Hoefkatrolontsteking

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Femke16

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-08 21:55

Ik zeg ook niet dat antoine de bodt de oplossing is, vooral niet als je paard het al heeft. Het is gewoon zo dat HKO ontstaat door overbelasting op de gewrichten in vaak het voorbeen van de moeilijke kant van het paard.

en even ter verdeging van antoine, hij is niet alleen met recht richten bezig. Hij is zoals je al zegt met de basis bezig. En bij veel manege's wordt die basis niet op de juiste manier naar voren gebracht. En zo krijg je heel veel ruiters die niet een geweldige basis hebben, dat denk ik tenminste. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 08:32

Femke16 schreef:
Ik zeg ook niet dat antoine de bodt de oplossing is, vooral niet als je paard het al heeft. Het is gewoon zo dat HKO ontstaat door overbelasting op de gewrichten in vaak het voorbeen van de moeilijke kant van het paard.

Helaas gaat die vlieger lang niet altijd op! Paarden kunnen ook HKO krijgen door een heftige wormbesmetting, slechte huisvesting, slechte hoefverzorging enz enz enz... Er zijn zoveel meer oorzaken dan alleen het rijden of alelen erfelijkheid. Het is 1 groot geheel aan factoren die alleen in meer of mindere mate meewerken. Dus sowieso is naar AdB gaan niet voldoende. Overigens zegt hij zelf wel de oplossing te zijn als t paard t al heeft, toch!?

Élke goede instructeur moet je kunnen helpen een goede basis te krijgen. Evenals het echt goed rechtrichten. Kan je instructeur dat niet, dan heb je IMO geen goede instructeur! AdB kost bakken met geld, ik ben een stuk minder kwijt en toch wordt onze basis sterk verbeterd en leer ik rechtrichten én loopt mijn paard goed. Dus ik zou niet AdB verdedigen maar alle goede instructeurs bij elkaar! Knipoog

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:48

Mijn paard heeft 3 jaar in de opfok gestaan, en hij heeft een flinke trap gekregen tegen zijn hoeven. Je ziet op de foto's dat het meerdere malen het zich heeft proberen te genezen, maar hij gaf zichzelf niet genoeg rust. (Hoe moet je dat als jong paard weten in de opfok!?) Het is waarschijnlijk gebeurt toen hij een jaarling was. Dus niet door verkeerde huisvesting, wormen, voer, verkeerd gereden, veel gesprongen etc etc.

Als je veel op de voorhand rijdt kan het pijnlijker zijn voor het paard, en antoine de bodt helpt je daarmee om dat te voorkomen.. Maar als je gewoon goed les hebt, en je hebt gewoon een goede basis dan kun je het alleen ook. Mijn dierenarts vind ook niet dat ik antoine de bodt moet gaan bellen, het is tenslotte geen wonderman.. Neem gewoon een góede instructeur, die zijn vaak ook goedkoper.

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:49

Heeft trouwens iemand van jullie ervaringen met speciaal beslag, met een leren zooltje ertussen? Beviel dat goed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:50

Udella: je hoeft het niet alleen te doen, daar heb je je goede instructeur voor! Knipoog Maar dat hoeft dus niet AdB te zijn.

Idd, oorzaken als jij beschrijft kunnen ook een reden zijn voor HKO! Er is zoveel meer dan alleen rijden of genetsich als oorzaak... Ja

Ik had in t begin eggbars met siliconen. Ging goed om t geheel tot rust te brengen. Nu volstaan breakover ijzers meer dan goed bij mijn merrie...

Udella

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 10:57

Is het bij jou zo dat als ze zonder ijzers staat, dat ze dan meteen slecht loopt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 11:08

Geen idee, heb haar nooit zonder ijzers staan. Ze loopt werkelijk als een zonnetje met de breakover ijzers.
Overigens was zij altijd super gevoelig zonder ijzers (hoordie ik van de vorige eigenaar).

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-08 20:46

skippy1 schreef:
Femke16 schreef:

Helaas gaat die vlieger lang niet altijd op! Paarden kunnen ook HKO krijgen door een heftige wormbesmetting, slechte huisvesting, slechte hoefverzorging enz enz enz... Er zijn zoveel meer oorzaken dan alleen het rijden of alelen erfelijkheid. Het is 1 groot geheel aan factoren die alleen in meer of mindere mate meewerken. Dus sowieso is naar AdB gaan niet voldoende. Overigens zegt hij zelf wel de oplossing te zijn als t paard t al heeft, toch!?

Élke goede instructeur moet je kunnen helpen een goede basis te krijgen. Evenals het echt goed rechtrichten. Kan je instructeur dat niet, dan heb je IMO geen goede instructeur! AdB kost bakken met geld, ik ben een stuk minder kwijt en toch wordt onze basis sterk verbeterd en leer ik rechtrichten én loopt mijn paard goed. Dus ik zou niet AdB verdedigen maar alle goede instructeurs bij elkaar! Knipoog

Klopt wel wat je zegt, maar alle intsructeurs bij elkaar verdedigen, ben ik niet mee eens. Elke rij stijl heeft goede en slechte dingen. Ik ben het 50% van de keren niet eens met AdB en de laatste tijd ook niet echt meer met mijn eigen rij instructrice, daar ga ik dan ook stoppen. En ik wist trouwens niet eens dat een paard dat kan krijgen door worm besmetting:P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 08:35

Femke: er staat alle goede instructeurs...niet alle instructeurs. En dat 'goed' is subjectief.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-08 10:33

Dat de basis vaak vergeten wordt is inderdaad steeds meer het geval...
Kijk maar eens op wedstrijd hoeveel paarden er plat door de bochten gaan zonder ook maar enige vorm van buiging....
Krijg steeds meer het idee dat alleen het kop in de krul telt. Ruggebruik wat is dat??
Maarja dat is een hele andere discussie haha....

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 13:37

Over op de voor en achterhand rijden: tijdens een onderzoek is gebleken dat een paard het gewicht voor 60% op de voorhand draagt, zowel bij een paard dat gewoon gereden wordt, niet gereden en bij een hooggeschoold paard.

Het plaatje is dus alsof het paard meer op de achterhand draagt, maar na drukmetingen bleek dat het niets uitmaakt.

Bovendien gaat het er bij mij niet in dat je op een kreupel paard gaat rijden. Je gaat niet op een dier zitten dat pijn heeft.

Verder ben ik het wel met hem eens dat er erg slecht gereden wordt over het algemeen. Ik zie mensen rijden op het strand waarvan je denkt Ziek waar heeft DIE lesgehad? Of heeft ze wel les gehad.

HKO ontstaat door landen op de toon. Daardoor krijgt de diepe buigpees telkens een ruk te verwerken, wat irritatie op het HK geeft en uiteindelijk gaat het ontsteken. Tel daarbij op verminderde doorbloeding van hoef (door op stal staan en of hoefijzers) etc

Hoefkatrolontsteking is geen rijtechnisch probleem, scheefheid, gebrek aan vitamientjes of wat dan ook maar domweg overmatige slijtage van het hoefkatrol door een verkeerde bekapping/ijzers en te weinig doorbloeding door langdurig stilstaan, hoefijzers en te weinig hoefmechanisme.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 17:30

Hey Arabesk je hebt een ander plaatje...
Haha ik zat de tekst te lezen en dacht he dat lijkt wel geschreven door haar. Dus ik kijken haha. Haha!

Ja waar sommige mensen hun rijkunst (gebrek eraan) vandaan halen is bij mij ook een raadsel...

Bonny4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-08 18:44

heyhey
rijden jullie je hk paardje nu ook nog anders?
wel in een mulle bak of dergelijke?
mijn bak is op het moment door de droogte best mul..

madelon31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-08 23:59

Ik wil graag jullie mening als dat kan.

Sinds 2 weken nu ongeveer merkte ik aan mijn paard dat hij met hoeven uitkrabben zijn rechtervoorbeen niet wil optillen.
Als ik om een voetje vraag geeft hij steeds zijn linker. Dacht in het begin er niet veel van en dat het wel weer iets zou zijn omdat hij geen zin heeft of wat.
Maar nu is donderdag de hoefsmid geweest en toen werd mij eigenlijk pas duidelijk dat er gewoon iets niet goed zit.
Volgens mijn hoefsmid wil hij zijn linkerbeen niet belasten en daardoor geeft hij zijn rechterbeen niet.
Als je hem ziet staan hij geeft continu zijn linkerbeen zo helemaal naar voren van neem deze been maar.
Mijn hoefsmid heeft nog gekeken of er een zweertje zat in zijn hoef en wat getimmerd gedrukt en geknepen in zijn pezen en hoef.
Maar hij reageerd echt nergens op zo vreemd.

Nou heeft hij fase 4 aan rechts en aan links had hij 1 tot 2
Ik heb nu zelf het idee dat links ook erger geworden is.
Hij staat op break over beslag en dat ging altijd goed.

Ook loopt hij totaal niet kreupel en zie je niks aan hem ook niet onder de man met mijn verzorgster in de bak.
Vandaag ben ik met hem naar buiten geweest en ik werd er helemaal gek van want hij struikelde om de 5 min wel een keer.
Ben er uiteindelijk af gestapt en met hem terug gelopen omdat ik het niet eerlijk vond tegenover hem.
Ik ben zelf niet de allerlichtste (ben heel zwaar op dieet hoor dat wel) Bloos en vond het dus niet eerlijk om dan ook nog eens mijn gewicht te gaan dragen.
Heb nog wel gegalopeerd met hem en ook dan merk je helemaal niks aan hem. Hij springt gewoon aan op zijn linkerbeen en loopt daarna ook niet kreupel in de draf.

Wat zou het nou kunnen zijn? Ik snap er niks van zou links nu ook erger geworden zijn?

Hoor graag jullie mening. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 14:48

Moeilijk te zeggen... Hij loopt helemaal niet onregelmatig?

Arabesk: dat ben ik niet helemaal met je eens, HKO kan door een samenspel van heel veel dingen ontstaan, een hele fikse wormbesmetting, slechte voeding, slechte opgroei-omstamdigheden, verkeerde belasting tijdens het rijden enz enz enz kan ook leiden tot HKO. Ik weet zeker dat het bij mijn merrie komt door slechte instructie (teveel op de voorhand, duikelen), zeer slechte smid en slechte omstandigheden in haar jonge jaren. Juist dankzij een goede smid én breakover ijzers is ze weer helemaal de oude, zonder hem had ik haar waarschijnlijk niet meer gehad...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-08 15:34

De wei is droog en dus hard en hier en daar een harde kleibult,ik heb het idee dat hij wat slechter loopt vanwege die bodem.Zou dat kunnen,normaal kwam hij ook aan galoperen als ik kwam maar nu stapt hij alleen maar.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 13:44

Mijn pony heeft nu sinds 3 jaar hoefkatrol. Ze heeft speciaal beslag en sinds dien niet meer echt kreupel gelopen. Toch merk ik aan haar dat ze regelmatige dagen en soms hele lange tijden heeft dat ze gwoon echt niet lekker loopt. Ze is heel stram en stijf en heel sloom en loopt gewoon echt echt niet hoe hard ik ook mijn best doe. Tis net alsof elke stap haar moeite kost (ze is nooit echt een voorwaarts pittig paardje gweest hoor maar dit :S).
Hebben meer mensen met hoefkatrolpaardjes hier last van en wat doe jullie eraan? ..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 16:47

Die van mij loopt ook oppeens niet goed maar ik geef zijn weide genoten de schuld.Sinds die er zijn is het prut,hij moet zijn eten en zo verdedigen en dan maakt hij flinke draaien.Dat kan volgens mij niet goed zijn.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:14

Die van mij is ook niet voorwaarts, maar dat was ie 16 jaar geleden (toen ie 4 was) ook niet en toen had ie het nog niet. Want als het hem uit komt kan ie wel hard lopen. Ik heb ook het idee dat ie ook toch te veel werkt (6 dagen per week). Hij staat nu ook kreupel aan zijn slechte been doordat ie zich verstapt heeft op een steen. Dus zowiezo heeft hij nu een paar weken rust, alleen aan de hand wandelen. Maar als ie weer goed is ga ik toch minder met hem rijden en meer stappen tussen het werk door.

Hoe vaak rijden jullie in de week en hoe lang dan?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 19:34

bliss mag maximaal 5 dagen in de week lopen, geen dressuur en niet te veel figuren in de bak, meer lekker in het bos lopen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 20:39

Van de veearts zou ik nooit meer mogen rijden, en de hoefsmit zegt dat ik 3 ritjes per week mag maken.Gewoon lekker recht uit rijden.

llittlellady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-08 21:41

ik rij eigenlijk 7 dagen per week, maar ik rij geen hoge dressuur ofzo.. gwoon recreatief in de bak beejte dressuur en meestal wel 1x per week stapdagje.. dus lekker zonder zadel.
Het blijft lastig want een hoefkatrol paard heeft juist zo veel mogelijk beweging nodig.. en mijne kan in de winter zoizo niet de wei op.. nu dan sinds net wel weer in de ochtend dus das alweer iets .. maar ze moet er dus zoizo elke dag uit en dan doe ik dus meestal gwoon rijden en 1x in de week stappen Lachen En idd in de bak niet te veel figuren en draaiingen en merk dat haar galop ook niet goed is dus dat doe ik ook niet te veel. Tis jammer dat ik niet zo heel goed naar buiten kan bij mij in de buurt, ze is wel 100% verkeersmak Knipoog langs de A2 ingereden dus dat zit wel goed.. hopen op betere tijden en een plek waar ik wel lekker het bos in kan Lachen

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:23

Ja ik reed ook zoveel vanwege dat hij niet op de wei kan (alleen zomers 3 maanden). En rust is roest! En zo intensief rij ik ook niet, altijd 15 min losstappen, dan half uur draven en stappen en een paar rondjes galop (hooguit 5 rondjes) en dan minimaal 15 min uitstappen. Ik rij pleasure dus niet veel korte wendingen en rustig tempo. Maar ik heb toch het idee dat het wat teveel is en hij dan weinig energie over heeft. Naast het rijden wandel en graas ik ook nog met hem en los in de bak.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:45

hallo,
ik lees al een tijdje mee bij jullie en heb ooit eens gereageerd op iemand,daarbij ook de melding gemaakt dat ik gelukkig geen katrol paardje had,maar dat is nu heel anders.
Even in het kort.heb drie jaar geleden mijn merrie verkocht.
ze werd hier recreatief bereden(grote ritjes buiten 30km)
toen ik haar kocht zijn foto's van de hoeven genomen op katrol en het waren mooie zuivere botjes zowel links als rechts.
Nu heb ik haar verleden week terug gekocht omdat ze hoefkatrol heeft links volledig gaaf bot en rechts een cyste in het midden van het bot,de randen zijn el mooi gaaf zonder gebreken,maar ze mankte fel op rechts.
Diagnose door de da is dat ze het heeft opgelopen door een trauma(trap of serieuse stoot)

Nu staat ze op soort eggbarr(iets minder rond vanachter dan bij tradionele eggbarr)
en in stap en galop niets te zien en te voelen,ze loopt al stukken beter dan vorige week op haar gewone ijzers.
indraf is ze wanneer ik blijf doorzitten lichtjes op den tik zoals we zeggen,maar als ik lichtrijd en het rechtse been dus belast ,dan mankt ze wel wat zichtbaarder.

da raade als ze binnen enkele weken nog zo loopt een inspuiting aan.
Maar ze loopt wel mooi met de oortjes naar voren,is niet sneller bezweet,en is vrolijk tijdens de ritten(nu ongeveer een uurtje stap met 400 meter draf en een 200 meter galop)
zouden jullie nu beginnen inspuiten of wachten tot het erger wordt.
Zowiezo is er gezegt dat als ik een zenuwsnede zou willen doen,dat het een lage zou zijn zodat ze nog meer dan de helft van haar hoef voelt en dus best nog te gebruiken was voor de recreatie.
Ps ze is nu 14 jaar!

wie heeft er breakover ijzers en zijn jullie daar beter tevreden over dan va nde eggbarr?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 11:50

Mijn merrie staat op breakover beslag. Ze doet t er veel beter op de de eggbars. Eventueel kan mn smid een combi maken tussen egg-bar en breakover, maar dat is niet nodig bij mn merrie. Breakover helpt sneller afrollen en daardoor ook t doortreden beperken, egg-bars beperken t doortreden.

Ben er super tevreden over, ze loopt weer de sterren van de hemel! Hyper!