[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal topic voor artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:01

Artrose is een teken van verzuring? Vertel, ik ben benieuwd, daar heb ik nog nooit van gehoord.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:02

Wat moet ik erover vertellen dan ?
Osteopaten etc gaan ervan uit dat verzuring oa artrose kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:36

Nou sorry hoor, ik heb daar interesse in en uit dat oogpunt vraag ik het, heb hier meerdere dieren met artrose namelijk.

Je geeft het als feit, misschien kun je uitleggen waarom dat zo werkt, waarom werkt verzuring artrose in de hand bijvoorbeeld?

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:43

Mss handig om te vertellen dat mijn 'zetmeelvraag' vooral te maken heeft met spat. Sorry, foutje van mij. Ze heeft spat en artrose... en ja ze is idd te dik, dus daar zou het schrappen van zetmeel goed voor zijn. Mijn vraag heeft meer te maken met wat zetmeel zou doen in de gewrichten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:46

Maris schreef:
artrose in het lichaam is vaak een teken van verzuring van het lichaam. En granen verzuren.....

Ik heb het al gevonden, niet de verzuring van het lichaam, maar de verzuring van het bloed en het verminderen van afvalstoffentransport via het bloed. Dit schijnt dan verzuurd kraakbeen op te leveren. Reguliere artsen kunnen alleen maar medicijnen voorschrijven die niet helpen en je kunt artrose op lossen dmv basisch water te drinken en dan houdt de artrose op.

Niet mijn ding :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 18:50

EllenB schreef:
Mss handig om te vertellen dat mijn 'zetmeelvraag' vooral te maken heeft met spat. Sorry, foutje van mij. Ze heeft spat en artrose... en ja ze is idd te dik, dus daar zou het schrappen van zetmeel goed voor zijn. Mijn vraag heeft meer te maken met wat zetmeel zou doen in de gewrichten...

Ik kan er niet iets over vinden dat dat schadelijk zou zijn hoor.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 11:49

Mindim schreef:
Nou sorry hoor, ik heb daar interesse in en uit dat oogpunt vraag ik het, heb hier meerdere dieren met artrose namelijk.

Je geeft het als feit, misschien kun je uitleggen waarom dat zo werkt, waarom werkt verzuring artrose in de hand bijvoorbeeld?

Ik bedoelde het niet vervelend ! Ik wist alleen niet wat je wilde weten....
Volgens mij ( weet ik dus niet zeker ) kan het lichaam bepaalde stoffen niet zo goed verdragen waardoor er meer afvalstoffen vrij komen , deze kunnen dan worden afgezet in de gewrichten. Maar als je het echt goed wilt weten kan je beter een osteopaat ofzo vragen.

Verzuring kan je oa tegengaan door in de gaten te houden of je paard genoeg mineralen binnenkrijgt. mineralen zijn basisch ( tegenovergestelde van zuur dus ). Ook b.v. kieselzuur is basisch ( zit in brandnetel ).

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 12:46

Weet iemand hoe het zit met over doseren van glucasomine? Bij te weinig doseren (minder dan 15 gr.) heeft het geen effect. Maar kan en paard ook teveel binnen krijgen?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 13:51

wat een ingewikkeld gel*l allemaal zeg!
artrose is niks anders dan slijtage door (verkeerd) bewegen en/of ouderdom.
het enige wat je kan doen is de boel dan goed smerende houden door suplementen of gewrichten in laten spuiten en het paard zoveel mogelijk vrij te laten bewegen.
Niet zo ingewikkeld lijkt mij!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 22:03

rapido schreef:
wat een ingewikkeld gel*l allemaal zeg!
artrose is niks anders dan slijtage door (verkeerd) bewegen en/of ouderdom.
het enige wat je kan doen is de boel dan goed smerende houden door suplementen of gewrichten in laten spuiten en het paard zoveel mogelijk vrij te laten bewegen.
Niet zo ingewikkeld lijkt mij!?

Dat stukje over zuren en dergelijke komt bij mijn weten uit de alternatieve hoek en kan me niet zo bekoren, maar verder werd er eigenlijk weinig ingewikkelds gezegd.
Zoals jij het zegt, is het wel heel simplistisch voor gesteld. Artrose kan ook ontstaan door een ander defect of sommige artroseaandoeningen zijn erfelijk. Artose zit niet alleen in de benen en vrij bewegen is ook niet altijd goed. Inspuiten vind ik persoonlijk niks, dan is het paard naar mijn idee al te ver heen en wordt ingespoten voor het plezier van de ruiter.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:53

Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:54

Ik heb geen gekke dingen gezien, ze was ook niet stijver dan normaal.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:07

Het kan heel goed hoor dat ze reageren op de kou. Maar grootendeels is het zo dat ze op de vochtigheid reageren. Vaak kunnen ze beter tegen droge kou dan de natte dagen.
Mijn haffie heeft verder nergens 'erger' last van als normaal.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:18

Mijn merrie is alleen wat stijf als ze van stal komt. Als ze een middag in de wei heeft kunnen rennen, loopt ze weer mooi soepel en zie je er niets meer aan. Dan is het 1 bonk ADHD :D

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 23:46

Mindim schreef:
Dat stukje over zuren en dergelijke komt bij mijn weten uit de alternatieve hoek en kan me niet zo bekoren, maar verder werd er eigenlijk weinig ingewikkelds gezegd.
Zoals jij het zegt, is het wel heel simplistisch voor gesteld. Artrose kan ook ontstaan door een ander defect of sommige artroseaandoeningen zijn erfelijk. Artose zit niet alleen in de benen en vrij bewegen is ook niet altijd goed. Inspuiten vind ik persoonlijk niks, dan is het paard naar mijn idee al te ver heen en wordt ingespoten voor het plezier van de ruiter.

Dat inspuiten voor het plezier van de ruiter is ben ik niet met je eens en paarden hoeven echt niet te ver heen te zijn daar voor! sterker nog, het word ook preventief gedaan in de sport.
het enigste wat je met het inspuiten direct in de gewrichten doet is de boel beter te smeren waardoor het paard makkelijker kan bewegen. Veel paarden hebben hier baad bij.
Waarom zou je tegen inspuiten zijn als je wel je paard vol wil proppen met suplementen!?
Ik zie het probleem niet zo.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 00:59

Story schreef:
Het kan heel goed hoor dat ze reageren op de kou. Maar grootendeels is het zo dat ze op de vochtigheid reageren. Vaak kunnen ze beter tegen droge kou dan de natte dagen.
Mijn haffie heeft verder nergens 'erger' last van als normaal.

Dat klopt zeker, die van mij had de afgelopen weken met die koude regen echt veel last en nu niet meer.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:36

Mandyke schreef:
Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.

Ja, dat was mij ook al opgevallen. Ik kan er alleen nog niet achter komen of het door 'droge' of 'natte' kou komt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 17:59

Ik heb de tip van mijn vriendin gekregen om devils relief te gebruiken voor de artrose.
Ennn, ondanks ik pas een week bezig ben, lijkt het mij dat het zeker helpt.
idd nu tijdens de kou is ze wat stijfer, maar ja... ik ook met mn ouwe lichaampie. :+

Geef als ik een rondje buiten gereden heb daar nog magnesium bij voor de spiertjes, maar als het zo doorgaat ben ik tevreden.
En iertje ook, want die hobbelt vrolijk rond.

Andere hier ook ervaringe met devils relief?

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:10

Mijn paard is juist met prednisolon ingespoten in het gewricht ipv hylaruonzuur die het zou smeren. Hij loopt als een zonnetje, hij is zoveel ruimer gaan bewegen! nu alweer 4 weken aan het opbouwen en 7 weken geleden dat hij werd ingespoten. Verder wel een open zooltje tussen het ijzer gedaan en ik voer nu een kuur van Dr Horse bij, daar stop ik wel mee na 60 dagen (eigenlijk hoefde er maar 1 fles = 30 dagen gevoerd van de DA, maar volgens de verpakking worden 2 flessen geadviseerd.

Mijn paard had nog maar een minimale variant, dus het valt reuze mee. binnenkort wil ik weer een beetje gaan opbouwen met het springen, kijken hoe hij dat op wil pakken.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:12

Een vriendin voerde bij haar paard devils relief in de laatste maanden dat ze hem nog heeft laten lopen toen hij artrose in de hals had ontwikkeld. Hij werd ook atactisch uiteindelijk, dus toen was het helaas einde verhaal. zij was wel ontzettend tevreden over de werking van devils relief, maar in mijn optiek is het echt beetje laatste redmiddel om je paard pijnvrij te kunnen laten lopen.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 18:15

Mindim schreef:
Het ligt er maar net aan waar je paard artrose heeft. Maar vaak zie je toch dat de voorbenen meer belast worden, wanneer ze aan de teugel lopen. Maar als je het idee hebt dat je paard het daar juist wel goed door doet, moet je het niet laten.

Als je paard goed nageeflijk loopt moet je toch juist de achterhand er meer onder rijden en daardoor kun je juist de voorhand meer ontlasten. Mijn paard is helaas niet de makkelijkste qua aanleuning, maar ik probeer hier wel naar te streven in mijn dressuur.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:28

Ik zie Duivelskauw ook als een laatste middel aangezien het een natuurlijke pijnstiller is. Zolang mijn paardje het goed doet op een glucosamine supplement zou ik nooit direct duivelsklauw gaan voeren. Tuurlijk werkt het! want paardje heeft dan geen pijn meer. Maar naar mijn idee behandeld het de kern van het probleem niet. Wel zou je het in combinatie met een glucosamine supplement kunnen geven. Dat zou dan eerder mijn keuze hebben.

@ Javayo: Pas heel erg op hoor met springen en artrose! Als je weet dat je paard artrose heeft zou het mijn keus niet zijn om nog te gaan springen maar zeker goed rekening houden met de belasting van de gewrichten. Je maakt het er sneller kapot mee door de extra belasting (Om je paard zo lang mogelijk mee te laten gaan).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 00:46

Nou dat dacht ik ook van devils relief :D
Mijn paard heeft er twee jaar op gestaan. Het eerste jaar was top, ze kwam goed de winter door (ik voerde het alleen in de winter). Het tweede jaar was minder, maar goed, mevrouw kreeg andere klachten aan andere benen, dus dat zal mee gespeeld hebben. Vandaag de dag geef ik geen devils relief en het is wat artrose betreft geen einde verhaal.
Ze raken ongevoelig voor de devils relief, men adviseert ook een pauze in te lassen met die reden.
Mijn paard krijgt nu glucohorse, met goed gevolg. Alleen met vorst heeft ze last (dan graaft ze kuil in stal) maar verder gaat de artrose top. Nu heeft ze echter last van en pees aan een ander been.
Met artrose varieert het echt van paard tot paard en de ernst van de artrose, je kan dan ook niet zeggen wat voor een paard gaat helpen. Het is echt uitproberen. Sommige paarden met waardeloze foto's lopen als een zonnetje. En sommige paarden met goede foto's lopen belabberd.

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:39

Mandyke schreef:

paarden rusten inderdaad met hun zere voorbenen door ze tijdelijk te ontlasten met naar voren zetten.. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 12:44

casanova schreef:
Mandyke schreef:

paarden rusten inderdaad met hun zere voorbenen door ze tijdelijk te ontlasten met naar voren zetten.. :o

Doet die van mij ook idd.