[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 09:34

Ok, veranderingen hier... Hij gaat nu steeds even helemaal gestrekt staan... Dus niet met zijn achterbenen onder zijn lijf, maar helemaal naar achteren. Dit lijkt dan weer op koliekachtige symptomen... Hij eet en mest verder wel goed en loopt ook goed, hoeven niet bijzonder warm. Ik word hartstikke gek. Ik heb hem nu toch maar de bute gegeven, kijken wat dat gaat doen -O-

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 11:14

@WowAmigo ik heb niet echt tips voor je, maar ik hoop dat je snel iniedergeval wat duidelijkheid krijgt en het snel weer verbeterd!

Bart mocht vandaag weer bij de kudde op het gras. Echt geweldig om te zien hoe blij hij was! Volgende week dinsdag gaan zijn ijzers eraf en dan kunnen we dit hoofdstuk (hoop ik) voor altijd afsluiten!

Hier nog meer blije en hyperactieve bart :D

Iedereen nog beterschap voor al jullie paardjes!

flavlip

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 13:44

@ilangok geweldig je filmpje, zo leuk om te zien!

@wowamigo naar achter gestrekt staan kan ook zijn om de voorvoetjes te ontlasten...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:06

Gestrekt staan doen ze ook bij zand in de darmen. Weet niet of je paard in een zandpaddock staat of dat er zand in je hooi zit? Even zandtest doen?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:17

Hmmm blijft lastig dus. Hij staat idd op zand, maar zijn mest is heel recent gecontroleerd, geen zand gevonden. Heb wel sand clear in huis overigens.

@flavlip, ok, ik heb hem nu toch bute gegeven, kijken of dat dan verbetering geeft. Hij heeft nu overigens geen warme hoeven meer en loopt ook gewoon vlot. Maar t is een enorme bikkel volgens mij. Pfff. Afwachten nu of de bute gaat helpen.

Wel fijn dat je hier een en ander kan vragen. Top dames :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 14:29

En pulsatie in de koten, daar kan ik het goed door "aflezen" als er iets gaande is jn de hoeven. Vind dat een betere methode als hoeven voelen..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:47

Voel je dat op een specifieke plek in de koten?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 15:53

Ja, er zitten 2 aders aan de zijkanten van de koot. Daar kun je de aders goed voelen, als er wat gaande is. Er is weleens een filmpje geplaats over de precieze plek, maar kan die zo niet vinden..
Aan de binnenkant en eentje aan de buitenkant, precies naast de pezen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 16:05

@ilangok fijn te zien dat Bart het weer naar zijn zin heeft. *\o/* Dat geeft de burger moed.

Maar voor zijn gezondheid is het nog wel beter dat hij flink wat kg's afvalt. Ik vind hem nog steeds erg vol op de verkeerde plekken.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 19:18

janouk schreef:
@ilangok fijn te zien dat Bart het weer naar zijn zin heeft. *\o/* Dat geeft de burger moed.

Maar voor zijn gezondheid is het nog wel beter dat hij flink wat kg's afvalt. Ik vind hem nog steeds erg vol op de verkeerde plekken.

Ja klopt, daar zijn we mee bezig.

eline10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-14 21:36

Hoi,

Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraagje.
Wat is de fructaanwaarde van het gras bij sneeuw?
Want ik las dat er veel sneeuw wordt verwacht, is het dan verstandig om mijn hb-pony een paar uurtjes op de wei te zetten?

Ilangok, super mooi fillmpje!! Geweldig!! :D

Voor de rest, nog steeds sterkte gewenst....

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 00:43

eline10 schreef:
Hoi,

Ik kom ook weer even binnenvallen met een vraagje.
Wat is de fructaanwaarde van het gras bij sneeuw?
Want ik las dat er veel sneeuw wordt verwacht, is het dan verstandig om mijn hb-pony een paar uurtjes op de wei te zetten?

Ilangok, super mooi fillmpje!! Geweldig!! :D

Voor de rest, nog steeds sterkte gewenst....

http://www.hoefnatuurlijk.nl

Heeft op de site een aardige uitleg over fructaan icm hb.
Incl fructaanindex.

Savergrass.org een Engelstalige site maar wel boordevol informatie over fructaan en weidegang.

Maar kort door de bocht, is het antwoord op je vraag NEE.
Met name icm zon een enorme trigger bij de meeste gevallen van hb.
Niet doen is mijn advies...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 14:45

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 15:49

WowAmigo schreef:
Fijn Ilangok!

Het wordt hier wel een raar verhaal... In overleg met de DA buut opgehaald en een voedingssupplement, omdat ie zo licht bevangen leek hadden ze ook verwacht dat met een week Novacam de ontsteking weg zou zijn. Omdat dat (ook na drie kuren) niet voldoende leek wilden ze nu dus buut proberen. Ondertussen had ik mijn hoefsmid gebeld, die kon meteen langskomen. Die heeft hem netjes bekapt en flink druk gezet op zijn zolen om te testen. Nauwelijks reactie... Volgens hem zou hij met deze druk door het plafond moeten zijn gegaan van de pijn als het echt hoefbevangenheid was geweest. Hij verwachtte dat het een hele lichte bevangenheid was geweest en dat beweging toch beter was als hij zo goed liep als hij nu deed. En zeker geen buut geven op dit moment omdat dat nogal heftig spul was en hij helemaal niet reageerde op de druk. Hoefbeenkanteling was al helemaal niet aan de orde.

Dusssssss.... Ik geef hem nu wel paracetamol bij en maar even afwachten wat ie nu gaat doen... Vandaag was het allemaal rustig. Ik week zijn hooi nu wel en heb ook graszaadhooi van de buren (hoera voor mn vader die dat wist) om te proberen.

Maar dit is wel een opluchting, ik dacht al dat ik m moest gaan wegbrengen... En het is zo'n scheetje... Maar het blijft een vreemd verhaal...

paracetamol??? Dat mag een paard toch helemaal niet hebben?
http://www.dierenkliniekwinsum.nl/gezel ... f-aspirine

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:56

Paard en koe mag wel. Ik heb het ook gegeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:19

ik heb altijd geleerd met hb aspirine te geven, over paracetamol had ik eigenlijk nog nooit gehoord...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:34

@ janouk, wat een leuk fimpje! Ze heeft er duidelijk zin in en zit goed in haar vachtje/velletje. Wel lijkt haar kont nog een beetje een hartje, of vertekenen de haren dit?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:40

Het blijft lastig om haar schraal te houden. Kont en manenkam zijn zo weer hard.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 00:01

Wat ziet die er goed uit janouk. Super dat ze.nog zo goed gaat

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 01:08

Hoe kun je een beginnende hoefkanteling herkennrn? Ik vind bij mijn paard de voorhoeven de hoornwand zo dik worden alleen aan de voorksnt. Daar ontwikkelt zich een maand na het bekappen ook altijd whiteline. Het paard lijkt ook wat lustelozer en met rijden steeds minder voorwaarts.
juist door die whiteline staat ze steeds kort op de hoeven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 08:42

Een hoefbeenkanteling zie je op röntgenfoto. Maar als de kanteling fors is, voel je bij de kroonrand een deuk. Die is bij Inage goed te voelen, maar haar hoefbeen is fors gekanteld.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 09:56

Die rand zie je alleen niet altijd gelijk. Bij mijn merrie zag je in de hoeven pas na een periode echt goed dat ze bevangen was geweest.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 10:36

Ik ben twee jaar druk geweest om het paard schraler te krijgen. Nu op andere stal in een paar weken te mager geworden. Die hoeven ook al 2 jaar druk mee doende om de whiteline onder controle te houden ik weet het even niet meer. Ik ga zo meteen voelen voor die rand. Zijn ze ook gevoeliger op de zolen, voeten?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 17:16

8-)
piezze schreef:
Ik ben twee jaar druk geweest om het paard schraler te krijgen. Nu op andere stal in een paar weken te mager geworden. Die hoeven ook al 2 jaar druk mee doende om de whiteline onder controle te houden ik weet het even niet meer. Ik ga zo meteen voelen voor die rand. Zijn ze ook gevoeliger op de zolen, voeten?

Hoe komt het dat je paard in relatief korte tijd zoveel is afgevallen?

Op de site van www.hoofcare nl staat ook informatie over wld.

Wat bedoel je met gevoelig op de zolen? in welke context want dat begrijp ik niet helemaal....

Sterkte met je paard!!!

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 06:52

Iedereen in het topic heel veel gezondheid toegewenst in het nieuwe jaar voor de hb paardjes.

En natuurlijk voor de eigenaars!