Ik heb het opgelost door aan de sokken te trekken maar ik weet niet of het paard in kwestie die heeft

Wat al geschreven is over de zwilwratten werkt inderdaad ook. Hopelijk lukt 't gauw met voeten vragen.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Needje schreef:Dat zou je dan toch in het lopen al moeten zien?
hestejente schreef:Als ze het optillen van de voorvoeten wel doet lijkt het me geen kwestie van niet snappen. Blijven over niet kunnen (een fysiek probleem) en niet durven (een mentaal probleem)
hestejente schreef:Needje schreef:Dat zou je dan toch in het lopen al moeten zien?
Was dat maar waar. Mijne kwam ook glansrijk door z'n buigproefHeeft jarenlang lopen compenseren.
Maar goed, behalve een fysiek probleem kan het natuurlijk ook wat anders zijn. Een botte smid. Een keer van de standaard afgeknald. Kan van alles gebeurd zijn.
Als ze het optillen van de voorvoeten wel doet lijkt het me geen kwestie van niet snappen. Blijven over niet kunnen (een fysiek probleem) en niet durven (een mentaal probleem)
Gimli_ schreef:hestejente schreef:Als ze het optillen van de voorvoeten wel doet lijkt het me geen kwestie van niet snappen. Blijven over niet kunnen (een fysiek probleem) en niet durven (een mentaal probleem)
Moeilijk is dat he, want hoe weet je waar het om gaat?
Mijn paard had dit probleem met de voorvoeten toen ik hem kocht: tilde ze gewoon niet op en als ik ze opgetild kreeg zette hij ze meteen weer neer. Geen stress, geen paniek, gewoon stoïcijns voor zich uit kijken en voeten aan de grond houden.
Achtervoeten geen probleem. Ik verplaatste hem altijd een pasje (opzij bv) en pakte dan de voet op.
Was bij hem echt een kwestie van volhouden, mijn eerste smid noemde het een 'wel vaker voorkomend ding' bij ruinen en duwde 'm gewoon 'om' en pakte de voet op.
Na 2x had ie door dat het praktischer was om braaf z'n voetje op te tillen.
Gimli_ schreef:Mijn paard had dit probleem met de voorvoeten toen ik hem kocht: tilde ze gewoon niet op en als ik ze opgetild kreeg zette hij ze meteen weer neer. Geen stress, geen paniek, gewoon stoïcijns voor zich uit kijken en voeten aan de grond houden.
Zinzi_jewel schreef:Haar voeten zien er zo best uit ! Ik heb wel het idee en vooral achter dat de stralen erg lang zijn . Wellicht zit er "losse "straal ... Dat zie ik niet vanaf de foto .
Stralen die snel groeien doen goed hun werk waardoor het al snel lijkt dat de straalgroeve erg diep zitten , vaak is het zo als de straal iets bijgewerkt wordt de groeves al minder diep zijn .
Normaal moeten de voeten juist zand/ modder opslaan in de straalgroeve omdat dit ook werkt voor het hoefmechanisme optimaal te laten werken , zeker op onze weide/padock gronden , zachte grond .
Ik zie nu tijdens mijn opleiding ook paarden waarvan de voeten nooit schoongekrabt worden , wordt alleen schoongemaakt als de smid haar werk komt doen , en die voeten zijn super gezond ....
Zinzi_jewel schreef:Teveel op de hoefwand lopen kun je oplossen door de hoefwand wat korter te maken , maar als ze net van ijzers afkomen houden ze die vaak bewust wat langer zodat het paard niet meteen op straal en zool loopt omdat hij anders te gevoelig kan reageren !!
vergelijk dat met een mens die normaal op schoenen loopt en dan ineens het is zomer en je gaat blootvoets lopen dat is vaak ook niet gelijk comfortabel .
Scheef afslijten kan soms maar hoort dan Minimaal te zijn , kan te maken hebben met een iets afwijkende verstand of met bv wat maaien in de gangen .
Daarvoor zou je paard in stap en draf rechtuit en in de wending beoordeeld moeten
Edit , zie dat je in Ehv ( eindhoven ? ) woont !? Kom ik oorspronkelijk vandaan , mijn ouders en broer wonen daar nog , ikzelf in Luyksgestel ! Maar wil best eens met je meekijken .
Ben nog wel in opleiding als Natural Balance Hoef verzorger ...Hoop begon mei mijn examen positief af te ronden