Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Maris schreef:artrose in het lichaam is vaak een teken van verzuring van het lichaam. En granen verzuren.....
EllenB schreef:Mss handig om te vertellen dat mijn 'zetmeelvraag' vooral te maken heeft met spat. Sorry, foutje van mij. Ze heeft spat en artrose... en ja ze is idd te dik, dus daar zou het schrappen van zetmeel goed voor zijn. Mijn vraag heeft meer te maken met wat zetmeel zou doen in de gewrichten...
Mindim schreef:Nou sorry hoor, ik heb daar interesse in en uit dat oogpunt vraag ik het, heb hier meerdere dieren met artrose namelijk.
Je geeft het als feit, misschien kun je uitleggen waarom dat zo werkt, waarom werkt verzuring artrose in de hand bijvoorbeeld?
rapido schreef:wat een ingewikkeld gel*l allemaal zeg!
artrose is niks anders dan slijtage door (verkeerd) bewegen en/of ouderdom.
het enige wat je kan doen is de boel dan goed smerende houden door suplementen of gewrichten in laten spuiten en het paard zoveel mogelijk vrij te laten bewegen.
Niet zo ingewikkeld lijkt mij!?
Mindim schreef:Dat stukje over zuren en dergelijke komt bij mijn weten uit de alternatieve hoek en kan me niet zo bekoren, maar verder werd er eigenlijk weinig ingewikkelds gezegd.
Zoals jij het zegt, is het wel heel simplistisch voor gesteld. Artrose kan ook ontstaan door een ander defect of sommige artroseaandoeningen zijn erfelijk. Artose zit niet alleen in de benen en vrij bewegen is ook niet altijd goed. Inspuiten vind ik persoonlijk niks, dan is het paard naar mijn idee al te ver heen en wordt ingespoten voor het plezier van de ruiter.
Story schreef:Het kan heel goed hoor dat ze reageren op de kou. Maar grootendeels is het zo dat ze op de vochtigheid reageren. Vaak kunnen ze beter tegen droge kou dan de natte dagen.
Mijn haffie heeft verder nergens 'erger' last van als normaal.
Mandyke schreef:Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.
Mindim schreef:Het ligt er maar net aan waar je paard artrose heeft. Maar vaak zie je toch dat de voorbenen meer belast worden, wanneer ze aan de teugel lopen. Maar als je het idee hebt dat je paard het daar juist wel goed door doet, moet je het niet laten.
Mandyke schreef:Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.
casanova schreef:Mandyke schreef:Het is plots een stuk kouder als de dagen voorheen en het heeft vanacht gevroren. Hebben jullie artrose paardjes nu plots meer last? Het viel me daarstraks op dat mijn paard tijdens het rusten steeds het ene voorbeen een beetje naar voor zet (en ze wisselt dan van voorbeen) Ze heeft verbening van hoefkraakbeen in beide voorhoeven, zou de 'rare' ruststand door het koudere weer kunnen komen? Zou ze nu meer pijn voelen dan normaal? Dit is de eerste keer dat dit me opviel bij haar.
paarden rusten inderdaad met hun zere voorbenen door ze tijdelijk te ontlasten met naar voren zetten..