Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MaritB

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:57

Zoals SB op de foto heeft, zo vijl ik de hoefjes van Wonder, fijner voor mijn rug enzo

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:00

Ik begrijp wat je bedoelt SB.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-04-12 17:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 17:21

Ik heb er ook bekapt terwijl ik zelf geknield zat .. Een Hoofjack werkt ook ideaal !
Er zijn nou eenmaal paarden die hun voet niet graag tussen je knieën hebben

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:09

SpikyBlue: vraagje. Waarom wordt nu een zware koudbloed zoals idd. een Belg of zo niet gewoon geleerd om z'n voet te geven als daarom gevraagd wordt? Je kunt toch ieder paard door b.v. clickertraining zover krijgen dat ie gewillig z'n voeten optilt en ook hoog houdt? Ik begrijp dit dus echt niet... Kijk, zo'n bekapbox kan ik me nog voorstellen, maar die voeten vastbinden zou ik persoonlijk doodeng vinden!
Ja, ik weet iets van clickertraining en ik bekap zelf vrij regelmatig, ook met 'n flex. De meeste paarden, als ze eenmaal het geluid van de flex kennen, vinden het zelfs aangenaam.
Ik ben trouwens hobbymatig bezig en absoluut geen beroeps, doe het dus niet voor geld.

Onze eigen paarden kan ik losstaand bekappen, zowel handmatig als met 'n flex. De flex gebruik ik uitsluitend als het hoefmateriaal in de gortdroge zomerperiode veels te hard wordt, zelfs voor 'n hoeftang.

Hestejente: zodra een paard gaat worstelen is het al foute boel. Precies dat moment moet je zien te voorkomen door de voeten vrij te geven, b.v. commando: 'zet neer' te geven en te belonen. Beloon s.v.p. die paar seconden dat het wél goed ging. Die paar seconden kun je dan uitbreiden naar b.v. 1 minuut... en zo verder. En zo verder. Vasthouden heeft geen enkele zin, paard is altijd sterker als wij he? Dus moeten wij slimmer zijn.

Een vrij simpele maar stabiele bekapbok is een assteun die wordt gebruikt in garage's. Die dingen kosten zowat niets.... op de halve ronding waar normaal de auto-as op rust plak je gewoon een stukje rubber of neopreen zodat de voet lekker kan rusten. Ideaal....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:15

Dat begrijp ik, daarom wil ik er ook een oplossing voor. Het paard heeft erg lang veel pijn gehad, waardoor hij ineens van 0 naar 100 kan schieten als hij iets niet meer trekt. Overigens zeg ik ook áltijd "zet maar neer" als hij z'n voet weer mag neerzetten.

Met bekappen gaat 't de ene keer beter dan de andere. Het paard staat altijd los, het is dus niet zo dat hij geen kant op kan. Wanneer het 'm teveel wordt steigert hij, rukt dan ook meestal z'n voet los en draaft weg.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:23

countrygirl schreef:
SpikyBlue: vraagje. Waarom wordt nu een zware koudbloed zoals idd. een Belg of zo niet gewoon geleerd om z'n voet te geven als daarom gevraagd wordt? Je kunt toch ieder paard door b.v. clickertraining zover krijgen dat ie gewillig z'n voeten optilt en ook hoog houdt? Ik begrijp dit dus echt niet... Kijk, zo'n bekapbox kan ik me nog voorstellen, maar die voeten vastbinden zou ik persoonlijk doodeng vinden!
Ja, ik weet iets van clickertraining en ik bekap zelf vrij regelmatig, ook met 'n flex. De meeste paarden, als ze eenmaal het geluid van de flex kennen, vinden het zelfs aangenaam.
Ik ben trouwens hobbymatig bezig en absoluut geen beroeps, doe het dus niet voor geld.

Ja, ik vind ook dat elk paard dat op commando moet kunnen leren (hoort toch bij de opvoeding).
Wat ik al zei.. De eigenaar moet daar dan ook wat tijd in willen én kunnen steken.

De voeten worden juist vastgebonden zodat het dier er wat in kan 'hangen' zonder dat gelijk de hele boel aan gort gaat en/of er ongelukken gebeuren (zware koudbloeden vinden het gewoon écht moeilijk om hun hoef langer dan een tiental sec. hoog te houden en gaan snel hangen en willen hun been weer neerzetten). Het paard zou kunnen slaan en met zijn been over de stang kunnen komen en al dat soort nare dingen waar je niet aan moet denken. Bovendien zitten de smeden op het filmpje met hun gezichten recht achter de hoef te werken.

@S_zanne op de vorige pagina (reeks foto's die we helemaal vergeten zo): wat een mooie voeten, ziet er goed sterk uit voor zover ik kan zien!

Ashkerlon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 21:38

@countrygirl: je hebt me net €100 bespaard! Ik was van plan de hoefstandaard te kopen bij paardnatuurlijk om mijn paard gemakkelijk te kunnen bijvijlen. Maar door je post herinnerde ik me dat we hier nog assteunen staan hebben, en ik kan dus gewoon die gaan gebruiken! Bedankt :)

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:21

@SpikyBlue: OK, dank voor je antwoord! Nooit geweten dat zware koudbloedpaarden het zo moeilijk vinden!
Maar goed dit bekend is. Dan kun je er dus rekening mee houden met bekappen.

@Ashkerlon: graag gedaan! Ik heb zelf nog 2 van die antieke assteunen... ouderwetse garagedingen dus.
Geen idee hoe we eraan komen... maar ik gebruik ze al jarenlang. Werkt prima.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:23

Ik heb ook een assteun idd :j moet er wel een plankje onder maken want de mijne is nu wat wankel :D

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:23

hestejente schreef:
Dat begrijp ik, daarom wil ik er ook een oplossing voor. Het paard heeft erg lang veel pijn gehad, waardoor hij ineens van 0 naar 100 kan schieten als hij iets niet meer trekt. Overigens zeg ik ook áltijd "zet maar neer" als hij z'n voet weer mag neerzetten.

Met bekappen gaat 't de ene keer beter dan de andere. Het paard staat altijd los, het is dus niet zo dat hij geen kant op kan. Wanneer het 'm teveel wordt steigert hij, rukt dan ook meestal z'n voet los en draaft weg.

OK... belonen na goed gedrag is heel belangrijk. Een oud 'zeer', lees trauma: is idd. wat moeilijker.
Helaas zijn paarden regelrechte sterren in het onthouden van oud zeer.
Maar als ik jou zo lees, gaat dit helemaal goedkomen. Je weet waar je mee bezig bent en dan is het prima.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:25

Splinter schreef:
Ik heb ook een assteun idd :j moet er wel een plankje onder maken want de mijne is nu wat wankel :D

Zoek maar eens even met Google op assteun. Dan kijk je naar 'n plaatje waarbij de assteun ook drie 'balkjes' plat op de grond heeft.
Want daar kun je zo prachtig je voet in/opzetten om het geheel stabiel te houden... :)
Ideaal die dingen....

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:28

Dat heeft de mijne helaas niet daarom maak ik er een plankje onder dan is het ook opgelost :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:28

Hij heeft geen traumas, hij heeft gewoon pijn in z'n schouders als z'n been zo ver naar buiten moet. De ene keer gaat 't beter dan de andere.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:32

hestejente schreef:
Hij heeft geen traumas, hij heeft gewoon pijn in z'n schouders als z'n been zo ver naar buiten moet. De ene keer gaat 't beter dan de andere.

OK.... en is dat niet op 'n andere manier van bekappen op te lossen? Ik heb niet alles gelezen, maar wat bedoel je precies met 'ver naar buiten'?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:34

countrygirl schreef:
hestejente schreef:

OK.... en is dat niet op 'n andere manier van bekappen op te lossen? Ik heb niet alles gelezen, maar wat bedoel je precies met 'ver naar buiten'?

Opzij. Hij heeft korte pootjes en degene die 'm bekapt is aan de lange kant.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:41

hestejente: hoe het voor 'n lang persoon is weet ik niet... zelf ben ik aan de kleine kant.
Ik kan zittend op 'n klein krukje een paard bekappen, als het dier goed opgevoed is en z'n been op mijn been wil leggen. Dat gaat bij heel veel paarden gewoon goed. Ook kan ik wel 'n voet tussen 'm knieën klemmen, maar uit de reacties hier begrijp ik nu dat dit niet bij alle paarden opgaat en ook niet bij lange mensen.
Met een andere manier van bekappen zou jouw paardje misschien beter af zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 23:55

countrygirl schreef:
Met een andere manier van bekappen zou jouw paardje misschien beter af zijn.

Ehm... huh? Ik wil absoluut geen andere manier van bekappen. Het gaat om het vasthouden van het been en de hoek van het been vanuit de schouder daarbij. Niet om de manier van bekappen :? Lange mensen kunnen ook heel goed een been tussen hun knieën klemmen, mijn paard kan ook heus wel eventjes zo staan, doet 'ie ook ontzettend braaf maar hij kan het niet zo lang volhouden als een paard met langere benen en soepeler schouders.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:07

Sorry, ik bedoelde idd. wat je schreef, een andere manier van been vasthouden. En niet een andere manier van bekappen. M'n gedachten gingen weer eens sneller als het toetsenbord ;-))

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:36

SpikyBlue schreef:
@S_zanne op de vorige pagina (reeks foto's die we helemaal vergeten zo): wat een mooie voeten, ziet er goed sterk uit voor zover ik kan zien!

Dank je.
Zijn er verder nog mensen die er iets over kunnen zeggen?
Deze foto's zijn gemaakt na de 2e keer dat het paard is bekapt.
Ze is nu bijna 5.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:40

S_zanne: je paardje heeft goed ontwikkelde voeten, voor zover ik het kan beoordelen van foto's.
Mooie brede stralen!

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 00:44

Zijn ze voor niet te smal?
Zelf vind ik ze achter mooier dan voor.
Kan ik er zelf iets aan doen om ze nog beter te krijgen of moet ik dat aan de smit over laten.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 11:16

Vind het wel meevallen eigenlijk. Je kunt het aan je smid vragen hoe ze breder te krijgen.
Moeilijk oordelen over foto's, maar misschien kunnen de hielen en wand nog ietsje lager? (rechtsvoor)
Het lijkt alsof de hoefwand wat langer is als zoolniveau, wat mij betreft zou het nog wat vlakker mogen, zodat ze meer op de straal en zool gaat lopen.
Maar nogmaals, dit is mijn mening over foto's... in RL kan het anders wezen.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:35

HJ , Het is zo jammer dat je smid zelf niet wat meer onder je paard kan werken ! Omdat een Schouder van een paard eigenlijk helemaal niet naar buiten kan draaien !
Ik ben zelf heel erg mijn best aan het doen om te leren onder het paard te gaan staan met werken klinkt beetje vaag zie ik als ik het zo opschrijf , Maar bedoel meer mijn been het kortst bij het paard zo ver mogelijk onder het paard zetten . Of anders met de Hoofjack werken . Enne die werkt heel wat fijner als het inkap ding van PN .
Ik denk niet dat je je paard kunt leren langer in een voor hem zeer moeilijke Houding te staan ...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:06

Ligt het aan mij of staan paarden met ijzers ronduit slecht? Volgens mijn hoefsmid is deze stand niet goed:
Afbeelding
Wat zeggen jullie?

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 22:09

ik ga van de week foto's maken van mijn nieuwe paard haar voeten (heb haar nu 1,5 maand)

maar mijn hoefsmid is vorige week geweest en ze heeft dus rotstraal die er al een tijdje ''onder'' schijnd te zitten (ik zag er niks van als leek voor de bekapping en voor ze kwam was ze net geweest)
wat raden jullie aan hoe om te gaan met rotstraal?
paar mensen van stal hebben mij dry feet van cavalor aanbevolen. maar dit is wel behoorlijk heftig spul (handschoennen verkleuren er helemaal van :+ )