[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kymalin

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:36

Jee, je zult wel geschrokken zijn Timbers!!! Inderdaad maar even rustig aan. Verder ben ik het eigenlijk wel met Jannepauli eens, de balans is al zo verstoord dat ik dan ook zoiets heb van; laat maar even zitten al die extra toevoegingen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 00:26

Jannepauli schreef:
Ingrid, als ik me goed herinner schreef jij eerder ergens in dit topic dat Isabella een zieke lever had. Hoe is dat vastgesteld, wat heb je eraan gedaan en hoe was het resultaat, ook met betrekking tot je hoefproblemen?

In 2005 is het vastgesteld dmv bloedonderzoek.
Asat en Got waarden (uit mijn hoofd) waren veel te hoog.
Ik moest haar van de DA toen prednisolon geven, maar heb ik geweigerd Bloos
Heb toen een kruidenreinigingskuur gegeven.

2007 werd ze weer ziek en weer een bloedonderzoek laten doen.
Nu waren de leverwaarden nog slechter, de spierwaarden waren veel te hoog en nog wat was niet goed; weet het niet meer precies. Hoe dan ook; erg ziek paard.
DA wist eigenlijk maar 1 advies ... in laten slapen.
Ik heb toen de levercompositum van Groene Os gebruikt, tesamen met trias omega en miltcompositum. Later ben ik met homeopathie begonnen en heb ook daar een tinctuur voor de lever gekregen (chelodonium meen ik ... moet allemaal opzoeken als iemand het exact wil weten).

Dit jaar dus weer bloed laten testen en nu alles keurig in orde !!!
Lever dus ook ...
En dat zonder prednisolon of dergelijke.

Hoefproblemen had ze toen, dus ja dat werd in combinatie met die slechte lever gebracht.
Het is een vaak voorkomend iets bij bevangenheid; een slechte lever of slechte darmwerking.
Is ook wel logisch; gifstoffen worden niet goed afgevoerd.

Maar ik heb dus wel goede ervaringen met levercompositum bij acute HB ... maar wel met aangetoond dat lever ook echt slecht was (alleen waarom dat dit zo is gekomen, weet ik dus niet ... ik vermoed toch door chemische middelen in voeding, misschien het laten grazen af en toe in de berm; ja dom achteraf, heb ooit JKK in het hooi gehad, vers eet ze dat spul trouwens ook, eiwitten in het gras ... geen idee; kan van alles geweest zijn dus).

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:07

Weer even verschrikkelijk zitten huilen net....de spanning moest er gewoon even uit.
Essie lijkt wel weer iets aan de beterende kant, ze staat wat meer in ieder geval. Lopen gaat nog niet met haar voorpootjes, maar goed ze eet, drinkt, poept en piest gaat liggen en staat weer op dus we geven het de tijd. Het zal er allemaal bij horen...

Ik heb besloten het iets van me af te zetten, normaal voert een stalgenootje van mij 5x in de week en nu ging ik elke dag voor mijn werk kijken, maar ik merk dat dat uurtje korter kunnen blijven liggen me ook op gaat breken.....ik ben moe, emotioneel en niet meer in staat om objectief te kijken.

Vandaag dus tot 12u Bloos op mijn bed gelegen....mijn stalgenootje had gevoerd en belde dat ze stond en dat het goed ging.

Loslaten hoe moeilijk dat ook is Scheve mond

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:39

Af en toe wat afstand nemen kan ook goed zijn Timbers Ach gut dan kun je zelf weer even bijkomen en het eventjes van je afzetten. Blijf vasthouden aan de kleine stapjes vooruit!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-08 23:48

Ik heb vanmiddag eindelijk weer eens wat foto's gemaakt van Aurora's hoeven, vrijdag is de hoefsmid weer geweest na 11 weken Bloos! dat is echt extreem lang voor Aurora en ik ben blij dat de snelle groei van haar hoefjes voorbij lijkt te zijn.
Heb de foto's ook in het kijk en vergelijk topic gezet, vind het ook erg interessant om te zien wat mensen er nu van vinden die haar nog niet eerder gezien hebben Knipoog

Ze zien er zeker niet perfect uit, maar vergeleken met begin dit jaar lijken het bijna normale voetjes Bloos En lopen kan ze weer prima.

Vooraanzicht voorhoeven
Afbeelding

Closeup linksvoor, hier zit nog een flinke scheur in, hopelijk groeit die er nu mooi uit. De dwarse streep die de hoefsmid erin gezet heeft heeft bij haar andere voet eerder geholpen, verder hou ik hem vrij van dracht.
Afbeelding

Zijkant linksvoor, zijkant foto's zien er bij Aurora nog steeds niet geweldig uit. Maar allang niet meer zo'n snavelvoet als het geweest is.
Afbeelding

Onderkant linksvoor, begint er goed uit te zien! De witte lijn lijkt wat dunner te worden, eindelijk.
Afbeelding

Vooraanzicht rechtsvoor. Aan de buitenkant had ze nog een zwakke plek in de wand zitten.
Afbeelding

Onderkant rechtsvoor, hier kun je het ook goed zien, hij lijkt extreem krom maar dat is dus het gat was overgebleven is van de hoefzweer die nu beneden is. Ik moet nog eens even goed kijken of het achterste stuk niet teveel naar buiten komt.
Afbeelding

Nog een filmpje van vanmiddag in de wei:
http://www.youtube.com/watch?v=DcUFuMjMC6w

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:14

Hier ook een eigenaar van een tinker die gevoelig is voor hoefbevangenheid.
Ter ondersteuning van het afvalstof(afvoer)systeem geef ik hem Drainage Compositum van de Paardendrogist.
Ook krijgt hij speciaal voer: Safe and Sound van Dodson and Horrell en Fibergy van D&H.
Beide speciaal ontworpen voor paarden die gevoelig zijn voor bevangenheid.

Hebben jullie trouwens ooit gehoord van het volgende? :
Hoeven die normaal blank van kleur zijn, kunnen oranje worden wanneer er hoefbevangenheid dreigt.
Een stalgenootje merkte op dat mijn tinker zijn hoeven zo oranje waren, of dat altijd zo was..
Ehm nee, nu je het zegt, wat raar. Volgens haar moest ik erg op mijn hoede zijn de bevangenheid,
want oranje hoeven konden daar op wijzen, dat hij het weer kon worden.
Had er zelf nog nooit van gehoord, volgens haar had het iets met de doorbloeding te maken?
Voor de zekerheid is hij van (het goede kwaliteit paarden)kuil afgehaald en op hooi gezet.
Ik vroeg me af of jullie hier eens van hebben gehoord of het zelf hebben gezien?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:53

Nee, nog nooit van gehoord. Voorhoeven van mij paard zijn trouwens zwart dus dan zal een eventuele verkleuring sowieso minder opvallen denk ik....

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 12:54

Kymalin schreef:
Nee, nog nooit van gehoord. Voorhoeven van mij paard zijn trouwens zwart dus dan zal een eventuele verkleuring sowieso minder opvallen denk ik....

Jup, inderdaad, het ging om blank gekleurde (of gestreepte) hoeven. Bij zwarte zie je het niet.
Ik ben benieuwd of er andere mensen zijn die hier ooit van gehoord hebben..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:32

Als ik naar de foto's van Gemske's paardje kijk, lijkt dat ene witte hoefje wel wat oranje-achtig maar dat kan net zo goed de verkleuring van de foto zijn. Mijn paard heeft witte strepen op de hoef, daar zie ik geen verkleuring bij...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 13:41

Dat klopt wel Jannepauli, maar het is meer roze dan oranje.
Ze heeft het trouwens ook op haar achterhoeven, en daar is niks mee aan de hand.

Een roodachtige verkleuring kan op een kneuzing wijzen, maar hoeft blijkbaar niet dus.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 21:59

hier sukkelt het een beetje verder. Ik heb er al wel opgezeten weer hij loopt wel goed eigenlijk. Maar voet blijft bij vlagen warm en wisselt af met de kroonranden die dan weer warm zijn en dan weer niet. Ik denk dat er misschien nog ergens een onsteking of iets woekerd..Hij is wel geheel van de buut af.

@ timber, hoe is het nu met je paard?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-08 23:29

randie schreef:
@ timber, hoe is het nu met je paard?

Tja wat zullen we zeggen.......overdag staat ze toch wel redelijke tijd, maar vanavond moest ik tot 20u werken en toen ging bij ze kijken lag ze weer. Dan gaat ze af en toe helemaal plat liggen en dan weer "rechtop" liggen om te eten.
Maar goed liggen betekend ook druk van de voeten dus ik ga er maar vanuit dat zij doet wat goed voor d'r is.
Heb wel de hoefsmid gebeld of hij van de week weer eens een kijkje wilde nemen.....liever de smid in dit geval dan de DA.
Smeden zijn toch net wat handiger ook als er toch nog in de voet gesneden moet worden....bovendien krijgt ze al pijnstillers en gaat de DA waarschijnlijk een kijkje nemen en zeggen dat ik de hoefsmid moet bellen voor ortopedisch beslag oid Clown

Raar he Es d'r voeten en kroonranden voelden vandaag pas voor het eerst warm Verward ....... dus ergens hoop ik nog steeds op een hoefzweer die er nu aan de voorvoeten ook uitkomt. Hoewel hopen, als een paard binnen een maand 3 hoefzweren heeft dan is er wat anders aan de hand dus echt gelukkig hoef ik daar nog niet van de worden vrees ik

Heb wel besloten zo nu en dan een beetje afstand te nemen en 's ochtends in het weekeind iets uit te slapen....dus er komt een schriftje voor haar stalletje te hangen met een pen en mijn stalgenootjes gaan dan noteren of ze lag of stond en of ze haar druppels heeft gehad en dat soort dingen. Wel fijn zulke meedenkende stalgenootjes Ja.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 00:57

Timbers schreef:
Raar he Es d'r voeten en kroonranden voelden vandaag pas voor het eerst warm Verward ....... dus ergens hoop ik nog steeds op een hoefzweer die er nu aan de voorvoeten ook uitkomt. Hoewel hopen, als een paard binnen een maand 3 hoefzweren heeft dan is er wat anders aan de hand dus echt gelukkig hoef ik daar nog niet van de worden vrees ik

Ja ook 3 hoefzweren kan ... niet te hopen, maar zou wel verklaren waarom Es niet graag meer staat en ook maar besloten heeft liggend te eten. Waarom op je zere pootjes gaan staan als het liggend ook lukt Vork
Isabella had trouwens ook geen warme voeten met haar hoefzweren. Ze reageerde zelfs minimaal op de visiteertang. Als de foto niet zo duidelijk een hoefzweer had laten zien, had de hoefsmid het ook niet willen geloven zei hij.

@Gemske:
Aurora sopt lekker door haar wei. Is het nu zo nat bij jullie of is het ruis op de camera?
Voetjes zien er al weer heel wat beter uit als de vorige keer met dat gat en die 'snavels' inderdaad. Toch kun je bij haar nog wel zien dat ze bevangen is geweest aan de buitenzijde. Heb jij ooit röntgenfoto's gemaakt van deze hoeven?

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 09:36

De enige keer dat Aurora ging liggen was toen ze die zweren had, heeft ze tijdens haar bevangenheden nooit gedaan... Maar zoals je zegt zijn hoefzweren meestal iets beter op te lossen.

Ingrid, ja het is zo nat bij ons, lekker die kleigrond...
Ik heb nooit foto's laten maken bij Aurora. Vorig jaar wel op het punt gestaan het te doen, maar toen wilden we haar liever niet vervoeren. Later ging het beter en was het eigenlijk niet meer nodig. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het van binnen uit ziet, maar om er nou voor naar de kliniek te rijden, of een mobiele rontgen te laten komen gaat me te ver.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 18:55

Essie lijkt weer wat beter te gaan....rust doet haar blijkbaar erg goed.
Hoop alleen wel dat mijn smid snel belt dat hij langskomt....gewoon voor de zekerheid en dan met hem overleggen of ik misschien toch foto's ga laten maken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 19:36

Ach gut even een knuffel voor alle zieke paardjes en hun baasjes Ach gut

Ga morgen met de haflinger naar de Vallei in Woudenberg om een thermografie te maken. Mijn paarden hebben natuurlijk altijd speciale dingen. Duivel Janouk loopt voor de koets onregelmatig in de rechterwendingen. Alles al veranderd. Maar wij kunnen niet vinden wat het is. Bij de buigproeven is ze regelmatig en als ze los loopt ook. Maar voor de koets en onder het zadel niet.
Kijken of we met een thermografie verder kunnen komen.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 20:29

Vreemd Janouk, hopen dat er wat uit komt met de thermografie.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:13

Ik hoop ook dat er wat uit komt bij Janouk. En wel graag iets waar je wat mee kunt natuurlijk.

Hier vandaag weer wat erg raars meegemaakt.
Ik ging op wandeling met Isabella, maar dan gewoon over zacht gras. Na 10 meter had ze al zoiets van 'schiet eens op'. Na 60 meter begon ze te bokken, want het ging niet vlug genoeg. Afijn; ze was nogal uitgelaten en liep prima.

Eenmaal thuis dacht ze kennelijk nog dat ze op zacht grasland liep en kwam ze naar me toe rennen; iets te onstuimig. Ik zag hoe ze zich blesseerde (ergens; ik weet dus niet waar); want ze maakte een rare beweging, schrok toen heel erg alsof ze stroom kreeg en van af dat moment is het weer heel stuk minder tot vanavond zelfs even niets. Ze heeft ergens pijn, maar of het nu in de rug of toch weer in de voeten zit, weet ik dus niet.
Verdorie ... ze kunnen ook niet veel hebben he als ze in de herstelfase zitten .. en ze was sinds lange tijd eindelijk weer net zo lekker een keer zichzelf ... die gekke maffe pony.
*zucht*

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:16

Nou maar hopen dat ze zich in een dolle bui "gewoon maar verstapt" heeft Ingrid, hopelijk valt het mee Ach gut .

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:25

Balen Ingrid, ik hoop dat het meevalt Ach gut

Lieke_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:07

Hoi
lang weggeweest, wel regelmatig meegelezen, maar hier gaat alles voorlopig vrij goed.
MAar ik las nu net die reactie over die oranje hoeven.
die van mij heeft het ook sinds een maand, en ik vroeg me al af wat het was.

eerlijk gezegd dacht ik dat het kwam door het natte weiland, hier was al heel veel modder en ze stond er echt soms met de ganse hoeven in. Sinds vorige week staat ze op een drogere wei mét gras. Ga morgens eens op letten of het nu beter is.

Zou me trouwens echt verwonderen als het op hoefbevangenheid zou duiden aangezien ze net op dat moment geen gras meer had en enkel hooi kreeg.

Ik hoop het althans, ant heb nog niet echt iets gemrkt wat daarop zu kunnen wijzen.

Toch effe in de gaten houden.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:15

Wat balen Ingrid Ach gut hopelijk valt het mee!
Janouk, succes morgen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:30

Ik ga me er maar bij neer leggen dat het zo altijd wel iets zal zijn, zeker de komende tijd. De hoeven zijn te zwak voor zulke maffe acties, maar zodra ze zich goed voelt, gaat ze nu eenmaal dit soort maffe acties doen.
Dat patroon is dus moeilijk te doorbreken.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 22:34

Oranje hoeven? Hm... mijn pony heeft een halve witte voet voor, en ook zij is wel bevangen geweest (zowel DA als hoefsmid dachten allebei dat ze het niet zou halen) maar ik heb nog nooit iets oranje's gezien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 23:11

Afbeelding
Mirna, die een paar maand geleden niet eens kon stappen op het harde.
*trots