[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:44

Yellowfish schreef:
Zo vanaf de foto lijkt ze er inderdaad prima uit te zien, maar als je haar achterhand en een deel van haar buik in het echt ziet is het spierverlies echt om te huilen. Ze heeft inderdaad wel een heerlijke vacht dit jaar, en godzijdank geen regenschurft *klopt af* ! Dat over het cortisol-gehalte had ik inderdaad ook gelezen, daarom ben ik me er nog even iets meer in aan het verdiepen om te voorkomen dat er een verkeerde diagnose gesteld wordt.. voorzover je dat kunt voorkomen natuurlijk Lachen

Spierverlies heeft Essie ook enorme last van.....hoe oud is Perdy (zo heette je paardje toch Blond ) want dat kan ook de leeftijd zijn natuurlijk.

Maar ik zit er ook aan te denken hoor om Es op Cushing te laten testen....vorig jaar speelde dat al door mijn hoofd omdat haar vacht leek te krullen. Maar toen kwam ik er achter dat dat meer kwam door het natregenen en weer opdrogen want als het langere tijd droog was had ze nergens last van Lachen .

Weet iemand in dit topic waarom het cortisol gehalte om deze tijd van het jaar hoger is dan normaal? En wanneer het weer lager zou zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:48

waarom het hoger is geen idee,de natuur heeft dat zo bedacht....ik denk dat het te maken heeft met het aantal uren licht per dag.
In januarie schijnt het weer normaal te worden...dan gaan de dagen ook lengen.(half januarie ga je het merken bij ons)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 20:55

Haai,
Even een vraagje. Wat kan ik hem nou het beste geven als lekkernij. Hij krijgt op het moment winterpenen. Is dit goed? Of zouden jullie iets anders geven?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:19

OohafoO schreef:
Wat kan ik hem nou het beste geven als lekkernij.

Kun je iets specifieker zijn met wat je bedoeld? Lekkernij als versnapering om iets te willen geven als je je paard begroet, of lekkernij in de vorm van verwennerij en voeding.
1 halve winterwortel als kleine versnappering in je broekzak (als tussendoortje dus) kan weinig kwaad, maar meer dan 1 tot een halve emmer kan wel kwaad.
Geldt trouwens voor alles;
Appelpartje is prima, hele appel is minder prima, enz.
Alles met mate dus.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:21

Nu geef ik 3 winterpenen in zijn stal gooien zodat hij in de avond dan wat te doen heeft.
Kan dit kwaad?

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 21:57

Timbers schreef:
Spierverlies heeft Essie ook enorme last van.....hoe oud is Perdy (zo heette je paardje toch Blond ) want dat kan ook de leeftijd zijn natuurlijk.

Ze is 23 inmiddels Ja dus de leeftijd zal ook zeker meespelen, maar zo extreem.. ik weet niet, daar heb ik mijn twijfels bij Scheve mond

Timbers schreef:
Weet iemand in dit topic waarom het cortisol gehalte om deze tijd van het jaar hoger is dan normaal? En wanneer het weer lager zou zijn?

Deze link kreeg ik van Geerke, misschien heb je er iets aan!
http://www.thehorse.com/ViewArticle.aspx?ID=12754

Edit:

OohafoO ; Als ik me niet vergis schijnt komkommer een goede 'lekkernij' te zijn? Lachen

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:02

Yellowfish schreef:
OohafoO ; Als ik me niet vergis schijnt komkommer een goede 'lekkernij' te zijn? Lachen

Daar is Essie het niet mee eens.....komkommer is bleg ROFL

Dank voor de link, die ga ik eens uitpluizen!

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:08

Perdy lust het ook niet inderdaad, heb wel meer van dat soort dingen geprobeerd maar nee hoor, mevrouw blieft het niet *LOL* ! maar, het is het proberen waard, want komkommer bestaat voor het grootste deel uit water en zou dus aardig geschikt zijn dacht ik?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:14

Het is wat met die ouwe dametjes ROFL .
Toen ik bij Es aankwam met selderij keek ze me aan alsof ze wilde zeggen "eet dat zelf maar op Clown " en bij komkommer kreeg ik diezelfde blik........

Maar als je paard het eet lijkt het me perfect als veilig lekkernij, idd omdat het bijna alleen maar uit water bestaat.

Denk dat ik Es in februari toch op cushing ga laten testen trouwens.......er moet toch weer een bloed test gedaan om te kijken hoe het met de spieren is dus dan nemen we dat mooi mee Lachen

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:18

Haffy vind komkommer juist heerlijk. Bedankt voor de tips. Ga er zeker iets mee doen

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:22

Timbers schreef:
Het is wat met die ouwe dametjes ROFL .
Toen ik bij Es aankwam met selderij keek ze me aan alsof ze wilde zeggen "eet dat zelf maar op Clown " en bij komkommer kreeg ik diezelfde blik........

Maar als je paard het eet lijkt het me perfect als veilig lekkernij, idd omdat het bijna alleen maar uit water bestaat.

Denk dat ik Es in februari toch op cushing ga laten testen trouwens.......er moet toch weer een bloed test gedaan om te kijken hoe het met de spieren is dus dan nemen we dat mooi mee Lachen

Ben jij er inmiddels achter vanaf wanneer het weer zou 'kunnen', dat testen?

Selderij heb ik trouwens nog niet bij Perdy geprobeert, maar komkommer en witlof lust ze niet Bloos

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:26

Er staat in dat artikel dat het tot half januari hoog zou zijn als ik het goed gelezen heb dus denk ik zelf dat februari ergens een mooie tijd is om te testen.

Es blieft ook geen nieuwerwets voedsel....doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg, hoewel ze een sinasappel of manderijn toch wel graag eet (weet eigenlijk niet of ze die wel mag Bloos ).

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:27

Isapaardje: dat ‘hoof and sool hardener’, dat gaat niet lukken, ze heeft een zooltje met siliconenkit onder haar ijzers. Dus ik kan daar niks onder gaan smeren.

Yellowfish: ik las dat Perdy al 23 jaar is… dan ziet ze er nog goed uit, maar ik snap wat je bedoelt met ‘verkreukeld’ nu ik de foto zie, anders dan zeg maar dat de vacht zou krullen, je ziet het een beetje op haar kont, zijkant en haar buik, maar doet dat ook niet een beetje de leeftijd. Wij hebben een pony van 18 in de wei lopen en die is ook een beetje (in jouw woorden verkreukeld) vooral op haar achterste en de zijkanten en van voor, een beetje knokkig noem ik het altijd.

Timbers: ik lees dat je een wormenkuur hebt gegeven en dat het toen slechter is geworden? Ik zit dus nu ook te tobben met die wormenkuur. Mijn DA en de DA van de kliniek zeggen beide dat ik gewoon de Equist Pramox mag geven… maar dat heb ik dus nog maar niet gedaan, ik durf het eerlijk gezegd niet. Zelf zat ik te denken om het begin van dit jaar te doen. Wat je zegt, ze zijn nu bezig met hun gifstoffen af te voeren en dan komt die wormenspuit er weer bovenop. Dat houdt mij dus ook ff tegen om dat te doen…

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:30

cow_girl schreef:
Timbers: ik lees dat je een wormenkuur hebt gegeven en dat het toen slechter is geworden? Ik zit dus nu ook te tobben met die wormenkuur. Mijn DA en de DA van de kliniek zeggen beide dat ik gewoon de Equist Pramox mag geven… maar dat heb ik dus nog maar niet gedaan, ik durf het eerlijk gezegd niet. Zelf zat ik te denken om het begin van dit jaar te doen. Wat je zegt, ze zijn nu bezig met hun gifstoffen af te voeren en dan komt die wormenspuit er weer bovenop. Dat houdt mij dus ook ff tegen om dat te doen…

Waarom laat je geen worm ei telling doen.....dan weet je of het nodig is of niet. Mochten ze zeggen dat het nodig is kun je altijd nog twijfelen of je het wel of niet gaat doen en misschien is het wel helemaal niet nodig en dan speel je in ieder geval op safe Knipoog

http://www.wormbestrijding.nl/paard_index.html

Bij Es en Timber ga ik dat sowieso doen.......dan belast ik het lijf niet meer zonder dat het nodig is.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:33

Hi Timbers, dit had ik een paar blz. terug gepost:

cow_girl schreef:
Ik doe sinds kort (dit is de 2e keer dat ik dat gedaan heb) de mest laten onderzoeken door 'Het Woud'.

Ze heeft nog steeds geen eitjes, steeds nog < 50.

Maar nu stond erbij dat er veel eigenaren zijn die hun paard toch nog 1x in het jaar willen laten behandelen tegen lintworm en horzellarven.

Ik heb thuis nog de Equist Pramox liggen, is deze daar goed voor?

En kan ik het zonder bijwerkingen geven? ik lees vaak dat het niet goed gaat als ze dus hoefbevangen zijn....

Je had er zelfs nog op gereageerd... hahaha... zo vergeetachtig zijn we nou... er wordt zoveel gepost dat ik het ook af en toe niet meer weet wat er nou bij wie allemaal wat speelt... Haha!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:40

Als je dit dan ziet.....zo'n 14 dagen voordat ze ineens niet meer kon lopen, da's toch onvoorstelbaar Scheve mond
Afbeelding

Afbeelding

Kan bijna niet naar die foto's kijken met in mijn achterhoofd hoe ze nu loopt te strompelen....de dag voordat ze op stal kwam te staan draafde ze zelfs nog over het harde van de paddock naar haar stal, ongelovelijk dat iets zo snel kan gaan

Maar goed we werken weer hier heen.....over 4 maanden post ik weer zulke foto's maar dan van dezelfde dag Ja

"Kennen" jullie haar dochter trouwens al Lovers mijn andere moppie
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Timbers op 27-11-08 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 22:41

cow_girl schreef:
Je had er zelfs nog op gereageerd... hahaha... zo vergeetachtig zijn we nou... er wordt zoveel gepost dat ik het ook af en toe niet meer weet wat er nou bij wie allemaal wat speelt... Haha!

Bloos Bloos Bloos Bloos

Dat is de vermoeidheid die toeslaat denk ik......ik zag gisteren helemaal een waas voor mijn ogen en vanmiddag moest ik even gaan slapen want ik stond echt te tollen op mijn benen....emoties vreten energie Nagelbijten / Gniffelen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 10:25

Timbers schreef:
Als je dit dan ziet.....zo'n 14 dagen voordat ze ineens niet meer kon lopen, da's toch onvoorstelbaar Scheve mond

Mooie foto's en ja het is onvoorstelbaar.
Ik zal voor je duimen dat je volgend voorjaar weer zulke foto's van haar kunt maken.

@Cow_girl: als de wormeitelling goed was, zou ik nu zeker geen wormkuur geven. Waarom het risico lopen, willen nemen? Daarbij zijn veel wormen nu in rust, dus heeft ontwormen toch weinig zin. Kun je beter even tot het voorjaar wachten als je paard ook weer helemaal beter is en de chemische stoffen van de wormkuur ook beter kan verwerken.

@Oohafoo: 3 winterpenen vind ik veel; zelfs als ik niet in shetlandportie reken.
Komkommer is een idee als ze het lusten. Naast water zit er heel veel kalium in trouwens. Dus ik zou geen 3 komkommers gaan voeren (naast dat het een duur grapje gaat worden hihi). Daarbij een komkommer hebben ze zo op.
Maar als je je paard wat wilt geven om wat te doen te hebben, overweeg dan eens om takken in de stal te gooien, bijvoorbeeld wilgetenen. Vinden ze vaak lekker, geeft uren afleiding en de tenen zijn dun zodat er nog loopruimte in de stal blijft. Het is nu wilgenknottijd.

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:20

Dawny is helemaal happy met een stuk brocolie Bloos, ook bleekselderijstengels en een stukje komkommer doen het hier goed.

Meiden ik leef nog steeds met jullie mee!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:54

Hier weer even een dip....het ging goed dus heb ik haar gisteren en vandaag even met de anderen buiten gezet.
Dat was helaas te veel Verdrietig want ze is weer gaan liggen......dus maar weer rust inbouwen. Heb maar een extra zakje pijnstillers gegeven voor de zekerheid.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 20:57

Dat op en naar gaan hoort er in dit stadium wel een beetje bij hoor Timbers, dus hou de moed er in, hoe moeilijk ook. Vergeet niet dat ze alweer een heel stuk beter gaat Ach gut

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 11:30

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 12:40

interessante sites!
dat is wel makkelijk hier,je kunt alles bij de pharmacie bestellen aan homeopatisch spul,je noemt de latijnse naam en er bestaat iets van...van Boiron,is dat in Nederland ook zo?
carduus marianus heb ik nog in huis,dat zal ik maar eens aan geerke geven voor zijn leverfunctie....die heeft dus prima voeten....pablo niet maar die heeft wel een goede leverfuctie,waarschijnlijk heb ik de uitzonderingen weer op stal staan...zucht

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 13:48

Tja... het is een commerciële site die niks nieuws vertelt en hun producten aanbeveelt.. bijna hetzelfde verhaal vind je op http://www.natuurlijkinbalans

Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe verstandig het is om dmv middeltjes de lever te stimuleren om gifstoffen af te voeren. Het lijf van het paard is tijdens de HB al belast en in feite belast je het nu nog meer door de lever aan te zetten nog meer gifstoffen in het bloed te laten circuleren alvorens het afgevoerd wordt. Misschien zie ik het verkeerd? Ik denk dat het al te simpel is om te stellen dat je na een afvoerkuur 'een schone start' maakt zoals o.a. op deze site gesteld wordt. Is de vraag waarom de lever kennelijk niet voldoende functioneert niet belangrijker, dan symptoombestrijding? En hoe goed is het om zo'n drainage te doen als uit bloedonderzoek blijkt dat de lever- en nierwaarden normaal zijn?

Ingrid, als ik me goed herinner schreef jij eerder ergens in dit topic dat Isabella een zieke lever had. Hoe is dat vastgesteld, wat heb je eraan gedaan en hoe was het resultaat, ook met betrekking tot je hoefproblemen?

Gisteravond stond Pauli ook weer met twee tranende en licht ontstoken ogen.. dat willen we er net bij hebben. NOT.
Ik vraag me af hoe ik de weerstand op peil kan houden - kennelijk is er in dat lijf heel wat loos en ik maak nog steeds een connectie naar de problemen die zij in verleden gehad heeft ( uveïtis) ..

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-08 17:17

Vanmorgen dacht ik even dat ze dood was Bloos! ben me rot geschrokken, ze lag plat en reageerde nergens meer op......maar uiteindelijk reageerde ze toch en is ze in de benen gekomen.

Ze heeft de hele dag verder gestaan....ga er vanuit dat ik haar vanavond laat liggend aantref maar dan maak ik me al iets minder zorgjes. Ze loopt wel iets minder goed in haar stal....nu gaan we weer voor complete boxrust want bewegen doet haar kennelijk geen goed

Es vind het allemaal niet zo erg, maar ik vind het verschrikkelijk om een paard 24/7 op te hokken.....en dan staat ze overdag nog alleen ook. Maar ja ze blijft rustig en gaat rustig hooi eten enzo dus dat problemen er mee hebben zit volledig tussen mijn oren Bloos
Boxrust wordt het dus nu! Ze mocht van de DA wel bewegen maar omdat ze elke keer na bewegen verslechterd doen we dat maar effe niet.

Hopelijk morgen weer beter nieuws!