[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:04

Ik doe het hooi gewoon in een hooinet en dan in een speciekuip......er hangt bij ons een ring in de muur en daar hang ik het dan om uit te lekken Tong uitsteken

Maar die andere ideeen zijn ronduit briljant....waar kun je van die draad mandjes kopen??

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:05

Gemske: jah... daar heb je die plastic manden, super, die ga ik halen. Keb ff gekeken op internet naar die ijzeren manden... is niet zo makkelijk te krijgen. Nu heb ik alleen van die grote badkuipen... daar krijg ik natuurlijk weer niet zo'n mand in... grrrr... waar hebben jullie die manden dan ingezet?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:07

Timbers: Maar ik krijg niet genoeg hooi in een hooinet. Ik kan alleen sochtends en savonds voeren (in het weekend wel 3x per dag) maar door de weeks dus niet, dus dan is 2x per dag een hooinet te weinig....

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:11

Ik heb een huge hooinet voor Timber hangen, echt een hele grote....geloof dat dat 2 paards hooinetten heet. Gisteren had ik er een om 15u bij Timber neergehangen en toen ik om 24u (uiteten geweest met collega's en daarna moest ik gewoon nog even naar mijn paardjes Bloos ) had ze nog echt genoeg hangen om het tot de volgende ochtend uit te houden.

Es is niet zo'n grote eter eigenlijk (nooit geweest) dus als ik twee speciekuipen met 2 of 3 plakjes hooi voor haar week heeft ze daar genoeg aan eigenlijk.

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 00:24

Oww, nee die ik heb dat is een normale maat denk ik, heb ik vorige week gehaald, maar als ik die vul.. dan is die binnen een uur leeg (als het niet sneller is)...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 07:14

Ik laat het hooi weken in speciebakken van de Karwei en doe het daarna in grote plastic broodkisten om uit te lekken. Gewoon 2 broodkisten gehaald bij de bakker.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 11:26

Ik weekte mijn hooi niet, maar nu heb ik hooi wat nogal stoffig is.
Dat schud ik voor de nacht buiten uit op een stuk wei waar ze niet bij kan en de volgende ochtend is het prima te voeren. Het is vochtig geworden (of echt nat met al die regen), ruikt fris en ik heb er niets voor hoeven doen Haha!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 12:09

Het weken van het hooi wordt toch niet alleen vanwege het stof gedaan? Ik heb her en der gelezen/begrepen dat het - in het geval van HB - voornamelijk gedaan wordt om het hooi minder suikerrijk te laten worden. Het moet dan wel flink lang weken, even dompelen zoals bij stofhooi werkt niet.

Citaat:
Fijn van Pauli. Misschien toch meer een peesprobleem dan een hoefprobleem?

Dat heb ik ook even gedacht en overlegd met mijn DA. Maar volgens hem is dit niet aan de orde en is het toch een klassiek geval van HB (ook al vertoont ze niet alle typische verschijnselen).
Ik heb de paarden vannacht op stal gehad - de rijbak is een grote waterbak/blubzooi en vanmorgen stapte Paulli geheel pijnloos de stenen op met grote, ruime stappen, richting het hooi in de bak. De smid heeft gisteren wel degelijk gewerkt aan een standverandering om met name de buig- en strekpees wat anders te laten werken en minder druk op het hoefbeen te krijgen. Dat lijkt te werken al blijft het nog afwachten.. zeker is dat ze nu beter loopt zonder pijnstillers. Ik ben - voorzichtig - blij met mijn nieuwe smid.

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 14:06

Fijn dat het beter gaat Marianne!
Es leek vanmorgen iets minder dan de afgelopen dagen....maar toen ik net wegging stond ze lekker te knabbelen aan haar hooinetje dus we wachten maar weer even af.

Hooi weken moet ik sowieso doen anders gaat Es d'r chronische bronchitis weer opspelen, ze is al weer wat hoesterig helaas.
Ik week wel heel lang.....zeker een halve dag.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-08 17:11

Timbers schreef:
Maar die andere ideeen zijn ronduit briljant....waar kun je van die draad mandjes kopen??

Die manden worden van vroeger uit vooral gebruikt als handmatig de aardappelen uit het land gehaald werden.
Het ergste zand valt dan al van de aardappelen af Knipoog
Misschien dat je bij een Welkoop of Boerenbond ze nog aantreft ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 11:58

[quote="Jannepauli"]Het weken van het hooi wordt toch niet alleen vanwege het stof gedaan? Ik heb her en der gelezen/begrepen dat het - in het geval van HB - voornamelijk gedaan wordt om het hooi minder suikerrijk te laten worden. Het moet dan wel flink lang weken, even dompelen zoals bij stofhooi werkt niet.[quote]
Klopt. Maar ik had het over mijn eigen situatie. Ik heb voorheen nooit het hooi geweekt om suikers e.d. uit te spoelen, omdat ik, naar mijn idee, suikerarm hooi heb Bloos
Maar nu was dat suikerarme hooi wel erg stoffig, dus vandaar dat ik het wel even nat maak. Het is Isabella trouwens om het even. Alleen besneeuwd hooi vindt ze niet lekker Clown

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 10:12

henny_w schreef:
Timbers schreef:

Die manden worden van vroeger uit vooral gebruikt als handmatig de aardappelen uit het land gehaald werden.
Het ergste zand valt dan al van de aardappelen af Knipoog
Misschien dat je bij een Welkoop of Boerenbond ze nog aantreft ?

anders eens kijken op Agradi.nl

Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 11:22

En wat betalen jullie voor een zak Marstall Vito?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:24

15,50 euro

Ik heb trouwens afgelopen weekend 18,45 voor een zak Safe en Sound betaald.
Gevoelsmatig voer ik toch liever dat voer dan Marstal Vito.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 12:28

Hoe houden Isabella's voeten zich met dit natte weer?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:42

Ik durf het haast niet te schrijven maar... Pauli is al drie dagen pijnvrij... ik begin dus te geloven dat ik een hele goede smid/bekapper heb gevonden, die haar voetjes nu zodanig heeft neergezet dat ze vrijwel pijnloos kan lopen. Gisteren maakte ze één misstapje op het harde, maar tot nu toe loopt ze goed ( duim, duim, duim) en ze is al 3 dagen van de pijnstillers af. Het was wel een gok om met deze jongen in zee te gaan - ik kende hem totaal niet en heb z'n naam gevonden op de lijst van smeden die aangesloten zijn bij de Ned.Ver.van hoefsmeden en ik heb gekozen op zijn woonplaats die niet ver bij mij vandaan is. Uit mijn gesprekken met hem bleek echter wel dat hij absoluut open staat voor 'alternatieve' meningen en daar, als het naar zijn idee kan, wel wat van meeneemt.

So far, so good... nu nog proberen de bevangenheid en de oorzaken op te lossen.. dat zal nog wel een puzzel worden. Pauli is inmiddels al behoorlijk afgevallen ik ben behoorlijk streng met voedsel en het is tot nu toe alleen nog maar hooi en een handje lucerne voor de medicijnen ( Vit.E+selenium en Magnesium). Wel vervelend dat nu de bak zo'n troep is.. een grote blubberzooi met ijs en sneeuw ( dat gelukkig nu wat wegsmelt). Maar ik haal de paarden wel voor de avond en de nacht naar stal want om ze 24/7 in water te laten staan lijkt me ook niet goed.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 13:51

Klinkt goed Jannepauli!!! En na 3 pijnvrije dagen is een klein hoeraatje wel op z'n plaats! Go jij! Go jij! Je hebt trouwens groot gelijk dat je dr 's nachts binnen zet; kan ze lekker warm en droog liggen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:19

Fijn dat het ietsje beter gaat Jannepauli! OK dan! hopelijk zet dit door!

Ingrid, hoe bevallen Isabella's "ijzers"?

cow_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 14:47

Vraagje:

Ik heb dus die kraal vol met zand liggen nu... en ze staat er vandaag voor het eerst... de HELE dag in. Ik ben tussendoor van het werk om 12 uur ff wezen kijken en het gaat gelukkig goed. Ik heb meteen weer ff bijgevoerd, dan weet ik zeker dat ze nog iets te doen heeft tot ik eind van de dag weer kom.

Maar... hoe doe ik dat nu.. als het de hele dag zou regenen/sneeuwen?
Ze heeft nog nooit een deken opgehad, maar jah toen kon ze wel schuilen (in de wei staat een schuur) nu... in de kraal staat niks om te schuilen.... tegen de wind/regen/sneeuw .

Zou ik haar dan voor de hele dag buiten toch een warme deken of regendeken op doen als dat voorspelt wordt?
Of zeggen jullie, dat heeft ze niet nodig, ze houdt der eigen wel warm?

Haar vacht is nu dik, maar als ze niks te eten heeft en niet kan schuilen, houdt ze zich dan wel warm genoeg????

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:28

Dat is wel een lastige. Als je al een deken zou opleggen dan een lichte regendeken. Ik zou niet met een gevoerde deken beginnen omdat ze dus al in de wintervacht zit. Ligt die schuur ver van de kraal af? Anders zou je er een paadje naar toe kunnen maken zodat ze er toch in kan. Kan dat niet dan zou ik persoonlijk proberen wat meer te voeren wanneer je er bent. Ik denk namelijk wel dat ze er tegen moet kunnen. Die van mij hebben ook 2 jaar zonder schuilstal gestaan en dat is altijd goed gegaan, maar dat moet je toch zelf bekijken want geen paard is hetzelfde. Geeft ze nu aan dat ze het koud heeft?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 15:40

Jannapauli: Wat fijn, een hoeraatje is inderdaad op zijn plaats.

Cow-girl: Ik vermoed dat heel veel mensen het niet met me eens zijn, maar ik zou een dunne, ongevoerde regendeken opdoen. Persoonlijk heb ik er erg veel moeite mee om de paarden in de regen te laten staan. In de regen in de wei is een ander verhaal, maar in de regen in de paddock ... bah, daar worden ze zo triest van.

Ik ben ook erg benieuwd naar Isabella.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:04

Ik heb de paarden met ongevoerde regendekken staan - ze hebben wel wintervachtjes maar zo in de regen, kou, sneeuw en vooral wind vind ik het maar niks. Dus, lekker dekje opdoen!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:20

Ik heb hier wel de vuurdoop hoor wat het weer betreft icm dat plakspul ...
Eerst volop regen; dus dagenlang natte prutvoetjes (ik heb hier geen droog stukje meer, dus 24 uur nattigheid aan de voetjes). Zondag is het gaan sneeuwen en 's avonds lag er een dikke laag. Dat klonterde erg onder de voetjes (voor met die plakijzers meer als achter; zal wel wat met werking hoef te maken hebben). In de nacht en dag erop ging het dooien, dus gister stond het ene gedeelte blank en het andere was nog wit van de sneeuw. En toen kregen we hier behoorlijke vorst en dus was gisteravond alles in een ijsbaan veranderd.
Inmiddels is een groot gedeelte weggesmolten, maar nat is het nog steeds. Het spul houdt zich goed, en Isabella ook. Ze heeft ontdekt dat ze ook weer kan draven, en ik hou mijn hart toch wel wat vast op die harde gladde 'ondergrond'. Trouwens wel was het zo dat ze vanochtend wat minder snel liep, maar dat kwam omdat de grond hard en hobbelig bevroren was .Zo dik is het plakspul niet dat haar zool dan genoeg vrij van dracht ligt.

Ik durf er alleen niet mee naar buiten; de straat op. Dit vanwege het strooizout. Ik wil niet het risico lopen dat het spul daar niet al te best tegen kan. Dus hoe gek het ook mag klinken na al die nattigheid; ik zit nu op een bui regen te wachten Haha!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:31

@cowgirl
Die van mij zijn mega verwend. Ze staan bij huis en ik werk vanuit huis. Dus ik zet ze binnen zodra het begint te regenen of sneeuwen. Als het echt de hele dag regent, zet ik ze 2 uurtjes buiten met een ongevoerde regendeken op. Image is heel gevoelig voor regen op haar spieren: ze wordt snel stijf als ze nat geregend is. Ik ben echt een Penny Bloos en ik geeft toe, dat ik ook de mogelijkheden heb thuis om ze binnen en buiten te zetten op basis van Buienradar.nl

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-08 16:57

@Isapaardje; wow, dat spul valt er in ieder geval niet zomaar onder weg!! Gelukkig maar en fijn dat het goed gaat met Isabella Pling .

@Cowgirl; In jouw geval zou ik ook voor de ongevoerde regendeken gaan. Die van mij zijn, net als die van Janouk verwend en ik heb ze ook achter het huis lopen. Bij buien haal ik ze ook naar binnen en ik heb ze sowieso onder een (gevoerde) deken staan.