[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alytuiere

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 06:38

dynamiek kijk goed naar de calcium waarden van de Pavo en Havens. Ik weet van de Pavo dat daar extra calcium aan toegevoegd is en dat is ook niet zo goed bij hoefbevangheid. Maar ook voor de magnesium geldt dat lang bijvoeren schadelijk kan zijn.. het is echt zoo verschillend voor ieder paard

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:37

@Dynamiek; HOI!!! Long time no hear! Even over dat Nature's Best; ten tijde dat Kylian bevangen werd voerde ik dat, en van de dierenarts mocht ik het niet meer voeren. Ik zou dat dus niet kiezen. Een paar pagina's terug in dit topic staat de naam van de importeur van Dodson & Horell die in Hardenberg zit. Misschien kun je contact met hem opnemen en kun je rechtstreeks bij hem bestellen!?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 08:57

Isapaardje schreef:
Vergeet wel eens dat ik met "smurfenvoetjes" te maken heb haha.

Weet wat je bedoeld, heb sinds 3 maanden ook 2 van die smurfjes Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:26

Embe: Ik geef Indiana (quarter, ca. 500 kilo) ongeveer 300 gram Spillers per dag (2 x 150 gram) en daar dan een heel klein beetje magnesium door 1 x per dag.
De Spillers is eigenlijk meer voor de show (de rest van de paarden krijgen ook voer) en je moet toch iets hebben om de magnesium, die overigens niet lekker gevonden wordt, door te doen.

En inderdaad, het is een heel gepuzzel.

Oh ja, ze krijgt voor de vitaminen en mineralen 1 pavo koek per dag. Ze begon op een gegeven moment nl. poep te eten en toen heb ik zo bedacht dat ze iets te kort kwam.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:27

Kymalin schreef:
@Dynamiek; HOI!!! Long time no hear! Even over dat Nature's Best; ten tijde dat Kylian bevangen werd voerde ik dat, en van de dierenarts mocht ik het niet meer voeren. Ik zou dat dus niet kiezen. Een paar pagina's terug in dit topic staat de naam van de importeur van Dodson & Horell die in Hardenberg zit. Misschien kun je contact met hem opnemen en kun je rechtstreeks bij hem bestellen!?

Hay Kymalin, hoest met je paard? Met dynamiek gaat het momenteel goed en blijft stabiel speciaal beslag met zooltjes en siliconen werken goed, staat nog steeds overdag op het stukje zand, en mag daarna altijd nog 2 uurtjes grazen op de weide.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:28

romeorowan schreef:
Embe: Ik geef Indiana (quarter, ca. 500 kilo) ongeveer 300 gram Spillers per dag (2 x 150 gram) en daar dan een heel klein beetje magnesium door 1 x per dag.
De Spillers is eigenlijk meer voor de show (de rest van de paarden krijgen ook voer) en je moet toch iets hebben om de magnesium, die overigens niet lekker gevonden wordt, door te doen.

En inderdaad, het is een heel gepuzzel.

Oh ja, ze krijgt voor de vitaminen en mineralen 1 pavo koek per dag. Ze begon op een gegeven moment nl. poep te eten en toen heb ik zo bedacht dat ze iets te kort kwam.

Ik voer 1 maal daags ook 1 pavokoek voor de vitaminen, en ook dynamiek begon verleden week poep te eten Misselijk

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:34

Ik heb onlangs Pavo gebeld voor de inhoud van die koeken omdat ik zag dat ze zetmeel en suikers bevatten, iets wat niet goed is voor pony's die door deze twee stoffen bevangen raken.
Er zou 32% suiker/zetmeel in een koek zitten, maar volgens die mevrouw is dat voor de hele doos en valt het dan per koek wel mee. Hmmm ... volgens mij bereken je procenten anders en geef je dus per stukje koek 32% suiker/zetmeel.

Voor mij een reden om deze koeken in ieder geval niet aan mijn pony te geven.

Daarbij; vergis je niet in de hoge waarden van vitaminen e.d. Ze zijn als synthetische stof toegevoegd en daarom zijn de waarden veel hoger dan voer waar natuurlijke vitaminen in zitten. Dit omdat natuurlijke grondstoffen veel beter door het lichaam worden verwerkt dan synthetische stoffen.

Er zijn inmiddels wel steeds meer voermerken die werken met natuurlijke ingredienten, maar ook met verminderde suiker en zetmeel waarden. Als je op die 3 dingen let, kom je vast op een goed voer uit.

Verder ben ik het er mee eens dat je niet zomaar van alles wat hier de revue passeert moet uitproberen. Het zijn slechts tips en vooral ervaringen van andere mensen met hun hoefbevangen paard. Overweeg alles wat je leest, en kijk of het bij je paard past. Dit jaar heb ik ook de fout gemaakt door te snel van het een naar het ander te switchen als iets niet werkt en daarmee ging het van kwaad tot erger omdat ik het de kans niet gaf om aan te laten slaan.

Oh ja, en voer wat geschikt is voor hoefbevangen paarden, zal nooit kunnen voorkomen dat een paard niet meer bevangen raakt. Er zijn zoveel meer factoren die meespelen. Zo let ik altijd goed op, dacht ik, maar had er geen erg in dat mijn pony een darminfectie had. Ondanks al een tijd lang dunne mest, maar ik dacht dat dit aan het zand lag. Niet dus ... en door de slechte darmwerking is de stofwisseling in de knoop geraakt en heeft zich dat weer in de vrij ernstige bevangenheid vertaald.
Wel stond ook zij mest te eten. Ik dacht ook voor een tekort aan vitaminen oid, maar volgens mijn veearts kan het ook zijn omdat ze nuttige stoffen zocht voor een goede darmflora ...

Het blijft dus altijd opletten als ze het ooit eens gehad hebben.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 09:58

@Isapaardje; Helemaal mee eens! Met gezond verstand kom je een heel eind en het blijft altijd opletten. En over die speciaalvoeren voor hoefbevangen paarden, het is inderdaad geen garantie dat ze het niet weer krijgen maar wel een stuk verantwoorder dan gewoon weer over te gaan op de sportbrok met daarnaast een flinke berg kuilvoer om het maar even zwart/wit te stellen Knipoog

@Dynamiek; De importeur van D&H is Rene Wielens uit Haaksbergen, hij kan je misschien vertellen wie bij jou in de buurt dat voer van hem afneemt en wat er eventueel anders te regelen valt.

En met m'n peerd gaat het super, geen dag kreupel meer geweest, en vant zomer ben ik een stuk of 6x gestart en nu we hebben nu 11 winstpunten in de L1. Hij staat op ijzers zonder lip en de ijzers zijn iets terug gelegd en de toon iets teruggevijld waardoor de voet makkelijker kan afrollen, het werkt super! Ik voer nu 2 x per dag anderhalve schep D&H, 2 uurtjes weidegang en 2x droog hooi en ik maak het de 2 x dat ik het in combinatie met D&H geef nat, omdat het nieuw hooi is en ik bang ben dat hij dan weer teveel voedingsstoffen in 1x krijgt. Door het hooi te weken haal je de voedingsstoffen uit het hooi en blijft maagvulling over. Hij is trouwens flink afgevallen en ziet er nu mooi slank uit Cool

En jij dan? Rijd je ook weer met Dynamiek?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:29

Ga het nummer van die man eens opzoeken en eens informeren of er iemand bij mij het in de buurt verkoopt.

Ja ik ben weer aan het rijden en het gaat erg goed.
Ik heb gelukkig nog oud hooi voor nog 1,5 maand en dan moet ik ook weer op nieuw hooi over, dat heb ik zeg maar 1 maand geleden nieuw gekregen.
Dynamiek is me toch een party afgevallen zo dat staat wel een stuk beter zo. verders voer ik veel oud hooi en maar 1 koek op een dag, verders niks anders.

Zouden bevangen paarden in de winter wel wat winterwortels mogen?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 11:51

Wortels mag wel, maar met mate. Ik geef ongeveer 2 per dag. En 1x per dag zo'n Pavo koek klinkt niet echt veel, maar daar zou ik ook niet teveel van geven (lees berichten vorige pagina). Ik ben begonnen met dat D&H voer met 2x per dag een halve schep en heb dat langzaam uitgebouwd naar 2x anderhalve schep. het voer is een mengsel van brokjes en gras, stro enzo waardoor ze er lekker lang mee doen. Er zit ook magnesium in. Ik voer niet apart nog een keer magnesium.

Wel super dat je ook weer rijdt! Doe je weer alles met dr?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:06

Nee dat van de Pavokoek ben ik ook niet blij mee, maarja ik had niks anders om te geven, kymalin heb jij die telefoonnummer van die man van D&H voer?

Ik doe wel veel dingen heb ook alweer een bosritje gemaakt van 2 uur, maar rustig aan stappen en een beetje draven, nu ineens houdt mijn ponyruiter er weer mee op dus ik moet me alleen vermaken op het land te rijden, krijg mijn paard namelijk niet alleen over straat naar het bos.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:07

Sorry kymalin had het niet goed gelezen van je ga effe teruglezen voor die leverancier Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 12:40

Kymalin schreef:
@Dynamiek; De importeur van D&H is Rene Wielens uit Haaksbergen, hij kan je misschien vertellen wie bij jou in de buurt dat voer van hem afneemt en wat er eventueel anders te regelen valt.

Slapen Haha!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:14

Ja dat krijg je ervan als je de gehele dag remie op kantoor bent Bloos

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:18

Gelukkig heb ik een collega tegenover me zitten die me af en toe even wakker maakt Nagelbijten / Gniffelen (ambtenarenkwaaltje) Maar nog een kwartiertje en dan ben ik alweer vrij! Heb je nog achter dat voer aangebeld?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 13:43

Hieronder de website van René Wielens:
http://www.rwdh.nl/index.php

Directe link van die site naar D&H Safe&Sound voer:
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26

Nog een geschikt voor van D&H is volgens mij deze:
http://www.rwdh.nl/index.php?page=shop. ... &Itemid=26 (zie ook Leisure mix).

Ik heb zelf goede ervaringen met die man. Hij kan je goed adviseren in welk voer het beste voor je paard is. Hij verkoopt veel nederlandse merken, maar nog meer buitenlandse merken als Hippolyt en D&H.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:31

Dank je Isapaard, heb deze meneer een mail gestuurd ben benieuwd wat er uit komt, jullie horen wel wat de uitslag is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 15:51

Soms raad hij wel meerdere dingen aan.
Ik had bijv. destijds een zeer gevarieerde keuze. Heb eerst voor de combinatie Fibergy van D&H met hestamix Light van Hippolyt gekozen. Maar de pre-alpinbrok kon ik ook geven, evenals Safe & Sound, aldus René. Maar hij denkt wel met je mee en zegt ook (althans dat was mijn ervaring) waarom hij iets wel of juist niet aanraadt. Dat maakt de keus wel makkelijker Haha!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-07 16:29

Oh daar heb ik het in de mail niet over gehad over voer keuze hij heeft me doorverwezen naar een leverancier hier in de buurt van mijn werk Laren, eigenlij kvind ik dat nog te ver weg, maar ik nou 2 zakken per koop dan ben ik er een poosje vanaf, zou dat lang houdbaar zijn dat voer?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 08:40

Het is minder lang houdbaar dan de gemiddelde brok, ik bestel ook maar 2 zakken per keer omdat ze ongeveer 3 maanden houdbaar zijn.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:23

Oeps dat is idd kort houdbaar.

Die leverancier gaat mijn eigen voerlverancier bellen en vargen of hij dealer wilt worden van de veluwe dat zou mooi zijn nu maar hopen dat dat gaat gebeuren Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:25

Dat zou super zijn! En scheelt jou een hoop geregel!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:44

De Fibergy van Dodson & Horrell die ik toen kocht was nog 11 maanden houdbaar Haha!

Over het algemeen is het voer 6 maanden houdbaar, maar het verkoopt iets minder snel en het ligt soms al maanden in de opslag bij een voederhandel. vandaar dat ik het in Duitsland bestelde en dan op ging halen. Dan had ik het vers en was het een half jaar houdbaar. Haaksbergen was voor mij verder weg dan Emmerich in Duitsland.

Belangrijkste reden van het "minder lang" houdbaar zijn is het niet toevoegen van allerlei "chemische" verbindingen om het voer langer houdbaar te maken.
In Duitsland is mij overigens verteld dat het voer (van Hippolyt maar zal ook voor de overige gelden) niet gelijk na het verstrijken van de datum "bedorven" is, maar de vitaminenwaarden rennen dan achteruit.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 09:53

Ja, dat wat jij zegt was ook wat mijn voerleverancier mij vertelde (dat het idd soms lang blijft liggen). Daarom besteld hij ook maar een paar zakken per keer voor vaste afnemers.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-07 18:37

Citaat:
[Isapaardje"]
Ik heb onlangs Pavo gebeld voor de inhoud van die koeken omdat ik zag dat ze zetmeel en suikers bevatten, iets wat niet goed is voor pony's die door deze twee stoffen bevangen raken.
Er zou 32% suiker/zetmeel in een koek zitten, maar volgens die mevrouw is dat voor de hele doos en valt het dan per koek wel mee. Hmmm ... volgens mij bereken je procenten anders en geef je dus per stukje koek 32% suiker/zetmeel.

32% is 32%... van 1 koek, 1 doos koeken, 1000 koeken.... verhoudingen blijven hetzelfde. Slim Toch bijna 1/3 van de koek dus. Lijkt mij veel. Toch blijven de meningen over suikers ed verdeeld. Ik kreeg het advies van DA om bloedverdunners/pijnstillers (Ascal) met appelmoes te mengen omdat het vies smaakt. Als er ergens veel suiker in zit is het wel appelmoes. Ik los het nu op in een half kopje water en meng dit door D&H voer... dat werkt.