Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
nombrado schreef:Zo heb ik hier 3 jaar geleden ,een zwarte andalusier hengst binnengekregen, van 12 jaar.
Die kon nauwelijks meer bewegen, was schraal, nauwelijks enig spieren op zijn lijf en geen kracht.
zeer korte hoeven en liep op 3 benen en op eieren..(gevoelige voeten)
Het leek wel een verwaarloosde 1 jarige toen hij binnenkwam.
paard kon ik gewoon laten omvallen (1.66) als ik hem probeerde om te zetten.
Ik heb dit altijd verweten aan te weinig bouwstoffen in het voer.
Het paard deed nauwelijks wat op zijn vorige adres, liep dag en nacht in het land, tussen zijn merries, en kreeg kuil.
Vorige eigenaar vond het wel reuze handig, dat er nooit een hoefsmid bij hoefde te komen, was al zeker 1 1/2 jaar geleden![]()
Had (dat men zei) staart en manen exceem . Maar gek genoeg, heeft hij hier nooit meer geschuurd
1 ste seizoen nog 1 keer , daarna nooit meer. Dit paard had geen zomerexceem, maar een tekort aan voedingsstoffen wat zich uitte in dit schuren .
Ik ben dit paard rustig aan gaan voeren, op gewoon basisbrok, met dagelijks licht longeerwerk .
heb hem mineralen gegeven in de vorm van een klei (chi) en granenmix.
toen hij eenmaal iets sterker was en ik hem reed, voelde hij zeker als niet vast, snel uit balans en geen kracht.
dit proces heeft 2 1/2 jaar geduurd. Hij was geestelijk, maar ook lichamelijk gebroken toen hij kwam
hij kon niet meer. Ik denk niet dat het nog langer had moeten duren of hij had het opgegeven.
Nu, na 2 1/2 jaar, ben ik nog bezig met de spieropbouw en ziet hij er uit als een stoere zelfverzekerde hengst, die met meer kracht en afdruk kan werken.
Wat ik met bovenstaand verhaal probeer te zeggen, is dat een paard ook de nodige bouwstoffen nodig heeft om zijn lijf draaiende te houden. Ze kunnen dat niet meer uit het gras of hooi halen, dus zal je iets erbij moeten geven.
daarbij is het in beweging houden ook een essentieel belangrijk onderdeel.
De reden dat ik een brok geef , is dat daar juist de nodige bouwstoffen uitgebalanceerd inzitten, die je met losse voedingssupplementen niet kan evenaren.
Daarbij let ik zeker op het individuele paard, voer dus met mijn ogen.
Embe schreef:Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug. Tja, voeten en stofwisseling is een 'hot' item in dit topic dus ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met mijn vragen.
geerke schreef:Embe schreef:Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug. Tja, voeten en stofwisseling is een 'hot' item in dit topic dus ik hoop dat mensen mij kunnen helpen met mijn vragen.
vraag maar even aan Janouk@ of ze de foto's van Image wil laten zien,of Lolclub van Hittie....daarop is toch duidelijk te zien dat een hoefbeen wel weer op z'n plaats kan gaan zitten.
Ik was ook altijd van mening dat eens gekanteld altijd gekanteld was,maar na het zien van die foto's kom ik daar van terug.
geerke schreef:Dit ben ik niet met je eens....in een goed voedingssupplement zitten zelfs meer vitamines en mineralen als in brok.
Kijk maar eens achterop de zak brok en lees de ingredienten van bijvoorbeeld formula 4 feet.
De eiwitten die in lucerne zitten zijn veel beter verteerbaar dan de eiwitten uit brok.
En daar komt nog bij dat als je zeker wilt weten dat je met brok voeren de aanbevolen hoeveelheid vit. en min. binnen krijgt,je ongeveer aan 6 kg per dag zit.
Buitenzinnig schreef:Ik zit te zoeken op voervergelijk, Hartog heeft een brok en die zou zonder melasse zijn, maar verdere waardes staan er niet op. Ook niet op de site van Hartopg zelf. In de Lucerne mix zit heel veel andere rommel, die ik niet hoef.
nombrado schreef:Max 2 kilo per dag, alleen als ze vol in training zijn. en zoals nu, met minder werk en minder beweging 1kilo per dag. (en dan heb ik het over mijn paarden, hengsten, waar ik regelmatig mee werk.)
een overschot aan bepaalde vitaminen kan ook meer kwaad dan goed doen.
EstherHegt schreef:Als paarden fors in het werk staan en gezond zijn dan is het natuurlijk een totaal ander plaatje als de patiënten waar het in dit topic over gaat. Dit topic gaat over hoefbevangenheid. Voor hoefbevangen en ex hoefbevangen paarden is over het algemeen brok voeren of granen niet goed en kan zelfs een nieuwe aanval oproepen. ( als je het topic eens goed doorleest dan vind je er erg veel onderbouwde informatie over)
Deze paarden hebben natuurlijk ook hun vitamines en mineralen nodig maar graan of brok is daar niet de aangewezen weg voor. Gericht supplementen voeren kan dat probleem aan tekorten wel opvangen.
geerke schreef:Weet je...ik verlang weleens naar een jong paard....die gewoon gezond is...niet verder vertellen hoor
Isapaardje schreef:Als dat geen effect heeft, ga ik toch eens achter zo'n cushing test aan, want het moet toch ergens vandaan komen dat ze dit steeds terugkrijgt.
tug schreef:er zijn 2, maar waarschijnlijk drie aminozuren die als eerste een tekort opleveren, dat zijn lysine en methionine en voor jonge groeiende paarden ook nog threonine. wat een paard nodig heeft komt dus uit praktijkproeven en daarbij tellen vooral de prestatie (werk, maar ook groei.) de kwaliteit en de verteerbaarheid van de eiwitten mee. bij groei zul je dus eerder een tekort opmerken dan een volgroeid lijf op onderhoud. het varieert van 7 tot 16%.
Embe schreef:Eens gekanteld, blijft gekanteld (al is niet iedereen het daar mee eens...) een gekanteld hoefbeen gaat iig nooit meer vanzelf terug.
tug schreef:calcium zit inderdaad flink in lucerne, maar ook in bietenpulp bijvoorbeeld, granen ziteen juist andersom, dus rijk aan fosfor, arm aan calcium, tenminste als we kijken naar de behoefte van een paard.
nombrado schreef:echter betwijfel ik, of paarden die goed in de training staan dagelijks, hoefbevangen kunnen raken van de voeding, en of dit dan al dan niet door een andere oorzaak ontstaat.
Overigens denk ik dat veelal meer de boosdoener, als het veroorzaakt wordt door voeding, het kuil/hooi of gras betreft en nauwelijks het kilootje brok wat je een paard voert.
nombrado schreef:Overigens denk ik dat veelal meer de boosdoener, als het veroorzaakt wordt door voeding, het kuil/hooi of gras betreft en nauwelijks het kilootje brok wat je een paard voert.
Buitenzinnig schreef:xSASx Ik zou zeker het graasmasker gebruiken en zorgen dat hij flink wat beweging krijgt. Je lost het nl. niet alleen op met minder voer, maar ook met meer bewegen. (net als bij mensen) En absoluut geen krachtvoer geven of appeltjes, peentjes etc.
EstherHegt schreef:nombrado schreef:echter betwijfel ik, of paarden die goed in de training staan dagelijks, hoefbevangen kunnen raken van de voeding, en of dit dan al dan niet door een andere oorzaak ontstaat.
Overigens denk ik dat veelal meer de boosdoener, als het veroorzaakt wordt door voeding, het kuil/hooi of gras betreft en nauwelijks het kilootje brok wat je een paard voert.
Natuurlijk kunnen paarden in training ook hoefbevangen raken, wat dacht je van het leegsnoepen van de haverkist, dat is een lang gekende oorzaak, nog voordat er meer bekend werd door bijvoorbeeld wetenschappelijk onderzoek van prof Chris Pollitt over inuline. ( inuline zit bijvoorbeeld in paardenbloemen en in cichorei een heel natuurlijk stofje in planten) Ook Katy Watts van http://www.safergrass.org/ heeft heel goed onderzoek gedaan met name over gras, zij heeft dat onderzoek ook toegankelijk gemaakt voor mensen die echt zijn geïnteresseerd. Een aanrader om te lezen.
Maar nogmaals je gaat uit van gezonde paarden die niet bevangen zijn, of geweest of juist gevoelig zijn door bepaalde aanleg of ziekte zoals PPID.
Er zijn ook andere oorzaken van bevangenheid behalve voeding lees de openingspost eens goed door.
nombrado schreef:l
het gaat er mij om, dat er paarden op streng dieet gezet worden,(oud hooi) belangrijke vitaminen worden ontboden, terwijl de oorzaak niet de voeding hoeft te zijn, maar bv ook veroorzaakt kan worden door verkeerd bekappen!
nombrado schreef:leeg snoepen van een haverkist? (daar hoort een paard niet zomaar bij te kunnen, maar goed)
dan weet je de oorzaak toch.
Verder stoort het mij bijzonder, dat je me iedere keer wijst op de openingspost.
en niet léést wat ik daadwerkelijk schrijf (of het niet begrijpt wat ik bedoel en dit niet durft te vragen)
Nogmaals
het gaat er mij om, dat er paarden op streng dieet gezet worden,(oud hooi) belangrijke vitaminen worden ontboden, terwijl de oorzaak niet de voeding hoeft te zijn, maar bv ook veroorzaakt kan worden door verkeerd bekappen!
setteke schreef:LC, ik stap nu zeker een kwartier (al een poosje). Het maakt niet uit of ik erop zit of ernaast loop. Ik moet dit gewoon volhouden tot de volgende beslagbeurt.
Mijn geduld wordt wel op de proef gesteld, maar zowel de smid en de DA denken, dat hij uiteindelijk volledig weer de sport in kan.
Hoe gaat Hittie?