natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: natuurlijk bekappen... goed of fout ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:05

Djilan schreef:
Als je mijn posts leest heb ik het bij beslag ook voornamelijk over kunststofbeslag omdat dat meer de structuur van de natuurlijke hoef benadert Knipoog Dus minder glad en geeft minder trillingen door dan gewone ijzers.

De easyboot past alleen bij paarden met hele mooie ronde hoeven. Nou hebben arabieren dat meestal wel, dus dat scheelt Cool Dat er dus zoveel hoefschoenen zijn is heel fijn, maar wel een kostbare aangelegenheid als je steeds een paar aanschaft wat het net niet is. Dan is een beslagje eronder leggen voor een korte periode makkelijker en goedkoper...

de firma smit-rijssen komt de schoenen op maat maken, dus dat lijkt me een goeie oplossing voor jouw probleem

trouwens als je nog arabieren-maat schoentjes te koop hebt wil ik ze weleens proberen Haha!

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:18

En je hebt ook hoefschoenen die je op kunt pompen, die passen dus altijd. Knipoog

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:25

knolliepower schreef:
En je hebt ook hoefschoenen die je op kunt pompen, die passen dus altijd. Knipoog

dat zijn de Marquis. en ook die moet je wel aanpassen aan de hoef.

@Djilan: neem me niet kwalijk, ik heb niet alle pagina's doorgespit Haha!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:49

knolliepower schreef:

dat pompsysteem zit toch bij de hoefballen? Dan kan de rest van de schoen dus nog steeds niet helemaal passen. Hooguit druk je ze daarmee wat meer klem.

Ik heb er trouwens wel eens aangedacht om hoefschoenen aan te schaffen. De op maat gemaakte van Smit Rijssen. Maar ik ken niemand uit mijn omgeving die er echt enthousiast over is, de schoenen werden vaak afgetrapt enzo. Maar goed dat zijn drie mensen (en hun paard).
Verder ben ik bang dat het stuk bij de hoefballen enorm gaat irriteren bij mijn paard. Haar huid is namelijk heel erg gevoelig voor van alles.
Dan kies ik als het nodig is toch liever voor kunststofbeslag.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:12

Die van smit gaan toch niet over de hoefballen? en die nieuwe hoefschoenen van HH ook niet. Ik laat ze denk ik ook op maat maken dood smit want met niet passende schoenen kun je heel wat verkloten...

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:22

Lenneke_ schreef:
hafgirl15 schreef:
Dat hangt helemaal van het paard af, de leefomstandigheden, de regelmaat van het bekappen en misschien wat er mee gedaan is???

Hier noem je iets! Hoe vaak worden de meeste paarden bekapt die traditioneel bekapt worden? vaak als het eigelijk net te laat is, als de hoef te lang wordt.
Ik bekap om de 2 weken.

En om de 2 weken bekappen zou dan niet "slecht" zijn??

Ik weet dat dit topic gaat over natuurlijk bekappen, maaromdat hier toch veel "Naturals" zijn vroeg ik me af wie zijn paard wel of niet gechipt heeft....

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:26

Da's wel een leuke maar alleen met dit verschil dat dat verplicht is! Knipoog i.t.t. beslaan o.i.d.
En afgezien daarvan kun je wel bezig blijven; ent je je paard wel, wormenkuren, wel,- of geen bit, je zou je zelfs af kunnen vragen of een extreme natural (nieuw woord? Knipoog ) überhaupt wel op een paard zou moeten gaan zitten?

Misschien toch een beetje te ver off-topic Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:28

je kan wel onder het chippen uitkomen -> DNA registratie

zelf heb ik mijn paard wel gechipt, maar ik ben meer tegen het chippen omdat NL lijdt aan een overmatige registratie drift die me niet bevalt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:31

Nog heel even off topic.
Anouar heeft een chip (had hij al, maar al hij hij hem nog niet dan had hij hem bij mij wel gekregen), hij wordt chemish ontwormt en krijgt elk jaar z'n inentingen.
Natuurlijk/niet ontwormen en niet enten vind ik teveel risico's hebben en die chip kan in mijn ogen geen kwaad (daar denken ook sommige mensen anders over)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:30

Mijn hengst had al een chip toen ik hem kocht.
Mijn merrie ga ik DNA laten registreren.
Ik vind het afschuwelijk dat er chipjes in dieren worden gestoken. Zogenaamd om diefstal tegen te gaan, terwijl het puur voor de slacht is bedoeld.
Waarom ik nou tegen een chip ben? Kan ik niet echt uitleggen. Het geeft gewoon een gevoel over welke kant het met de wereld op gaat. Lees 1984 of Brave New World maar eens Haha!
Wat iemand van chips vindt heeft volgens mij verder weinig met natural of normal te maken.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:56

sflj schreef:
Da's wel een leuke maar alleen met dit verschil dat dat verplicht is! ;) i.t.t. beslaan o.i.d.
En afgezien daarvan kun je wel bezig blijven; ent je je paard wel, wormenkuren, wel,- of geen bit, je zou je zelfs af kunnen vragen of een extreme natural (nieuw woord? Knipoog ) überhaupt wel op een paard zou moeten gaan zitten?

Misschien toch een beetje te ver off-topic Knipoog

Je kan je paard toch ook DNA laten registreren, en dat is waar ik eigenlijk naar toe wou, ik ben namelijk op zoek naar mensen die dit bij hun paard hebben laten doen, omdat ik mijn pony absoluut niet gechipt wil hebben. dat is dus ook de reden waarom ik over chippen begon.. als er mensen zijn met ervaring hoor ik het graag Lachen

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:33

knolliepower schreef:
Die van smit gaan toch niet over de hoefballen? en die nieuwe hoefschoenen van HH ook niet. ...

Maar hoe zitten die dan om de hele voet heen? Kan me er echt even geen voorstelling van maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:45

roxiie schreef:
Je kan je paard toch ook DNA laten registreren, en dat is waar ik eigenlijk naar toe wou, ik ben namelijk op zoek naar mensen die dit bij hun paard hebben laten doen, omdat ik mijn pony absoluut niet gechipt wil hebben. dat is dus ook de reden waarom ik over chippen begon.. als er mensen zijn met ervaring hoor ik het graag Lachen

Het is volledig off topic Knipoog , maar ik heb zowel bij mijn paard als bij mijn veulen DNA code laten vaststellen en ontheffing van de chipverplichting gekregen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 22:46

Die schoenen van HH lijken mij niet prettig. Volgens mij belemmeren ze behoorlijk tijdens het lopen.
Ik vind de marquis nog het mooist. Tegen het kaal worden van de hoefballen zijn speciale inlegdingetjes te koop, of gewoon een grote sok

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:11

Lenneke_ schreef:
Te korte hoeven worden vaak veroorzaakt door een straal waar in gesneden is.
Zodra de straal geen of bijna geen contact meer maakt met de grond krijgt geeft de straal een seintje dat de hoef te lang is. Daardoor gaat hij tijdelijk minder hard groeien zodat hij meer kan slijten dan groeien.
Als de hoefsmid de straal inkort tot net boven de grond gaat de hoef gewoon heel langzaam groeien terwijl hij niet te lang is.
Dan krijg je een te korte hoef.

Dus als je wil dat de hoeven niet zo snel slijten, blijf van de straal af

Ik vind dit echt kort door de bocht..
Het zal best vaak voorkomen dat hoeven hard slijten om bovenstaande reden, maar zeker niet altijd. Hoeven kunnen ook harder slijten dan aangroeien als er heel intensief gereden wordt, intensiever dan de hoef in 1e instantie aankan. Dan slijt de straal net zo hard mee...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:13

Kwestie van training lijkt mij. De hardheid van de hoef past zich aan op welke ondergrond hij loopt. Traint je elke dag op het weiland en je gaat plotseling een endurances wedstrijd rijden op harde ondergrond, ja dan wil die wel slijten ja. Maar als je daar goed op voorbereid door op harde ondergrond te rijden dan kan de hoef zich daar aan aanpassen.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:16

Arabesk schreef:
Djilan schreef:
De easyboot past alleen bij paarden met hele mooie ronde hoeven. Nou hebben arabieren dat meestal wel, dus dat scheelt Cool Dat er dus zoveel hoefschoenen zijn is heel fijn, maar wel een kostbare aangelegenheid als je steeds een paar aanschaft wat het net niet is. Dan is een beslagje eronder leggen voor een korte periode makkelijker en goedkoper...

de firma smit-rijssen komt de schoenen op maat maken, dus dat lijkt me een goeie oplossing voor jouw probleem

trouwens als je nog arabieren-maat schoentjes te koop hebt wil ik ze weleens proberen Haha!

Die van Smit zou ik dus zelf niet snel kopen. Bijna alle mensen die ik ken die ze hebben zijn er mee gestopt omdat ze uit bleven gaan of te zwaar waren of schuurplekken veroorzaakten. En heus niet omdat ze niet goed om werden gedaan, maar juist omdat ze op maat waren gemaakt. Op het moment dat de hoef dan net wat groter of kleiner werd ging de schoen wrikken of draaien of viel zelfs uit. Nee, ik begin dan eerst met easyboots of die met dat luchtsysteem aan de achterkant (ben de naam even kwijt)

Het is trouwens een fictief probleem, voorlopig redt Bliksem het nog prima zonder bescherming KnipoogIk heb dus ook geen hoefschoenen. Heb wel een paar Old Macs en een paar easyboots geprobeerd van een vriendin bij mijn vorige arab, maar dat was net de verkeerde maat.

Maar eerlijk gezegd zou ik niet snel met hoefschoenen een endurancewedstrijd van bijv 120km durven rijden. Veel te bang dat de kroonrand of kootholte beschadigd raakt door schuren....

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:17

fransje23 schreef:
knolliepower schreef:
Die van smit gaan toch niet over de hoefballen? en die nieuwe hoefschoenen van HH ook niet. ...

Maar hoe zitten die dan om de hele voet heen? Kan me er echt even geen voorstelling van maken.

Afbeelding

Dit zijn die van HH Knipoog

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:18

jackie schreef:
knolliepower schreef:

dat zijn de Marquis. en ook die moet je wel aanpassen aan de hoef.

@Djilan: neem me niet kwalijk, ik heb niet alle pagina's doorgespit Haha!

Die bedoelde ik dus Knipoog

Enne, maakt niet uit hoor Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:19

Zoiets valt toch op te meten ofniet?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:25

knolliepower schreef:
Kwestie van training lijkt mij. De hardheid van de hoef past zich aan op welke ondergrond hij loopt. Traint je elke dag op het weiland en je gaat plotseling een endurances wedstrijd rijden op harde ondergrond, ja dan wil die wel slijten ja. Maar als je daar goed op voorbereid door op harde ondergrond te rijden dan kan de hoef zich daar aan aanpassen.

Stel ik train op verschillende soorten bodem (zand, grind, asfalt, enz) en mijn paard heeft op zich prima hoeven. En stel ik train voor de endurance, dus maak ongeveer een km of 100 tot 150 per week. Hier zijn de hoeven van mijn paard dan dus op ingesteld.
En stel ik ga dan een wedstrijd rijden in een gebied waar net wat meer steen/grind ed is dan thuis en de wedstrijd is 100km.
Kan dan niemand zich voorstellen dat de hoeven na deze wedstrijd te kort zijn geworden doordat ze harder zijn gesleten dan dat ze kunnen bijgroeien omdat er meer van ze werd gevraagd dan ze gewend zijn ondanks de goede training???

Zelf kies ik er dan dus waarschijnlijk (ik zeg waarschijnlijk omdat ik niet op dit moment voor die keuze sta) voor om deze wedstrijd op kunststof beslag te starten om die slijtage te voorkomen.

Ik kan er zeg maar niet bij dat een getrainde hoef, waar niets van de straal wordt gehaald en van op zich prima kwaliteit is, niet te kort kan afslijten....

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:26

Ik snap trouwens wel wat jullie zeggen en ik geef jullie absoluut gelijk dat bij een ongetrainde hoef overmatige slijtage eerder zal voorkomen dan bij een getrainde hoef.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:48

Ik kan het me prima voorstellen Djilan, iets vergelijkbaars heb je denk ik bij dravers. Wij beginnen met de jonge paarden altijd zonder ijzers, je traint altijd op die verharde baan dus de hoeven zouden daar aan moeten wennen, zou je zeggen. Dat dóen ze ook, maar op een gegeven moment ga je zó veel kilometers maken en bij zulke snelheden, dat de hoeven het gewoon niet meer bijhouden qua groeien. Na zo'n anderhalf jaar na het begin van de training moeten er echt ijzers onder, je zit dan op een punt dat je meer afslijt dan de groei aan kan.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:49

knolliepower schreef:

Afbeelding

Dit zijn die van HH Knipoog

Bedankt voor het plaatje Haha! .

Maar hoe ziet het eruit met een hoef erin? En wat is dat voor duister bandje?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 23:58

promptertje schreef:
Ik kan het me prima voorstellen Djilan, iets vergelijkbaars heb je denk ik bij dravers. Wij beginnen met de jonge paarden altijd zonder ijzers, je traint altijd op die verharde baan dus de hoeven zouden daar aan moeten wennen, zou je zeggen. Dat dóen ze ook, maar op een gegeven moment ga je zó veel kilometers maken en bij zulke snelheden, dat de hoeven het gewoon niet meer bijhouden qua groeien. Na zo'n anderhalf jaar na het begin van de training moeten er echt ijzers onder, je zit dan op een punt dat je meer afslijt dan de groei aan kan.

Precies wat ik bedoel dus Ja