Het houd bij mij niet op.. vanochtend had die van mij 40 graden korts, dierenarts geweest en hij heeft een wat hoger leverwaarde en zijn oogleden waren wat gelig en een ontzettende opgetrokken buik.
Nu staat die er weer wat vrediger bij, alleen wat onrustig. Dus ga hem goed in de gaten houden!
Amber dat is balen. Hoe is het nu? Waar kwam de koorts van?
Damelza
Geplaatst: 11-07-15 13:47
Bij mijn paard is eergisteren een blessure aan zijn tussenpees rechtsachter geconstateerd. Niet kreupel en hij heeft al langere tijd vakantie ivm het niet kunnen vinden van een passend zadel. Afgelopen jaar is hij ongeveer 5x onder het zadel geweest en af en toe aan de longe. Hoe het dus is gekomen heb ik geen idee van. Hij staat sinds begin mei weer 24/7 uit de kudde. Iets meer dan een week terug heb ik een kleine bult op zijn achterbeen gevonden, maar hoelang die er dus precies zat kan ik niet zeggen.
En nu? Dierenarts heeft hem het liefst uit de groep, en ivm het steeds dikker worden is dat wellicht wel het beste. Paard accepteert dit dus alleen totaal niet en breekt de hele boel af op stal. En op een ander landje zetten blijkt bij hem ook geen optie. De kudde bestaat uit 7 paarden en is redelijk rustig.
Nu weet ik vrij weinig van peesblessures en verwachte het altijd bij paarden die fanatiek in de sport liepen.
Hebben jullie nog tips/adviezen?
Hinke
Geplaatst: 11-07-15 14:06
Vervelend Zelfde blessure als bij mijn paard. Is het bij die van jou een groot gat als bij die van mij, of is het alleen overstrekking geweest? Ik dacht hetzelfde -peesblessures komt vooral voor bij paarden die overtraint zijn, maar dat is dus niet zo. Die van mij heeft het gewoon in de wei opgelopen omdat ze zijn gaan rennen in een natte wei.
Ik zou hem ook op stal zetten. Mijn da was er duidelijk over. Als je hem niet op stal zet geneest het niet. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen, maar ik zou het zekere voor het onzekere nemen. Het best is om hem op stal te zetten waar meer paarden op stal staan, dan worden ze niet zo onrustig, en waar de paarden niet de hele tijd in en uit lopen. Heb je die mogelijkheid? Moet jij nu ook 2 keer per dag stappen?
Van de DA mocht hij wel gewoon het land op (wel een klein stukje) en dan 1x per dag stappen op het harde. Complete boxrust ben ik zelf fel op tegen, dat is al helemaal niet bevorderlijk (ook niet voor de rest van het lichaam). Er staan inderdaad wel gewoon paarden op stal naast hem, maar alsnog staat hij alleen maar te steigeren/hinniken/bokken in zijn stal omdat hij in de kudde wil. Rustig in de kudde lijkt mij daarom een betere optie dan op stal. De groep is nu ook wel heel rustig, en ze staan ook regelmatig gewoon te 'chillen'
Ik heb vorig jaar ook geprobeerd om hem uit de kudde te halen, 's nachts op stal brak hij de boel af en overdag op het landje (waar hij stond samen met een ander paard) was hij alleen maar heen en weer aan het rennen en aan het hinniken. Dus dan geneest het al helemaal niet lijkt mij
Op de echo was het niet egaal, maar er zat ook geen gat.
ok dan is jouw blessure een stuk minder erg dan die van mij. ik ben eigenlijk ook tegen boxrust maar als ik die van mij nu op het land laat is er kans dat het gat openscheurt. dat zal in jouw geval niet zo zijn. als je hem wel op het land laat zou ik iig wel regelmatig een scan laten maken. En zorgen dat je pensionstal op de hoogte is zodat ze het ook in de gaten kunnen houden. op mijn stal bleek bijv dat kinderen de paarden aan het opjagen waren terwijl die van mij een zware blessure had (wist het toen nog niet). dat soort dingen wil je iig niet hebben met een peesblessure.
Hinke: we hebben echt geen idee, maar hij is nu weer zichzelf. Het kan zijn dat die wat verkeerds heeft gegeten of een virus. We houden hem nog even goed in de gaten.
Damelza: ooh wat balen zeg. Die van mij was een net ingereden en we reden een beetje recreatief. Maar alsnog aan allebei zijn achterbenen een tussenpees blessure. Helaas niet meer te genezen dus word hij helaas ingeslapen. Ik ben nu 2 jaar bezig geweest hen vanalles geprobeerd: boxrust en stappen, op het weiland en stappen en savonds in stal en smiddags in de paddock en stappen. Maar helaas bij geen 1 vooruitgang gezien. Dus kan je helaas geen tips geven wat nou het beste is, al is dat bij elk paar natuurlijk verschillend.
die van mij heeft dus wat aan zijn sesambeentje wat irriteert waardoor hij dus ook een bult heeft maar hij mag gewoon wat arbeid doen. loopt niet kreupel
Over 6 weken gaat hij weer op de scan Ik laat hem voor nu dan wel gewoon op de weide staan in de groep. Maar een graasmasker bestellen zodat hij niet gaat ontploffen. Heb al zwavel in de bestelling staan, welke supplementen raden jullie nog meer aan en wat smeren jullie op de pezen?
Hinke, ja de kudde staat wel redelijk geïsoleerd van de pensionstalling af. Mensen die er niks te zoeken hebben komen er ook niet. Heb wel gehoord dat ze het gisteren even op een rennen hebben gezet met zijn allen, denk vanwege het weer. Maar dit hou je denk toch niet tegen, merendeel van de tijd staat hij gelukkig rustig. Met dit weer kan ik hem ook beter niet van de weide afhalen, gisteren geprobeerd maar hij schrok werkelijk van alles. Dus pak hem alleen nog maar met rustig weer uit de wei om te stappen of dergelijke.
Ik geef niks extra's. Alleen hoof comp voor d'r voeten, maar daar moet ik nu eigenlijk mee stoppen, omdat d'r hoeven te hard groeien hahah. Groene leem laat ik er ook altijd opzitten tot de volgende dag.
Hier weer een terugval, paard staat nu anderhalve week op het land (1-4 uur per dag). Maar nu heeft ze een harde vochtbult net boven d'r kogel.
Komende tijd maar weer op stal houden en zien hoe het geneest. Het lijkt erop dat het vocht van bovenin d'r pees naar beneden is gezakt.
snorremans
Geplaatst: 15-07-15 19:38
Ik val ook even binnen, als dat goed is? Interessant topic om zo ervaringen te delen!
Pony zit op dit moment in de opbouw fase. In April stond hij kreupel wat maar niet overging, eind April naar de kliniek geweest waar röntgen foto's zijn gemaakt en een echo. Hier kwam uit dat hij een peesschede ontsteking, vochtophoping en beschadiging aan de buigpees had. Hebben drie opties gekregen en gekozen voor een kijk operatie. Is in Mei gebeurd, ging allemaal goed en de arsten waren tevreden over hun werk. Konden alles goed uitvoeren. In Juni heen geweest om de hechtingen er uit te laten halen en toen vond de arts het zo op het oog er al goed uit zien.
Op dit moment staat hij in een stal met uitloopje en wordt hij aan de hand gestapt. In Augustes moeten we weer heen voor een echo en als dat er allemaal goed uitziet mogen we weer rustig onder het zadel opbouwen!
Meer mensen die een kijk operatie hebben laten uitvoeren bij hun paard? En hebben jullie nog aanraders wat betreft middelen om het been te ondersteunen?
Ik heb ook nooit wat gebruikt qua middeltjes, omdat de benen verder niet warm of dik waren.
Ik heb nog nooit van een kijkoperatie gehoord bij een peesblessure, klinkt wel heel interessant!
Diertjec: oo wat balen zeg.. loopt hij/zij er ook kreupel op?
Vandaag heb ik eindelijk het verslag van Utrecht gekregen. Chronische tussenpees blessure aan allebei zijn achterbenen en chronische hoefbevangenheid aan allebei zijn voorbenen..
Ik heb ook geen ervaring met kijkoperaties van een pees, wel interessant idd. Ben benieuwd wat ze dan meer zien dan op een scan.
Amber, nee ze loopt er niet kreupel op. Ik denk dat het vocht is wat van boven naar beneden gezakt is. De bult die eerst net onder d'r knie zat is nu weg namelijk.
En jeetje, dat is ook niet niks. En bij alle 4 de benen ook nog eens chronisch
Mijn oude merrie werd in eerste instantie geopereerd dmv een kijkoperatie, maar omdat de schade groter was dan ze in eerste instantie dachten, is ze toch open gemaakt. Een kijkoperatie houdt in dat ze dmv enkele kleine sneetjes met een camera en klein apparatuur opereren ipv een grote operatie wond.
Hallo, hier ben ik weer. Een paar pagina's terug had ik ook een reactie gezet over mijn paard die een dik been had, conclusie DA was gewoon schiefel. Hij vond de het ook niet een heel dik been.
Nu na een week is de verdikking iets zachter geworden (voelt precies als vocht?) En ik voel er een 'knikkertje' in die niet vast zit.het is niet dikker of dunner geworden de zwelling. Is dit normaal voor een schiefel of moet ik de DA toch nog eens laten komen?
Quibje: Als een peesblessure chronisch is komt het inderdaad niet meer goed. Een stap rondje zou zeker nog wel kunnen bij een paard dat er niet kreupel op loopt en zijn andere benen nog goed zijn. Melly heeft dan ook nog de chronische hoefbevangenheid dus hij kan de pijn aan zijn achterbenen eigenlijk niet opvangen aan zijn voorbenen.
Hinke
Geplaatst: 20-07-15 19:30
@Amber_VZ Laat je hem nu inslapen? Merk je dat hij pijn heeft als hij loopt? Echt rot...
@mutsii dat is moeilijk te zeggen maar als het na weken nog steeds dik is zou ik wel de da laten komen. Dat kan nooit kwaad.
Wbt groene leem en supplementen - is dit iets wat door de da aangeraden is? Ik zelf geloof er niet zo in dat dat helpt voor een peesblessure.
Wbt de kijkoperatie: wat opereren ze dan precies? Dat is in het geval dat de pees gescheurd is? Ik wist niet dat je dat kan opereren. Die optie is niet door mijn da genoemd.
Bij mijn paard was er in eerst instantie sprake van een zeer verdikt annulair ligament, tijdens de kijkoperatie zouden ze deze doorsnijden, maar toen ondekte ze een groot gat in de diepe (meen ik, is al even geleden) buiger. Toen is besloten toch een snede te maken en de pees te hechten.
Wij mogen volgende week beginnen met het opbouwen in draf We zijn nu al meer dan een jaar aan het stappen... Zijn blessureleed is gestart in november '13 en het is ondertussen zijn 2de peesblessure. Hopen dat het opbouwen goed geloopt, want we komen van ver...