Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:32

Tuurlijk geen probleem. :)

_Mellanie

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 18:57

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:04

De steunkousen zijn nog maar net op de markt..

Amber heel veel sterkte

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 19:27

We mogen een 5tal minuten draven. Maar daar kom ik niet aan. Draaf een 2tal minuten op straat aangezien hij niet braaf is in de piste.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:06

Vandaag weer naar de kliniek geweest voor een echo, en met ontzettend goed nieuws thuis gekomen! Hij liep weer helemaal rad, vochtophoping is bijna helemaal weg en de ontsteking is ook weg. Wij mogen weer onder het zadel gaan op bouwen, kijken hoe dat gaat! :) En hij mag rustig aan ook weer het land op!

Nog nooit van die steunkousen gehoord..

Damelza: lastig! Een stalletje met uitloop misschien, of is dat niet mogelijk? Zo heeft die van mij de afgelopen 4 maand ook gestaan.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 20:47

Dit is/was zijn stal in de wintermaanden:
Afbeelding

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 15:06

Wat fijn Snorremans!

Dat is wel lastig Nathiie. Bij ons is het andersom. Buiten met stappen aan de hand is Noor echt een draak en onder het zadel heel zoet. *klopt snel af* :D

Geen ervaring helaas met steunkouzen Mellanie!

Vanochtend zijn de foto's van Indra haar linker voorbeen gemaakt. Gelukkig geen artrose! *\o/* Op een kleine ruwe rand op haar hoefbeen na zag het er eigenlijk allemaal super uit. De ruwe rand heeft ze waarschijnlijk al haar hele leven.

Veearts denkt dat ze zich waarschijnlijk verstapt heeft en er zitten zoveel bandjes/ligamentjes in de ondervoet dat je met echo ook niet na kunt gaan wat het is. Indra moet toch op rust vanwege de geirriteerde kogelband achter dus hopelijk geneest deze blessure zo mee. Mocht dit niet zo zijn dan moeten we verder kijken met uitverdoven, maar hopelijk is dat allemaal niet nodig.

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 19:27

Nathalie: fijn dat het tot nu toe allemaal mee valt! Hopelijk is op rust staan voldoende! :)

Ons eerste stukje onder het zadel zit erop, hebben 20 minuutjes gestapt. Hij liep goed, was braaf en vond het weer ontzettend leuk om iets te doen! :) hopelijk blijft het zo doorgaan en krijgen we geen tegenslagen!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 14:55

Hoe gaat het met iedereen? :)

Hier is paardlief nu 1,5 maand helemaal van de wei af. Ze ging weer gek lopen doen, wat niet bevorderlijk is voor de pees natuurlijk. Dus die staat weer lekker dag en nacht in d'r uitloopstal. Vorige week woensdag wel vastgelegen in d'r paddock, dus nu liep ze rechtsachter niet helemaal top.
Woensdag er wel weer opgezeten en een stukje op het zachte gestapt en gedraafd. Vandaag ook weer en been was niet dikker, eerder dunner. Gaat dus weer de goede kant op :)
8 augustus hebben we ook een fotomeeting op het strand gehad (2 keer strand voor paardlief), ze was onwijs braaf, zelfs 2 keer een galopje kunnen doen, deed ze ook super. En dat terwijl de laatste keer galopperen onder het zadel vorig jaar september was :)

Voor de geinteresseerde heb ik een filmpje van vandaag op het zachte. Stap, draf, voltes :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 08:35

ook ik ben sinds 2 weken weer aan het opbouwen, hij staat nu bijna 2jaar stil, de laatste maanden was het niet zijn peesblessure die ons tegenhield, maar eerst mankte hij opeens rechtsachter, na een paar dagen rust en ontstekingsremmers was het over. 3weken geleden stond hij opeens met bijna 40° op stal en terug mank achteraan, dan heeft hij een antibiotica-kuur gekregen. Gisteren voor de eerste keer sinds lang enkele passen erop gedraafd, manken doet hij niet maar zijn gangen zijn precies anders geworden. Kan dat? Ofwel heeft hij een beetje last van de extra kilo's.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:02

@dierrjec fijn dat die van jou weer goed gaat? Mag je nu ook weer rijden? Ik wil je filmpje Wel zien.
@nvanriet gek dat zijn gangen Anders zijn. Heb je mss een filmpje?

Mijn Paard gaat Wel ok. Ze heeft geen last van haar been en loopt niet kreupel. Toch kunnen we nog niet opbouwen onder het zadel en dat zal ook nog Wel ff duren. Zolang het been nog dik is het iig nog niet goed.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-15 14:08

@hinke: nee kheb geen flimpje als ik erop zit, gewoon aan de longe zie ik geen verschil. Vorige zondag nog eens gereden en het voelde al veel beter. Kheb even voor de zekerheid tiederman aangedaan waardoor hij beter te rijden was. hij ontspande beter en zijn draf voelde beter. kheb heel kort gegaloppeerd, dat ging links redelijk, rechts was een ramp. Ondanks de behoorlijk pittig rit was zijn been de dag erna niet dikker of anders. Ik vind voorzichtig opbouwen zo moeilijk. Mijn pony moet je soms even doorrijden anders blijft hij maar moeilijk doen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-15 23:07

@nvanriet klinkt goed :) Liep hij op rechts kreupel of was hij gewoon wat lastig op rechts?

Hoe gaat het met de andere peesblessure patienten hier?

Ik moet zeggen dat ik het lastig vind zoveel geduld op te brengen. Het liefste laat ik mijn paard deze week weer scannen om te kijken of er verbetering is. Maar dat gat is natuurlijk niet zomaar weg en vaker scannen maakt het niet beter -O- We zijn nu sinds eind mei bezig, dat is dus 3 maanden en we moeten nog min. een half jaar tot een jaar.

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 09:54

@ hinke: twas hier in het begin ook moeilijk hoor om geduld te hebben, uiteindelijk heeft hij iets meer als een jaar stil gestaan, voor mij was het na de eerste scan waar er verbetering te zien was wel gemakkelijk geworden om geduld te hebben. Toen de DA zei: doe zo verder en het komt wel goed, dan ging het hier opeens beter.
Mijn pony heeft met zijn blessure nooit gemankt, maar de blessure is (of was) rechts voor. We zitten wel al jaren met een aanleunings- en stressprobleem. Dat hoort gewoon bij de pony.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-15 12:51

Hallo,
kom mij hier voor de laatste keer melden.
De band in het spronggewricht is volkomen genezen gelukkig en de prp is dus ook goed aangeslagen.
Alleen door de klap is het kraakbeen beschadigd maar er is goede hoop dat ze prima zal functioneren als recreatie pony

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 15:03

Ik wil me hier ook melden. Vorige week is er bij mijn paard een peesblessure vastgesteld bij de aanhechting van de tussenpees rechtsachter. Op aanraden van de dierenarts staat ze in een mini weitje, een uurtje of drie, vier per dag. Daarnaast 1 keer per dag 20 min stappen en daarna koelen. Over 8 weken een nieuwe afspraak met de dierenarts.

Wat ik heel opvallend vind is dat ze aan de hand bij het wandelen goed meeloopt. Er is nauwelijks iets te zien qua kreupelheid. Maar als ik na het koelen met haar wegloop bij de wasplaats loopt ze vreselijk kreupel. Herkent iemand dit??
Zorgt het koelen voor meer pijn?

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 15:57

Hebben jullie supllementen bijgevoerd ter bevordering van het herstel vd pees? En zo ja, welke?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 12:07

Fijn Mellanie!

Hallo Ppeet en Supervixen, welkom hier. Ik geef mijn beide merries MSM Zwavel. Het kreupel lopen na het koelen herken ik verder niet. Heeft ze daar nog steeds last van?

Noor gaat goed, we zijn nu draf aan het opbouwen. Nog steeds vind ik het doodeng. Ik staar me nog steeds helemaal stuk op haar been. Over een week of drie laat ik haar pees nog eens scannen. Hopelijk voor de laatste keer. Indra gaat op zich goed al heeft zij nu weer ontzettend last van mok. ;( Ook haar laat ik over drie weken controleren. Als dat goed gaat, gaan we stappen onder het zadel.

Even leuk om te delen. Allebei happy na ons eerste drafje in een half jaar tijd:
Afbeelding
<3

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-15 19:15

Kreupel na het koelen is ze inmiddels niet meer. Ik denk dat het door kuren in het weitje is gekomen. Daar is ze nu rustiger.
Ik vind het wel oersaai om elke dag te koelen. Ik zet nu steeds maar een muziekje op, dan lijkt het wat sneller te gaan. Het wandelen vind ik wel leuk. Dat deed ik al regelmatig met mijn paard.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-15 11:03

Bedankt voor de tips. Er zijn zoveel middeltjes te verkrijgen dat ik ondertussen door de bomen t bos niet meer zie. Succes supervixen, en heerlijk dat je er weer op zit natalie!

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:35

Daar ben ik dan toch weer...hopelijk niet voor lang..
Ik haalde peerd zondag met een dikke hak uit de wei en een wat opgelopen pees net boven haar hak.
Eerste instantie dacht ik een piephak, maar ze slaat niet noemenswaardig op stal. Donderdag komt de veearts voor onderzoek :o -O-

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:43

Hinke schreef:
@dierrjec fijn dat die van jou weer goed gaat? Mag je nu ook weer rijden? Ik wil je filmpje Wel zien.
@nvanriet gek dat zijn gangen Anders zijn. Heb je mss een filmpje?

Mijn Paard gaat Wel ok. Ze heeft geen last van haar been en loopt niet kreupel. Toch kunnen we nog niet opbouwen onder het zadel en dat zal ook nog Wel ff duren. Zolang het been nog dik is het iig nog niet goed.

Ik heb eindelijk weer tijd om te reageren hahah.
Hier nog het filmpje van toen: https://www.youtube.com/watch?v=RoHF88rY63I
Rijden konden we het niet noemen, was meer erop zitten en beetje hobbelen. Nu zit ik er al helemaal niet meer op. Rechtsachter is ze nu niet meer goed, omdat ze midden augustus flink heeft vast gelegen in stal. Donderdag komt de thermograaf voor d'r. Ben toch wel heel benieuwd hoe heel d'r lichaam op zoiets eruit ziet.

Supervixen, mijn paard had dat idd ook na het koelen, ze liep niet stokkreupel, maar wel minder. Zal wel komen doordat het koud is en minder soepel is denk ik.

PPPeet, ik voerde alleen hoofcomp bij ter bevordering van d'r hoeven, maar niet iets specifieks voor d'r pezen. Wel naar zitten kijken, maar uiteindelijk niet gedaan, omdat ik liever het supplement voor d'r hoeven bleef voeren.

Nathalie02, jullie zien er beide blij uit, super :D Balen van de mok bij Indra, hopelijk is dat ook weer snel weg.

Esther28, wat balen. Spannend, hopelijk komt er niks ernstigs uit het onderzoek.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-15 20:04

@Diertje hij ziet er iig niet stokkreupel uit op dat filmpje :) Wel zie je dat je zelf nog erg voorzichtig rijdt. Zou ik zelf ook hebben, overigens. Balen dat ze nu weer vast heeft gelegen. Is er iets uit de thermografie gekomen?

@esther balen! Wat is het nu? Piephak is niet zo ernstig meestal (maar wel lelijk als het permanent is).

@supervixen fijn voor je! Wbt koelen- dat deed ik zelf ook niet. Ik heb wel icevibe boots aangeschaft - hoef je er niet bij te blijven+het werkt beter dan koelen, door het trilmechanisme. Zijn helaas wel duur.

Hier niet veel te melden. Over +- 2 weken gaan we sinds een hele lange tijd weer scannen en ik ben de dagen aan het aftellen :):) Ik hoop zo dat het er goed uit ziet.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-15 09:19

Spannend Hinke! Ik hoop met je mee!

Thermoscan was een hoop uitgekomen, heel het lichaam zit vast, als gevolg van een gedraaide borstboog. Hier is waarschijnlijk ook het bokvoetje door ontstaan. Nu is ze 2 weken geleden bij de acupressure geweest, deze heeft de spierspanning omlaag gehaald en woensdag komt de osteopaat voor de 1e keer. Die zal nog een keer (of 2) langs moeten komen en hierna zal ze, als het goed is, weer helemaal goed moeten zijn :D
Ook zitten er sinds vrijdag nieuwe ijzers onder (nieuwe smid ook). Ze loopt een heel stuk soepeler en de bulten in dr linkervoorbeen zijn ineens bijna weg. Zal wel door de ijzers komen. Al met al ben ik onwijs blij dat ik die thermoscan heb laten doen en een nieuwe smid heb laten komen, paard is ineens ook heel stuk blijer :)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 20:13

Pfff balen, heeft mijn merrie in de wei haar ijzer eronder vandaan getrapt. Precies het been waar ook de peesblessure aan zit. Been is verder niet dikker o.i.d. gelukkig. Donderdagochtend komt de smid hem er weer onder slaan...