[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:26

Wat cissie zegt! :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-15 14:41

Niet hoefbevangen maar dus wel weer spierbevangen weer en het ging dus een aantal jaren goed. -O-

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 21:02

O Nee Marcella ... Hopelijk gaat het snel beter

Cissie, hoe gaat het bij jou met het nieuwe beslag ?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 22:09

Ging vandaag weer iets beter, maar dat zal vast ook wel door de pijnstillers komen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 23:22

Thirteen schreef:
O Nee Marcella ... Hopelijk gaat het snel beter

Cissie, hoe gaat het bij jou met het nieuwe beslag ?

Wisselend, toen het er net onder zat liep ze aanzienlijk beter.
De laatste week gaat het op en neer...... Vreemd.
Vooral op het harde zet ze dr voorhoeven niet goed neer.
Eerst de achterkant van dr hoef en dan pas dr teen, dat zint me echt niet.
Ik geef het nog even de tijd maar anders bel ik weer de hs voor de zoveelste keer, zucht!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 10:19

Mag ik iets wellicht 'raars' vragen?

Onlangs is er een masseur geweest voor een ander paard op stal en daar stond ik even mee te kletsen en ik vertelde haar over mijn hb paardje.
En hoe het nu gaat....

Zij vertelde mij iets wat ik opmerkelijk vond en dat ging over de psychologie van een paard en de associatie van en net pijn.
Zij achtte de kans vrij hoog dat mijn paard het lopen op wat hardere ondergrond combineert met pijn.
Dat is ook lange tijd zo geweest.
Maar dat het momenteel ook psychisch kan zijn.
Paard voelt harde ondergrond en gaat gelijk in de pijnmodes... Terwijl ze eigenlijk geen pijn ervaart.

Weet niet zo goed hoe ik het uit moet leggen, maar volgens de masseur zou het een pijnervaring kunnen zijn die er eigenlijk niet is.
Ik vind het eigenlijk wat ver gezocht en denk iets simpeler..... Paard heeft gewoon pijn want hij loopt moeilijk.... Punt.

Zij zegt dat het haar niet zou verbazen als ik vaker op het harde ga lopen met dr en dit ga combineren met iets leuks dus een klein tussendoortje dat mijn paard het lopen op het harde anders gaat ervaren en niet meer associeert met pijn zoals in het verleden altijd het geval is geweest.

Wat vinden jullie van een dergelijke visie?
Of heeft dit misschien vaker gehoord?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-15 10:27

Dat vind ik echt onzin. Het zijn mensen-gedachten, een paard denkt niet zo.
Ze kunnen zich wel dingen 'herinneren' waar ze voorheen van schrokken, maar om in een pijn-modus te gaan omdat het ooit eens zeer deed... Flauwekul.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:23

Ik geloof wel dat paarden dingen kunnen associëren tot op zekere hoogte. Een paard met een slechtpassend zadel zal op een gegeven moment ook negatief reageren als hij het zadel ziet aankomen en zal zich moeilijk laten opzadelen. Maar of dat zo ver gaat dat ze lopen op het harde met pijn kunnen associëren? Dat vind ik wel vrij ver gaan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 14:35

Ja. Mijn pony had dit wel degelijk. Toen hij na een jaar van zijn ijzers afging had hij (logisch) gevoelige voetjes. Heel voorzichtig kwam hij uit stal en heel voorzichtig liep hij op t harde.

Zoveel mogelijk op t zachte laten lopen en met de tijd ging t beter. Echter met uit stal komen en op t erf bleef hij voorzichtig lopen, buiten n stukje fietspad of ander hard stuk was geen probleem. Hij leek het dus inderdaad te verwachten.

Leren door associatie denk ik, 1x doet t pijn, 2e x ook, dus dan zal de 3e x ook vast pijn doen. Dit heeft mijn pony niet alleen met pijn, ook met nieuwe oefeningen, vaste draf/galop stukjes buiten enz.

Uit stal 'opgelost' met wat lekkers, na 2x verwachtte hij t lekkers en kwam uit de 'ik verwacht pijn' modus. Hij liep zonder problemen de stal uit, ook toen hij na een paar keer geen lekkers meer kreeg.

Op t erf iets anders opgelost, uiteindelijk n tik gegeven van 'nu doorlopen!'. Een paard met pijn doet dit ook, even, 2 passen en valt terug, door de pijn. Mijn pony bleef doorlopen, was hierdoor uit zn gewoonte.

Dus ja, ik denk dat hier wel degelijk n kern van waarheid inzit, waar je echter wel voorzichtig mee moet zijn.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 15:02

Bedankt voor de uiteenlopende reacties.

Persoonlijk lijkt het mij een onzin verhaal, maar ergens twijfel ik.
Mijn paardje loopt momenteel op het zachte als een trein echt supergoed.
Ze heeft een break over ijzer sinds kort met een balk en zo gesmeed dat de zool volledig vrij ligt.
Theoretisch zou ze ook op het harde goed moeten lopen aangezien de zool volledig beschermd is en de kanteling al geruime tijd stabiel is (zo wezen de recente xr foto's uit)
De da en de hs wijten haar pijnklachten aan de zool en niet meer aan de kanteling (al is het probleem met de zool weliswaar een gevolg van de kanteling).
Met dit ijzer zou ze ook op het harde redelijk tot goed moeten kunnen lopen.
Ze loopt zelfs niet een klein beetje goed op het harde, na 2 stappen verstijfd ze en wil het liefst niet verder lopen.
Eenmaal weer in de paddock is het weer rennen vliegen en gek doen.

Ik ga het gewoon voorzichtig uitproberen.
Met een ander paard erbij waar ze stapelgek op is.
Die twee samen in de bak staat garant voor gekkigheid en dollen.
Misschien kan hij haar enthousiast krijgen om mee te lopen.... En een kleine beloning.
Zo niet dan wordt ik bevestigd in mijn twijfel en is het onzin.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 16:51

Ik vind het nogal kort door de bocht door het meteen helemaal onzin te noemen... Ik heb nou niet een speciale pony ofzo ;-) wel een pony die snel leert en zich ook snel verveeld. Doe iets 2x en de derde keer "helpt" hij wel mee, of hij verzint een manier om eronder uit te komen. Hij weet dan wat er gaat komen, dit merk ik met rijden (in bak en buiten), aan de hand en dus ook met pijn. Hij legt heel snel een link. Het hoeft niet voor jouw paard op te gaan, maar ik denk wel degelijk dat er meerdere paarden zijn voor wie dit wel zo werkt.

Kun je me uitleggen waarom ze met dit ijzer in theorie ook goed op het harde zou moeten kunnen lopen?

Ik weet nog dat het bij mijn pony heel lang heeft geduurd voor hij "normaal" liep met ijzers (wel een ander ijzer) en nog langer voor hij "normaal" liep op het harde. Dit had toen niet te maken met het verwachten, maar puur met dat hij echt nog pijn had en het heel anders is met ijzers, zeker op het harde. Op het zachte kon hij een hele poos al alles, draven, gek doen, geen probleem, terwijl hij op het harde echt stagneerde en voorzichtig bleef stappen. Vandaar dat ik ook zeg dat je er voorzichtig mee moet zijn, want het kan nog steeds pijn/ongemak zijn.

Juist door die 2 passen waarna jouw paard verstijfd denk ik dat ze nog wel pijn kan hebben.. Mijn pony deed het meteen, zodra ik hem uit stal haalde of het erf opkwam. Terwijl hij buiten als er onverwacht een stukje hard kwam precies deed wat jij zegt: 2 passen en dan niet meer willen... Dit is juist in mijn ogen een echte pijnreactie en niet het verwachten zoals mijn pony later deed. Mijn pony bleef later met uit stal halen en op het erf nog wel meteen voorzichtig lopen, terwijl hij buiten niet meer stagneerde op een onverwacht hard stuk. Daar zit het verschil in. Vandaar dat ik toen ging nadenken of hij het misschien niet op 1 of andere manier met de pijn associeerde en uit gewoonte/voorzorg/link hoe je het noemen wil deed.

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:08

Mijn haf is ooit bevangen geweest. Maar ik denk dat zij nog wel de pijn herinnert ze heeft een poos als we op het erf liepen en een steentje zag ging ze mank lopen maar op buiten rit de berm in met steentjes niks aan de hand. Zo heb ik haar een keer laten bekappen en ja hoor ze ging weer op het erf gevoelig lopen en verderop was er weer niks aan de hand. Er zal vast een kern van waarheid in zitten maar wees voorzichtig. Ik twijfel elke x weer bij het bekappen. Heeft ze echt pijn of ziet ze spoken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 18:28

Een steentje in de berm heeft nog wat demping van de bodem. Een steentje op het harde veert niet mee en doet meer pijn. En na het bekappen gevoelig lopen heeft ze mss heel even moeten wennen. Als ze daar vaker last van heeft moet je dat melden aan je smid, dan doet hij iets niet helemaal goed.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 21:07

Mijn haf heeft een lederen zool tussen haar hoef en ijzer, toen ze hb met aangepast beslag, intussen terug met een gewoon hoefijzer, maar wel met de zool ertussen, net om die gevoeligheid te helpen voorkomen

En ook hier was het heel moeilijk om uit te maken of ze echt pijn had of niet op harde ondergrond, maar als ik haar dan wat aanspoorde ging het over, dus denk ook dat ze 'bang' was om pijn te hebben ...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-15 22:22

flavlip schreef:
Ik vind het nogal kort door de bocht door het meteen helemaal onzin te noemen... Ik heb nou niet een speciale pony ofzo ;-) wel een pony die snel leert en zich ook snel verveeld. Doe iets 2x en de derde keer "helpt" hij wel mee, of hij verzint een manier om eronder uit te komen. Hij weet dan wat er gaat komen, dit merk ik met rijden (in bak en buiten), aan de hand en dus ook met pijn. Hij legt heel snel een link. Het hoeft niet voor jouw paard op te gaan, maar ik denk wel degelijk dat er meerdere paarden zijn voor wie dit wel zo werkt.

Kun je me uitleggen waarom ze met dit ijzer in theorie ook goed op het harde zou moeten kunnen lopen?

Ik weet nog dat het bij mijn pony heel lang heeft geduurd voor hij "normaal" liep met ijzers (wel een ander ijzer) en nog langer voor hij "normaal" liep op het harde. Dit had toen niet te maken met het verwachten, maar puur met dat hij echt nog pijn had en het heel anders is met ijzers, zeker op het harde. Op het zachte kon hij een hele poos al alles, draven, gek doen, geen probleem, terwijl hij op het harde echt stagneerde en voorzichtig bleef stappen. Vandaar dat ik ook zeg dat je er voorzichtig mee moet zijn, want het kan nog steeds pijn/ongemak zijn.

Juist door die 2 passen waarna jouw paard verstijfd denk ik dat ze nog wel pijn kan hebben.. Mijn pony deed het meteen, zodra ik hem uit stal haalde of het erf opkwam. Terwijl hij buiten als er onverwacht een stukje hard kwam precies deed wat jij zegt: 2 passen en dan niet meer willen... Dit is juist in mijn ogen een echte pijnreactie en niet het verwachten zoals mijn pony later deed. Mijn pony bleef later met uit stal halen en op het erf nog wel meteen voorzichtig lopen, terwijl hij buiten niet meer stagneerde op een onverwacht hard stuk. Daar zit het verschil in. Vandaar dat ik toen ging nadenken of hij het misschien niet op 1 of andere manier met de pijn associeerde en uit gewoonte/voorzorg/link hoe je het noemen wil deed.

Komt idd kort door de bocht over, mijn reactie. Niet helemaal zo bedoeld maar als ik mijn eerdere post teruglees begrijp ik je reactie wel.....het woord staat er immers 2 keer in.
Vind het wat ver gezocht.........maar complete onzin vind ik het ook weer niet anders had het mij niet bezig gehouden en de vraag niet gesteld.

Het ijzer heeft een balk over de breedte van de hoef en het ijzer heef over de complete draagrand een uitbolling waardoor de druk minimaal wordt.
Verder is het een normaal break over beslag (hoofcare) waarbij de afrol wat makkelijker wordt.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:02

Ik heb een vraagje. Ik kan een hele leuke pony van iemand overnemen, maar helaas is hij hoefbevangen geweest. Ik vraag me nu af of ik hem wel moet overnemen of dat ik veel problemen ga aantrekken met deze pony. De pony staat nu in een weilandje. Bij mij komt hij voorlopig in de paddock maar zal wel de hele zomer de wei opgaan.
Gaan deze overgangen problemen geven? Wat zouden jullie doen?

Briiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:18

Oe dat vindt ik een moeilijke vraag. Hoe erg is de pony bevangen geweest? Ben zelf heel bang geworden dat mijn haflinger het weer krijgt. Ik durf haar niet straks meteen weer hele dagen op het gras te zetten. Het is straks 2 jaar geleden dat ze hoefbevangen is geraakt. Heb haar deze zomer heel langzaam op het gras gezet. Op het laatst wel weer hele dagen maar ze hebben nu ook maar een heel klein stukje land. Maar in het begin wel 3 keer op een dag naar stal gefiets. Om van stal, land bak en weer op stal te zetten. Persoonlijk als ik er nu over na denk. Zou ik het niet doen. Je moet er altijd verdacht op zijn. Elke dag met ik op hoe ze loopt, hoe haar manekam is.
Heel veel succes met je beslissing

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:45

@djoopie
Ik zou geen probleempaard kopen: problemen krijg je vanzelf wel.
Een ex hoefbevangen paard blijft in mijn ervaring altijd gevoelig voor hoefbevangenheid en het zomers vol op de wei, blijft altijd een groot risico. Iedere voersverandering kan een trigger zijn.
Mijn advies: niet doen.....zoek een gezonde pony.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 09:58

Ja dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje maar het is echt een super pony. Volgens de eigenaresse is de hb vanzelf overgegaan destijds? Volgens mij kan dat niet eens? Dus ik vraag me af of het dan niet wat anders geweest is. Hij staat nu met graaskorf in een vrij schraal weitje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:00

Mag ik me ook melden? Heb afgelopen vrijdag van mijn nieuwe hoefsmid (orthopedisch, zeer capabel man) te horen gekregen wat ik al lang dacht: 1 van mijn shetjes is klinisch bevangen. Maw, hij heeft veel tot alle symptomen (gevoelig lopen op alles behalve zachte ondergrond, slechte voeten, dunne zooltjes, warme voetjes...) maar het is nog geen echte bevangenheid. Hij ontlast nog geen voetjes en volgens de smid zal er geen kanteling zijn van het hoefbeentje, maar ik moet wél maatregelen nemen. Hij heeft een aardige buik, maar je voelt wel de ribben nog en er is geen vetophoping op hals, manenkam of aan de staartaanzet.

Mijn pony heeft bij mij altijd met strookbegrazing of een graasmasker gestaan op een niet bemest weiland en ze mochten er pas op als het gras:
a) minstens 50cm hoog was of
b) was uitgebloeid en in het zaad was geweest.
Voor half april kwamen ze dus niet in het land. Het hooi dat ik aankocht was van zeer goede kwaliteit, komt van een boer 500m verderop die zelf gevoelige paarden had en dus met veel precisie omging met kalk, bemesting etc.

Januari 2014 tot november 2014 is hij mee op pension geweest wegens rustjaar voor de weide. Hij stond toen overdag altijd buiten in een klein weilandje dat in vol zon ligt en dat werd echt kaalgegeten. daarna kregen ze hooi bij, en vanaf september (?) gaf de stalbaas tegen mijn advies in dagelijks een fikse portie maïs.

Momenteel staat hij samen met mijn andere paarden (waarvan nog een tinker en minipaardje) op een nieuwe pensionplek. Deze 3 krijgen geen krachtvoer, alleen hooi en ze staan op stro. Er is een paddock met nog een beetje gras en een zandpaddock. Mijn idee is om een deel van mijn weiland naar het voorjaar toe te laten omploegen en volledig kapotspuiten, zodat ik eigenlijk over een mega zandpaddock kan beschikken met schuilstal (opp. ombouw kan gaan van 10 tot 18 are) en alleen nog hooi. Voor de 2 shetjes dan toch, de tinker kan prima op mijn ander weidedeel met gras. Die rent meer dan genoeg rond om niet dik te worden én is een heel rustige eter.

Maar is het slim om deze pony in het werk te zetten? Hij loopt tikje stijf, al zitten korte gangen wel van nature in zijn bouw. Werk zou longeerwerk zijn, lange lijnen en gaan wandelen aan de hand/fietsen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:07

Djoopie schreef:
Ja dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje maar het is echt een super pony. Volgens de eigenaresse is de hb vanzelf overgegaan destijds? Volgens mij kan dat niet eens? Dus ik vraag me af of het dan niet wat anders geweest is. Hij staat nu met graaskorf in een vrij schraal weitje

Als je deze pony wil, dan raad ik je aan deze pony te laten keuren door de veearts en foto's te laten maken van de voorhoeven en achterhoeven en laten kijken wat de schade is in de hoeven. En dan met de veearts te overleggen wat slim is.

En als je het dan besluit te doen, houd er dan rekening mee dat je altijd voorzichtig zult moeten zijn bij voerveranderingen / weersveranderingen etc.

Wij kennen de pony niet hier en we weten niet ernstig hij hoefbevangen is geweest en wat de schade is. Daarom zou je de pony naar de veearts moeten brengen en helemaal na moeten laten kijken.

Als ik de keuze zou hebben............ik zou het niet doen. Genoeg gezonde ponys in de wereld

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:28

janouk schreef:
Djoopie schreef:

Als je deze pony wil, dan raad ik je aan deze pony te laten keuren door de veearts en foto's te laten maken van de voorhoeven en achterhoeven en laten kijken wat de schade is in de hoeven. En dan met de veearts te overleggen wat slim is.

En als je het dan besluit te doen, houd er dan rekening mee dat je altijd voorzichtig zult moeten zijn bij voerveranderingen / weersveranderingen etc.

Wij kennen de pony niet hier en we weten niet ernstig hij hoefbevangen is geweest en wat de schade is. Daarom zou je de pony naar de veearts moeten brengen en helemaal na moeten laten kijken.

Als ik de keuze zou hebben............ik zou het niet doen. Genoeg gezonde ponys in de wereld

Ik ook niet denk ik... Ik heb in een opwelling mijn verzorgpony overgenomen, zij was 2x kort na elkaar ernstig bevangen geweest. Maar als ik er beter over had nagedacht, had ik het ook beter niet kunnen doen. Ik ben echt heel erg gek op mijn pony en heb alles voor haar over, maar het kost veel tijd/stress en daarnaast kan het zo snel weer fout gaan en véél geld kosten. Ik ben constant bang dat het de volgende keer echt mis gaat en ik een moeilijke beslissing moet nemen :n

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 10:59

Als de hb echt niet lang duurde (een weekje licht bevangen ofzo) had ik het denk ik wel gedaan. Maar als hij ernstiger/langer hoefbevangen is geweest, zou ik het niet doen! Zoiezo de da even laten langskomen voor eventuele schade.

Djoopie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:27

Bedankt voor de tips. Ik ga het niet doen denk ik. Alleen al voor mijn eigen stresslevels... problemen niet opzoeken inderdaad.
dan zet ik mijn zoektocht weer voort :).

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-15 13:38

@ varekaj ik denk dat je wel rustig aan het werk kan met dit paardje, dat dit juist goed is. Wel goed in de gaten blijven houden.