[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 15:28

Jasper schreef:
Hij mag weer langzaam aan het werk en hoeft niet meer terug te komen voor controle *\o/*

Dat is goed nieuws _/-\o_ ! Gefeliciteerd (ook nog aan beide dames die gister jarig waren!) *\o/* .

Wat betreft stro en dunne mest; je hoort vaker dat paarden (soms ook van het grovere graszaadhooi) aan de diarree gaan. Het is zo grof en vezelrijk dat de darm extra veel water bijmengt om het te kunnen verteren, wat resulteert (of liever gezegd kán resulteren) in dunne mest in hun variaties. Druppels, koeienvlaaien, waterpoep. Heb er bij Vash gelukkig nooit last van gehad, en zijn paddockmaatje was er na een dag of 6-7 sedert het starten met graszaadhooi weer vanaf, toen werd de dunnere mest weer normaal. Lees hier ook wel van andere gebruikers dat het helaas níet overgaat na een periode, en die kunnen dan helaas geen graszaadhooi/stro gebruiken in het dieet. Wat je zou kunnen overwegen is het eerst een klein beetje stro heel goed door je hooi heen mengt en dan langzaam de verhouding gaan veranderen in de richting van meer stro? Maar je hebt nu al een andere oplossing. Succes morgen!!

RonAalders

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 17:19

Chantal vroeg me te antwoorden op een vraag over een scheur bij Chico en ik zelf zag een goede vraag over de radius van de banaan en de hoogte (hoek) van de wig.

De "scheur" bij Chico is oppervlakkig. Sommige hoefsmeden noemen het ook wel een "litteken" omdat "scheur" de lading eigenlijk niet dekt. De hoornwand bestaat uit drie lagen, waarbij de buitenste laag verreweg de dunste is. De scheur van Chico gaat weliswaar een eindje door in het middelste (dikste) gedeelte maar raakt het ongepigmenteerde binnenste deel nog lang niet. Als je naar de foto kijkt waar de toon van Chico zichtbaar is, zie je dat daar óók een dergelijke "scheur" zit. Overigens, dat op de foto de scheur groot lijkt is omdat ik die verder opengesneden heb om te kijken of de scheur inderdaad stabiel is gebleven. In het algemeen zijn dergelijke "scheuren" een teken dat de balans in de voet verstoord is. In Chico zijn geval door de bevangenheid. Nagelen op die plaats is dan ook geen enkel probleem gebleken. Zou dat wel zo zijn dan bestaat er namelijk een buitengewoon eenvoudige methode om aan het bezwaar tegemoet te komen, namelijk dat nagelgat overslaan.

De vraag over de "rol", feitelijk de radius van de rol, vergt een goed begrip van de relatie tussen de hoogte van de hielen, de plaats en acuutheid van de afwikkeling én de ondersteuning van de achterste hoefhelft. Een extreme afwikkeling kan worden bereikt door een voet direct onder het COA (zie mijn eerdere posts) te laten afwikkelen. Je zou een paard op een dwarsbalkje kunnen laten staan. (In de USA gebruikt men dat ook wel, men noemt dat een "ringbone shoe", een ijzer voor overhoef, een aandoening die zeer pijnlijk kan worden) Het probleem bij een dergelijk beslag is echter dat er van een natuurlijke "afrol" uiteraard geen sprake meer is. De voet "klapt" bijna letterlijk voorover. Voor paarden die uitsluitend in een weiland stappen (fokmerries bijvoorbeeld) kan het een verbetering betekenen als daarmee de pijn van de overhoef verdwijnt. Voor hoefbevangenheid is het ijzer niet geschikt, daar is juist een vloeiende afrol van belang. Dat kan op vele manieren, bij Chico is om een aantal redenen gekozen voor een banaan zoals jullie kunnen zien.

De bedoeling bij HB is dat, zoals (veel) eerder al gemeld, de diepe buigpees wordt ontlast. (Zie eerdere posts) Door nou de rol van die banaan "erg rond" (kleine radius) te maken wordt de afwikkeling agressiever (lees: eenvoudiger) gemaakt en de belasting van de dieper buiger bij de afwikkeling navenant kleiner. Wanneer ik het echter tijd vind (meestal verder in het herstel) om de achterste hoefhelft méér druk te laten geven (bij Chico bijvoorbeeld kon dat niet meteen omdat de voet nog niet erg sterk was) kan ik een grotere wig gebruiken (wiggen zijn er in diverse maten/graden) maar dan moet ik wel de rol "uitvlakken" (de radius vergroten) as ik dat niet zou doen dat zou het vloeiende van de afrol verloren gaan en komen we meer in de richting van de effecten van een ring bone shoe, te veel een "klap" beweging. Dergelijke bewegingen wil je natuurlijk helemaal niet in een voet waar de verbinding tussen de lamellen en de hoornwand beschadigd is zoals bij HB paarden.

Oftewel ik "speel" met de vereenvoudiging van de afwikkeling, de hoogte van de wiggen en de mate waarin druk op de achterste hoefhelft nodig lijkt. Op die wijze kan ik de pijn zoveel mogelijk terugbrengen en Chico is weer een voorbeeld hoe effectief dat kan werken.

Ik hoop dat dit zo een beetje duidelijker geworden is.

Ronald Aalders

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:12

Nou.....da's snel :D

Ik had het niet beter kunnen omschrijven...ahem.....( helemaal niet dus...gheghe)
Thnx voor de uitleg en dat je nog even tijd in dit topic steekt, hoewel ik weet dat je heel druk bent !!!!
Je bent toch echt een lieffie hoor !! <3

Enne Tjieks loopt super....

Had op hyves een reactie op de foto van de smid, deze: :wow: en een opmerking....
Tja, als je dan bedenkt dat door haar deze ellende weer begonnen is, heb maar niet gereageerd !!!
Laat ik ook eens verstandig zijn.... :=

Hoop dat het voor jullie duidelijk is

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 19:47

Mooi duidelijk stukje. Zoiets lees ik graag :)

Overigens heb ik nu ook één nieuwe en één oude zak S&S staan (maar eerst de oude opmaken) :D

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 00:09

Duidelijk verhaal Ron! Work in progress, gaat de goeie kant op zo!
Die extreme vorm van afwikkeling door een ijzer dat ongeveer direct onder het COA ondersteunt, hebben we dacht ik hier pas nog toegepast zien worden? Kan het even niet meer vinden in de tsunami aan posts hier van de laatste paar weken, maar het was niet heel lang geleden (in tijd).
En @ Chantal: soms is het beter om maar niets te zeggen; de plaat die sommige mensen helaas voor hun hoofd hebben is simpelweg té dik.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:36

En die platen krijg je toch niet weg, dus idd beter om maar gewoon links te laten liggen.

Ik ga straks een nieuwe s&s bestellen, zal me benieuwen. Zal zo ook even foto's van de hoeven van Grietje maken. Want we gaan rond kwart over 11 richting Roosendaal.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:42

Tja....da's waar...maar het doet soms wel zeer! Ze doen dan net of je je paard zo slecht behandeld en het ergste is, ze l*llen er ook over met andere. Gelukkig heb ik aardig wat mensen die wel weten wat een moeite, tijd en geld het gekost heeft om Chico nu bijna 23 te laten worden terwijl ik nog steeds op hem rij !!! Een aaqntal betweters is inmiddels aan hun 3e of 4e paard terwijl de voogangers met beetje tijd, moeite, geld en geduld nog makkelijk rond hadden kunnen lopen.
Maar ja, zij hebben een paard om te rijden en vinden het te duur als ze er niks mee kunnen, wel praktisch maar ík kan daar niet mee leven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:48

ElCamino schreef:
Tja....da's waar...maar het doet soms wel zeer! Ze doen dan net of je je paard zo slecht behandeld en het ergste is, ze l*llen er ook over met andere. Gelukkig heb ik aardig wat mensen die wel weten wat een moeite, tijd en geld het gekost heeft om Chico nu bijna 23 te laten worden terwijl ik nog steeds op hem rij !!! Een aaqntal betweters is inmiddels aan hun 3e of 4e paard terwijl de voogangers met beetje tijd, moeite, geld en geduld nog makkelijk rond hadden kunnen lopen.
Maar ja, zij hebben een paard om te rijden en vinden het te duur als ze er niks mee kunnen, wel praktisch maar ík kan daar niet mee leven.

gewoon laten praten...weet je...jou paard loopt goed,dat is het belangrijkste!
Ik vond die banaanijzers ook raar,maar als het nou werkt?
Hetzelfde geldt voor de chinese afgekapte voetjes van mijn Pablo ;)
Ook al veel commentaar op gehad,an de anti-ijzer brigade.Natuurlijk hebben ze gelijk....het ziet er niet uit.
Maar hij loopt goed ,dus waarom iets veranderen?

Capopjekop sterkte in Roosendaal! :(:)
Ben benieuwd naar de foto's!Wel voor en na :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 10:49

@capopjekop
Veilige reis naar Roosendaal. Doe de groeten aan ome Rob. Wij zijn volgende maand bij hem met Image.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:12

ElCamino schreef:

Jij en slecht voor je paarden, nou echt niet hoor heb je paardjes in real life bewonderd ;)
Ik zeg maar zo er leiden verschillende wegen naar Rome!

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:14

DubbelDun schreef:
Mooi duidelijk stukje. Zoiets lees ik graag :)

Overigens heb ik nu ook één nieuwe en één oude zak S&S staan (maar eerst de oude opmaken) :D

Haal je ze ook in Harskamp?

Ben zelf ook zeer tevereden over S&S paard van mij doet het er goed op (alweer bijna 5 jaar), terwijl ik veel minder voer wat er op die zak vermeld staat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:23

Ik laat ze thuisbrengen (gratis en kost mij geen benzine) :D

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:32

DubbelDun schreef:
Ik laat ze thuisbrengen (gratis en kost mij geen benzine) :D

Oja das wel fijn!

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 11:48

dynamiek: thnx !!
geerke: klopt helemaal...vind het gewoon moeilijk...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-11 14:30

:(:) Niks van aantrekken - mensen die het van roddel en achterklap moeten hebben zijn zwakke persoonlijkheden. Achter de schermen wordt heel wat afgekletst. Voorbeelden genoeg van personen die zichzelf denken te zien groeien als ze een ander naar beneden trappen. :(

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:31

We zijn weer terug, helaas zonder de kliniek gezien te hebben. Halverwege zette pap de auto op de vluchtstrook, hij werd veel te heet. Door het geklets was het hem niet eerder opgevallen. Helaas reed de auto niet meer, dus we hebben de takeldienst moeten bellen. Was nog vrij eng, met al dat verkeer, maar we zijn nu weer veilig thuis. Volgende week een nieuwe poging.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:46

Oeps ... jij blij dat je nu niet alleen was deze keer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:48

Ja idd en pap was ook blij dat ie erbij was. Die zag zichzelf al met 200 km per uur richting mij rijden anders.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 16:56

@capopjekop
wat een avontuur. Gelukkig zijn jullie veilig weer thuis. Volgende week beter.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 17:12

Dag iedereen!

Helaas meld ik me hier ook even.
Mijn Hannoveraner Willow (ruin, 12 jaar, 1m82, zwart, sinds juni 2008 van mij nadat ik hem een jaar gereden heb voor iemand) loopt al geruime tijd "niet goed". De ene dag was hij stokkreupel, de volgende dag was hij perfect in orde. Heel bizar dus...

In december had hij een blaar aan de rechtervoorvoet. Die is weggesneden en na behandeling liep hij weer goed. Daarna begonnen de symptomen van soms kreupel soms zuiver. Na heel wat over en weer gedokter, gezoek, geprobeer kwam er gisteren een andere dierenarts langs voor een second opinion en voor foto's. Toen ik hem uit de stal haalde vroeg ze al meteen of hij ooit bevangen geweest is - nou nee, niet voor zover ik weet. Vervolgens zijn beide voorbenen uitgebreid op de foto gezet. Opluchting: helemaal niets op aan te merken: geen hoefkatrol, geen artrose, geen gekanteld straalbeen, alles piccobello perfect in orde. Fijn, maar waarom kreupelt hij dan?

Volgens de dame in kwestie zou hij bevangen zijn. Klonk aannemelijk: pulsatie op de voorvoeten, warme hoeven, reactie bij het afknijpen van de teen, ... Ik had dit bij mijn gewone dierenarts eerder ook al geopperd maar haar leek dit een onlogische diagnose omdat hij de ene dag stokkreupel is en de andere gewoon in orde. Afijn, hij krijgt nu ontstekingsremmers sinds gisterenavond (voor 2 weken). 2 à 3 dagen na het laatste zakje komt de second opinion-dierenarts terug kijken en als het dan niet beter is gaan we uitverdoven en kreupelheidsonderzoek verrichten. Gisterenavond dus zijn eerste zakje, vanochtend nog een en meteen erna gaan stappen: hij liep meteen al een stuk beter en had heel wat praatjes bij (hij denkt soms dat hij nog hengst is)

Maar goed, zij blijft dus bij de diagnose bevangen. Vandaar dat ik me hier meld...

Willow is momenteel goed op gewicht, niet te dik niet te dun. Hij staat momenteel owv kreupelheid op stal (hij mag 2 x per dag 10 minuutjes "rustig stappen" al is dat een hele onderneming). Normaal gezien staat hij overdag in het land en 's nachts binnen.
Qua voer: aangezien hij momenteel niet werkt krijgt hij héél weinig. 's Morgens en 's avonds krijgt hij een klein schepje basismuesli. Hij krijgt hooi in zijn stal (normaal gezien voordroog maar ik ben dus nu gewoon arm hooi voor hem aan het regelen). Verder krijgt hij voederbiet, 1 of 2 per dag. Twee of drie keer per week krijgt hij een beetje slobber (koliekverleden).
Als iemand nog tips, ideeën, suggesties heeft hoor ik het graag...

Kwetal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 19:24

hoefzweer die soms opflakkert? Ik ben geen DA, maar als hij in dat land redelijk rustig blijft, lijkt het me verstandig om hem daar in te zetten zoals altijd. Van bewegen kan zo'n zweer oplossen, omdat het bloed dan beter stroomt en de afvalstoffen afvoert. De basismuesli zou ik nu maar achterwege laten, hij doet niet veel.....
Krijgt hij een hele voederbiet of gewoon een stukje?

Nog iemand???

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 20:32

Als hij alleen staat is hij meestal redelijk rustig. Ik ben vandaag 3 keer met hem gaan stappen. Ik kan hem eventueel wel in het stukje voor de stal zetten, ongeveer 10mx15m groot. Dan kan hij wel een beetje rondstappen maar niet gek gaan doen. Dat doet hij dan ook normaal wel, beetje rondstappen en snuffen met de anderen. Ik heb wel het geluk dat ik thuis ben zodat ik hem redelijk in de gaten kan houden, maar mijn gevoel zegt ook dat stappen beter is als stilstaan en dat hij zelf wel zal voelen wat kan en niet? Hij heeft trouwens redelijk snel stalbenen ook dus rondstappen lijkt me sowieso beter als niksen in de stal.

Hoefzweer was ook hetgene wat ik bleef denken, maar mijn eigen dierenarts "vindt" niets en ook de smid zag niets raars meer de laatste keer. Gisteren reageerde hij bij het afknijpen wel op de hele "rand" (het binnenrandje van het ijzer zeg maar) en niet enkel op één specifieke plek.

Hij krijgt trouwens een hele biet, op aanraden van de dierenarts (koliek). Muesli krijgt hij nu trouwens echt heel weinig, net genoeg om zijn medicijnen binnen te krijgen (ik krijg hem nl niet zo gek dat hij die gewoon uit mijn hand opeet, helaas :+ )

Mijn enige bedenking is... stel dat het TOCH een hoefzweer is, gaan die ontstekingsremmers het "uitbarsten" van de zweer dan niet tegen? Mij is altijd gezegd dat een zweer moet "uitbreken" en dat zo al de etter er uit kan komen, maar als je gaat ontstekingsremmers geven dan werk je dat proces toch tegen? Of ben ik nu gek aan het denken?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 21:08

De onstekingsremmers werken idd het uitbreken van de zweer tegen. Y had na haar bevangenheid ook enorm veel last van hoefzweren. Mijn eerste idee was ook haar pijnstillers/ontstekingsremmers geven. Da en hs raadden dit echter bij navraag ten stelligste af omdat het de zweer niet zou laten rijpen. EN ze moest rijp zijn om ze deftig te kunnen uitsnijden. Bij een zweer bleef ze wel de hele tijd kreupel tot ze opengemaakt/weggesneden was.
Wij hebben het probleem hoefzweren kunnen oplossen met een zooltje onder haar ijzer en nu loopt ze terug goed.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 22:03

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-11 23:17