Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:35

Mag het iets fatsoenlijker Zahlina? iemand bokt NB Goerroe noemen lijkt me totaal overbodig. Het zou fijn zijn als dit topic gewoon open kan blijven.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 17:48

Ach, ze kan het woord niet eens spellen ;)

Mijn paard staat sinds woensdag op ijzers, ik zal vanavond even foto's maken. Dan hebben we misschien iets om de gemoedsrust een beetje te sussen hier!

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:14

Mijn paardje staat nu sinds ca 8 weken voor op ijzers.
Achter dus niet, maar volgens mijn hoefsmid was dit beter voor haar omdat ze anders scheef staat.
Ook valt het mij op dat ze nu tijdens het rijden minder snel struikelt.
Zal binnenkort wel even een foto maken.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 18:17

Zolang de hoeven niet te lang worden en de ijzers niet los gaan zitten gaat het goed. Zo ook met een onbeslagen hof. Zolang de want maar niet te lang word.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:14

kriebel schreef:
Sanne, ik doe met je mee, want ik wil nog steeds heel graag weten wat de ervaren mensen hiervan vinden:
Kan helaas niks over jouw foto's zeggen, heb er helaas de ervaring niet voor.
(en dan gaat het dus om de gleuf in de toon)

Afbeelding

Losse wand?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:17

Myour schreef:
Aan beide hoefijzers/hoefschoenen zitten voor- en nadelen. Ik kies voor ijzers, al heb ik daar niet een super goede reden voor. Voor mij voldoet het feit dat ik simpelweg geen persoonlijke ervaringen heb met die schoenen en het uitproberen vind ik ze veel te duur voor. Als een ander dat geen goede reden vindt, pech gehad dan.
Daarbij lijkt het me idd beetje vreemd met passen, je laat de schoenen op een bepaald moment aanmeten, maar hoeven groeien en blijven niet exact hetzelfde, vooral niet als je niet regelmatig je paard laat bekappen (ja ik ben zo eentje die d'r paard eens in de 6 à 8 weken laat bekappen). Nee, ik zie die dingen gewoon niet zitten....

Ik heb wel hoefschoenen, maar ik ben er niet onwijs geweldig enthousiast over. Ik heb ze omdat ik ze nodig heb als ik de weg op wil, maar anders was het gewoon blootvoets geweest en heb ze het liefst zo min mogelijk aan. Mijn paard is best gevoelig. Maar net wat je zegt die verandering van hoeven, die blijven veranderen. Mijnp aard had flinke flares toen ik met schoenen begon, die zijn nu een stuk verminderd. Ook is de hoefwand echt een stuk ingenomen dan toen ik met schoenen begon. Gelukkig passen ze momenteel nog gelukkig :) Overigens; qua kosten is het voor mij een heel stuk goedkoper met schoenen. Elke 5 weken rondom nieuwe ijzers was een duur grapje :=

Ijzers vind ik ook prima, en bij veel paarden werkt het gewoon. Bij mijn paard is het 'gevaarlijk' omdat het een lompe doos is die steeds aftrapt en zich daarbij open haalt. Paar flinke verwondingen die ook de verkeere kant op hadden kunnen gaan was voor mij genoeg. Ik zou haar er nu ook niet meer op durven zetten... Sinds ze ijzerloos is kan ik iig weer redelijk gerust slapen wat dat betreft :D (rij niet meer naar stal met de gedachte; wat zal ze vandaag weer hebben open gehaald, en zou ze haar ijzers nog wel onder hebben...)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:22

@peelie, Needje & Jackie
Ik heb geen zin om het in delen op te schrijven dus ik doe het in 1 stuk.
Aangezien ik dit pas ong. (zonder te overdrijven) 10x heb uitgelegd en schijnbaar te moeilijk is om in het andere topic te speuren.

1. Zack zit net tussen de 2 maten in, dus het word of te krap of te ruim.

2. Hij sleept van achter en heeft achter een vorm qua hoef wat niet in de schoen past.
Dus ijzers voor de bevordering van zijn beweging.
Ook draait hij zijn hoef op het moment dat hij op de grond staat (franse stand)

3. De vorm van zijn voorhoeven (flares) is het dus ook onmogelijk qua pasvorm.

4. Voor staat hij toontredend en maait hij behoorlijk vooral links, dan kan hij dus continue zichzelf aantikken omdat er veelste veel ruimte in beslag word genomen door de schoenen.

5. Dat betekend dus dat zijn gang nadelig word beinvloed en dat is natuurlijk niet goed (doh)
En dan natuurlijk dat hij zichzelf kapot tikt of met bescherming steeds zijn eigen been wegtikt, ook niet erg handig lijkt mij.

6. Voor de kar, als hij hard aan het draven is (en dus echt op hoog tempo loopt) en hij schopt een schoen uit.
Bestaat de kans dat die tegen de kar gemept word met alle gevolgen dien waar die schoen terecht kan komen.

Edit 1 vergeten
7. Hij staat dus voor toontredend en word dus LICHTELIJK gecorrigeerd.

Dus ga nou niet vertellen dat ik daar niet over heb nagedacht, want ik word er lichtelijk schijtziek van om mezelf elke keer te verantwoorden omdat ik iets niet 'probeer' omdat ik mijn hersens van te voren al kan gebruiken.

We krijgen op het moment longeerles om zijn achterhand er goed onder te krijgen en dus ook het slepen te verminderen en uiteindelijk weg te krijgen.
Dus ga ook niet roepen dat daar niet aan gewerkt word, want er wordt echt wel helder nagedacht hoor hier.
En als het mogelijk is gaan de ijzers er ook gewoon weer onderuit, ik ben namelijk ook geen fan van die dingen maar voor ons nu de beste oplossing.
Laatst bijgewerkt door Zack op 14-08-09 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:24

Ben ff nieuwsgierig Zack (en misschien heb ik er overheen gelezen), wat doe je om het flaren op te lossen?

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:29

@Kinke
Daar heb ik mijn hoefsmid voor. ;)
Omdat hij nu voor andere dingen al op ijzers moet, was het makkelijk om dat nu meteen te corrigeren.
Voor zijn ze al bijna weg, achter zijn we ong op de helft.
Wat mijn smid precies doet weet ik niet, hij heeft het me uitgelegd en kan het je zo aanwijzen.
Maar zo uittypen gaat me niet lukken, sorry.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:30

Is toch wat, dat je je moet verantwoorden hier, omdat je ijzers gebruikt...

Is het met jouw paard weer helemaal goed gekomen Tancreda4? Is alweer een paar jaar terug, dat ik in een topic van jouw heb gezeten met een vervelende wond aan de kroonrand...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:32

Relaxed Zach. Gewoon blijven ademen. Ik zeg alleen dat ik als je goed passende schoenen heb ik niet kan geloven dat ze gevaarlijk zijn. En dat het mij niet uitmaakt wat jij als reden aangeeft, als jij ze niet wil wil je ze niet. Dus waarom je je aangevallen voelt ontgaat mij totaal.

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:32

@Zammie
Hoop dat ze het niet erg vind dat ik antwoord ;)
Maar volgens mij was het weer helemaal goed gekomen, en groeit de beschadiging langzaam uit de hoef!

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:33

@Needje
Ik voel me niet aangevallen hoor.
Ik word er werkelijkwaar schijtziek van dat mensen niet gewoon even in het vorige topic (of zelfs een aantal pagina's) terug kijken om te lezen hoe en wat.

En stel, hij zou ze wel passen.
Zit in nog met 3 andere punten..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:36

dus het gaat in ieder geval de goede kant op Zack, da's mooi :)

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 19:41

@Kinke
Ja het gaat zeker de goede kant op!
We krijgen vanwege die problemen uit zijn rug (wat dus deels het slepen veroorzaakt van achter) longeerles van de fysio.
En ik wist niet wat ik zag vandaag.. Pas voor het eerst dacht ik, Hij loopt echt op eigen benen.
Mooi over zijn rug heen en die beentjes werden al wat beter opgetrokken.
Dus we gooien er echt niet alleen ijzers onder zodat hij beter zijn benen op gaat tillen :)

Als zijn nieuwe zadel klaar is dan gaan we onder het zadel verder met begeleiding van les.
Ik krijg van mensen om me heen echt hele goeie feedback en dat is echt heel fijn!

Vind het jammer dat hier altijd vanuit gegaan word dat mensen zelf niet kunnen nadenken.
Al gaat het over de keuze over ijzers hoefschoenen of blootvoets maakt niet uit.
Er word altijd het ergste gedacht, dat is soms nog wel eens deprimerend.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 21:59

Arabesk schreef:
Easyboot gloves zijn verre van lomp, en zijn heel licht. Ze beinvloeden de gang minder dan hoefijzers :j

Heb je daar beelden van? :)

Overigens kan de beinvloeden van de gang, zoals ijzers kunnen doen,ook wenselijk zijn.

BabyBell

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:01

FaberSmid: ik heb er niet zo veel verstand van, maar een losse wand begint toch in de witte lijn? (en die zit toch wat minder aan de buitenkant?)
De hoefsmid hier dacht ook aan een bacterie en raadde aan om het goed schoon te houden met betadine en volgende week gaat hij kijken of hij er wat aan kan doen met bekappen/vijlen oid.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:09

Kinke schreef:
Ben ff nieuwsgierig Zack (en misschien heb ik er overheen gelezen), wat doe je om het flaren op te lossen?

Die van mij heeft/had ook flinke flares. Mijn hoefsmid zorgde er voornamelijkv oro dat de hoefwand gelijk was aan de zool omdat de flares gingen scheuren, en had hij de hoefwand daar wat 'rechter' gemaakt, ipv dat het onwijs uitwaaierd. Ik weet niet precies hoe en wat, maar ze gaat bij hem steeds rechter staan, hij zet haar steeds wat rechter aan de binnenkant.

Zammie schreef:
Is het met jouw paard weer helemaal goed gekomen Tancreda4? Is alweer een paar jaar terug, dat ik in een topic van jouw heb gezeten met een vervelende wond aan de kroonrand...

Wat leuk dat je daar naar vraagd :) Dat is idd helemaal goed gekomen. Een jaar geduurd dat het was uitgegroeid, en daarna was het nog een flink rommeltje (rasp noemden ze dat?). Nu zie je het nog steeds, allemaal hobbels bobbels en ondiepe lijntjes (verticaal) maar het brokkelt niet ofzo. Dat rommeltje wordt ook steeds een beetje netter langzaam maar zeker (nu 2 jaar later)

Wat betreft flares en schoenen; dat is idd lastig met aantrekken en gingen ze bij mij iets van draaien soms. Ik moest ze ook zo aan doen alsof het leek dat ze O benen had, zag er raar uit := Maar nu ze mooier op haar hoefjes staat passen ze idd veel beter, draaien niet meer en kunnen gewoon 'recht' aan :D

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 22:22

@ingrid
Dat is bij ons het probleem, Bij zack valt er niks vanaf te halen.
Er valt niks te vijlen of korter te maken dan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 23:30

fransje23 schreef:
Arabesk schreef:
Easyboot gloves zijn verre van lomp, en zijn heel licht. Ze beinvloeden de gang minder dan hoefijzers :j

Heb je daar beelden van? :)

Nee helaas, we hebben alleen beelden van de old macs

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:32

kriebel schreef:
Zowiezo vind ik het vreeemd, ze is vorige week bekapt en de hoefsmid heeft over geen van deze dingen wat gezegd...
Jullie zijn meer dan welkom om te komen kijken of te proberen het te verbeteren... :)
Ze mag dus eigenlijk uiteindelijk niet meer op de hoefwand staan om de scheur in de toon op te lossen?

De scheur in de toon heeft ze overigens aan allevier de hoeven.

kun je met de haak van de hoevenkrabber ook IN de gleuf, zonder dat ze reageert?

ik ben niet verrast dat je smid er niks van zegt. zo zijn er wel meer. ik heb hetzelfde probleem gehad. mijn zelfgefokte merrie heeft zo'n toonscheur en rotstraal gehad. vanaf veulenleeftijd aan. mijn smid heeft met geen woord erover gerept. en als ik niet toevallig NB had ontdekt, had ze het probleem nu nog.

heb je toevallig nog meer hoevenfoto's?

zien de stralen er allemaal zo uit of alleen aan deze voet?

het is niet nodig de wand rondom overdreven af te ronden, wel op de plek van de scheur(en).

wil best ernaar kijken, als je niet te ver weg zit

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:44

kriebel schreef:
FaberSmid: ik heb er niet zo veel verstand van, maar een losse wand begint toch in de witte lijn? (en die zit toch wat minder aan de buitenkant?)
De hoefsmid hier dacht ook aan een bacterie en raadde aan om het goed schoon te houden met betadine en volgende week gaat hij kijken of hij er wat aan kan doen met bekappen/vijlen oid.

je hebt gelijk. een losse wand ontstaat idd door afbraak van de witte lijn door schimmels en bacterien. deze scheuren zitten in de hoefwand zelf. ik zou hier de wand zover mogelijk afronden.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 00:52

Ik heb vandaag Mara's hoeven een beetje bijgevijld omdat ze weer begonnen te brokkelen. Ookal had ik niet het idee dat ze te lang waren... Ach blijkbaar wel.

De genen waar ik mijn land van huur kwam nog even langs. Die stond me eerst wat vreemd aan te kijken. Ik vroeg aan hem :En, wat vind je er van?" hij: "Ja, ziet er eigenlijk best wel heel erg goed uit!" Ikke helemaal blij met mijn complimentje :D

Mara heeft het ook. Als ik de hoefwant goed afrind gaat hte weer weg, maar het is wel iets om bij te houden... Ze was er vanaf, maar nu zit het er weer..

schoot, weer een nadeel aan drachtig zijn... Op een gegeven moment kunnen ze hun hoef gewoon niet meer optillen :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 07:29

kriebel schreef:

Klopt, jouw hoefsmid zal wel een beter overzicht krijgen met bekappen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 08:07

@tancreda, fijn dat het dan na een lange weg weer goed is gekomen.

Holle wand kan toch ook tussen buitenste laag van de hoornpijpjes en de binnenste laag hoornpijpjes voorkomen?