[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 17:47

Oh, gelukkig ben ik niet de enige Bloos . Bij mij staan ze momenteel onder een 200 grams regen/winterdeken. En ook ik hou de buienradar goed in de gaten, maar het is niet zo dat ik ze bij elke bui binnen haal.

Isapaardje: wat goed dat dat Vettec-spul zo goed blijft zitten onder deze barre weersomstandigheden.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 18:18

Hoi meiden! even een update van mijn kant. Met Perdy gaat het op dit moment redelijk, ze gaat 's morgens tussen 8 en 9 naar buiten en rond een uur of half 5 weer naar binnen. Ze krijgen 's morgens een portie hooi, 's middags een portie, 's avonds een portie bij het naar binnen gaan en dan voor de nacht nog een portie. Gaat super zo Ja echter gaat Perdy er steeds 'verkreukelder' uitzien, en alles van de afgelopen tijd bij elkaar heeft me ertoe doen beslissen Perdy op cushing te laten testen..

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 19:59

Capopjekop: de schuur ligt niet bij de kraal. Dus een paadje naar de schuur maken is geen optie. Die is afgesloten. En vaker ernaar toe kan ook niet ivm mijn werk. Neem nu al een uur tussen de middag vrij om op en neer te rijden, dan heeft ze iig in de middag nog te eten, maar vaker kan echt niet... En ja, ze heeft al een wintervacht dat wel.

Jannepauli: fijn dat het zo goed gaat en dat je nu een goede hoefsmid hebt gevonden. Goede hoefsmeden zijn volgens mij niet makkelijk te vinden.... (zelf vaak ondervonden Boos! )

Isapaardje: toppie.... dat die plakdingen nog steeds onder isabella's voetjes zitten!

Yellowfish: wat bedoel je met 'verkreukelder'? heeft die dan meer krullen in de vacht gekregen? dat las ik namelijk ergens over cushing.

=======================================================================================

Ok, ik ga voor een deken. Er zijn dus meer mensen die het doen, Romeorowan... Knipoog

Maar omdat ik er nog een moet aanschaffen, wil ik het meteen goed doen...

Jullie hebben het over een 'ongevoerde' deken. Waarom? omdat ze een wintervacht heeft? Is dan ongevoerd beter?

Of zal ik meteen een gevoerde regendeken aanschaffen?
Of is dat dan te warm?

Of zal ik gaan voor een water-afstotende winterdeken?

Wat is voor nu het beste?

(ik ben niet zo thuis in dekens.... dus weet er weinig vanaf Bloos sorry)

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:08

@Isapaardje, de plakijzers zien er goed uit! Ze loopt er ook netjes mee, ze stapt lekker door het lijf. Toppie OK dan! Hoe lang blijft dit ongeveer zitten?

@Jannapauli, gefeliciteerd Go jij! Go jij!

@Yellowfish, goede keuze om haar te laten testen. Je hebt dan iig zekerheid! Wanneer krijg je de uitslag van het bloedonderzoek?

@Cow_girl, is meer hooi geven geen optie? Daarmee kan ze zichzelf wel warm houden. Anders zou ik toch kiezen voor een regendeken. Zeker in een paddock bewegen ze vaak niet zo heel veel, dan is de kans op koud worden toch wel groot. Af en toe een bui is geen probleem, maar als het echt de hele dag blijft regenen, zou ik een regendeken opdoen!

Wessel krijgt sinds een weekje weer magnesium. Hij had weer een harde manenkam en was erg gestresst. Het gaat nu al wel weer wat beter. Ik heb een paar vraagjes aan degenen die ook magnesium voeren / hebben gevoerd:
- voeren jullie magnesium als een onderhoudsdosering (hoeveel) of geven jullie af en toe een kuur (hoe lang)?
- komen de klachten terug als je een tijd stopt met magnesium voeren? Na hoeveel tijd ongeveer?

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:12

cow_girl schreef:
Ok, ik ga voor een deken. Er zijn dus meer mensen die het doen, Romeorowan... Knipoog

Maar omdat ik er nog een moet aanschaffen, wil ik het meteen goed doen...

Jullie hebben het over een 'ongevoerde' deken. Waarom? omdat ze een wintervacht heeft? Is dan ongevoerd beter?

Of zal ik meteen een gevoerde regendeken aanschaffen?
Of is dat dan te warm?

Of zal ik gaan voor een water-afstotende winterdeken?

Wat is voor nu het beste?

(ik ben niet zo thuis in dekens.... dus weet er weinig vanaf Bloos sorry)

Ze heeft inderdaad een wintervacht, dus een gevoerde deken zou dubbel op zijn. Bovendien kan je de deken dan op stal afdoen, dat kan niet als je haar buiten een dikke jas aan geeft Knipoog Een water-afstotende deken is niet waterdicht en dus absoluut niet geschikt voor hevige regenval. Daar blijft je paard dus niet droog onder!

Ik heb Rhino winterdekens voor mijn paarden. Ze zijn behoorlijk prijzig, maar zitten perfect en zijn echt 100 % waterdicht.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:21

@Cowgirl ik zou voor waterdicht gaan en niet voor water afstotend.....waterdicht kan nl. meer regen hebben Knipoog

Es staat nu ook onder een 200 grams deken.....maar dat is om haar spieren warmer te houden.

Vanmorgen dacht ik weer even Verdrietig maar ik ben tussen de middag van mijn werk weer gaan kijken en toen had mevrouw lekker rottigheid uitgehaald Clown Ze had zich uitgerekt naar het emmertje hooi voor vanmiddag en was daar alvast aan begonnen (terwijl ze in haar stal nog meer dan genoeg had liggen, maar ja hooi aan de andere kant van de deur he Tong uitsteken ). Dus toen was ik ook weer vrolijk.

Nog even met mijn stalgenootje gesproken en die vind Es vrolijk, helder en alert en dat lopen komt wel weer.....fijn als er mensen meekijken waarvan je ook weet dat ze een eerlijke mening hadden gegeven als ze het hier niet mee eens was. Ze vond Es zo knuffelig ook met mijn stalgenootjes terwijl Es normaal altijd een echte einzelganger is die liever niet teveel aandacht krijgt. Altijd op de achtergrond is en nu niet.....ze vraagt om aandacht en groeit van alle knuffels en aaitjes.

Pijnstillers geleidelijk afbouwen bevalt ook beter (stomme ikke Bloos )

Ik zit wel te denken om Es MSM te gaan bijvoeren.....in combi met probio forte kijken of dat wat gaat doen voor d'r.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:23

mijn paarden staan ook onder dek,hoewel ik in frankrijk zit kan het hier aardig koud zijn....en met pablo ben ik toch voorzichtig...ik heb dekens van masta,gevoerd en waterdicht,en heel sterk....voor s'nachts krijgen ze een staldeken op.
Behalve als de weidedekens nat zijn(buitenkant)dan houden ze ze op....droogt het lekker.
Het probleem hier is wel dat het weer in ene kan omslaan,van ijskoud naar 20 graden....dan gaan ze dus af...maar gelukkig ben ik thuis zodat ik het in de gaten kan houden.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:40

@cowgirl
ik heb een goed adres gevonden voor regendekens laatst. 2 gekocht voor 54 euro per stuk. Ze passen goed en ze zijn waterdicht. Misschien zit er iets voor je bij en niet zo gek duur. Mijn paarden staan er niet de hele dag mee buiten. Maar die paar buien die erop gevallen zijn, zijn ze mooi droog gebleven. Ik heb de Rexton gekocht met halve hals, zodat ze bij het grazen niet inregenen. En de dekens waren ook snel weer droog. Ik ben tevreden en de dames ook.

http://www.nikahorseproducts.nl/regendekens.html

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 20:46

Mooie dekentjes Janouk Ja dank voor de link!

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 21:20

Nouwwww Janouk, dit is wel HEEEEEEEEEEL toevallig... ik zit ook te neuzen op hun site.... hahahaha Clown
Ik heb ze net een mailtje gestuurd over die regendekens...

FF verder kijken... Tong uitsteken

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 23:14

Met een shet heb ik gelukkig niet zoveel last van wel of geen dekens. Die hebben een mega dikke, 3 dubbellaagse vacht Haha!
Blijft wel dagenlang nat. Zolang de hoefjes nat zijn, is ook de vacht al nat. Dan is een deken opleggen al helemaal een optie meer.

En dan te bedenken dat ik inmiddels 5 dekens voor mijn pony heb.
1. Een fleece zweetdeken
2. een vliegendeken voor over het tuig
3. een regendeken (ongevoerd, waterdicht)
4. een gevoerd staldeken (pas gekregen als kado bij de hoefschoenen)
5. een reflecterend 'wandel' deken (vanmiddag gekocht).

Haha, hoe zo luxe paard. Het regendeken heeft ze overigens nog nooit op gehad.

En het plakspul ... geen idee hoelang het blijft zitten.
Er zit geen 'garantie' op. Het kan van een dag tot 6 weken blijven zitten, maar ervaring hoefsmid was een week of 2. Dan gaat het door hoefgroei wat losser zitten.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:02

Ik heb nog mailcontact met de leverancier van de dekens gehad en ze raaden me toch aan om een winterdeken te nemen van 200 of 300 grams. En mocht het nog kouder worden dan nog een onderdeken/fleecedeken te gebruiken. Vooral omdat ze energie zal verbruiken omdat ze nog hoefbevangen is. En in de kraal weinig zal bewegen. En omdat ze bijna 3 maanden binnen heeft gestaan, dus niet echt een wintervacht heeft aangemaakt.

Klinkt logisch toch?

Dus ik denk dat ik dan toch maar een winterdeken aanschaf, dan blijft ze tenminste ook warm. En ik zei dat ze al een wintervacht had en dat dan misschien te warm was dat ze zou gaan zweten onder zo'n deken, maar dat kon niet want ze waren ook ademend.

Zal ik voor nu dan een 200 grams of een 300 grams nemen?
Vanaf welke temperatuur heb je een 200 of een 300 grams nodig?

En als ik met zo'n deken begin, moet ik haar dan op stal ook een deken opdoen? of kan dat gewoon zonder?

of... ik vraag het aan hun... Bloos

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:42

Tja, mijn paarden staan onder een 200 grams waterdichte deken. Ze staan in buitenboxen, de bovendeuren gaan alleen dicht als het extreem vriest (dat is dan vooral om te voorkomen dat de waterleiding bevriest) en dan doe ik de zijdeur open.
Ik haal 's nachts op stal de dekens niet af, vrij veel mensen doen dat wel, maar ik ga ervan uit dat het 's nachts iets kouder is als overdag en 's nachts staan ze stil.
Dus volgens mij kun je de deken gewoon oplaten.
Als het overdag mooi zonnig weer is dan doe ik wel een paar uurtjes de dekens af.
Ik heb geen moeite met droog koud weer, maar wel met het natte weer en dan niet een buitje van een uurtje maar gewoon bijna de hele dag door kletsnat.

Maar ja, wat is wijsheid, konden ze het maar vertellen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 14:48

Het enige dat ik weet van dekens, is dat, wanneer je er eenmaal aan begint, je er de hele verdere winter ook mee bezig blijft.
Maw ... eenmaal opgelegd is ook ophouden. Zelfs in de stal, maar ook bij een rustige wandeling buiten.

Heeft je paard het dan zichtbaar zo koud dat je echt een deken wilt opleggen, of doe je het omdat 'iedereen het zegt'? Als je paard op dit moment niet rilt, en nog vrolijk rond kijkt, heeft ie het niet koud en is een extra portie hooi om op te knabbelen voldoende om hem warm te houden. Voer is kacheltje.

Maar als je paard rillend buiten staat en snotterig is, ja dan moet je natuurlijk een zo'n goed mogelijk deken opleggen.

Succes met je keus.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 15:37

Romeorowan: die van mij staat in een grote schuur (waar meerdere stallen zijn) alleen die paarden staan 24/7 allemaal buiten, binnen staan ze echt als het noodzakelijk is. Mijn paard staat binnen iig niet op de tocht ofzo. Maar dacht dat het snachts lekker is om dan die deken af te hebben, omdat ze snachts ook altijd ligt. Leek mij fijner....

Dus ik zou met koud droog weer de deken wel gewoon buiten af kunnen laten? en dan alleen op doen als ze sochtends regen of sneeuw voorspellen voor de middag... (ik kan eigenlijk alleen sochtends iets doen en dan alleen weer pas savonds, dus kan niet op en neer blijven rijden, doe ik nu wel maar dat is maar voor ff....)

Isapaardje: moeilijk hoor omdat ik ook niks van dekens weet... en op korte termijn toch wel iets moet verzinnen (regen of winterdeken). Maar jij denkt, altijd zo'n deken ophouden als je er eenmaal aan begint?

Ze heeft het nu nog niet koud, maar het is tot nu toe steeds droog geweest. Ik kan niet extra hooi voeren, 2x per dag, dus eigenlijk 1 x voor de hele dag en dan weer savonds maar dan staat ze weer binnen.

Ik doe het niet omdat 'iedereen het zegt' maar omdat ze nu sinds deze week de hele dag in de kraal kan staan, maar ik heb geen schuilmogelijkheden voor haar, dus ze staat zonder enige beschutting. Geen bomen, schuur niks. En daar zou ze dan staan de hele dag met daarbij alleen sochtends haar eten...

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:05

die van mij was het niet gewend om buiten te staan wanneer het regent laat staan in sneeuw. Ik heb hem een dikke waterdichte deken opliggen nu, deels om zijn vacht een beetje normaal te houden en deels om hem warm en droog te houden. Ik haalde hem van de week als sneeuwpopje binnen. maar het lijkt hem niet meer te deren de regen en de sneeuw! Wordt het toch nog een vent..Verder goed nieuws zijn hoeven voelen normaal en hij loopt goed! hij krijgt nog een half zakje buut perdag vrijdag gaat hij helemaal van de medicatie..dus even afwachten hoe het dan gaat. Als hij goed gaat bouwen we weer langzaam het voer op. Mocht het dan terug komen is de oorzaak meer dan duidelijk..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:13

cow_girl schreef:
.., maar het is tot nu toe steeds droog geweest.

Waar woon jij? Clown

Hier is het nu toevallig 2 dagen droog, maar Isabella haar vachtje is nog geen seconde helemaal droog geweest. Haar vacht is en blijft nat.

En ja ik ben van mening als je eenmaal aan een deken begint, en zeker een warm gevoerd deken, je dat de hele winter op moet houden. Het is niet zo dat je dat alleen nu kunt doen, en dan over een maand ineens af kunt laten. De wintervacht wordt nu aangemaakt. Juist met dit weer.
Moeder natuur heeft daar nl. een handigheidje voor. Het paard krijgt de vacht die hij nodig heeft. Dus als hij nu in weer en wind staat, zal hij vanzelf een dikkere vacht krijgen dan zijn soortgenoot op stal. Of zelfs een dikkere vacht als hij bijv. vorig jaar had toen hij niet in weer en wind stond.

Ik zie het hier mooi bij Isabella en de shetlander van mijn kennis. Dat paardje was een paar weken geleden ook ziek en hij heeft het diertje uit angst voor kouvatten 's nachts op stal gezet en overdag met deken buiten. Nou heeft het dier een veel kortere vacht dan Isabella. En nu wil hij haar ineens weer dag en nacht buiten laten. Dat gaat dus niet ... het dier is er nu niet meer 'op gekleed' zeg maar.
Je kiest of voor een deken, of zonder deken.
Als je er bij bent en het is prachtig zonnig weer, kan het deken best even af. Maar niet als je 's morgens vertrekt met zon en je 's avonds pas weer naar je paard kunt. In de tussentijd kan een regenbui dan dus funest zijn als het dier toch zonder deken staat.

Trouwens met een goed deken moet een paard ook kunnen gaan liggen en rollen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:15

randie schreef:
Ik haalde hem van de week als sneeuwpopje binnen. .

Zoiets Haha!
Afbeelding

Mooi te zien hier bij Isabella hoe goed een paardenvacht isoleert.
Ik vond het wel weer eens leuk een wit paard te hebben ipv een zwart Haha!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:53

ja zo ja Haha! hahahahahaha

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 16:58

Haha...prachtige foto van Isabella! Echt fantastisch... Haha!
Victor en Mouse staan ook gewoon zonder deken, maar ze hebben gelukkig wel een ruime schuilstal. Die is droog en winddicht, want ik merk wel dat ze een hekel aan wind hebben...veel meer dan aan regen of sneeuw. Helaas staan ze wel regelmatig in de modder, maar dat doen ze zelf, ze kunnen ook droog staan.
Nou moet ik wel zeggen dat het allereerste jaar dat ik Vick had en hij ook vaak in de modder stond, dat hij veel betere hoeven had dan toen hij altijd in de droge buitenbak stond....dus hopelijk is dat toch een beetje een voordeel. Clown
Verder zijn het beide echte beertjes, vooral Mouse....die lijkt wel drachtig. Knipoog

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:04

Ik heb laatst ergens gelezen dat een paardelichaam 10 tot 21 dagen nodig heeft om weer te acclimatiseren.

Cow-girl: als jouw paard normaal gesproken altijd buiten staat zonder deken, dus andere winters ook, dan zou ik voor haar een waterdichte regendeken kopen. Hier zit geen voering in of in ieder een hele dunne.
Het verhaal van de dekenpersoon kan ik wel volgen, maar een regendeken kun je gewoon op doen wanneer die nodig is. Wanneer ze regen voorspellen. Doordat de vacht dan niet kleddernat wordt worden ze ook niet koud en de wind heeft er dan ook geen vat op.
Net zoals je zelf een regenjas aandoet, niet voor de warmte, maar tegen de regen.

Maar zoals ik al eerder zei: zo doe ik het, maar misschien vinden mijn paarden het wel helemaal niets.

Prachtige foto isapaardje.

Randie: fijn dat het zo goed gaat.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 17:54

Over dekens ... gister dit ding gekocht (dun, net vliegendeken, maar dan reflectie).
Als ze straks weer mee naar buiten kan, vallen we in ieder geval goed op met deze donkere dagen Haha!

Afbeelding

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:23

Wow Ingrid, dat is een mooi maatje, waar heb je die gekocht?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:48

Boerenbond. Slechts 7,95 euro (vond ik een koopje Bloos ).
Is maatje M.
Hij zit voor met een touwtje vast, maar hij zou nog iets verder naar voren mogen.

Hier nog een filmpje van daarnet toen ze 'naar de wei' mocht:
http://nl.youtube.com/watch?v=fkCYV4bfLws
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 26-11-08 18:54, in het totaal 2 keer bewerkt

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-08 18:52

Dat ziet er best goed uit toch?
Zijn er achter jouw wei nou zoveel bomen gekapt? Het lijkt zo kaal!

Ik ga gauw kijken of de boerenbond die dingen op internet verkoopt, en anders ga ik zaterdag even langs Lachen ben echt blij verbaasd dat die dingen in shetlandmaat bestaan Lachen