[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:19

Is er nog steeds een kanteling dan? Het risico van snijden in de zool wil zeggen dat je de zool dunner maakt en er een gat in maakt met weer risico van infectie. Maar de DA/smid kunnen je daar vast beter over inlichten dan ik. Voeten en stofwisseling van een paard zijn niet mijn vak ;)

Embe

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:22

Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug. Tja, voeten en stofwisseling is een 'hot' item in dit topic dus ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met mijn vragen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:31

nombrado schreef:
Zo heb ik hier 3 jaar geleden ,een zwarte andalusier hengst binnengekregen, van 12 jaar.
Die kon nauwelijks meer bewegen, was schraal, nauwelijks enig spieren op zijn lijf en geen kracht.
zeer korte hoeven en liep op 3 benen en op eieren..(gevoelige voeten)

Het leek wel een verwaarloosde 1 jarige toen hij binnenkwam.
paard kon ik gewoon laten omvallen (1.66) als ik hem probeerde om te zetten.
Ik heb dit altijd verweten aan te weinig bouwstoffen in het voer.
Het paard deed nauwelijks wat op zijn vorige adres, liep dag en nacht in het land, tussen zijn merries, en kreeg kuil.
Vorige eigenaar vond het wel reuze handig, dat er nooit een hoefsmid bij hoefde te komen, was al zeker 1 1/2 jaar geleden ;(
Had (dat men zei) staart en manen exceem . Maar gek genoeg, heeft hij hier nooit meer geschuurd
1 ste seizoen nog 1 keer , daarna nooit meer. Dit paard had geen zomerexceem, maar een tekort aan voedingsstoffen wat zich uitte in dit schuren .

Ik ben dit paard rustig aan gaan voeren, op gewoon basisbrok, met dagelijks licht longeerwerk .
heb hem mineralen gegeven in de vorm van een klei (chi) en granenmix.
toen hij eenmaal iets sterker was en ik hem reed, voelde hij zeker als niet vast, snel uit balans en geen kracht.
dit proces heeft 2 1/2 jaar geduurd. Hij was geestelijk, maar ook lichamelijk gebroken toen hij kwam
hij kon niet meer. Ik denk niet dat het nog langer had moeten duren of hij had het opgegeven.

Nu, na 2 1/2 jaar, ben ik nog bezig met de spieropbouw en ziet hij er uit als een stoere zelfverzekerde hengst, die met meer kracht en afdruk kan werken.

Wat ik met bovenstaand verhaal probeer te zeggen, is dat een paard ook de nodige bouwstoffen nodig heeft om zijn lijf draaiende te houden. Ze kunnen dat niet meer uit het gras of hooi halen, dus zal je iets erbij moeten geven.
daarbij is het in beweging houden ook een essentieel belangrijk onderdeel.
De reden dat ik een brok geef , is dat daar juist de nodige bouwstoffen uitgebalanceerd inzitten, die je met losse voedingssupplementen niet kan evenaren.
Daarbij let ik zeker op het individuele paard, voer dus met mijn ogen.

Dit ben ik niet met je eens....in een goed voedingssupplement zitten zelfs meer vitamines en mineralen als in brok.
Kijk maar eens achterop de zak brok en lees de ingredienten van bijvoorbeeld formula 4 feet.
De eiwitten die in lucerne zitten zijn veel beter verteerbaar dan de eiwitten uit brok.
En daar komt nog bij dat als je zeker wilt weten dat je met brok voeren de aanbevolen hoeveelheid vit. en min. binnen krijgt,je ongeveer aan 6 kg per dag zit.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:34

Embe schreef:
Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug. Tja, voeten en stofwisseling is een 'hot' item in dit topic dus ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met mijn vragen.

vraag maar even aan Janouk@ of ze de foto's van Image wil laten zien,of Lolclub van Hittie....daarop is toch duidelijk te zien dat een hoefbeen wel weer op z'n plaats kan gaan zitten.
Ik was ook altijd van mening dat eens gekanteld altijd gekanteld was,maar na het zien van die foto's kom ik daar van terug.

Een hoefzweer is wel te zien op een foto....die tekent zwart af.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:38

geerke schreef:
Embe schreef:

vraag maar even aan Janouk@ of ze de foto's van Image wil laten zien,of Lolclub van Hittie....daarop is toch duidelijk te zien dat een hoefbeen wel weer op z'n plaats kan gaan zitten.
Ik was ook altijd van mening dat eens gekanteld altijd gekanteld was,maar na het zien van die foto's kom ik daar van terug.

Weet ik... daarom schreef ik 'nooit vanzelf terug'. Bij Janouk is daar behoorlijk wat aan vooraf gegaan. De kanteling bij de pony is minimaal en hij heeft er geen last van als we het beslag goed in de gaten houden. Maar nu zit ik met die hoefzweer >;)

Edit: wel op de foto... dat is goed nieuws! Als DA x-ray apparaat meeneemt en DA samen met hoefsmid dan bepalen of en waar hij kan snijden zie ik mogelijkheden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:40

geerke schreef:
Dit ben ik niet met je eens....in een goed voedingssupplement zitten zelfs meer vitamines en mineralen als in brok.
Kijk maar eens achterop de zak brok en lees de ingredienten van bijvoorbeeld formula 4 feet.
De eiwitten die in lucerne zitten zijn veel beter verteerbaar dan de eiwitten uit brok.
En daar komt nog bij dat als je zeker wilt weten dat je met brok voeren de aanbevolen hoeveelheid vit. en min. binnen krijgt,je ongeveer aan 6 kg per dag zit.

Teveel vitaminen en mineralen is absoluut niet goed of beter...(eerder slechter)
brok 6 kg per dag voeren?, staat niet op mijn zakken ;) en heb ik nog nooit gegeven.
Max 2 kilo per dag, alleen als ze vol in training zijn. en zoals nu, met minder werk en minder beweging 1kilo per dag. (en dan heb ik het over mijn paarden, hengsten, waar ik regelmatig mee werk.)
een overschot aan bepaalde vitaminen kan ook meer kwaad dan goed doen.
Vandaar dat ik ook meestal voer met mijn ogen. alles moet in balans zijn, huid, oog, spieren, glans, beweging los en soepel, dus het hele plaatje paard.
Ik voel zeker als een paard wat tekort komt......helemaal als ik met ze werk.
de beweging is echter wel belangrijk in het plaatje, en daarmee bedoel ik niet buiten staan met de neus in het gras.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 13:32

calcium zit inderdaad flink in lucerne, maar ook in bietenpulp bijvoorbeeld, granen ziteen juist andersom, dus rijk aan fosfor, arm aan calcium, tenminste als we kijken naar de behoefte van een paard.

het is altijd het kunstje het in je totale rantsoen dus aan te laten sluiten, maar 100 of 200 gram lucerne geeft vaak weinig hinder.

het is in de meerderheid van alle supplementen dat uit de oude tijd van haver als paardenvoer nog steeds de gewoonte rest om er veel calcium in te stoppen, meestal veel te veel, de verhalen over te weinig calcium in de bodem doen de rest, toch kun je calcium heel simpel en veel goedkoper via bemesting van wei en hooilanden.

zit je magnesium al krap dan bof je eigenlijk, je kunt dit vrij goedkoop en eenvoudig aanvullen, magnesium is in verschillende verbindingen te verkrijgen, je kunt dan kiezen voor direct aan passen in de portie of in het rantsoen, in het rantsoen kun je zo'n mineraal ook bevoordelen om het in een deel wat calciumarmer is bij te geven. magnesium blijft net als calcium en fosfor gewoon in de buffer(skelet) en kan dus door het paard zelf dan op aanvraag aangestuurd worden.

voor veel paarden die op dieet moeten is lucerne wel ook extra handig, ze eten het bijna altijd graag en kan dus prima gebruikt worden om extra supplementen te voeren of zelfs medicatie. check wel altijd goed of het kan met calcium, sommige AB verliezen hun werking snel als er veel calcium in de portie zit. gehakselde lucerne is ook bij een paar 100 gram al een leuke portie en dus ook vaak de moeite om het in te passen op stallen waar andere paarden wel flink gevoerd worden.

de eiwitkwaliteit in brok hoeft zeker niet slecht te zijn en het meerendeel komt uit soja of lucerne, langdurige verhitting kan daar wat in beperken, maar daar wordt ook op gecorrigeerd. lucerne wordt ook heel vaak in supplementen gebruikt als drager stof, dat staat er meestal wel ergens in kleine letters op vermeld, anderen gebruiken kunstmatig gedroogd gras of zemelen, het is dus altijd opletten wat er naast de geprezen inhoud nog meer in verwerkt is.

valkuilen daarbij zijn, geen suikers toegevoegd, de grondstoffen brengen vaak toch een flinke hoeveelheid mee. laag in fructaan, fructaan is maar een deel van het begrip suikers, dus vraag dan naar wat er aan suikers totaal in zit en zet er dan achter:(glucose, fructose, succrose en fructaan) dan kun je inderdaad vergelijken op gelijke basis. ook kom je nog wel eens synoniemen tegen als alfalfa voor lucerne, zetmeel als vertaling van koolhydraten of dextrose ipv glucose.

melasse is trouwens geen 100% suikers het is een reststroop waarin tusen de 40 en 60% suikers voorkomt. daar naast nog andere stoffen. de suiker erin heeft geen andere werking dan andere suikers in voeding. het heeft eigenlijk vooral de functie om voer stofvrij te maken en brokken kunnen persen en wat vaak belangrijker is, de inhoudstoffen op een goede manier te verdelen, anders zou je bij mengvoer als een meel krijgen dat de eerste schep een andere samenstelling kan hebben dan de laatste en dat is ook geen handig iets.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 15:35

Buitenzinnig schreef:
Ik zit te zoeken op voervergelijk, Hartog heeft een brok en die zou zonder melasse zijn, maar verdere waardes staan er niet op. Ook niet op de site van Hartopg zelf. In de Lucerne mix zit heel veel andere rommel, die ik niet hoef.

Ik voer nu wel de lucerne mix van Hartog.
Die andere 'rommel' is groene snijhaver en alexanderklaver.
Calcium-fosfor gehalte wordt zo wat 'gecorrigeerd'.
Er zit 10% suiker en zetmeel in, en melasse in de vorm van molashine.

Isabella vindt het in ieder geval heerlijk en ik hoop dat ze met een paar handjes van dit voer weer een heel eind boven Jan gaat komen. Ook mag ze nu iedere dag weer een minuut of 10 tot 15 grazen, al is het alleen maar als beloning voor haar stapwerk wat ze moet verrichten om er te komen ;)

Zo hoop ik meerdere vliegen in 1 klap te slaan. Beweging, voeding en koppie gezond houden.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 16:53

Ik heb een vraagje..
Ik heb een shetlander van ongeveer 30 jaar.
Voor zo ver ik weet is hij 2 keer hoefbevangen geweest. 1 keer heel erg, en afgelopen zomer niet heel erg.
Die laatste keer was zo minimaal dat we het niet eens door hebben gehad, maar dit later van de hoefsmid te horen hebben gekregen. :\
Hij staat nu overdag op het land, vanaf een uur of 8 's ochtends tot een uur of 7 's avonds.
Als het weer beter weer wordt (in het voorjaar) gaan ze weer 24/7 het land op.
Maar ik heb gelezen dat in het voorjaar veel fructaan in het gras zit, dus nu ben ik toch wel een beetje bang dan voor hoefbevangenheid.
Zit er dan echt zo veel fructaan in het gras? Kan ik hem dan gewoon dag en nacht op het land zetten? Of is het misschien handig om in het begin een graasmasker om te doen o.i.d.?

Ik hoop dat jullie me hierbij kunnen helpen.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:03

Ik zou het doodeng vinden om een exbevangen paard 24/7 op grasland te zetten. Ik doe het bij de mijne iig niet meer. Een korfje kan uitkomst bieden inderdaad.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:59

Ik vind het nu ook wel wat enger, maar aangezien hij sowieso al 11 jaar 24/7 op het land staat (van het voorjaar tot het najaar), wil ik hem niet ineens 's nachts binnen gaan zetten.
Aangezien het vrijwel iedere keer goed is gegaan, alleen 1 keer is hij dus wel flink hoefbevangen geweest. Dit hebben wij toen niet doorgehad, omdat we er allemaal geen verstand van hadden. Hij was toen nog niet van mij, maar ik als klein kind wist ook niet hoe of wat.. En zijn eigenaren wisten het ook niet. Zoals ik al had gezegd hebben we het afgelopen jaar niet doorgehad omdat het toen niet heel ernstig was. Maar ik wil nu dus wel proberen/ervoor zorgen om het te voorkomen! Maar ik wil hem wel gewoon 24/7 op het land hebben staan straks.

Als ik zo'n graasmasker om doe, is het dan voldoende als ik dit alleen in het begin (eerste paar weken o.i.d.) om doe vanaf dat hij 24/7 naar buiten gaat? Zodat hij wel gewoon 24/7 buiten staat, maar dus niet meteen vollop kan eten. En dan als hij weer gewend is, dan de graasmasker af doen? Of zouden jullie hem dan helemaal oplaten zolang hij 24/7 buiten staat?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:06

nombrado schreef:
Max 2 kilo per dag, alleen als ze vol in training zijn. en zoals nu, met minder werk en minder beweging 1kilo per dag. (en dan heb ik het over mijn paarden, hengsten, waar ik regelmatig mee werk.)
een overschot aan bepaalde vitaminen kan ook meer kwaad dan goed doen.

Als paarden fors in het werk staan en gezond zijn dan is het natuurlijk een totaal ander plaatje als de patiënten waar het in dit topic over gaat. Dit topic gaat over hoefbevangenheid. Voor hoefbevangen en ex hoefbevangen paarden is over het algemeen brok voeren of granen niet goed en kan zelfs een nieuwe aanval oproepen. ( als je het topic eens goed doorleest dan vind je er erg veel onderbouwde informatie over)
Deze paarden hebben natuurlijk ook hun vitamines en mineralen nodig maar graan of brok is daar niet de aangewezen weg voor. Gericht supplementen voeren kan dat probleem aan tekorten wel opvangen.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:27

xSASx Ik zou zeker het graasmasker gebruiken en zorgen dat hij flink wat beweging krijgt. Je lost het nl. niet alleen op met minder voer, maar ook met meer bewegen. (net als bij mensen ;) ) En absoluut geen krachtvoer geven of appeltjes, peentjes etc.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:51

EstherHegt schreef:
Als paarden fors in het werk staan en gezond zijn dan is het natuurlijk een totaal ander plaatje als de patiënten waar het in dit topic over gaat. Dit topic gaat over hoefbevangenheid. Voor hoefbevangen en ex hoefbevangen paarden is over het algemeen brok voeren of granen niet goed en kan zelfs een nieuwe aanval oproepen. ( als je het topic eens goed doorleest dan vind je er erg veel onderbouwde informatie over)
Deze paarden hebben natuurlijk ook hun vitamines en mineralen nodig maar graan of brok is daar niet de aangewezen weg voor. Gericht supplementen voeren kan dat probleem aan tekorten wel opvangen.

waarom ik dit aankaart, is dat een ieder maar zelf allerlei supplementen bij elkaar zoekt om een goede gebalanceerde voeding te vinden voor haar of zijn paard.
terwijl er juist al goed gebalanceerde voeding bestaat.
Ik realiseer me zeker, dat áls de oorzaak van HB is, door voeding, hier zeker adequaat mee omgesprongen moet worden.
echter betwijfel ik, of paarden die goed in de training staan dagelijks, hoefbevangen kunnen raken van de voeding, en of dit dan al dan niet door een andere oorzaak ontstaat.
Overigens denk ik dat veelal meer de boosdoener, als het veroorzaakt wordt door voeding, het kuil/hooi of gras betreft en nauwelijks het kilootje brok wat je een paard voert.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:55

geerke schreef:
Weet je...ik verlang weleens naar een jong paard....die gewoon gezond is...niet verder vertellen hoor :o

je mag er één komen halen hoor ;)

Isapaardje schreef:
Als dat geen effect heeft, ga ik toch eens achter zo'n cushing test aan, want het moet toch ergens vandaan komen dat ze dit steeds terugkrijgt.

Ik moest van mijn oude paard destijds een potje ochtend urine inleveren, dus als het je lukt om van Isa wat urine op te vangen kun je het zo naar de kliniek brengen.

tug schreef:
er zijn 2, maar waarschijnlijk drie aminozuren die als eerste een tekort opleveren, dat zijn lysine en methionine en voor jonge groeiende paarden ook nog threonine. wat een paard nodig heeft komt dus uit praktijkproeven en daarbij tellen vooral de prestatie (werk, maar ook groei.) de kwaliteit en de verteerbaarheid van de eiwitten mee. bij groei zul je dus eerder een tekort opmerken dan een volgroeid lijf op onderhoud. het varieert van 7 tot 16%.

Ik zag vandaag op de zak Safe&Sound dat er speciaal Lysine is toegevoegd (3gr/kg), waarschijnlijk omdat dus bij D&H al bekend was dat HB gevoelige paarden schraal gevoerd worden en wellicht deze eiwit te kort komen.
Tug: hoeveel Lysine heeft een volwassen paard pd nodig per 100 kg gewicht ?

@Setteke Goed nieuws dat de zool weer dikker aan het worden is en dat Settie rad is , gefeliciteerd !
Ik snap heel goed dat je graag had gehoord dat je weer wat mag doen met Settie, ze zijn wel enorm voorzichtig bij Bodegraven he ?
Mag je nu wel al wat langer gaan stappen of zit je nog steeds op 5 minuten pd ?

Embe schreef:
Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug.

Ik snap wat je bedoelt te zeggen en je hebt ook zeker gelijk dat bij paarden die meervoudig bevangen zijn geweest de witte lijn verbreed is en de kanteling tov de hoefwand dus aanwezig blijft,
maar als de nieuwe afgroei van de hoefwand het hoefbeen wel weer parallel volgt heb je technisch gezien geen kanteling meer.
Heb je de rontgen van mijn paard gezien een paar weken terug ?
Hierop is te zien dat zowel de voetas en de hoefwand beiden weer recht en parallel zijn.

tug schreef:
calcium zit inderdaad flink in lucerne, maar ook in bietenpulp bijvoorbeeld, granen ziteen juist andersom, dus rijk aan fosfor, arm aan calcium, tenminste als we kijken naar de behoefte van een paard.

Is het aan te raden om naast bietenpulp wat zemelen oid bij te voeren voor het rechttrekken van de C/F verhouding ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:05

nombrado schreef:
echter betwijfel ik, of paarden die goed in de training staan dagelijks, hoefbevangen kunnen raken van de voeding, en of dit dan al dan niet door een andere oorzaak ontstaat.
Overigens denk ik dat veelal meer de boosdoener, als het veroorzaakt wordt door voeding, het kuil/hooi of gras betreft en nauwelijks het kilootje brok wat je een paard voert.

Natuurlijk kunnen paarden in training ook hoefbevangen raken, wat dacht je van het leegsnoepen van de haverkist, dat is een lang gekende oorzaak, nog voordat er meer bekend werd door bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek van prof Chris Pollitt over inuline. ( inuline zit bijvoorbeeld in paardenbloemen en in cichorei een heel natuurlijk stofje in planten) Ook Katy Watts van http://www.safergrass.org/ heeft heel goed onderzoek gedaan met name over gras, zij heeft dat onderzoek ook toegankelijk gemaakt voor mensen die echt zijn geïnteresseerd. Een aanrader om te lezen.

Maar nogmaals je gaat uit van gezonde paarden die niet bevangen zijn, of geweest of juist gevoelig zijn door bepaalde aanleg of ziekte zoals PPID.

Er zijn ook andere oorzaken van bevangenheid behalve voeding lees de openingspost eens goed door.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:06

nombrado schreef:

In de link kun je lezen welk verschil er ontstaat in bloedsuiker spiegel (en insuline aanmaak) na het voeren van jouw "kilootje brok" of ruwvoer

http://www.ker.com/library/advances/103.pdf

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:41

Buitenzinnig schreef:
xSASx Ik zou zeker het graasmasker gebruiken en zorgen dat hij flink wat beweging krijgt. Je lost het nl. niet alleen op met minder voer, maar ook met meer bewegen. (net als bij mensen ;) ) En absoluut geen krachtvoer geven of appeltjes, peentjes etc.

Oke, als hij weer 24/7 het land op gaat ga ik hem een graasmasker om doen.
Het is wel zo dat de jaren hiervoor vrijwel niks met hem gedaan kon worden, omdat hij het allemaal niet snapte, en ik niet de mogelijkheid had om het hem te leren.
Hij kan nu wel gelongeerd etc. worden, dus ik was sowieso al van plan om hem meer te laten doen, hoe warm het ook is. Dan maar 's ochtends vroeg of 's avonds laat wat doen met hem.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:40

EstherHegt schreef:
nombrado schreef:

Natuurlijk kunnen paarden in training ook hoefbevangen raken, wat dacht je van het leegsnoepen van de haverkist, dat is een lang gekende oorzaak, nog voordat er meer bekend werd door bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek van prof Chris Pollitt over inuline. ( inuline zit bijvoorbeeld in paardenbloemen en in cichorei een heel natuurlijk stofje in planten) Ook Katy Watts van http://www.safergrass.org/ heeft heel goed onderzoek gedaan met name over gras, zij heeft dat onderzoek ook toegankelijk gemaakt voor mensen die echt zijn geïnteresseerd. Een aanrader om te lezen.

Maar nogmaals je gaat uit van gezonde paarden die niet bevangen zijn, of geweest of juist gevoelig zijn door bepaalde aanleg of ziekte zoals PPID.

Er zijn ook andere oorzaken van bevangenheid behalve voeding lees de openingspost eens goed door.

leeg snoepen van een haverkist? (daar hoort een paard niet zomaar bij te kunnen, maar goed)
dan weet je de oorzaak toch.
Verder stoort het mij bijzonder, dat je me iedere keer wijst op de openingspost.
en niet léést wat ik daadwerkelijk schrijf (of het niet begrijpt wat ik bedoel en dit niet durft te vragen)
Nogmaals
het gaat er mij om, dat er paarden op streng dieet gezet worden,(oud hooi) belangrijke vitaminen worden ontboden, terwijl de oorzaak niet de voeding hoeft te zijn, maar bv ook veroorzaakt kan worden door verkeerd bekappen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:06

In acute fase zet je een paard op een soort streng dieet (kort door de bocht: alleen hooi en water), maar dat is tijdelijk.
Later moeten ze toch, mede ook om te herstellen, wel hun vitamines e.d. binnen (blijven) krijgen.
Of het nu in voeding of bekapping ligt, het blijft altijd opletten bij paarden die hoefbevangen zijn geweest.
Naast dat overmatig voeren schaadt (zowel gras, te rijk hooi of krachtvoer), is overmatige beweging (gelijk weer de sport in), maar ook niet tijdig laten bekappen (ineens te veel correctie), niet goed voor dit soort paarden.

En wat de juiste voeding betreft ... zoveel goed/juist 'kant en klaar' voer is er helaas niet te koop, voor in dit geval mijn paardje. Veel van de speciaalvoeders zit bijvoorbeeld knoflook in, waar Isa op gaat schuren, dus dat voer valt dan al af. Of er zit iets in waardoor madame haar neus absoluut ophaalt.
En wat ze wel lekker vindt, moet ik of te veel van geven om aan de minimale waarden te komen, of het stikt van de suikers en zetmeel ...
Dus tja ... in mijn geval kom je dan uit op zelf wat samenstellen.
En daar zit dus mogelijk (na jaren zo voeren) een mankement in, wat er mogelijk niet eens uit gekomen zou zijn als ze niet van die zwakke hapende achterknieën had gehad.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:19

nombrado schreef:
l
het gaat er mij om, dat er paarden op streng dieet gezet worden,(oud hooi) belangrijke vitaminen worden ontboden, terwijl de oorzaak niet de voeding hoeft te zijn, maar bv ook veroorzaakt kan worden door verkeerd bekappen!

Oud hooi wordt hier niet aangeraden. Verkeerd bekappen wordt hier ook niet aangeraden. Ook is heel duidelijk in dit hele topic dat er meer oorzaken kunnen zijn dan voeding, maar dat voeding wel een hele belangrijke peiler is om paard er door heen te helpen.
Er is erg veel post over voeding wat goed is voor een HB paard, ieder HB paard is anders, bijv Isapaardje gaat schuren door knoflook, maar Isapaardje zou echt geen bix of biologische spelt moeten eten dan kun je er ook de donder op zeggen dat het mis gaat. Zo zijn hier de meeste paarden zo niet alle paarden die echt HB zijn en geen hoefrot hebben. ( daar kan een paard natuurlijk wel pijn van hebben)
Tug heeft een paar pagina's geleden ook goed uitgelegd dat een paard niet discrimineert in biologisch of niet en dat suiker suiker is of het nu in brok, graan of spelt is.
Iedereen in dit topic worstelt al heel lang met de vitamines en mineralen, maar ze zijn het allemaal over een ding eens dat het beter gericht gesuplementeerd kan worden dan met een kilo brok. Gek ook dat de wetenschappers het er ook mee eens zijn. Iedereen is ook eens in dit topic dat beweging belangrijk is.

Denk jij echt dat een paard met een kilo biks per dag geneest van HB omdat ie dan aan zijn vitamines en mineralen komt of begrijp ik je nu echt helemaal niet meer?

Edit

Ik probeer het iets duidelijker te maken voor je, stel je verdunt de hoeveelheid suiker door minder graan en brok, maar voegt wel de vitamines en mineralen toe in een hele kleine hoeveelheid brok, begrijp je het punt dan?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:44

LC, ik stap nu zeker een kwartier (al een poosje). Het maakt niet uit of ik erop zit of ernaast loop. Ik moet dit gewoon volhouden tot de volgende beslagbeurt ;) .
Mijn geduld wordt wel op de proef gesteld, maar zowel de smid en de DA denken, dat hij uiteindelijk volledig weer de sport in kan.

Hoe gaat Hittie?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:45

@ lolclub, voor lysine reken je tussen de 0,05 gram en 0,09 gram per kilo paard, voor onderhoud tot verschillende gradaties van prestatie's, zonder groei of dracht, dit zijn geschatte waarden en er loopt sinds vorig jaar een onderzoek naar de werkelijke behoefte van lysine in paarden. de behoefte is dus onder wat voorbehoud en varieert dus ook nog op: alleen onderhoud, werk, groei of dracht, meest recente aanbevelingen staan op voervergelijk, deze komen uit het laatste NRC boek van 2007.

tik de naam van een voedingsstof in in het venster informatie en je komt er vanzelf.

als je iemand kent die een complete uitdraai van het centraal bureau veevoeding, meestal andere veenutrionisten hebben ze en sommige meelboeren willen ze ook wel eens hebben (er is ook een kleinere compacte uitgave, kijk dan op de website van het centraal bureau voor veevoeding onder voederwaarden), dan kun je per grondstof nakijken hoeveel er gemiddeld in een soort voorkomt, in de grote uitdraai staan ook alle aminozuren vermeld, bij een mengvoer staat het meestal wel aangegeven op de verpakking of de website en anders gewoon mailen.

voor de andere aminozuren is nooit echt een behoefte in waarden uitgedrukt voor paarden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:31

nombrado schreef:
leeg snoepen van een haverkist? (daar hoort een paard niet zomaar bij te kunnen, maar goed)
dan weet je de oorzaak toch.
Verder stoort het mij bijzonder, dat je me iedere keer wijst op de openingspost.
en niet léést wat ik daadwerkelijk schrijf (of het niet begrijpt wat ik bedoel en dit niet durft te vragen)
Nogmaals

Het paard van mijn opa was bevangen geworden door overbelasting/stress, paardje was los gebroken en heeft in paniek over de verharde weg gegaloppeerd.
Sinds die tijd bleek zij ook gevoelig te zijn voor gras/kuil

Ik heb het idee dat de oorzaak van een eerste bevangenheid niet altijd een ander gevolg uitsluit.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:59

setteke schreef:
LC, ik stap nu zeker een kwartier (al een poosje). Het maakt niet uit of ik erop zit of ernaast loop. Ik moet dit gewoon volhouden tot de volgende beslagbeurt ;) .
Mijn geduld wordt wel op de proef gesteld, maar zowel de smid en de DA denken, dat hij uiteindelijk volledig weer de sport in kan.

Hoe gaat Hittie?

Oh, ik ben zo blij voor je !
Ik heb echt zorgen gehad toen Set door de zool ging, en dan toch weer de prognose topsport... geweldig !

Hit gaat goed !
hetzelfde als wat jij hebt heb ik ook, geduld bewaren is het lastigst.
Ze bied zoveel aan en wil maar door gaan, als ik al aan het uitstappen ben draaft ze zomaar weer aan alsof ze wil zeggen, we gaan nog effe... ;)

ik ben benieuwd naar je foto's van de hoeven , hoe waren de rontgen nu ?