Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

griebels

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 17:56

Arabesk schreef:
een klant van een NB-er hier op bokt gaat ook klasse III of IV rijden, moet hij zelf maar even vertellen want ik weet niet meer of het een klant van Hans Arendse of Simon Lingbeek was, misschien zelfs wel van iemand anders.

Maar Arabesk, ik als endurance (klasse 3) ruiter kan ook aantonen dat mijn paard het niet trekt om ijzerloos te starten. Zoals al eerder gezegd, ik kan hier de ondergrond niet trainen, welke ik op de wedstrijden tegenkom.
Het is ook niet voor niets dat de wedstrijd in Banholt zeer adviseerd om niet ijzerloos te starten daar. De rest van NL heeft die paden niet, ja misschien een stukje, maar geen hele wedstrijd.
En om dan nog maar te zwijgen over de wedstrijden in zuiderlijker belgie...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 19:03

opala schreef:
henny_w schreef:
Maar dat paard is niet Nederlands opgegroeid, zelfs niet Europees als ik het goed lees.

Wat in mij opkomt "endemisch" en dat met mijn korte termijn geheugen Haha!
We vallen steeds in herhalingen .... beetje jammer.
Wanneer je paard zonder beslag niet meer datgene kan doen waarvoor je je paard hebt aangeschaft, spijker er dan beslag onder .... in welke bewoordingen wil je het nog meer horen Clown

Jaja .. goed onthouden, lastig woord Haha!

Het gaat me niet om alsmaar te herhalen, maar Arabesk heeft nu 2x de link en verhaal over die endurance ruiter gegeven die wel de afstand blootsvoets aankan.
Heel fijn voor die mevrouw en haar paard maar het is een voorbeeld wat hier niet of nauwelijks relevant is. Omdat het allemaal landen zijn van onder de evenaar met heel andere omstandigheden.

Vergelijk het dan met de Nederlandse ruiters. Dat geeft een eerlijker beeld.
En dan niet eentje maar meerdere.
Ik krijg nu door het herplaatsen van die endurancelink door Arabesk het idee alsof het bij de Nederlandse ruiters onwil zou zijn om blootsvoets te blijven rijden of onwil om anders te bekappen zodat het wel blootsvoets zou kunnen.
Maar uit jarenlange endurance ervaring weet ik dat het bij het overgrote deel van de Nederlandse enduranceruiters noodzaak is om de paarden te 'helpen' omdat ze anders kort en gevoelig gaan lopen. Vooral op de langere afstanden.
Zeker weten, dat door op de NBtoer te gaan, daar niets aan veranderd.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:14

@ Griebels, misschien kun je niet zonder hoefbescherming starten, omdat je geen keien-weide hebt, maar hoefbescherming kan ook hoefschoenen zijn ipv ijzers. Maar dan komen we weer uit op welles nietes denk ik. Ik zie geen enkele reden, nooit, om een ijzer onder te slaan.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 20:26

We willen allemaal het beste voor onze paarden en maken hierin onze eigen keuze's ter wille van het welzijn van onze paarden.
Laten we elkaars keuze's respecteren en goed blijven luisteren naar onze paarden die zelf zullen aangeven of ze een ijzertje prettig vinden of niet (lees: loopt er de sterren van de hemel mee of niet)..... zo sprak oma Scoxxx... Haha!

Zullen we nu dan weer terug gaan naar het vergelijken van elkaars paardenhoeven? Knipoog En nadenken waarom het ene paardje nu wel die sterren daaro in de hemel loopt en het andere niet a.d.h.v. de foto's.
Hellup!!! Wie heeft er nog mooie paardenhoeffoto's?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:35

Ik probeer morgen een ander te fotograveren.Zou ik veel vaker moeten doen.Op een plaatje zie je het ineens heel anders...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:41

scoxxx schreef:
Hellup!!! Wie heeft er nog mooie paardenhoeffoto's?

Deze heb ik nog ergens op internet slingeren. Een foto van een hoefje van een veulen van drie dagen oud Haha!

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:46

leeft hij nog??(bij jou weet je het nooit....grapje...)
schattig z'on "vers"voetje!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 20:58

geerke schreef:
leeft hij nog??(bij jou weet je het nooit....grapje...)
schattig z'on "vers"voetje!

ja deze leeft Clown nog steeds. Is een Noriker veulen hier nog op de foto, maar is inmiddels een leuk paardje geworden met stipjes

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-08 21:30

jodi schreef:
Zou ik veel vaker moeten doen.Op een plaatje zie je het ineens heel anders...

Bizar he? Dat ervoer ik ook. Ik hou tegenwoordig een hoeven-logboek bij met daarin de bevindingen en foto's over wat werkt(e) en wat niet c.q. waar de paarden net ietsie-pietsie beter op liepen/lopen... welke mm-ers wel en welke mm-ers niet. Clown

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:25

Even een vraag aan jullie hier (ga dus ff off-topic). Die van mij staat voor nu 3,5 week zonder ijzers, maar het brokkelen gaat een stuk beroerder dan paar maanden geleden achter. Voor biotine ben ik nu te laat, wat zouden jullie doen? Achter wordt het ook al wat minder en gaat wat op brokkelvoeten lijken. Heb in verleden nooit problemen gehad met hoeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:34

Misschien is de hoorn te nat en daardoor te zacht?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:41

Stal is schoon en droog, hij staat 3 uur per dag in een paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-08 23:56

Is hij wel correct beslagen? Ik bedoel staat er niet te veel druk op de hoefwand omdat de hoef niet goed in de goede as is bekapt?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:06

Hij staat nu voor het eerst dat ik hem heb zonder ijzers Nagelbijten / Gniffelen Met nog nooit een probleem gehad. De nagelgaten spelen nu wat op, maar de achtervoeten die al paar maande bloot staan zien er ook minder uit.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:16

Eleonoor schreef:
Even een vraag aan jullie hier (ga dus ff off-topic). Die van mij staat voor nu 3,5 week zonder ijzers, maar het brokkelen gaat een stuk beroerder dan paar maanden geleden achter. Voor biotine ben ik nu te laat, wat zouden jullie doen? Achter wordt het ook al wat minder en gaat wat op brokkelvoeten lijken. Heb in verleden nooit problemen gehad met hoeven.

Voor kan het natuurlijk door de nagelgaten komen die uitgroeien. Achter is wat lastiger. Wat is er veranderd de laatste tijd? Staat hij meer binnen etc?

Ik merk bij mijn eigen paard altijd dat het bij de nagelgaten een soort van gaat splijten/ scheuren/hoekjes eruit zeker als het zo recht afslijt als op asfalt. Ik vijl dan de rand van de hoef metname bij de nagelgaten voor zo een rit (meestal een dag) een beetje bij en iets rond en daarmee blijft de hoef beter.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:18

Brokkelen gebeurt meestal als de hoefwand te lang is.Eigenlijk het 'zelfonderhoud' van de hoeven.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:30

Hij staat nu meer binnen ivm sluiten weiland. Voor is inderdaad grotendeels problemen met nagelgaten. Zijkanten gaan heel snel waardoor hij voor het zicht rare smalle voetjes krijgt. Achter zijn geen nagelgaten meer.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 00:45

In de http://www.thehorse.com kwam ik dit artkel tegen wat wel mooi aansluit bij de iets eerder gevoerde discussie.

The Barefoot Horse: Romance vs. Reality
    by: Marcia King
    September 12 2001, Article # 98
    Print Email Republish Link ShareThis
    Most of us had a childhood that involved childrens' horse books and the wonderful, romantic images they conjured: A magnificent horse--most likely a black stallion--galloping free, au natural. Nostrils flaring, legs charging, mane blowing, tail flowing. It's hard to set aside that dreamy fantasy, and as adults, particularly in this era of "natural is better," we might be tempted to make our horses as natural as possible, too, by letting them run barefoot, surely as Nature intended.

The problem is, horses aren't quite the originals that Mother Nature developed, not since man began breeding for select traits and inadvertently introduced a few undesirable traits, too--some of which include conformational faults and feet that cannot tolerate barefootedness. Plus, the natural horse didn't spend time carrying a rider around a schooling ring, over jumper courses, on trails, or any number of other mounted or driving activities that can cause excessive hoof wear

Het hele artikel is voor mensen die zich hebben aangemeld (is overigens gratis) hier te vinden !

Ik vond de laatste regel ook wel mooi Lachen

Fads And Fancies

There are valid reasons for maintaining a barefoot horse, with hoof health being at the forefront. There are likewise many reasons for keeping a horse shod, again, hoof health being the primary reason. Says Carre, "If the horse is capable of surviving in a barefoot situation, by all means, go ahead. It's the best situation for his foot. But if you're doing it just for the romance of the current fashion, I would be very careful and give it some serious considerations."

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 01:01

Fransje23,

Die laatste zin vind ik ook mooi. Heel veelzeggend Knipoog

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 10:19

Alsof je je paard onbeslagen houdt omdat het een trend is Gestoord .... helemaal geen mooie zin Boos!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:02

nou... ik vrees toch dat er mensen zijn voor wie dit geldt. er zijn er zelfs die hun paard liever een paar maanden gevoelig hebben zodat de hoef kan wennen dan dat ze er een ijzer onder laten zetten (al is het maar tijdelijk). ik bedoel, de strasser methode heeft ook aanhangers genoeg die voor lief nemen dat het paard een periode kreupel is na het rigoreus bekappen.

bovendien zie je het meer, niet alleen als het gaat om ijzerloos door het leven, maar ook bij boomloos en bitloos. er wordt dan uitgegaan van een eigen principe ipv van het fysieke van het paard, en wat dit aangeeft.

punt is, dat niet alleen in de paardensportwereld mensen zijn die doorslaan om hun doel te bereiken, maar ook in de natuurlijke wereld.

zelf heb ik dat van dichtbij mogen meemaken, hoe heftig dat af en toe kan gaan en het is duidelijk dat er wel degelijk mensen zijn die kiezen voor 'een bepaald iets' uit principe, en niet omdat dat het paard an sich ten goede komt.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:13

Arabesk schreef:
@ Griebels, misschien kun je niet zonder hoefbescherming starten, omdat je geen keien-weide hebt, maar hoefbescherming kan ook hoefschoenen zijn ipv ijzers. Maar dan komen we weer uit op welles nietes denk ik. Ik zie geen enkele reden, nooit, om een ijzer onder te slaan.

Dat mag, dat is jouw mening. Ik persoonlijk ben niet van de hoefschoenen
En ik heb ook geen problemen met goed beslag. Ik zie vaak ijzers onder paardenvoeten zitten die er naar mijn mening niet goed onder zitten, maar ook genoeg die er wel goed onder zitten.
Kwam laatst iemand tegen die goed beslag had, had ze dezelfde hoefsmid als ik Haha!

Het is niet alleen dat wij geen keien-weides hebben, maar ook de bospaden zijn niet te vergelijken met die van zuiderlijk belgie.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:15

Arabesk gefeliciteerd!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:18

BTW, mijn merrie die ik had kreeg geen ijzers omdat ze die niet nodig had. Ik ben wel van mening dat als ze ze niet nodig hebben ze er ook niet onder komen.
Vandaar ook dat Liekie zonder stond toen hij ze niet nodig had door zijn blessure...

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-08 11:24

ik wilde ook nooit aan de ijzers, maar Faram staat er nu toch op en het bevalt goed. zijn hoeven kunnen nu bijgroeien, met name de zool. het is niet zomaar dat we toch voor ijzers gegaan zijn, voor wie het interesseert wil ik het wel uitleggen.

mijn andere pony die al aan het werk is, Flicka, loopt aangespannen en praktisch alles op harde weg. in de wei rijden doe ik met haar niet veel. zij heeft zulke prachtige harde hoeven, en heeft geen ijzers nodig. ook niet in de periodes dat ik dagelijks een goed uur met uitschieters van meer dan 2 uur rijd.

mijn tweejarige heeft minder goede hoeven, maar daar wordt aan gewerkt. hoe hij zal ontwikkelen vwb het nodig hebben van ijzers weet ik niet, natuurlijk ga je in eerste instantie voor blote voetjes. echter, als hij gevoelig is straks met mennen dan krijgt ook hij gewoon een kunststofje, net als Faram. hij loopt nu af en toe iets gevoelig op keienwegen, maar ik heb het idee dat dat wel steeds beter wordt. ze lopen ook op grasland dus echt gewend is Snatje het niet, in tegenstelling tot Flicka die veel meer op de weg komt.

los daarvan heeft Flicka van zichzelf al veel betere hoeven. ik denk zowiezo dat Flicka vergeleken met het gemiddelde superhoefjes heeft, ook al is er dan één een beetje scheef (nasleep van ziekte, evt. ook nader toe te lichten) voor het oog.