Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:07

Ik heb het probleem gehad maar dan met de voorvoeten. Is het paard weinig in handen geweest of wat is de reden dat ze geen voetje wil geven? Mag je wel aan de benen komen?

Ik heb het opgelost door aan de sokken te trekken maar ik weet niet of het paard in kwestie die heeft :+ Hij snapte uiteindelijk wat de bedoeling was, hij had bij z'n vorige eigenaar een kunstje geleerd waarbij hij z'n voet naar voren moest zetten als je zeg maar "normaal" een voet zou vragen om uit te krabben. Bij mensen die daar niet van op de hoogte zijn doet hij dat nog steeds, het zit er stevig in geramd :Y)

Wat al geschreven is over de zwilwratten werkt inderdaad ook. Hopelijk lukt 't gauw met voeten vragen.

DubbelFun

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:17

Ik zou zeker niet gaan belonen met een snoepje. Dan leer je het paard om te gaan schooien en dan gaan ze staan draaien omdat ze het voetjesgeefdeel liever overslaan, maar wel blijven vragen om een snoepje.
Probeer niet om de voet meteen op te tillen, maar zet hem eerst gekanteld (op de teen) op de grond en beloon dan je paard met een 'lieve' stem. Als ze leert om de voet op de teen te zetten kunnen de meeste smids er al aardig wat aan doen.
Daarna ga je langzaamaan verder met optillen. Hier kunnen maanden overheen gaan en forceren werkt alleen maar averechts.
Mijn merrie was ook een probleemgeval en elke smid dacht gezien haar leeftijd dat ze zich aanstelde. Later bleek ze dus een lichamelijk probleem te hebben waardoor ze de benen gewoon niet hoog op kán tillen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:21

Ik mag gewoon aan de benen komen hestejente. Geen probleem.
Voor geeft ze wel. Zitten ook ijzers onder. Dus dat hebben ze ook voor elkaar geregen. Maar achter staat ze dus blootvoets. Voeten zien er niet uit. Maar ze tilt ze gewoon niet op. Blijft gewoon stug voor zich uit kijken.
LA heb ik al wel een paar keer gekregen nu. En heb ik zelfs al een keer kunnen uitkrabben. Mar RA heeft ze meer moeite mee. Die heeft ze nu alleen een paar keer heel snel opgetilt en meteen weer neergezet.
De DA had aan die kant ook meer moeite om te pakken voor de buigproef.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:22

Weet niet wat voor een lichamelijk probleem ze had DubbelDun, maar m'n merrie is volledig gerontgend en in orde bevonden. Dus het zit iig niet in de botten. :D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:24

En wat hebben ze 'volledig' geröntgend" :D
Meestal alleen de benen en niet hoger en daar zit juist meestal het probleem (iig bij die van mij)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:25

Weet je iets over haar achtergrond? Als je wel aan de benen mag zitten lijkt het me geen onwennigheid of iets van wantrouwen.

Ik zie geen kwaad in het belonen met een snoepje. Dat kun je afbouwen naar belonen met je stem als het gevraagde vanzelfsprekender wordt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:31

Ook rug en hals iig DubbelDun.
Na alle ellende wil ik zeker weten dat ik met iets gezonds begin.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:32

Ook heiligbeen en heupen ??

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:44

O, dat weet ik niet. :o Als dat niet bij de standaard rugfoto's zit zal het wel niet.
Maar om eerlijk te zijn heb ik geen behoefte om me daar nu druk om te gaan maken.
DA heeft beide achterbenen vast gehad. En ze liep ook zo weg bij de buigproeven.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:49

Het gaat er om dat je verwacht een probleem in de benen te hebben of een eigenwijs paard, terwijl er ergens anders wel degelijk een blokkade kan zitten.
Mijn paard heeft 100% goede benen en komt door elke buigproef, maar ze heeft wel een vastgegroeid heiligbeen en kan dus gewoon niet haar achterbenen naar achter toe hoog optillen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:51

Dat zou je dan toch in het lopen al moeten zien?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:52

Overigens verwacht ik niets. Geen kapot paard, en geen stout paard. Ik vraag alleen tips om het aan te leren. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 19:58

Needje schreef:

Was dat maar waar. Mijne kwam ook glansrijk door z'n buigproef :+ Heeft jarenlang lopen compenseren.

Maar goed, behalve een fysiek probleem kan het natuurlijk ook wat anders zijn. Een botte smid. Een keer van de standaard afgeknald. Kan van alles gebeurd zijn.

Als ze het optillen van de voorvoeten wel doet lijkt het me geen kwestie van niet snappen. Blijven over niet kunnen (een fysiek probleem) en niet durven (een mentaal probleem)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:06

hestejente schreef:
Als ze het optillen van de voorvoeten wel doet lijkt het me geen kwestie van niet snappen. Blijven over niet kunnen (een fysiek probleem) en niet durven (een mentaal probleem)

Moeilijk is dat he, want hoe weet je waar het om gaat?
Mijn paard had dit probleem met de voorvoeten toen ik hem kocht: tilde ze gewoon niet op en als ik ze opgetild kreeg zette hij ze meteen weer neer. Geen stress, geen paniek, gewoon stoïcijns voor zich uit kijken en voeten aan de grond houden.
Achtervoeten geen probleem. Ik verplaatste hem altijd een pasje (opzij bv) en pakte dan de voet op.
Was bij hem echt een kwestie van volhouden, mijn eerste smid noemde het een 'wel vaker voorkomend ding' bij ruinen en duwde 'm gewoon 'om' en pakte de voet op.
Na 2x had ie door dat het praktischer was om braaf z'n voetje op te tillen. :+
Laatst bijgewerkt door Gimli_ op 04-04-12 20:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:07

hestejente schreef:
Needje schreef:

Was dat maar waar. Mijne kwam ook glansrijk door z'n buigproef :+ Heeft jarenlang lopen compenseren.

Maar goed, behalve een fysiek probleem kan het natuurlijk ook wat anders zijn. Een botte smid. Een keer van de standaard afgeknald. Kan van alles gebeurd zijn.

Ben ik het niet mee eens, ze kunnen wel snappen dat ze een voor voet op moeten tillen. Echter geeft dat niet direct de link dat ze het ook snappen dat ze een achter voet op willen tillen. In tegen deel.

Als je de voet op wilt pakken altijd naar voren "trekken" (en niet naar achteren), dat wil nog wel eens helpen. Ook ik zou niet belonen met snoepjes (sowieso ben ik weinig voor beloning met snoepjes, je krijgt er schooiers van en ze gaan het alleen maar doen voor eten). Plus je kan nooit belonen met een snoepje op het moment dat het paard zijn voet op tilt, je beloont hem pas als de voet weer op de grond staat. Licht tegenstrijdig dus.
Als je de voet laag op tilt, kan je de voet dan vast houden? Gaat hij slaan of gewoon weer staan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:18

Gimli_ schreef:
hestejente schreef:

Moeilijk is dat he, want hoe weet je waar het om gaat?
Mijn paard had dit probleem met de voorvoeten toen ik hem kocht: tilde ze gewoon niet op en als ik ze opgetild kreeg zette hij ze meteen weer neer. Geen stress, geen paniek, gewoon stoïcijns voor zich uit kijken en voeten aan de grond houden.
Achtervoeten geen probleem. Ik verplaatste hem altijd een pasje (opzij bv) en pakte dan de voet op.
Was bij hem echt een kwestie van volhouden, mijn eerste smid noemde het een 'wel vaker voorkomend ding' bij ruinen en duwde 'm gewoon 'om' en pakte de voet op.
Na 2x had ie door dat het praktischer was om braaf z'n voetje op te tillen. :+

Het gaat om een merrie. Maar je zet me wel aan het denken. Laatst hadden we het er op stal nog over dat merries vaak lossere achterhoeven hebben en ruinen juist meer van het uithalen met de voorbenen zijn. Misschien is dit ook zoiets?

Quir, belonen met snoep levert geen schooiers op als je het góéd doet.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:26

Ik snap dat het hier om 'n merrie gaat, ik zeg alleen dat mijn toenmalige smid dat zei. ;)
Merries zijn idd vaak moeilijker aan de achterkant, mijn paard sloeg niet oid, die ging gewoon met 600kg op 1 voorbeen staan. :=

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:28

Gimli_ schreef:

Dat is een beetje wat zij dus ook doet.
We hebben r gefopt door iemand r een stapje naar voren te laten zetten en de voet te pakken op het moment dat ze die verzette. Maar dan zet ze m dus idd meteen weer neer.
En eerlijk is eerlijk, ik ben ook wel iets te afwachtend waarschijnlijk. Idd doordat t een merrie is. :D
Al denk ik niet dat ze een slaander is. Want verder doet ze dat ook niet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 20:36

Goededag dames,

Hier heb ik een paar hoeven van een 5 jarige merrie, ze is 2 weken geleden bekapt. Ik zou wel eens jullie mening willen hebben over haar voetjes en hoe de smid het gedaan heeft.

Zelf ben ik zeer tevreden met de smid en heb hem ook al 10 jaar, heeft al veel problemen opgelost en zit voor mijn gevoel tussen natuurlijk en traditioneel in.

Het echte enige nadeel aan haar hoeven vindt ik dat ze hele diepe straalgroeven heeft, in combinatie met extreem snel groeiende stralen (zal als ik het niet vergeet over 2 a 3 weken weer een foto maken voor het verschil), wil ze nog wel eens rotstraal ontwikkelen dit houden we onder controle door CTC 1 keer in de week te spuiten.

Nou hier de foto's

RV
Afbeelding

RA
Afbeelding

LV
Afbeelding

LA
Afbeelding

En een stand foto
Afbeelding

Voor de hoefstand zou ik even met iemand in moeten bandageren en dan op de foto zetten, was nu alleen en dat is best ingewikkeld

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:16

Haar voeten zien er zo best uit ! Ik heb wel het idee en vooral achter dat de stralen erg lang zijn . Wellicht zit er "losse "straal ... Dat zie ik niet vanaf de foto .
Stralen die snel groeien doen goed hun werk waardoor het al snel lijkt dat de straalgroeve erg diep zitten , vaak is het zo als de straal iets bijgewerkt wordt de groeves al minder diep zijn .
Normaal moeten de voeten juist zand/ modder opslaan in de straalgroeve omdat dit ook werkt voor het hoefmechanisme optimaal te laten werken , zeker op onze weide/padock gronden , zachte grond .
Ik zie nu tijdens mijn opleiding ook paarden waarvan de voeten nooit schoongekrabt worden , wordt alleen schoongemaakt als de smid haar werk komt doen , en die voeten zijn super gezond ....

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:26

Zinzi_jewel schreef:
Haar voeten zien er zo best uit ! Ik heb wel het idee en vooral achter dat de stralen erg lang zijn . Wellicht zit er "losse "straal ... Dat zie ik niet vanaf de foto .
Stralen die snel groeien doen goed hun werk waardoor het al snel lijkt dat de straalgroeve erg diep zitten , vaak is het zo als de straal iets bijgewerkt wordt de groeves al minder diep zijn .
Normaal moeten de voeten juist zand/ modder opslaan in de straalgroeve omdat dit ook werkt voor het hoefmechanisme optimaal te laten werken , zeker op onze weide/padock gronden , zachte grond .
Ik zie nu tijdens mijn opleiding ook paarden waarvan de voeten nooit schoongekrabt worden , wordt alleen schoongemaakt als de smid haar werk komt doen , en die voeten zijn super gezond ....

Ik krab bijna nooit uit, alleen als ik ga vijlen en haar hoeven zijn op dat opzicht echt heel goed! Mooie harde hoeven. Ook weinig brokkelen, wel een verschil toen ik haar net had was het vaak scheuren enzo.

En de scheur in het midden groeit nu ook mooi uit, gelukkig was die niet helemaal diep.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:33

Zinzi_jewel schreef:
Teveel op de hoefwand lopen kun je oplossen door de hoefwand wat korter te maken , maar als ze net van ijzers afkomen houden ze die vaak bewust wat langer zodat het paard niet meteen op straal en zool loopt omdat hij anders te gevoelig kan reageren !!
vergelijk dat met een mens die normaal op schoenen loopt en dan ineens het is zomer en je gaat blootvoets lopen dat is vaak ook niet gelijk comfortabel .
Scheef afslijten kan soms maar hoort dan Minimaal te zijn , kan te maken hebben met een iets afwijkende verstand of met bv wat maaien in de gangen .
Daarvoor zou je paard in stap en draf rechtuit en in de wending beoordeeld moeten

Edit , zie dat je in Ehv ( eindhoven ? ) woont !? Kom ik oorspronkelijk vandaan , mijn ouders en broer wonen daar nog , ikzelf in Luyksgestel ! Maar wil best eens met je meekijken .
Ben nog wel in opleiding als Natural Balance Hoef verzorger ...Hoop begon mei mijn examen positief af te ronden :-)

Hij heeft verder nooit op ijzers gelopen;)
Ik woon inderdaad in ehv, ik zou het wel heel erg leuk vinden als je een keer kwam kijken, ik vind het allemaal heel intressant, maar ik snap er helemaal niks van :o En dan erger ik me ook nog eens dood aan zijn voeten omdat iedereen het kennelijk als optie ziet om er maar ijzers onder te zetten..

En dan nog een vraagje: ik hoor heel veel dat het eigenlijk wel de bedoeling is dat als je op wedstrijd (op gras) gaat dat je paard dan op zijn minst voor ijzers heeft, maar het liefst ook achter.
Uitleg hiervoor was dat de paarden dan minder snel uitglijden (als je er kalkoenen in slaat natuurlijk). Maar nou is het toch het hele idee achter dressuur dat je paard in balans moet lopen en niet zomaar moet kunnen uitglijden toch?
Want ik wil binnenkort wel starten, maar ik wil echt geen ijzers eronder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 21:44

Volgens mij geeft de straal ook grip zat :j
En anders niet op gras starten, gezonde voeten zijn belangrijker dan lintjes, toch?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:06

Yamcha schreef:
Volgens mij geeft de straal ook grip zat :j
En anders niet op gras starten, gezonde voeten zijn belangrijker dan lintjes, toch?

_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 22:07

Een blootvoets paard kan zich prima in de benen houden op grasbodem !
Mijn merrie loopt blootvoets vele malen beter op welke bodem ook ( rotsen uitgesloten want die hebben we niet in Brabant ;) ) Met ijzers schuift ze alle kanten op , heb het 2 x geprobeerd toen ik vondt dat ze gevoelig was tijdens buitenrijden , wist ik veel dat die zolen zo dun gemaakt waren door de smid ! En de 1e keer moest ze naar de stamboekopname en ik wist niet beter als voor een ijzertje eronder ...
Nu gelukkig wel , en weet je als ik te tijde van mijn vorige paard meer geweten had hoeveel invloed voeding heeft op voeten , had die ook nooit ijzers hoeven hebben ...
Door schade en schande wordt je wijzer , in elk geval wijzer dan je was .

Ilse_123 pb me maar even gegevens waar je paardje staat en wanneer je een keer tijd hebt bvk aantal data,s dan kijk ik even of ik t in kan passen .