Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:53

Ik bedoel het gat in de kwartieren inderdaad, wat ook is omcirkeld met rood.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:56

Antheman schreef:
ik vind het juist goed dat dit paard wat langer stond! De ijzers zijn er net af, dus wil je geen risico lopen dat het paard gevoelig gaat lopen. De witte lijn kan ik niet goed zien, als t is wat jij hebt omcircelt dan is hij enorm verbreed en dat is niet goed. Aan de ringen te zien op de hoef, klopt t wel dat de witte lijn zo verbreed is. Is ze hoefbevangen geweest?

Ik zou haar voorzichtig bekappen en niet tot aan de zool vijlen, volgens mij is dit een paard wat snel gevoelig gaat lopen.

volgens mijn smid is hij idd hoefbevangen geweest, vorig jaar meteen na zijn koliekoperatie, het is niet echt goed te zien op de foto, maar in het echt is die witte rand bijna 2 cm breed.

Die dunne wand die je omcirkeld is niet zo,n probleem als hij er niet op zou lopen !
deze zin snap ik niet zo goed, hij loopt er wel op, is het dan wel een probleem?

de stralen zijn zoals ze altijd zijn geweest vanaf dat ik hem heb, dus daar zal weinig in veranderen verwacht ik

dus zoolmateriaal wat in brokken loskomt is een dubbele zool? (hij had dit ook altijd een beetje met de ijzers, maar nu valt het veel meer op) en wat betekend dat dan precies?
is daar een bepaalde oorzaak voor?

de hoef met de witte rand is ook het been waarmee hij tegenwoordig regelmatig struikelt..is dat ook iets wat met de bevangenheid te maken kan hebben

alvast bedankt voor jullie reactie's :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:01

quibje schreef:
volgens mijn smid is hij idd hoefbevangen geweest, vorig jaar meteen na zijn koliekoperatie, het is niet echt goed te zien op de foto, maar in het echt is die witte rand bijna 2 cm breed.

Wanneer vorig jaar was dat?
Ik vind het heel onduidelijk op de foto. Lijkt bijna wel of de witte lijn onder dat witte, brede stuk verdwijnt :+

quibje schreef:
Die dunne wand die je omcirkeld is niet zo,n probleem als hij er niet op zou lopen !
deze zin snap ik niet zo goed, hij loopt er wel op, is het dan wel een probleem?

Ja, hij loopt er wel op en dat is ook goed, maar hij loopt alleen maar op de wand. De straal en vooral de zool kunnen niet meedragen. Daardoor is de druk op de wand ook groter.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:04

Omdat de wand daar dun is , belast hij hem daar.omdat hij erop loopt , te veel druk op een plek die daar niet tegen bestand is ! Het brokkelt of voorzichtig af of er breekt een heel stuk te veel uit !
Bevangen na een operatie , zie je vaker de factoren medicatie en stress spelen daar ook en grote rol ...
Afvalstoffen hopen zich op in de voeten kan daar moeilijk weg door slechte doorbloeding en uit zich in bevangen ....

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:05

Het probleem is dat je paard niet op de hoefwand hoort te lopen. Daar waar het 'gat' zit en de wand dun is, in de kwartieren, krijg je een flare, dat wil zeggen dat de hoefwand los zit. Als hij daar op loopt wordt de witte lijn steeds weer beschadigd waardoor de hoefwand steeds verder van de hoef af gaat staan.

Wat betreft de zool: je kan proberen met je hoevenkrabber zoveel mogelijk van de zool af te schrapen. Als je geen mes gebruikt daarvoor kan je er niets mee mis doen :) Een dubbele zool in zoolmateriaal komt voor omdat het niet wegslijt.

De hoef waar de witte lijn dik is, kan misschien wat meer afgerond worden, tot in de witte lijn, is minder pijnlijk (loopt het paard niet meer op de loszittende hoefwand).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:07

Maar als het een bevangenheid is geweest, is het dan niet gek dat daar in de ene hoef zo veel meer van te zien is dan in de andere? Vooral het verschil in de toon bij beide voeten vind ik zo gek. Bij de rechterhoef zou je bijna denken dat de wl juist redelijk smal is en de waterlijn heel gek breed. Maar hoe kan dat dan :+

Wendy_Chewie schreef:
Het probleem is dat je paard niet op de hoefwand hoort te lopen.

Jawel. Het paard moet wel op de hoefwand lopen. Maar wel icm de straal, en de zool draagt passief. Als het paard niet op de draagrand van de wand zou lopen zou de zool onder de hoefwand uit steken :+

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:11

dat is vorig jaar eind mei geweest, hij moest toen ruim een week langer op de kliniek blijven omdat hij zo kreupel was en amper op dat been wilde staan, daar zeiden ze overigens dat het geen bevangenheid was, en na zo'n 30 xray's dachten ze een afgebroken stukje bot te zien in het hoefgedeelte..
naderhand zei mijn smid dus dat hij dat wel is geweest en een andere bekende smid van mij zag dat ook
maar ja, dat is nu dus al bijna een jaar geleden

tijdens het typen kwamen er meer antwoorden, dus maar meteen deze aan het aanpassen :D
dus conclusie en advies, de wanden korter laten maken (ik doe dat niet zelf) maar niet te kort wegens net zonder ijzers

@wendy_chewie, moet ik dat gedeelte echt als loszittende wand zien?

en hestejente de andere hoef is vrijwel niet aangetast/bevangen geweest, daarom dachten ze daar ook niet aan omdat het eigenlijk maar in een hoef zat
maar goed, het is en blijft een fries en die zijn daarin wel vaker vreemd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:12

Wilt iemand mij wat meer uitleggen ovrr flares?

De bekapper komt woensdag, maar ik ben ff benieuwd gewoon :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:13

quibje schreef:
en hestejente de andere hoef is vrijwel niet aangetast/bevangen geweest, daarom dachten ze daar ook niet aan omdat het eigenlijk maar in een hoef zat
maar goed, het is en blijft een fries en die zijn daarin wel vaker vreemd

Wat ik bedoelde is dat ik het verschil tussen de twee hoeven zo groot vind :)

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:13

@hestejente Akkoord, paard hoort niet *enkel* op de hoefwand te lopen, I stand corrected :)

@quibje: de hoefwand zit vast aan de hoef via de witte lijn. Als die ontbreekt zit die wand dus los op die plek. Het beste dat je kan doen is zorgen dat hij niet mee draagt, zodat de witte lijn kan herstellen :)

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:16

Daarom noem ik de hoef wand nooit draag rand .... ;-) is verwarrend !
Hij draagt wel icm straal en onderliggend straal kussen ( is zeker 50% vd hoef )

Flares is dat de hoef dat breder wordt , dus wat uit waaiert , doordat er te veel druk op de wand staat .... Als je de hoef terug in balans zet kun je de flares wegvijlen .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:17

Wendy_Chewie schreef:
@quibje: de hoefwand zit vast aan de hoef via de witte lijn. Als die ontbreekt zit die wand dus los op die plek. Het beste dat je kan doen is zorgen dat hij niet mee draagt, zodat de witte lijn kan herstellen :)

:j En daarom ben ik nog steeds erg benieuwd wat een goede oplossing zou zijn hiervoor icm dat het paard net van de ijzers af is. SB, help?

quibje

oooh hihihi
wat bedoel je precies met het verschil in toon, ik begin nu pas een beetje oin de wereld der hoeven te komen, dus kan niet altijd alles even snel plaatsen :o

@wc (iets korter sorry) hoe zorg je dat een bepaald gedeelte van de wand niet draagt?
ik wil graag 'beslagen' ten ijs komen als mijn smid komt, want wil wel dat alles in orde komt met zijn hoeven

quibje

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

wow gaat snel hier

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:19

Quibje, de toon is het voorste gedeelte van de hoef. Op de fotos vind ik de tonen van de linker- en rechterhoef er zo anders uitzien.

En verder weet ik inderdaad veel meer over vroegmodern drama dan over paardenhoeven :Y) Maar ik heb wel ogen he :P En ik probeer te begrijpen wat ik zie en dat lukt me niet.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:20

quibje schreef:
oooh hihihi
wat bedoel je precies met het verschil in toon, ik begin nu pas een beetje oin de wereld der hoeven te komen, dus kan niet altijd alles even snel plaatsen :o

@wc (iets korter sorry) hoe zorg je dat een bepaald gedeelte van de wand niet draagt?
ik wil graag 'beslagen' ten ijs komen als mijn smid komt, want wil wel dat alles in orde komt met zijn hoeven

Wand wegvijlen tot aan de zool, en dan een kwartierboogje maken, dat ietsje onder de zool kan komen, zodat op dat stuk enkel de zool de grond zou raken.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:23

:\ >;) kwartierboogje?
kan ik dat gewoon zo tegen de smid zeggen?
als hij vraagt wat dat is, wat zeg ik dan? :D

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:27

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 22:40

thanx, das duidelijk

hij doet het traditioneel

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 11:05

Vind het apart dat je smid er niet meer afgehaald heeft. Ik dacht bij het zien van de foto's dat dit paard maanden niet bakapt was geweest :=

Er mag imo een stuk af geknipt worden, zodat de hoefwand idd wat minder uitsteekt. Als vanzelf zijn de stukken naast de stralen dan minder diep.

Echter vraag ik me af hoe het komt dat er bij het zien van de hoeven direct aan een oude bavangenheid wordt gedacht. Waar zie je zoiets aan?

Ook herken ik het wittige op de bovenkant van de hoeven (onder de kroonrand). Mijn pony heeft dit ook heel erg. Weet iemand wat dit is? Moet zelf ook nodig weer eens foto's maken! Alleen komt er steeds weer wat tussen. Zoals vandaag de modder weer...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:12

Dat wittige bij de kroonraad heeft een naam ben de naam ff kwijt , maar is een soort beschermlaagje voor de kroonrand omdat daar de nieuwe hoefwand vandaan komt ...

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:14

Dat dacht ik ook altijd, maar bij mijn pony lijkt het alsof de hoef daar van mindere kwaliteit is? *neemt zich nogmaals voor foto's te maken*

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 12:30

@Dennis: leuke foto!
@Quibje: ik vind de hoeven vooral erg uitgedroogd.. Zet je paard maar eens wat vaker nat, laat wat vochtige klei in de hoeven zitten. Je ziet dat de zool vanzelf al wat loskomt (het oude zoolmateriaal), maar dat moet op z'n tijd gebeuren en niet eruit gehaald worden want ik denk dat 'ie dan wel gevoelig wordt. Door de droogte zijn de steunsels er al uitgebroken. Als de voet wat 'natter' is en er zitten mega steunsels in, kan je die mooi glooiend wegsnijden, maar nu zijn ze al tot 0 weggebroken, vandaar dat de wand aan de zijkant zo ielig en breekbaar is. Ik zou zelf eerdaags de smid wel even laten komen om de steunselhoek bij te werken en de wand nog iets in te korten, van de zool en straal afblijven, anders heb je kans dat er nog meer scheuren/brokkels inkomen. Linksvoor (de laatste foto) zie je ook dat de boel al omklapt aan de achterkant*. Het zijn echt prima hoeven, alleen er kan nog wel wat aan gedaan worden als je ervoor zorgt dat ze wat bewerkbaarder zijn.
*Heb even je foto bewerkt om te laten zien wat ik bedoel wat er m.i. bijgewerkt zou mogen worden:
Afbeelding
Het is natuurlijk afgaande van deze foto's, die zouden kunnen vertekenen!
De andere voet, met dat geultje in de witte lijn vind ik er prima uitzien verder, zeker voor een hoef die bevangen zou kunnen zijn geweest! Daarvan zou de toon wat meer afgerond kunnen worden afgaande op de foto, en dat geultje is er met een paar bekapbeurten uit als de wand mooi bijgehouden wordt. De scheur: ook weer door droogte en druk. Kan je verder niet zoveel aan doen behalve de hele hoef regelmatig laten bekappen, moet er weer uit groeien.
Ik snap verder goed waarom de smid de hoef net even iets langer gelaten heeft, ik zou bij dit paard ook de wand iets (1 of 2 mm) boven de zool uit laten steken omdat hij net van de ijzers afkomt en anders op eieren zou kunnen lopen, uitgaande van de foto's. Maar nu is de wand wel wat te lang en hij heeft flinke stralen en een prima zool die, mits gehydrateerd, prima tegen een stootje kunnen.

Het wittige bij de kroonrand heet het 'periopel', dat is de beschermlaag van het hoorn net onder de kroonrand. Bij droogte of nattigheid kan het er verschillend uitzien. Bij sommige paarden zijn het meer schilfers of vellen, bij andere paarden is het een dikkere veerkrachtige laag.

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 18:44

ook jij bedankt voor de duidelijke uitleg
ik heb nog even een andere smid ernaar laten kijken en die zegt dat de hoeven iets te steil gemaakt zijn over de laatste jaren (hij kent het paard ook al langer), dus iets teveel bokhoef geworden
mijn eigen smid heeft wel de neiging om er altijd te weinig af te halen, maar nu valt het dus extra op, ook omdat ik er nu zelf beter op let
de hoeven zijn idd heel droog, en ik heb weinig mogelijkheden om ze op een natte plek neer te zetten (ook ivm mok) dit is dus al jaren zo, natte klei, zou wel een optie zijn, als dat iets is wat ik er gewoon in kan doen ipv ze erop zetten

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 18:06

Ik wil ook mijn hoefjes delen. Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden. We hebben nu sinds een jaar
een smid waarbij mijn ijzers blijven zitten, geen brokkel hoeven etc. Nu gaat ze over 3 weken het land
op, maar ik twijfel of ik haar ijzers er onder laat zitten. Ben bang dat ze weer haar oude brokkel hoeven
terug krijgt.

Ze krijgt voor mijn gevoel alleen een beetje rotstaal. Ze zijn erg zacht.

De smid is ongeveer zo'n 4 weken geleden geweest. Ze gaat altijd stipt om de 6 weken.

Links voor
Afbeelding

Voorhoeven
Afbeelding

Links achter
Afbeelding

Rechts achter
Afbeelding