[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Yellowfish

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:55

cow_girl; nee, met verkreukelder doel ik niet op haar vacht die is enkel erg stoffig geworden op haar achterhand. Met kreukelig doel ik eigenlijk vooral op het plaatje als geheel; ik zal kijken of ik een foto kan maken om het te verduidelijken! om jou ook nog even advies te geven, ik zou gaan voor een ongevoerde regendeken. Persoonlijk heb ik erg goede ervaring met de Amigo Turnout Lite Lachen

WesseLady; het bloed moet nog afgenomen worden, geen idee wanneer die uitslag komt dus Lachen

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:56

Nee er is niet gekapt. Blad is nu van de loofbomen, en er is veel dood hout uit de dennen en coniferen gewaaid vorige week.

Ja ik was ook verbaasd het tegen te komen. Het lag tussen de kinder-veiligheidshesjes, en er zat nergens een prijsje op. Er lagen er hier bij de Boerenbond meerdere, allemaal maat M.

Hier nog eentje van het effect van de reflectie ... deken zat toen nog niet vast van voren. Het lag dus niet goed, maar opvallen doet het wel Haha!
http://pics.ww.com/d/167501-1/reflectiedeken.jpg

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 19:56

Isapaardje: sorriieeeeeeeeee, ja… blond he… Blond nee, ze stond eigenlijk vorige week voor het eerst buiten, maar steeds maar een uurtje of anderhalf… dus buiten de sneeuwSTORMEN om… hahahaha… Clown nee, hier is het ook niet droog gebleven… Ik bedoelde dat ze vanaf afgelopen dinsdag voor het eerst de hele dag buitenstond… en toen was het wel droog… geen regen en sneeuw hiero. Cool

En de leverancier zij ook dat ik de deken constant op moest houden, ook op stal.

En die foto van Isabella… hahahaha… das een leuke sneeuwpony! Nagelbijten / Gniffelen

Yellowfish: ow, ik dacht dat je haar vacht bedoelde Bloos . Ben benieuwd naar de foto.

====================================================================================

En over de dekens... wel, niet / regen, winter /gevoerd, ongevoerd ... ik weet ut ff niet meer... Verward Gestoord

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:20

romeorowan schreef:
Ik heb laatst ergens gelezen dat een paardelichaam 10 tot 21 dagen nodig heeft om weer te acclimatiseren.

Cow-girl: als jouw paard normaal gesproken altijd buiten staat zonder deken, dus andere winters ook, dan zou ik voor haar een waterdichte regendeken kopen. Hier zit geen voering in of in ieder een hele dunne.
Het verhaal van de dekenpersoon kan ik wel volgen, maar een regendeken kun je gewoon op doen wanneer die nodig is. Wanneer ze regen voorspellen. Doordat de vacht dan niet kleddernat wordt worden ze ook niet koud en de wind heeft er dan ook geen vat op.
Net zoals je zelf een regenjas aandoet, niet voor de warmte, maar tegen de regen.

Maar zoals ik al eerder zei: zo doe ik het, maar misschien vinden mijn paarden het wel helemaal niets.

.

Zo doe ik het ook hoor. Mijn paarden staan zonder dek. Maar als ik regen verwacht, krijgen ze hun regenjas aan. En die gaat ook gewoon weer uit als het droog weer is.

Eens een deken op, altijd een deken op in de winter heeft te maken met paarden die vanaf augustus al een dek op krijgen en geen dikke vacht krijgen. Die van mij hebben gewoon een goede vacht en krijgen van mij hun regenjas aan Bloos omdat deze penny zich daar beter bij voelt en omdat ik gemerkt heb dat Image last krijgt van haar spieren en koliekerig wordt als ze nat geregend is.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:25

romeorowan schreef:
Tja, mijn paarden staan onder een 200 grams waterdichte deken. Ze staan in buitenboxen, de bovendeuren gaan alleen dicht als het extreem vriest (dat is dan vooral om te voorkomen dat de waterleiding bevriest) en dan doe ik de zijdeur open.
Ik haal 's nachts op stal de dekens niet af, vrij veel mensen doen dat wel, maar ik ga ervan uit dat het 's nachts iets kouder is als overdag en 's nachts staan ze stil.
Dus volgens mij kun je de deken gewoon oplaten.

Grappig.....Ik doe het exact hetzelfde!! Zelfs met de luiken van m'n buitenboxen Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 20:29

janouk schreef:
Zo doe ik het ook hoor. Mijn paarden staan zonder dek. Maar als ik regen verwacht, krijgen ze hun regenjas aan. En die gaat ook gewoon weer uit als het droog weer is.

Eens een deken op, altijd een deken op in de winter heeft te maken met paarden die vanaf augustus al een dek op krijgen en geen dikke vacht krijgen. Die van mij hebben gewoon een goede vacht en krijgen van mij hun regenjas aan Bloos omdat deze penny zich daar beter bij voelt en omdat ik gemerkt heb dat Image last krijgt van haar spieren en koliekerig wordt als ze nat geregend is.

Ik denk dat het voor Cowgirl wel wat ingewikkelder is om steeds dekens op en af te doen omdat zij haar paard niet bij huis heeft staan. Ik zou zeggen; gewoon in deze periode een ongevoerde regendeken op, dag en nacht, en als het echt begint te vriezen een 200 grams er op. Beestje is nog steeds aan het afvallen begreep ik en zal dus wat extra warmte kunnen gebruiken.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:08

Ik ben er uit hoor... wie/wat/waar deken Tong uitsteken ......... thx fooks! Knipoog

Maar het goede nieuws ben ik vergeten te vertellen... ik voel sinds gister.... geen kloppende kogels meer... Go jij! Go jij!

Dat betekent dus dat het nu eindelijk stabiel is?

Kan het dan zijn dat het zakkende hoefbeen nu niet verder gaat zakken? of zal dat nog een jaar duren voor ik daar zekerheid over heb?

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:14

Go jij! Go jij! Da's goed nieuw Cowgirl!!!! Dat niet meer kloppen betekent dat de ontsteking en de overmatige bloedtoevoer is gestopt, en dus eigenlijk dat de acute fase gestopt/stabiel is. Nu gewoon ng zo door blijven voeren totdat je paard op het gewenste gewicht is en als je dan nog steeds geen kloppen voelt heeeeeel voorzichtg weer beginnen met (aangepast) krachtvoer zoals bijvoorbeeld Safe and Sound. Niet schrikken als je wel weer een hartslag voelt, kan best nog een paar keer terug komen (had mijn paardje ook), maar zie het maar als een maatstaf voor voer en beweging. Loopt je paard alweer rad? Dan zou je misschien weer voorzichtig met wat rechtoe - rechtaan rijden kunnen beginnen. Veel stappen en af en toe wat draven.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:19

Dat is goed nieuws Cow-girl.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 21:27

Mooiiiiiiiiii... acute fase hopelijk voor altijd uit!!!!! en dat het hoefbeen niet verder gaat zakken. Dat is het enige enge nog eraan... omdat haar zool erg dun was... kon het nog door de zool heen komen. Haar rechtse voet was gekanteld en gezakt. Dus rijden... aaaaaaaahhhh dat doe ik echt nog niet.... of bedoel je aan de hand lopen?

Het voeren doe ik nog steeds, zoals jullie zeiden ... gewoon elke dag weken, minstens een half uur. En dan 5/6 plakjes per dag. Hoelang duurt dat eigenlijk voordat ze echt afvallen? volgens mij gaat dat ook best lang duren? Kan ik haar zo eigenlijk nog een half jaar zo voeren (alleen geweekt hooi) of zou ik echt langzamerhand wat bij moeten voeren? (zoals die Safe and Sound)?

Ze heeft nu wel die magnesium chelaat met die brokjes van Formula 4 Feet.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:20

Gefeliciteerd cow_girl Haha!

Met Essie lijkt het ook iets beter te gaan.....mijn stalgenootje vertelde me vandaag door de telefoon dat ze gisteren met het geven van de homeopatische druppeltjes achter haar aan liep, ze moest zich daarvoor omdraaien en dat ging. Wel heeeeeeeel voorzichtig maar toch, dat deed ze eerst niet. Dan bleef ze mooi staan waar ze stond! Verder is ze nog steeds vrolijk en happy, eet en drinkt......pijnstilling zijn we aan het afbouwen.

Morgen of vrijdag hopelijk de nieuwe middeltjes ook binnen en dan weer verder afwachten en hopen....wel vermoeiend maar ik heb get graag over voor mijn skattie Lovers Ik en mijn zwarte monster kunnen ons ouwe vriendinnetje nog niet missen

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 22:31

Fijn dat het met Es ook wat beter gaat Knipoog . En vooral dat ze vrolijk en happy is... goed teken!

En ja... dat wachten en hopen is vermoeiend... en vergt veel van jezelf vind ik, maar ook al het werk er omheen wat je er nog bij doet.... is heeeeeeeeeeel vermoeiend, zwaar en veel.... Rolleyes

Maar ook ik... heb er alles voor over om haar er bovenop te helpen!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:12

cow_girl schreef:
Dus rijden... aaaaaaaahhhh dat doe ik echt nog niet.... of bedoel je aan de hand lopen?

anders laat je haar klinisch keuren..heb ik toendertijd ook laten doen; stappen en draven op harde ondergrond, rechtuit en op de cirkel, en hoeven gecheckt op gevoeligheid met visiteertang. en dan met de dierenarts overleggen om eventueel het rijden weer op te bouwen...

cow_girl schreef:
Hoelang duurt dat eigenlijk voordat ze echt afvallen? volgens mij gaat dat ook best lang duren? Kan ik haar zo eigenlijk nog een half jaar zo voeren (alleen geweekt hooi) of zou ik echt langzamerhand wat bij moeten voeren? (zoals die Safe and Sound)?

Omdat ze weinig beweegt en niet werkt valt ze natuurlijk ook niet zo snel af, daarom adviseerde mijn dierenarts na keuring om toch weer te gaan rijden terwijl z'n kogels toen nog klopten maar hij was wel 100% rad. Van het rijden werd hij vanaf toen alleen maar beter. Dat "dieet" kun je zo nog wel een tijdje doorzetten, wel zorgen dat je paard altijd een mineralenliksteen tot z'n beschikking heeft.

@timbers; dat klinkt hoopvol!!! Komt vast ook goed!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 23:38

Ik geef haar toch liever eerst de tijd die ze nodig heeft om eerst goed te herstellen. Het is te vroeg allemaal, ik ben 6 november op de kliniek geweest en toen was ze nog een ernstige patient waar ik niet te licht over moest denken. En rennen in de wei mocht ze niet eens omdat het dan alsnog fout zou kunnen gaan met het zakkende hoefbeen.

Nee, dat durf ik echt nog niet aan, de eerste DA had het zelfs over een jaar rust... ik moest het de tijd geven. En de hoefsmid zei nog, hoeveel geduld heb je....

Ik moet over een aantal weken toch weer terug voor het beslag dus dan kan ik het eens hebben over een klinische keuring. Of over het opbouwen als er geen kloppende kogels zijn. En het is nog maar sinds gister he die 'niet kloppende kogels'. Ik juich een beetje, maar ben nog doodsbang hoor....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 00:22

Heb jij de röntgenfoto's Cow_girl om hier te laten zien?
Ik ben wel benieuwd hoe dun de zolen waren namelijk.
Dit omdat mijn DA nog nooit zulke dunne zolen had gezien bij een paard, dat ze ze zelfs met de duim gewoon kon indrukken (zoals bij Isabella bedoel ik dan), terwijl het paard er toch redelijk op kon lopen.
Ook hier was gevaar voor doorbraak hoefbeen door de zool als ik te veel zou weken. En met die nattigheid, is het nog altijd een vorm van continu weken lijkt mij zo.
Ik heb geen idee hoe snel een zool eigenlijk aangroeit op dikte. Iemand hier?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:22

Die foto's krijg ik mee als ik terug moet naar de kliniek, dan zouden ze het op cd zetten. Over een paar weken, dan zal ik ze proberen hier neer te zetten. Haar ergste been (de rechtervoet) die was dus ook gezakt en daar was de zool een paar millimeter dik. En daar zat ook die bolling in de zool die je in kon drukken, was ook week en zacht...

Ik heb ook geen idee hoe snel een zool kan groeien, maar vanaf de 1e keer dat ik op de kliniek was (24 september) en voor de 2e keer (6 november) was de DA niet gerust op de zool die was namelijk niet dikker gegroeid en dat moet nu toch echt wel gebeuren.

Daarom hoop ik met de beweging (alle beetjes helpen denk ik) die ze nu heeft in de kraal dat de doorbloeding beter op gang komt. Ik zet ze nu hele dagen daarin en savonds gaat ze weer naar binnen. In de hoop dat het onder haar voeten weer goed droogt. (Maar het zal altijd een beetje doorweken denk ik omdat de kraal nu ook niet kurkdroog is....) het is nu: beweging en een beetje een natte kraal of geen beweging en droog binnen staan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:27

Misschien ook een idee voor jouw paard.
Ik heb op advies van diverse mensen, hoefsmid en dierenarts, 'hoof and sool hardener' gekocht (paardenspeciaalzaak). Ca. 15 euro.
Dit maakt de zool harder en beter bestand tegen nattigheid.
Het is wel smurfenblauw en de eerste keer dat ik opspoot, vergat ik handschoenen aan te doen ... Haha, je had me moeten zien onder de blauwe spikkels. En dan boodschappen gaan doen ... 'nee ik heb geen enge ziekte' *proest*

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:28

Het leven is soms net een roller-coaster.. vier dagen ging het hier goed, nu hinkepinkelt Pauli weer een beetje.. weet even niet wat we nu nog kunnen doen, behalve volhouden en doorzetten Verdrietig

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:30

Mijn ervaring is dat dit nog redelijk vaak gebeurd direct na een acute fase. Zodra het nl. wat beter gaat met het paard, ga je of zelf wat meer doen met het dier, of het paard gaat uit zichzelf wat meer doen. Kans dat je daarbij toch iets overbelast of blesseert is natuurlijk groot.
Maar het is wel de weg naar genezing, dat vallen en opstaan, hoe krom dat misschien ook klinkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:38

ik heb het met pablo jaren gehad....4 weken goed,2 weken slecht...en dan zonder iets te veranderen aan weidegang,voer...ik begreep er niets van.
Dan liep hij weer goed en daarna gewoon kreupel...niets te vinden,ik werd er moedeloos van.
Daarom ben ik zo blij dat hij nu al 4 jaar geen terugval heeft gehad...even afkloppen.
Ik heb zelfs een tijdje gedacht dat het aan ontwormen lag...dat was het ook niet...het enige wat ik kan bedenken is dat de hormoonhuishouding zo verstoord is,dat bij tijd en wijlen er pieken en dalen zijn in de hormoonspiegels.
Dat is bij mijzelf ook het geval...sommige dagen zo moe en futloos en dan weer bergen verzetten..hormonen dus...(volgens de endocrinoloog)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 11:41

Dank voor de steunende woordjes - had ik even nodig! We houden gewoon vol en proberen positief te denken! Lachen

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 14:53

Isapaardje....ik zag net dat de foto's van Victor op jouw site weg waren (alleen het "mijn albumteken"), de foto's zijn weer op m'n profiel dus als je wilt kan je ze weer op je site zetten. Had wat probleempjes met "Mijn album" namelijk... Bloos

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 18:41

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:07

Ik vind d'r er eigenlijk wel goed uit zien Yellowvish....lekker in een wintervachtje Lovers
Maar testen op Cushing kan nooit kwaad volgens mij, al heb ik hier ergens in het topic gelezen dat het cortisol gehalte in het bloed in deze tijd van het jaar sowieso hoog is als ik het goed heb Blond

Es heeft vandaag weer gelopen Go jij! Go jij! met de rest erbij in de bak.....het probleem zit nu duidelijk in haar voorbenen en niet meer in haar achterbenen dus ik denk dat ze toch hb is helaas Scheve mond
Mijn vermoeden is nog steeds de wormenkuur...haar lijf was bezig gifstoffen af te voeren in haar achterbeen (hoefzweer oid) en toen heb ik er nog even extra gif bijgedaan en dat werd het lijf te veel. Ik denk dat de sb te maken had met de hb en alle andere lichamelijke ongemakken die het oudere lijf van Es al had Ach gut. Ze loopt op het zachte beter dan op het harde....eigenlijk wil ze liever helemaal niet op het harde lopen.

De Neutradex heeft geholpen om de stijve achterhand spieren iets soepeler te maken maar ze loopt nu echt overduidelijk op de bal van haar voeten......maar goed we hadden al de therapie hooi en water en pijnstillers ingezet in overleg met de DA dus daar gaan we nu maar lekker mee door Ja Pijnstillers zijn we wel aan het afbouwen nu...en dan toch hopen dat haar lijf het verder op gaat pakken.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-08 19:37

Timbers schreef:
Ik vind d'r er eigenlijk wel goed uit zien Yellowvish....lekker in een wintervachtje Lovers
Maar testen op Cushing kan nooit kwaad volgens mij, al heb ik hier ergens in het topic gelezen dat het cortisol gehalte in het bloed in deze tijd van het jaar sowieso hoog is als ik het goed heb Blond

Zo vanaf de foto lijkt ze er inderdaad prima uit te zien, maar als je haar achterhand en een deel van haar buik in het echt ziet is het spierverlies echt om te huilen. Ze heeft inderdaad wel een heerlijke vacht dit jaar, en godzijdank geen regenschurft *klopt af* ! Dat over het cortisol-gehalte had ik inderdaad ook gelezen, daarom ben ik me er nog even iets meer in aan het verdiepen om te voorkomen dat er een verkeerde diagnose gesteld wordt.. voorzover je dat kunt voorkomen natuurlijk Lachen