Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 17:46

Gewoon doen Quiz, al is het maar 10 minuutjes. Het is voor je paard ook fijn en tegen mij hebben ze toen gezegd dat het echt geen kwaad kon. Is voor hun koppie ook fijn. Als ik jou trouwens zo hoor over de medewerking van jouw staleigenaar, zou ik sowieso nu naar een andere stal op zoek gaan. Je bent zo een jaar verder voordat alles weer als normaal is en als jouw staleigenaar helemaal niet mee wil werken en zelfs tegen jouw zegt dat je een aansteller bent (tenminste zo komt het bij mij over) dan zou ik er niet meer willen blijven staan. Ik heb zelf ook een andere stal gezocht en ben ergens terecht gekomen die echt hart voor paarden hebben en overal aan mee willen werken (mits het redelijk is). En dan merk je hoe fijn het is als je weet dat als jij er niet bent hij evengoed in goeie handen is!

Wat fijn Angs dat jullie groen licht gekregen hebben! Ben je nu volledig weer aan het trainen? Hoe lang ben je met hem bezig gweest?

Faye, koelen met de indra, werkt veel beter door dan water en de huid heeft er minder last van.

Toveren

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:26

Thanks monty :) Ben het trouwens met je eens; Een meedenkende staleigenaar is een must heb ik het idee... Als het allemaal erg stroef loopt, dan heb je naast de zorgen van je paard ook nog kopzorgen over de situatie en hoe en waar je straks eventueel kan rijden.
En Angs, super!!!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:34

De stalbeheerder bij mij is erg meegaand. We staan er pas sinds 1 juli dus helemaal nog niet zolang. Maar ze denken mee met een plekje waar ze wel buiten kan. Echt heel fijn!

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:38

Wel oppassen met die Indra's Faye...
Je brengt kou van buitenaf in, wat ook niet tof is voor de huid!! (bevriezingsrisico)
Ik heb ze op stal neer gegooit, zal ze niet gauw meer gebruiken, maar dat komt omdat ik mijn eigen alternatief fijner vind.... Gebruik wat je fijn vindt, maar let op!! Ik vond ze ook snel warm worden...

Meeste staleigenaren hebben geen boodschap aan jouw kreupeltje...
Ze zullen ook niet meedenken, maar eerder roepen: eigen risico...
En dat gebeurt echt niet alleen bij de ex-koeienboer hoor... Ook de profs die een mooie dikke vette boterham overhouden aan pensionstalling, hebben geen zin in jouw verhaal.... Laat staan een oplossing helpen zoeken....
Die enkele meedenkende stalbaas is er een die met een vergrootglas gezocht mag worden....

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:44

Dan heb ik toch best wel mazzel gehad. Deze is erg meedenkend maar ook andere waar ik heb gestaan hebben altijd hart voor het paard gehad. En altijd mee gedacht naar een oplossing. Niet dat ik vaak een kreupel paard heb gehad hoor. Maar mensen in mijn omgeving werden geholpen waar kon!

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:47

Sorry dat ik zo kom binnenvallen :o

Maar mijn paard heeft al 2 jaar lang een bult tussen de pezen in. Ik heb al meerdere scans laten maken en er komt weinig uit, alleen dat de schede een verdikking laat zien. Hij loopt geen pas kreupel heeft een 6 maand niets gedaan alleen een beetje aan de hand stappen en verder boxrust/stukje weide rust. Maar nu is het dus nog niet weg(zijn al wel weer een tijd verder) en heeft de Da gezegd dat ik weer gewoon kan rijden en dat ik me geen zorgen moet maken. Maar dat doe ik dus wel. Ik weet dat je ook kunt inspuiten met een bepaald middel maar dat wilde hij liever niet omdat je er vaak meer mee kapot maakt dan goed. En omdat mijn paard allergisch is voor vanalles.

Ik vind het erg eng, ik rij nu al weer gewoon, ook wedstrijden dressuur, maar ergens voelt het niet helemaal vertrouwd. Ik spuit nog wel regelmatig af (meer omdat de kracht van de straal het bultje laat slinken??) en smeer met dolobene en een koelgel van de welkoop. De Da zegt dat ik verder niks kan doen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee??

Gr. Marloes

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:47

Daarom ben ik ook op zoek gegaan naar kleinere stallen. Ik ben via via bij deze stal terecht komen en de stalhoudster doet het gewoon als hobby omdat ze genoeg ruimte heeft. Ze is net zo begaan met mijn paard als met haar eigen paarden en ze denkt altijd mee. Ze is zelfs meegegaan met het scannen de laatste keer om te kijken wat er gezegd werd enzo. Echt top! Ik zou sowieso niet op een grote professionele stal willen staan, puur vanwege het onpersoonlijke aspect. Je bent toch meer een nummer dan een persoon/paard. En daar hou ik helemaal niet van, ook niet als die niks zou mankeren.

Maar je hebt gelijk Rascha, ze zijn moeilijk te vinden. Mijn ervaring is wel, de kleinere stallen (wij hebben bv maar 6 stallen waarvan 2 voor de stalhoudster) zijn veel persoonlijker en daar vind je ook meer medewerking.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:50

Toch deel ik die mening niet Monty. Ik sta nu op een stal waar 30 paarden staan. Allen pension paarden. Maar beheerster heeft hart en werkt graag mee. De stallen hier voor (prof. dressuurstal en daarvoor een prof spring stal) werkte ook mee aan de revalidatie of de wensen.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:51

Montecito schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen :o

Maar mijn paard heeft al 2 jaar lang een bult tussen de pezen in. Ik heb al meerdere scans laten maken en er komt weinig uit, alleen dat de schede een verdikking laat zien. Hij loopt geen pas kreupel heeft een 6 maand niets gedaan alleen een beetje aan de hand stappen en verder boxrust/stukje weide rust. Maar nu is het dus nog niet weg(zijn al wel weer een tijd verder) en heeft de Da gezegd dat ik weer gewoon kan rijden en dat ik me geen zorgen moet maken. Maar dat doe ik dus wel. Ik weet dat je ook kunt inspuiten met een bepaald middel maar dat wilde hij liever niet omdat je er vaak meer mee kapot maakt dan goed. En omdat mijn paard allergisch is voor vanalles.

Ik vind het erg eng, ik rij nu al weer gewoon, ook wedstrijden dressuur, maar ergens voelt het niet helemaal vertrouwd. Ik spuit nog wel regelmatig af (meer omdat de kracht van de straal het bultje laat slinken??) en smeer met dolobene en een koelgel van de welkoop. De Da zegt dat ik verder niks kan doen.

Hebben jullie hier ook ervaring mee??

Gr. Marloes

Hoi Marloes :) . Als ik jou was zou ik voor een second opinion gaan in een gerenommeerde kliniek. Als er een verdikking zit, zit er in mijn ogen iets echt niet goed. Vooral niet als door het afspuiten het bultje slinkt ..... Als het goed was zou je er verder niks aan hoeven doen. Ik zou dus zeker een second opinion vragen. Inspuiten met dingen heb ik nog niet van gehoord, wel van de prp methode wat met lichaamseigen stoffen werkt, maar dat doe je alleen als je weet wat de blessure is en als die methode daarvoor werkt. Omdat jou da blijkbaar niets ziet zou ik het eerst eens aan een andere vragen.

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:52

Ik heb ooit bij een prof gestaan... Nou dat die zich prof durft te noemen......... :x
Klanten mogen alleen betalen, verder niet zeuren..... Want je kon de wind van voren krijgen.....
Er werd ook met veel maten gemeten.... >;) Hun honden en paarden deden alles waar de jouwe de schuld van kreeg..... :x :x

Ik sta nu bij vriendin, ook maar klein aantal paardjes... Maar wel stuk fijner... Mijn paard is nu tenminste weer stout... En als ik iets vraag wat niet kan... Nou dan vraag ik wel iets heel raars...

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 18:53

ponyparadijs schreef:
Toch deel ik die mening niet Monty. Ik sta nu op een stal waar 30 paarden staan. Allen pension paarden. Maar beheerster heeft hart en werkt graag mee. De stallen hier voor (prof. dressuurstal en daarvoor een prof spring stal) werkte ook mee aan de revalidatie of de wensen.

Hier in de buurt ben je op de grotere stallen echt een nummer en is niet veel mogelijk. Maar als dat bij jullie anders is, is dat alleen maar fijn :) .

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 08:03

Wat het meest stak was inderdaad hier ook dat Yade 24/7 op stal stond omdat een andere oplossing niet kon/mocht, terwijl het paard van hun dochter in die periode ook iets aan haar benen had en die kon wel overdag op een klein, vlak stukje land staan en s'nachts weer op stal. (en Yade bleef dan alleen achter in het begin). Dat de eigen paarden een bepaalde mate van voorrang hebben, dat heb ik op alle stallen waar ik gestaan heb gezien. Kan me er zelfs wel iets bij voorstellen dat je je eigen paard de beste stal of het mooiste stuk land geeft en dat je niet altijd zin hebt om naar gezeik van eigenaren te luisteren als het alleen maar om de mensen gaat, maar dat je het niet wil doen voor het dier als je daar niet meer aan gaat verdienen vind ik wel erg jammer.

Rascha, hoe bedoel je koelen van buitenaf? Hoe wil je koelen op een andere manier dan via de buitenkant?

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 10:02

Herkenbaar. Wilde mijne eerst graag 24/7 buiten ivm de blessure. Mocht niet. Terwijl hun pony wel 24/7 naar buiten mocht. Kwestie van centen vlgs mij ook.
Maar ik vind ook dat mensen vergeten waarvoor ze het (eigenlijk) horen te doen. Het dier. Als hij tijdelijk wat nodig heeft moet dat toch kunnen... Als t niet iets heel geks is. Dat wil ik toch wel graag op mn toekomstige stal. Dat mn paard voorop gezet wordt.... Heb toch echt iets moois gezien maar zooooo balen. Je moet alles zelf doen. Dat red ik niet ivm werk. Nu hebben ze 3 stallen. Hopelijk komen er mensen die t wel willen doen. En kunnen qua tijd. Want dat is een mooi plekje. Stal doen vind ik geen probleem. Rest wordt lastig.

Ik ga vanmiddag even 10 minuutjes op m stappen :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D zo.n zin in. Vindt ie vast leuk. Even naar buiten.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:08

Nee Quizz, alles zelf doen werkt gewoon niet als je fulltime werkt. Voorheen deed ik ook alles zelf en vaak nog meer. Ik stond bij mijn vriendin op stal en hielp haar waar ik maar kon. Dat betekende dat ik vaak meer tijd met dingen voor haar bezig was dan met mijn eigen paard, ook toen hij nog niks had. Ik haalde altijd het voer enzo, deed ook wat stallen voor haar mee enz enz. Nu sta ik op een stal waar echt alles gedaan wordt en dat is zo'n verademing. Ik ben letterlijk alleen met mijn paard bezig. Ze hebben voordat hij kwam zijn wei in 2-en opgedeeld, en dan niet met prikpaaltjes maar met een echte omheining. Elke morgen en avond smeren ze zijn been in, ze halen hem na een uurtje of 5-6 naar binnen en dan krijgt hij extra hooi. Ze houden zijn been in de gaten, mocht er wat zijn wordt ik gelijk gebeld. En dat is zo'n geruststelling voor mij, ik weet gewoon dat ze niks doen wat ik niet zou willen als ik er niet ben. En dat is gewoon heel fijn!! En dat voor maar 30 euro meer dan wat ik bij mijn vriendin betaalde.

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 10:10

Veel plezier met stappen vanmiddag Quiz :D . Ik weet zeker dat jullie beiden ervan zullen genieten :D

Montecito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:12

Citaat:
Hoi Marloes :) . Als ik jou was zou ik voor een second opinion gaan in een gerenommeerde kliniek. Als er een verdikking zit, zit er in mijn ogen iets echt niet goed. Vooral niet als door het afspuiten het bultje slinkt ..... Als het goed was zou je er verder niks aan hoeven doen. Ik zou dus zeker een second opinion vragen. Inspuiten met dingen heb ik nog niet van gehoord, wel van de prp methode wat met lichaamseigen stoffen werkt, maar dat doe je alleen als je weet wat de blessure is en als die methode daarvoor werkt. Omdat jou da blijkbaar niets ziet zou ik het eerst eens aan een andere vragen.

Hoi,
Ik ben in Duitsland geweest en die Da is wel een goeie. Hij zei dat ik niets meer hoefde te doen en niet meer hoef af te spuiten omdat het toch niet helpt. En het helpt ook niet echt alleen heb ik het gevoel dat als je het hard afspuit dat de harde straal dan iets wegmasseert. Maar na een tijdje zit de bult er wel weer gewoon. Dus echt effectief en op lange termijn helpt het niet. Ik kan evt. naar de kliniek in Oldenzaal gaan voor een second opinion, maar is weer zo prijzig.... :o Ik heb geen idee wie nog meer goed is bij Enter/Almelo in de buurt en niet te duur.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-11 22:23

Ik zou ook zeker gaan voor een second opinion bij zoiets,.. heb het zelf ook gedaan, en gelukkig maar!!!!
Weet zo niet wat in jouw buurt,..

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 10:21

Hmmm die stallenzoektocht schiet ook niet op. Verhuis m al niet graag ivm zijn gigantische heimwee. Hij wordt er echt ziek van... Hij is erg gehecht aan zijn plekje en daarom vind ik het erg moeilijk. Nu blijkt dat de ene fijne stal al 2 jaar t huis te koop heeft staan en je bij verkoop weg moet en de andere waar ik vandaag heen zou wil wrs weg daar. Als dat zo is houdt het op. Dan moet ik met plan B komen. Een goede rijbak in de buurt zoeken waar ik mag rijden. Misschien voor t paard t fijnste. Valt niet mee zeg. En verder dan 15km wil ik niet. Moet wel enigszins op de route naar t werk liggen.

Het buitenritje OP paard is prima bevallen. Hij was zo rustig en braaf. Was even een kwartiertje met een stalgenootje geweest. Ik moest begin nov. op ca 40 minuten stappen zitten dus ik neem er per week nu 5 minuten bij. Tussendoor kijken of dat goedgaat. Vandaag zei iemand weer tegen me dat je echtwel meer moest opbouwen omdat je ook nog te weinig kon doen. En dat is natuurlijk zo. Deze week 15 minuten en dan volgende week 20. Tot nu toe gaat t goed.

Monty hoe gaat t nu met draven?

Toveren

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 16:04

Fijn dat het zo goed ging Qizz! Waar woon je ergens?
Verder even een egopost, zit op mn telefoon ;) Ik ben me vanochtend echt kapot geschrokken. Mn paard stond echt weer met een olifantenbeen op stal :( Natuurlijk meteen DA erbij, en ze was niet erg ongerust. Heel zn been was vanaf zn sprong t/m zn kogel dik, voor en achter. Dus gelukkig niet alleen rond de pees!! Heb maar 10 minuutjes gestapt, en daarna goed afgespoten. Sinds een dag of 2 geef ik hem savonds een beetje muesli, daar kan het aan liggen. Mn da uit someren belt me morgen voor overleg.
Ik zit een beetje in dubio; Heeft het zin om mn paard een maandje naar een revalidatiecentrum te brengen? Ik heb echt het gevoel dat ik mn leven kwijt ben. Normaal woon ik op kamers, ben druk met studeren, mn studentenvereniging, dispuut etc. Mn vriend zie ik maar 1 avond per week (die heeft een gescheurde kruisband en kan dus niet naar mij komen). Nu woon ik tijdelijk thuis, maar vind het erg lastig. Soms heb ik om 8.45 college, wat betekent dat ik om 6u op stal moet staan... Op een revalidatiecentrum kijken ze er misschien met een professionelere blik naar, en kunnen ze hem de hele dag in de gaten houden. Daar kan hij ook aan weidegang gaan wennen. Het voelt alleen als een soort verraad naar mn paard toe vind ik :(

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 19:22

Faye, het moet voor jou ook te doen zijn. Zo te horen loop je een beetje op je tandvlees en dat is toch ook echt niet de bedoeling! Ik zou zeker eens overwegen om hem een tijdje naar een revalidatiestal te brengen. Dan weet je dat hij in goede handen is en heb je zelf ook weer even wat ruimte. Toen ik Villie weg bracht voelde ik me van de ene kant ook heel schuldig, maar van de andere kant was ik ook heel opgelucht dat de zorg me voor een tijdje uit handen werd genomen. In jouw situatie zou ik het ook zeker doen hoor en dan niet 1 maandje maar 2 of 3 maanden. Je kunt er toch altijd naartoe gaan als je tijd hebt? Ik ging toen 1 x per week naartoe, lekker tutten en stappen met hem.

Quiz, wat fijn dat het stappen zo goed ging :D . Opbouwen is goed, zolang het been niet teveel werkt. Dat zie je vanzelf wel.
Vervelend dat het vinden van een andere stal zo lastig is. Het zou fijn zijn als je iets zou vinden waar je gewoon uit de voeten zou kunnen, maar als je paard zo'n heimwee heeft en verder heb je het goed op je huidige stal zou ik inderdaad kijken of je niet ergens anders in de bak zou kunnen rijden.

Het draven gaat heel goed. Gisteren heb ik in totaal 5 minuten gedraaft, 2 x 2 minuten en 1 x 1 minuut. Zijn been blijft mooi rustig, wordt wel iets warmer maar verder niks. Dus eventjes coolinggel erop en verder niks gedaan. Morgen ga ik weer even bellen om te overleggen hoe ik nu verder ga opbouwen.

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 22:47

Wow Monty wat fijn dat het goed gaat. Lijkt me heel eng om weer te gaan draven. Even een voervraag. Voer jij nu je ietsje meer doet ook weer ietsje meer? Ik was vanavond bij de smid en moest even heen en weer draven op t harde en hij wou echt niet. Supersloom. Arme paard haha. Hij had echt geen puf.

Rij jij je paard nu iedere dag?

De smid vond zn been mooi koud en rustig. Aardig dun ook. Hij was erg tevreden. Zou maar zo doorgaan op deze manier. Dus ik kom toch wel heel happy bij m vandaan. Hij en de DA hebben onderling ook overleg dus dat is ook fijn.

De stal van vandaag was erg mooi. Ware het niet dat zij het tot april gehuurf heeft en er dan uit moet. Dus dat doe ik ook niet. Wordt denk ik dan toch maar lid van een andere rijvereniging dan kan ik daar in de bak rijden of dat ik een paar keer een maandkaart koop bij een andere manege zodat ik swinters daar terecht kan. En warempel.. jaja, er mocht nog wel een lamp op t erf bijkomen dan kon ik daar stappen. Wist niet wat ik hoorde :-D:-D:-D Heb m het probleem voorgelegd en gezegd dat ik eigenlijk niet weg wil maar de bak een groot probleem is en dat ik nu wel door wil gaan met stappen. Hij zou ff meedenken. Toch geholpen om te zeggen dat ik al aan t rondkijken was ;-). Hoop dat we iets kunnen regelen. Vraag de DA wel een soort verklaring van zijn blessure. Weet ie dat t geen onzin is. Hij sproeide vanavond maar liefst de bak. Misschien kon ik er dan wel in. Kan niet hoor. Maar zijn idee vond ik wel aardig. Het lijkt erop dat ie t in gaat zien. De anderen hadden geklaagd over de bak.

Faye als ik jou was en je hebt het geld ervoor zou ik het gewoon doen. Net wat Monty zegt. Je moet t idd wel vol kunnen houden allemaal.

muts_marijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-11 23:04

Fijn Natas dat je eindelijk een beetje het idee had dat de staleigenaar in de gaten had dat er iets moet veranderen. Bij ons zijn vandaag de loonwerkers bezig geweest met een sloot graven, langs de weide's en de bak zodat dat allemaal sneller droogt als er weer eens zoveel regen komt. Met een beetje geluk kunnen wij dus het hele jaar gebruik maken van de bak. :D :D Sneeuw uitgezonderd dan he :D

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-11 23:26

Oh dat is wel heel fijn Marijke! Sneeuw is balen. Daar is de allweatherbak van de club ook niet tegen bestand.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-11 08:50

Ik kan het me helemaal voorstellen Faye.. ik heb er ook wel over gedacht om Yade naar een rusthuis/revalidatiestal te brengen voor een half jaartje bijvoorbeeld. Een echte revalidatiestal is vrij duur volgensmij.
Nadeel vind ik alleen dat ze dan in de vorst/sneeuwperiode daar zou staan en op vrijwel alle rusthuizen gaan ze gewoon overdag naar buiten, Yade mag absoluut niet op ongelijke bevroren ondergrond lopen en ik vind het heel eng om daar geen controle over te hebben, weet dus niet of het mij wel echt rust zou geven dan.. Daarnaast is het een heel erg mensenpaard, ze is gek op alle aandacht en "haar" mensen, ik voel me ook wel schuldig over het idee. Nu wil ik eerst nog even de eerstvolgende controle/scan afwachten, als ze dan weer mag gaan draven dan blijft ze sowieso hier.

Qizz balen dat de juiste stal er niet bij zit.. vervelend als je geen geschikte bak hebt. Op mijn nieuwe stal nu hebben we een binnenbak, daar ligt pas een nieuwe bodem in en die is eigenlijk ook nog te zwaar, maar ze zijn er druk mee bezig dus heb wel het vertrouwen dat hij in orde is zodra ik er weer op mag in de bak. Dat zal toch pas op zijn vroegst rond januari zijn (hoop ik).

Qizz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-11 09:28

Ja die rotvorst. Ik ben ook zo bang dat er dan weer wat gebeurd zodat alles wat je nu opgebouwd hebt voor niks is geweest. Dat ze uitglijden...

Maar hele dagen binnen deze winter is ook geen succes want ik kan daar buitenaf met sneeuw en ijzel niet meer komen op een gegeven moment. Dus ook niet met de trailer weg. Nadeel van staan in de busch busch... :-D.