Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:19

Zinzi_jewel schreef:
HJ , Het is zo jammer dat je smid zelf niet wat meer onder je paard kan werken ! Omdat een Schouder van een paard eigenlijk helemaal niet naar buiten kan draaien !
Ik ben zelf heel erg mijn best aan het doen om te leren onder het paard te gaan staan met werken klinkt beetje vaag zie ik als ik het zo opschrijf , Maar bedoel meer mijn been het kortst bij het paard zo ver mogelijk onder het paard zetten . Of anders met de Hoofjack werken . Enne die werkt heel wat fijner als het inkap ding van PN .
Ik denk niet dat je je paard kunt leren langer in een voor hem zeer moeilijke Houding te staan ...

Hij kan er natuurlijk niks aan doen dat hij lang is, en dat ik een voorovergekiept gebouwd paard heb. Vandaag heb ik eens even rondgekeken, langs de bakrand is de grond zo'n 20 centimeter hoger (aarde die wat oploopt richting de bakrand) dan de verharding tussen het stalgebouw en de bak (waar paard vorige keer bekapt is) Ik ga in elk geval voorleggen om paard daar te parkeren :j

Zinzi_jewel

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:41

bedoelde ook niet te zeggen dat het een fout is van de smid , meer als in jammer dat er geen.werkende oplossing gevonden wordt ...
Maar lees dat jij er driftig mee bezig bent ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:46

Nou ja, soms gaat 't ook wel goed. Maar ik wil in ieder geval wat dingen kunnen opperen voor het geval het weer uit de klauw loopt.

Hindafree, wat bedoel je met dat de rs er "onder" zit? Waaronder? :+

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:47

xSlvna schreef:
Ligt het aan mij of staan paarden met ijzers ronduit slecht? Volgens mijn hoefsmid is deze stand niet goed:
[foto] Wat zeggen jullie?

Eh, zijn dit niet de hoeven van Zyalda van S_en_Z?
Kun je je post iets meer onderbouwen? Wat vindt je smid slecht aan een bepaalde stand en waarom staan paarden met ijzers slecht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 00:50

O, zijn het de voeten van het paard van S_en_Z? Wanneer heeft de smid van xSlvna haar gezien dan? }:0

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:30

momo_lover schreef:
Goededag dames,

RV
Afbeelding

LV
Afbeelding

Steunsels zijn te lang: groeien (bijna) rondom de straal heen m.n. RV. Die steunsels zou ik wat korter maken. Vermoed 2 ongelijke hoeven: RV lijkt steiler dan LV op de foto. Dier lijkt RV minder te belasten. Bij een ongelijke belasting kunnen de steunsels wat groter worden nml in het minder belaste hoefje.
RV heeft een minder duidelijke afrol in de teen: dier loopt (onder het zadel & vrij in de wei) hoogstwaarschijnlijk wat scheef. Is iets wat veel paarden hebben overigens hoor ;-)

Hielen lijken ongelijk op foto's.
Hoefwand te lang: die zou ik iig enigzins uitdunnen iig in de achterste kwartieren, zodat aanhechting witte lijn en hoefwand mogelijk kan verbeteren.
Tenen net wat korter, hielen net wat lager/korter.

Tis allemaal echt mm-werk bij dit paard: niet teveel eraf halen, anders gaat ie wellicht toch gevoeliger lopen.

Ik merk wel dat als je een hoef ook in mm-werk zo veel mogelijk correct op de hoeven zet, de frequentie hoef-bij-vijlen steeds minder wordt. Zeker als een paard 24/7 staat, ontstaat er een soort "balans" waarin de hoef steeds minder humane "correctie" nodig heeft.
En dan vooral bij gezonde hoeven.

Hoe minder gezond de hoef, hoe sneller de groei in vaak "ongewenste" vormen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:35

Ilse_123 schreef:
En dan nog een vraagje: ik hoor heel veel dat het eigenlijk wel de bedoeling is dat als je op wedstrijd (op gras) gaat dat je paard dan op zijn minst voor ijzers heeft, maar het liefst ook achter.
Uitleg hiervoor was dat de paarden dan minder snel uitglijden (als je er kalkoenen in slaat natuurlijk). Maar nou is het toch het hele idee achter dressuur dat je paard in balans moet lopen en niet zomaar moet kunnen uitglijden toch?
Want ik wil binnenkort wel starten, maar ik wil echt geen ijzers eronder.

Kwestie van oefenen zelf in de wei thuis: hoe beter het paard correct verzameld aan de teugel, hoe kleiner de kans dat een paard uitglijdt op gras.
Enkel bij nat kort gras pas ik zelf altijd nog wel een beetje op bij al te snelle galoppade's en te krappe bochten.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:43

S_en_Z schreef:
Vond net een filmpje.

Wow.. was met stomheid geslagen..

Haha... wat moet je anders: gewoon gereedschap is niet toereikend genoeg bij dit soort paarden.
Zo hebben wij ook wel eens een Belgisch trekpaard gedaan in een travaille die we meegenomen hadden (stond op wielen en hopla achter de auto als aanhangwagentje).
3 hoefsmeden a 3 uur op 1 trekpaard.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:45

Maritje1991 schreef:
Natuurlijk is het paard braaf, hij hier ook geen andere keuze.

Belgen/Zeeuwen worden braaf geboren, onbrave Belgen/Zeeuwen = enkeltje slager. Te gevaarlijk 1000 kilo onbraaf paard.
Dit paard is niet gesedeerd, dat weet ik zeker. ;-)

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:50

hestejente schreef:
Het komt uit z'n schouder, en ik heb nogal een lange bekapper. Is voor allebei niet leuk als de voorhoeven aan de beurt zijn.

Wat kan ik het beste doen? Zou het zin hebben om af en toe zijn benen op te tillen en opzij te trekken? Paard vasthouden aan hoofd zodat hij daar wat steun aan heeft? Paard ongelijk zetten, met voorbeen dat aan de grond is hoger dan de achterbenen? Ik wil graag dat ze allebei een beetje heel (en vooral rustig) blijven :=

Dit soort dieren pak ik altijd stuk lager tussen mijn scheenbenen, of zelf op de knieen en hoef op mijn schoot.... moet dier wel braaf zijn want je kan dan zelf niet zo rap wegspringen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 10:54

countrygirl schreef:
SpikyBlue: vraagje. Waarom wordt nu een zware koudbloed zoals idd. een Belg of zo niet gewoon geleerd om z'n voet te geven als daarom gevraagd wordt? Je kunt toch ieder paard door b.v. clickertraining zover krijgen dat ie gewillig z'n voeten optilt en ook hoog houdt? Ik begrijp dit dus echt niet... Kijk, zo'n bekapbox kan ik me nog voorstellen, maar die voeten vastbinden zou ik persoonlijk doodeng vinden!
Ja, ik weet iets van clickertraining en ik bekap zelf vrij regelmatig, ook met 'n flex. De meeste paarden, als ze eenmaal het geluid van de flex kennen, vinden het zelfs aangenaam.
Ik ben trouwens hobbymatig bezig en absoluut geen beroeps, doe het dus niet voor geld.

....

Bij Belg/Zeeuw kan het einde carriere hoefsmid zijn: rug kapot... hernia. Niet omdat het paard onbraaf is, maar omdat de hoef + het werk eraan te zwaar is.
Travaille = om de rug van de hoefsmid te behouden.

*** zo einde dialoog & bijgelezen *** ;-)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:34

Dit is heel leuk voor 1x keer bij een hele brafe, voor de ervaring. Maar moet je zeker geen gewoonte van maken.
Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:20

HindaFree schreef:
ik ga van de week foto's maken van mijn nieuwe paard haar voeten (heb haar nu 1,5 maand)

maar mijn hoefsmid is vorige week geweest en ze heeft dus rotstraal die er al een tijdje ''onder'' schijnd te zitten (ik zag er niks van als leek voor de bekapping en voor ze kwam was ze net geweest)
wat raden jullie aan hoe om te gaan met rotstraal?
paar mensen van stal hebben mij dry feet van cavalor aanbevolen. maar dit is wel behoorlijk heftig spul (handschoennen verkleuren er helemaal van :+ )

Ik smeer sinds 2 weken gewoon betadine oplossing erop. En dat werkt echt *\o/* . Het is bijna weg en de stralen worden alweer mooi hard.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 19:24

scoxxx schreef:
countrygirl schreef:
SpikyBlue: vraagje. Waarom wordt nu een zware koudbloed zoals idd. een Belg of zo niet gewoon geleerd om z'n voet te geven als daarom gevraagd wordt? Je kunt toch ieder paard door b.v. clickertraining zover krijgen dat ie gewillig z'n voeten optilt en ook hoog houdt? Ik begrijp dit dus echt niet... Kijk, zo'n bekapbox kan ik me nog voorstellen, maar die voeten vastbinden zou ik persoonlijk doodeng vinden!
Ja, ik weet iets van clickertraining en ik bekap zelf vrij regelmatig, ook met 'n flex. De meeste paarden, als ze eenmaal het geluid van de flex kennen, vinden het zelfs aangenaam.
Ik ben trouwens hobbymatig bezig en absoluut geen beroeps, doe het dus niet voor geld.

....

Bij Belg/Zeeuw kan het einde carriere hoefsmid zijn: rug kapot... hernia. Niet omdat het paard onbraaf is, maar omdat de hoef + het werk eraan te zwaar is.
Travaille = om de rug van de hoefsmid te behouden.

*** zo einde dialoog & bijgelezen *** ;-)

Koeien worden toch altijd zo bekapt?
Ik zie er niks verkeerds aan eigenlijk. En aangezien ik ruime hernia ervaring heb geef ik die smid alleen maar gelijk en heb ik nog bewondering voor die man ook.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 12:10

xSlvna schreef:
Ligt het aan mij of staan paarden met ijzers ronduit slecht? Volgens mijn hoefsmid is deze stand niet goed:
*knip*
Wat zeggen jullie?

Ten eerste, ik zou het waarderen alvorens je mijn foto's gebruikt je mij om toestemming vraagt of je deze mag plaatsen.

Ten tweede, ze staat niet meer met ijzers. Je post staat "raar" omschreven.. ik snap niet zo goed waarom je dat bij mijn foto aanhaalt? Kun je het wat beter onderbouwen?

Ten derde, wat is er volgens jouw smid dan "slecht" aan en hoe zouden de hoeven er volgens jouw hoefsmid op een foto dan uit moeten zien?

(algemeen: Ik denk dat ze bedoeld dat het lijkt alsof het paard gekiept staat ?? maar dat is absoluut niet zo. Camera's vertekenen altijd wat helaas.)

En als laatste: Wanneer heeft jouw smid mijn paard gezien? :D :D :D :D

quibje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:12

ik zou graag jullie mening en informatie over de volgende foto's willen, ik laat alleen de voorbenen zien, want daar draait het om

foto 1 standfoto
Afbeelding

foto2 laat de onderkant (duh) zien, waarvan ik die heel diep vind
Afbeelding

foto 3 extra foto
Afbeelding

en de laatste is zijn andere hoef
Afbeelding
waar gister een stuk van is afgebroken, die ook zo diep is als de andere, maar dat komt minder goed over op deze foto

dit 'diepe' komt volgens mijn hoefsmid door een dubbele zool, (maar ik kan daar vrij weinig over vinden op internet)
graag wil ik horen of dit idd een voorkomend iets is en wat het inhoudt, want de smid zegt dat het geen probleem is
en of het 'erg' is, want hij loopt nu wel op een dunne rand van zijn hoeven

hij is ongeveer 4,5 weken geleden bekapt en na een week of 3 begint dit.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:16

Direct een dubbele zool zie ik niet, wel dat er een aantal cm van de hoefwand af mag! Die moet namelijk gelijk zijn aan de zool en steekt nu dus wel erg ver uit. Daardoor krijg je ook dat er stukken afbreken of inscheuren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 18:23

Daar mag idd wel een stuk af, dan heb je al een heel probleem minder. Hopelijk worden de stralen dan ook wat breder als ze nu zijn.

lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:12

Ik vind dat er zeker een stuk af kan en ook de verzenen mogen wel wat zakken.
Een hoef zou er zeker niet zo uit moeten zien als de laatste bekapping 4,5 week geleden is. geweest.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:39

Dubbele zool heb je het over wanneer de steunsels zo lang worden dat ze omklappen en als het ware een tweede laag over de zool vormen. Maar dat zie ik niet op de foto's. Ben het ermee eens dat de hoefwanden te lang zijn.
Verder weet ik niet zo goed wat ik van de witte lijn moet vinden, kan het niet zo goed zien op de fotos.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:55

DubbelDun schreef:
Daar mag idd wel een stuk af, dan heb je al een heel probleem minder. Hopelijk worden de stralen dan ook wat breder als ze nu zijn.

ik vind het juist goed dat dit paard wat langer stond! De ijzers zijn er net af, dus wil je geen risico lopen dat het paard gevoelig gaat lopen. De witte lijn kan ik niet goed zien, als t is wat jij hebt omcircelt dan is hij enorm verbreed en dat is niet goed. Aan de ringen te zien op de hoef, klopt t wel dat de witte lijn zo verbreed is. Is ze hoefbevangen geweest?

Ik zou haar voorzichtig bekappen en niet tot aan de zool vijlen, volgens mij is dit een paard wat snel gevoelig gaat lopen.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:18

Tja, ik zou proberen de hielen stukje per stukje korter te maken, de steunsels bij te werken en de hoefwant in te korten tot de zool.
@Hestejente: dubbele zool betekent niet altijd overgrooide steunsels. Het kan ook gewoon echt zoolmateriaal zijn.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:25

Hij kan dan wel net van de ijzers af zijn , maar de hoefwand is veel te lang . Ook de verzen zijn veel te hoog daardoor is de straal groeve veel dieper ... Steunsels zijn omgeklapt , dus mogen weg . Dubbele zool is niet alleen steunsel maar kan ook echt zool materiaal zijn ..
Je mag wat voorzichtiger zijn met tot de zool vijlen als ze net van de ijzers afkomen omdat ze even moeten wennen en gelijk zool en straal volledig belastten levert dan vaak wat gevoeligheid op ...
Die dunne wand die je omcirkeld is niet zo,n probleem als hij er niet op zou lopen !
De verbrede witte lijn kan ik zo niet duidelijk zien ... Om dat beeld duidelijk te krijgen zou het wat schoon gekrabd moeten worden ...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:29

Ook daar zie ik op de fotos niets van terug Wendy :)

Ben het eens met ZJ, vraag me alleen wel af wat dan een oplossing zou zijn voor dat gat icm de overgang naar ijzerloos?

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 21:50

Nee, ik zie ook geen dubbele zool, zo op de foto's, maar wilde gewoon even aanvullen :o

Welk gat bedoel je? In de kwartieren, of bij de straal? Lijkt me dat als de hoefwand bijgewerkt is er wel een ander beeld is mbt die 'gaten'?