[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:23

jackie schreef:
http://www.hoofrehab.com/rehabilitations1.htm

kanteling, sinker, allemaal te repareren.

ik geloof daar eerlijk gezegt niet in....ligt zeker ook aan de ernst en of de oorzaak in het lichaam te stoppen is,hoeven repareren die aan een ziek lichaam vastzitten heeft weinig zin.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 01:11

SpikyBlue schreef:
Aha...
Volgens deze site is een sincker geen probleem en gemakkelijk op te lossen http://swedishhoofschool.com/PDF-Articles/Sinker.pdf
:\

Tja, is idd een kwestie van benaderen. Heb er 4 behandeld met succes. Eentje is helaas recent weer bevangen geraakt.
Wat Geerke al zegt,al zou ik het iets anders willen formuleren.
Je moet het anders benaderen,vanuit het lichaam en dan pas de voeten repareren.
Het paard wat weer bevangen is, werd weer vrolijk 4kg krachtvoer gevoerd... -O-

DubbelFun

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 11:52

Tja dweilen met de kraan open is water naar de zee dragen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 12:37

Tja.. je weet het niet.. het kan natuurlijk zijn dat het een enorm hard werkend sportpaard is en de oorzaak van de HB|Sincker is wat dit paard betreft, ons niet bekend. Dus spreek ik maar ook geen oordeel uit over iets waarvan de ins & outs mij niet bekend zijn.... ;)

Mag ik de hopelijk hier meelezende hoefsmeden nog eens een vraag voorleggen? Enige tijd geleden heb ik al eens de hieronder afgebeelde foto geplaatst van dat rare 'zuiltje' op één van de hoeven van Pauli. Het is géén hoornzuil, maar mogelijk een groeiafwijking, ooit ontstaan door een kroonrandbeschadiging.
Nu is het zo dat als ik helemaal bovenaan de kroonrand aanraak, Pauli daar zeer gevoelig op reageert.. ook de hoefsmid die vanmorgen weer hier was om te bekappen en te beslaan valt het op dat de laatste keren hij daar van Pauli niet mag aanraken. Op de laatste röntgenfoto's is niks te zien (voor zover dat überhaupt kan) maar toch heb ik het gevoel dat ze er last van heeft. Ze gaat bv liever niet vierkant staan, maar zet deze voet naar voren alsof ze het iets wil ontlasten..

Iemand ideeën in welke richting ik moet denken?

Voor de rest is alles in orde: er zijn geen onvolkomenheden meer in de hoef, ze lijkt zich goed hersteld te hebben van de HB.

NB: dat kleine wondje is van lang geleden - is hersteld. De pijnplek zit ter hoogte van de kroonrand, onder de zwarte haartjes, recht boven het zuiltje. Er is aan de buitenzijde niks bijzonders te zien..

Afbeelding

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 13:25

Citaat:
ik geloof daar eerlijk gezegt niet in....ligt zeker ook aan de ernst en of de oorzaak in het lichaam te stoppen is,hoeven repareren die aan een ziek lichaam vastzitten heeft weinig zin.

Op die site staat dan ook dat ze het zieke lichaam aan hebben gepakt en de leefomstandigheden hebben aangepast. Zoiets noemen ze "holistisch" ;) Wanneer de eigenaar dan een onderdeel van het geheel weer verstoord - tja :n

JP - ik heb een Haflinger die als veulen met zijn voeten in een draad heeft gezeten en daarbij de kroonrand heeft verwond. Daar groeit ook een soort "barst" uit, over de gehele hoogte van de hoefwand. Het is verder niet gevoelig.
Ik zou niet weten wat er de oorzaak van is dat jouw paard (nog?) gevoelig reageert. Er kan een peesje beschadigd zijn, dat zie je op een RF niet en ik denk dat bijvoorbeeld een klein splintertje ook niet te zien is, dan zou je een echo/scan moeten laten maken.
Het vooruit zetten van de voet kan een ingeslepen houding zijn. Het "lichaam" heeft geleerd dat die voet ontlast moet worden en nu zet ze hem automatisch nog zo neer .....

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 17:52

JP: als je reactie van ron wilt moet je hem even een pb sturen, hij leest nl niet mee met dit topic verder.

Chico krijgt nu een paar dagen hooi, mooie bruine droge drollen, loopt als een kievit en lijkt prima in orde.

off topic: ik waai uit mijn tuig hier !!!! bij jullie ook???

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:17

Ik heb mijn contactlenzen al 3x uit een boom moeten halen :P Ze hebben vanmiddag een boom "getopt" bij de ingang, want daar hing een heel stuk los :oo Dus, ja, het waait hier ook heel erg Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 18:35

Ik heb ook al wat flinke takken uit de paddock gevist. Hopelijk blijven die grote jongens hier langs de weg overeind staan :D

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:07

RonAalders schreef:
Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijker geworden is.

Ja, duidelijk, dank je wel ;)

paars schreef:
Die extreme vorm van afwikkeling door een ijzer dat ongeveer direct onder het COA ondersteunt, hebben we dacht ik hier pas nog toegepast zien worden?

Jij bedoelt zeker het Cytek ijzer van Vlaflip ?

capopjekop schreef:
We zijn weer terug, helaas zonder de kliniek gezien te hebben.

Jeetje wat een pech... hoe hebben jullie het opgelost met de trailer en Grietje, kregen jullie een vervangende auto ?

@CherokeeChum
Welkom hier !
Wat ik me (al een poosje) afvraag is hoe je bijvoorbeeld een zooldoorbraak of ernstige sincker barefoot behandeld ,
wil je dat hier in het topic voor ons uitleggen ?

@JP
Kan het misschien wezen dat het littekenweefsel wat boven de kroonrand zit ook naar binnen is gegroeid en tegen een zenuw aandrukt ?
Vergelijk het eens met een likdoorn, een ieder die dat al eens gehad heeft weet hoe pijnlijk het is.
Is het plekje ook hard en eeltig ?

@BZ
Heb je al nieuw hooi ?

Hier ook storm !
moest de hele rit naar huis met twee handen het stuur van de auto vasthouden anders was ik van de weg gewaaid...

bnalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 19:14

Hoii ..
Ik heb een pony'tje van 17jaar oud, Beauty.
Ze heeft afgelopen zomer ongeveer 5x hoefbevangen gehad.
( Eind juni - begin juli. midden juli - eind juli. begin aug. - midden aug. eind sept. - begin oktober)
De dierenarts had toen gezegd : 'als ze het nog 2 à 3 keren heeft, zal het misschien
wel het einde zijn.
Zou ze dit jaar mij verlaten als ze het dit jaar nog eens heeft?
Ik verlang namelijk wel naar de lente & zomer, maar als ik dan aan haar denk,
geef mij maar liever de herfst of winter..
Ze staat op een schrale weide .. Maar dat helpt niet he.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:04

lolclub schreef:
@JP
Kan het misschien wezen dat het littekenweefsel wat boven de kroonrand zit ook naar binnen is gegroeid en tegen een zenuw aandrukt ?
Vergelijk het eens met een likdoorn, een ieder die dat al eens gehad heeft weet hoe pijnlijk het is.
Is het plekje ook hard en eeltig ?

Da's nou ook waar ik aan zat te denken - ik vroeg de smid vandaag of het denkbaar was dat de kennelijke groeiverstoring van de hoornpijpjes misschien ook wel naar binnen zou drukken.. inderdaad als een soort likdoorn. Ze is er zeer gevoelig op: leg je vinger zachtjes op die plek, zelfs zonder te drukken, en ze trekt meteen haar voet weg. Aan de kroonrand zelf is niks te zien..
Mijn smidje wist er ook niet zo goed raad mee.
Het vreemde is dat die zuil er al lang zit, maar de gevoeligheid is er pas sinds een maand of 4, 5.. het kwam bij een beslagbeurt naar voren: telkens als de smid die zijkant wilde bijvijlen, begon ze haar been terug te trekken - zo doet ze nu tijdens de laatste drie behandelingen ( tussenruimte 7 weken).
Terwijl ik dit zit te tikken valt me opeens in dat de eerste keer dat ik dit hier meldde, mij opgevallen was dat die zuil breder was geworden.. er is dus kennelijk wel iets gaande daar. Maar ja, wat doe je daar aan?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 20:07

@jp
is de gevoelige plek geen gevoelig overblijfsel van het wondje (waarschijnlijk geraakt?) en dat het niets te maken heeft met de hoef?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:08

bnalover schreef:
Hoii ..
( Eind juni - begin juli. midden juli - eind juli. begin aug. - midden aug. eind sept. - begin oktober)
De dierenarts had toen gezegd : 'als ze het nog 2 à 3 keren heeft, zal het misschien
wel het einde zijn.

Niet zo somber joh! Er is best nog wel het een en ander wat je kunt doen.
Zou je 's willen vertellen wat er precies met je pony gedaan is nadat ze bevangen raakte? Heb je haar op dieet gezet, heeft de DA medcijnen voorgeschreven?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-11 20:10

janouk schreef:
@jp
is de gevoelige plek geen gevoelig overblijfsel van het wondje (waarschijnlijk geraakt?) en dat het niets te maken heeft met de hoef?

Nee, ik denk het niet.. het was toen ook al gaande. Het wondje was niet meer dan een schuurplek van de hoefzak die ze een paar dagen moest aan hebben toen de hoefzweer uitgesneden was. Ik denk dat ik vanavond Ome Rob de vraag 's ga voorleggen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 21:33

bnalover schreef:
Hoii ..
wel het einde zijn.

Dit noem je chronisch bevangen, wel erg kort door de bocht hoor.
Zoals ik je post lees denk jij dat bevangenheid van bijv eind juni over is in begin juli? In een weekje?
Bevangenheid is altijd patient en gaat nooit in een paar dagen over als je niet iets aan de oorzaak doet.
Meestal is het voeding waar paard niet goed mee gaat, wat voer je? Staat paard altijd op gras etc. Voer je granen wel of niet biologisch? Biologisch maak niet uit voor de darmen.
Wat wel voor een paard uitmaakt is suikers. Suikers zitten ook in gras, een paard dat bevangen is kun je het beste geen gras geven en geen granen, i.v.m. suikers.
Is Beauty dik of juist mager?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-11 22:51

@ LC: Nee, pap had net de wegenwacht opgezegd, dus we hebben een takelbedrijf bij ons in de buurt gebeld. Die heeft de auto opgeladen en de trailer hebben we overgehangen. Dus volgende week maar de gewone auto ervoor, de jeep is echt overleden nu.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:46

Spannende momenten, CPK, zo langs de snelweg met een pony achter in de trailer. Gelukkig is het goed gekomen.

Ik ben op dit moment in shock.... Heb, om uit te sluiten, Nado laten testen op Cushing voordat ik zou gaan behandelen voor die te trage schildklier. Zijn vacht komt er met bossen tegelijk af op dit moment, verder geen uiterlijke kenmerken, dus had nooit verwacht dat hij positief zou kunnen testen. Maar dat deed hij dus wel.... ACTH is 25, waar deze 15 mag zijn. Cortisol en suiker/glucose waardes zijn wel normaal. Nu heb ik medicijnen gekregen, waar ik gisteren mee begonnen ben. Ik hoop dat hierdoor de terugkerende stijfheid overgaat.

Maar ik moet zeggen dat ik wel even van mijn padje af ben, Nado, cushing, en nu ? Hoe lang zou hij het al hebben, hoeveel zou dit HB etc in het verleden kunnen verklaren, hoe moet ik hier nu mee omgaan, wat betekent dit voor zijn levensverwachting.... ik weet het allemaal even niet meer...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:51

@nado
Ik weet weinig van Cushing. Maar gelukkig zijn er hier in het topic mensen met meer kennis.
Aan de ene kant heftig diagnose, maar aan de andere kant weet je nu wat het is en kan je gericht gaan behandelen.
Denk aan je. :(:)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 10:55

@nado: jeetje dat is wel schrikkn dan idd. ;( Hopelijk slaan de medicijnen goed aan.
Ik heb deze link even door zitten lezen
http://www.kiesbeter.nl/medische-inform ... zoek/acth/
maar weet niet of de test voor mensen erg verschilt met paarden. Ik begrijp dus dat de testwaarde per dagdeel al uit kan maken en ook dat de uitslag niet alléén op Cushing hoeft te slaan.

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:01

@LC Nee ik heb nog geen nieuw hooi. Het gaat redelijk met het gerstestro + gewoon hooi, ze laten wel veel liggen (van het stro). Hij belt wanneer hij weer nieuw graszaadhooi heeft .

Nado, wat vervelend :(:) , maar je weet nu tenminste wel wat er aan de hand is en kunt dat dan ook aanpakken. Er zijn hier een aantal mensen op Bokt die al heel lang paarden met Cushing hebben, misschien kan je daar eens om raad vragen?

Capop, wat een eng gedoe met een kapotte auto langs de weg met paard er nog in :oo Gelukkig is het allemaal goed afgelopen (behalve dan met de auto)

bnalover, wat is er nog meer aan gedaan behalve die schrale wei?

Ik ga even wegwapperen :wave:

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:09

Zo wat een wind inderdaad. Ga dadelijk ook maar eens beetje snoeien langs het pad. Er kunnen nu een beetje moeilijk auto's door en wil geen ruzie krijgen met de buren.

Volgende week paardjes weer verhuizen naar de boswei. Met Ulvy gaat het echt de goede kant op. Ze moet nog wel heeeeeeeeel veel afvallen, maar we zijn op de goede weg.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:21

Nado schreef:
Maar ik moet zeggen dat ik wel even van mijn padje af ben, Nado, cushing, en nu ? Hoe lang zou hij het al hebben, hoeveel zou dit HB etc in het verleden kunnen verklaren, hoe moet ik hier nu mee omgaan, wat betekent dit voor zijn levensverwachting.... ik weet het allemaal even niet meer...

Logisch dat je van het padje af bent, de diagnose Cushing (PPID) is behoorlijk heftig,
Wel zou het verklaren waarom Nado zoveel moeite heeft om de herfst en de winter door te komen en waarom de HB aanvallen steeds terugkomen in deze periode.

Kun je je redden met een Engelse tekst ?
Hierbij een link naar de Cushing en IR site... er staat veel informatie op en onderaan de pagina (of rechts via de buttons) kun je doorlinken naar pagina's over behandeling, oorzaak en de seasonal rize (cortisol toename in de herfst).
Misschien wordt er al een hoop duidelijk voor je, heb je trouwens Pergolide gekregen voor Nado ?

http://www.ecirhorse.com/index.php/cushings

Als Pergolide aanslaat zou het overigens zomaar kunnen dat Nado een stuk verbetering laat zien (genezing is helaas niet mogelijk) en dat hij nog veel fijne jaren tegemoet kan gaan ,
Sterkte iig :(:)

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:23

Dank je, iedereen. Lolclub, jij voor de link, Engels lukt wel (ben Engels docent en tweetalig :D ). Ik ga die binnenkort even lezen. Ben op dit moment vooral wat emotioneel en nog niet in de fase dat ik allerlei info ga zoeken en de schouders eronder ga zetten. Die zal volgende week wel komen en dan ga ik er gewoon weer tegenaan :j

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:31

Logisch, ik zou precies hetzelfde reageren :o
Wat voor medicijnen heb je gehad ?

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 11:36

@Nado: laat je hoofd niet hangen! ik heb ook een Cushing patient en ik ken een aantal mensen met Cushing paarden, waaronder een klant van me die er zelfs vier had, die allemaal stokoud zijn geworden, dankzij de pergolide.

de belangrijkste dingen in een notendop: Pergolide en suikerarme voeding