[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:37

@nado: er loopt ook een specifiek Cushing topic, misschien kun je daar ook veel info uit halen.

Ik zit met Missy ook te dubben of ik de Pergolide eens zal proberen, maar wil eerst nog even afwachten of ze momenteel gewoon hengstig is of echt zoveel meer plast als ze normaal al deed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-11 11:50

@ Nado - ik kan me aan één kant best voorstellen dat je schrikt van de diagnose -- aan de andere kant zou je juist blij moeten zijn dat nu duidelijk is wat er aan scheelt. Je kunt dan gericht gaan handelen: dieet, medicijnen en beweging. Hoewel Cushing op de lange termijn niet te genezen is, kun je met goed management nog heel veel goede jaren met je paardje beleven en belangrijker nog: het dier een prettig leven geven.
Dus.. snel weer terug op je padje, kop erbij houden.
Je hebt al wat informatie aangereikt gekregen - voor wat info in het nederlands:http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=236

Sterkte!

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:39

@Nado dat is schrikken he. Gewoon even tijd nemen om het een plekje te geven, ik neem aan dat Nado nu pergolide krijgt? Meestal knappen ze daar enorm van op, de rest is ook goed voerbeleid zoals je nu al doet.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:39

Nado@ niet te pessimistisch hoor! :(:)
Gelukkig deed je al jaren aan aangepast voermanagement!Dat zal echt wel schelen.
Hopelijk reageert hij goed op de medicijnen en kan hij gewoon nog jaren mee...net als zijn grote tweelingbroer Pablo ;)

En steeds vaker vraag ik mij af of Pablo het ook niet heeft,en dat ik de hele ellende onderdruk met de levothyroxine.
Maar goed....drinkt niet veel,plast normaal,geen krullen,geen slecht genezende huid als hij iets heeft...ik weet het niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 12:43

@Nado: sterkte om deze uitslag te 'verwerken'.
Ergens wel fijn dat je nu weet wat de oorzaak is en kunt gaan behandelen. Ik ken een ijslander die al van vroeg af aan cushing had en met medicijnen een prima leventje had en eigenlijk redelijk 'gezond' 36 jaar is geworden.

Zelf heb ik de laatste tijd ook veel gelezen over cushing, mede omdat ik Isabella hier ook van verdenk. Nu de link die JP hierboven gaf weer lezende, zie ik ook bij haar veel overeenkomsten.
Alleen dat laten testen via het bloed zie ik niet zitten, omdat ze door zo'n middel juist ooit hoefbevangen is geraakt. Maar het kan ook op andere manier getest worden, hoewel een test nooit 100% zekerheid schijnt te geven.

Maar dat spierafbraak bij Isabella aan de orde is, lijkt toch wel een feit op dit moment. Ze is echt ingevallen op haar achterwerk, borst, maar vooral haar hals. Is heel hard gegaan de afgelopen tijd.
En de reden daartoe .. tja dat is nog even afwachten wat dat is. Het kan in ons geval ook iets onschuldigs zijn als te weinig eiwitrijke voeding, maar mogelijk ligt een diepere oorzaak ook hier op de loer.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:02

Pablo is trouwens een paar jaar geleden ook opgeknapt toen ik lucerne ging voeren...eiwit.

Heb even de link gelezen van JP...pablo's glucose is goed en en nierfunctie ook.
Dan ben ik evengoed blij met de bloedtest ieder jaar,daar zie je toch wel iets in als het fout mocht gaan.

Geen problemen met verharen,ik merk wel dat het hem energie kost maar de rui verloopt 'gladjes'.
Eigelijk een prima weerstand,is nooit verkouden en hoest nooit,wondjes genezen snel en goed.
Wel bulten boven zijn ogen....de ene dag wat meer dan de andere...dat heeft hij al zeker 15 jaar.
Toen wist de da niet wat het was.
Hij zweet nooit in rust...alleen als moeders een te warme deken opdoet en het zonnetje breekt door :o

Weet je...ik verlang weleens naar een jong paard....die gewoon gezond is...niet verder vertellen hoor :o

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:56

@Isapaardje, even een vraag zonder terug te lezen (sollly) op wat voor dieet staat ze nu? Ik bedoel: krijgt ze genoeg? Want zo nee, dan gaan ze spieren "opeten".

@Nado, kan me voorstellen dat je schrikt als er zo'n sticker geplakt wordt op de klachten/symptomen. Maar ik denk dat je, door de manier waarop je de laatste jaren bezig bent geweest met haar voeding al veel bijgedragen aan haar kwaliteit van leven! Nu je gerichter weet (nou ja, niet nú, maar straks als je ook over Cushing veel hebt bijgeleerd en gelezen) hoe je haar kan helpen: dan heb je nog veel samen te beleven hoop ik!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:56

geerke schreef:
Weet je...ik verlang weleens naar een jong paard....die gewoon gezond is...niet verder vertellen hoor :o
Vash was 7 toen hij HB werd....helaas geen garantie :(:) . Zijn oude moeder werd 27, was altijd dikker dan hij ooit geweest is en had nooit last.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 13:59

@geerke: bedoel je echt bulten of kuilen ??

Hier heeft het spul zichzelf even uitgelaten in de paddocks met de oudste als aanjager :)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:19

Isapaardje schreef:
@Nado: sterkte om deze uitslag te 'verwerken'.
Ergens wel fijn dat je nu weet wat de oorzaak is en kunt gaan behandelen. Ik ken een ijslander die al van vroeg af aan cushing had en met medicijnen een prima leventje had en eigenlijk redelijk 'gezond' 36 jaar is geworden.

Zelf heb ik de laatste tijd ook veel gelezen over cushing, mede omdat ik Isabella hier ook van verdenk. Nu de link die JP hierboven gaf weer lezende, zie ik ook bij haar veel overeenkomsten.
Alleen dat laten testen via het bloed zie ik niet zitten, omdat ze door zo'n middel juist ooit hoefbevangen is geraakt. Maar het kan ook op andere manier getest worden, hoewel een test nooit 100% zekerheid schijnt te geven.

Ingrid, zo'n test had ik ook nooit laten doen. Maar mijn DA (faculteit) heeft inmiddels een test waarbij er alleen eenmalig bloed geprikt wordt, wel om 9 uur 's ochtends, en van daaruit komt al een uitslag. Dus geen rare dingen inspuiten ed. Volgens een DA vriendinnetje van mij is het vrij nieuw dat ze nu ACTH kunnen isoleren en op deze manier testen, dus waarschijnlijk daardoor dat er nu veel minder minder ingrijpend getest kan worden.

Iedereen bedankt voor de bemoedigende woorden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:37

@Nado, heb je al gepebeet
@Isa: bij Tyra is het acth ook gewoon middels 1x bloedonderzoek getest. Wel grappig, D.a. zou bellen voor de uitslag, maar kan zelf door m'n slechthorendheid niet telefoneren. Kom ik terug van de paarden, ligt er een briefje op tafel: paard heeft geen Kusjing! (Had m'n toen 12jarige zoon de tel. aangenomen)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 14:49

paars schreef:
@Isapaardje, even een vraag zonder terug te lezen (sollly) op wat voor dieet staat ze nu? Ik bedoel: krijgt ze genoeg? Want zo nee, dan gaan ze spieren "opeten".

Ja dat was dus de vraag; of ze genoeg kreeg met haar grove hooi van 'natuurland' en handje Safe en Sound. Ik dacht dus aan mineralen probleem en was daar wat van gaan bijgeven.
Maar navraag links en rechts, wees toch ook richting eiwittekort, hoewel dierenarts van mening blijft dat dit bij een shetlander nooit aan de orde is. Die hebben echt niets nodig, aldus die man en ook degene van de andere praktijk waar ik destijds bloed liet prikken.
In alle bloeduitslagen hetzelfde liedje ... alles goed, behalve leverwaarden (iets) te hoog, spierwaarden te hoog, maar niet extreem en rest prima. Behalve ureum gehalte zag ik dan ... dat zakte iedere keer weer, maar was volgens dierenarts juist prima. Teken dat ik goed sober voerde en dat was voor shetlander dus perfect.
Maar nu ze, waarschijnlijk mede door spierzwakte dat achterknieprobleem heeft gekregen, ik met nog minder voeren de spieren echt duidelijk overal zie invallen, begin ik dus grote twijfels te krijgen. Mede ook omdat ze altijd van 'gras' juist leek op te knappen wat ik al eens eerder schreef.
Toch ieder jaar rondom verharen gaat het mis.
Ook drinkt en plast ze veel (normale hoeveelheden, en normale kleur).
Ze heeft geen bulten boven de ogen, maar wel op haar achterwerk (die IR bulten). Ze is vaak om vage redenen hoefbevangen, ze heeft een hangbuik, en verder dus nauwelijks spieren.
Maar met de vacht is verder niets mis. Ook nooit ziek, geen wondjes of andere kale plekken. Verharing gaat altijd super gladjes en ze glimt altijd als een spiegel.

Dus nu krijgt ze van mij sinds ongeveer 5 dagen lucernemix van Hartog bij (naast wat extra vitaminekorrels die ik toegezonden heb gekregen).

Op zich deed ze het nog niet zo slecht, maar gisteren is ze vanwege de wind aan het rennen gegaan en dat heeft haar zichtbaar geen goed gedaan. Vandaag staat alles weer in de slowmotion lijkt wel.
Maar het is sowieso nog te vroeg om hier een gerichte uitspraak over te doen natuurlijk.

Voorlopig hou ik het even bij eiwit bij voeren via die lucerne (ze krijgt maar 2 handjes op een dag extra trouwens, zal een 200 of 300 gram maximaal zijn, dus geen grote hoeveelheden nog; bouw ook dat rustig op) en wat licht stapwerk.
Als dat geen effect heeft, ga ik toch eens achter zo'n cushing test aan, want het moet toch ergens vandaan komen dat ze dit steeds terugkrijgt.
En ja die achterknieën kan ik ook niet veel aan veranderen, maar als ze dus sterke spieren behoudt, kan ze ook daar (redelijk) oud mee worden als het ware.

De problemen ontstaan dus echt als je een samenloop van omstandigheden gaat krijgen, dan gaat het enorm vertekenen allemaal en gaat het een het ander tegenwerken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 15:07

Isapaardje schreef:
Voorlopig hou ik het even bij eiwit bij voeren via die lucerne (ze krijgt maar 2 handjes op een dag extra trouwens, zal een 200 of 300 gram maximaal zijn, dus geen grote hoeveelheden nog; bouw ook dat rustig op) en wat licht stapwerk.
Als dat geen effect heeft, ga ik toch eens achter zo'n cushing test aan, want het moet toch ergens vandaan komen dat ze dit steeds terugkrijgt.
En ja die achterknieën kan ik ook niet veel aan veranderen, maar als ze dus sterke spieren behoudt, kan ze ook daar (redelijk) oud mee worden als het ware.

De problemen ontstaan dus echt als je een samenloop van omstandigheden gaat krijgen, dan gaat het enorm vertekenen allemaal en gaat het een het ander tegenwerken.

Precies! Denk dus dat je een goed plan hebt om eerst eens te kijken wat de toevoeging van de lucerne gaat doen. Ik merkte het met Vash ook op gegeven moment (die is wel 3 x zo groot ;-) ). Qua volume kon het graszaad niet meer omhoog, Vash mocht niet dunner. Toen was voor mij het moment om gewoon weidehooi bij te mengen. Begonnen met 1 plak, zag al snel dat het invallen stopte. Denk na een week al. Nu krijgt hij 2 1/2 plak weidehooi door zijn graszaad gemend en dat is voor wat hij nu doet voldoende. Het kan zijn dat je dat punt nu ook hebt bereikt?
En wat je zegt over haar knieën, dat is zeker waar.
Verharen kost veel energie, misschien is dat op zich ook al een reden?

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:40

eiwit in voeding is eigenlijk best lastig, we weten eigenlijk veel meer niet, dan wel, over paarden en hun echte behoefte.

wat je voert zijn vooral eiwitten, wat een paard echter opneemt na vertering zijn aminozuren, kleinere onderdelen van dat eiwit. er zijn er 22, warvan er 8 tot 10 echt via het voer moeten worden aangevoerd, deze aminozuren kunnen alleen door oa. bacterieen gemaakt worden, andere aminozuren kan een paard zelf in zijn lever opbouwen. de rol van aminozuren is heel breed, het is onderdeel van weefsel en spieren, maar ook als onderdeel van enzymen en hormonen.

wat exact de behoefte is van een paard per aminozuur is niet bekend. er zijn vooral in de jaren 60 en 70 via voederproeven wat waarden opgedoken voor totaal eiwit die in de praktijk goed uitpakten, meeste onderzoek is gedaan bij jonge paarden en drachtige merries.

heel lang is er gewoon van uitgegaan dat er gemiddeld zoveel eiwit in paardenvoer zat dat het de lading wel dekte, toch hoeft dit niet zo te zijn, vaak worden eiwitgehaltes berekend op de hoeveelheid stikstof en niet alle stikstof in een voer is ook in een eiwit gebonden. het verschilt ook nog per voersoort hoe geschikt het eiwit is voor werkelijke vertering. de hoeveelheid eiwit is altijd een maat voor de kwantiteit, niet voor de werkelijke kwaliteit.
zelfs de combinatie en verhouding tussen bijv. hooi en brok of graan geeft nog verschil in opname.

er zijn 2, maar waarschijnlijk drie aminozuren die als eerste een tekort opleveren, dat zijn lysine en methionine en voor jonge groeiende paarden ook nog threonine. wat een paard nodig heeft komt dus uit praktijkproeven en daarbij tellen vooral de prestatie (werk, maar ook groei.) de kwaliteit en de verteerbaarheid van de eiwitten mee. bij groei zul je dus eerder een tekort opmerken dan een volgroeid lijf op onderhoud. het varieert van 7 tot 16%.

goede eiwitbronnen zijn vers gras, soya, raapzaad en lucerne. soya en raapzaad moeten wel bewerkt worden voor ze geschikt zijn als paardenvoer. lucerne in kleine hoeveelheid passen meestal het best in een HB rantsoen, kleine hoeveelheden soyaschroot lukt ook vaak redelijk. ze zijn ooit als beste bronnen uit de praktijktesten gekomen door ze naast elkaar te voeren aan groepen paarden en dan werd vooral gekeken naar de groei. aan het meeste aanvullende voer wordt eigenlijk al vrij standaard extra kwaliteit in eiwit toegevoegd. lysine zie je veel opduiken in supplementen voor de spieren.

eiwit kan in tegenstelling tot de suikers wel door bewaring in kwaliteit verminderen, warmte en hitte, maar ook zonlicht kan daar aan bijdragen. echt eiwit tekort zul je op een doorsnee rantsoen voor een gebruikspaard niet snel tegenkomen, maar bij een dieetrantsoen is het zeker opletten, hooi bevat niet alleen minder eiwit, maar ook een mindere kwaliteit dan weidegras.

er wordt vaak driftig gestrooid met termen als allergisch voor eiwit, maar dit kan nooit voor alle eiwitten zijn, maar er zijn duizenden combinaties in eiwitten en veel zitten ook in het paard zelf verpakt, dus allergisch voor alle eiwit is onzin, voor een specifiek eiwit kan dit wel.

echt grote nadelen van veel eiwitten zijn nooit ergens in onderzoek gevonden, de meeste blijken vooral op dezelfde soort aannames te behoren als we ooit HB lieten ontstaan door eiwit uit voer.
deels is het mogelijk dat paarden eiwit als alternatieve energiebron kunnen gebruiken, een aantal aminozuren bestaat uit een deel bouwstenen van glucose en een deel stikstof, in de lever kan de stikstof afgekoppeld worden en de glucose weer herschikt worden. verder is eiwit als vervangende brandstof niet bepaald efficient en kost het veel energie en geeft het extra warmte, ook is er geen werkelijk inzicht in hoeveel eiwit hiervoor gebruikt kan worden. dat en nog veel meer begint nu langzaam in beeld te komen door onderzoek, deel loopt nog, meeste moet nog starten.

eiwittekorten geeft vaak uitstellen van de rui, minder eetlust, minder groei in de hoeven en spierverval. niet de meest duidelijk te plaatsen problemen en kunnen met veel andere oorzaken overeenkomst hebben. vaak lijkt het of het rantsoen dan genoeg bevat, maar vooral van lysine is het bekend dat te weinig daarvan veel invloed heeft. lysine staat er om bekend dat bij te weinig veel andere aminozuren niet voldoende gevormd kunnen worden. vandaar dat een dieetrantsoen naast voldoendse mineralen en vitaminen ook een normale behoefte moet dekken aan eiwit in kwaliteit.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:54

Dankjewel - dus even in het kort, bij een HB paard dat arm hooi krijgt en geen krachtvoer, zou een schepje lucerne per dag een goede toevoeging zijn? (en dan lucerne zonder melasse)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 19:58

Maar - als je die van Subli neemt- mét stenen :)

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:02

Ik zit te zoeken op voervergelijk, Hartog heeft een brok en die zou zonder melasse zijn, maar verdere waardes staan er niet op. Ook niet op de site van Hartopg zelf. In de Lucerne mix zit heel veel andere rommel, die ik niet hoef.

Ik hoorde ook al van merken met ijzerdraad er in??? Dat is zeker voor ijzer tekort en met stenen voor silicium tekort??? :P

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:25

waar koop je die met ijzerdraad?...de uitkomst voor Pablo met zijn bloedarmoede ;)
(bloedarmoede heeft hij volgens mij niet meer...veel te wakker :D )

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 20:26

@Tug, 'spreek' jij Annemieke nog wel, die had weer iets met eiwit in hooi, was bij haar veel te laag omdat ze te laat gemaaid hadden, ze heeft ook een goede berekeningssite gevonden.

tug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 23:17

als je een lucerne voor de eiwitten wilt voeren kijk dan wel naar een soort waarin de hele plant verwerkt is, subli schrijft zelf dat ze het fijne spul eruit zeven en de rest binden. maar dat fijne spul is voornamelijk het verpulverde blad en dus waar het beste inzit wat eiwit betreft.

er zijn trouwens ook onbewerkte grote balen lucerne te koop, maar meestal is dat veel te veel als je maar enkele paarden hoeft te voeren en de spaanse die ik had was verschrikkelijk stoffig, eigenlijk heb je toch iets nodig als bindmiddel voor de bladdelen en de een gebruikt olie, de ander melasse en weer andere melasse en lijnolie of molashine. ikheb zelf geen bezwaren en heb altijd liefst die van hartog gehad, werkt gewoon makkelijk en is hier ook goed verkrijgbaar, andere merken moet je apart gaan bestellen. verder bestaan er ook lucernebrokken en gras/lucernebrokken, vaak algemenere merken voor universeel gebruik, liggen vaak bij de schapen of koeienproducten.

D&H heeft denk ik als eerste alles al vogens de nieuwe eu regels vermeld op de zak, ze geven zelf aan dat alle toevoegingen verplicht vermeld gaan worden, ik heb nog niet gevonden per wanneer dat in nederland ook ingaat, dat kan per land nog wel eens een andere invoerdatum zijn. tot die tijd kunje gewoon mailen en vragen of er bepaalde stoffen in een product van een leverancier verwerkt zijn. de meeste doen er niet echt moeilijk over.

eiwit gehalte in planten is eigenlijk altijf het hoogst tijdens de groeifase, zodra dat afneemt en de de zaden gevormd zijn daalt het flink, hooi dat dus langer op het veld gestaan heeft als plant voor het maaien bevat vaak relatief weinig eiwit.

een paar ons lucerne doet meestal al veel, het gaat vaak maar om een paar procent wat je tekort kan komen. soyaschroot kan ook, mits je paard de extra energie kan hebben, soyaschroot is het rwestproduct van de olie winning, er is inmiddels ook op beberkte schaal inlandse soya verkrijgbaar, mits getoast is het veilig te voeren. eiwit gehalte zit meestal tussen 45 en 50% dus ook met een ons kom je vaak al een eind. goed verdeeld over meerdere portie's gevoerd kan er ook al meer in te passen zijn. het hangt er vaak gewoon vanaf wat je paard hebben kan, kan het inmiddels een paar kilo vers gras eten is dat ook een super bron, als bepaald daar bemesting en bodem uiteraard het meeste in. moet het energie arm dan past lucerne vaak beter, vraag gewoon even de suikers en zetmeel gehalten op en je kunt kijken of het past. let bij import lucerne ook op uit wat voor gebied het komt en in welk stadium het geoogst is, in amerika is in erg droge gebieden en bij bloeiend gewas behoorlijk hoge waarde aan suikers en zetmeel gevonden.

je kunt ook kijken bij een aantal hoef of spiersupplementen, veel hebben extra lysine en methionine erin verwerkt en dat kan al genoeg zijn.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 00:42

Allereerst Nado en Isapaardje, sterkte met jullie paardjes :(:) .
Capopjekop, succes met de nieuwe poging om naar de hoefsmid te gaan....

De update van woensdag alweer :D . Het gaat goed met Set, de zool is alweer mooi dik geworden, de röntgen zagen er ook prima uit. En hij is rad.
Dus de DA tevreden en de smid tevreden (en het baasje).
Ik hoopte op nieuws, dat ik weer wat meer met hem mocht gaan doen, behalve het stappen. Maar ik moet hem nog zeker een half jaar stappen, met misschien hele kleine stukjes draf. Ik mocht me niet laten verleiden door het feit, dat het zo goed gaat en Set zich erg goed voelt.
De uitgroei is namelijk pas 1,5 cm en bij (bijna) volledige uitgroei, mag hij pas weer een beetje aan het werk. Over een jaar, als alles goed gaat, zullen we pas weer het nivo kunnen hebben, van voor de HB. Dus anderhalf jaar revalideren, pfoe. Sommige vragen me, hoe het paard zich houdt, met zo'n ander ritme dan hij gewend was. Ik kan dan zeggen, hij heeft 4 maanden volledige boxrust goed doorstaan en hij is nu alweer gewend aan het ritme van hoofdstel om en evt een zadel en rondjes stappen :D . Hij vindt alles best, zolang er maar een hooinetje hangt :Y) .

Ik zal proberen om deze week eens foto's te (laten) maken van zijn hoeven en die te plaatsen ;) .

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:27

Zo heb ik hier 3 jaar geleden ,een zwarte andalusier hengst binnengekregen, van 12 jaar.
Die kon nauwelijks meer bewegen, was schraal, nauwelijks enig spieren op zijn lijf en geen kracht.
zeer korte hoeven en liep op 3 benen en op eieren..(gevoelige voeten)

Het leek wel een verwaarloosde 1 jarige toen hij binnenkwam.
paard kon ik gewoon laten omvallen (1.66) als ik hem probeerde om te zetten.
Ik heb dit altijd verweten aan te weinig bouwstoffen in het voer.
Het paard deed nauwelijks wat op zijn vorige adres, liep dag en nacht in het land, tussen zijn merries, en kreeg kuil.
Vorige eigenaar vond het wel reuze handig, dat er nooit een hoefsmid bij hoefde te komen, was al zeker 1 1/2 jaar geleden ;(
Had (dat men zei) staart en manen exceem . Maar gek genoeg, heeft hij hier nooit meer geschuurd
1 ste seizoen nog 1 keer , daarna nooit meer. Dit paard had geen zomerexceem, maar een tekort aan voedingsstoffen wat zich uitte in dit schuren .

Ik ben dit paard rustig aan gaan voeren, op gewoon basisbrok, met dagelijks licht longeerwerk .
heb hem mineralen gegeven in de vorm van een klei (chi) en granenmix.
toen hij eenmaal iets sterker was en ik hem reed, voelde hij zeker als niet vast, snel uit balans en geen kracht.
dit proces heeft 2 1/2 jaar geduurd. Hij was geestelijk, maar ook lichamelijk gebroken toen hij kwam
hij kon niet meer. Ik denk niet dat het nog langer had moeten duren of hij had het opgegeven.

Nu, na 2 1/2 jaar, ben ik nog bezig met de spieropbouw en ziet hij er uit als een stoere zelfverzekerde hengst, die met meer kracht en afdruk kan werken.

Wat ik met bovenstaand verhaal probeer te zeggen, is dat een paard ook de nodige bouwstoffen nodig heeft om zijn lijf draaiende te houden. Ze kunnen dat niet meer uit het gras of hooi halen, dus zal je iets erbij moeten geven.
daarbij is het in beweging houden ook een essentieel belangrijk onderdeel.
De reden dat ik een brok geef , is dat daar juist de nodige bouwstoffen uitgebalanceerd inzitten, die je met losse voedingssupplementen niet kan evenaren.
Daarbij let ik zeker op het individuele paard, voer dus met mijn ogen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 11:55

Goedemorgen, een tijd niet meer geweest hier omdat alles onder controle was... Met de nadruk op was. Pony heeft waarschijnlijk een hoefzweer in de hoef waar de kanteling zit. De hoef is warm en hij heeft duidelijk pijn met lopen. Maandag komt de da... Maar wat is wijsheid, da uit laten snijden of mijn smid die de pony door en door kent? Kan je een hoefzweer zien op foto? Of scan? Lijkt mij lastig om dwars door hoef te scannen... Kan de hoefzweer in verband staan met zijn aanleg voor hoefbevangenheid? Maw kan dit een voorbode van erger zijn? Hoor het graag van de pro's hier op het topic! Bvd!!

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:05

@Tug: Ik zie dat er ook veel calcium in lucerne zit en dat verhindert de opname van magnesium, wat hij (vrijwel zeker) te kort heeft. Ik voer nu naast gerstestro/graszaadhooi/plukje weidehooi, 2/3 voerschep Wiesencobs en een volle hand bietenpulp (ongeweekt - ik heb een keer gewogen en dat was ca. 2 ons). Bovendien krijgt hij F4F, dus ik ga eerst maar eens kijken of hij hier voldoende eiwit uit haalt eer ik met wéér een ander dingetje er bij kom. Hij doet het nu goed, heeft voldoende energie, verhaart - voor zo'n harig geval - heel normaal. Ik vermoed dus dat ik het nu goed doe, maar wel fijn dat je me (ons) gewezen hebt op het belang van eiwit en waar dat in zit. Word je weer even alert van ;)

@ Setteke: Fijn dat het toch heel goed gaat nu. Maar ik kan me je ongeduld voorstellen :(:)

@Embe: hè wat treurig ;( Ik denk dat je een zweer kunt zien met iets dat warmte meet/fotografeert. Soms zit een zweer op een plek waar je met een mes niet bij kunt. Bijvoorbeeld bovenin bij de kroonrand. Snijden in een zool bij een (ex) HB paard vind ik niet verstandig (met nadruk op "Ik") zeker als je niet precies weet waar het zit. Hoefzweren zijn vaak de nawerking van de HB en niet de voorbode er van. Je zou je paard Traumeel tabletjes kunnen geven, ca. 3x daags 5-6 tabletjes. Dat helpt bij de genezing van veel trauma's, zoals beurse plekken en kleine onstekingen. Ik heb het preventief aan mijn zoon gegeven voor hij aan zijn amandelen geholpen werd, en hij heeft geen bloedingen gehad en kon direct praten. Aan hondje gegeven preventief voor de sterilisatie gaf ook een snel herstel en wanneer mijn oudere hond wat stijf en pijnlijk is, geef ik het ook en is ze weer in een mum van tijd een elastiekje

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 12:11

@ Buitenzinnig: Thx, Traumeel tabletten ga ik morgen even halen, heb wel de gel maar dat helpt nu niet.

De HB is al aantal jaren 'onder controle' dus zie de connectie nu niet echt. Ik heb foto's van het hoefbeentje en samen met visiteertang zou da/hoefsmid locatie kunnen bepalen van zweer en kanteling. Dan kan je altijd nog beslissen om te snijden of niet... of is dat te kort door de bocht?