Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Thirteen schreef:O Nee Marcella ... Hopelijk gaat het snel beter
Cissie, hoe gaat het bij jou met het nieuwe beslag ?
wel een pony die snel leert en zich ook snel verveeld. Doe iets 2x en de derde keer "helpt" hij wel mee, of hij verzint een manier om eronder uit te komen. Hij weet dan wat er gaat komen, dit merk ik met rijden (in bak en buiten), aan de hand en dus ook met pijn. Hij legt heel snel een link. Het hoeft niet voor jouw paard op te gaan, maar ik denk wel degelijk dat er meerdere paarden zijn voor wie dit wel zo werkt. flavlip schreef:Ik vind het nogal kort door de bocht door het meteen helemaal onzin te noemen... Ik heb nou niet een speciale pony ofzowel een pony die snel leert en zich ook snel verveeld. Doe iets 2x en de derde keer "helpt" hij wel mee, of hij verzint een manier om eronder uit te komen. Hij weet dan wat er gaat komen, dit merk ik met rijden (in bak en buiten), aan de hand en dus ook met pijn. Hij legt heel snel een link. Het hoeft niet voor jouw paard op te gaan, maar ik denk wel degelijk dat er meerdere paarden zijn voor wie dit wel zo werkt.
Kun je me uitleggen waarom ze met dit ijzer in theorie ook goed op het harde zou moeten kunnen lopen?
Ik weet nog dat het bij mijn pony heel lang heeft geduurd voor hij "normaal" liep met ijzers (wel een ander ijzer) en nog langer voor hij "normaal" liep op het harde. Dit had toen niet te maken met het verwachten, maar puur met dat hij echt nog pijn had en het heel anders is met ijzers, zeker op het harde. Op het zachte kon hij een hele poos al alles, draven, gek doen, geen probleem, terwijl hij op het harde echt stagneerde en voorzichtig bleef stappen. Vandaar dat ik ook zeg dat je er voorzichtig mee moet zijn, want het kan nog steeds pijn/ongemak zijn.
Juist door die 2 passen waarna jouw paard verstijfd denk ik dat ze nog wel pijn kan hebben.. Mijn pony deed het meteen, zodra ik hem uit stal haalde of het erf opkwam. Terwijl hij buiten als er onverwacht een stukje hard kwam precies deed wat jij zegt: 2 passen en dan niet meer willen... Dit is juist in mijn ogen een echte pijnreactie en niet het verwachten zoals mijn pony later deed. Mijn pony bleef later met uit stal halen en op het erf nog wel meteen voorzichtig lopen, terwijl hij buiten niet meer stagneerde op een onverwacht hard stuk. Daar zit het verschil in. Vandaar dat ik toen ging nadenken of hij het misschien niet op 1 of andere manier met de pijn associeerde en uit gewoonte/voorzorg/link hoe je het noemen wil deed.
Djoopie schreef:Ja dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje maar het is echt een super pony. Volgens de eigenaresse is de hb vanzelf overgegaan destijds? Volgens mij kan dat niet eens? Dus ik vraag me af of het dan niet wat anders geweest is. Hij staat nu met graaskorf in een vrij schraal weitje
janouk schreef:Djoopie schreef:Ja dat gevoel heb ik zelf ook wel een beetje maar het is echt een super pony. Volgens de eigenaresse is de hb vanzelf overgegaan destijds? Volgens mij kan dat niet eens? Dus ik vraag me af of het dan niet wat anders geweest is. Hij staat nu met graaskorf in een vrij schraal weitje
Als je deze pony wil, dan raad ik je aan deze pony te laten keuren door de veearts en foto's te laten maken van de voorhoeven en achterhoeven en laten kijken wat de schade is in de hoeven. En dan met de veearts te overleggen wat slim is.
En als je het dan besluit te doen, houd er dan rekening mee dat je altijd voorzichtig zult moeten zijn bij voerveranderingen / weersveranderingen etc.
Wij kennen de pony niet hier en we weten niet ernstig hij hoefbevangen is geweest en wat de schade is. Daarom zou je de pony naar de veearts moeten brengen en helemaal na moeten laten kijken.
Als ik de keuze zou hebben............ik zou het niet doen. Genoeg gezonde ponys in de wereld
.