[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 13:53

Waar bestellen jullie het f4f?

KootMiraDrum

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:04

Ik heb 1 zak bij Paardnatuurlijk.nl besteld.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:05

Voer het Vash *even nagekeken* sinds eind oktober vorig jaar en zag snel het verschil. Het lijkt erg duur, maar je hoeft er niet veel van te geven, weet even niet hoeveel (in gewicht), er zit namelijk een handig maatbekertje bij die aangeeft tot hoever het bakje gevuld moet bij een bepaald gewicht van je paard. Doe er erg lang mee in ieder geval.
Ik bestelde het bij Hyperdrug in Engeland, maar dat is nu niet echt goedkoper meer. Heb net weer besteld bij paardnatuurlijk.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:13

Nog een vraag; geven jullie dan geen krachtvoer meer bij, maar alleen hooi?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-10 14:17

Ik geef helemaal geen krachtvoer, geef de F4Fkorrels met een handje lucerne zonder. Paarden vinden het heerlijk.
Als je wel krachtvoer blijft geven, zul je het in verhouding moeten doen om overdosering van vit/min te voorkomen.
Ik heb het ook bij paardnatuurlijk besteld - supersnelle service - had het binnen een dag in huis!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:24

Nou, dierenarts is weer weg, en het is nog even afwachten. De foto's waren niet verontrustend. Linksvoor geen kanteling, rechtsvoor een klein beetje..

Ik moet haar rechtervoorhoef nu 2 x per dag 10 minuten in de biotex weken en van de pijnstillers afhalen om te zien hoe het zich ontwikkelt en of er niet toevallig toch ergens een zweertje zit. Ze reageerde namelijk wel gevoelig toen hij met de tang aan de gang ging, op de plaats van het hoefbeen.. Woensdagmiddag bellen we dan om verder te overleggen..

Opvallend was trouwens dat ze op het harde een stuk beter loopt dan op het zand!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 14:55

janouk schreef:
Nog een vraag; geven jullie dan geen krachtvoer meer bij, maar alleen hooi?

Een mok Wiesencobs en een mok Safe en Sound.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:02

Hier nog een tevreden gebruiker van F4F ;) .

Ik ben het gaan voeren omdat mijn paard alleen hooi mocht eten en geen krachtvoer meer.
Het beviel echter zo goed dat ik nu aan meerdere paarden een handje bij geef per dag.

Hittie krijgt niet de volle dagdosis want ze krijgt nog Safe&Sound ernaast, hier zitten ook vitamines in.

Ik heb het twee keer besteld bij Jordens Hippo (7 kilo verpakking), de eerste keer kwam de pot na één week aan,
de tweede keer heb ik het nooit ontvangen.
Na diverse mails en weken later kreeg ik uiteindelijk een soortgelijk product van een ander merk opgestuurd :( .

Omdat ik de voorraad op had heb ik tussendoor bij Paardnatuurlijk besteld, dit kwam de volgende dag al aan, perfect dus !
Inmiddels ben ik overgegaan op grootverpakking en ook dit kwam na bestelling/betaling de volgende dag al aan.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:09

Ik heb gister weer foto's gemaakt en wilde jullie ze laten zien ;) .

spectaculaire hoefgroei van 2 centimer in één maand tijd .

foto gemaakt 16 juli, gezonde hoefgroei 2 cm breed ..............................Foto gemaakt 22 augustus, gezonde hoefgroei 4 cm breed
Afbeelding Afbeelding

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:26

Hier dezelfde foto met lijn er op.

Het is de bedoeling dat de hoefsmid de eerstvolgende keer alles rechts van de lijn eraf vijlt.
Dit om de gezonde hoefgroei de kans te geven het hoefbeen te blijven volgen en niet als gevolg van de gronddruk uit te laten wijken naar buiten.
Doordat de hoef afgevijlt wordt kan het ijzer ook verder naar achter wat weer de breakover verbeterd.

Afbeelding

en nog een foto wat meer van voren genomen waarop de groelijn goed te zien is:

Afbeelding

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 15:59

Nou, de osteopaat is vandaag bij Tryggur geweest en hij heeft toch best een tikkie gehad hoor van de hoefbevangenheid en alle medicijnen enzo op de rest van zijn lichaam :j Maar ze heeft hem lekker los gemaakt! Hij zou wel wat spierpijn kunnen krijgen, maar ze dacht dat dit hem ook wel zou helpen om net het laatste beetje op te knappen :j Ze vond hem wel lekker levendig en er verder goed uitzien, dus daar was ik wel heel blij mee! :D Over een paar maandjes voor de zekerheid weer even checken :j
En ben nog mee geweest naar een aantal andere paarden die ze ging behandelen, toch wel heel leuk om te zien hoe verschillend die reageren op bepaalde dingen en hoe je de veranderingen ziet. En ook dat ze op bepaalde punten behoorlijk reageren en dat dan de eigenaar zegt van ohjaaa maar zo en zo is gebeurd.

Ik voer ook F4F :j Nog niet zo heel lang, maandje denk ik inmiddels. Heb een emmertje van 7 kilo gekocht. Hij doet het er goed op. Heb het ook bij paardnatuurlijk besteld, hele nette en snelle service.
Hij krijgt verder alleen geweekt hooi van vorig jaar.
Liksteen heb ik weggehaald nu, omdat ie daar uit verveling van ging staan eten en wilde niet dat hij meer binnenkreeg dan nodig.

Fijn dat het meeviel Yellowfish!

Ziet er goed uit lolclub!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 16:40

@lolclub: mooi te zien, en idd spectaculair gegroeid. Dat wijt ik toch ook wel (wellicht deels hoor) aan de F4F, want toen ik Vash dat begon te geven merkte ik dat ook. Super! Ik heb met rijden gewacht tot de hele hoef vernieuwd was (dat is heel goed te volgen) zou nu dus weer mogen beginnen, maar heb denk ik te lang gewacht ;-) . Ben nu Toos Inspiratieloos :o .

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 17:09

Oké ik ben overtuigd. Ik ga nu bestellen. :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:16

Yellowfish schreef:
Nou, dierenarts is weer weg, en het is nog even afwachten. De foto's waren niet verontrustend. Linksvoor geen kanteling, rechtsvoor een klein beetje..

Ik moet haar rechtervoorhoef nu 2 x per dag 10 minuten in de biotex weken en van de pijnstillers afhalen om te zien hoe het zich ontwikkelt en of er niet toevallig toch ergens een zweertje zit. Ze reageerde namelijk wel gevoelig toen hij met de tang aan de gang ging, op de plaats van het hoefbeen.. Woensdagmiddag bellen we dan om verder te overleggen..

Opvallend was trouwens dat ze op het harde een stuk beter loopt dan op het zand!

Fijn om te horen dat het meevalt met de kanteling
kon hij de hoefzweer niet op de foto zien ?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:18

@lolclub, je ziet wel meerdere ringen, zijn er meer veranderingen geweest? Ander hooi ofzo? Netjes hoor!
Fjord en Tinkermerrie krijgen beide ook niet de volle dosering F4F, maar voor 300 en 400 kg (wegen 516 en 632 kg). Ze zijn er stapelgek op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:21

Ook ik voer f4f en ik vind het erg fijn spul en blijf hierbij.
Ik bestel het bij paardnatuurlijk, ze hebben een fijne service en vaak al met 2 dagen in huis.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 18:43

paars schreef:
@lolclub: mooi te zien, en idd spectaculair gegroeid. Dat wijt ik toch ook wel (wellicht deels hoor) aan de F4F, want toen ik Vash dat begon te geven merkte ik dat ook. Super! Ik heb met rijden gewacht tot de hele hoef vernieuwd was (dat is heel goed te volgen) zou nu dus weer mogen beginnen, maar heb denk ik te lang gewacht ;-) . Ben nu Toos Inspiratieloos :o .

Ik denk dat de F4F inderdaad een enorme impuls heeft gegeven aan de hoeven, sterker nog, ik denk aan het gehele paard ;)
Als ik zie hoe ze nu in haar vel steekt, wat een vacht, staart en manen ze heeft gekregen , de heldere blik in haar ogen..
Ik ben ook vast en zeker van plan om dit supplement bij te blijven voeren.

Heeft Vash weer helemaal een normale vorm hoeven terug gekregen ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:12

KootMiraDrum schreef:
@lolclub, je ziet wel meerdere ringen, zijn er meer veranderingen geweest? Ander hooi ofzo? Netjes hoor!
Fjord en Tinkermerrie krijgen beide ook niet de volle dosering F4F, maar voor 300 en 400 kg (wegen 516 en 632 kg). Ze zijn er stapelgek op.

Goeie vraag !
Die heb ik ook bij mijn DA neergelegd ;)

Er zit inderdaad nog een ring onder, deze heeft een kanteling van 4 graden terwijl het onderste stuk op 8 graden zit.
Het bovenste stuk zit op 0 graden kanteling.

Volgens de DA hersteld de hoef in etappes, hij moest van 8 graden kanteling af komen en dat doet hij blijkbaar door er een episode tussen te creeren met 4 graden kanteling.
Je kan dit ook goed zien op de rontgenfoto's als je lijnen trekt.
het onderste gedeelte staat op 8 graden, het middenstuk met de smalle ring op 4 graden en het bovenste stuk loopt parallel.

Op zich klonk dit wel logisch al geeft het wel te denken dat ze vooraf aan de HB al een poosje niet helemaal lekker liep.
ze was wat scheef onder het zadel, wilde niet doorbuigen in de travers en de appuyementen naar rechts en was in het geheel net niet helemaal fit.
Ze deed alles braaf maar was niet zo heel enthousiast zeg maar.
Het kan dus net zo goed al een lichte sluipende aanval geweest zijn van eerder, al was dat volgens de DA niet het geval...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:15

janouk schreef:
Oké ik ben overtuigd. Ik ga nu bestellen. :D

Je krijgt er vast geen spijt van :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:31

Even een egopost, ik zie het momenteel helemaal niet zitten. Typ nu ook echt met tranen in mijn ogen. Net paardjes hun hooi gegeven en Grietje loopt nog steeds slecht. Ik weet gewoon niet meer wat de volgende stap is. Nog een keer de dierenarts/holistische therapeut erbij? Maar wat kan hij me nog meer vertellen? Een keer een geheel bloedonderzoek? Nog een keer foto's maken van de hoef? Ben ik te ongeduldig na het bekappen (bijna 1,5 week geleden)? Kortom veel vragen waar ik het antwoord niet op weet. Ik hoop zo erg op verbetering. Als het zo lang door blijft gaan vrees ik dat ik nog een keer de moeilijkste beslissing van mijn leven moet gaan nemen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:38

Mijn fjordenman heeft de op 1 na laatste keer DRIE weken niet kunnen lopen, deze laatste keer was dat "maar" 12 dagen...
Heb je hoefschoentjes voor haar, is het een idee om die te bestellen/laten maken voor periodes na het bekappen?
Of een laagje eronder laten zetten zoals bijvoorbeeld Sole Guard of Super Fast (heeft Isabella van Isapaardje ook gehad).
http://www.vettec.net/

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:42

capopjekop schreef:
Even een egopost, ik zie het momenteel helemaal niet zitten. Typ nu ook echt met tranen in mijn ogen. Net paardjes hun hooi gegeven en Grietje loopt nog steeds slecht. Ik weet gewoon niet meer wat de volgende stap is. Nog een keer de dierenarts/holistische therapeut erbij? Maar wat kan hij me nog meer vertellen? Een keer een geheel bloedonderzoek? Nog een keer foto's maken van de hoef? Ben ik te ongeduldig na het bekappen (bijna 1,5 week geleden)? Kortom veel vragen waar ik het antwoord niet op weet. Ik hoop zo erg op verbetering. Als het zo lang door blijft gaan vrees ik dat ik nog een keer de moeilijkste beslissing van mijn leven moet gaan nemen.

klinkt inderdaad of ze maar niet op wil knappen...ik weet hoe je je voelt :(:)
Hoe slecht is slecht lopen?Echt z'on schuifelloopje?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:44

Heel stijf vanuit de schouder de voeten pasje voor pasje neerzetten. Het heeft idd het meest weg van schuifelen, aangezien ze het been zo gestrekt mogelijk houd.

Ik heb hoefschoenen gekocht, soft ride. Maar ik heb niet het idee dat ze dat fijn vindt zitten, dus ik heb ze niet meer gebruikt. En de paddock nu is nat en vrij zwaar (kleigrond). Mss moet ik haar toch maar in nat zand in de stal zetten.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:50

ze is nog echt bevangen dus...of denk je dat de hoefjes gewoon pijn doen?
Is het erger geworden sinds de bekapping?
Ik vindt het toch vreemd dat dat z'on impact heeft.
Mijn pablo loopt na de bekapping/beslaan als een trein.
Zo vanuit twee uur stilstaan weg in draf op het harde en rad.
En die heeft toch niet weinig meegemaakt.

Zou het door de ijzers komen?
Hoe is het bij de rest van de paarden hier na de hoefsmid?
Ik begrijp dat de fjord van kootmiradrum dus ook veel last heeft na een bekapping...vervelend hoor!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 21:51

@capopjekop: gosh meis, wat een ellende, heel veel sterkte. Misschien kun je inderdaad nog nat zand in de box proberen.

@lolclub: foto's zien er goed uit.

De Formula4Feet kun je ook bestellen bij Werkman Hoefijzerfabriek in Groningen. Ook een superservice, binnen 2 dagen staat het voor de deur, je hoeft er niet voor te tekenen en de rekening sturen ze na.
Of het duurder of goedkoper is als bij paardnatuurlijk weet ik niet ('k ben niet heel erg prijsbewust :o )