen. Ik zeg nergens dat alle paarden zonder kunnen OMDAT onze paarden dat toevallig wel kunnen. Als ik dat wel zou zeggen, wordt ik niet serieus genomen. Als iemand het met veel bombarie en "eigen waarneming" op I-net zet en daar een goed geregiseerd publiciteitsverhaal omheen hangt, dan slikt half NL het als zoete koek. Als iemand mij dat kan laten snappen, dan zijn er..........

Omdat je keer op keer hetzelfde hoort: Mijn paard kan niet zonder ijzers.
Mijn paard zou ook niet zonder ijzers buitenritten op het harde kunnen maken. Maar wat blijkt? Het kan wel.
Heb ik hieruit mijn algehele conclusie getrokken? Nee, ik zie alle andere voorbeelden. Ik zie ook dat Hiltrud Strasser en Jaime Jackson met onderbouwde verhalen komen en met goede argumenten. Bekende anti-NB smeden zie ik niet met onderbouwde verhalen komen, alleen met geschreeuw dat het maar niks is of ze hosten een site van een prutser die niks met NB te maken heeft.
Of ze gooien een raar anti-NB verhaaltje op bokt en komen vervolgens nooit meer langs om het toe te lichten.
Ondertussen zijn er ook nog goede smeden die niks tegen NB hebben, mits het goed wordt uitgevoerd.
Ook raar dat de anti-NB smeden tientallen klanten tegenkomen die aan ALLE voorwaarden voor goed NB hebben voldaan en waarbij het toch mislukt, terwijl de smeden die positief tegenover NB staan NOOIT zulke klanten tegen komen. Wel klanten waarbij het mis ging omdat ze zich niet lieten controleren.

pink_unicorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:17

arno8 schreef:
ikke schreef:

Omdat je keer op keer hetzelfde hoort: Mijn paard kan niet zonder ijzers.
Mijn paard zou ook niet zonder ijzers buitenritten op het harde kunnen maken. Maar wat blijkt? Het kan wel.
Heb ik hieruit mijn algehele conclusie getrokken? Nee, ik zie alle andere voorbeelden. Ik zie ook dat Hiltrud Strasser en Jaime Jackson met onderbouwde verhalen komen en met goede argumenten. Bekende anti-NB smeden zie ik niet met onderbouwde verhalen komen, alleen met geschreeuw dat het maar niks is of ze hosten een site van een prutser die niks met NB te maken heeft.
Of ze gooien een raar anti-NB verhaaltje op bokt en komen vervolgens nooit meer langs om het toe te lichten.
Ondertussen zijn er ook nog goede smeden die niks tegen NB hebben, mits het goed wordt uitgevoerd.
Ook raar dat de anti-NB smeden tientallen klanten tegenkomen die aan ALLE voorwaarden voor goed NB hebben voldaan en waarbij het toch mislukt, terwijl de smeden die positief tegenover NB staan NOOIT zulke klanten tegen komen. Wel klanten waarbij het mis ging omdat ze zich niet lieten controleren.

omdat de nbers zo vel zijn in het verdedigen in wat hun geloven vertellen mensen die van Nb naar
TB overstappen het niet meer,jullie bekken ze toch af dus tjah zegt meer over jullie dan over hun.

jullie willen geen negative dingen horen,en jullie willen geen uitleg en als er dan een uitleg komt
lesen jullie er overheen.

ik ben tegen NB omdat een voetas gebroken word(bij de oorspronkelijke theorie)
heb ik nu al zo vaak gezegt en al zo vaak uitgelegt

en dat betekend niet dat ik vind dat elk paard op ijzers moet lopen.

maar jullie moeten leren om per paard te kijken,geen 1 paard is het zelfde en geen 1 paard
heeft de zelfde verzorging nodig...Ik ga er terminste niet van uit dat iedereen het het zelfde doet
als ik en respecteer ook iemands mening. En begrijp het ook dat niet iedereen het zo doet zo
als ik mijn paarden hou

gr Nicole

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:24

pink_unicorn schreef:
omdat de nbers zo vel zijn in het verdedigen in wat hun geloven vertellen mensen die van Nb naar
TB overstappen het niet meer,jullie bekken ze toch af dus tjah zegt meer over jullie dan over hun.

Fabeltje.

[quote="pink_unicorn"]
jullie willen geen negative dingen horen,en jullie willen geen uitleg en als er dan een uitleg komt
lesen jullie er overheen.

En er is ook al zo vaak gezegd dat die voetas uiteindelijk weer goed komt en dat het belangrijker is dat het hoefbeen parallel aan de grond staat.... maar daar leezzzzzzz jij weer overheen.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:39

[quote="EdithHartog"

Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden.

[/quote]

Waarom hebben ze dan van nature uit geen ijzers?
Waarom kunnen ze dan niet zonder opeens zomaar?
Waarom zijn er geen hoef en beenproblemen in de natuur?
Waarom zijn er in de natuur geen paarden die slechte hoeven hebben en die daaraan sterven of last hebben?
Gek dat er paarden zijn die echt niet zonder ijzers kunnen Nors opkijken
Maar waardoor wordt het verpest?
Niet door de natuur maar door de ingrepen van de mens.
Als de hoeven van een paard van jongs af aan verpest worden tja...
Dan pas kan ik me voorstellen dat je die gevallen krijgt die echt niet meer zonder ijzers kunnen omdat ze door de mens verpest zijn.
Zet de paarden naar buiten, geef ze het goede voer en laat die ijzers roestten.
Doe dit van veuls af aan en je zult zien dat alle paarden zonder ijzer kunnen.

Ik ben er echt niet blij mee met wat er in de paardenwereld als normaal wordt beschouwd.
Mensen zoals Xenophon en Clarck.
Steeds wordt maar gezegd dat het mensen van de oudheid zijn en dat ze niks meer met het heden te maken hebben.
Geweldig argument want bedenk wel dat die ijzers ook uit de oudheid zijn Gestoord
´Jaee, maar nú hebben we wiggen en speciaal beslag met silicoon etc etc.´
Ijzer is ijzer en blijft ijzer, en ijzer hoort niet onder de hoeven van een paard.
Het lost ook niks op want waarom stuurt de man die ik niet wil noemen en de site die niet genoemd mag worden een paard met te lange steunsels naar de slacht????
Omdat een ijzer niks meer waard is dus weg met die handel, het is niet op te lossen zo (en daarmee ook geen centen).
PECH!!!
80% van de paarden in NL wordt voor hun 6de levensjaar geslacht wegens been en hoefproblemen.
Schrikbarend gewoon!!
Ijzers dit en ijzers dat maar uiteindelijk komen ze toch in de slacht dus dan moet er toch iets mis zijn?

Het kan confronterend zijn om zo iets te horen dat lijkt me duidelijk.
Mensen willen (althans de meeste) het beste voor hun paard en als ze dan pral te horen krijgen dat het gewoon dierenmishandeling is worden ze boos, staan ze paf en willen er niks meer van horen.
De waarheid kan hard zijn, maar om je van de waarheid af te sluiten is nog véél en véél erger.
Het probleem is gewoon...
Mensen doen het al eeuwen, er zijn nog steeds problemen die in de wind geslagen worden.
Het blijkt allemaal goed te zijn zo, leuk, fijn en wel.
Andere leren van andere en weten uiteindelijk niet anders.
De kampioenen gebruiken ook hoefijzers, dus waarom zou het slecht zijn?
Waarom zouden zei hun dierenmishandelen?
Immers je kunt een mishandeld paard niet in de top uitbrengen, toch?
Maar daarbij hebben de champs het ook maar van een regulier iemand geleerd dus.
Nu er eindelijk meer duidelijkheid is in de anatomie van de hoef en het welzijn van het paard vinden er geen extreme aanpassingen plaats maar word gewoon doorgewerkt met dezelfde oude koek.
Daardoor krijg je dus meningsverschillen, discussies en groepjes.
Mensen bergijpen elkaar niet en worden boos omdat ze blijkbaar hun paard aan het mishandelen zijn.
Alles loopt uit tot een strijd en daarmee help je de paarden voor geen meter.
De wet gewoon nieuw omsmijten, nieuwe regeling over het houden van paarden en vooral wie een paard mag houden (iedere groentje kan zomaar een paard kopen), nieuwe wedstrijdregels (ieder paard is anders dus eigen keus om spoor of bit te gebruiken).
Regels die zich richtten op het paard en niet die naar het gemak van de mens.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:42

Kijk, dat vind ik nou jammer, dat op de man/vrouw spelen. Dat voegt niks toe.

Sommige NB aanhangers zijn ervan overtuigd dat hun aanpak voor 100% van de paarden de goede aanpak is. Da's een beetje teveel van het goede, dat kan ook eenvoudigweg niet. Er zullen altijd paarden zijn die, om zo comfortabel mogelijk te kunnen lopen (en dan heb ik het nog niet eens over bereden of aangespannen worden) beslag nodig hebben, soms met de nodige aanpassingen.
Een andere keuze is natuurlijk al deze dieren in te laten slapen, maar dat wil volgens mij niemand, toch?

Een paard dat alleen in de wei staat en geen gebreken heeft kan denk ik prima zonder ijzers.

En voor de rest is het de keuze aan de eigenaar tesamen met diens hoefsmid om te bepalen of ijzers gewenst of noodzakelijk zijn. Ik ben het met NB'ers eens dat sommigen dit te onnadenkend of vanzelfsprekend doen, maar ik ga er vanuit dat zeker de meeste goed opgeleide hoefsmeden weten waar ze mee bezig zijn. Als de paardeneigenaren daarnaar luisteren is het paard nog niet zo slecht af lijkt me.

Ik weet dat de NB'ers het met het dit bovenstaande hartgrondig oneens zijn, maar ik denk dat je niet zoveel bereikt door de absolute toon die sommige NB'ers hanteren. Dat stoot alleen maar af. Je krijgt denk ik pas echt succes als een heel bekende topruiter zich "bekeert" tot het NB en dat ook uitdraagt. Dan wil ineens iedereen. Kijk maar hoeveel mensen er zijn gaan paardrijden geinspireerd door Anky en hoeveel mensen er geen dwarsfluit zijn gaan spelen, geinspireerd door Berdien Stenberg...
Overigens, dan moet je pas echt gaan uitkijken want dan komen er ineens allerlei beunhazen die geld ruiken en of onze paardjes daar beter mee af zijn??

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:47

Over paardensport heb ik ook zo mijn mening, maar dat terzijde.

IJzers worden veel te vanzelfsprekend als een oplossing gezien.
IJzers worden gebruikt uit gemakzucht.
Geen zin om een 24/7 weidegang voor je paard te regelen? Heb je hem liever de hele dag lekker makkelijk op stal staan en wil je toch flinke buitenritten maken? IJzer er onder en het is opgelost.

Ik ken niet veel hoefsmeden die zullen zeggen: "Ja hee, regel jij eerst maar eens een fatsoenlijke huisvesting voor je paard zodat zijn hoeven de kans krijgen om goed te groeien, als het dan nog niet gaat zullen we wel kijken of een ijzer nodig is".

Daarom is er wat mij betreft een cultuuromslag nodig.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:52

pjotrg schreef:
Kijk, dat vind ik nou jammer, dat op de man/vrouw spelen.

En voor de rest is het de keuze aan de eigenaar tesamen met diens hoefsmid om te bepalen of ijzers gewenst of noodzakelijk zijn. Ik ben het met NB'ers eens dat sommigen dit te onnadenkend of vanzelfsprekend doen, maar ik ga er vanuit dat zeker de meeste goed opgeleide hoefsmeden weten waar ze mee bezig zijn. Als de paardeneigenaren daarnaar luisteren is het paard nog niet zo slecht af lijkt me.

Ik weet dat de NB'ers het met het dit bovenstaande hartgrondig oneens zijn, maar ik denk dat je niet zoveel bereikt door de absolute toon die sommige NB'ers hanteren. Dat stoot alleen maar af. Je krijgt denk ik pas echt succes als een heel bekende topruiter zich "bekeert" tot het NB en dat ook uitdraagt. Dan wil ineens iedereen. Kijk maar hoeveel mensen er zijn gaan paardrijden geinspireerd door Anky en hoeveel mensen er geen dwarsfluit zijn gaan spelen, geinspireerd door Berdien Stenberg...
Overigens, dan moet je pas echt gaan uitkijken want dan komen er ineens allerlei beunhazen die geld ruiken en of onze paardjes daar beter mee af zijn??

Maar kijk er zijn ook genoeg goed opgeleide hoefsmeden die er een ijzer onderslaan terwijl ze weten dat dat paard over 1 maand toch in de slacht zal belanden.
Waarom er een hoefijzer onderslaan als ze al van te voren weten dat het toch niks helpt?
Wegens de centen.
Maar rinkelt er dan geen bel?
Er moet toch iets mis zijn als alles niet helpt?
En die hoefsmid die ik niet noem stuurde een paard met te lange steunsels naar de slacht.
Een ijzer helpt niet meer en NB is al helemaal niks (meneer NS.) naar de slacht ermee.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:59

arno8 schreef:

Daarom is er wat mij betreft een cultuuromslag nodig.

Daarom vind ik het zo belangrijk dat de wet aangepast moet worden.
Maximaal 24/7 weidegang en als minimaal17/7 weidegang, anders geen paard.
Tuurlijk er zullen veel mensen de mogelijkheid niet hebben om hun paard zolang buiten te kunnen zetten maarja...
Niet iedereen kan een prive dierentuin hebben helaas.
Of het is dit of het is dat.
Confronterend?
Ik weet maar zie dit niet als persoonlijke aanval.

Sorry ik ga off nu Lips are sealed

EdithHartog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 21:59

hns schreef:
[quote="EdithHartog"

Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden.

Waarom zijn er in de natuur geen paarden die slechte hoeven hebben en die daaraan sterven of last hebben?
Dan pas kan ik me voorstellen dat je die gevallen krijgt die echt niet meer zonder ijzers kunnen omdat ze door de mens verpest zijn.
[/quote]

Goh, waar was jij al die pagina's ! Pling
Je moet mijn citaat wel in z'n waarde laten maar ik kan me voorstellen dat je geen 27 pagina's discussie door gaat lezen en de afzonderlijke meningen gaat peilen. Ik doel op het feit dat het gros van de beslagen paarden onnodig op ijzers staat. Aan de andere kant zijn er mensen die jaren achter elkaar geprobeerd hebben hun paard van de ijzers af en rad te krijgen. Uiteindelijk lukt dat niet en wordt gekozen voor het welzijn van het paard. Dan maar ijzers...
In een paar procent van de gevallen biedt ook NB geen oplossing meer... Hoe komt dat. Soms een lichamelijk gebrek, soms pure en onomkeerbare deformatie van de hoef. Noem het maar.

Ik vind wel dat (let op:) sommige nb'ers nogal stellig zijn in hun bewering dat alle paarden blootsvoets kunnen lopen. Dat wekt inderdaad afkeer op. Stel je zelf maar eens voor als je zo'n paard zou hebben, je wilt graag blootsvoets maar het gaat niet, dan toch maar ijzers, ook al gaat dat tegen al je principes in. Nou, klaar ben je dan.

Groeten Edith

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:08

pink_unicorn schreef:

Ja, je hebt het idd héél vaak gezegd ja. En nee, je hebt nog helemaal nièts uitgelegd. Je roept alleen maar. En je leest niet eens. Als je wèl had gelezen (en je had verdiept), dan bleef je dit niet steeds roepen.

En de rest van je post... laat maar.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:09

Ja, EdithHartog daarin ga ik wel mee. Want hns; wat nu als ik een jaarling heb met een bokhoef of een steltvoet? Ook niets aan doen? Is dat dan ook onze schuld? Jij suggereert dat alle paarden zonder ijzers kunnen en dat de meeste hoefproblemen door het gebruik van ijzers komen. Ja, als je Beun de Haas als smid hebt natuurlijk wel, ja.

Je kan die jaarling voor de rest van zijn leven met die gruwelijk ongelijke voeten laten lopen en hem, onverkoopbaar als hij is, door laten sukkelen. Je kan hem ook helpen met een ijzer zodat hij de rest van zijn leven plezier heeft van goede voeten.. De keuze is dan toch wel heel makkelijk voor mij!

Natuurlijk ben ik, en met mij zo'n 90% van alle andere goed nadenkende smeden Knipoog , het met je eens dat veel paarden onnodig op ijzers staan. Ik adviseer mijn klanten die graag ijzers willen daar ook negatief over, als ik het niet nodig acht. Maar het is nog steeds ieders vrije keus natuurlijk, net als dat het je eigen vrije keus is om je paard ijzerloos, bitloos of wat dan ook te laten!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:12

EdithHartog schreef:

Ik vind wel dat (let op:) sommige nb'ers nogal stellig zijn in hun bewering dat alle paarden blootsvoets kunnen lopen. Dat wekt inderdaad afkeer op. Stel je zelf maar eens voor als je zo'n paard zou hebben, je wilt graag blootsvoets maar het gaat niet, dan toch maar ijzers, ook al gaat dat tegen al je principes in. Nou, klaar ben je dan.

Groeten Edith

Ik kan me wel vinden in die stelligheid, maar met mate: Op het forum van hoefnatuurlijk heb ik inderdaad mensen langs zien komen waarbij het paard inderdaad niet zonder ijzers kon. Ze hadden allemaal 1 ding gemeen: het paard had hiervoor een lange tijd op ijzers gestaan. Hierdoor was waarschijnlijk het hoefbeen zo erg misvormd, dat blootsvoets alleen met pijn gepaard kon gaan.
Er zijn mensen die zeggen dat je zelfs in zo'n geval toch over kunt gaan op blootsvoets. Zelf weet ik het niet en ik ben blij dat mijn paarden niet te lang op ijzers hebben gestaan en dat ik niet voor zo'n moeilijke keuze sta.

Maar dit neemt niks af van mijn stelligheid dat alle paarden zonder ijzers zouden kunnen. Als je ze maar van begin af aan goed bekapt en als je er maar geen rare dingen mee gaat doen.
Ik zie ijzers in heel veel gevallen nog steeds als een (onacceptabel) hulpmiddel om onnatuurlijke prestaties van een paard te eisen, ten koste van het welzijn van het paard.
Hoe je het ook wend of keert, dit is een feit in veel gevallen. Je wilt meer van je paard, hoe doe je dat? Door een hoefijzer er onder te slaan. Oftewel door een stuk van zijn welzijn (gezonde voeten) in te leveren.
Maar we willen toch allemaal het beste voor ons paard?
Niet dus. Sommige mensen willen het beste van hun paard.
Dit is helaas zo in veel gevallen.
Ik doel nu niet op de mensen die echt het beste met hun paard voor hebben en er daarom ijzers onder lieten slaan. Ik doel op mensen die denken: Ach, paard heeft probleempje aan de voeten, snel oplossen/wegmoffelen zodat ik snel weer wedstrijden kan rijden.

hns

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 22:13

EdithHartog schreef:
hns schreef:

Goh, waar was jij al die pagina's ! Pling

Ik ben begonnen bij pagina 4 Knipoog Haha! ik hield me gewoon stil en las mee Cool

Je moet mijn citaat wel in z'n waarde laten maar ik kan me voorstellen dat je geen 27 pagina's discussie door gaat lezen en de afzonderlijke meningen gaat peilen. Ik doel op het feit dat het gros van de beslagen paarden onnodig op ijzers staat. Aan de andere kant zijn er mensen die jaren achter elkaar geprobeerd hebben hun paard van de ijzers af en rad te krijgen. Uiteindelijk lukt dat niet en wordt gekozen voor het welzijn van het paard. Dan maar ijzers...
In een paar procent van de gevallen biedt ook NB geen oplossing meer... Hoe komt dat. Soms een lichamelijk gebrek, soms pure en onomkeerbare deformatie van de hoef. Noem het maar.

Groeten Edith

Goed ok in een paar procent lost NB ook niks meer op.
Maar hoe zit het met die 80% die op borden belandt zijn omdat ijzers niet meer hielpen?
En als ik een paard zou hebben die echt niet blootsvoets kan tja.
Dan is het geloof ik weer eens de schuld van de mens Boos!
Of ik er ijzers onder zou slaan?
Daar zou ik nog wel eens 2 keer over nadenken lijkt me.
Want als ik het leven van mijn paard er maar mee kan uitstrekken tot een jaartje of twee en zeker weet dat die later toch in de slacht komt vanwege zijn hoeven dan wil ik hem die twee komende jaren niet verder zien lijden.
Laatst bijgewerkt door hns op 19-12-06 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt