[INFO] artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Nelleke_

Re: [INFO] artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:37

Die equiflexion ziet er goed uit! Tx voor de tip!

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 08:37

Marije_1997 schreef:
Hoe zit het trouwens met mennen en atrose in de voorbenen? Gaat dat nog? Mocht rijden niets worden lijkt et me leuk om em voor de kar te zetten. Mits dit natuurlijk kan. Hij is te jong om zo op pensioen te zetten eigenlijk. En mennen lijkt mij zelf ook leuk. Paard lief doet dubbele lijnen in men positie ook super.

Mijn merrie heeft artrose rechts voor door een OCD. Ik heb besloten alleen nog te mennen en er niet meer op te gaan zitten. Mennen is onbelast dus geen extra gewicht op de gewrichten.

Wij houden wel rekening met de ondergrond. We staan aan het bos dus het kleine stukje over de weg stappen we alleen (+ paard staat op kunststof beslag voor extra demping). In het bos pak ik de vlakke paden met zachte ondergrond. Ik ontwijk mulle of juist extreem modderige stukken. Ook als de grond echt opgevroren en hard is gaan we niet. Dit allemaal op advies van de dierenarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 08:26

Jets schreef:
Marije_1997 schreef:
Hoe zit het trouwens met mennen en atrose in de voorbenen? Gaat dat nog? Mocht rijden niets worden lijkt et me leuk om em voor de kar te zetten. Mits dit natuurlijk kan. Hij is te jong om zo op pensioen te zetten eigenlijk. En mennen lijkt mij zelf ook leuk. Paard lief doet dubbele lijnen in men positie ook super.

Mijn merrie heeft artrose rechts voor door een OCD. Ik heb besloten alleen nog te mennen en er niet meer op te gaan zitten. Mennen is onbelast dus geen extra gewicht op de gewrichten.

Wij houden wel rekening met de ondergrond. We staan aan het bos dus het kleine stukje over de weg stappen we alleen (+ paard staat op kunststof beslag voor extra demping). In het bos pak ik de vlakke paden met zachte ondergrond. Ik ontwijk mulle of juist extreem modderige stukken. Ook als de grond echt opgevroren en hard is gaan we niet. Dit allemaal op advies van de dierenarts.

Hij staat op speciaal beslag, nu wel ijzers, maar wie weet jn de toekomst kunststof (is denk ik ook wat goedkoper). Nu is et dingetje een beetje bij ons dat hij ook vrij gevoelig is voor peesblessure ivm corrigeren. Dus dan wil je op et harde, atrose wil je op et zachte. Beide is aan et zelfde been. Het gaat nu wel vrij goed, dus hoop op het beste. Maandag, als de da überhaupt kan komen, weer controle.

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:22

Mmm kunststof beslag (duplo) is rondom ook best aan de prijs hoor!

Geeft misschien wel een betere demping maar het is ook een heel stuk stroever! Dus ik zou dat voor een paard wat ook peesblessure gevoelig is (en als je toch ook wel regelmatig op asfalt rijdt etc) niet snel doen..

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 11:52

Duplo valt best mee, ik heb dezelfde set er nu voor de 4e keer onder. Paard staat in een paddock paradise (zand) en komt buiten ook weinig op het harde dus dan gaan ze lang mee. De hoefsmid ziet vaak 2-3 keer. Ze staat alleen voor op Duplo want achter zijn geen problemen. Ben nu veel goedkoper uit dan toen ze rondom op ijzers stond :)

Qua pees blessures heb ik geen ervaring, maar mijn hoefsmid gaf aan dat de stroefheid en wrijving vergelijkbaar is als een onbeslagen hoef. Mijn dierenarts twijfelde eerst ivm het schokken doordat het stroef is, maar heeft navraag gedaan en overlegd met de hoefsmid op de kliniek en die zijn er beiden toch wel enthousiast over. Mijn hoefsmid heeft aan de voorkant ook een ronding gemaakt voor het goed afrollen van de hoef zeg maar. Er kan dus best veel met Duplo!

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 22:45

Iemand hier ervaring met kurasyn van TRM?

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:24

Hoi, ik kom me hier (helaas) ook melden. Gisteren, na uitgebreid onderzoek, erachter gekomen dat mijn merrie (17 nu) in beide voorbenen artrose heeft. Nu gaat ze volgende week op speciaal beslag en daarbij krijgt ze nu tijdelijk pijnstilling en een supplement van de dierenarts. Ik heb verder helemaal geen ervaring met artrose dus ik ga dit topic volgen voor eventuele tips en ervaringen en om mezelf ook voldoende in te lezen :) Mocht iemand al tips hebben, hoor ik die graag :j

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 23:38

Balen. Altijd naar om daar achter te komen.
Wordt ze verder niet behandeld? Of is dat nog niet nodig?

De mijne is in april ingespoten in z’n hoefgewricht rechts. Dat is lange tijd goed gegaan. Tot een maand terug hij ineens ging struikelen. Dus ik was bang voor beide benen. En dat bleek ook. In beide kroongewrichten ontsteking. Is ingespoten en tildren erbij gedaan. Gisteren controle en die dierenarts was positief verrast over z’n herstel. Op de volte zelfs beter dan rechtuit. Dus we mogen rustig weer wat draven. Equestic clip gaf voor de behandeling 18% afwijking op rechtsvoor in de landing en vandaag 5%. Takt en afzet is altijd rond de 0-1%. Dus dik tevreden hier.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 00:15

Ik ben nu Audevard Harpagyl. Geef het nog net geen week dus ben erg benieuwd.. los lust hij het niet maar in de slobber is het prima. Ben heel erg benieuwd. Hoorde toch wel goeie reacties. Anders toch maar een keer Artro proberen..

Hoe is het nu met jullie paarden en de kou? Merk dat die van mij wel net wat meer op start problemen heeft. Maar hoorde ook weer dat hij bokkend de binnenbak doorging

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 09:47

Ik merk weinig aan mijn haflinger door de kou. Hij heeft maar aan 1 been artrose door een val in het verleden en die doet hem alleen pijn bij opstaan na liggen.

Wel heeft hij ook 3x een peesblessure gehad en daardoor altijd wat dikkere pezen gehouden, alleen die zijn nu met de kou echt zo dun!

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:09

@MyChoice, jij hebt dus zo te lezen een Equestic clip. Hoe bevalt die? En in combinatie met de artrose?

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 10:10

Ik heb het idee dat die van mij juist lekkerder in dr vel zit nu. We hebben niet meer gewandeld, dus qua lopen weet ik het niet, maar ze oogt wel vrolijker en staat ook weer meer op het land.

Kan ook door andere dingen komen natuurlijk. Kort geleden over gestapt op een andere vitaminebrok. Ook een kruidenmix etc.

Tevens staat ze ook met een peesblessure. Maar dat lijkt juist ineens heel mooi dun en nog maar minimaal warm. Hopelijk blijft dat zo als de kou over is.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 15:24

Door de clip zie je eerder of het slechter gaat met je paard. Super interessant om te zien. Gaat vaak net om een paar procent, en laatst dus om een groot verschil die ik zelf ook wel voelde. Maar die kleine procenten zijn wel fijn om te zien. Hij is altijd wel erg stabiel in z’n percentages. Als het een keer afwijkt kon ik dat van tevoren al wel aangeven en dan klopt m’n gevoel met de clip ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 17:10

Laura_ schreef:
Ik heb het idee dat die van mij juist lekkerder in dr vel zit nu. We hebben niet meer gewandeld, dus qua lopen weet ik het niet, maar ze oogt wel vrolijker en staat ook weer meer op het land.

Kan ook door andere dingen komen natuurlijk. Kort geleden over gestapt op een andere vitaminebrok. Ook een kruidenmix etc.

Tevens staat ze ook met een peesblessure. Maar dat lijkt juist ineens heel mooi dun en nog maar minimaal warm. Hopelijk blijft dat zo als de kou over is.

Bij mij is de peesblessure die vlak voor de winter is ontstaan ook in 3 maanden tijd genezen (als in gat volledig dicht) dierenarts was ook wat verbaasd, maarja mag er nu wel weer op haah

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 18:36

Ik merk eigenlijk weinig verschil met het koude weer, maar ik vind dat artrose in de hals sowieso lastig waar te nemen is. Hij heeft tot nu toe nog nooit een pas slecht gelopen, dus in het lopen is het niet te herkennen. Juist meer in de bewegelijkheid in de hals, dus of hij wel zelf zijn buik kriebelt. Maar ook zijn ogen en het plezier en ontspanning hou ik goed in de gaten. Maar dat is met de kou eigenlijk niet anders.

Meer mensen met artrose in de hals die herkennen dat het lastig te zien is of je paard er veel last van heeft?

AnoukWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:27

Klikoo schreef:
Ik merk eigenlijk weinig verschil met het koude weer, maar ik vind dat artrose in de hals sowieso lastig waar te nemen is. Hij heeft tot nu toe nog nooit een pas slecht gelopen, dus in het lopen is het niet te herkennen. Juist meer in de bewegelijkheid in de hals, dus of hij wel zelf zijn buik kriebelt. Maar ook zijn ogen en het plezier en ontspanning hou ik goed in de gaten. Maar dat is met de kou eigenlijk niet anders.

Meer mensen met artrose in de hals die herkennen dat het lastig te zien is of je paard er veel last van heeft?

Mijn zoektocht was enorm lang, mijn paard schudde een soort van tijdens het rijden.
Na een lange zoektocht van vanalles kwam er acute hals artrose uit.

Die had ik nooit gelinkt, ze was nog maar 5 jaar. Bij haar uit het zich in nee schudden tijdens het rijden.

Paard is behandeld en daarna nooit meer gedaan. Waar ze eerst maar 30% kan inbuigen kan ze nu weer 100% inbuigen.
Van de week mocht ze zonder deken in de binnenbak en ging ze rollen, daarna krabbelde ze met haar tanden aan dr rug, echt een scherpe draai en dat kon ze 1 jaar geleden echt niet!

Inderdaad aan kleine dingen herken ik het bij de mijne. Heb ook niet het idee dat ze nu met de kou er meer last van zou hebben.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:36

Die van mij is duidelijk slechter als het koud en nat is. Kou alleen gaat goed, regen ook. Maar beneden de 7/8 graden en dan regen is ie stijver en minder vrolijk.

M_arjolein

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:13

Die van mij is helaas wel wat stijver deze week. Heb 2 x rustig aan gereden en voor de rest van de week alleen gewandeld. Hopelijk deze week weer wat beter.

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:32

Ja herkenbaar. Hij wil nog wel gewoon graag bewegen gelukkig. Nu staan ze bij ons even tijdelijk binnen wegens te besneeuwde paddocks en paarden met ijzers. Maar haalde hem uit z'n stal en hij draafde lekker mee naar de bak haha.

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:03

MyChoice schreef:

De mijne is in april ingespoten in z’n hoefgewricht rechts. Dat is lange tijd goed gegaan. Tot een maand terug hij ineens ging struikelen. Dus ik was bang voor beide benen. En dat bleek ook. In beide kroongewrichten ontsteking. Is ingespoten en tildren erbij gedaan. Gisteren controle en die dierenarts was positief verrast over z’n herstel. Op de volte zelfs beter dan rechtuit. Dus we mogen rustig weer wat draven. Equestic clip gaf voor de behandeling 18% afwijking op rechtsvoor in de landing en vandaag 5%. Takt en afzet is altijd rond de 0-1%. Dus dik tevreden hier.

Voor nu nog niet, de dierenarts wilde het eerst het speciaal beslag afwachten en dan over 6 weken weer terug voor controle. Dan zullen we wel weer verder kijken maar voor nu zal het nog niet nodig geweest zijn :)

Ik heb hier audevard arthro van de dierenarts gekregen, ben benieuwd of het in combinatie met beslag gaat werken. Ze heeft nog nooit kreupel gelopen maar al een paar maanden aan het tobben met staak gedrag onder het zadel bij buigen in het lichaam. Naar de dierenarts geweest (nadat chiropractor niks uitgehaald had, we liepen daar sowieso al vanwege weinig mobiliteit in de rug wat nu dus te verklaren is) en toen liep ze dus niet goed op de harde volte. In december nog wel.. -O- Ben benieuwd vooral wat de toekomst gaat brengen :=

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:35

Robin_Rikkie schreef:
MyChoice schreef:

Voor nu nog niet, de dierenarts wilde het eerst het speciaal beslag afwachten en dan over 6 weken weer terug voor controle. Dan zullen we wel weer verder kijken maar voor nu zal het nog niet nodig geweest zijn :)

Ik heb hier audevard arthro van de dierenarts gekregen, ben benieuwd of het in combinatie met beslag gaat werken. Ze heeft nog nooit kreupel gelopen maar al een paar maanden aan het tobben met staak gedrag onder het zadel bij buigen in het lichaam. Naar de dierenarts geweest (nadat chiropractor niks uitgehaald had, we liepen daar sowieso al vanwege weinig mobiliteit in de rug wat nu dus te verklaren is) en toen liep ze dus niet goed op de harde volte. In december nog wel.. -O- Ben benieuwd vooral wat de toekomst gaat brengen :=

Welke hoeveelheid van de artro heeft jou dierenarts aanbevolen? Ik zit ook te denken om te geven maar zie dat er soms staat 30-60 gr

Robin_Rikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 22:51

Ze krijgt nu 1 schep, dat is dan 30 gram ongeveer. Het is wel een pony van 1.53 dus dat zal meespelen. Ik moet dit een maand geven en dan volgens mij voor 2 maanden stoppen en daarna weer een maand. Nu zal dat ook wel weer overlegd worden tijdens de controle dus we zullen zien wat nodig is. Wel prijzig voor als ze het continu moet krijgen maar oke :+

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:27

Zijn hier eigenlijk mensen die al ervaring hebben met Glucopro van Pharma Horse. Was een beetje aan het googlen en kwam via Wolvega uit op dit supplement. Las ergens een artikel vanuit Wolvega geschreven wat het beste werkt voor de de artrose ,puur kijkend naar de ingrediënten en zag dat dit supplement redelijk compleet hiervoor was.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 14:53

Ja, maar dan voor mn katten :D
Ik ben er tevreden over.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 15:20

Mijn pony met artrose is de afgelopen week mega vrolijk. Hij staat nu bijna 2 maanden op de equine america cortaflex poeder. Daar ben ik eigenlijk wel heel tevreden over :D