[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 23:04

Bij medisch vind je een centraal topic over cushing mocht je daar meer over willen weten.

flavlip

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:04

@ illangok en cissie hoe gaat het nu met jullie paardjes?

Ik maak me even druk om mijn pony... Hoop dat iemand me kan helpen met wat wijsheid is.

Net een nieuwe stal, met echt hooi ipv voordroog (al ging dat ook goed, in combinatie met stro). Echter de eerste week/2 weken heeft meneer een kilo biks per dag gekregen :-( miscommunicatie. Gelukkig ben ik er vrij snel achter gekomen, nu krijgt hij helemaal geen biks meer (kan het ook niet fout gaan, hij krijgt van mij vit.brok).
Flavio z'n pockets waren weer meer aanwezig, ik dacht door de verandering in voer, maar dit verklaart het wel. Alleen trekt het dus niet echt weg. Het wordt niet meer, maar in mijn ogen ook niet minder. Het is nu zo'n 2 weken geleden. Ik ben weer super alert en nu loopt hij ook wat gevoelig, maar... hij is kortgeleden bekapt en ik heb veel buitengereden (op het harde), dus daar kan de gevoeligheid ook vandaan komen.
Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen. Wat is wijsheid? Heeft hij gewoon tijd nodig om van de lading biks te herstellen en loopt hij gevoelig door de korte hoeven? Of... is dit weer een teken dat de hij deze hoeveelheid hooi niet aankan? Ik heb heel erg de neiging om hem weer op rantsoen te zetten, maar eigenlijk lijkt het mij niet logisch dat het van het hooi komt... Aangezien hij hiervoor voordroog kreeg, dus dit is een positieve verandering. Ook is hij nu echt aan de dunne kant. Dit is lastig te zien door zn dikke vacht, maar zn ribben zijn zelfs nu soms zichtbaar en zeker duidelijk voelbaar. Gelukkig wel energie voor 10.
Ik blijf die pockets gewoon raar vinden. Op z'n rug gaan eigenlijk nooit helemaal weg, maar hij heeft ze nu ook weer op zn billen (al lijken die wel weer iets kleiner).
Advies iemand?

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:09

Dank je Cissie, die had ik ook al gevonden! Maar dat had ie volgens de test niet (cushing).

Helaas vandaag wéér een terugslag, ik had nu langer Novacam doorgegeven (ca. twee weken, in overleg met DA), gisteren voor het eerst een dag niet, hij leek nergens last van te hebben. Vandaag weer mis, begon weer te leunen, hoeven gevoeld, gewoon normaal, uurtje later één hoef helemaal warm...

Weer DA gebeld, moet weer Novacam gaan geven... Nu mocht ik ook geen speedibeet meer geven, terwijl dat toch specifiek voor hoefbevangen paarden is?

Ik zit wel een beetje met de handen in het haar, de ene keer is mijn voer ok, nu moet het weer anders, en ik kan toch niet eeuwig pijnstillers blijven geven? En waar krijgt ie nou steeds last van, volgens de DA kon ie het ook niet van het hooi krijgen? Ze adviseerden vandaag zelfs om meer hooi te geven dan ie nu kreeg.

Hoe lang duurt het normaal gesproken voordat ze zonder pijnstilling/ontstekingsremmers kunnen?

@flavlip: naar he, als je "iets" ziet en je kan het niet met zekerheid plaatsen? Volgens de info die ik dan gehad heb van de DA kan het bijna niet van het hooi komen. Maar ik heb maar weinig ervaring hiermee, dus ik durf het niet met zekerheid te zeggen...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 16:28

WowAmigo, als je net verkeerd hooi hebt,twat dus veel suikers bevat, dan kan je paard daar zekers hoefbevangen door raken. Helaas zelf ook meegemaakt jaren terug. Je kunt het hooi laten testen, maar zou sowieso al het hooi een uur weken en na uitlekken voeren. Telekens water verschonen en niet geven aan je paard.
Op de beginpagina van dit topic staat daar volgens mij wel meer info over op. Maar ze kunnen echt wel hoefbevangen worden van verkeerd hooi. Graszaadhooi is ook meestal veiliger.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:19

@ WowAmigo Ik heb geen pijnstilling gegeven, dus daar kan ik weinig over zeggen. Wel even terug gelezen en als ik het goed heb is je paardje ruim een maand geleden HB geworden? Dan denk ik echt dat het nog even tijd nodig heeft en dat je beter langer de pijnstilling kunt geven en dan rustig afbouwen ipv in 1x stoppen. Het blijft lastig he.

Volgens mij kunnen ze het ook wel degelijk van hooi krijgen en ik zou dan ook voorzichtig zijn met meer hooi geven. Toen mijn pony HB was heb ik het echt lange tijd afgewogen en meer kreeg hij heel lang niet, pas toen ik weer met hem kon werken.

Weken heb ik maar heel even gedaan, er gaan wel suikers uit, maar ook gaan er vitamines en mineralen verloren. Ook vond mijn pony het echt niet te eten.. Hij kreeg al zo weinig, dan wilde ik wel dat hij er van kon genieten.

Ik baal er in elk geval van dat er inderdaad weer "iets" is, maar ik niet weet wat... Maar beter dat de alarmbellen te vroeg gaan rinkelen, dan te laat.. Volgens mij is het hooi wat hij nu krijgt echt niet verkeerd...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:33

Ok, toch eerst maar even weken en dan morgen achter ander hooi aan. Ik word helemaal niet goed van al die verschillende informatie -O-

Maar hoe lang moet die pijnstilling dan gegeven worden? En hoe bepaal je dat? Het is ook nogal kostbaar zo en dat kan je toch niet eeuwig blijven geven... :o (hij krijgt natuurlijk wat ie nodig heeft hoor...)

Ik baal er heel erg van dat ik van de da steeds andere info krijg dan hier, ik wil hem zo graag goed helpen maar lijk het toch steeds weer verkeerd te doen als ik op da advies af ga...

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:46

Misschien een andere DA laten komen? Als second opinion? Iedereen zegt altijd wat anders, zeker met HB... Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, jij kent je paardje het beste en jij ziet je paardje. Het is fijn als je met iemand die jij vertrouwt (op zijn/haar kennis) een plan van aanpak kunt opstellen. Van wat je zo hier verteld werkt de aanpak van deze DA niet echt... Hier zijn veel ervaringsdeskundigen, maar wij kunnen niet door het computerscherm heen kijken ;-) en elk HB paardje is weer anders, wat voor de 1 werkt hoeft niet voor de ander te werken.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 18:46

Daar heb ik helaas ook naar geluisterd, naar adviezen van verschillende da's. Ik ben mijn paard erdoor kwijtgeraakt...
Zoals ik al zei, lees de 1e pagina even door, daar staat heel veel info in en zal je verder kunnen helpen..

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 19:19

Er zijn twee verschillende geweest van onze praktijk en vandaag een derde gesproken...

Ik ga de beginpost doorspitten :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 16:03

@flavlip:
Het gaat wat beter met dr, vanmorgen is de hs geweest voor het nieuwe beslag.
Aan 1 hoef lijken de ontstekingen eindelijk uitgedoofd, de andere hoef heeft nog een aanwezige ontsteking in de teen maar ook die lijkt wat rustiger.

Het nieuwe beslag is duidelijk goedgekeurd door mevrouw... Ze mocht even in de wei om dr nieuwe schoenen te showen.
En daar maakte ze gretig gebruik van.
Binnen enkele seconden was ze de 3 hectare over.

Misschien niet zo verstandig gezien de hb maar ze had het effe nodig......oortjes staan weer op standje 'hallo hier ben ik, zien jullie mij '.

De komende periode is het afwachten......

Als ze zo goed blijft lopen mag ik weer wat gaan wandelen aan de hand. gewoon stapvoets door het bos sjokken.

Wat naar dat het minder goed gaat met je paard, ik snap je twijfel.
Als ik eerlijk ben kan ik je geen advies geven.
Hopelijk iemand anders wel en naar je gevoel luisteren meestal zit je dan in de goede richting!!

Sterkte!

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:19

@flavlip echt heel goed! hier nog een filmpje voor nog een positief verhaal er tussendoor :)

Heel fijn cissie, ik duim echt voor jullie!

Sterkte voor iedereen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:57

Fijn Ilangok!

Het wordt hier wel een raar verhaal... In overleg met de DA buut opgehaald en een voedingssupplement, omdat ie zo licht bevangen leek hadden ze ook verwacht dat met een week Novacam de ontsteking weg zou zijn. Omdat dat (ook na drie kuren) niet voldoende leek wilden ze nu dus buut proberen. Ondertussen had ik mijn hoefsmid gebeld, die kon meteen langskomen. Die heeft hem netjes bekapt en flink druk gezet op zijn zolen om te testen. Nauwelijks reactie... Volgens hem zou hij met deze druk door het plafond moeten zijn gegaan van de pijn als het echt hoefbevangenheid was geweest. Hij verwachtte dat het een hele lichte bevangenheid was geweest en dat beweging toch beter was als hij zo goed liep als hij nu deed. En zeker geen buut geven op dit moment omdat dat nogal heftig spul was en hij helemaal niet reageerde op de druk. Hoefbeenkanteling was al helemaal niet aan de orde.

Dusssssss.... Ik geef hem nu wel paracetamol bij en maar even afwachten wat ie nu gaat doen... Vandaag was het allemaal rustig. Ik week zijn hooi nu wel en heb ook graszaadhooi van de buren (hoera voor mn vader die dat wist) om te proberen.

Maar dit is wel een opluchting, ik dacht al dat ik m moest gaan wegbrengen... En het is zo'n scheetje... Maar het blijft een vreemd verhaal...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:29

Hb blijft een listige aandoening.
Pijnreactie middels druk op de zool geeft een indicatie die helaas niet altijd betrouwbaar is aangezien ieder paard een ander niveau heeft wbt pijnprikkels.
Over het algemeen zegt men dat visitatie met een tang middels kloppen en knijpen een graadmeter is....de pony van mn moeder gaf geen krimp maar na enkele weken tobben toch foto's laten maken en daar kwam een hb met kanteling uit naar voren.
Het is een manier die helaas niet heilig is.

De gesteldheid van je paard, de manier van lopen, pulsatie en al dan niet warme hoeven geven naar mijn mening een beter beeld.

Bute is idd rommel voor een paardenlichaam, liever niet dan wel maar soms kun je niet anders.
Een paard door de hb heen helpen in de eerste fase die vaak gepaard gaat met pijn met bute is vaak zinvol.
Het vertroebeld het algehele beeld wel..... Je paard gastbeter lopen dus het zal wel beter gaan wordt vaak gedacht.
Men stopt met de bute en het paard loopt weer slecht... Een vaak gezien beeld.
Bute gecontroleerd geven door bij verbetering iets te minderen zorgt ervoor dat je het beter kunt peilen.

Gelukkig is je paard laten licht bevangen, geen reden naar mijn idee om hem weg te brengen.
Al blijft dit een keuze die ieder voor zich moet maken......

Hooi weken, tijdelijk stoppen met de speedibeet, of hij moet snel afvallen... En de speedibeet nodig hebben om een beetje op gewicht te blijven?
Lijkt me een goede zet.... Evt aangevuld met vitamine en mineralen aangezien geweekt hooi enigzins een verlies daarvan heeft.
Geen gras laten eten en vrij laten bewegen in een paddock of uitloop als dat mogelijk is.

Mocht je paard niet verbeteren dan zou je opnieuw de da kunnen raadplegen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 23:46

Mooi filmpje ilangok!!! Wat een plezier heeft bart en jullie samen zijn een prachtig team.

In ons filmpje zit een vertraging maar hopelijk met een goed einde.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:35

cissie schreef:
Hb blijft een listige aandoening.
Pijnreactie middels druk op de zool geeft een indicatie die helaas niet altijd betrouwbaar is aangezien ieder paard een ander niveau heeft wbt pijnprikkels.
Over het algemeen zegt men dat visitatie met een tang middels kloppen en knijpen een graadmeter is....de pony van mn moeder gaf geen krimp maar na enkele weken tobben toch foto's laten maken en daar kwam een hb met kanteling uit naar voren.
Het is een manier die helaas niet heilig is.

Aaaargh -O-

sorry hoor }:0 , dacht ik dat we eruit waren...

Nee gelukkig hoef ik hem niet weg te brengen, maar ik zag het al helemaal uit de hand lopen -O-
Maar hopelijk valt het evengoed mee. Hij oogt nu eigenlijk wel alerter dan een poosje terug, stapt ook goed en vlot heen en weer (hij heeft een stal met vrije uitloop in een paddock op zand). Zie hem nog steeds niet leunen, morgen weer kijken hoe het gaat. Vandaag geen warme hoeven iig. Mocht ie toch weer terugvallen begin ik toch met de bute.

De speedibeet krijgt hij maar een kwart/half schepje van (droog), leek me fijn voor hem voor de darmwerking en omdat hij behoorlijk heeft luchtgezogen leek me dat ook goed voor de maag (als ie daar last van had). Het is ook wel makkelijk om bijvoorbeeld nu het supplement op te geven.

Fijn dat je zo meedenkt :o

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 00:46

Je bent er misschien ook wel uit, nu niet denken dat als jou paard niet reageert op de pijnprikkels van de zool dat hij evengoed meer hb is dan je denkt.....
Probeer alleen aan te geven dat je je niet blind moet staren op deze manier van onderzoeken.
Omdat de bevindingen niet eenduidig zijn.

Mag ik vragen wat voor supplement je gekregen hebt?

Hopelijk knapt je paard snel weer op, even afwachten of de aanpassingen een gunstig effect hebben en negatieve veranderingen bespreken met je da en evt hoefsmid.

Sterkte!!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:14

Thanks!

Het supplement is hippo-ex-laminitis.

Vanochtend alles nog rustig. Het graszaadhoou wordt niet zn favoriete nieuwe eten geloof ik had het gemengd, er ligt nog n mooi restje...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 10:23

Misschien moet hij daar even aan wennen.... Waarschijnlijk eet hij het gewoon na een paar dagen.

Hippo ex krijgt mijn haf ook, ik ben er tevreden over. Is geen voedingsupplement... In de zin van dat het iets toevoegd aan de behoefte aan vitamine of mineralen.
Heeft overigens alleen nut als de mede trigger gezocht wordt in de richting van 'teveel' fructaan.
Dan zit je da misschien in de richting van insuline resistent te denken (?).

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 11:17

De mijne reageerde ook niet op knijpen in de hoeven. Graszaadhooi moeten ze inderdaad aan wennen..

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 12:56

Hier een korte vraag aan jullie: cushing pony is vannacht bij het brok gekomen en heeft zeker 5 kilo op, pony gedraagt zich normaal, enige maatregelen die ik kan nemen? Er ligt veel hooi maar dit eten ze dus niet..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:41

Batlow schreef:
Hier een korte vraag aan jullie: cushing pony is vannacht bij het brok gekomen en heeft zeker 5 kilo op, pony gedraagt zich normaal, enige maatregelen die ik kan nemen? Er ligt veel hooi maar dit eten ze dus niet..

Oeps!!!

Vervelend, geen idee of je rijd oid met de pony?
Als je ermee kunt rijden of wandelen...... Zou ik dat doen.
Extra beweging geven zodat ze de brok sneller verbrand.
Niet laten racen/galopperen aangezien de maag vol zit met brok.
Maar gedoseerde duur beweging indien mogelijk.

En je vraag stellen in het centrale topic over cushing, daar zitten de ervarings deskundige!!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 13:51

Heb ik inderdaad ook gedaan, de vraag daar gesteld. Ik rij niet meer actief met hem, hij is nu 23... ik rij af en toe een bos ritje. Wilde ze vandaag eigenlijk op het gras zetten, maar dat kunnen ze nu ook vergeten.... _-:( ik zal zo een stukje lopen. Ben blij dat zijn gedrag wel normaal is, niet koliekerig ofzo.. Alleen eet hij dus geen hooi nu, het andere paard overigens ook niet. Er lag nog brok op de grond, dit was hij wel aan het eten net, dus alles weg geveegd de paddock uit..

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 14:03

Je kan eventueel de da ff bellen om advies te vragen, cushing is toch iets waardoor een andere reactie zou kunnen ontstaan dan bij een gezond paard (?).

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 16:56

Die van mij zijn weleens ontsnapt het gras op toen het vroor. Toen heb ik de een paar dagen extra schraal gevoerd, eigenlijk alleen graszaadhooi kregen ze toen en idd lekker met ze gewandeld.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 17:56

@ cissie Wat fijn dat het de goede kant weer opgaat! Ik zie het zo voor me :)

@ ilangok wat een superfilmpje om te zien, heerlijk dat het zo goed gaat.

@ batlow het is wel logisch dat je pony nu niet zoveel trek heeft in hooi na zoveel biks... Goed in de gaten houden, extra wandelen en misschien een detoxkuur? Dit laatste ga ik mijn pony nu weer geven, hij heeft ook een flinke hoeveelheid biks op (dan wel verspreid, ruim een week een kilo biks per dag...).