[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 11:55

@flavlip hij is nu meer dan een maand van de bute af :j . Ik denk dat ik nog even door ga met grondwerken, wandelen en fietsen en ik er dan over een weekje/ 2 weken weer op ga.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 19:48

Als hij al een maand goed loopt zonder medicatie en alweer zoveel kan, kan je er volgensmij wel weer op. Zeker op rechte stukken.
Wel rustig opbouwen :)
Ik doe meestal ook eerst veel wandelen, als dat goed gaat na een maand ofzo beginnen met grondwerk en rustig longeren en dan na een paar weken erop. Kan wel alleen in de bak rijden en niet buiten, misschien dat ik er als ik buiten kon rijden op lange, zachte stukken er eerder op zou gaan..
Springen lijkt me ook eng.. Zeker zo snel. Eerst maar weer lang kunnen rijden onder het zadel met draf/galop en dan een keer aan springen denken

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 18:03

Lucky mijn VP heeft 3 keer hoefbevangenheid gehad.
De laatste keer moest hij bijna de trailer in gedragen geworden, zoveel pijn had hij aan zijn arme hoefjes.
Maar zijn baasjes geven er eigenlijk niks om -O-

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:38

Omdat het me allemaal niet lekker zit heb ik contact opgenomen met de gebr. van Nassau voor een beoordeling van de xr foto's.
Zij komen met een compleet andere prognose dan mijn hoefsmid en da.
Deze laatste waren erg blij met de foto's omdat het hoefbeen niet verder gezakt is.
Van Nassau onderschept een ander probleem dat is de zool, deze is wel verslechtert en staat momenteel onze hoge druk waardoor mijn hafje veel pijn heeft.

Bloedvaten zijn compleet in de verdrukking geraakt en het is nog maar de vraag of dit met een ijzer op te lossen is.

We hebben het over hoefzweren gehad maar zij achtte de kans vele malen groter dat de pijn vanuit de zool komt.

Er zal op zeer korte termijn een ijzer onder moeten waarbij de zool helemaal vrij ligt en haar teen moet drastisch ingekort worden.
En dan is het duimen dat dit gaat werken......

Vind het zo opmerkelijk dat 2 da en een hs relatief positief zijn en mijn verhaal niet kunnen rijmen met de foto's. (pony met veel pijn maar geen verdere kanteling).
Met andere woorden ik moet geduld hebben en dan wordt het vanzelf beter.

Volgens van Nassau wordt er vanzelf helemaal niks beter alleen maar slechter en dat is ook wat ik zie bij mijn hafje.

Het verhaal van van Nassau is niet om vrolijk van te worden maar ik ben wel gehoord en serieus genomen.... En het belangrijkste een advies gekregen wat ermee te doen.
Nu nog bidden dan mijn hs dit ook kan uitvoeren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 09:58

Bij mij vielen ook alle puzzelstukjes in elkaar toen ik met van nassau belde. Maanden puzzelen en daar was de oplossing. Ik heb Image ingeladen de volgende dag en heb haar naar Visdonk en Van Nassau gebracht.
van nassau had gezegd dat hij het pas een prognose kon geven als hij haar in handen had. Het bleek dat zijn idee juist was, toen hij image haar hoef in handen had. Hij heeft zoveel ervaring.
6 weken later liep image zonder pijnstilling weer bij mij in de bak.

ik heb maar 1 tip. Als van nassau het wil proberen, dan inladen en hem daar naar toe brengen en duimen dat het goed uitwerkt.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:15

Van Nassau wil het best proberen, zit alleen met de reis (2,5 uur heen en 2,5 uur terug) in mn maag.
Ik vraag me af of ze dit wel aankan zelfs met pijnstillers...... Aan de andere kant heb ik weinig keus aangezien dit op zn beloop laten kansloos is.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 12:29

Het is niet positief, maar wel heel goed dat je nu waarschijnlijk iemand hebt die echt door heeft wat er in haar hoef aan de hand is!

Toen ik met bart naar een kliniek moest (dat was dan wel maar 3 kwartier heen en 3 kwartier terug) toen liep hij nog heel erg pijnlijk. Ik had hem een klein beetje kalmeringsmiddel s'ochtends en hogere dosis pijnstilling gegeven de avond van te voren en in de ochtend. Hiermee verliep het allemaal goed.

Ik zou inderdaad ook naar hem toerijden, als dit echt mogelijk is dan.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 13:09

cissie schreef:
Van Nassau wil het best proberen, zit alleen met de reis (2,5 uur heen en 2,5 uur terug) in mn maag.
Ik vraag me af of ze dit wel aankan zelfs met pijnstillers...... Aan de andere kant heb ik weinig keus aangezien dit op zn beloop laten kansloos is.

Ik ben een groot fan van Van Nassau, maar als de lange reis niet haalbaar voor je is, zou je misschien ook naar een andere kliniek kunnen gaan die dichter bij is. Zo kun je misschien beter naar de kliniek in Emmeloord gaan - Hans van Maurik is ook een top-smid die veel problemen kan oplossen. Veel smeden verwijzen naar hem en ook hij kan je goed helpen.
Misschien moet je met hem contact zoeken en voorleggen of hij de zienswijze van Van Nassau kan delen. Het is voor jou in ieder geval wat dichter bij en qua hoefverzorging en probleemhulp net zo goed.
http://www.dierenkliniekemmeloord.nl/4- ... efsmederij

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:06

Voor ons was de afstand ook een struikelblok. 140 km heen en 140km terug. We doen het sindsdien iedere 10 weken.

Ik heb destijds nat zand bij de voorbenen in de trailer gedaan, voet in het gips laten zetten, paard, vol met pijnstilling, en toen zijn we met gods gratie gaan rijden.
ik had wel met mezelf afgesproken dat als van Nassau en kliniek Visdonk bij het openmaken van de hoef iets anders tegen kwamen dan verwacht, dan zou ik haar daar laten inslapen en niet meer mee naar huis nemen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 14:12

Hier was de afstand ook een flinke drempel om te gaan (ongeveer 2 uur heen en 2 uur terug). Grietje was ook niet best toen we gingen, maar ik was op dat moment zo wanhopig dat ik het als laatste redmiddel zag. Ik heb haar hoefschoenen aangedaan met zachte zooltjes en dat ging best goed in combinatie met pijnstilling. We zijn daarna nog ruim 1,5 a 2 jaar op en neer blijven rijden, maar daarna ging het zo goed dat ik toch weer naar mijn eigen smid ben gegaan. Die kwam immers nog gewoon bij ons thuis voor de anderen.

Ik wens je veel sterkte en wijsheid toe. Toch een lastige keuze waar je nu voor staat.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 13:23

Misschien is wat minder ingewikkeld dan ik dacht, mijn hs heeft contact gehad met Van Nassau en hij kan hetgeen Van Nassau voorstelde uitvoeren.
Mijn hs was al bekend met het break over ijzer via van Nassau dus dat scheelt.
Alleen moet het nieuwe ijzer voorledig vrij liggen van de zool middels een uitbolling.

Alleen het verwijderen van de dorsale wand is een punt waar mijn smid zich niet aan waagt.
Maar we gaan eerst het ijzer proberen inclusief het terugbrengen van de teen.
Van Nassau doet het liever zelf maar begrijpt mijn situatie omtrent het vervoer, het ijzer op de juiste wijze gesmeed inclusief de teen aanpakken zou al een hele verbetering zijn.
Mocht dit niet het gewenste resultaat bieden dan blijft alleen de optie laden en naar van Nassau rijden over.

De da is het helemaal eens met van Nassau en staat achter zijn visie en oplossing, wat dat betreft staan alle neuzen nu dezelfde kant op.....

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 14:22

Dat is fijn nieuws, dan kunnen jullie nu op weg naar het pijnvrij krijgen van je pony. Ik ga hard duimen dat alleen het ijzer voldoende oplossing biedt.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 15:48

Mag ik om advies vragen?

Mijn pony is een aantal jaar geleden 2x kort achter elkaar flink hoefbevangen geweest, hiervoor heeft ze toen beide keren metacam en ascal gehad en de tweede keer ook een pijnstiller via injectie. Op dat moment was ze nog niet van mij en ik had ook weinig verstand van wat het allemaal inhield. Ik heb toen de medicijnen keurig 2x per dag gegeven, hoeven gekoeld en rustig aan weer beweging gaan geven. Op aanraden van de hoefsmid gestopt met krachtvoer en wortelen (ook al vond de eigenaar me een dierenbeul en voerde soms stiekem bij). Ik was erg angstig voor het gras, vanaf toen staat ze weinig op het gras en mét graaskorf.

De adviezen van de DA heb ik opgevolgd en de pony knapte op. Hoefsmid erbij gehad en die heeft haar bekapt. Alles was weer goed dacht ik. Maar vanaf dat moment (zo’n 5 jaar geleden), zijn haar hoeven een zwakke plek. Haar witte lijnen zijn altijd breed gebleven (soms ook een geul tussen zool en hoefwand) en sinds 2 jaar zit er een schimmel in de witte lijn bij haar teen, aan beide hoeven. Hier heb ik verschillende smeden bij gehad (2 komen niet meer omdat ze lelijk trapt bij de achterkant).

De laatste smid heeft zo’n jaar geleden een drastische behandeling gedaan, waarbij hij de teen er heeft afgeknipt zover het nodig was en kon en de schimmel er verder uit gesneden. De behandeling ging goed, haar hoeven groeiden niet zo snel, maar de schimmel bleef redelijk weg! Na ongeveer een jaar waren de tenen weer zo goed als aangegroeid en waren er nog maar kleine gaatjes over, maar op het moment dat de ijzers er weer af gingen, was de schimmel weer net zo erg als ervoor… Toen hebben we besloten de ijzers eraf te laten en de schimmel te bestrijden met een mix van alcohol, azijn en waterstofperoxide. Ik had het idee dat dat niet voldoende werkte en heb toen via bokt advies gekregen met propolistinctuur aan de gang te gaan. Het flesje is bijna op en de schimmel is niet minder… Dus de gaten weer wat meer open gesneden en verder gegaan met de mix, ik heb wel het idee dat dat de boel schoon houdt, maar volgens mij is de schimmel weer ver naar binnen geslagen...

Maar… sinds een paar maanden woon ik in Amsterdam en kan in alleen in het weekend naar mijn pony, waardoor ik het goedje niet vaak genoeg in de hoef kan doen. Mijn huidige stalbaas was de laatste tijd vaak ziek en ik “kon” het niet aan haar vragen.
Gelukkig haal ik haar in het nieuwe jaar dichterbij en kan ik eventueel de andere mensen die daar staan, vragen om het te doen als ik er niet ben.

Ik ben alleen in twijfel of ik weer aan mijn hoefsmid ga vragen om dezelfde behandeling als anderhalf jaar geleden uit te voeren.

Mocht iemand mijn verhaal snappen (lang verhaal, van de hak-op-de-tak…) en advies hebben, hoor ik dat graag! Ik vind het erg lastig wat ik hier nou mee aan moet, die teen er weer af, vind ik toch geen fijn idee…

Verdere uitleg ofzo kan via pb ;)

En heel eerlijk gezegd voel ik me schuldig dat ik op het moment dat ze ziek werd, niet meer informatie heb gezocht en het meteen goed heb aangepakt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:16

@cissie Dat is een super alternatief. Fijn dat je veearts en hoefsmid zo mee denken. ZO fijn om zulke toppers om je heen te hebben.
Duim duim duim

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 16:22

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 16:29

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 14:45

@Cissie , hoe gaat het nu ?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-14 17:24

Thirteen schreef:
@Cissie , hoe gaat het nu ?

Ze krijgt vrijdag dr nieuwe beslag.
Tot die tijd moet ze op de bute blijven van de da.
Waar ze moment goed op loopt gelukkig.
Op het zachte zie je er niks bijzonders aan en op het harde wel dan loopt ze gevoelig en kort.
Komt natuurlijk door de medicatie maar een week geleden liep ze zelfs met bute nog bagger.

Het is nog even afwachten voor ons hoe de situatie zich gaat ontwikkelen met nieuw beslag.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-14 22:54

Poehpoeh wat een zorgen met die paarden he...

Ik wil graag even vragen of jullie hier wat mee kunnen. Onze pony is nu 3x achter elkaar bevangen geraakt. Na de eerste keer meteen van het gras af op een paddock met hooi bijgevoerd. Na een goeie week gestopt met Novacam, paar dagen later weer raak. Weer op de Novacam, na anderhalve week gestopt, paar dagen later weer raak. Ondertussen was de da geweest omdat ik hem niet fit vond ogen drinkt af en toe erg veel en zit ook wat raar in zijn vachtje, dus op cushing getest (pony is 20). Ook had ie wel wormen en is dus ontwormd. Vandaag de uitslag en geen cushing.

Tja en nu... Hij staat nu nog op Novacam (sinds vorige week woensdag weer), maar mijn moeder had hem afgelopen zaterdag nog weer zien "leunen". Nu zie ik hem dat niet meer doen. We hebben nu afgesproken hem weer wat licht te gaan werken en te kijken hoe het nu gaat, maar ik vraag me nou toch werkelijk af waar hij nou last van krijgt... Hij krijgt 's ochtends wat speedibeet en 4 plakken hooi verdeeld over de dag, de laatste om 23:00. Iemand ervaring met zoiets?

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:25

Wowamigo, misschien is je pony insuline resistent? Dat zou wel de herhaling verklaren. Een goede magnesium kuur kan hierbij helpen!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 00:27

Ok ga ik even nazoeken!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 09:19

Wowamigo, ik vind het eerder klinken als één bevangenheid die iedere keer als je stopt met de novocam weer toeneemt in hevigheid. Waarom stop je al zo snel met de ontstekingsremmers? Ik zou zeker niet weer beginnen met werken tot de pony minimaal een aantal weken zonder novocam helemaal rad is. De opbouw naar hb duurt vaak lang en helaas duurt het herstel meestal net zo lang of langer.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 14:47

Dat is in overleg met de da gebeurt, potje opmaken en dan stoppen. Ik heb zelf buiten dit helemaal geen ervaring met hb dus t is voor mij ook allemaal nieuw... Eigenlijk wilde ik m ook meer tijd geven, maar ze dachten dat beweging dan beter voor m zou zijn. Zou ook alleen n stukje stappen zijn hoor. Ik schijn er heel vroeg bij te zijn geweest dus hij loopt niet heel slecht, maar goed, beter wat te voorzichtig doen dan te vroeg beginnen dan he...

Hoe gaat dat normaal dan met die ontstekingsremmers? Hoe lang blijf je die geven?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:33

Ben het eens met de veronderstelling van Nado.

Puur uit je verhaal lijkt het idd meer op een bevangenheid die nog actief aanwezig is.
En die vanaf de eerste 'aanval' nog niet onder controle is.
Na een week stoppen met de medicatie en weer terug opvlamt......

Het is positief dat je pony door de da beoordeeld is alszijnde licht /matig bevangen.
Dat geeft meer kans op herstel en dat is een prettig vooruitzicht.
Denk wel dat het verstandig is om je pony in overleg met de da wat langer medicatie te geven of evt andere medicatie (maar dat is aan je da).
Het voerbeleid dusdanig aan te passen dat je pony weinig tot geen suikers, koolhydraten en dergelijke binnen krijgt.

Mag ik vragen wat de waarde is van de acth test (cushing)?

Beweging geven is in mijn optiek niet aan de orde in dit stadium.
Je pony uit zichzelf laten bewegen wel... Dmv een paddock of iets in die richting waarbij hij geen gras kan eten.

Als je je pony verdenkt van ir of ems dan zou ik dit middels bloedwaarden laten checken.
Dit om in de toekomst goed te kunnen begeleiden en in de gaten te houden.
Herhaaldelijk terugkomen van een hb aanval verslechterd op termijn de kans op herstel.

Dat je pony niet fit oogde en vreemd in zn vacht zit kan ook door de wormbesmetting komen.

Sterkte!!!

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 22:18

Ok, helder, dank je voor je uitgebreide antwoord! Zal morgen nog eens bellen voor overleg!

Hij staat nu ook op de paddock met zn schuilstal dus kan altijd bewegen :)

Waarde van de test weet ik niet, was netjes binnen de normen zei ze ☺️

Ja dat kan idd van de wormen komen, maar omdat ie bij vlagen ook erg veel drinkt dacht ik eerst aan cushing, mijn andere paarden zijn schoon dus dat heb ik over het hoofd gezien...