Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 15:59

Somebitch schreef:
hmm wat raar zeg :( Kon hij niet direct een kreupelheidsonderzoek doen dan? Bij mij werd altijd alles in 1 afspraak bekeken en gedaan...

Ja, baalde wel een beetje, zat net in de auto toen hij belde dat hij 3kwartier vertraging had, ben maar doorgereden en de stal opgeruimd. Hij kwam 'n uur en 'n kwartier later, dus liep verschrikkelijk uit en had geen tijd meer. Nu zit je met pijn in de je buik tot woensdag :\

Letizia

Re: Peesblessure, voorbeen dikke bult, niet warm, niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:53

Misschien ook goed om te vermelden: m'n zus had 6 juni les, zowel instructrice als staleigenaar vonden beide Djuun lekker swingend door haar lijf bewegen, dus het lijkt er op dat er ergens tussen 7 juni en 8 juni iets mis is gegaan...

Hoe dan ook, je snapt wel dat ik me nu rot aan het piekeren ben wat het kan wezen :\ Het eerste wat ik dacht was HKO, maar dan zou ze toch 6 juni niet zo heerlijk hebben gelopen??

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 16:55

Ooh bah wat balen zeg..laat het maar snel woensdag zijn.

@nathalie02: helaas heb ik geen rijbewijs. En ik hoorde dat de behandeling aardig vaak herhaald moet worden. Anders had ik het zeker gedaan!

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 18:10

Ik snap het :(: ontzettend vervelend. Hoop dat je snel meer weet :(

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:27

Nathalie02 schreef:
Wat vervelend Amber! Ik klink nu misschien als een wandelende reclamezuil maar heb je al eens aan aquatraining gedacht? Vaak krijgen ze bijkomende blessures omdat ze andere benen meer gaan belasten. Met aquatrainen hou je ze in conditie zonder pezen etc. te belasten. Ze kunnen dan ook hun energie beter kwijt.

Hoe is de scan gegaan Letitzia?

aqua trainen valt dit er ook onder :

http://www.health4horses.nl/ ?

de pezen worden niet belast, hoe zij daar in het centrum ook uitleggen. Maar voor mij is het tegenstrijdig omdat ze volledig rust moet, en dit vindt ik niet bepaald rust :o

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 21:31

Letizia schreef:
Misschien ook goed om te vermelden: m'n zus had 6 juni les, zowel instructrice als staleigenaar vonden beide Djuun lekker swingend door haar lijf bewegen, dus het lijkt er op dat er ergens tussen 7 juni en 8 juni iets mis is gegaan...

Hoe dan ook, je snapt wel dat ik me nu rot aan het piekeren ben wat het kan wezen :\ Het eerste wat ik dacht was HKO, maar dan zou ze toch 6 juni niet zo heerlijk hebben gelopen??

heb alles even gelezen, maar kan het niet ergens weg komen behalve bij de benen?
Zou haar lekker op rust zetten.

Ik heb elke week minimaal één slape loze nacht. Pony wou gisteren niet meer alleen staan wou over draad springen (akelige springpony :+ )
Had express geen weitje in de groep gezet omdat de groep wel is onrustig is.
Maar nu toch maar gedaan, en nu weer een tevreden pony :+ zucht je wordt er zo moe van

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:14

_Mellanie: Dat is inderdaad hetzelfde. Zodra ze gecontroleerd mogen bewegen aan de hand kunnen ze ook in de aquatrainer. Meestal is dat na de acute fase. Ik heb zelf met Noor iets langer gewacht omdat zij zelfs nog nooit in een stapmolen had gestaan en ik zeker wilde zijn dat de pees tegen een plotselinge beweging was opgewassen. Verschil met aan de hand stappen is natuurlijk dat ze hun conditie op peil houden en energie kwijt kunnen.

Het klopt inderdaad dat het wel herhaalt moet worden Amber. Vervoer is dan wel een dingetje! Noor ging de eerste weken twee keer per week in combinatie met de laser therapie. Nu gaat ze een keer per week.

Vanavond is ze ook nog lekker los gemaakt door de fysiotherapeut en morgen ga ik dan voor het eerst stappen onder het zadel. Maar even voor de zekerheid een bodyprotector aan doen. :D

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:28

Pfff moeilijk want het advies wat 2 da's hebben gegeven is rust. Nog gevraagd of ik moest stappen. Dat ze op de wei stond was al genoeg beweging.

Maar mijn blessure is dan ook wat anders dan een pees blessure vindt het allemaal heel lastig

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:33

Ik lees al een tijdje mee en wat een verhalen komen hier langs. Ook een succes verhaal. Dat geeft de mens moed :D
Aquatrainer lijkt mij ook wel wat, maar niet echt iets bij mij in de buurt, of heel duur.

Mijn paard is vorig jaar november geopereerd aan d'r diepe buigpees (check ligament operatie), die tekort was doordat ze een bokvoetje had.
Vorig jaar september is ze na een misstap bij het springen kreupel gaan lopen. Het ging op en af met hoe ze liep en uiteindelijk besloten om d'r te scannen. Ze liep beroerder dan dat het er op de scan uitzag, maar toch operatie. Hierna heeft ze eerst 6 weken volledige boxrust gehad en daarna 6 weken opbouwen (2 weken 15 minuten stappen, 2 weken 30 minuten stappen en daarna verder opbouwen). Toen terug voor scan, die was goed en als het been dun was mocht ik verder gaan opbouwen. Dit jaar maart was het been weer zo goed als dun, en bleef netjes dun. Dus weer gaan opbouwen op het zachte. Stap en draf, ze was onwijs braaf. Begin april mochten de paarden weer de wei op, dus mijn merrie mocht ook mee. Hierdoor is het been weer dikker geworden, maar ging uiteindelijk wel weer beter. En sinds afgelopen zondag/maandag is het been weer 2x zo dik als dat ie was en ze loopt niet helemaal 100. Komende anderhalve week nog even aankijken of het vanzelf dunner wordt, anders maar weer terug naar de kliniek.
Hier een linkje naar het topic van toen: [BEH] Al een tijd kreupel -> Ligament operatie

Heel verhaal, maar heb het zo kort mogelijk proberen te houden.
Als het kan en mag, zou ik graag mee willen kletsen en goede tips en informatie opdoen :)

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:38

nathalie: dat gaat het helaas niet worden.. de da had in januari toen al gezegd dat de meeste therapieën niet meer aanslaan, omdat het al een oude blessure is.

Kwamen jullie er snel achter dat je paard een peesblessure heeft/had?
Bij mell heb ik dus echt geen flauw idee wanneer het precies is gebeurt.
Nadat ik meer ging nadenken waren er wel kleine dingen waarbij de alarmbellen hadden moeten rinkelen zoals aan 1 kant niet willen wijken, nooit hard willen door de bossen en opstart problemen. Ik dacht dat hij gewoon lui was..

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:39

_Mellanie schreef:
Pfff moeilijk want het advies wat 2 da's hebben gegeven is rust. Nog gevraagd of ik moest stappen. Dat ze op de wei stond was al genoeg beweging.

Maar mijn blessure is dan ook wat anders dan een pees blessure vindt het allemaal heel lastig

Ik had het hier toevallig vandaag nog over met de fysio van Noor. Dat de mening van de veearts zo kan verschillen van die van de fysiotherapeut. Dat maakt het ook ontzettend moeilijk! Ik ben wel van mening dat de fysio's wel meer weten over het bewegingsapparaat. Wat dat betreft houden veeartsen toch vast aan het oude en vertrouwde.

Ik heb heel veel geluk met zo ongeveer een heel revalidatieteam die allemaal met de neus dezelfde kant op staan en ook overleggen met elkaar.

Succes Diertjec, ga je opnieuw een scan laten maken?

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:41

Ik ben het wel van plan. Afhankelijk van wat het been komende anderhalve week doet. Als het dun wordt, dan ga ik eind juli terug. Als het dik blijft dan wil ik over 2 weken al terug.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 22:48

Amber_VZ schreef:
nathalie: dat gaat het helaas niet worden.. de da had in januari toen al gezegd dat de meeste therapieën niet meer aanslaan, omdat het al een oude blessure is.

Kwamen jullie er snel achter dat je paard een peesblessure heeft/had?
Bij mell heb ik dus echt geen flauw idee wanneer het precies is gebeurt.
Nadat ik meer ging nadenken waren er wel kleine dingen waarbij de alarmbellen hadden moeten rinkelen zoals aan 1 kant niet willen wijken, nooit hard willen door de bossen en opstart problemen. Ik dacht dat hij gewoon lui was..

Twee jaar geleden gevallen op een hindernis. Toen niks te zien ,volgen de dag longeren en ze liep niet gowd dus volgende direct na de kliniek gereden .

En deze blessure ik kom elke dag op stal en controleer haar .ze stond op drie benen en zo wist ik dat er iets mis was

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 19:47

DA geweest alles goed door staan buigproeven
Toch even foto gemaakt voor mij geruststelling
Er kwam uit sesamoidose 2/3
Zou ook gewoon door de keuring hier mee komen
Maar in lichte vorm te zien dus
Aangeboren afwijking of erfelijk geen idee
Maar hij heeft er geen last van wat we gaan doen even extra beslag puur om de pezen te verlichten

Eventueel optie later shockwave therapie of trilbun(trilben)..

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:06

Citaat:
Twee jaar geleden gevallen op een hindernis. Toen niks te zien ,volgen de dag longeren en ze liep niet gowd dus volgende direct na de kliniek gereden .

En deze blessure ik kom elke dag op stal en controleer haar .ze stond op drie benen en zo wist ik dat er iets mis was.

Je was er gelukkig snel bij dan!
Ik controleer ook elke dag op warme hoeven, benen en zwellingen.

Hij heeft al een tijdje een verdikking net boven de kogel bij allebij Zijn achterbenen, geen last van gehad al die tijd. En ik voel vandaag even weer en hij trekt dat been gelijk weg, nog een keer geprobeert maar weer gelijk wegtrekken.. toch een pijn reactie dus.
Nog meer zenuwen voor volgende week :(.

Morgen even kijken of die kreupel loopt of niet.

Kiddokids: wat goed! Aan wat voor beslag zit je te denken?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:49

Letizia succes vandaag!

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:40

Thanks, maar het gaat niet meer door...
Gisteren kwam ik op stal, trof een apathisch paard aan in de modder (en ze heeft echt ene hekel aan modder en water)wat amper kon lopen en vier dikke benen ;( Dus voor de verandering maar weer eens de dierenarts gebeld omdat ik op m'n dood was dat ze HB was, gekomen, zij vermoed dat ze idd tegen HB aan zat, maar dat ze (omdat vrnl slecht op achter liep) ze slecht liep omdat d'r benen zo dik waren... Dus pijnstilling en vochtafdrijver gehad en toen ik naar huis ging zag ze er al wat beter uit. Maar wel m'n afspraak voor vandaag geannuleerd, heeft totaal geen zin. 's Avonds zag ze er al 10 beter uit, benen al dunner, liep 10x beter, dus wel een opluchting.
Vandaag stond ze er gelukkig weer fris en fruitig bij, alleen links achter nog wat dik, lijkt meer op vocht wat afgezakt is, dat been was zo enorm dik!
Eind vd middag komt de dierenarts weer en dan hopelijk groen licht voor de wei, maar dan een kaal stuk en weer beweging, want vrees dat daar het hele probleem in zit, paard werd behoorlijk fanatiek gereden en nu al 3 weken niks en ze waren zondag verhuisd naar een nieuwe wei.
En dan zie ik wel voor een kreupelheidsonderzoek, eerst dit even afwachten :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:42

Pfoe jeetje, zit ook echt niet mee bij jou he... Zou dit niet gewoon het hele probleem geweest zijn? Omdat Jos dus ook meer of andere dingen zag dan jou? Dat het langzaam aan het opkomen was ofzo? Ik heb verder geen verstand van HB hoor dus ik weet het ook niet maar het lijkt me wel logisch klinken.....

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 12:49

Ik denk dat er idd meer speelt, maar geen HB, niet vorige week in ieder geval. Dierenarts dahct ook aan insulineresistentie, omdat Djuun sowieso heel gevoelig op voer reageert dmv hysterisch gedrag, vocht vasthouden en buikkramp. Die laatste twee waren altijd goed onder controle te houden doordat ze goed beweging kreeg, maar nu niet... Djuun staat al zo lang al we ze hebben op voer wat laag in de suiker staat, omdat ik m'n vorige merrie af moest laten maken vanwege zeer ernstige hb. Ik weet al geruime tijd dat Djuun niet op te veel gras moet ivm het bovenstaande, maar normaal kon ze een wei zoals die waar ze zondag op was gegaan wel aan, maar dus wederom, omdat ze normaal genoeg beweging krijgt. Kuilvoer kan ze ook niet mee omgaan, hooi is het beste. Als je dit weet, kan je er wel op in spelen, maar zo zie je, dat een kleine kink in de kabel (dus al 3 weken stilstaan) gelijk roet in het eten gooit...

Heb nog even met m'n eigen DA de bevindingen van vorige week door besproken en zij dacht aan evt over belasting doordat ze last heeft gehad van links. Dus daarom wil ik even afwachten hoe alles nu gaat ontwikkelen :)

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:55

Letizia wat een domper, hier zit ik ook met het zelfde probleem pony word snel dik en vooral als het niet meer getraind wordt maar kan het nu nog aardig onder controle houden.

Hier gaat het weer een beetje de goede kant op zit nu op 42 dagen en het been voelde gisteren eindelijk even warm aan als het andere been. nog 53 dagen dan hebben we weer een afspraak voor de kliniek, het mag eerder van de DA al over 21 dagen maar hij heeft ook aangegeven als het geen haast heeft laat haar maar een maandje langer staan.

Ga nu wel een afspraak maken voor aquatraining wil ongeveer 8 trainingen doen (dit laat mijn geld mij toe :o )
Dus ongeveer elke week 1x kan ze even een beetje haar energie ook kwijt, ze is een potje vervelend :+

Afbeelding
Zullen we maar zeggen rond en gezond :')

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 11:10

Letizia, wat balen dat je weer een domper hebt. Is ze alweer helemaal opgeknapt? Wanneer ga je nu terug?

_Mellanie, die is idd mooi rond hahah, die van mij heeft ook genoeg vetjes om de hele winter mee door te kunnen. En fijn dat het goed gaat, been eindelijk minder warm is. En tof dat je aquatraining gaat doen. Ik heb er ook naar zitten kijken, maar allemaal niet echt bij mij in de buurt.

Ik heb voor volgende week woensdag een afspraak op de kliniek voor een scan van d'r been. Zondag na het buitenritje stond ze met een been dat 3 keer zo dik was als normaal, toen ook maar besloten om d'r van de wei af te houden. Been is nu weer een heel stuk dunner, alleen aan de onderkant zit er nog wat vocht. Ik denk dat het de rest van het seizoen niet meer 24/7 op het land wordt. Maar dat is dan maar zo.

Dit was het been afgelopen zondag:

Afbeelding

Afbeelding

En 2 weken geleden, ook een rond en gezond paard:

Afbeelding

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 12:07

Heb even een apart topic aangemaakt, gezien het hier niet meer helemaal thuis lijkt, reageer gerust :)
[BEH] Kwakkelend paard...

Spannend Mellanie, hopelijk goed nieuws! Ben benieuwd naar de aquatraining :)

God wat balen diertjec :\ Succes volgende week!

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:11

_Mellanie: Ben benieuwd hoe het aquatrainen jullie vergaat!

Diertjec:Succes aankomende week met de scan. Soms is het inderdaad maar beter om ze van het land af te halen of beperkt weidegang te geven. Mijn andere merrie, de moeder van Norah, kan helaas ook niet meer de rest van haar leven 24/7 op het land. Het is vooral in de zomer veel extra werk, maar liever dit dan een ziek paard.

Letizia: Ik zal eens in je topic kijken. Het zit jullie inderdaad echt niet mee!

Wij zijn nu een week onderweg met onder het zadel revalideren. Het gaat enorm goed. Ze is heel braaf en lijkt echt ervan te genieten om weer aan het werk te zijn. Ik wil alleen nog halverwege het op pakken onder het zadel nog een scan laten maken. Just to be sure!

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:39

King heeft gisteren een tussenpees beslag gehad

Wie kent dit en heeft dat ook gehad

Amber_VZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 21:57

Hier ook tussenpees beslag! Vanaf januari krijgt hij dat.
Op de echo van april was er minimale verbetering, dinsdag gaan we weer terug en dan kijken of het beslag echt zijn werking heeft gedaan.