Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Arabesk schreef:Een hoefsmid is geen veearts....
klopt als een bus
Bovendien inzichten veranderen constant vooral in de wetenschappelijke wereld.
klopt ook, maar soms worden nieuwere ideeën later toch weer onderuitgehaald, danwel blijft de stammenoorlog bestaan, kijk maar naar de inzichten over dieeten
Bij paarden en hoeven is een soort vacuum ontstaan: veeartsen bemoeien zich niet met hoeven, althans beperkt, omdat dit het terrein van de HS is. De hoefsmeden doen geen wetenschappelijk onderzoek omdat dit het terrein van VA-en is.
Soms werken ze ook goed samen.....
Hierdoor wordt heel fijn... dus geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoeven.
Ja en dat is nou echt jammer! Een publikatie van een wetenschapper die op basis van zijn ervaringen (empirisch) een boek schrijft is nog niet hetzelfde als een grootschalig onderzoek
Hoe kan het toch dat we nog steeds middeleeuwse praktijken loslaten op onze paarden? Hallo! We leven in 2006. Op het gebied van paardenhoeven en ijzers is er schrikbarend weinig veranderd.
Dat zou ook kunnen betekenen dat het werken met ijzers al heel lang goed bevalt![]()
Citaat:Overtuigd dat de diergeneeskundige wereld opgetogen zou zijn om de oorzaak van de kreupelheid en de voortijdige euthanasie van zoveel paarden te kennen, was hij onthutst dat zijn werk werd versmaad en verkeerd voorgesteld, z'n wetenschappelijke informatie achtergehouden door z'n meerderen en de professors aan de Universiteit, en hijzelf 'veroordeeld zonder te worden gehoord en zonder onderzoek'.
arno8 schreef:Het werken met ijzers bevalt niet al heel lang goed:
In het begin van de 19e eeuw toonde Bracy Clark (dierenarts) al aan dat hoefijzers enorm schadelijk zijn voor een paard. Ook liet hij zien dat een paard zonder kan. Als bewijs reed hij 140 kilometer in drie dagen met een onbeslagen paard.
Uit Strassers Een paardenleven lang gezond:Citaat:Overtuigd dat de diergeneeskundige wereld opgetogen zou zijn om de oorzaak van de kreupelheid en de voortijdige euthanasie van zoveel paarden te kennen, was hij onthutst dat zijn werk werd versmaad en verkeerd voorgesteld, z'n wetenschappelijke informatie achtergehouden door z'n meerderen en de professors aan de Universiteit, en hijzelf 'veroordeeld zonder te worden gehoord en zonder onderzoek'.
arno8 schreef:1 voorbeeld van een van de eersten die gedegen onderzoek naar ijzers deed en daar zijn conclusie uit trok.
Deze persoon ondervond veel weerstand.
Gelukkig zijn we nu een stuk verder en is het algemeen bekend dat ijzers schade veroorzaken, daar gaat de discussie ook al lang niet meer over.
Ook (goede) smeden leggen liever geen ijzer onder een paard.
En je rekensommetje, daar ga ik niet in mee.
100% van de paarden zou zonder ijzers kunnen, als de hoeven vanaf hun geboorte fatsoenlijk bijgehouden zouden zijn (niet verpest door ijzers)en als we er geen irreële eisen aan stellen (zoals 160 km. op een dag lopen).
EdithHartog schreef:En daar gaan we weer.... Waarom voel je je toch zo persoonlijk aangesproken? Er is helemaal niemand die jou beticht van dierenbeulerij of zegt dat je je bek moet houden. 'K snap echt niet hoe je hier bij komt, wellicht een zeurend stemmetje in je achterhoofd die je influistert dat je het ook liever anders had gezien?
Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden. Dat betekent, in de ogen van deze NB extremist (hoezo gereraliserend?) niet dat je een dierenbeul bent maar dat je paard gewoon pech heeft en dat jij vooral afhankelijk bent van een hele goede smid die het niet erger maakt.
Sjezus, zo kun je toch nooit een gesprek aangaan als iedereen alles op zichzelf betrekt in plaats van de grote gemene deler te zien!
Citaat:@ IKKE
Lijkt me niet meer dan normaal, dat je niet namens iemand een mening gaat geven. Stond toch
@ janne 19 boven ? Je slaakt wel kreten, maar je verteld niets over de achtergrond van het paard. Neem aan dat het een super draver was, gezien de door jou opgegeven max snelheid Paarden lijden altijd door ijzers(ze kunnen het helaas niet vertellen) Paarden met een aanwijsbare bouwfout, zoals die van jou, zijn niet representatief voor een discussie over NB. Iedereen is vrij om een invalide paard aan te houden, die alleen maar kan functioneren met hulpmiddelen, die onnatuurlijk zijn. Beetje simpel van je om dit geval te betrekken in de discussie. Ben het overigens niet eens met je stelling dat sterk afslijtende hoeven moeten leiden tot beslag. Geduld, gewenning aan NB en misschien hoefschoenen hadden uitkomst kunnen brengen..heb je dat allemaal geprobeerd, voordat hij op ijzers ging ? HG.
EdithHartog schreef:Wat te zeggen van dit bericht door Adrian:Citaat:@ IKKE
Paarden met een aanwijsbare bouwfout, zoals die van jou, zijn niet representatief voor een discussie over NB.
Hier ben ik het mee eens.
Iedereen is vrij om een invalide paard aan te houden, die alleen maar kan functioneren met hulpmiddelen, die onnatuurlijk zijn. Beetje simpel van je om dit geval te betrekken in de discussie.
En dit had hij wel wat netter mogen formuleren.
Wil je meer bewijs? Kan hoor. Is niet nodig.
En nee, ik voel me niet persoonlijk aangesproken, ik geef alleen maar aan dat sommige NB-ers zo mogelijk NOG generaliserender zijn dan wat men "mij" probeert te verwijten.
Zolang er nog mensen zijn die denken in termen van wij of zij houden we dit en dat is jammer van de discussie. Onder andere daarom heeft Arabesk een topic geopend voor de FAQ's aangaande paarden met blote voeten.
ikke schreef:Jij bent een blinde volgeling, dat is nu wel duidelijk..........
arno8 schreef:ikke schreef:Jij bent een blinde volgeling, dat is nu wel duidelijk..........
Wat heb je altijd toch weer heerlijk onderbouwde uitspraken.
ikke schreef:Waarom zou mijn voorbeeld NIET representatief zijn? Waarom is de waarneming op vijf paarden WEL representatief voor het gehele paardenbestand?
Hoeveel paarden met bewegings-beïnvloedende bouwfouten zijn er, heb je enig idee?
Het feit dat heel veel paarden zonder ijzers kunnen, is nog steeds niet hetzelfde als dat ALLE paarden zonder zouden kunnen. Hoe kun je dan verwachten dat mensen die zeggen dat ALLE paarden zonder kunnen nog serieus moeten worden genomen. Ik zeg nergens dat alle paarden zonder kunnen OMDAT onze paarden dat toevallig wel kunnen. Als ik dat wel zou zeggen, wordt ik niet serieus genomen. Als iemand het met veel bombarie en "eigen waarneming" op I-net zet en daar een goed geregiseerd publiciteitsverhaal omheen hangt, dan slikt half NL het als zoete koek. Als iemand mij dat kan laten snappen, dan zijn er..........
arno8 schreef:ikke schreef:Waarom zou mijn voorbeeld NIET representatief zijn? Waarom is de waarneming op vijf paarden WEL representatief voor het gehele paardenbestand?
Hoeveel paarden met bewegings-beïnvloedende bouwfouten zijn er, heb je enig idee?
Het feit dat heel veel paarden zonder ijzers kunnen, is nog steeds niet hetzelfde als dat ALLE paarden zonder zouden kunnen. Hoe kun je dan verwachten dat mensen die zeggen dat ALLE paarden zonder kunnen nog serieus moeten worden genomen. Ik zeg nergens dat alle paarden zonder kunnen OMDAT onze paarden dat toevallig wel kunnen. Als ik dat wel zou zeggen, wordt ik niet serieus genomen. Als iemand het met veel bombarie en "eigen waarneming" op I-net zet en daar een goed geregiseerd publiciteitsverhaal omheen hangt, dan slikt half NL het als zoete koek. Als iemand mij dat kan laten snappen, dan zijn er..........
Omdat je keer op keer hetzelfde hoort: Mijn paard kan niet zonder ijzers.
Mijn paard zou ook niet zonder ijzers buitenritten op het harde kunnen maken. Maar wat blijkt? Het kan wel.
Heb ik hieruit mijn algehele conclusie getrokken? Nee, ik zie alle andere voorbeelden. Ik zie ook dat Hiltrud Strasser en Jaime Jackson met onderbouwde verhalen komen en met goede argumenten. Bekende anti-NB smeden zie ik niet met onderbouwde verhalen komen, alleen met geschreeuw dat het maar niks is of ze hosten een site van een prutser die niks met NB te maken heeft.
Of ze gooien een raar anti-NB verhaaltje op bokt en komen vervolgens nooit meer langs om het toe te lichten.
Ondertussen zijn er ook nog goede smeden die niks tegen NB hebben, mits het goed wordt uitgevoerd.
Ook raar dat de anti-NB smeden tientallen klanten tegenkomen die aan ALLE voorwaarden voor goed NB hebben voldaan en waarbij het toch mislukt, terwijl de smeden die positief tegenover NB staan NOOIT zulke klanten tegen komen. Wel klanten waarbij het mis ging omdat ze zich niet lieten controleren.
pink_unicorn schreef:omdat de nbers zo vel zijn in het verdedigen in wat hun geloven vertellen mensen die van Nb naar
TB overstappen het niet meer,jullie bekken ze toch af dus tjah zegt meer over jullie dan over hun.
pjotrg schreef:Kijk, dat vind ik nou jammer, dat op de man/vrouw spelen.
En voor de rest is het de keuze aan de eigenaar tesamen met diens hoefsmid om te bepalen of ijzers gewenst of noodzakelijk zijn. Ik ben het met NB'ers eens dat sommigen dit te onnadenkend of vanzelfsprekend doen, maar ik ga er vanuit dat zeker de meeste goed opgeleide hoefsmeden weten waar ze mee bezig zijn. Als de paardeneigenaren daarnaar luisteren is het paard nog niet zo slecht af lijkt me.
Ik weet dat de NB'ers het met het dit bovenstaande hartgrondig oneens zijn, maar ik denk dat je niet zoveel bereikt door de absolute toon die sommige NB'ers hanteren. Dat stoot alleen maar af. Je krijgt denk ik pas echt succes als een heel bekende topruiter zich "bekeert" tot het NB en dat ook uitdraagt. Dan wil ineens iedereen. Kijk maar hoeveel mensen er zijn gaan paardrijden geinspireerd door Anky en hoeveel mensen er geen dwarsfluit zijn gaan spelen, geinspireerd door Berdien Stenberg...
Overigens, dan moet je pas echt gaan uitkijken want dan komen er ineens allerlei beunhazen die geld ruiken en of onze paardjes daar beter mee af zijn??
arno8 schreef:
Daarom is er wat mij betreft een cultuuromslag nodig.
hns schreef:[quote="EdithHartog"
Volgens mij is het algemeen bekend dat er helaas paarden zijn die, om wat voor reden dan ook, niet zonder ijzers kunnen maar dat dat maar een zeer klein percentage is van het totale aantal beslagen paarden.
pink_unicorn schreef:ik ben tegen NB omdat een voetas gebroken word(bij de oorspronkelijke theorie)
heb ik nu al zo vaak gezegt en al zo vaak uitgelegt
EdithHartog schreef:
Ik vind wel dat (let op:) sommige nb'ers nogal stellig zijn in hun bewering dat alle paarden blootsvoets kunnen lopen. Dat wekt inderdaad afkeer op. Stel je zelf maar eens voor als je zo'n paard zou hebben, je wilt graag blootsvoets maar het gaat niet, dan toch maar ijzers, ook al gaat dat tegen al je principes in. Nou, klaar ben je dan.
Groeten Edith
EdithHartog schreef:hns schreef:
Waarom hebben ze dan van nature uit geen ijzers?
Waarom kunnen ze dan niet zonder opeens zomaar?
Waarom zijn er geen hoef en beenproblemen in de natuur?
Waarom zijn er in de natuur geen paarden die slechte hoeven hebben en die daaraan sterven of last hebben?
Gek dat er paarden zijn die echt niet zonder ijzers kunnen![]()
Maar waardoor wordt het verpest?
Niet door de natuur maar door de ingrepen van de mens.
Als de hoeven van een paard van jongs af aan verpest worden tja...
Dan pas kan ik me voorstellen dat je die gevallen krijgt die echt niet meer zonder ijzers kunnen omdat ze door de mens verpest zijn.
Zet de paarden naar buiten, geef ze het goede voer en laat die ijzers roestten.
Doe dit van veuls af aan en je zult zien dat alle paarden zonder ijzer kunnen.
Goh, waar was jij al die pagina's !![]()
Ik ben begonnen bij pagina 4![]()
ik hield me gewoon stil en las mee
![]()
Je moet mijn citaat wel in z'n waarde laten maar ik kan me voorstellen dat je geen 27 pagina's discussie door gaat lezen en de afzonderlijke meningen gaat peilen. Ik doel op het feit dat het gros van de beslagen paarden onnodig op ijzers staat. Aan de andere kant zijn er mensen die jaren achter elkaar geprobeerd hebben hun paard van de ijzers af en rad te krijgen. Uiteindelijk lukt dat niet en wordt gekozen voor het welzijn van het paard. Dan maar ijzers...
In een paar procent van de gevallen biedt ook NB geen oplossing meer... Hoe komt dat. Soms een lichamelijk gebrek, soms pure en onomkeerbare deformatie van de hoef. Noem het maar.
Ik vind wel dat (let op:) sommige nb'ers nogal stellig zijn in hun bewering dat alle paarden blootsvoets kunnen lopen. Dat wekt inderdaad afkeer op. Stel je zelf maar eens voor als je zo'n paard zou hebben, je wilt graag blootsvoets maar het gaat niet, dan toch maar ijzers, ook al gaat dat tegen al je principes in. Nou, klaar ben je dan.
Groeten Edith