Ilse_123 schreef:Zinzi_jewel schreef:Teveel op de hoefwand lopen kun je oplossen door de hoefwand wat korter te maken , maar als ze net van ijzers afkomen houden ze die vaak bewust wat langer zodat het paard niet meteen op straal en zool loopt omdat hij anders te gevoelig kan reageren !!
vergelijk dat met een mens die normaal op schoenen loopt en dan ineens het is zomer en je gaat blootvoets lopen dat is vaak ook niet gelijk comfortabel .
Scheef afslijten kan soms maar hoort dan Minimaal te zijn , kan te maken hebben met een iets afwijkende verstand of met bv wat maaien in de gangen .
Daarvoor zou je paard in stap en draf rechtuit en in de wending beoordeeld moeten
Edit , zie dat je in Ehv ( eindhoven ? ) woont !? Kom ik oorspronkelijk vandaan , mijn ouders en broer wonen daar nog , ikzelf in Luyksgestel ! Maar wil best eens met je meekijken .
Ben nog wel in opleiding als Natural Balance Hoef verzorger ...Hoop begon mei mijn examen positief af te ronden
Hij heeft verder nooit op ijzers gelopen;)
Ik woon inderdaad in ehv, ik zou het wel heel erg leuk vinden als je een keer kwam kijken, ik vind het allemaal heel intressant, maar ik snap er helemaal niks vanEn dan erger ik me ook nog eens dood aan zijn voeten omdat iedereen het kennelijk als optie ziet om er maar ijzers onder te zetten..
En dan nog een vraagje: ik hoor heel veel dat het eigenlijk wel de bedoeling is dat als je op wedstrijd (op gras) gaat dat je paard dan op zijn minst voor ijzers heeft, maar het liefst ook achter.
Uitleg hiervoor was dat de paarden dan minder snel uitglijden (als je er kalkoenen in slaat natuurlijk). Maar nou is het toch het hele idee achter dressuur dat je paard in balans moet lopen en niet zomaar moet kunnen uitglijden toch?
Want ik wil binnenkort wel starten, maar ik wil echt geen ijzers eronder.
Hier in de omgeving heb je erg veel wedstrijden op zand (heb zelf in altijd kring Helmond gereden), maar de selecties zijn vaak wel weer op gras.
Enige waar je op moet letten is als het gras nat is, dat het dan wat gladder is (dus gewoon wat grotere wendingen rijden). Verder moeten ze het wel goed kunnen redden en vooral de concoursen op zand uit zoeken.
De Mortel (het Zwarte Water) is een heel mooi concours (ook vaak wedstrijden) en op zand!