Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EllenPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:52

Ik ben druk bezig met het lezen van dit topic, maar het zijn nog al wat pagina's dus daar ben ik nog wel even mee bezig. Toch wil ik graag al vast mijn berichtje plaatsen. Mijn paard heeft (waarschijnlijk) dus ook een peesblessure. Ik was aan het rijden en wat er nu precies gebeurde durf ik niet te zeggen, misschien heeft ze zich verstapt of schrok ze ergens van, maar heel raar ging het niet. Toen wilde ik weer weg draven en ze was direct heel erg kreupel, zelfs in stap |( |( . Daarom heb ik haar gelijk afgezadeld en het been afgespoten. Nadat ik een ander paard had gereden kwam ik weer terug op stal en het was al dikker geworden. Dit is nu 4 weken geleden gebeurd. Vanaf dat moment hebben we haar rust gegeven en staat ze in de wei. Verder spuit ik haar been ook zo vaak mogelijk af.
Nog even ter informatie. Het paard is niet van mijzelf en ik woon op ongeveer een kwartiertje afstand (met de auto). Ik breng haar uit op wedstrijden, zodat ze het sportpredicaat kan behalen waarna ze de fokkerij in gaat. Op dit moment zijn we M springen en M2 dressuur (springpaard).
Het liefste zou ik graag willen dat er een scan gemaakt wordt, zodat ik weet wat het is wat de onzekerheid kan wegnemen. Echter wil de eigenaar dat niet, aangezien er waarschijnlijk toch het advies rust wordt gegeven. We zijn wel geselecteerd voor de kampioenschappen over twee weken, maar ik heb besloten dat te laten gaan, aangezien de pees nog niet dun is. Overigens wordt het wel stukje bij beetje dunner. Ik wil sowieso wachten tot de pees helemaal dun is, als dat nog gebeurd. Ik hoor soms ook dat het nooit meer helemaal dun wordt. Daarna wil ik verder kijken. Ik heb nog nooit met een peesblessure te maken gehad, wat kan ik het beste doen. Als het dun is laten scannen om zeker te weten of het goed is? Ter aanvulling, ze heeft een bult aan het voorbeen op de achterkant van de pees en het is ook warm.

Damelza

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:03

Ik zou er in iedergeval even een dierenarts naar laten kijken

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:59

ik zou zeker proberen of de eigenaar wil scannen
bij mijn paard heeft het 9 mnd geduurd voordat het weer goed was
met scannen kan bekeken worden welke pees en als je er snel bij bent kunnen ze inspuiten

iig succes en beterschap, het is een langdurig iets!!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 09:48

Ook al krijg je het advies dat ze op rust moest (Dat wist ik ook van te voren)
je weet wel in hoeverre het kapot is, en inderdaad inspuiten als je er snel bij bent.

Afbeelding
Hier nog 3 weken en dan een scan maken *\o/* Ze staat inmiddels al 10,5 week op rust ;(
Het been is nog wel dik en beetje warm, maar DA heeft ook aangegeven dat dit nog wel heel lang kan gaan duren, en straks met meer bewegen langzaam zal weg trekken.
Wel even een keertje proberen te draven op het zachte recht door niks te zien meer, op het harde wel wat stijf.

EllenPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 18:18

Ik heb vandaag aangegeven dat wanneer het been dun is, het misschien wel een goed idee is om te scannen om te kijken of het ook daadwerkelijk goed is of dat het nog niet goed is. Ik wil namelijk niet beginnen voordat ik zeker weet dat het goed is, anders kan je het alleen maar erger maken! Hier leek hij mee in te stemmen. Bovendien wil ik ook graag weten wat voor blessure het is.

Wat gebeurd er dan met het inspuiten?

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 23:14

king heeft inmiddels nieuwe ijzer en zijn lichter moet zeggen geen overmatig verdikking meer
blijft nog wel iets van een gal zichtbaar.
hij doet het er goed op we tuffen gewoon verder op rust mocht niet.
moesten blijven rijden

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 10:49

Hallo allemaal!

Ik kom even uit de meelees modus. Ik hoop dat alle kwakkelende paardjes inmiddels wat beter gaan!

Noor gaat erg goed. Ze is dinsdag voor controle weer gescand en het zag er goed uit. We moeten nog even doorgaan met de aquatraining en mogen nu vier keer daags 20 minuten stappen onder het zadel. Over twee weken 5 minuutjes erbij en na vier weken mag ik paar minuten draf erbij pakken. Dan weer een controle scan om te kijken hoe de pees zich houdt.

Tot zover het goede nieuws. Helaas heeft mijn andere merrie Indra besloten dat een paard in de lappenmand niet genoeg is en zij ook graag mee wilt doen. |( Twee weken terug een bult op het linkerachterbeen en ik kreeg meteen een flashback naar de eerste blessure van Noor. Dus meteen stilgezet en koelen. Ik had nog wat compagel dus dat ook gaan smeren en meteen laser therapie gestart. Zij is afgelopen dinsdag ook gescand en het leek een geirriteerde kogelband en valt gelukkig mee. We gaan nu door met de laser therapie en de compagel om de kogelband zo snel mogelijk tot rust te brengen.

Helaas bleek dat ze linksvoor ook niet helemaal lekker liep. Veearts heeft haar onder de kogel verdoofd en toen liep ze beduidend beter. Er is nu een vermoeden van artrose in het linker voorbeen. Aankomende dinsdag laat ik rontgenfoto's maken. Hopelijk valt het mee. Ik ben wel meteen in de actie modus geschoten en voer haar maar vast een supplement bij voor gewrichten. Ze heeft ook metacam gekregen dus voelt zich nu wel ok. Arme merrie :(:)

Wij kunnen dus wel wat duimen gebruiken..... %)

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:42

Gistermiddag is melly heel rustig ingeslapen.

Voor alle andere mensen nog heel veel sterkte met de blessures en ik hoop dat jullie paardjes er allemaal heel snel bovenop komen!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 11:49

Sterkte Amber! :(:)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 15:24

sterkte amber

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 17:40

|( Amber_VZ

gecondeleerd,wat erg voor je :(:)

heel veel sterkte Y;( Y;(

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 18:23

Bedankt allemaal ;(

Mis hem al zo ontzettend erg.. maar het is beter zo, geen pijn meer en heerlijk door de groene weides rennen.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:27

Sterkte Amber, ik hoop dat het een troost mag zijn dat je er alles aan gedaan hebt!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 23:31

Nathalie: wat balen zeg, twee paarden in de lappenmand!
Ik hoop dat de foto's meevallen dinsdag.
En wb de geïrriteerde kogelband, ik heb daar veel ervaring mee. Kan nog
best lang duren. Een normale kogelband hoort tussen de 2 en 3 mm te zijn,
Weet je hoe dik die van jouw paard is? Als je dat laat opmeten elke keer bij het scannen
is het een goede graadmeter hoe snel je paard verbetert!

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 00:08

Sterkte Amber!

Nathalie, jij ook sterkte met je andere merrie, balen dat ze beide in de lappenmand zitten :(:)

Nathiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 07:30

Amber: veel sterkte!

Nathalie: Wat balen! We duimen mee.

Wij zijn sinds dinsdag gestart met draven. We doen het rustig aan & het gaat vrij goed :j dit moeten we nog 5 weken volhouden en dan opnieuw controle...

snorremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 09:06

Ik kom even uit mijn meeleesmodus!

Heel veel sterkte Amber!

Nathalie02: wat balen zeg! Hopen dat het allemaal mee valt!

Heb al een tijdje niet gereageerd, wbt de kijkoperatie; even van de site van de kliniek geplukt 'Arthroscopie (kijkoperatie) en tenoscopie zijn minimale invasieve technieken om respectievelijk in gewrichten en peesschedes te kijken. Met behulp van deze “kijk”technieken kan er enerzijds schade geïnventariseerd en behandeld worden en anderzijds kan er een inschatting van het gebruik in de toekomst gemaakt worden. Deze technieken worden veelvuldig en succesvol toegepast in onze kliniek.'

Ze zijn bij mijn pony in het been naar binnen gegaan, om de schade die er toen al was (peesschede ontsteking, vochtophoping en bechadigde buigpees) op te lossen of in ieder geval dat het niet erger werd. Soms komen ze dan ook nog andere dingen tegen maar dat was bij ons niet het geval.

Morgen mogen we weer voor een echo en scan. Als dat er goed uit ziet mogen wij weer onder het zadel op gaan bouwen! :)
Krijg je daar ook een schema voor?

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 11:07

Amber: Hopelijk vind je inderdaad een beetje troost in het feit dat je alles hebt gedaan wat je kon doen. Het blijft natuurlijk enorm verdrietig. :(:)

Snorremans: Succes morgen! Ik vraag er altijd maar gewoon om. Dan weet je zeker wat wel en niet kan. Soms check ik het ook nog even bij de fysiotherapeut die Noor ook behandeld. Wat mij opvalt is dat er soms nogal eens een verschil zit tussen wat de veearts vindt en wat de fysio denkt wat er moet gebeuren.

Nathiie: Fijn dat het goed gaat! Mogen jullie ook opbouwen in het aantal minuten draven?

Gulpje: Die geirriteerde kogelband is inderdaad een vervelende blessure. Noor heeft daardoor een peesschede ontsteking opgelopen aan haar linkerachterbeen. Die is inmiddels gelukkig wel hersteld, maar heeft inderdaad lang geduurd.
Volgens mij bleek op de scan bij Indra dat de band niet erg verdikt was en er alleen een flinke reactie qua vocht is. Ik denk dat mijn veearts wel bij zal houden hoe dik het was en het vergelijkt bij een volgende controle. De lasertherapie helpt in ieder geval al enorm. Verder laat ik haar nu toch stil staan tot we meer zekerheid hebben over het voorbeen.
Kan nog een lastig verhaal worden want bij artrose is beweging belangrijk en bij de geirriteerde band is rust het beste... :(

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:15

Ik zit ook nog een beetje met mijn handen in het haar, ik heb hem voor nu nog in de kudde staan. Maar hij is nou niet echt voorzichtig met zichzelf. Rent gewoon lekker door het land heen en probeert nog steeds een beetje de baas te zijn over een andere ruin. En nou heb ik zelf binnenkort ook nog een operatie waardoor ik 6 weken niks tot weinig met hem kan doen.

Dus zit nu te twijfelen om hem daarvoor nog te laten scannen, dan zijn we ongeveer een maandje na diagnose verder. Of pas weer na die 6 weken op de scan en dan voorlopig gewoon even laten staan

en hij wordt ook nog eens ontzettend dik

het ene moment ben ik echt wel positief en denk ik van het komt wel weer goed, en het andere moment ben ik weer heel negatief en denk ik het ergste

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:23

Een maand na diagnose is best vroeg Damelza. Ik weet niet of ze dan echt al wat verbetering kunnen zien. Kan hij niet in een afgezet stukje in het weiland. Dus apart maar toch erbij?

Ik zou zelf na die 6 weken pas scannen. Zwavel voer je geloof ik al bij he? Bij ons werkt compagel smeren ook erg goed. Daarnaast ook lasertherapie en aquatraining. Maar dat is niet overal voor handen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 15:46

Ja ik dacht misschien zien ze verslechtering, dat ik dan toch moet kijken voor een andere optie ipv in de kudde. Ben bang dat als ik hem apart zet dat hij dan alsnog gaat rennen. Vaak 's avonds als de andere paarden naar binnen gaan staan ze heel dicht bij elkaar.

Op stal is hij ook heel druk dus ben wel een beetje gebonden aan het weiland qua dingen doen. Zwavel heb ik inderdaad wel al binnen, moet alleen nog even kijken hoe ik dat ga voeren. Ik mag er helaas niks opsmeren van hem, zodra ik al met een potje of iets aankom neemt hij de benen. Lasertherapie heb ik inderdaad ook naar gekeken, aquatraining heb je hier ook wel maar dan moet hij wel op de trailer

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:27

Lastig hoor, ik vrees alleen wel dat als je hem de best mogelijke kans op herstel wilt geven je toch wat dingen zult moeten aanpassen. Wellicht een periode revalidatiestal? Ik heb daarvoor ook aan gedacht met Noor, maar gelukkig kon ik het op stal regelen.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 16:59

Ja ik ben wel al een beetje rond aan het kijken voor andere opties. Het is gewoon balen dat het zo'n flipkip is. Hij moet ook wel echt met andere paarden staan. Revalidatiestal staan ze helaas toch voornamelijk veel binnen. Hier in de omgeving weet ik ook niet zo heel veel opties. Wil hem toch het liefst 24/7 buiten, eventueel op een zandpaddock voor een gedeelte.

Op zijn stal hier heeft hij gewoon een uitlooppaddock met paarden die er naast staan, maar dan gaat hij helaas ook alleen maar heen en weren

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:02

Soms is het ook een beetje een kwestie van wennen. Noor kan ook best een paniekzaaier zijn. Ik heb haar bij deze laatste blessure samen met mijn andere merrie op een stukje gezet. Toen dat niet meer ging omdat mijn andere merrie het zat was, hebben we een pony er naast gezet met een draadje ertussen. Dat ging best goed en ze bleef rustig.

Ik ken wel een aantal revalidatiestallen waar een stukje buiten tot de mogelijkheden behoort. Vaak kan er best veel in overleg.

Damelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:25

Zou je die via een pb naar mij willen sturen? Ik heb eventueel wel een optie waar ik eerst naar ga vragen maar wil wel alle opties openhouden.