cow_girl schreef:.., maar het is tot nu toe steeds droog geweest.
Waar woon jij?
Hier is het nu toevallig 2 dagen droog, maar Isabella haar vachtje is nog geen seconde helemaal droog geweest. Haar vacht is en blijft nat.
En ja ik ben van mening als je eenmaal aan een deken begint, en zeker een warm gevoerd deken, je dat de hele winter op moet houden. Het is niet zo dat je dat alleen nu kunt doen, en dan over een maand ineens af kunt laten. De wintervacht wordt nu aangemaakt. Juist met dit weer.
Moeder natuur heeft daar nl. een handigheidje voor. Het paard krijgt de vacht die hij nodig heeft. Dus als hij nu in weer en wind staat, zal hij vanzelf een dikkere vacht krijgen dan zijn soortgenoot op stal. Of zelfs een dikkere vacht als hij bijv. vorig jaar had toen hij niet in weer en wind stond.
Ik zie het hier mooi bij Isabella en de shetlander van mijn kennis. Dat paardje was een paar weken geleden ook ziek en hij heeft het diertje uit angst voor kouvatten 's nachts op stal gezet en overdag met deken buiten. Nou heeft het dier een veel kortere vacht dan Isabella. En nu wil hij haar ineens weer dag en nacht buiten laten. Dat gaat dus niet ... het dier is er nu niet meer 'op gekleed' zeg maar.
Je kiest of voor een deken, of zonder deken.
Als je er bij bent en het is prachtig zonnig weer, kan het deken best even af. Maar niet als je 's morgens vertrekt met zon en je 's avonds pas weer naar je paard kunt. In de tussentijd kan een regenbui dan dus funest zijn als het dier toch zonder deken staat.
Trouwens met een goed deken moet een paard ook kunnen gaan liggen en rollen.