Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 22:02

Amber_VZ schreef:
Hier ook tussenpees beslag! Vanaf januari krijgt hij dat.
Op de echo van april was er minimale verbetering, dinsdag gaan we weer terug en dan kijken of het beslag echt zijn werking heeft gedaan.

Pb tje...

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:22

Wat is tussenpees beslag?

Hier weet ik sinds een week dat mijn paard ook een zware peesblessure heeft |( Ze stond een aantal weken geleden ineens op 3 benen in de wei (ze hadden flink lopen rennen en glijden op de wei). Eerst leek het mee te vallen, want paard ging in 1 dag van op 3 benen staan naar niet meer kreupel maar omdat het dik bleef toch weer naar een kliniek gegaan, nu voor een scan. Conclusie: gat in de tussenpees ;(

Ik ben nu een beetje aan het zoeken wat de prognose is en wat ik er aan kan doen, zoals stamceltherapie of therapie met bloedplaatjes. Als ik ook maar iets kan doen om het herstel beter te maken ga ik dat proberen. We zijn al met icevibe boots aan de slag gegaan. Ik moet zeggen dat ik niet vrolijk word van wat ik vind op inet over gaten in de tussenpees. Ik krijg de indruk dat als het geneest het paard vaak alleen nog als recreatie of fokmerrie gebruikt kan worden. En ik word ook niet zo blij van de min. 9 maanden boxrust die ze nu moet hebben. Ze mag weliswaar 2x per dag eruit om te stappen, maar ze mag niet op de wei of in de paddock |(

Lopen jullie paarden wel of niet kreupel? Mijn paard lijkt voor zover ik kan beoordelen niet kreupel. In draf loopt ze helemaal zuiver, ook op een harde ondergrond. De scan is wel duidelijk- er zit een gat, en ook haar been is dik en warm.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:31

Oo wat naar zeg! Is het voor of achter?

Ik weet dat 9 van de 10 paarden niet kreupel lopen met een tussenpees blessure, die van mij loopt ook niet kreupel eerder wat stijf.

Tussenpeesbeslag wil zeggen dat het midden van de ijzer dikker is en dat het dan uitloopt naar smal. Dit is zo omdat ze als ze in bijv gras of zand lopen dat dan het achterste deel van de hoef verder naar beneden zakt en zo ervoor zorgt dat de tussenpees gestimuleerd word.
Laatst bijgewerkt door Amber_VZ op 29-06-15 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:34

De mijne helemaal niet kreupel pijn of warm alleen lichte zwelling binnenkant been net boven de kogel..
Uit de foto blijkt waarschijnlijk de sesambeentjes te veel belast zijn vandaar dit ijzer. .
Mogelijk heid Shockwave therapie of tilbren therapie met optie na dit ijzer. .

Ik heb een hoefsmid gemailt voor meer uitleg dit was zijn antwoord..

Om dit ijzer t e gebruiken moet je eigenlijk wel weten welke pees of band de zwelling veroorzaakt. De bedoeling van de brede toon en smalle takken is het doorveren in de kogel te voorkomen doordat de achterkant van de hoef iets verder in de bodem zakt dan het toon gedeelte.

Het is zinvol wanneer de oppervlakkige buigpees of tussenpees aangedaan zijn maar juist niet wanneer het de diepe buigpees betreft.

Amber_VZ

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:37

Klopt helemaal kiddokids! En paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid er niet op laten zetten!
Was een foutje van mijn hoefsmid, zij had perongeluk voor die ijzers gedaan ipv achter. Na 1 dag een zwaar kreupel paard, gelijk de da gebeld en melly moest per direct van die ijzers af. Daarna was het ook weer over.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:45

Amber_VZ schreef:
Oo wat naar zeg! Is het voor of achter?

Ik weet dat 9 van de 10 paarden niet kreupel lopen met een tussenpees blessure, die van mij loopt ook niet kreupel eerder wat stijf.

Tussenpeesbeslag wil zeggen dat het midden van de ijzer dikker is en dat het dan uitloopt naar smal. Dit is zo omdat ze als ze in bijv gras of zand lopen dat dan het achterste deel van de hoef verder naar beneden zakt en zo ervoor zorgt dat de tussenpees gestimuleerd word.

Ja echt, ik heb er slapeloze nachten van.. Achter :( Wat is de prognose voor jouw paard? Hoe lang ben je al bezig?

@kiddokids bedankt voor de uitleg. Ik denk dat dat niet het eerste is wat ik voor mijn paard ga proberen want ze vindt gehannes aan haar achterbenen niet zo gezellig en dat vindt de hoefsmid dan wss ook niet zo leuk. Mss eerst eens uitzoeken of shockwave therapie iets is.
Gebruiken jullie ook icevibe boots?
Laatst bijgewerkt door Hinke op 29-06-15 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:45

@hinke ik heb de therapie met bloedplaatjes gedaan . Er zit wel een prijskaartje aan en of het helpt? Dat is bij mij nog afwachten.

Aqua training was voor mijn pony nog te vroeg heb het nu 1 keer gedaan , en mijn gevoel zegd dat het teveel voor haar was .
Wel hun diagnose daar was dat het gewricht nog geïrriteerd was door een onsteking . Dus heb duivelsklauw en curcuma besteld dit krijgt ze dan ook elke dag en ze krijgt al een maand lang msm.
ook ben ik weer aan het koelen en aan het werken met groene leem als been over 2 weken niet wat dunner is de da maar even bellen .

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:48

@Mellanie hopelijk gaat het bij jouw paard helpen, die bloedplaatjes therapie! Ik heb al wel meer gelezen over msm- merk je daarmee duidelijk verschil?

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:54

Hinke schreef:
@Mellanie hopelijk gaat het bij jouw paard helpen, die bloedplaatjes therapie! Ik heb al wel meer gelezen over msm- merk je daarmee duidelijk verschil?

2 jaar geleden bij een ander blessure super geholpen. Voor mijn gevoel dan . Want blessure aan dit been is nooit terug gekomen .

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 19:57

Hinke, ik ben nu ruim anderhalf jaar bezig.. Die van mij heeft het aan beide achterbenen. Morgen ga ik weer naar de kliniek en dan hopen op verbetering, anders ziet de toekomt er niet zo rooskleurig uit..

Het wil natuurlijk niet zeggen dat het bij jou ook zo lang duurt, bij die van mij kwamen we er pas heel laat achter jammergenoeg.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 22:51

Die icevibe klinkt goed maar mega prijzig.
ik spuit af en doe er leem op..

Ik hoop dat bij mij paard wel helpt hij loopt wel anders heft meer nu. .
Maar las net stukje over een topic wat ik geopend had
En reageert iemand op en denk ik ja maar waarom adviseert de Da dit beslag van. Zal ff kopie maken van de reactie

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-15 23:02

kiddokids schreef:
Reactie van een hoefsmid die dit beslag maakt

nr 3 is inderdaad het bedoelde ijzer.

Om dit ijzer t e gebruiken moet je eigenlijk wel weten welke pees of band de zwelling veroorzaakt. De bedoeling van de brede toon en smalle takken is het doorveren in de kogel te voorkomen doordat de achterkant van de hoef iets verder in de bodem zakt dan het toon gedeelte.

Het is zinvol wanneer de oppervlakkige buigpees of tussenpees aangedaan zijn maar juist niet wanneer het de diepe buigpees betreft.

Antwoord van iemand

Het doorveren van de kogel is een onderdeel van de schokdemping van de hoef en ondervoet van het paard. Door dat stil te leggen komen de krachten dan dús op een ander gedeelte van de hoef en het been wat weer andere problemen met zich meebrengt: o.a. artrose en overbelasting. Van de regen in de drup dus.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 14:54

Afbeelding
Zo de medicijnen zijn binnen,Hopelijk gaat dit helpen tegen het vocht en de ontsteking .

Afbeelding
Vond het been er redelijk goed uit zien vandaag en ze gebruikte hem ook goed. Wel lekker op tijd op stal gezet vandaag vanwege de hitte.

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:42

Vandaag weer een echo gehad. Maar helaas het houd waarschijnlijk op. Hij heeft nu in 4 benen pijn.

Ik wacht even wat de verzekering gaat zeggen, maar peesblessures die al bijna 2 jaar duren en dan ook nog eens gevoelige voorhoeven door hoefbevangenheid. komt nooit meer goed zei de arts.

Ik ga nog even heerlijk genieten van hem, 100000de foto's maken en hem nog alle liefde van de hele wereld geven.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 19:46

Wat erg Amber :\
Heel veel sterkte! :(:)

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-15 22:48

Oh bah Amber, wat erg. Heel veel sterkte en nog veel mooie foto's laten maken!

Wij hebben morgenochtend vroeg controle, ben heel erg benieuwd en ook onwijs zenuwachtig

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 12:30

Sterkte Amber!

Na het doorspitten van deze topic heb ik ook een vraag.
Mijn paard dat ik nu 2 maanden heb heeft ook een dik been.
Afbeelding

Nu na een halve week is de zwelling al bijna weg
Afbeelding

Ik heb de hele week alleen met hem iedere dag gewandeld, na het wandelen(30min) was het niet dunner.
Ik heb er ook iedere dag mobilat (voor pijn en ontsteking in spieren en gewrichten) erop gesmeerd.
Hij loopt niet kreupel en heeft er ook geen zichtbaar pijn aan, ik mag er gewoon aan komen en op drukken.
Als ik op internet opzoek zou deze zwelling bij de tussenpees liggen.

Ik heb de dierenarts gebeld en die zei: wacht een week want nu is het misschien nog wat troebel voor een scan. als de zwelling na een week weg is, is er niets aan de hand en kun je verder. anders nog eens bellen.

Wat moet ik doen? second optie? of is dit inderdaad niets? ben ik te overbezorgt?
Alvast bedankt

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:44

Je ziet best verschil tussen beide benen. Ik zou na een week sowieso een scan laten maken, zekere voor het onzekere nemen.
is het niet een idee om ook te koelen? Bij die van mij had dat in ieder geval nut.
Hopelijk valt het mee!

Hier vandaag de scan gehad, de diepe buiger was helemaal goed (was ze aan geopereerd) alleen nu heeft ze een blessure op de oppervlakkige buiger. Deze is al wel goed aan het genezen. Nu nog 4 weken stappen (ben al bijna 2 weken aan het stappen) en dan weer rustig aan stukjes draven meepakken. Ze mag niet meer in de kudde, daar doet ze te gek. Maar valt me alles mee dus :D

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 15:41

@Diertjec vergeten te vermelden maar koelen doe ik ook iedere dag, voor en na het stappen.
Ik ga denk ik ook maar een scan laten maken voor het zekere
En fijn dat het beter gaat bij jou

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 18:28

Matsiii: dat been is indd een stukje dikker en zou ook zeker een echo maken als ik jou was. Paarden die wat aan de tussenpees hebben lopen eigenlijk bijna nooit kreupel, omdat er weinig zenuwen in dat gebied zitten. Of dat ook met de andere pezen Zijn weet ik niet.

Diertjec: oo dat is fijn nieuws!

Voor de rest allemaal bedankt.

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 09:22

Vandaag komt de dierenarts tussen 11 en 12uur. Ben best zenuwachtig, vanmorgen was de bult percies hard geworden terwijl de andere dagen meer zacht was en leek alsof er vocht in zat.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:41

En hoe was het bij de da

mutsiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:02

hij heeft gelukkig niets aan zijn pezen, maar hij heeft een schiefel (schrijf ik dat zo goed?)
Gelukkig niets ernstigs

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:16

amber heelveel sterkte :(:)

mutsii gelukkig dat het niks ernstig is

hier eindelijk het gevoel dat het de goede kant op gaat, been is dunner en nog een beetje warm.
En ze loopt niet meer kreupel in draf *\o/* wel stijf maar als ik kijk hoe dik het been nog is zoals vergeleken met het andere been ook geen wonder.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-15 18:21

[ITP] Black, jurk en zonsondergang; door A.Verbaan Fotografie.
Hier mocht paardlief voor de shoot weer heel even op de wei.
Been is ook weer dunner dan woensdag, bulten beginnen weg te trekken. Ik ben benieuw hoe lang het nog blijft zitten.

Fijn Mellanie, dat er vooruitgang in ziet. Stelt weer gerust :D
Mutsii, gelukkig niks ernstigs :)