Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:15

Ilse_123 schreef:
Zinzi_jewel schreef:
Teveel op de hoefwand lopen kun je oplossen door de hoefwand wat korter te maken , maar als ze net van ijzers afkomen houden ze die vaak bewust wat langer zodat het paard niet meteen op straal en zool loopt omdat hij anders te gevoelig kan reageren !!
vergelijk dat met een mens die normaal op schoenen loopt en dan ineens het is zomer en je gaat blootvoets lopen dat is vaak ook niet gelijk comfortabel .
Scheef afslijten kan soms maar hoort dan Minimaal te zijn , kan te maken hebben met een iets afwijkende verstand of met bv wat maaien in de gangen .
Daarvoor zou je paard in stap en draf rechtuit en in de wending beoordeeld moeten

Edit , zie dat je in Ehv ( eindhoven ? ) woont !? Kom ik oorspronkelijk vandaan , mijn ouders en broer wonen daar nog , ikzelf in Luyksgestel ! Maar wil best eens met je meekijken .
Ben nog wel in opleiding als Natural Balance Hoef verzorger ...Hoop begon mei mijn examen positief af te ronden :-)

Hij heeft verder nooit op ijzers gelopen;)
Ik woon inderdaad in ehv, ik zou het wel heel erg leuk vinden als je een keer kwam kijken, ik vind het allemaal heel intressant, maar ik snap er helemaal niks van :o En dan erger ik me ook nog eens dood aan zijn voeten omdat iedereen het kennelijk als optie ziet om er maar ijzers onder te zetten..

En dan nog een vraagje: ik hoor heel veel dat het eigenlijk wel de bedoeling is dat als je op wedstrijd (op gras) gaat dat je paard dan op zijn minst voor ijzers heeft, maar het liefst ook achter.
Uitleg hiervoor was dat de paarden dan minder snel uitglijden (als je er kalkoenen in slaat natuurlijk). Maar nou is het toch het hele idee achter dressuur dat je paard in balans moet lopen en niet zomaar moet kunnen uitglijden toch?
Want ik wil binnenkort wel starten, maar ik wil echt geen ijzers eronder.

Hier in de omgeving heb je erg veel wedstrijden op zand (heb zelf in altijd kring Helmond gereden), maar de selecties zijn vaak wel weer op gras.
Enige waar je op moet letten is als het gras nat is, dat het dan wat gladder is (dus gewoon wat grotere wendingen rijden). Verder moeten ze het wel goed kunnen redden en vooral de concoursen op zand uit zoeken.

De Mortel (het Zwarte Water) is een heel mooi concours (ook vaak wedstrijden) en op zand!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:33

Bedankt voor de info,
Zinzi_Jewel, je hebt pb;)

Ik kijk wel hoe hij het doet op gras, en anders slaan we die wedstrijden gewoon over :o

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 08:45

Ilse_123 schreef:
En dan nog een vraagje: ik hoor heel veel dat het eigenlijk wel de bedoeling is dat als je op wedstrijd (op gras) gaat dat je paard dan op zijn minst voor ijzers heeft, maar het liefst ook achter.
Uitleg hiervoor was dat de paarden dan minder snel uitglijden (als je er kalkoenen in slaat natuurlijk). Maar nou is het toch het hele idee achter dressuur dat je paard in balans moet lopen en niet zomaar moet kunnen uitglijden toch?
Want ik wil binnenkort wel starten, maar ik wil echt geen ijzers eronder.

Tja zo wordt dat al jaren geroepen maar niemand weet nou echt waarom ze het roepen volgens mij, toen mijn paard nog op ijzers stond draaide ik ook stiften in, en op gras liep hij altijd rot, ik startte het liefst op zand, nu staat hij al een paar jaar zonder ijzers en sinds hij ijzerloos is kan hij op gras lopen, ik start ook gewoon op gras dat gaat perfect op zijn blote voeten;)

Als ik naar de groepen paarden kijk die in het land rennen en vliegen, korte draaien maken in het spel noem het maar op, ik zie ze echt zelden vallen, en dan gaan wij erop en dat veranderd alles, goede balans is noodzakelijk anders idd op zand starten, heb ook wel paarden met stiften zien uitglijden hoor dus het is niet gezegd dat je het daarmee uitsluit. Mijne had toen ook minder balans en hij had ook minder gevoel met de grond leek het wel..

Splinter

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 09:16

Ik start ook op gras, zonder ijzers, ga dit jaar ook gewoon M proeven op gras starten, ik zie wel hoe het gaat. de L ging prima

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 12:46

ik lees al een tijdje mee en ben benieuwd wat jullie van mijn paard haar voeten vinden.
Afbeelding
rechts voor

Afbeelding
rechts achter

Afbeelding
links voor

Afbeelding
links achter.

Deze foto's zijn van 12 weken geleden een dag nadat de smit was geweest.
Gisteren is ze weer bekapt, heb daar eventueel ook nog voor foto's van.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:38

Vond net een filmpje.

Wow.. was met stomheid geslagen..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:43

Jemig, wat is die ontzettend braaf! Of zouden ze 'm wat gegeven hebben := Die hoeven hadden echt wel heel hard een bekapping nodig, vraag me af als dat paard daar toch zo rustig staat waarom ze 't zo ver hebben laten komen?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 14:55

Hij sloeg wel bij dat eerste achterbeen. Kwam tegen het metaal aan. Volgens mij is het een in beslaggenomen paard? Kan hoor dat hij gesedeerd is.. of hij heeft het vechten lang geleden al opgegeven..

In beslag genomen klinkt logisch. Zou geen andere reden weten waarom hij anders (voor een belg) vrij rank is op de ribben en geschoren is en die hoeven er zo vreselijk uit zagen.

Wel apart zo.. met een slijptol..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:01

Ben niet zo voorstander van een slijptol, maar in dit geval snap ik het wel enigsinds.

Verder tsjah, ik zie toch wel wat stress bij het paard en echt zachtjes doen zij niet maar oke, ik ben dan ook een zeur.

Natuurlijk is het paard braaf, hij hier ook geen andere keuze.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:03

Denk dat urenlang wachten op dat ene voetje en iedere keer 2 tellen kunnen bekappen en dan weer bijna een trap ontvangen en weer overnieuw beginnen veel stressvoller is dan even doorpakken, doorwerken en zorgen dat het paard z.s.m. weer op zijn voeten kan staan.

(al vind ik werken met touwen, slijptol enz ook best heftig om naar te kijken natuurlijk)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:05

Met een slijptol sta ik niet van de kijken, er is een bokker die een koudbloed heeft die ook met de slijptol wordt bekapt, de hoeven zijn vooral in de zomer zo hard dat je per bekapping een nieuwe vijl nodig zou hebben }:0

Van belzen heb ik verder geen verstand, kan het gedrag wat ik zie niet rijmen met de staat van de hoeven maar je weet niet wat er allemaal aan de hand is natuurlijk.

Met braaf bedoel ik: hij komt rustig van de trailer, gaat met z'n oortjes naar voren dat ding in en wanneer z'n voeten eenmaal zijn opgebonden staat hij verder rustig.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:12

Ja, maar oortjes naar voren betekent niet altijd vrolijk he.
Overigens kunnen paarden ook erg introvert worden, en dan dus wel bang zijn.
Dat wordt imo vaak niet gezien.

Maar dat is hier los van hoor..

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:26

Ehm... mijne krijg je niet in zo'n ding hoor en die weegt nog niet eens de helft. Paard staat daar rustig wat te eten, bij de eerste voet zie je 'm wat trappen maar al gauw wordt hij rustig. Hij ziet er niet doods uit, het lijkt me geen paard dat alles maar over zich heen laat komen. Maar dat is mijn indruk, het verhaal kennen we niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:31

Hij is hartstikke zoet, ken paarden zat die de hele boel kort en klein hadden geslagen :j

Volgens mij is ie gewoon hartstikke nuchter, zijn makkelijke paarden dat, alleen moet je die niet al te brutaal hebben, want van jou zijn ze ook niet onder de indruk. Het bekappen met slijptol heb ik dan wel begrip voor, die paarden hebben echt emorme hoeven, en er moet nogal een stuk af, hè........

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:33

Ik denk dat die slijper vooral met de hardheid van de hoeven te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:37

Oh, dat kan, ik heb neit zoveel ervaring met koudbloeden, maar las in een eerdere post dat die hoeven sowieso nogal hard zijn. Dan snap ik het helemaal :j

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 15:51

Tja het ziet er allemaal wat 'lomper' uit met die hoefstal en slijptol, maar vergis je niet hoe groot deze Bels is!
Als dat achterbeen net vastgebonden is zie je de 'trappende beweging', volgens mij wil het paard daar eigenlijk het been weer neerzetten maar merkt dat het vastzit. Even testen, ja het zit echt vast, nou dan nemen we nog maar een hapje, hihi.
Ontzettend brave dieren kunnen het zijn maar het probleem is dat ze gewoon echt moeilijker voetjes kunnen geven, niet alleen uit onwil maar ook qua balans lijkt wel. Ze willen gewoon vrij snel het voetje weer neerzetten.
Het kan zijn dat de eigenaar er weinig tijd in heeft gestoken of dat het paard gewoon lichamelijk te zwaar is voor de eigenaar.

De Bels die ik uit de hand bekap is echt heel lief, anders zou het echt niet gaan. Maar dan nog: als ze haar voet even neer wil zetten omdat er om haar heen iets gebeurt wat ze wil zien is het hatseflats voet op de grond en omdraaien :+ Zitten van mij en de eigenaresse al heel wat oefenuurtjes in, met goed resultaat! Van een paard wat geen voetjes kon geven naar een paard wat zich keurig alles laat welgevallen, zonder geweld of omkoperij.
Vroeger bekapte ik een Ardenner trekpaardmerrie uit de hand; die was helemaal geweldig. Echt ontzettend braaf en op een dag zette ze zelfs haar voet zelf op het paaltje :')
Maar dit soort dieren als uit het filmpje zijn gewoon echt een maatje te groot om te tillen... En de hoeven zijn zo hard als beton zo te zien. Dat kost je idd een vijl per hoef!

Dit kan een prima manier zijn omdat het inderdaad zo sneller gaat voor het paard en de hoefsmid er lichamelijk niet aan kapot gaat. Er kan zo op deze manier ook heel netjes bekapt worden omdat je niet steeds op jezelf moet letten maar je kan focussen op de hoef en het gereedschap. Het is zo net alsof het paard bijvoorbeeld even in de trailer staat oid.
Wat ik wel met Maritje eens ben is dat er zo snel lomp gedaan wordt tegen grote paarden. Terwijl ze evengoed ook met hun huid trillen als er een vlieg op landt ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:03

SpikyBlue schreef:
De Bels die ik uit de hand bekap is echt heel lief, anders zou het echt niet gaan. Maar dan nog: als ze haar voet even neer wil zetten omdat er om haar heen iets gebeurt wat ze wil zien is het hatseflats voet op de grond en omdraaien :+ Zitten van mij en de eigenaresse al heel wat oefenuurtjes in, met goed resultaat!

Wil je mij ajb vertellen wat jullie precies gedaan hebben? Mijn rosje met de korte voorpootjes kan z'n benen niet zo lang icm ver naar buiten trekken optillen, kan ik daar zelf wat aan doen om dat makkelijker voor 'm te maken? Gewoon optillen om uit te krabben enzo is geen probleem, kan hij wel even volhouden. Het is vooral de combinatie met dat het been naar buiten wordt getrokken.

Leuke anekdotes trouwens :D

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:15

Tja, dat ging met veel herhalingen, niet straffen als het even minder ging en goed belonen... Moet zeggen je krijgt er veel geduld van en je komt jezelf goed tegen, want zodra de stoom bijna uit je neus komt zegt het (veel te sterke) paard: "Nou doe ik het zéker niet meer. Puh."
Het vervelende is dat ik mijn lichaamsbouw niet echt onwijs mee heb (licht) en je neemt een Bels niet even zomaar in de houdgreep, het moet allemaal vanuit het paard zelf komen.

Maar bij jouw paardje lijkt het eerder een kwestie van het écht een vervelend gevoel vinden, daar ontkom je bijna niet aan als het hoefje tussen de knieën geklemd wordt. Paarden hebben een bepaalde marge in het voorbeen bij de 'opzij' beweging en bij het ene paard is deze kleiner als bij het andere paard. Ja of je moet een megadun klein smidje hebben die zich helemaal onder het paard vouwt, maar dan nog.. Zou zo even gauw niet weten hoe je dat moet trainen of soepeler krijgen als ik eerlijk ben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:19

Het komt uit z'n schouder, en ik heb nogal een lange bekapper. Is voor allebei niet leuk als de voorhoeven aan de beurt zijn.

Wat kan ik het beste doen? Zou het zin hebben om af en toe zijn benen op te tillen en opzij te trekken? Paard vasthouden aan hoofd zodat hij daar wat steun aan heeft? Paard ongelijk zetten, met voorbeen dat aan de grond is hoger dan de achterbenen? Ik wil graag dat ze allebei een beetje heel (en vooral rustig) blijven :=

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:33

Zelf naar buiten trekken lijkt me alleen maar vervelend voor hem, je kan de boel niet 'oprekken' daar met een paar keer per dag naar buiten trekken, denk dat je dan inderdaad het beste bij zijn hoofd kunt gaan staan tijdens het bekappen. Misschien kan hij je paard echt los uit de hand bekappen en de hoef niet tussen zijn knieën nemen, maar ernaast hurken? Er zijn ook van die steuntjes te koop bij PN waar je de hoef in kan leggen. Weet niet of dat handig is?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:37

Zo'n steuntje hebben we anderhalf jaar geleden al eens geprobeerd, was niet zo'n succes :=

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:41

Oh haha dat krukje van PN ging dus gierend door de stal heen en klapte in :+
Als het niets opvoedkundigs is maar echt een ongemak, dan kan je niets meer doen dan het paard het zo gemakkelijk mogelijk maken door zelf in de kreukels te gaan zitten en tussendoor het been even neerzetten zodat het paard niet hoeft te worstelen om los te komen, gewoon alles op z'n gemak.
Misschien is het paard ook bang voor de evt. pijn en wil minder meewerken, dan is het zeker van belang om alles rustig aan te doen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:43

Dat worstelen is het 'm dus. Paard wil been neerzetten tussendoor, bekapper blijft vasthouden, paard steigert. Frustratie alom.

Dat steuntje kan ik me niet meer goed herinneren, ik geloof dat z'n voet er niet goed op lag. En ik zal even een foto opzoeken van wat ik bedoel.

Edit: kijk, zoiets:
Afbeelding
Met z'n voorpootjes ietsjes hoger, zodat hij in ieder geval lijkt op een paard met normale benen. Is dat wat? :+

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 16:48

Ja dan is het duidelijk, hij moet eigenlijk aanvoelen wanneer het 'genoeg' is en het been eerder neerzetten dan wanneer het paard dat wil doen. Zo krijgt je paard door dat hij zich niet zo hoeft te verzetten. En goed belonen wanneer hij dan weer het voetje geeft. Even terug naar de basis. Maar goed, het klinkt makkelijker dan het ìs, dat weet ik ook.
Bij Shetten en veulens die voor het eerst bekapt worden en zich meteen hevig gaan verzetten hou ik juist wel vast tot ze stilstaan en dan zet ik het been neer, het omgekeerde dus. In elke situatie is het eigenlijk weer anders.

Edit: ja dat is wel wat!

Wat ik bedoel is dat hij er ook zo naast zou kunnen zitten, evt. met één hand het hoefje vasthouden:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door SpikyBlue op 05-04-12 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt